eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
846 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
838K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬆️⬆️⬆️⬆️ اعتراف پرفسور کیت مور از بزرگترین جنین شناسان جهان بر الهی بودن قرآن با استناد به بیانات قرآن در زمینه جنین شناسی 🌐 @meshkatnoor
💠 رهبرانقلاب و فلسفه برای کودکان ‼️ما یک نوه‌ی کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد. این خیلی چیز مهمی است. حالا وقتی همین بچه، یک جوان ۱۸ساله باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شما حوزوی‌هاست. شما واقعاً میتوانید این کار را انجام دهید. ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️یکی از کارهای شما بنیادملاصدرا تألیف و کار فلسفی، نوشتن کتب فلسفه برای کودکان است. غربیها کتابهای فلسفىِ متعدّدی برای کودکان نوشته‌اند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفی‌ای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. ما از این کار غفلت داریم. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️چندسال قبل یک کتابی درباره فلسفه برای کودک برای من آوردند، از همان اولی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است و باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه - حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست و یک آمریکائی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️این کتاب (دنیای سوفی) را بچه‌های ما خوب است بخوانند! ۹۸/۲/۱۰ 📸رهبری درحال مطالعه رمان فلسفی و کودکانه دنیای سوفی اثر یوستین گردر؛ ۹۷/۲/۲۱ @Jahade_tabeini @meshkatnoor
🔶 توسط اسلامی و همکاری موسسات دیگر: 🔶 نخستین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی با عنوان نشست “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی ” تحت نرم افزار اسکایپ و با حضور آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری، دکتر رضا اکبری و دکتر رسول رسولی‌پور برگزار شد. 🔶 در این نشست علمی که به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با همکاری برخی موسسات علم همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، هر یک از اساتید دیدگاه و نکات خود را درباره چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی بیان نمودند. ⚜️ مشروح این نشست را در این جا بخوانید👇👇👇👇👇👇 🌐 iict.ac.ir/gnqotb 🌐 @meshkatnoor
نشريات معتبر ارديبهشت 98.pdf
حجم: 2.03M
همه نشریات دارای اعتبار علمی پژوهشی وزارت علوم تا اردیبهشت 1398 👆👆👆 @meshkatnoor
مجلات موبوط به رشته کلام.doc
حجم: 75.8K
لیست و مشخصات همه نشریات علمی معتبر در حوزه کلام و فلسفه 👆👆👆👆 @meshkatnoor
🔹بخشی از آخرین یادداشت شهید فخری زاده درباره ضرورت احیای فلسفه اسلامی: 🔸«آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 🔸چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ 🔸هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات سده‌های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود، شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 🔸مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می‌کند و چالش می‌پذیرد؛ در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد و اساسا علاوه بر تأثیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته‌های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است ...» وبلاگ شهید: http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از تنویر
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍جریان لیبرال در حوزه. 👈لیبرال ها علاوه بر فضای عمومی کشور، در حوزه های علمیه نیز افراد، مراکز و رسانه‌هایی دارند، که پروژه های طراحی شده توسط دشمن را پیاده سازی می کنند. 👈مهمترین اقدام برای حفظ کیان حوزه و دفاع از نظام اسلامی شناخت جریان لیبرال در حوزه علمیه است. 👈نگاهی به آثار و اندیشه های مرحوم فیرحی و هدفی که دنبال می کرد، ما را با این جریان و افراد فعال در آن آشنا می کند. "تنویر" را دنبال کنید👇 http://eitaa.com/Tanwir
نشست علمی با عنوان “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی ” روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به صورت مجازی و تحت نرم افزار اسکایپ برگزار می‌شود. این نشست علمی با حضور آقایان دکتر محمد محمدرضایی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین و دکتر رسول رسولی‌پور برگزار خواهد شد. جهت حضور در این نشست، بر روی لینک ذیل کلیک کنید. 👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
🔷چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی 🎤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری 🔸در پیش نشست اول همایش فلسفه دین اسلامی حجت الاسلام جعفری در مورد چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی به اظهار نظر پرداخت. ایشان با بیان چند نکته مقدماتی بحث خود را آغاز نمود. وی ابتدا با اشاره به اینکه تعریف دقیق جامع و مانع از رشته‌های علمی به دلیل شکل‌گیری آنها در طول زمان ممکن نیست، فلسفه دین را هم از این قاعده مستثنی ندانست و اشاره کرد: ارائه تعریفی جامع و مانع که بر اساس همه مؤلفه‌های مقوم فلسفه دین باشد ممکن نیست. بنابراین به نظر می‌رسد برای دسترسی به تعریفی از یک رشته ، راه ممکن بررسی تاریخ اندیشگی آن رشته نزد اندیشمندان و متخصصان آن رشته است تا به درکی از حدود و ثغور آن رشته برسیم، گرچه ممکن است در همین فرآیند هم اختلاف نظراتی وجود داشته باشد.👇👇
🔸وی افزود : نکته دوم این است که هر رشته علمی یک هویت جمعی دارد و صرفا ناظر به یک نظریه یا مجموعه‌ای از گزاره‌های خاص نیست. بنابراین نمی‌توان به دیدگاه فرد خاص یا دیدگاه تعداد محدودی از صاحب‌نظران شناخته شده و مطرح بسنده کرد. همین هویت جمعی رشته می‌تواند در اینکه یک دانش می‌تواند قیدی را بپذیرد یا خیر مؤثر باشد. بنابراین اگر دانشی در بستر معینی شکل گرفته و رشد کرده لزوما نمی‌تواند الزامات آن بستر را به چیستی آن رشته تسری دارد. 🔸نکته سوم دشواری بررسی چیستی عناوین ترکیبی است. بررسی و شناخت چیستی فلسفه‌های مضاف که فلسفه دین هم یکی از مصادیق آن است ما را با این دشواری مواجه می‌کند. در ترکیب فلسفه دین با واژه‌های فلسفه و دین مواجهیم که درباره هر یک و نحوه ترکیب آنها دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد که هر یک از اینها، در تعریف و بیان چیستی فلسفه دین و حدود و ثغور آن و احیانا جهت‌داری آن مؤثر باشد. 🔸در فلسفه دین ما با یک واقعیت به نام دین مواجه هستیم که به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی، پیش‌فرض‌ها، روش و حتی مدعیات آن با نگاه فلسفی و عقلی می‌پردازیم. یعنی بررسی عقلانی دین که هم کلیت دین و هم موضوعات دین را در بر می‌گیرد. در این بررسی عقلانی، روش بسیار مؤثر است. مثلا در فلسفه دین تحلیلی، روش تحلیلی منطبق بر رئالیسم انتقادی و نسبت معرفتی، محصول خاص خود را بوجود آورده است. یا در فلسفه دین قاره‌ای روش تحلیلی به رسمیت شناخته نشده و در بخشی از فلسفه دین قاره‌ای روش هرمنوتیکی و تاریخی نگری و در بخشی ، دیدگاه اگزیستانسیالیستی حاکم است. مبنتی بر همین نکته می‌توان گفت که می‌توانیم فلسفه دین اسلامی داشته باشیم که روش خاص خود را دارد. 🔸عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: فلسفه دین اسلامی دقیقا به معنای فلسفه اسلامی دین است که البته کاملا با فلسفه دین اسلام که به معنای الهیات فلسفی است، متمایز است. وی در تعریف فلسه دین اسلامی گفت: فلسفه دین اسلامی یعنی از منظر تفکر فلسفی اسلامی به دین نگاه کردن. پس مسائل آن همان مسائلی است که در فضای فلسفه دین موجود به آنها پرداخته می‌شود ولی این مسائل بر مبنای تفکر فلسفی اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد. فلسفه دین با وصف اسلامی ناظر به غایت و هدف دین نیست. ناظر به موضع فیلسوف نیست. حتی ناظر به تدین فاعل شناسا نیست. 🔸مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت خاطر نشان کرد : فلسفه اسلامی هم در روش و هم در محتوا می‌تواند در ارزیابی عقلانی ما نسبت به دین تأثیرگذار باشد. از نظر روشی با روش قیاسی و برهانی پیش می‌رود و البته در کنار آن از روشهای عقلانی عام دیگر نیز بهره می برد و به لحاظ محتوا نیز غنای مباحث هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی فلسفه اسلامی به مسائل و مباحث فلسفه دین منتقل می شود... 🌐 @meshkatnoor
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj