eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی ادعای آقای دعایی درباره نامه آیت الله مصباح به امام خمینی(ره) ♻️ آقای دعایی فراموشکار شده‌اید! 🔰 حمید رسایی: آقای دعایی اخیرا اظهار داشته اند: «این ایام من نجف بودم آقای مصباح نامه‌ای را (درباره شریعتی) برای امام نوشتند و این نگرانی خودشان را از موج جدید و نگرانی دیگرشان را از تصمیمی که گرفته شده و در مدرسه (حقانی) اینطوری عمل شده برای امام گزارش کردند. من نامه را محضر حضرت امام بردم و به ایشان عرض کردم که آقای مصباح منتظر پاسخ هستند. امام آهی کشیدند و فرمودند که این بزرگواران به عالم و آدم شک دارند. من در آینده پاسخی را خواهم داد. امام سخنرانی کردند و سخنرانی تاثیرگذاری هم بود و دو طیف را نصیحت کردند طیف دانشگاهی و طیف حوزوی؛ از هر دو طیف خواستند که اینها با هم متحد شوند و ابراز نگرانی کردند از تخطئه‌هایی که حوزه، علیه دانشگاه دارد و دانشگاه، علیه روحانیت دارد و حتی یک تعبیری داشتند که اگر تحولی صورت بگیرد و ما بخواهیم که نظامی را اداره کنیم، ناگزیر هستیم از اینکه از تحصیل کرده‌های دانشگاهی استفاده کنیم. اگر خاطرتان باشد تعبیر امام بود. این سخنرانی در حقیقت پاسخ آقای مصباح هم بود و البته تعبّد آقای مصباح هم جالب هست یعنی بعد از این سخنرانی، آقای مصباح علناً علیه آقای شریعتی هیچ جا صحبت نکردند.» ظاهرا آقای دعایی به دلایلی از جمله عارض شدن نسیان و فراموشی، دچار خلط مبحث شده اند و اظهارات ایشان با واقعیت‌های بیرونی تطبیق ندارد. چرا که: 1. سخنرانی امام خمینی - که آقای دعایی نشانه هایی از محتوای آن داده اند - پس از درگذشت آقا مصطفی و مربوط به تاریخ 10 آبان 56 است که موضوع آن، خدمات روحانیت به اسلام و تشیع و تقریبا سه چهارم محتوای آن، پاسخ حضرت امام به شبهات دکتر شریعتی بدون ذکر نام او درباره اتهام همکاری روحانیت با سلاطین است که ایشان از علمای دوره صفویه تا میرزای شیرازی تا مرحوم مدرس مثال می‌آورند و درباره خطر اسلام منهای روحانیت هشدار می‌دهند و در پایان، دو طیف دانشگاهی و حوزوی را از ادامه اختلافات برحذر می‌دارند و به طیف روحانیت هم می‌فرمایند که اگر در ایران اتفاقی بیفتد ما باید از همین قشر دانشگاهی برای اداره کشور استفاده کنیم. emam.com/posts/view/879 جالب آن که یک ماه قبل از این سخنرانی، یعنی 5 مهرماه همان سال هم امام در یک سخنرانی دیگر درباره برداشت‌های غلط از اسلام که توسط برخی نویسندگان ترویج می‌شود "تمام معنویات را به مادیات بر می‌گردانند" مفصل صحبت می‌کنند. emam.com/posts/view/876 بنا بر نقل آقای دعایی، اگر این سخنرانی امام (ره) در آبان ماه، واکنشی به نامه آیت الله مصباح یزدی بوده است و ایشان با خواندن نامه آقای مصباح، سری تکان داده‌اند و آهی کشیده‌اند و گفته‌اند که این آقایان به عالم و آدم بدبین هستند، پس چرا سه چهارم سخنرانی شخص حضرت امام در پاسخ به شبهات مطرح شده توسط شریعتی است؟! کافی است شما متن این سخنرانی را مطالعه کنید، آن وقت تصدیق خواهید کرد که بخش معظمی از آن، پاسخ به شبهاتی است که شریعتی در باره ارتباط علما با دربار شاهان زمان خود داشته است. یعنی امام خمینی(ره) خود به عالم و آدم بدبین بوده‌اند؟! یا آقای دعایی مباحث را خلط کرده‌اند! 🔰 2. مطابق مستندات تاریخی، پس از مرگ مشکوک دکتر شریعتی و مباحثی که پیرامون نظرات وی بویژه درنقد علمای تاریخی مثل مرحوم علامه مجلسی و... درآن ایام طرح شد، شهید مطهری(ره) نامه‌ای در نقد افکار شریعتی به امام خمینی نوشتند و در آن، دقیقا به تفکرات انحرافی شریعتی درباره روحانیت اشاره کردند: 👇👇👇👇
«کوچک‌ترین گناه این مرد (شریعتی) بدنام کردن روحانیت است. او همکاری روحانیت با دستگاه‌های ظلم و زور علیه توده مردم را بصورت یک اصل کلی اجتماعی درآورد و مدعی شد ملک و مالک و ملا و به تعبیر دیگر، تبغ و طلا و تسبیح همیشه درکنار هم بوده و یک مقصد داشته‌اند. این اصل معروف مارکس را که دین و دولت و سرمایه، سه عامل همکار برضد خلقند و سه عامل از خود بیگانگی بشرند، به صد زبان پیاده کرد، منتها بجای دین، روحانیت را گذاشت؛ نتیجه‌اش این شد که جوان امروز به اهل علم به چشم بدتری از افسران امنیتی نگاه می‌کند.» mortezamotahari.com/Forum/default.aspx?g=posts&m=5739 باتوجه به اینکه شهید مطهری در این نامه از صحبت‌های مراسم چهلم شریعتی انتقاد کرده و در پایان نامه هم نوشته «خدمت آقازادگان عظام دامت برکاتهم، عرض سلام این بنده را ابلاغ فرمایید» می‌توان حدس زد این نامه در بازه زمانی تیر تا آبان ماه 56 نوشته شده است. دراصل وجود نامه شهید مطهری تردیدی نیست و انتشارات صدرا سال‌ها قبل آن را منتشر کرده. اگر بر فرض صحت ادعای آقای دعایی، نامه‌ای هم ازطرف آیت الله مصباح وجود داشته باشد، احتمالا بعد از نامه شهید مطهری بوده است. اما ابهام در باره انتساب جمله‌ای است که آقای دعایی به امام خمینی نسبت داده‌اند که امام پس از دریافت نامه (چه نامه شهید مطهری که وجودش قطعی است و چه نامه آیت الله مصباح که ادعا می‌شود و چه با فرض وجود هردو نامه) بگویند «این بزرگواران به عالم و آدم شک دارند» و سپس خودشان دو سخنرانی با فاصله یک ماه ایراد کنند و عین انتقادات آنها را مفصلا تایید کند و در پایان هم به طرفین توصیه کند که اختلافات را کاهش دهند؟! همانطور که آقای دعایی ذکر کرده، پس از این توصیه حضرت امام بود که آیت‌الله مصباح یزدی، درس‌های نقد شریعتی را تعطیل و شهید مطهری هم در آذر ماه، بیانیه مشترکی با بازرگان در تایید نیت شریعتی و لزوم نقد و بررسی اشتباهات او صادر کردند. که فصل‌الخطاب اختلافات باشد. 🌐 @meshkatnoor
🔴درس‌هایی که از علامه مصباح باید آموخت 🔶درس سی و دوم: وظیفه‌گرایی 🖊احمدحسین شریفی 🔷يکي از ویژگی‌های برجستة آيت‌الله مصباح، وظيفه‌محوری و تکليف‌گرايي بود. بنده در جایی دیگر هم گفته‌ام که می‌توان «وظيفه‌شناسي و عمل به وظيفه» را کليد شخصيت علامه مصباح دانست. او در همه کنش‌ها و واکنش‌هاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه بود. 🔷آيت‌الله مصباح در هيچ موضوعي وارد نمي‌شد و اقدام به هیچ کاری نمی‌کرد مگر آنکه حجتي شرعي و تکليفي ديني براي آن داشته باشد؛ اگر درسی می‌گفت یا سخنرانی‌ای می‌کرد یا کتابی می‌نوشت و یا هر کاری که انجام می‌داد بدان سبب بود که آن را وظیفه خود می‌دانست. هرگز از روی هوس شخصی یا صرفاً بر اساس ذوق و علاقه شخصی نبود. او بر حسب وظیفه شرعی خود و بر اساس تشخیص خویش عمل می‌کرد. و با همة وجود می‌کوشید که وظیفه خود را به بهترین وجه ممکن به ثمر رساند. 🔷بعد از آنکه وظيفه و تکليف خودش را تشخيص مي‌داد، نوع کار برايش اهميت نداشت؛ خوشايند و بدآيند ديگران برايش مهم نبود. 🔷اين شخصيت بزرگ و کم‌نظير در همين چند سال آخر عمر مبارک‌شان با جمعي از شاگردان خود در مشهد مقدس، در جوار ثامن‌الحجج، چند روز متوالی صبح تا شب دربارة طراحي سرفصل‌ها و روش‌هاي تدوين کتاب‌هايي آموزشي براي نوجوانان (دبستانی و دبيرستاني) جلسات طولاني مدت داشت. جز ساعاتي که براي زيارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف مي‌شد، تمام‌وقت در اين جلسه حضور داشت و ضمن گوش دادن به دیدگاه‌ها و آراء شاگردان خود و هدايت‌گري‌هاي علمي و عملي‌اي که داشت، شخصاً مسؤوليت طراحي سرفصل‌ها و تعيين مباحث لازم براي طرح ولايت دانش‌آموزي را بر عهده داشت. 🔷و در پاسخ این سؤال اعتراض‌گونه که طراحی چنین سرفصل‌ها و تدوین چنین کتاب‌هایی بدون وجود زمینه‌های لازم برای اجرا و بدون همکاری و همراهی مسؤولان مربوطه چه ضرورتی دارد و به چه امیدی انجام می‌گیرد؟ می‌فرمود ما مأمور به انجام وظیفه هستیم؛ ما کاری که از دستمان بر می‌آید و وظیفة شرعی خود می‌دانیم انجام می‌دهیم و با توکل به خدا و توسل به ائمة اطهار(ع) برای اجرایی شدن آن نیز همه توان خود را به کار می‌گیریم. خداوند هم اگر در ما اخلاص ببیند، زمینه‌های اجرایی شدن آن را فراهم می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌐 @meshkatnoor
🔴 روش‌ تفسیری آیةالله مصباح آقای رسول جعفریان درباره‌ی روش تفسیر آیةالله مصباح چنین گفته: «خودش فیلسوف بود یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلام آن‌ را انحراف از نوع بدخیم آن می‌دانستند و دغدغه‌ی آن‌را داشتند» به بهانه‌ی این جمله، درباره‌‌ی روش تفسیر آیةالله مصباح و نسبت ایشان با تفسیر فلسفی، چند نکته عرض می‌کنم؛ 1- آقای مصباح، یک فیلسوف و متکلم بود اما این تصور غلطی است که؛ «هر کس فیلسوف است یعنی تفسیرش از منابع دینی فلسفی‌است»، این گزاره، هم کلیّت ندارد،(طباطبائی، المیزان، ج1،مقدمه ص6)، و هم درباره‌ی آقای مصباح، انتسابی واضح‌البطلان است؛ روش تفسیری آقای مصباح، «اجتهادی‌فقاهتی» بود؛ یعنی همانند سایر فقهاء‌ معتقد بود؛ تفسیر قرآن، باید بر اساس همه‌ی قواعد و قرائن عقلائیِ معتبر، باشد(مصباح، قرآن‌شناسی ج2،ص158)، تمام بخش‌های تفسیری ایشان نیز بر اساس همین روش است؛ روش ایشان در تفسیر، هیچ‌ربطی به روش تفسیر فلسفی ندارد. 2- آقای مصباح معتقد بود بخشی از اندیشه‌های زیربنایی و اعتقادی اسلام، درباره‌ی هستی‌، و به روش برهانی است و لذا ماهیتی فلسفی دارد؛ از این‌رو مکتب اسلام را در بخشی از اندیشه‌‌های زیربنایی، مکتبی فلسفی می‌دانست؛ اگر منظور ایشان از انحراف بدخیم، همین باشد، باید به عرض ایشان رساند که قریب به اتفاق علمای اسلام، همین برداشت را از مکتب اسلام دارند؛ این‌که؛ «خدا هست چون امام صادق گفته!»، روشی نیست که علمای اسلام در پیش گرفته‌ باشند. 3- آقای مصباح معتقد به مبانی صدرائی بود، اما هیچ‌یک از گزاره‌های وحیانی را بر پایه‌ی این آموزه‌های فلسفی تفسیر نمی‌کرد؛ این‌که کسی تصور کند چون آقای مصباح، صدرائی بود پس خداشناسی در قرآنش را هم با همان مبانی نوشته، احتمالا از بی‌اطلاعی نسبت به کتب تفسیری ایشان است. 4- آقای مصباح به تحلیل‌‌های عقلی که از متن آیات و روایات برداشت می‌شد توجه می‌کرد؛ این خصوصیت، تفسیر او را از دین، قابل ارائه به مجامع علمی، و جهانی می‌کرد و به مکتب اسلام قابلیت دفاع می‌داد؛ این خصوصیت همان خصوصیتی است که مورد قبول قریب به اتفاق متکلمان اسلام است و در روایات نیز شواهد متعددی بر ارزشمندبودن این خصوصیت می‌توان یافت(کافی،ج1ص87«أ فهمت یا هشام...») البته این خصوصیت، برای دین‌ستیزان بسیار ناگوار بود، اما گمان نمی‌کنم برای کسی قابل قبول باشد که بسیاری از علمای اسلام، این خصوصیت آقای مصباح را انحرافی بدخیم بدانند. 5- مرحوم‌ آیةالله مصباح در کنار تفسیر هر کدام از آموزه‌های دینی، نظریه‌ی برخی اندیشمندان را نیز بیان و عقلاً نقد می‌کرد تا برتری نظریه‌ی قرآن بر سایر نظریات را نشان دهد؛ اگر منظور از تفسیر فلسفی دین، همین باشد، گمان نمی‌کنم عالمی اسلامی را بتوان یافت که این‌کار را انحراف بداند چه رسد به این‌که آن‌را انحراف بدخیم بداند. 6- آقای مصباح گاه از برخی آموزه‌های وحیانی، یک تحلیل عقلانی به دست می‌آورد که آن را به عنوان مقتضای عقلانی آموزه‌‌های وحیانی می‌دانست؛ در واقع آقای مصباح از آموزه‌‌های وحیانی به سمت تحلیل‌های عقلی می‌رفت نه از تحلیل‌های عقلی به سمت آموزه‌های وحیانی، و البته این کار نیز در چارچوب روش اجتهادی‌فقاهتی بود که در کتب روش و قواعد تفسیر بدان تصریح شده(بابائی، قواعد تفسیر قرآن، فصل ششم؛ رجبی، روش تفسیر قرآن، فصل دوم، قاعده‌ی ششم) کوتاه سخن این‌که آقای مصباح یک فیلسوف بود اما؛ روش تفسیری‌اش، اجتهادی‌فقاهتی، و معتقد به دفاع عقلانی از اعتقادات دینی بود، از تحلیل‌های عقلانیِ وحی بهره می‌برد و در کنار تفسیر گزاره‌های وحیانی، به نظریات اندیشمندان، و برتری نظریه‌‌ی قرآن، بر نظریه‌ی آنان نیز همت می‌گماشت؛ معتقد به مبانی صدرائی بود اما نه در فلسفه‌اش از آیات استفاده می‌کرد و نه در تفسیر آیاتش از ظهور عرفی تخطی می‌کرد؛ این‌خصوصیاتش مشهورتر از آن‌اند که کسی انکار کند. عده‌ای از روشنفکران، ایشان را منحرف می‌دانستند، اما انحرافش را به جهت ابعاد فلسفی‌اش نمی‌دانستند، بلکه ایشان را عوام‌زده و خشن توصیف می‌کردند، و گروهی از سیاسیون نیز آقای مصباح برایشان دغدغه شده بود اما آن‌ها نیز به‌جهت تفسیر فلسفی‌اش از دین نبود بلکه خدا خدا می‌کردند که ایشان از اشتغالات فلسفی و تفسیرهای قرآنی‌اش خارج نشود. برچسب‌‌های مختلفی به آقای مصباح زده شده؛ مُضحک‌ترین آن‌ها این تعبیر است که کسی بگوید: «بسیاری از علمای اسلام، آقای مصباح را منحرف از نوع بدخیم آن می‌دانستند!» آنچه برای ما موضوعیت دارد شخصیت ایشان است زیرا می‌تواند الگویی کامل، برای یک طلبه‌ی رسالت‌محور در عصر حاضر باشد. خدا ایشان را با اولیائش و دشمنانش را با اولیائشان محشور فرماید. https://eitaa.com/farbehi
3132941159218.mp3
4.64M
✅ آمادگی 🔹 توصیه های مقام معظم رهبری در آستانه ماه رجب👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) «نرم افزار اندروید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره)» منتشر شد. 👇لینک دانلود👇 🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk 🌐 @meshkatnoor
سیر مطالعاتی آثار علامه آیت الله مصباح یزدی.pdf
1.55M
به مناسبت اربعین استاد مصباح: سیر مطالعاتی آثار علامه آیت الله مصباح منتشر شد. 👆👆 🌐 @meshkatnoor
🔺به همت اسلامی و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار می‌شود: 🔶 دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "اسلامی سازی علوم از منظر علامه مصباح" 🎙با ارائه حجت الاسلام دکتر صفدر_الهی_راد 📅 یکشنبه 26 بهمن 99 / ساعت 10 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🌐 @meshkatnoor
mesbah-marefat01.mp3
16.13M
💯🔊 🔰 نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ 📌 با عنوان «نسبت دین و اخلاق از منظر علامه مصباح» 🎙با ارائه: آقاي دکتر ، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) 📅 پنجشنبه 23 بهمن‌ماه 99 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥افشاگری اندیشه های انحرافی در کتب دانشگاه / کدوم کشور تئوری براندازی خود را به دانشجویانش تعلیم می دهد؟! 🎤دکتر شهریار 💯 ✳️ @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خطر غرب گرایی برای کیان نظام اسلامی از نظر امام خمنیی 💥شاید بتوان یکی از مهمترین مصادیق سخن امام را در عرصه علوم انسانی رایج در فضای دانشگاهی دانست. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥هشدارهای جدی رحیم پور ازغدی نسبت به نفوذ سکولاریسم در فضای علمی کشور در حضور آقای هاشمی رفسنجانی 💯 🌐 @meshkatnoor
✏️آزادی اهانت یا آزادی بیان...؟؟ ✅ دیر زمانی از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نگذشته بود که کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی، یک نویسنده مسلمان هندی‌الاصل دارای تابعیت انگلستان، انباشته از توهین و افترا و اهانت به مقدسات اسلامی منتشر شد؛ و تبلیغات فراوانی حول و حوش آن به راه افتاد. ⬅️ تظاهرات و واکنشهای فراوانی در مقابل آن صورت گرفت و عده‌ای از مسلمانان به شهادت رسیدند و اوضاع جهان اسلام ملتهب گردید. در چنین شرایطی امام خمینی(ره) فتوای تاریخی خود را درباره ارتداد سلمان رشدی اعلام کردند. ایشان در این پیام، این فرد را کافر خوانده و اعدامش را مجاز خواندند. ▫️مهمترین سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که مگر امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب طرفدار آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها نبودند؟ پس چرا حکم به ارتداد این نویسنده دادند؟ 🔹 در جواب این سوال باید گفت که چه در نظر اندیشه ورزان در باب آزادی و چه در قوانین مدون، آزادی مطلق و صرف و «رها» معنا ندارد. آزادی در اسلام نیز دارای چهارچوبی است. مبنای نظری و عملی امام خمینی(ره) در این نکته نهفته است که اسلام، همان‌گونه که بر اصل آزادی تأکید کرده، خود نیز قیدهایی برای آن تعیین نموده است و قانون اساسی ما نیز ـ که منبعث از اسلام می‌باشد ـ بر اساس آن، تمهیداتی برای آزادی قائل شده است و همچنان که گفتیم، این تمهیدات مختص به اسلام نیست. 🔸 امام در این‌باره می‌گویند: در مملکت ما آزادی اندیشه هست. آزادی قلم هست. آزادی بیان هست. ولی آزادی توطئه و آزادی فسادکاری نیست. شما اگر توقع دارید که ما بگذاریم بر [علیه] ما توطئه کنند و مملکت ما را به هرج و مرج بکشند، به فساد بکشند و مقصودشان از آزادی این است، در هیچ جای دنیا همچو آزادی نیست. 🔻بنابراین، امام در اندیشه خود قیودی بر اصل آزادی قائل شده‌اند و شاید یکی از اصول حاکم بر سیره عملی در باب فتوای ارتداد سلمان رشدی، طرح این مسأله باشد که سلمان رشدی از این اصل تخطی کرده و آزادی اهانت را جایگزین آزادی بیان نموده است و به اعتقادات یک میلیارد و نیم مسلمان توهین کرده است. 📌آدرس کانال دکتر شرف الدین؛ مدیر گروه چامعه شناسی موسسه آموزشی امام خمینی 👇👇👇 🆔 @sharafoddin_ir
mesbah-marefat02.mp3
8.19M
💯🔊 🔰 دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ 📌 با عنوان «اسلامی‌سازی علوم از منظر علامه مصباح» 🎙با ارائه: حجت الاسلام دکتر 📅 یکشنبه 26 بهمن‌ماه 99 🌐 @meshkatnoor
✳️ كارگروه دين‌شناسي گروه اعتقادات مركز ملي با همكاري ميز تخصصي تعميق باورهاي ديني برگزار مي‌كند ✅ سلسله نشست ايمان و شبهات 🎤 ارائه: جناب حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر محمد جعفري، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) 🗓 دوشنبه 1399/11/27 ⏰ 19 🔶 نشاني ورود به جلسه👇👇👇 🌐 http://Irwbr.ir/4QNA9
👆🏼نشریه فرهنگ پویا؛ ویژه‌نامه‌ی ارتحال حضرت علامه مصباح‌ یزدی(قدس‌سره) را در شماره 45 منتشر کرد 🌑 شما می‌توانید این ویژه‌نامه را از اینجا 👇 مطالعه و یا دانلود کنید http://dpfqom.iki.ac.ir/system/files/files/Pouya-45.pdf http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1199 🌑 برای تهیه نسخه چاپی به شمارۀ 02536624811 و یا ادمین کانال سفارش دهید. 🆔 @farhang_puya 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️بحران دهشتناک و خطرناک آینده جمعیتی 🔺جمعیت شناسی رشته ای است که تحلیل آینده جمعیتی یکی از وظایف ذاتی آن بوده و جمعیت شناس بدون تحلیل مسایل و چالش های فراروی جمعیت نمی تواند به سیاستگذاری های جمعیتی به درستی جهت دهی کند. 🔺کاهش نرخ زاد و ولد در کشور ما به خصوص پس از کرونا بسیار تکان دهنده است. آینده نگری جمعیتی به ما می گوید با ادامه این روند، نه تنها فرزندان ما، بلکه حتی بسیاری از ما با بحران هایی به مراتب خطرناکتر و طاقت فرساتر از مشکلات اقتصادی فعلی مواجه خواهیم شد. این یک تحلیل و پیش بینی در خلأ نیست، بلکه ریشه در واقعیتی است که در حال شکل گیری است و برخی از کشورها با آن دست به گریبانند. 🔺کاهش جمعیت، ادامه حیات دیندارانه را در ابعاد مختلف به شدت متأثر از خود خواهد کرد. نمی توان روضه مکشوف خواند. تنها اشارتی برای آشنایان با مبانی وهابیت و تکفیر و زمینه پذیرش فکری آنها در میان همفکرانشان و نیز تاریخچه جنایات آنها کافی است تا کابوس قدرت یافتن دوباره آنها بر کیان شیعه، خواب را از چشمان آنها ربوده و از تصور ابعاد دهشتناک آن تنشان به لرزه در آید. ما بدون اینکه کنترل جمعیت داشته باشیم در معرض خطر بودیم، وای از زمانی که با دست خودمان در بین انبوهی از گرگهای درنده، به کم شدن خودمان راضی شدیم: اَللّـهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا، وَشِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا 🔺خدا نیاورد!! اما در آن روزی که فجائع غیرقابل تحمل آینده جمعیتی را با تمام وجودمان درک کنیم، خواهیم دانست که بخش زیادی از مشکلات و موانع فرزندآوری امروز یا موهومی بوده و ریشه در رفاه طلبی ما داشته و یا با اصلاح باورها و سبک زندگی، به راحتی قابل تحمل بوده است. 🔺ما هم دوست داریم که به آینده خوشبین باشیم ولی وقتی نقد امروزی باورها و رفتارهای تغییر یافته و نادرست جامعه را با سنت های الهی می سنجیم، می یابیم که خوش بینی به آینده، نسیه و سرابی بیش نیست: ❗️إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ❗️وکَمْ أَهْلَکْنَا مِن قَرْیَةٍ بَطِرَتْ مَعِیشَتَهَا فَتِلْکَ مَسَاکِنُهُمْ لَمْ تُسْکَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِیلًا وَکُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِینَ ✍️ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی ٰ؛ دانش آموخته سطح عالی کلام و استاد حوزه 🌐 @meshkatnoor
✍️ اولا بسیار جالب است از فردی که تا چندی پیش با همه مظاهر تمدن غرب مخالف بوده حالا دیدار با پاپ را نماد تمدن حوره نجف می پندارد! 🔹ثانیا اگر چنین دیدارهایی افتخاری هم داشته باشد جهت اطلاع شما بیش از 30 سال پیش علامه مصباح به عنوان نماینده حوزه قم با پاپ ژان پل دوم دیداری تاریخی داشتند و پاپ از امام خمینی ره به عنوان احیاگر اسلام و ادیان توحیدی یاد کرد و گفت ما نیز حیات خود را مرهون امام خمینی می دانیم. 🔸جای بسی شگفتی است که پاپ از امام خمینی به خاطر مقابله با سکولاریسم و احیای دین تشکر می کند ولی مهدی نصیری از تقابل حوزه علمیه قم با سکولاریسم اظهار ناراحتی می کند! 🔹بی تردید این گونه مواضع متناقض، اختصاص به ایشان ندارد.،برخی دیگر هم مواضعی با 180 درجه متفاوت نسبت به مواضع ابتدای انقلاب داشته و دارند. امام خامنه ای همه این فراز و نشیب های فکری را معلول نداشتن مبانی محکم می دانند. 🔺 قاسم روانبخش 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از "رِدا"
👌برای اولین بار بعد از 32سال 🔥سلسه گفتگوها پیرامون قسمت پنجم امشب گفتگوی گفتگو با حضرت آیت الله محمود رجبی (عضو شورای عالی حوزه های علمیه) 🎬 روایت دوم انقلاب ارتباط👇 @admin_reda 🏷 ایتا 🆔 @redaaa 📱 اینستاگرام 🆔 https://instagram.com/revayat.reda?igshid=vr2d6b4d5zh2 📺 آپارات 🆔 https://www.aparat.com/sabertareen
نشست۸ ، استاد ربانی ، سوال۳-Segment 1.mp3
2.04M
⁉️چرا کلام تدریسی در حوزه ها و دانشگاه ها، ناظر به عمل نیست و در عمل نمی آید؟ راهکار عملی کردن آن چیست؟ شما برای عینی کردن اعتقادات برنامه ای دارید؟ 🎙 پاسخ حضرت استاد صوت کامل وبینار 👇👇👇https://eitaa.com/kalamkermanshah/651) ✳️ @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor