👌اما در آخر توجه به این نکته هم لازم است که پیشرفت و موفقیت چین یا کشورهای غربی، حاصل دو سه قرن تلاش و زحمات آنان بوده و چند ساله به دست نیامده است و مقایسه این کشورها با ایران اسلامی که ۴۰ سال است که طلوع کرده ،یک مقایسه نادرست و باطل است. و پیشرفت ایران اسلامی در طول این ۴۰ سال به مراتب بیشتر از مدت مشابه در کشور های دیگر است مثلا رشد علمی ایران چند برابر رشد علمی جهان بوده و سایر آمارهایی که در صنایع نظامی و هوافضا و...به دست آورده ایم و این آمار توسط مراکز بین المللی ارائه شده است .
✍️ حجت الاسلام جواد فتحی ؛ دانش آموخته کلام
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
🌿مطالب اين كانال ناظر به پرورش دو بال #عقل_و_عشق براي پرواز در آسمان كمال است:
1️⃣ بال اول پاسخگوي پرسشهاي نوظهور #كلام_جديد در الحاد مدرن، نفي قرآن و شريعت و ... است
2️⃣ بال دوم از عشق، تربيت و سلامت معنوي، نماز و زندگي، علل دين گريزي، و ... سخن مي گويد.
🆔https://eitaa.com/sajedi_ir/
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
✅کلام کاربردی در یک نگاه
🔸کلام کاربردی در اطلس عقاید دینی چه کارکردهایی می تواند داشته باشد و چه تفاوت هایی با کلام هنجاری و اسلامی دارد؟
🔸کلام کاربردی Applied Theology) ) که مدت کوتاهی است به صورت محدود در برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور مطرح شده است و پیش از این در کشورهای غربی با کارکردهای متعددی مورد توجه واقع گردیده و می تواند تحول رفتار دینی مبتنی بر اندیشه کارکردگرایی را نوید بخش باشد، ضرورت دارد اندکی ابعاد آن تشریح و تبیین گردد.
🔸در یادداشت پیش رو به صورت خلاصه و فهرست وار جهت عموم پژوهشگران، نیم نگاهی به این موضوع شده، ضمن اینکه سعی شده با رویکردی تطبیقی و مقایسه ای به مساله بپردازد.
1️⃣در ابتدا باید دو نکته را یادآور شد، نخست آنکه تحقيقات در حوزه کلام را در مجموع با دو رويكرد هنجاری و کاربردی می توان دسته بندی کرد، که اولی واقعگرايانه و دومی كاركردگرايانه به حساب می آید، که از اولی با عناوینی چون کلام سنتی، کلاسیک و اسلامی نیز یاد می شود و از کلام کاربردی نیز می توان با مفا هیم فرعی چون کارکردی، کاربستی و عملیاتی یاد کرد.
2️⃣دوم آنکه کلام کاربردی همانند همه موارد مشابه در علوم دیگر مانند اخلاق و جامعه شناسی کاربردی، نه در عرض و بلکه در طول کلام اسلامی است، از این رو نباید حس تقابل و یا تعارض این دو رویکرد در اذهان تداعی شود ؛ که این ستم بر هر دو رویکرد در این دانش است.
🔸مجموعه ویژگی ها و تفاوت های کلام هنجاری و کاربردی را می توان به صورت تطبیقی در موارد زیر ارائه داد:
1. کلام هنجاری بهدنبال تبیین و اثبات موضوعات كلامي مانند دات و صفات الهي ، نبوت، معاد و موارد مشابه از طريق مباحث عقلی و نقلی است ولی کلام کاربردی بهدنبال اثربخشي اعتقاد به مباحث کلامی پیش گفته در زندگي فردی و اجتماعی با غایت باور مومنانه ميباشد، که این نکته می تواند مهم ترین یافته و فارق میان این دو رویکرد باشد.
2. کلام هنجاری بیشتر کلی و موضوع محور هست، ولی کلام کاربردی مساله محور و ناظر بر یک قلمرو خاص رفتاری می باشد. از اینرو یکی از مأموریتهای مهم کلام کاربردی، ورود به حوزه های نوپدید و حل تعارضات اعتقادی در زمینه های مختلف است.
3. کلام هنجاری حالت قوانین کلی و اساسی را دارد، که کمتر قابلیت سنجش دارد، از این رو می بینیم در یک مساله خاص مانند براهین خودشناسی صدها تحلیل بدون یک رای مبنا و محور به چشم می خورد، بر خلاف دانش های کاربردی که سنجه پذیری جزء ساختار آن هاست.
4. با توجه به توضیحات پیش گفته کلام هنجاری جزء تحقيقات بنيادي نظري شمرده ميشوند. ولی کلام کاربردی از پژوهش های بنياديِ کاربردی و ميانرشتهاي به حساب می آید.
5. شاید بتوان این را هم افزود که کلام هنجاری به دلیل ضبغه و سابقه آن، غالبا نگاه فردی دارد، اما کلام کاربردی را باید در حوزه های اجتماعی دنبال کرد، که این نیاز ضروری امروز جامعه ماست، هرچند مغفول واقع شده است.
و در پایان یاداوری می شود، اهم وظائف کلام کاربردی تمرکز بر بخشهای کارآمد و عملی و عدم طرح مباحث صرفاً نظری و تئوری از مباحث کلامی است، دیگری استخراج آسیب ها و پرسشهای عینی و واقعی جامعه با در نظر گرفتن مخاطبان خاص مانند کودکان و جوانان و تیپ های مختلف جامعه است و در نهایت نگاه درمان گری و کلینیکالی در دانش کلام کاربردی است.
🔸و آخر اینکه چون تربیت دینی و اعتقادی یکی از مهم ترین اهداف حاکمیت دینی است، لازمه آن برنامه ریزی درست، وجود تصویری روشن از سامانه مفهومی و محتوایی باورها و نیازهای اعتقادی جامعه است، تا بر اساس آن بتوان اقدامات لازم را برای ترویج و تعمیق آن ها برنامه ریزی کرد، که چنین خواسته ای را از رویکردی چون کلام کاربردی می توان انتظاری را داشت.
🔸قابل توجه اینکه این نطریه، پیش از این در قالب مقاله ای با عنوان "کلام کاربردی، ضرورت و هویت" در مجله علمی – پژوهشی تحقیقات کلامی، در شماره 8، بهار1394به چاپ رسید، که جهت مطالعه بیشتر می توان به آن مراجعه نمود.
🔸ضمنا با توجه به ایجاد زمینه های اولیه آموزشی و پزوهشی کلام کاربردی در برخی مراکز علمی، بی صبرانه علاقمند استفاده از نظریات همه دغدغه مندان و پژوهشگران در این حوزه نو ورود از طریق نشانی شخصی mo.mohammadi@ut.ac.ir هستم.
✍️ مسلم محمدی، هیات علمی دانشگاه تهران و عضو انجمن کلام اسلامی حوزه 🌐 @meshkatnoor
#همایش
#فراخوان_مقاله
#اجتهاد_عقل_گرا
🔸 فراخوان مقالات #همایش ملی "اجتهاد عقلگرا"
🔰 محورهای همایش:
1️⃣ اجتهاد عقلگرا
2️⃣ اجتهاد نقلگرا
3️⃣ #الاهیات و علم #کلام
4️⃣ علم #اصول
5️⃣ علم #فقه
6️⃣ علم #تفسیر
7️⃣ علم #حدیث
8️⃣ سایر #علوم_انسانی- اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و …
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان فروردین ماه ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه سال ۱۴۰۰
📚🗓برگزاری همایش: پاییز سال ۱۴۰۰
📩 صندوق پستی:
🌐 rinc@iict.ac.ir
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش)
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2 🌐 @meshkatnoor
🌹 منکرین زمینهسازی، قیام و تشکیل حکومت برای اثبات ادعای خود به روایاتی از جمله روایت ذیل استناد میکنند:
🛑 پرچمهای برافراشته شده قبل از ظهور طاغوت است.
📌«كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۵)
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «هر پرچمي قبل از قيام قائم بلند شود صاحب آن طاغوت است (و با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است.»
◀️ نقد و بررسی
▫️اين روايات ناظر به قيامهايى است كه رهبر آن به جاى دعوت به معصوم، قيامكنندگان را به خود دعوت مىكند. به عبارت روشنتر رهبران آنها به جاى دعوت به حاكميت اهل بيت عليهم السلام خود را مطرح مىكنند و ديگران را به انانيت و نفسانيت خود فرا مىخوانند.
▫️همچنين منظور نفى قيام كسانى است كه خود را مهدى موعود معرفى مىكنند، مانند مهدى عباسى.
◀️ پاسخ تفصیلی
✅ جواب نقضی:
▫️اگر چنین روایاتی را بپذیریم حتّي قيام امام حسين عليهالسّلام هم مصداق پرچمهای طاغوت ميشود، چون قبل از قيام مهدي (علیهالسلام) رخ داده است.
▫️همچنین قيامهاي فراواني که در تاريخ اسلام مورد تأييد ائمه قرار گرفته باید منحرف تلقی شود. مانند قيام «مختار»، «شهید فخ»، «زيد بن علي» و «یمانی». برای نمونه امام رضا عليه السّلام در مورد قیام زید فرمودند: «زيد از علمای آل محمد بود و براي خداوند خشم نمود، و براي خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد.» (📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۴۸)
✅ جواب حلی:
▫️با توجه به تناسب حکم و موضوع، از خود این روايت میفهمیم كه مراد امام از قیامهای مورد نظر، انقلابهایی است كه در مسير خدا و اهل بيت نباشد، بلكه در مقابل آنها باشد، زیرا در محمول این روایت از واژه «طاغوت» و جمله «يَعبدُ من دون الله» استفاده شده است.
▫️مؤید این برداشت اینکه با توجه به سایر روایات مشابه نیز مشخص میشود که مراد امام از قیامهای قبل از ظهور، هر قیامی نیست: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۶و۲۹۷) «هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است.»
در این روایت پرچم به «ضلالت» مقید شده. پس تنها پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه هر پرچمی.
▫️با توجه به روایات، اهل بیت قیام زید را به این خاطر تأیید کردند که او مردم را به سوی خود نمیخواند بلکه در صدد جهاد با سلطان جائر بود.
امام صادق علیه السلام: «زید شما را به سوی خود دعوت نکرد بلکه تنها شما را به فرد مورد پسند از آل محمد فراخواند و اگر پیروز میشد به آنچه عهد کرده بود وفا میکرد. او در برابر سلطنت و حكومتى قيام كرد كه محكم و يكپارچه بود و مىخواست اركان آن را متلاشى کند.» (📚کافی، ج۸، ص۲۶۴)
▫️همچنین از امام صادق علیهالسلام نقل شده که در پاسخ به عبدالله بن حسن که امام را به بیعت با فرزندش -محمد نفس زکیه- به عنوان مهدی فرامیخواند، فرمودند:
«هرگز چنين كارى را انجام ندهيد! هنوز زمان حضرت مهدى عليهالسلام فرا نرسيده است و اگر تو گمان مى كنى كه اين فرزندت همان مهدى است، اين طور نيست و اين زمان، آن زمان نيست. اگر انگيزه تو آن است كه براى خدا غضبناك شوى و مىخواهى با قيام فرزندت، امر به معروف و نهى از منكر كنى، در اين صورت ما تو را رها نمىكنيم. (و از تو حمایت میکنیم)» (📚بحار، ج۴۷، ص۲۷۷)
❇️ بنابراین قیامهایی که در راستای حاکمیت معصومین باشد و به قصد نهی از منکر و مبارزه با طاغوت شکل گیرد مورد تأیید اهل بیت است و تخصصا از موضوع روایات مورد نظر خارج است.
📖منابع:
📌مجموعه آثار پنجمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت، ج۳، ص۳۵-۵۸ (محمدرضا فؤادیان)
📌 http://noo.rs/lH7L5
📣 @tafakoraat 🌐 @meshkatnoor
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ اگر مشکلی پیش بیاید از کجا بدانیم که رحمت الهی است یا عذاب الهی و به خاطر گناهان، آن مشکل پیش آمده؟
#کار #مشکل #رحمت_الهی #عذاب #گناه
#qorantv
@hashtagdin 🌐 @meshkatnoor
کتاب تاملاتی در دین و رسانه
📝به قلم دکتر کمال اکبری
▫️جهت خرید فایل PDF کتاب روی لینک زیر کلیک کنید 👇
https://idpay.ir/armaghanhayat/file/201280
جهت خرید نسخه چاپی، تماس بگیرید👇
📱09357306615
👈🏼 نکته مهم ؛ تکثیر پس از دانلود فایل شرعا و قانونا مجاز نمی باشد.
📌 موسسه رسانهی دینگستر ماندگارانتشارات ارمغان حیات
🌐 @meshkatnoor
🔰 ماه گذشتن از خواستهها
🔺 رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبهی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیهی شریفهی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کردهاند. روزه، مظهر گذشت از خواستههاست. ۱۳۸۳/۰۸/۰۶
#بهار_قرآن 🌐 @meshkatnoor
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥گفتگوی میرداماد و شیخ بهایی با دو تن از علمای اخباری مسلک
... #میرداماد : بارها گفته ام و باز هم میگویم که آقایان حوزه دینی طلبه محقق میخواهد ، نه چاکر مقلد ! ...
#شیخ_بهایی : خاصه اینکه بخواهیم به هر نوجویی متکی بر اصول دین حکم بدعت بزنیم و صاحب آن را به #تکفیر ، آواره کوه و بیابان بکنیم ( تبعید ) ...
میرداماد : خیال میکنید در هر عصر و زمانه ای خداوند تبارک و تعالی چند نفر چون او ( #ملاصدرا شیرازی ) را به امتی هدیه میکند ؟ خیال میکنید عزیز کرده خداوند تبارک رو میشه ذلیل کرد ؟!! ...
✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی (زندگینامه ملاصدرا)
💠 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
✴️#علم_شناسی2
#تجربه_گرایی
🔸یکی از روشهای بسیار مهم و کارآمد در مطالعه و پژوهش های علمی، روش تجربی است. با اینکه بهره گیری از این روش در مطالعه طبیعت دارای سابقه زیادی است، لکن همزمان با #انقلاب_علمی(1543-1687)، انقلابی نیز در روش تجربی رخ داده است.
🔸 ظهور تجربه گرایی جدید در این دوره با عبور از تجربه گرایی ارسطوئی و نقد آن صورت میگیرد. در تجربه گرایی ارسطوئی اشیاء بر اساس "اصول اولیه" ای تبیین می شوند که ارتباط وثیقی با "ذات معقول" و "هدف" اشیاء دارد و در قالب یک استدلال قیاسی معتبر سامان داده می شوند. چنین تبیین هایی "ذات گرایانه" و "غایت شناختی" اند و به همین سبب، در چنین تبیین هایی، بهای اندکی به تجربه و آزمایش داده میشود و روابط منطقی اشیاء از اهمیت ویژهای برخوردار است.
🔸🔸🔸
🔸در دوره جدید اقداماتی صورت گرفت که نگاه مذکور در تجربه گرایی رخت از میان بربست:
1️⃣گالیله با تاکید زیادی که بر تجربه و مشاهده مستقیم داشت، پژوهش های خود را معطوف بر چگونگی حرکت اشیاء و سبب آنها کرد، نه بر چرائی و هدف آنها. از این رو، با اقدامات او تبیین های #ذات_گرایانه و #غایت_شناختی جایگاه خود را در تبیین علمی از دست می دهند.
2️⃣از سوی دیگر، فرانسیس بیکن در برابر منطق قیاسی ارسطوئی، منطقی استقرائی را ارائه می دهد و بر این باور است که به سبب مشکلات موجود در روش قیاسیِ معتبر، این روش قانع کننده نبوده و نمی توان در علم از آن استفاده کرد. به جای روش قیاسی، باید از استدلال استقرائی سود جست. این روش گرچه به لحاظ منطقی معتبر نیست، لکن در عمل مفید و در شرایط معمولی متقاعدکننده است.
🔸🔸🔸
بنابراین، تجربه گرایی جدید با فراز و فرودهایی که تا به امروز در مطالعه علمی داشته و تفاسیر متعددی که از آن ارائه شده است، اولا مشاهده و آزمایش های تکرارپذیر در آن جایگاه ویژه ای دارد، ثانیا بر علل فاعلی و چگونگی تاکید دارد، نه بر ذات معقول و اهداف اشیاء که از دسترس حس و تجربه خارج اند و ثالثا قالب استدلال در تجربه گرایی قیاسی نیست.
____________________________
⬅️اما آیا تجربه گرایی تنها روش مطالعه و پژوهش علمی است؟
ادامه دارد...
📝جواد قلی پور
@meshkatnoor
💠 موسسه کلامی احیاء با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان همدان و مرکز تخصصی کلام و تفسیر کرمانشاه برگزار می کند.
❇️ نشست علمی با موضوع
"شواهد عدم تحریف قرآن و پاسخ به شبهات"
🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد جعفر انواری
(عضو هیئت علمی موسسه امامخمینی "ره")
📆 تاریخ: دوشنب ۱۴۰۰/۱/۳۰
🕰 ساعت ۲۲
🖥 به عنوان میهمان کلیک کنید👇🌷
https://www.skyroom.online/ch/bonyadamin/ehyahamadan