🔰 دو گرایش نسبت به آینده
✍️ #بهرام_علیزاده
🔻 تقدیرگرایی میگوید اگر اتفاقی قرار باشد رخ دهد، به هرحال رخ میدهد. یعنی فارغ از اینکه گذشته چگونه بوده است، آینده همانی میشود که باید بشود.
▪️ تقدیرگرایی غیر از تعیین گرایی است؛ زیرا تعیین گرایی میگوید که رویدادهای گذشته بعلاوه قوانین طبیعت آینده را شکل میدهند. میان این دو دیدگاه استلزام منطقی برقرار نیست.
🔺 ما میتوانیم رویدادهای جهان را از پیش مقدر بدانیم بدون آنکه آنها را نتیجه دترمینیستی قوانین طبیعت بشماریم، همانطور که میتوانیم رویدادهای جهان را تحت حاکمیت قوانین طبیعی بدانیم.
📖 کتاب #اراده_آزاد_و_ناتَعَیُّنگرایی
📍 برای خرید این کتاب (https://poiict.ir/?p=17268) کلیک فرمایید.
🆔@meshkatnoor
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه خوانی جانسوز ریاست محترم جمهور
🔴تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟
♦️شاید برای بعضی ها سوال باشد که مگر همه یاران امام حسین (علیه السلام) به شهادت نرسیدند؟
پس چه کسی عاشورا را با این جزییات روایت کرده؟ چطور باید به روایت های واقعه عاشورا اعتماد کنیم؟
♦️یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی نماند...
💢 راویان عاشورای حسینی این چهره ها هستند:
♦️1-امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها): بخشی از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام باقر (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند.
♦️2- حمیدبن مسلم ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمیدبن مسلم ازدی، وقایع نگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. مرسوم بوده که در لشکرکشی های بزرگ یک وقایع نگار برای ثبت اتفاقات حضور داشته باشد. سپاه عبیدالله بن زیاد دارای وقایع نگار بود. نقل شده است که همین فردمانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد.
♦️3جنایتکاران سپاه دشمن: خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش.
♦️4- یاران زنده مانده امام (علیه السلام): فردی به نام ضحاک بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده.
♦️غلام رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد.
سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب
📚به نقل از دکتر محمد حسین رجبی دوانی محقق تاریخ اسلام و تشیع
19.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ #چرا_قیام_کرد؟
▫️ قسمت هشتم
🔰 تحلیل قیام حسینی در بیان رهبری
🆔@meshkatnoor
23.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ #چرا_قیام_کرد؟
▫️ قسمت نهم
🔰 تحلیل قیام حسینی در بیان رهبری
🆔@meshkatnoor
🚫 شبهه :
هر فکر و اندیشهای تا پیش از ظهور امام زمان علیهالسلام به حکومت میرسد و ضعفهایش نمودار میشود، تا پس از تشکیل دولت حضرت، ادعایی نداشته باشد. بنابراین هر دولتی که پیش از ظهور سر کار میآید، بر خلاف مبانی اسلامی است و به ظلم و جور رفتار خواهد کرد.
⚠️ از امام باقر علیه السلام: «دولت ما، آخرین دولت است و هیچ خاندانی نمیماند، جز آن که پیش از ما به حکومت میرسد (ولَن یَبقی أهلُ بَیتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّا مَلَکوا قَبلَنا)، تا آن که وقتی روش حکومتداری ما را دیدند، نگویند: اگر ما هم به حکومت میرسیدیم، مانندِ اینها حکومت میکردیم! و این، همان سخن خدای عز و جل است که فرمود: «و فرجام، از آنِ پرهیزکاران است» » (📚الغیبة، طوسی، ص۴۷۲ )
⚠️ از امام صادق علیه السلام: «این امر (قیام) روی نمی دهد، تا آن که هیچ گروهی از مردم نماند، جز آن که بر مردم حکومت کنند، برای این که کسی نگوید: اگر ما حاکم میشدیم، عدالت میورزیدیم! سپس قائم به حق و عدالت، قیام میکند» (📚الغیبة، نعمانی، ص۲۷۴)
بنابراین اقدام برای تشکیل حکومتی که واقعا اسلامی و عدالتمدار باشد، تلاشی نافرجام است.
✅ پاسخ
1️⃣ مقصود از خاندان (اهل بیت) در روایت اول و گروه (صنف) در روایت دوم، افرادی هستند که از لحاظ جهانبینی و ایدئولوژی متحد و زیر یک چتر باشند، نه کسانی که با همدیگر پیوند نَسبی و سببی دارند. بنابراین حکومتی که در صدد اجرا کردن مکتب اهل بیت نبوت (ع) است، مقدمه و در امتداد دولت مهدوی به شمار میرود.
🔅 در نتیجه دولتی که اصول نظری و عملی خود را کاملا از مکتب اهل بیت اخذ کند و حکومتش را زمینهساز قیام امام زمان علیهالسلام بداند و مردم را به «خود» دعوت نکند، از موضوع این روایات تخصصا خارج است. زیرا مورد روایت، گروههایی هستند که در مقابل اسلام حقیقی، نظریه و گفتمان دیگری را قبول داشته باشند، و خود را برتر از امام معصوم بدانند.
🔅 آیا حکومت مالک اشتر در مصر، غیر از حکومت امیرالمؤمنین (ع) در کوفه است؟ آیا بیعت گرفتن مسلم، حرکتی مستقل و بیارتباط با قیام سیدالشهدا (ع) است؟ اگر این دولتهای محلی در امتداد هم هستند، پس حکومت مبتنی بر «ولایت فقیه» نیز که به دستور اهل بیت (ع) برای جدا شدن از حاکمیت طاغوت طراحی شده، در راستای حکومت امام زمان (ع) خواهد بود.
2️⃣ جلوداران قیامهای اصیل شیعی هیچگاه خود را در تحقق کامل ارزشهای اسلامی و عدالتگستری حقیقی موفق ندانسته و به ضعفهای خود معترفند؛ اما اجرای عدالت را -هرچند به صورت نسبی- وظیفه خود میدانند.
🔅 کما اینکه رهبر معظم انقلاب، حرکت انقلاب را پس از رسیدن به نظامی اسلامی، در رسیدن به دولتی اسلامی (مجموعه نهادهای مدیریتی نه صرفا قوه مجریه) همچنان ناموفق میدانند.
🔅 اما اگر دولتی که نسبتا اسلامی باشد*، شکل بگیرد و تا حد امکان به ارزشهای اسلامی عمل کند، چنین دولتی بهترین وسیله برای تبلیغ شیعه و زمینهساز ظهور امام عصر (ع) خواهد بود.
3️⃣ هرگز نمیتوان از تأثیر نسبی انقلابهای اسلامی بر جهان غافل شد. اگر این مقاومتها و قیامهای عدالتطلبانه (با وجود تمام ضعفهایی که دارند) محقق نمیشد، تا الان اسمی از اسلام و تشیع باقی نمیماند و همین عدالتهای نسبی نیز برقرار نمیشد.
🔅 در عصر کنونی نیز شکلگیری نظام جمهوری اسلامی، موجب شد تصویر «لیبرال دموکراسی» به عنوان پایان تاریخ و بهترین نظام سیاسی**، نقش بر آب شود.
4️⃣ همانطور که بارها اشاره شد، با تمرکز بر دو-سه روایت (بلکه دویست-سیصد روایت) نمیتوان از وظیفه قطعی حفظ دین، حفظ جان و مال و ناموس مسلمانان، و تکلیف اساسی امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی کرد.
🔸🔸🔸
* تنها دولتی که کاملاً اسلامی باشد، حکومت امام زمان (ع) است.
** نظریه فوکویاما در سال۱۹۹۲ که بعدها حتی توسط خود او مورد نقد قرار گرفت.
📖 مطالعه بیشتر:
📌دانشنامه امام مهدی، ج۳، ص۱۵۲-۱۵۵
📌farsi.khamenei.ir/others-note?id=40865
📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تاکید همزمان رهبری بر تولید داخلی و واردات واکسن معتبر خارجی 🔻پاسخی به دروغ پراکنی و جنجال آفرینی رسانه های بیگانه مبنی بر معرفی رهبر انقلاب به عنوان مانع اصلی ورود واکسن به کشور و عامل بالا رفتن آمارفوتی های کرونا در ایران.
🆔@meshkatnoor