26.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓با كسانيكه نسبت به باورهاي ديني تردید دارند یا منکرند چگونه برخورد كنيم بويژه اگر از بستگان نوجوان یا جوان ما باشند؟
پاسخ را از بیان استاد ساحدی در كليپ فوق بشنوید 👆🏼👆🏼👆👆
#پرسمان_اعتقادی #شبكه_قرآن 5️⃣
Eitaa.com/Sajedi_ir/ 🆔@meshkatnoor
1_1354592818.pdf
103.1K
💠پاسخ جامع به شیخ گرگیج
💠حجتالاسلام جواد ابوالقاسمی از کارشناسان موسسه ولیعصر عج
🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅b2n.ir/f.din
✳️ پذیرش داوطلب کارشناسی ارشد 1401-1402
✅ ویژه فارغالتحصیلان کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
💠 رشتهها:
🔶 فلسفه
🔶 فلسفه دین
🔶 دینشناسی
🔶 روانشناسی
🔶 حقوق
🔶 عرفان اسلامی
🔶 علوم تربیتی
🔶 علوم سیاسی
🔶 علوم قرآنی
🔶 مدیریت
🗓 تاریخ ثبت نام: 1400/9/21 تا 1400/9/28
🗓 تاریخ آزمون: 1400/12/12 ⏰ 8
❇️ شرایط:
1️⃣ داشتن مدرک کارشناسی یا اشتغال به تحصیل در ترم آخر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
2️⃣ عدم اشتغال به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و دیگر مراکز حوزوی
3️⃣ تلبس به لباس مقدس روحانیت، همراه با مجوز از معاونت تهذیب حوزه
4️⃣ اتمام سطح 2 حوزه علمیه و اشتغال به تحصیل در سطح 3
☎️ 02532113618 – 32113628- 32113664
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
1400.09.22-OstadSoleymani.mp3
1.91M
💡پاسخ به شبهه مطرح شده توسط امام جمعه اهل سنت آزادشهر
🎙حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر جواد سليمانی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 1400-09-22 🆔@meshkatnoor
⛔️⛔️ مدیتیشن وین دایر یا عبادت جعلی
👈 در آثار وینداير، مديتيشن، يوگا و مراقبهی معمول، جايگزين عبادت گرديده و اصولاً در نگاه او، مديتيشن، همان عبادت است كه به معرفت درونی منتهی میشود.
🔻 وی می گوید: «اگر میخواهيد به تمرين مديتيشن بپردازيد، به تمام معنی آن را انجام دهيد و سعادت و خوشی را در خلوت اين عمل ببيند و اگر میخواهيد نام دعا برآن بگذاريد و آن را به عنوان گفتوگو با خداوند تلقی كنيد، چنين نامی را بگذاريد و با تمام وجود دعا كنيد.»(خود حقیقی، ص 159)
🔻او كرامات ادعایی خود را مرهوم مديتيشن ميداند و به كرّات مديتيشن و يوگا را به ديگران توصيه میكند. ناگفته پیداست مدیتیشن همان سوغات آیینهای شرقی به تمدن غرب است. بعد از آنکه عدهای خلاء عظیم معنویت در غرب را دریافتند، این خوراک نامرغوب را با ذوق زدگی به غرب بردند؛ عرفانی که وین دایر عرضه میکند. غایت چنین مراقبهای تعالی معنوی و رشد ابعاد مختلف روح نیست و ارتباطی با عرفان و عروج روح ندارد و صد البته با شناخت خدا و رسیدن به معرفت خدا و رضایت خدا کوچکترین نسبتی ندارد.( نیمنگاهی به معنویت ویندایر، ص 27)
📌 پینوشت:
وین دایر، خود حقیقی، نشر چیچیکا، 1384.
حمزه شریفیدوست، نیمنگاهی به معنویت ویندایر، نشر عصر آگاهی، 1390.
#فرق_ومذاهب
#عرفان_کاذب
#وین_دایر
🆔@meshkatnoor
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️پاسخی جالب به این شبهه که #دلت پاک باشه، دیگه نیازی به #حجاب نداری!
#حجاب
#اندیشه_دینی
@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
#نشست علمی
📌 موضوع:
خدای دین و خدای فلسفه ؛ مغایرت یا این همانی
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🕰زمان: سه شنبه 23 آذرماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
#خدای_دین و #خدای_فلسفه؛ مغایرت یا اینهمانی؟!
برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون #جان_هاسپرز و متألهان مسیحی مانند #جان_هیک اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان #واجب_الوجود، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات میشود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش میکند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دلها نمیافکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است.
در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است.
مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است.
اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیانگر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انساناند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند.
در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبتورزی و پرستش را نشان میدهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند.
اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش میشناسند و این معرفت به کمال بیپایان و زبیایی کرانناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان میافکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله.
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi 🆔@meshkatnoor
دکتر جعفری.mp3
17.3M
🎤 استاد: حجه الاسلام دکتر #جعفری
📘 موضوع: جریان شناسی روشنفکری دینی پس از انقلاب
📆 زمان: ۱۱ آذر ۱۴۰۰
📍 در جمع دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و فعالان فرهنگی ( دوره جریان شناسی تاریخ معاصر)
🆔@meshkatnoor