eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
الهیات سایبر؛ 🔻بیست و یکمین قسمت برنامه تلویزیونی سوره به موضوع «الهیات سایبر» اختصاص دارد. علیرضا قائمی نیا متولد ۱۳۴۳، پژوهشگر علوم دینی و فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. الهیات سایبر و نگرش‌های نوین در فلسفه، بیولوژی نص: نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن از جمله کتاب‌های قائمی‌نیا است. بخشی از سرمقاله: در روزگار معاصر، پیشوند سایبر بیش از آنکه صرفا مقوله‌ای تکنولوژیک محسوب شود، حامل اشاراتی به شکل‌گیری جهان و انسانی جدید است. در فضای مسیحی، فضای مجازی بستر جدیدی برای الهیات بود و خدای مسیحی در فضای سایبر سکونت داشت، و ارتباطات در هم تنیده‌ی انسانی « خانواده‌ی خدا» را محقق می‌کرد. در کنار این مواجه‌ی خوش‌بینانه و امیدوارانه ار تلاقی ایمان و سایبر اما نقدها و دغدغه‌ها، نگرانی‌های جدی نسبت به این رویکرد الهیاتی به فضای سایبر ابراز شده است. 🗓 پخش: امشب، سه‌شنبه، ۲۸ دی ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما‌‌‌ | بازپخش: شنبه‌ها ساعت ۱۴ 🆔@meshkatnoor
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال 1402-1401 🔵 دوره حضوری در 13 رشته ویژه برادران: فلسفه، کلام، تاریخ، روان‌شناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم قرآنی، اخلاق، ادیان، اقتصاد، حقوق، مدیریت و جامعه‌شناسی 🔵 دوره نیمه‌حضوری در 7 رشته ویژه برادران و خواهران: فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی، علوم قرآنی، علوم تربیتی، روان‌شناسی 🔷 مزایا: 🔸 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی 🔸 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی وزارت علوم 🔸 پرداخت شهریه «ویژه دانش‌پژوهان دوره حضوری» 🔸 آشنایی طلاب با مبانی اندیشه‌های اسلامی در رشته‌های علوم انسانی ✅ شرایط پذیرش: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه علمیه تا تاریخ 1401/05/31 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه‌ها ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران و شیراز ✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل. ✅ ثبت نام تا تاریخ 1400/11/30 ✅ آزمون کتبی: جمعه 23 ادریبهشت 1401 ☎️ 02532113618 – 02532113628 – 02532113664 🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ مدیریت پذیرش 🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید. 🌐 http://paziresh.iki.ac.ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
🔰معنای واقعی انتظار 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸سعی می کنند انتظار را در ذهنهای مردم خراب کنند. به این صورت که بگویند: خب آقا می آید، همه کارها را درست می کند، 🔸خود آقا می آید، انجام می دهد یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما باید زمینه را آماده کنی تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمی شود شروع کرد! 🔸جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ می شود 🔸چرا امیرالمؤمنین با آن قدرت و علم متصل به معدن عظیم الهی، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند؛ «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله» تاوان عدالت امیرالمؤمنین جانش شد چون زمینه نامساعد بود. 🔸عدم آمادگی، اینطور فاجعه به بار می آورد! آن وقت اگر امام زمان هم در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورد، همان خواهدشد! ۷۶/۹/۲۵ 🆔 @hokmrani_dini 🆔@meshkatnoor
✅ اقتصاددان انگلیسی پرفسور رادنی شکسپیر به تازگی کتابی در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا و با الهام از آن منتشر کرد. 🔷 همزمان با سالگرد انتشار نامه رهبری به جوانان در غرب، در مراسمی از اين کتاب رونمایی شد. 🔶 در اين آیین، نویسنده انگلیسی (Rodney $hakespeare) كتاب (A New Paradigm Response) "پاسخ الگویی نوین" گفت: این کتاب، روش نوینی برای درک حقیقت ارائه می‌کند. 🔷 وی افزود: به نظرم ایران اکنون در مرحله‌ای است که می‌تواند انقلابش را به جهانیان عرضه کند، انقلابی که در پی استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که همان خواست امام خمینی (ره) بود؛ اکنون افرادی همچون من، با الهام از آن انقلاب، اقتصادی مبتنی بر عدالت را برای جهانیان تشریح می‌کنیم. روح حاکم بر این کتاب، دریافت من از آن دو نامه درباره عدالت است. 🔶 ایشان همچنین یادآور شدند که اسلام، برای همه مشکلات بشر در جهان، برنامه دارد که در این کتاب به زبانی آشنا برای مخاطب غربی تشریح شده است. 🌐 Eitaa.com/Sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از Amin
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: "دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر " اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس: 🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعت‌­گرایی معرفت شناختی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین 🔹طبیعت‌گرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علم‌­بسندگی معاصر است. در اینکه طبیعت‌گرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد. 🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت می‌­داند که بر کاربست روش‌ها، نتایج و نظریه­‌های علوم حسی تاکید می­‌کند.[۱] 🔹به گفته گالپارسورو طبیعت‌گرایی مساوی با علم­‌بسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲] 🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافت‌های خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روش‌هاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد. 🔻لیکن این رویکرد از کاستی‌ها و آسیب‌هایی رنجور است از جمله: 1️⃣خودشکنی؛ از منظر معرفت­‌شناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربه­ای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال می­شود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربه‌­ای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربه‌­ای وابسته به تجربه­ی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل می­‌انجامد و در نتیجه هیچ تجربه‌­ای اثبات‌­پذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفت­‌شناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است. از آنچه گذشت روشن می­شود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیش­فرض مقدم بر تجربه می‌­پذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است. 2️⃣ محدودیت‌­های علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیده‌­های طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر توانایی‌های بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیت‌های فراوانی هم دارد. از این جمله است: (۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵] (۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶] (۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی (۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزش‌های متعالی انسانی. 🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزه‌­هایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث می­‌شود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است: 🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب می­‌شود. 🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش می‌­سازد. 🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیان‌بار است، چرا که آن را از بن­مایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه می­نشاند و بر تار عنکبوت لانه می‌­سازد.[۷] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology. [۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1. [۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5. [۴]. A Priori. [۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything? [۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18. [۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153 🆔@meshkatnoor
در اولین فرصت از و حوزه، دانشگاه و پژوهشگاه های کشور با خبر شوید. 🔰عضویت http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا