هدایت شده از Amin
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند:
"دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر "
اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس:
🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعتگرایی معرفت شناختی
✍️ نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین
🔹طبیعتگرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علمبسندگی معاصر است. در اینکه طبیعتگرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد.
🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت میداند که بر کاربست روشها، نتایج و نظریههای علوم حسی تاکید میکند.[۱]
🔹به گفته گالپارسورو طبیعتگرایی مساوی با علمبسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲]
🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافتهای خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روشهاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد.
🔻لیکن این رویکرد از کاستیها و آسیبهایی رنجور است از جمله:
1️⃣خودشکنی؛ از منظر معرفتشناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربهای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال میشود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربهای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربهای وابسته به تجربهی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل میانجامد و در نتیجه هیچ تجربهای اثباتپذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفتشناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است.
از آنچه گذشت روشن میشود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیشفرض مقدم بر تجربه میپذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است.
2️⃣ محدودیتهای علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیدههای طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر تواناییهای بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیتهای فراوانی هم دارد.
از این جمله است:
(۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵]
(۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶]
(۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی
(۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزشهای متعالی انسانی.
🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزههایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث میشود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است:
🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب میشود.
🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش میسازد.
🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیانبار است، چرا که آن را از بنمایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه مینشاند و بر تار عنکبوت لانه میسازد.[۷]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
[۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology.
[۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1.
[۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5.
[۴]. A Priori.
[۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything?
[۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18.
[۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153 🆔@meshkatnoor
در اولین فرصت از #نشست_ها و #همایشهای #علوم_انسانی_اسلامی حوزه، دانشگاه و پژوهشگاه های کشور با خبر شوید.
🔰عضویت
http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✋
زندگینامه آیتالله صافیگلپایگانی "ره"
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 زیر خاکیهای کلامی 👆👆👆
🔶سلسله گفت و گو هایی در باب گستره دین در محضر استاد محترم حضرت آیت الله العظمی سبحانی دام عزه
🆔@meshkatnoor
🔹 ضرورت تدوین نظریه جامع جمعیتی دین بنیاد
🔹نوپایی علم جمعیت شناسی و نیز وجود تنوع، تغییر و تحول در نظریات جمعیتشناسی که برگرفته از مبانی الحادی و مادی است، نشانگر این حقیقت است که مطالعات نظام مند جمعیتشناسی هنوز در آغاز راه و در چرخهای از آزمون و خطا قرار داشته و باید راه زیادی را برای رشد، تکامل و بلوغ خود طی کنند تا به نتایجی قطعیو واقعیتر نزدیک شوند.
♦️به اعتراف برخی از جمعیتشناسان، در موضوعات، مسائل و ابعاد جمعیتی، به قدری گستردگی، تنوع، تغییر و اختلاف نظر وجود دارد که امکان ارائه نظریهای قطعی نه تنها در اصل تعداد جمعیت، بلکه حتی در برخی جزئیات آن نیز امری بسیار دشوار است.
🚨اجرای ادامهدار نظریات و سیاستهای غلط جمعیتی، اگر با غفلت از درستی و یا نادرستی آنها و نیز غفلت از پایش و رصد دائمی آمار جمعیتی باشد میتواند جمعیت یک کشور را در تله و سیاهچاله جمعیتی و بحران های متعدد و غیرقابل جبران ناشی از آن قرار دهد!!
✅ در این بین کشورها و جوامعی که نسبت به باورها و اعتقادات خود و لزوم اجرا و بکار گرفتن آن در سبک زندگی متعهد و پایبند هستند، نسبت به زمینهها و مبانی فکری نظریات رایج جمعیتی که برخی از آنها با پیشنهاد سازمان های معلوم الحال بین المللی در حال پیادهسازی در بسیاری از کشورهاست، توجه و حساسیت بیشتری به خرج داده و به راحتی زیر بار پذیرش آنها نمیروند.
✅ ازاینرو برای تعالی جمعیت توحیدی و بهرهمندی از فرصت جمعیت و حفظ آن از خطر انقراض، کشف یک نظریه جامع جمعیتی بر اساس باورهای قطعی و بنیادین دینی و عقلی که از گنجینه فکری صحیح و جامعنگرانه عالمان و متفکران دینی همچون علامه طباطبایی(ره)، شهید مطهری(ره)، علامه مصباح یزدی(ره) و مقام معظم رهبری استکشاف شده باشد، یکی از اولویت ها و ضرورت های اجتناب ناپذیر پژوهشی در حوزه الهیات کاربردی و کلام اجتماعی است.
✍🏼 حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی؛ کارشناس بحث الهیات جمعیت
🆔@meshkatnoor
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️تیزر ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال 1402-1401
🔵 دوره حضوری در 13 رشته ویژه برادران: فلسفه، کلام، تاریخ، روانشناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم قرآنی، اخلاق، ادیان، اقتصاد، حقوق، مدیریت و جامعهشناسی
🔵 دوره نیمهحضوری در 7 رشته ویژه برادران و خواهران: فلسفه، کلام، تاریخ، علوم سیاسی، علوم قرآنی، علوم تربیتی، روانشناسی
🔷 مزایا:
🔸 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔸 اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم
🔸 پرداخت شهریه «ویژه دانشپژوهان دوره حضوری»
🔸 آشنایی طلاب با مبانی اندیشههای اسلامی در رشتههای علوم انسانی
✅ شرایط پذیرش:
1️⃣ اتمام سطح یک حوزه علمیه تا تاریخ 1401/05/31
2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه
3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبهها
✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران و شیراز
✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بناب، اهواز و بابل.
✅ ثبت نام تا تاریخ 1400/11/30
✅ آزمون کتبی: جمعه 23 ادریبهشت 1401
☎️ 02532113618 – 02532113628 – 02532113664
🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیریت پذیرش
🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید.
🌐 http://paziresh.iki.ac.ir 🆔@meshkatnoor
19.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 لحظات ماندگار از تشییع باشکوه پیکر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
@HawzahNews 🆔@meshkatnoor
ارائه مجمع عالي حکمت 1400.11.6.mp3
13.3M
#صوت نشست علمی گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت
#نشست_علمی رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسانها به خدا
ارائهدهنده: حجتالاسلام منصور کثیری
سهشنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹
🆔@meshkatnoor
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌به راستی چه رابطهای بین امور ذهنی (ذهن) با امور جسمی (مغز) وجود دارد؟
👌 آیا نوروساینس (Neuroscience) میتواند به امور ذهنی دست پیدا کند؟
👌 آیا میتوانیم با استدلالهای تجربی و آزمایشگاه🔬🌡 وجود بعد غیر فیزیکی را در انسان به اثبات برسانیم؟
🧐 به راستی آیا ما روح داریم یا همه ابعاد ما را صرفا فیزیکی است؟💀
شما می توانید با صرف وقت اندک، اشراف لازم برای آشنایی و نیز ورود به فلسفه ذهن پیدا کنید . لینک مستقیم صفحه دانلود فیلم ها و پاورپوینت را در ذیل ملاحظه نمایید. : https:// faradars.org/fvphl102
🆔@meshkatnoor