eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
796 ویدیو
292 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناجات امام خمینی(ره) در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان 🆔@meshkatnoor
⚡️صف آرایی دو انتشارات برای سنجش عیار مقاصد الشریعه ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 💠 گزافه نیست اگر زمستان سرد و برفی ۱۴۰۱ قم، برای بررسی ایده «فقه المقاصد» را یک فصل داغ علمی تابستانی نامید. از طرفی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در اواسط بهمن خبر از انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» نوشته حجه الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب را رسانه ای و از سویی در اواخر بهمن انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) درس گفتارهای مدرس بلندپایه سطوح عالی حوزه علمیه قم استاد محمد جواد فاضل لنکرانی را با عنوان «نگاهی به فقه المقاصد» را روانه بازار نشر کرد. 💠 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین در بررسی ملاکات احکام، با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصد الشریعه از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است. از آن سو استاد سید ابوالحسن نواب بر آن است که در فقه امامیه عناوینی مانند علل الشرایع، حکمت احکام، ملاکات شریعت، تنقیح مناط و... وجود دارد و فقها می توانند با استفاده از ظرفیت بلااستفاده از این مجوزهای شرعی، راهکارهای جدید فقهی را پیش روی مکلفین قرار دهند و تاکنون از این پتانسیل مشروعِ مغفول استفاده کافی نشده است. اهمّیت مقاصد الشریعه تا جایی است که حتّی برخی از بزرگان جهان اسلام در صورت تعارض مقاصد با آیات الهی و روایات، مقاصد را مقدّم دانسته اند. 🔸به مناسبت انتشار این دو اثر در زمستان جاری، در یادداشت پیش رو به معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» و نگاهی به نقدهای وارده بر نظریه مقاصد الشریعه استاد فاضل لنکرانی خواهیم داشت. 🔹مصنف در فصل اول، نخستین جرقه تاریخی فقه المقاصد را در کتاب «البرهان فی اصول الفقه» امام الحرمین جوینی متکلم اشعری و فقیه شافعی (متوفی ۴۸۷قمری) ردگیری می کند. از نظر تاریخی، دفتر فقه المقاصد جوینی با اذن حاکم بر دریافت وجوهی غیر از زکات و مالیات متعارف در دوران عسر کشورداری باز شده است. 🔸مطالعه موردی (Case study) در بخش بعدی این کتاب تقریر شده است. ملاک های عدم قتل منافق شهیر مدینه «عبدالله بن اُبَیّ معروف به ابن‌سَلول» توسط رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) و بررسی علل تحریم خمر وقمار و ارتباط آن با عدوات منصوص در قرآن و ... از نمونه هایی هستند که در این کتاب بررسی شده اند. 1️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» ⬅️↙️ yun.ir/gzcub3 2️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» ⬅️↙️ yun.ir/m0s41c 🏷 🆔@meshkatnoor
📚 بررسی نظام اعتقادی وهابیت، محمد حسین فاریاب، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بهمن ۱۴۰۱، ۴۲۱صفحه، ۱۶۸هزارتومان 📚 یکی از آسیب های مهم وهابیت پژوهی در ایران، پربرگ بودن انتشارات و اندک بودن اطلاعات در مورد آنهاست. امروزه وهابیت پژوهی در ایران، بسان کاریکاتوری ناهمگن شده است که از طرفی خداشناسی وهابیت بزرگ و از سویی شناخت هستی شناسی، شناخت شناسی، زن شناسی و اجتماع شناسی آنها کوچک شمرده شده است. از آن بدتر که شناخت ما از وهابیت در نسل اول و دوم وهابیت محدود شده و با وهابیت معاصر میانه ای نداریم. 📚 عدم ورود به نقد منظومه وار از مجموعه آراء وهابیت، چالش دیگر سلفی پژوهی در ایران است. 📚 کتاب «بررسی نظام اعتقادی وهابیان» را نمی توان بهترین کتاب در معرفی و نقد وهابيان دانست؛ ولی به نظر می رسد قابل قبولترین کتاب در حوزه ارزیابی اندیشه اعتقادی آنها باشد؛ چرا که عمده تلاش پژوهشگران فعلی، معطوف به بررسی اندیشه های توحيدی این جریان متمرکز شده است و بررسی و نقد دیگر اندیشه های اعتقادی وهابیان توجهی نشده است. 📚 از دیگر امتیازات این کتاب این است که باید پذیرفت وهابيت نيز مانند هر مکتب فکری، تطوراتی به خود دیده است و تطورات وهابیت را نمی توان نادیده گرفت و این مهم بر پژوهشگران واجب می سازد تا نگاهی جامع تر به دیدگاه های آنها در ادوار تاریخی وهابیت داشته باشند. 📚 در این کتاب، کوشش شده نظریات وهابيان را به طور مستقيم از منابع قدیم و جدید خودشان استخراج شود. مؤلف پس از گذری بر تاریخچه شکل گيری وهابيت و آشنایی با بزرگان آنها به معرفی پيشوایان فکری آنها در دوران معاصر پرداخته است. 📚 در فصل دوم، تبيين و بررسی منابع فکری آنها معرفی شده است. فصل سوم به معرفی و نقد دیدگاههای آنها در محور خداشناسی اختصاص دارد و در این قسمت ضمن تبيين ادلة عقلی آنها بر وجود خدا، انواع توحيد و تقسيم صفات الهی درباره این نظریات داوری شده است. 📚 فصل چهارم به نظریات وهابيان در حوزه راهنماشناسی، نبوت و امامت اختصاص یافته است. در فصل پنجم نيز به مسئله مهم انسان شناسی پرداخته است. دیدگاه آنها را درباره وجود روح، چيستی انسان و کرامت او و نيز جایگاه زن در واپسین فصل این کتاب تبیین و بررسی شده است. 📚 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین فاریاب عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام می باشند . 🆔@meshkatnoor
⚡️توقف کامل پخش سریال رمضانی معاویه از شبکه MBC عربستان 📽این سریال پرهزینه ترین سریال این شبکه سعودی بود. پیش بینی می شد با پخش آن جنجال زیادی در کشورهای جهان اسلام بوجود بیاید. 🎞 بنا به برخی منبع غیر رسمی محتوای این سریال ضد ایرانی - شیعی بود. تمرکز سناریوی این مسلسل بر این نکته بود که فارس ها علت اصلی نبرد صفین هستند و جعل تاریخی ایرانی بودن صحنه گردان جنگ صفین، مهمترین پیام انحرافی این سریال بود. https://pressbee.net/show6016273.html?title=mbc-%D9%84%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86 🏷 🆔@meshkatnoor
14011222.mp3
25.37M
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی 🎙با حضور: ✍️دبیرجلسه: 📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/22 💠مجری:کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔@meshkatnoor
💠 سید جواد طباطبایی تئوریسین مرگ اسلام سیاسی یا مرگ اندیشه اسلامی؟؟ 📩 تعبیر خبر کانال مسلمنا که دکتر طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی هستند دقیق نیست. بلکه طباطبایی هم پیگیر مرگ اسلام سیاسی و هم معتقد به موت اندیشه اسلامی بود. ایشان اگر ضد اسلام سیاسی موضع می‌گرفت به دلیل این است که آن را دست و پا زدن برای حفظ اسلام می‌‌داند و از نظر ایشان اسلام گرایی قرن‌هاست که مرده‌ است.(مصاحبه با نشریه فرانسوی لیبرالیسیون پیوست شده است) 🔹طباطبایی گرچه گاهی به اسلام سکولار و گاهی به اسلام سنتی صوفی روی می‌آورد؛ اما گاهی هم در مورد مرگ اسلام به عنوان یک اندیشه سخن می‌گوید. 🔸وی صریحا می گوید: «... در غرب، رنسانس ظهور کرد. تولد دوباره‌ چیزی که در حال مرگ بود. در اسلام، چنین چیزی وجود ندارد و چیزی که در حال مرگ بود، چهار الی پنج قرن است که از زوال آن می‌گذرد. کسانی که می‌خواهند به اسلام جان دوباره ببخشند، هدف غیر ممکنی را دنبال می‌کنند، آنها می‌خواهند مرده‌ای را زنده کنند.» مصاحبه ایشان با خبرنگار فرانسوی در سال۲۰۰۱. 🔸او همچنین به نقد اسلام سنتی ملتزم بود و می گفت: «... در سمینارهایی که در طول ترم درباره‌ی اسلام سنتی در دانشگاه برگزار می‌شود، درسهایی درباره‌ی طریقه‌ی وارد و خارج شدن از دستشویی به دانشجویان تدریس می‌شود، در حالی‌که حتی مشکلات اساسی کشور مطرح نمی‌شود. این اسلام، بدون شک درباره‌ی دنیای مدرن صحبت نمی‌کند. از آنجایی که با این تدریس موفق به گفتگو با دنیای اسلام نمی‌شویم، چه باید کرد؟ دانشجویان الهیات فوکو، دریدا و غیره را می‌خوانند. در شهر مذهبی قم، دانشجویان مذهبی بسیار به افکار دریدا و فوکو علاقه نشان می‌دهند.» او انقلاب اسلامی ایران را نیز تلاشی برای روز آمدن کردن اسلام سنتی می‌داند؛ که البته معتقد است این تلاش به دلیل ذات اسلام سنتی اساسا غیر ممکن بود و باعث صدماتی به مردم ایران شد‌ه است. 🔹به پیوست لینک مصاحبه‌ را تقدیم می کنم. البته عنوان خبر «اسلام سیاسی» است؛ اما وقتی آن را بررسی می کنیم می بینیم نقدش به اسلام‌گرایی است و عدم انطباق اسلام ( تمام قرائت‌ها) با مدرنیته را عامل انحطاط جوامع اسلامی می‌داند... اتفاقا اگر نقدی به اسلام سیاسی و خصوصا انقلاب اسلامی دارد؛ از باب این است که معتقد است چنین انقلابی گرچه هدفش روبه جلو بود؛ اما نتیجه‌ای که محقق شد دست و پا زدن برای احیای اسلام سنتی بود. در همین مصاحبه نقلی از سهروردی می‌آورد که می‌گوید: «اگر خدا بخواهد می‌تواند پیامبری بیاورد» سپس طباطبایی می گوید: البته ما چنین چیزی را به عنوان یک مسلمان نمی پذیریم و پیامبر ما در نگاه اسلام پیامبر آخرین است. یا جای دیگر می‌گوید سهرودی گفت: «قرآن را چنان بخوانید که گویی فقط برای شما نازل شده است» (طعنه به اینکه اسلام سنتی چنین اجازه‌ای را نمی دهد و اسلام سنتی، در انحصار حاکمیت روحانیت است). ✍️ رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام 🌐لینک مصاحبه در نشریه فرانسوی لیبراسیون👇👇 https://www.liberation.fr/planete/2001/10/27/javad-tabatabai-l-islam-politique-est-voue-a-l-echec_382158/ 🆔@meshkatnoor
📚 جــریـان شـــناســــی انـدیـشـــــه‌هــای کــلامــی 🖊 نوشته: جمعی از نویسندگان مکتوب حاضر، با نگاهی فراگیر به جریان های مهم کلامی معاصر و تحولات جاری آنها، بستری مناسب برای بازخوانی و مقایسه اندیشه ها را ذیل چهار محور فراهم می آورد: 1. نومعتزله (مانند فضل الرحمان، محمد ارکون، محمد عابد الجابری، حسن حنفی و نصر حامد ابوزید)؛ 2. نواندیشی دینی معاصرِ داخلی (مانند دکتر سروش، مصطفی ملکیان، سیدحسین نصر)؛ 3. سلفیه در داخل و خارج ایران؛ 4. سایر فرق مانند شیخیه، اسماعیلیه و دیوبندیه. 👈🏻 مشاهده و تهیه 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 🆔@meshkatnoor
💎 نتیجه تحقیقاتِ دانشگاه استنفورد آمریکا: 👈 نقش مثبت دینداری در تربیت اجتماعی و رشد تحصیلی نوجوانان 👈 نقش محرمات دینی در افت تحصیلی 🔸عنوان مقاله: «نوجوانانی که پایبند تر به مذهب هستند عاداتی دارند که به رشد تحصیلی آنان کمک میکند.» 📝Religiously engaged adolescents demonstrate habits that help them get better grades 🔹بر اساس تحقیقات جدید دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد (GSE)، نوجوانانی که به طور منظم به مذهب عمل می کنند، در مدرسه بهتر از افرادی که از نظر مذهبی جدا هستند، عمل می کنند. 🔹یافته ها نشان می‌دهد که جوامع مذهبی نوجوانان را برای پرورش دو عادت بسیار ارزشمند در مدارس دولتی، اجتماعی می‌کنند: وظیفه‌شناسی و همکاری. مشارکت مذهبی ممکن است بیشتر از آنچه محققان تصور می‌کنند بر نمرات تأثیر بگذارد. 🔹نویسنده این مطالعه، ایلانا هورویتز، کاندیدای دکترا در GSE می گوید: هورویتز گفت: «مذهبی بودن به نوجوانان در دبیرستان و راهنمایی کمک می کند، زیرا آنها به خاطر مطیع بودن و احترام گذاشتن و داشتن خویشتن داری پاداش می گیرند. 🔹به طور کلی، کودکانی که مذهبی هستند، کمتر مشروب می نوشند، رابطه جنسی کمتری دارند و بیشتر تحت نظارت والدین خود قرار می گیرند. این متغیرها برخی از دلایل عملکرد بهتر بچه های مذهبی در مدرسه را توضیح می دهند. https://m.phys.org/news/2018-04-religiously-engaged-adolescents-habits-grades.html 👈خانواده ها را از نتایج دینداری نوجوانان آگاه سازید 🔶 کانال دروغ ها و خرافات ملحدین 🔰@Zandiq_IQ7 🔷 کانال دکتر ساجدی؛ استاد تمام گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام https://eitaa.com/sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
📚 عــــــرضــــه تــــورات و انــجـیـــل بر قـــرآن 🖊 نوشته: حسین نقوی نوشتـار پیش رو، بر اساس آیات قرآن، تـورات و انجیـل را مجموعه نوشته هایی می داند که شبیه روایات اسلامی، سره و ناسره در آنها وجود دارد. قرآن، مصدق فی الجمله تورات و انجیـل و مهیمن بـر آن دو است و اگـر آن دو بر قـرآن عرضه نشوند تا سره از ناسره مشخص شود، هیچ ارزش معرفتی نخواهند داشت. 👈🏻 مشاهده و تهیه 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین شماره دوفصلنامه علمی ـ نخصصی» اسلام و مطالعات معنویت «مربوط به پاییز و زمستان 1401 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jsr.isca.ac.ir نمایه گردید. «روش‌شناسی استخراج مسائل در موضوع رابطه معنویت و فلسفه اسلامی» نوشته رضا اکبری؛ «بررسی مفهوم‌شناختی معنویت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی» به قلم سیداحمد غفاری قره‌باغ؛ «رویکردی کیفی بر الگوی مفهومی معنویت و مؤلفه‌های آن از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله» اثر عبدالحسین خسروپناه، زهرا آبیار و شریفه محمدی از جمله مقالات این شماره است. همچنین «نقش عرف اجتماعی در ایجاد دلبستگی غیرایمن به خداوند: مبتنی بر مدل قلب سلیم» به قلم مینو اسدزندی و علی سیدکلال؛ «نسبت فقه و امر معنوی» اثر مجتبی الهی خراسانی؛ «نقد و بررسی مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان» نوشته مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری و «تأثیر چهل روز بیداری و مناجات در بین‌الطلوعین بر آرامش و عزت نفس بانوان جوان اصفهان» به قلم الهام شاه‌زیدی، راضیه فرهادی، مریم کتانی، قاسم زارعی و محمدصادق ابوطالبی از دیگر مطالبی می‌باشد که در این شماره منتشر شده است. https://eitaa.com/journals_isca/175 🆔@meshkatnoor
1 (2).mp3
16.25M
📻نشست علمی معنویت سکولار؛ آب یا سراب 🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسین مظفری، عضو هیئت علمی گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📝ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری ، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توجه اندیشمندان غربی به مسئله و رونق معنویت گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادیگرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است؛ اما با مطالعه دقیق این پدیده روشن میشود معنویت نوظهور دقیقا بر اساس مبانی فکری و زیرساختهای نظری پی ریزی شده است. بنابراین برای شناخت کامل و مواجهه صحیح با آن، توجه به مولفه‌های مدرنیته و تاثیر آن در ساختار معنویت جدید ضروری است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 eitaa.com/radiofekrat 🆔@meshkatnoor