⚡️توقف کامل پخش سریال رمضانی معاویه از شبکه MBC عربستان
📽این سریال پرهزینه ترین سریال این شبکه سعودی بود. پیش بینی می شد با پخش آن جنجال زیادی در کشورهای جهان اسلام بوجود بیاید.
🎞 بنا به برخی منبع غیر رسمی محتوای این سریال ضد ایرانی - شیعی بود. تمرکز سناریوی این مسلسل بر این نکته بود که فارس ها علت اصلی نبرد صفین هستند و جعل تاریخی ایرانی بودن صحنه گردان جنگ صفین، مهمترین پیام انحرافی این سریال بود.
https://pressbee.net/show6016273.html?title=mbc-%D9%84%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_رمضانی_معاویه_بن_ابوسفیان
🆔@meshkatnoor
14011222.mp3
25.37M
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی
🎙با حضور:
#استادعبدالرسولعبودیت
#دکترامیداخواناشرفیه
✍️دبیرجلسه:
#دکترسیدفخرالدینطباطبایی
📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/22
💠مجری:کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سلسله_نشست_های_نسبت_علم_با_الهیات_و_فلسفه
🆔@meshkatnoor
💠 سید جواد طباطبایی تئوریسین مرگ اسلام سیاسی یا مرگ اندیشه اسلامی؟؟
📩 تعبیر خبر کانال مسلمنا که دکتر طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی هستند دقیق نیست. بلکه طباطبایی هم پیگیر مرگ اسلام سیاسی و هم معتقد به موت اندیشه اسلامی بود. ایشان اگر ضد اسلام سیاسی موضع میگرفت به دلیل این است که آن را دست و پا زدن برای حفظ اسلام میداند و از نظر ایشان اسلام گرایی قرنهاست که مرده است.(مصاحبه با نشریه فرانسوی لیبرالیسیون پیوست شده است)
🔹طباطبایی گرچه گاهی به اسلام سکولار و گاهی به اسلام سنتی صوفی روی میآورد؛ اما گاهی هم در مورد مرگ اسلام به عنوان یک اندیشه سخن میگوید.
🔸وی صریحا می گوید: «... در غرب، رنسانس ظهور کرد. تولد دوباره چیزی که در حال مرگ بود. در اسلام، چنین چیزی وجود ندارد و چیزی که در حال مرگ بود، چهار الی پنج قرن است که از زوال آن میگذرد. کسانی که میخواهند به اسلام جان دوباره ببخشند، هدف غیر ممکنی را دنبال میکنند، آنها میخواهند مردهای را زنده کنند.» مصاحبه ایشان با خبرنگار فرانسوی در سال۲۰۰۱.
🔸او همچنین به نقد اسلام سنتی ملتزم بود و می گفت: «... در سمینارهایی که در طول ترم دربارهی اسلام سنتی در دانشگاه برگزار میشود، درسهایی دربارهی طریقهی وارد و خارج شدن از دستشویی به دانشجویان تدریس میشود، در حالیکه حتی مشکلات اساسی کشور مطرح نمیشود. این اسلام، بدون شک دربارهی دنیای مدرن صحبت نمیکند. از آنجایی که با این تدریس موفق به گفتگو با دنیای اسلام نمیشویم، چه باید کرد؟ دانشجویان الهیات فوکو، دریدا و غیره را میخوانند. در شهر مذهبی قم، دانشجویان مذهبی بسیار به افکار دریدا و فوکو علاقه نشان میدهند.» او انقلاب اسلامی ایران را نیز تلاشی برای روز آمدن کردن اسلام سنتی میداند؛ که البته معتقد است این تلاش به دلیل ذات اسلام سنتی اساسا غیر ممکن بود و باعث صدماتی به مردم ایران شده است.
🔹به پیوست لینک مصاحبه را تقدیم می کنم. البته عنوان خبر «اسلام سیاسی» است؛ اما وقتی آن را بررسی می کنیم می بینیم نقدش به اسلامگرایی است و عدم انطباق اسلام ( تمام قرائتها) با مدرنیته را عامل انحطاط جوامع اسلامی میداند... اتفاقا اگر نقدی به اسلام سیاسی و خصوصا انقلاب اسلامی دارد؛ از باب این است که معتقد است چنین انقلابی گرچه هدفش روبه جلو بود؛ اما نتیجهای که محقق شد دست و پا زدن برای احیای اسلام سنتی بود. در همین مصاحبه نقلی از سهروردی میآورد که میگوید: «اگر خدا بخواهد میتواند پیامبری بیاورد» سپس طباطبایی می گوید: البته ما چنین چیزی را به عنوان یک مسلمان نمی پذیریم و پیامبر ما در نگاه اسلام پیامبر آخرین است. یا جای دیگر میگوید سهرودی گفت: «قرآن را چنان بخوانید که گویی فقط برای شما نازل شده است» (طعنه به اینکه اسلام سنتی چنین اجازهای را نمی دهد و اسلام سنتی، در انحصار حاکمیت روحانیت است).
✍️ رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام
🌐لینک مصاحبه در نشریه فرانسوی لیبراسیون👇👇
https://www.liberation.fr/planete/2001/10/27/javad-tabatabai-l-islam-politique-est-voue-a-l-echec_382158/
🆔@meshkatnoor
#معرفی_کتاب
📚 جــریـان شـــناســــی انـدیـشـــــههــای کــلامــی
🖊 نوشته: جمعی از نویسندگان
مکتوب حاضر، با نگاهی فراگیر به جریان های مهم کلامی معاصر و تحولات جاری آنها، بستری مناسب برای بازخوانی و مقایسه اندیشه ها را ذیل چهار محور فراهم می آورد:
1. نومعتزله (مانند فضل الرحمان، محمد ارکون، محمد عابد الجابری، حسن حنفی و نصر حامد ابوزید)؛
2. نواندیشی دینی معاصرِ داخلی (مانند دکتر سروش، مصطفی ملکیان، سیدحسین نصر)؛
3. سلفیه در داخل و خارج ایران؛
4. سایر فرق مانند شیخیه، اسماعیلیه و دیوبندیه.
👈🏻 مشاهده و تهیه
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🆔@meshkatnoor
💎 نتیجه تحقیقاتِ دانشگاه استنفورد آمریکا:
👈 نقش مثبت دینداری در تربیت اجتماعی و رشد تحصیلی نوجوانان
👈 نقش محرمات دینی در افت تحصیلی
🔸عنوان مقاله: «نوجوانانی که پایبند تر به مذهب هستند عاداتی دارند که به رشد تحصیلی آنان کمک میکند.»
📝Religiously engaged adolescents demonstrate habits that help them get better grades
🔹بر اساس تحقیقات جدید دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد (GSE)، نوجوانانی که به طور منظم به مذهب عمل می کنند، در مدرسه بهتر از افرادی که از نظر مذهبی جدا هستند، عمل می کنند.
🔹یافته ها نشان میدهد که جوامع مذهبی نوجوانان را برای پرورش دو عادت بسیار ارزشمند در مدارس دولتی، اجتماعی میکنند: وظیفهشناسی و همکاری. مشارکت مذهبی ممکن است بیشتر از آنچه محققان تصور میکنند بر نمرات تأثیر بگذارد.
🔹نویسنده این مطالعه، ایلانا هورویتز، کاندیدای دکترا در GSE می گوید:
هورویتز گفت: «مذهبی بودن به نوجوانان در دبیرستان و راهنمایی کمک می کند، زیرا آنها به خاطر مطیع بودن و احترام گذاشتن و داشتن خویشتن داری پاداش می گیرند.
🔹به طور کلی، کودکانی که مذهبی هستند، کمتر مشروب می نوشند، رابطه جنسی کمتری دارند و بیشتر تحت نظارت والدین خود قرار می گیرند.
این متغیرها برخی از دلایل عملکرد بهتر بچه های مذهبی در مدرسه را توضیح می دهند.
https://m.phys.org/news/2018-04-religiously-engaged-adolescents-habits-grades.html
#علم_و_دین #کارکرد_دین
👈خانواده ها را از نتایج دینداری نوجوانان آگاه سازید
🔶 کانال دروغ ها و خرافات ملحدین
🔰@Zandiq_IQ7
🔷 کانال دکتر ساجدی؛ استاد تمام گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام
https://eitaa.com/sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفی_کتاب
📚 عــــــرضــــه تــــورات و انــجـیـــل بر قـــرآن
🖊 نوشته: حسین نقوی
نوشتـار پیش رو، بر اساس آیات قرآن، تـورات و انجیـل را مجموعه نوشته هایی می داند که شبیه روایات اسلامی، سره و ناسره در آنها وجود دارد. قرآن، مصدق فی الجمله تورات و انجیـل و مهیمن بـر آن دو است و اگـر آن دو بر قـرآن عرضه نشوند تا سره از ناسره مشخص شود، هیچ ارزش معرفتی نخواهند داشت.
👈🏻 مشاهده و تهیه
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین شماره دوفصلنامه علمی ـ نخصصی» اسلام و مطالعات معنویت «مربوط به پاییز و زمستان 1401 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jsr.isca.ac.ir نمایه گردید.
«روششناسی استخراج مسائل در موضوع رابطه معنویت و فلسفه اسلامی» نوشته رضا اکبری؛ «بررسی مفهومشناختی معنویت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی» به قلم سیداحمد غفاری قرهباغ؛ «رویکردی کیفی بر الگوی مفهومی معنویت و مؤلفههای آن از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله» اثر عبدالحسین خسروپناه، زهرا آبیار و شریفه محمدی از جمله مقالات این شماره است.
همچنین «نقش عرف اجتماعی در ایجاد دلبستگی غیرایمن به خداوند: مبتنی بر مدل قلب سلیم» به قلم مینو اسدزندی و علی سیدکلال؛ «نسبت فقه و امر معنوی» اثر مجتبی الهی خراسانی؛ «نقد و بررسی مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان» نوشته مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری و «تأثیر چهل روز بیداری و مناجات در بینالطلوعین بر آرامش و عزت نفس بانوان جوان اصفهان» به قلم الهام شاهزیدی، راضیه فرهادی، مریم کتانی، قاسم زارعی و محمدصادق ابوطالبی از دیگر مطالبی میباشد که در این شماره منتشر شده است.
https://eitaa.com/journals_isca/175
🆔@meshkatnoor
1 (2).mp3
16.25M
📻نشست علمی معنویت سکولار؛ آب یا سراب
🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسین مظفری، عضو هیئت علمی گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📝ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری ، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
توجه اندیشمندان غربی به مسئله #معنویت و رونق معنویت گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادیگرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است؛ اما با مطالعه دقیق این پدیده روشن میشود معنویت نوظهور دقیقا بر اساس مبانی فکری و زیرساختهای نظری #مدرنیته پی ریزی شده است. بنابراین برای شناخت کامل و مواجهه صحیح با آن، توجه به مولفههای مدرنیته و تاثیر آن در ساختار معنویت جدید ضروری است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#معنویت_سکولار #معنویت_نو_ظهور #معنویت_بدون_دین
🔻 کانال رادیو فکرت:
🆔 eitaa.com/radiofekrat 🆔@meshkatnoor
سلام علیکم خدمت اعزه گرامی:
راه حلهای تجمیعی در جمع کردن فتنه برهنگی ( راه حلهایی که هر یک فایده خودش را دارد اما جمعش آثار بهتر و بیشتری می گذارد) :
اول: توجیه مسئولین و انفعال طلبان انقلابی درباره فهم جامع از بیانات امامین انقلاب و پرهیز دادن از کج فهمی (عمدی یا سهوی) سخنان ایشان.
دوم: بیان مواضع صریح حضرت آقا و تبیین ضرورت کارهای توأمان سلبی و ایجابی در اجرای قوانين و گسترش معارف ( همانگونه که در بی شمار موارد دیگر مثل مبارزه با تکفیریها و... راه حل عقلایی و منطبق بر عقل و شرع همین بود).
سوم: مطالبهگری از مسئولان قضایی ملی و محلی (هر شهر و استان) در خصوص اجرای قوانین، همانکاری که در خیلی از شهرها از جمله فردیس در حال انجام است.
چهارم: تشکیل گروههای مردمی امر به معروف و نهی از منکر در قالبها و انواع مختلف با مشورت خود ایشان و بر اساس منویات رهبری...
پنجم: انجام کارهایی نظیر آنچه دادستانیهای کاشان و آران بیدگل برای کنترل منشأها کردند و دارن ادامه میدن...
ششم: کار رسانهای تمییز در صدا و سیما و تمام شبکههای مهم مجازی ملی و استانی
هفتم: مطالبهگری صریح از مسئولان و نمایندگان کنونی و نامزدهای احتمالی مجلس و شورای شهر( شاخص گذاری افراد در تناسب با میزان تعهدشان در پیگیری و اجرای قوانین)
هشتم: هماهنگ شدن تریبون نماز جمعهها با این خیزش انقلابیون....
نهم: هماهنگ شدن منبرها در توصیه به اهمیت حجاب و سبک زندگی سالم و عفیفانه به عنوان بخشی از جهاد تبیین
دهم: تکرار مباحث مورد نهم توسط مؤمنین در خانواده و در مجالس خصوصی و خویشاوندی در ایام عید و ماه مبارک رمضان.
یازدهم: کمک به تقویت فضای مجازی سالم و حفظ حکمرانی مؤثر حاکمیت بر فضای مجازی و عدم پذیرش سلطه پیام رسانهای و شبکههای اجتماعی استعماری و جلوگیری از ولنگاری فضای مجازی.
دوازدهم: مطالبه و پیگیری آسان و ارزان به دست مردم رسیدن البسه حجاب( اعم از چادر، مانتوهای بلند، روسری مناسب و....) و توأمان پیگیری جلوگیری از عرضه اقلام ضد حجاب در بازار لباس
این موارد به ذهن حقیر رسید حتما توسط دلسوزان قابل افزایش و توسط هستههای موثر مردمی و مسئولان قابلیت اجرا و پیگیری دارد.
✍️ رضا کشاورز سیاهپوش
🆔@meshkatnoor
🔴شبهه ارسالی از شبکه من و تو👆
🔶پاسخ شبهه
🔆این سخن سخیف مثل آن است که بگوییم خداوند برای آفریدن درخت، به خاک نیاز داشت. یا خداوند برای آفریدن «نوه من»، به «من» نیاز داشت. اینها که برای خداوند «نیاز» به شمار نمیرود؛ بلکه به لحاظ عقلی «وجود قابل» یعنی «وجود خاک یا نوه من» نیازمند تحقق شرایطی است. بدیهی است که تا خاک نباشد، درخت هم محقق نمیشود یا تا من موجود نباشم، نوه من هم به وجود نخواهد آمد. رساندن پیام الهی توسط انبیاء _که از ظرفیت لازم برای دریافت وحی و پیام الهی برخوردارند_، نیز از همین قبیل است. نه اینکه واسطهگری انبیاء در پیام الهی نشاندهنده «ضعف» و نیاز خداوند باشد.
✴️ثانیاً: لزوماً چنین نیست که هرکس سخن از خدا بگوید، «پیامآور الهی» به شمار رود. بلکه پیامآور خداوند باید دارای شرایط خاصی باشد که یکی از مهمترین آنها «عصمت» است. براساس دلایل عقلی و نقلی، چون انبیاء و اوصیای ایشان (یعنی امامت در امتداد نبوت) از مقام عصمت برخوردارند، پیامهای ایشان برای انسانها حجیت دارد.
✳️ اما عالمان دینی (به ویژه در عصر غیبت امام زمان) چنانچه گفتارشان مبیّن پیام راستین انسانهای برگزیده و معصوم باشد، سخنانشان از باب رجوع به «متخصص و اهل علم» برای سایر انسانها دارای اعتبار است. در نتیجه لزوماً چنین نیست که هر کس عنوان عالم دین را یدک بکشد، سخن او همان پیام خدا باشد؛ چیزی که البته به نظر میرسد در تصویر بهطور پنهانی و موذیانه درصدد القای به مخاطب است.
✍️ علی قربانی
🆔@meshkatnoor
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓شیخ حسن بن فرحان المالکی، عالم اهل سنت سعودی: باید از شیعیان تشکر کرد که نام و محبت رسول و اهل بیت را در طول تاریخ، زنده نگه داشتند . آنها در این مسیر متحمل ظلمها و مشقات بسیار شدند. تواضع عالمان شیعی، ستودنی است. آنها بسیار منطقی بحث می کنند ....
🆔@meshkatnoor
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•