eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
788 ویدیو
287 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
رادیو پاسخ، شب شانزدهم.mp3
40.89M
🎙 / 💠حجاب، حکم شرعی یا عرفی و تبعات عرفی سازی حجاب 📍حجت الاسلام والمسلمین محمدی جورکویه 🆔@meshkatnoor
💢 برگزاری نود و دومین نشست از سلسله نشست‌های مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 🎙 پخش زنده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفری هرندی؛ دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸با عنوان: «معنویت سکولار در ترازوی قرآن» ⏱زمان پخش: 📆 دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۲۱:۰۰ 🏢 مکان برگزاری به صورت حضوری: 🔵تـــــهران، مصـــــلای بزرگ حــــــضــــــــرت امــــــام خمینی(ره)، نمایشگاه بین‌المللی قرآن، بخش نهادهای حوزوی (ستون ۴۶). 🔸جهت مشاهده لینک تلویزیون اینترنتی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات ـ حوزه‌های علمیه به آدرس زیر: 👇 🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv و همزمان در 🖇 https://heyatonline.ir/livehowzeh.ir تلوزیون اینترنتی حوزه‌های علمیه مشاهده نمائید. ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) https://eitaa.com/spasokh 🆔@meshkatnoor
🌀 علوی بروجردی و ادعاهای بی‌اساس 🖋 مسعود صدقی 🔸 از ملاحظات فنی و علمی پیرامون بیانات آقای علوی بروجردی که بگذریم، ایشان درباره سیستم اقتصادی شایسته و بایسته دو نکته را مطرح می‌کنند: 1️⃣ اینکه می‌گویند طراحی سیستم اقتصادی باید بدست عقلا و متخصصان امر باشد و فقها در این زمینه نباید ورودی داشته باشند. 🔺 عرض می‌کنیم مگر تا کنون چنین نبوده است؟ اگر به تاریخ انقلاب بنگریم، در کابینهٔ دولت‌های مختلف لیستی از اقتصاددانانی که تربیت‌شده دانشگاه هستند را بر مصادری چون وزارت اقتصاد یا ریاست بانک مرکزی خواهیم دید. همچنین قوانینی که در حوزه اقتصاد تصویب می‌گردد نیز محصول طرح یا لوایحی است که دولت‌ها و همچنین مجالس گوناگون ارائه می‌کنند. میزان ورود و نقش فقها نیز در این مرحله کاملا مشهود است. البته ممکن است ایشان اشکالات تخصصی(!) به سیستم اقتصادی فعلی داشته باشند که بازهم مخاطب ایشان -در فرایند فعلی- متخصصان و اقتصاددانان هستند، نه فقها. 2️⃣ این نکته به نوعی زیربنای نکته اول است و آن، نوع نگاه ایشان به دین و فقه و نسبت آن با علومی چون اقتصاد است؛ وی می‌گوید چون اسلام ادعایی درباره طراحی علوم و مخصوصا علم اقتصاد ندارد، نسبت فقه با اقتصاد همین است که عقلا سیستمی را طراحی می‌کنند و به فقها می‌دهند تا حلال و حرام آن را مشخص کنند و فقه و فقها بیش از این نقشی ندارند. 🔺 عرض می‌کنیم مگر تا کنون چنین نبوده است؟ در سیستمی که قانون اساسی طراحی کرده است، نقش فقهای شورای نگهبان دقیقا همین است که طرح‌ها و لوایحی که در مجلس تصویب می‌گردد را بررسی کرده و موارد مغایرت آن را با شریعت اعلام می‌کنند؛ دقیقا همان چیزی که اقای علوی بروجردی ترسیم کرده است! 📌 روشن نیست آنچه آقای علوی بروجردی اندیشیده و گفته از سر جهل است یا غرضی خاص. این همه بی‌خبری یا غرض‌ورزی برای کسی که می‌خواهد خود را به عنوان فقیه به همگان معرفی کند، زیبنده نیست. @Manahejj 🆔@meshkatnoor
🔥 شباهت های شب قدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 با استناد به حدیث امام صادق علیه‌السلام که در تفسیر سوره ی قدر، فاطمه زهرا علیها السلام را شب قدر، نامیده است، در شرح و تبیین آن و در خصوص مقایسه تطبیقی آیات سوره ی مبارکه قدر با حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها به نکاتی می توان اشاره کرد: 1⃣ "انا انزلناه فی لیلة القدر": همچنان که شب قدر، ظرف زمانی نزول قرآن کریم است، حضرت فاطمه، ام الائمه و ام المومنین نیز ظرف امامان معصوم علیهم السلام است، زهراى مرضیه، علت وجود ائمه یازده‌گانه، اوصیاى رسول خدا می‌باشد و ذریه پیامبر تا قیامت از نسل حضرت فاطمه، هستند. بنابراین، همچنان که شب قدر، ظرف نزول "قرآن صامت" می باشد ، وجود حضرت زهرا(س) نیز ظرف نزول یازده "قرآن ناطق"و امامان معصوم، می باشد. 2⃣ "و ما ادریک ما لیلة القدر": مجهولیت شب قدر بی شباهت به غربت و مظلومیت زهرای مرضیه نیست. علاوه بر ابعاد وجودی و درجات تقرب و سلوک الی الله، تاریخ دقیق ولادت، شهادت، طول عمر و بالاخص مزار ایشان برای ما مجهول می‌باشد. همان گونه که عظمت شب قدر برای انسانها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه نیز برای مردم ناشناخته مانده است. 3⃣ "لیلة القدر خیر من الف شهر": خیر کثیر کوثر که ادامه ی نسل نبوت تا قیام قیامت از دامان مطهر حضرت زهرا است، با خیر و برکت شب قدر که به تنهائی از هزار ماه برتر است، مقایسه شده است. 4⃣ "تنزل الملائکة والروح فیها": از نظر روایات اسلامی، مسلم است که فرشته وحی، جبرئیل امین بر حضرت  فاطمه زهرا علیهاالسلام نازل می‌شده و مصحف فاطمه نگارش یافت. همچنین، فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» تا قیامت دارد، همچنان که طبق حدیث ثقلین، امامت ائمه تا قیامت پابرجاست و هرکس، نزول پیوسته فرشتگان و روح را در شب قدر، بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر و وجود انسان کامل را هم بپذیرد. از اینرو، در منابع حدیثی شیعه، نقل شده است که: فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام عصر (عج) نازل می‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانه نوشته شده است، به ایشان تقدیم می‌دارند.بنابراین همچنان که شب قدر تا قیامت باقی است ، ولایت انسان کامل نیز تا قیامت استمرار دارد و کسی شب قدر را درک خواهد کرد که به معرفت انسان کامل و امام عصر ، ایمان داشته باشد. 5⃣ " من کل امر": همچنان که در شب قدر تمام امور و حوادث سال شخص، مقدر می‌شود، در کتاب منسوب به حضرت زهرا به نام مصحف فاطمه علیهاالسلام نیز تمام اخبار، حوادث و پیشامدهای خاندان امامت و مسلمین از گذشته و آینده، مشخص است و مقدر شده است. 6⃣ "سلام" : همچنان که شب قدر، سراسر سلام، آرامش و امنیت است، حضرت فاطمه،ام المومنین، نیز تمام وجودش، مظهر لطف و رحمت الهی است. او حوراء انسیه‌ای است که همه خیر و برکت و نور و جمال دنیا و آخرت را با هم داراست. 7⃣ "سلام هی حتی مطلع الفجر": همچنان که انتهای شب قدر، طلوع فجر و صبح صادق است، انتهای امامت از دامان پاک حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز، صبح ولایت است که یوسف زهرا، فرزند طور والعادیات، فرزند یس والذاریات، مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) ظهور کرده و شب تاریک ظلمتکده جهان را به صبح هدایت و رستگاری دلالت خواهد نمود. مطلع الفجر اسلام، مهدی موعود(عج) است. 👌 بنابراین، طبق روایت امام صادق در تفسیر فرات کوفی،"لیلۀ القدر"، یعنی انسان کامل که از حضرت فاطمه، آغاز میشود و به "مطلع فجر" یعنی امام عصر و ظهور قائم عج ختم میشود. 👈 از اینرو، امام سجاد علیه السلام فرموده ‌اند: ای شیعیان و پیروان امامت، با سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» با مخالفین امامت، اتمام حجت کنید تا کامیاب و پیروز شوید، به خدا که آن سوره (سوره قدر)، پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، حجت خدای تبارک و تعالی است. ✍ محسن هدایت مهر
🔅 اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در این‌جاست. شما با آگاهی، وارد عرصه‌ی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می شوید. امام خامنه ای مدظله العالی 🔰 آغاز ثبت نام طرح ولایت سراسر کشور تابستان ١۴٠٢ 👈 (ویژه | حداکثر سن ٣٠ سال) 💯 مکان: ❤️ 🔺 شروع : ٢٨ خردادماه 🔺 شروع : ١٠ تیرماه 🟥 ثبت نام: تا ١۵ اردیبهشت ماه 🌐 Hamzevasl.ir ☎️ کسب اطلاعات بیشتر(ساعت٩تا٢١) 🧑‍💼برادران: 09962866500 و 09962867500 🧕خواهران: 09100336652 و 09036141498 📌 این دوره را به بهترین دوستانمون معرفی کنیم.🙋‍♂ 👈 آدرس کانال: 🆔 @hamzevasl 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ابتکار مهدی نصیری در ورود «زبان حال» به عرصه تحلیل سیاس، به جای تحلیل‌های واقعی و مستند!! 👤 مهدی نصیری: ➖چین به ایران درس سیاست داد، آقای رئیسی را خواستند و شی جین پینگ گفت جناب پرزیدنت ما میخواهیم ۵۰۰ میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کنیم، اینکه نمی‌شود که شما می خواهید سیاست منطقه‌ای‌تان را داشته باشد به حوثی های یمن موشک و پهپاد بدهید آرامکو را بزند، منافع ما به خطر بیافتد. 👤 مهدی خانعلی زاده: ➖ یک برگ سند بیاورند شی جین پینگ این حرف را زده، میرم وسط حیاط دانشگاه داد می‌زنم عذرخواهی می‌کنم. شب‌ها می‌نشینند برای هم گروه‌‌های واتساپی می‌فرستند این چیزها را باور می‌کنند، سندش کو آقای نصیری!! ‼️ پاسخ نصیری: اینها زبانحال بود مثل زبانحالی که در روضه ها استفاده می شود!! 📌 جریان تحریف همیشه روی ساده‌لوحی و سطحی‌اندیشی صاحبان تریبون و رسانه، حساب باز کرده است. 🆔@meshkatnoor
❇️ وقتی طواغیت عالم زن را موجودی "سطله‌پذیر، درجهٔ دو و خادم مردهای زورگو" معرفی می‌کند و زمانی که این فرهنگ ته‌نشین می‌شود، برخی از جوامعی‌که این تفکر (به خاطر دوری از دین و حاکمیت طاغوت) در آن‌ها رسوب بیشتری داشته، در واکنش به چنین نگرشی نسخه‌ای انتقام‌جویانه از مرد را پیشنهاد کرده‌اند؛ نسخه‌ای که با گفتمان دینی و ارزش واقعی زن فرسنگ‌ها فاصله دارد و آنچه در این احیای انحرافی حقوق زن رخ داده نه تنها حفظ ارزش و کرامت زن را به دنبال نداشته بلکه زن را بدتر از قبل به ورطهٔ هلاکت کشانده است.⬅️ این واکنش تمدنی غرب به وضع موجود همان تمدن، منجر شده زن 《بی بندباری و رهاشدگی (به جای آزادی)》 را برای خود ارزش بداند. روشن است که این نوع ارزش‌گذاری از هیچ منطقی به‌ جز "واکنشی بی هدف به زورگویی مردان" پیروی نمی‌کند. لذا دست به اقداماتی می‌زند که حتی حیوان‌ها هم به حسب غريزه دست به این امور نمی‌زنند. در واقع چنین تحفۀ تمدنی، غیرت را از زنان و خانواده‌شان می‌گیرد و آن‌ها را بی غیرت می‌کند و برخلاف قواعد طبیعت که هر دُرّ گران‌بهایی حفاظتی دارد( مانند گل‌ها که زیباترینشان با خارها و مروارید که با صدف حفاظت می‌شود) زن را بی دفاع در برابر هرزه‌گان کی‌کند. ✅❇️⬅️ اما اسلام به زن چه می‌گوید و چه ارزشی می‌دهد؟ ♻️ اسلام چنان ارزش و عظمتی به زن داده که وقتی بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز اسم حضرت زینب- سلام الله علیها- می‌آید و اخبار وقایعی که آن حضرت رقم زده شنیده می‌شود، هر انسانی ولو مسلمان هم که نباشد به این زن افتخار می‌کند و هر زن آزاده‌ای به وجود چنین الگویی در تاریخ مباهات می‌کند. اسلام می‌خواهد انسان توقف نکند بلکه تلاش کند تا به عوالم بالای هستی صعود کند و به شدت از سقوط به ورطهٔ حیوانیت بر حذر می‌دارد و از او می‌خواهد کاری نکند که او‌را مصداق آیهٔ 《أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ/ اعراف: ۱۷۹》نماید. اسلام با این ارزش‌گذاری‌ متعالی به انسان‌ها و به زن و همچنین با وضع احکام ارزشمندی مانند حجاب (که مطابق قواعد خلقت است)، به انسانیت یک انسان ارزش گذاشته است وقتی این مطالب خوب فهم و درک شود دیگر برای حفظ خوب حجاب بهانه نمی‌آورد و مثلاً نمی‌گوید الان تابستان است و چادر در گرمای هوا اذیت کننده است بلکه وقتی زن به روحیهٔ ملکوتی الهی خود پی می‌برد و خود را در ساختار آیهٔ 《فَإِذَا سَوَّيۡتُهُۥ وَنَفَخۡتُ فِيهِ مِن رُّوحِی .../ ص؛۷۲》 می‌یابد و وقتی می‌فهمد آن فعل‌های مقدماتی که انسان را به دمیدن روح الهی مفتخر می‌کند در رحم او( مادر) صورت پذیرفته است، دیگر می‌فهمد که حجاب مانند سایر احکام الهی امری منطبق بر خلقت بوده و از باب تکریم واقعی جایگاه انسانی زن است که عدم رعایت آن منجر به خطرات سهمگینی برای زن، خانواده و جامعه می‌شود. ✍️ تقریر: رضا کشاورزسیاهپوش 🆔@meshkatnoor
🔴 چهار تجربه‌گر نزدیک به مرگ که پس از بیان تجربه‌شان به آنها حمله شد!! ❗️به خاطر بیان تجربه درمورد اهمیت 🔻تجربه‌گر: خانم فاطمه نعمت اللهی ‌‌● Roshangari.ir/video/67132 🔻تجربه‌گر: خانم رعنا عباداللهی ‌‌● Roshangari.ir/video/69113 🔻تجربه‌گر: خانم سمانه مختارزاده ‌‌● Roshangari.ir/video/67264 🔻تجربه‌گر: خانم مریم قربانی ‌‌● Roshangari.ir/video/69019 (بخش اول) ‌‌● Roshangari.ir/video/69022 (بخش دوم) 🆔@meshkatnoor
🔲 | ✅ انقلاب اسلامی؛ مصاف معنویت دینی با معنویت سکولار 🖋حجت الاسلام محمد جعفری، دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) ▪️افزایش و گسترش اطلاعات درباره دین‌های شرقی، پیدایش فرا روان‌شناسی و داروهای روان‌شناسی انسان‌گرایانه سهم چشمگیری در تشدید و رواج معنویت‌‌‌های نوظهور داشته است. ▪️زوال اشتراك اجتماعی در جوامع صنعتی و پرتحرك نوین، عامل مهمی برای شكل‌گیری جنبش‌های معنوی است. پیوند نزدیك، همدلی و حس مشترك اجتماعی كه برآمده از عضویت در گروه‌های معنوی و برنامه‌های جمعی است، برای جوانان جاذبه‌ای قابل توجه دارد. ▪️عده‌ای نظیر همیلتون جامعه‌شناس برجسته دین، جنبش‌‌‌های معنوی را به بحران ارزش‌‌‌ها یا هنجارها در جوامع صنعتی غرب به ویژه ایالات متحده نسبت داده و آن را مهم‌ترین وجه تكوّن این جنبش‌ها می‌دانند. ▪️عرفان‌های نوظهور با سياست تساهل و مدارا، پيروان خود را به سمت يک پلوراليته و تکثر فرهنگي و عقيدتي کشانده و زمينه پيدايش آراء و افکار باطل را فراهم مي‌آورند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقیقه ☑️@Fekrat_Net 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 شرعی‌نمایی انتقادات نابجا به حاکمیت 📝 خطر بسترسازی فقهی برای فتنه‌ها 🖋 حجت الاسلام غریب رضا 🔸 قرآن از ما قول سدید و حکمت در مواضع، خواسته است. آقای علوی بروجردی هم نصیحت را غلط معنا کرده‌اند و هم در مصداق، اشتباه تطبيق کردند!! 🔹 این درست است که انتقادپذیری یکی از وظایف حاکمیت است، ولی در تبیین مبانی انتقادپذیری باید قواعد لغت و سایر قواعد رایج استنباط رعایت شود. حال آنکه اشکال استدلال آقای علوی بروجردی واضح است: 1️⃣ معنای نصیحت: معنای نصیحت، خیرخواهی است که شامل انتقاد نابجا نمی‌شود. این که حاکم باید سعه صدر دربرابر انتقاد نابجا داشته باشد حرف صحیحی است ولی اینکه انتقاد نابجا را در قالب نصیحت برای أئمة المسلمین ترویج کنیم و به آن مشروعیت دینی بدهیم حقیقتا حرف ناصوابی است. چه بسا انتقاد نابجایی که فتنه‌انگیز شود و باعث انحراف فکری و سیاسی یا ریخته‌شدن خون بی‌گناهانی شود و إن الحرب اولها کلام... 2️⃣ حسن فاعلی، لازمه‌ی نصیحت: مطلق انتقاد نصیحت نیست؛ بلکه در نصیحت، حسن فاعلی ناصح شرط است که در ظرف زمانی اغتشاشات یقینا آشوب‌های سازماندهی‌شده خیابانی با توهین‌های رکیک به خدا و اهل بیت و قرآن و دین و انقلاب و آتش‌زدن مساجد و کشتن و غارت، جنایت بود؛ لذا این اعمال شنیع، مصداق انتقاد هم نبود تا چه رسد به نصیحت! ♨️ بنابراین عبارت جناب علوی بروجردی با مطالعه متن بیانات ایشان و در ظرف زمانی صدور، که تحلیل می‌شود، به نتایج نامطلوبی می‌رسیم. حال آنکه حوزه علمیه از فقیه توقع دارد دست کم، فقه اللغة را به عنوان مدخل فهم متن دینی، صحيح فهم و بیان کند. 🆔@meshkatnoor
مقاله: منشأ مغزی و ناآگاهانه «ارادة آزاد» در آزمایش بنجامین لیبت و حکمت متعالیه حمید محسنی سید یدالله یزدان پناه چکیده از دیرباز مسئله «ارادة آزاد» یکی از مباحث مهم در میان اندیشمندان بوده است. امروزه با پیشرفت علوم عصب‌شناسی، دانشمندان این رشته سعی کرده‌اند با رویکرد تجربی به تبیین این مسئله بپردازند. ازاین‌رو،‌ بنجامین لیبت و همکارانش با مطالعات آزمایشگاهی بر روی آزمودنی‌ها تحلیل نوینی از فرآیند شکل‌گیری ‌کنش اختیاری ارائه داده‌اند. آنها با بررسی زمان‌های تغییر نوسانات الکتریکی در مغز، «اراده آگاهانه» و تحریک ماهیچه کشف کرده‌اند که «پتانسیل آمادگی» حدود 400 میلی‌ثانیه پیش از زمان آگاهی از اراده، شروع به تغییرات آهسته کرده و همین سبب اراده فرد به کنش می‌شود. ازاین‌رو،‌ لیبت نتیجه گرفته «فرآیند مغزی نا‌آگاهانه، منشأ اراده آگاهانه و کنش اختیاری است». پتانسیل آمادگی پیشین، نوعی چالش برای دیدگاه‌های دوگانه‌گرایی و علیت ذهنی به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو، در این مقاله با مبانی علم‌النفس حکمت متعالیه، به بررسی یافته‌های آزمایش بنجامین لیبت پرداخته و با سه تحلیل عقلی شکل‌گیری فرآیند اراده، اقسام فاعلیت نفس و مراتب مادی- مجرد اراده ‌ نظریه بنجامین لیبت را مورد کاوش قرارداده‌ایم. اصل این مقاله را در فصلنامه ذهن به طور رایگان دانلود کنید: http://zehn.iict.ac.ir/article_704252.html 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind 🆔@meshkatnoor
بررسی چیستی تجربه نزدیک به مرگ و نقد دیدگاه های متناظر با آن (2).pdf
251K
📕 "بررسی چیستی تجربه نزدیک به مرگ و نقد دیدگاه های متناظر با آن" 💦چکیده تاکنون تبیین های متعددی ازسوی دانشمندان و محققان در حوزه های مختلف علمی برای پدیده «تجربه نزدیک به مرگ» که دارای عناصر و مؤلفه های تقریباً مشابهی در سرتاسر جهان می باشد، ارائه شده است. با وجود تلاش ها و پژوهش های علمی انجام شده در خصوص تبیین ماهیت «تجربه نزدیک به مرگ»، انتقادات متعدد علمی و الهیاتی به این پدیده وارد شده است. در این مقاله نخست به بیان چیستی «تجربه نزدیک به مرگ»، ویژگی ها و تأثیرات تجربه بر زندگی بعدی تجربه گران پرداخته و در نهایت دیدگاه های منتقدان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتیجه بررسی های انجام شده، حاکی از این است که پدیده مذکور را می توان سفری روحانی به جهان مافوق ماده دانست که با استناد به شباهت بین تجربه نزدیک به مرگ و دیدگاه ادیان ابراهیمی و الهیات اسلامی، وجود روح و حیات پس از مرگ به صورت تجربی و نسبی، اثبات می شود. 🗃اندیشه نوین دینی سال دهم پاییز ۱۳۹۳ شماره ۳۸ 🆔@meshkatnoor
🔹خانم سکینه سادات پاد، مسئول «پیگیری حقوق و آزادی ها اجتماعی» ! دولت گفته است: «منع خدمات اجتماعی، مغایر اصول ۱۹و۲۰ ق.ا، خلاف عدالت و مصداق بارز کار بی‌قاعده است! نمی‌توان هنجارشکنی را با تصمیمات غیرقانونی، غیراسلامی و غیرعقلانی مهار کرد.» ✍️چند نکته در مورد این سخنان: 🔻در اصل‏ نوزدهم قانون اساسی آمده است: مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که باشند از حقوق‏ مساوی برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود. 🔻اصل بیستم هم می گوید: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. 1️⃣ اگر با این دو اصل می توان محرومیت متخلف و مجرم از خدمات اجتماعی را زیر سوال برد، پس با تکیه بر همین دو اصل، از فردا همه زندانیان را - چه دزد باشند و چه غیر دزد – آزاد کرده و زندانها را ببندید! زیرا زندانی کردن افراد، نه تنها محروم شدن از خدمات اجتماعی، بلکه گرفتن حق زندگی از آنهاست!!! 2️⃣ در اصل 20 قانون اساسی عبارت «با رعایت موازین اسلام» آورده شده است. 3️⃣ در بانک ها، نهادها، ادارات و دستگاه های گوناگون کشور، قوانینی در حال اجرا است – فارغ از اینکه خوب است یا بد - که به نوعی منجر به محروم شدن از خدمات اجتماعی می گردد. 👈 اگر اینطور است، شرط کارت پایان خدمت سربازی و بسیاری از شروط دیگر برای بهره مندی از خدمات را بالکل ملغی کنید. 👌 زیرا هر قانونی که بگذارید، عده ای را از شمول خدمات اجتماعی محروم می کند. 4️⃣ در موضوعاتی مانند کرونا خدمات اجتماعی، منوط به واکسن و ماسک شد. آنجا سخن پزشکان بود؛ اینجا که پای حکم الهی و دین مردم، حق مردم، اخلاق جامعه، جلوگیری از پاشیده شدن خانواده ها و انحراف نوجوانان و جوانان و... در میان است، توجیه و روشنفکربازی در بیاوریم و جلوی هنجارشکن نایستیم؟! ⚠️از اینها که بگذریم، پرسش اصلی این است که امثال این فرد با این تفکرات خطرناک و التقاطی، توسط چه کسانی و چگونه به دولت پیشنهاد داده می شوند⁉️ 🆔@meshkatnoor
🔲 | ✅ خودتحقیری در پروژه معنویتِ ملکیان 🖋دکتر جواد گلی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ▪️مشکلات عمده جوامع اسلامی که موجب شده آنها از جهت شادی ظاهری در رده‌های پایین جدول قرار بگیرند، چند عامل دارد: عامل نخست شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است که ده‌ها سال است استعمارگران غربی و مستبدان وابسته به آنها در جهان اسلام ایجاد کرده‌اند. ▪️ادعای این که کشورهای اسکاندیناوی شادترین مردم دنیا هستند با توجه به شواهدی مخدوش است: مردان فنلاندی حدود 5 برابر ایران خودکشی می‌کنند، زنان آنها 2.5 برابر زنان ایران خودکشی می‌کنند و با این حال شادترین کشور دنیا اعلام شده است! ▪️چگونه می‌توان باور کرد مردمی که برای نجات از افسردگی در میان کشورهایی هستند که میزان بالایی از مصرف قرص‌های ضد افسردگی در جهان را دارند، شادترین مردم جهان هستند و آرامش دارند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه ☑️@Fekrat_Net 🆔@meshkatnoor
🔹 پاسخی کوتاه به اظهارات مهدی نصیری ✍️ محمد مهدی نادری ؛ عضو هیات علمی گروه مدیریت موسسه امام خمینی 🔻اخیراً مهدی نصیری، مسئله افول امریکا را که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده ، پیش گویی دانسته و آن را زیر سؤال می برد. در اینجا به هفت اندیشمند غربی که نظریه افول امریکا را مطرح کرده اند اشاره می کنیم: کتاب افول قدرت آمریکا که به قلم ایمانوئل والرستین، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی نوشته شده است به روند نزولی قدرت ایالات متحده و افول هژمونی این کشور در چند دههٔ اخیر پرداخته و ابعاد مختلف این مسئله را تحلیل و ارزیابی می‌کند. تد گالن کارپنتر»، استاد دانشگاه و عضو اندیشکده کاتو برای اولین بار از اصطلاحی به نام «افول موریانه‌ای» برای اشاره به زوال تدریجی قدرت آمریکا به دلیل برافروختن جنگ‌های متعدد و عقب افتادن از رقبایش اشاره کرد. این اصطلاح بعداً در مقاله‌ای توسط «کریستوفر لین» مورد استفاده قرار گرفت. فرید زکریا دانشمند سیاسی و یکی از مجری‌های شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بخش عمده‌ای از مطالعات و تحقیقات خودش را به مسئله سیاست خارجی آمریکا اختصاص داده است. زکریا معتقد است افول هژمونی آمریکا، نتیجه استفاده نامناسب این کشور از قدرت خود در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم است. به باور او، آمریکا با سوءاستفاده از قدرتش متحدانش را از دست داده و دشمنانش را تقویت کرده است. زکریا معتقد است حملات 11 سپتامبر 2001 نقش دوگانه‌ای در افول هژمونی آمریکا بازی کرده است. این حملات، ابتدا واشنگتن را به بسیج منابع و نیروهای خود در جهت مقابله با آنچه «تروریسم» می‌نامید وادار کرد. در سال 2001، ایالات متحده که اقتصادش از مجموع 5 اقتصاد مابعدش بزرگتر بود، تصمیم گرفت هزینه‌های دفاعی خودش را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. عامل دوم، به باور فرید زکریا حمله به عراق بود که به فاجعه‌ای پرهزینه برای این کشور تبدیل شد. چامسکی، نظریه‌پرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی مقاله‌های متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده. او، همانند برخی از تحلیلگران دیگر مانند «فرید زکریا» معتقد است که افول آمریکا مسئله‌ای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است. جیمز پتراس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرمنگام، صدها مقاله و ده‌ها عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است. یکی از زمینه‌های تحقیقات پتراس، نقش لابی صهیونیسم در سیاست خارجی آمریکا است و او سیاست‌های تحمیل‌شده از سوی این لابی را عاملی می‌داند که موجب زوال قدرت آمریکا می‌شوند. پتراس در کتابی به نام «صهیونیسم، نظامی‌گری و افول قدرت آمریکا (2008) » به تفصیل به روشنگری درباره نقش لابی صهیونیسم در نظامی‌گری‌های آمریکا در منطقه پرداخته و بعد از آن به توضیح درباره عواملی پرداخته که موجب از بین رفتن قدرت آمریکا در دنیا می‌شود. او معتقد است که روی کار آمدن ترامپ آخرین ضربات مهلک را به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده و او با خارج کردن آمریکا از پیمان‌هایی مانند TPP، دوری‌گزینی از اروپا و برون‌سپاری سیاست آمریکا به عربستان و اسرائیل هم زوال هژمونی آمریکا را به نمایش گذاشته و هم آن را به پیش برده است. دیوید رانی استاد دانشگاه ایلینوی و نویسنده بیش از 100 مقاله و کتاب است. او در یکی از کتاب‌هایش به نام «بی‌نظمی جدید جهانی: افول قدرت آمریکا» از مفهومی به نام «بحران ارزش‌ها» سخن به میان آورده و نوشته که این معضل بعد از بحران اقتصادی سال 2008 جامعه آمریکا را در بر گرفته است. رانی معتقد است که بحران‌ ارزش‌ها در سراسر تاریخ سرمایه‌داری وجود داشته و پدیده‌ای ذاتی برای سرمایه‌داری است. آلفرد مک‌کوی استاد تاریخ دانشگاه «ویسکانسین-مدیسون» نویسنده کتاب مشهوری به نام «همدستی سیا در تجارت جهانی مواد مخدر» است. مک‌کوی مقاله‌های متعددی درباره افول قدرت آمریکا نوشته و البته یکی از کسانی است که از نظم جهانی بدون سلطه آمریکا استقبال می‌کند. 🆔@meshkatnoor
🔸 کانال انوار معرفت در ایتا تاسیس شد. 🔹 این کانال فضایی است برای انتقال کلمات عارفان در شرح و تبیین آموزه‌های دینی و معرفی برخی آثار در این زمینه. محتوای این کانال موارد زیر را دربر می‌گیرد: 🔸 بیان تحلیل‌های عارفان در مسایل هستی شناختی. 🔹اشاره به تفسیر های عرفانی ذیل آیات قرآنی. 🔸ذکر کلماتی از عارفان که متضمن حل مسائل الاهیاتی است. 🔹برای عضویت در کانال، وارد لینک زیر شوید 👇👇 https://eitaa.com/alireza_kermani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 موضوع: نقد تجربه گرایی ✅ بیانات آیت الله مصباح یزدی در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در تاریخ 1391/3/2 🌐 ihsam.iki.ac.ir 🆔 @ihsam_ir 🆔@meshkatnoor
از آثار این بزرگان استفاده کنید 🔸روی مبانی [مانند عدالت، توحید، انتظار فرج و ...] باید کار کنید. شما تشکل‎ها به خصوص روی این مبانی باید کار کنید. روی یک نقطه محدود هم متمرکز نشوید، وسیع نگاه کنید، همه مسائل را ببینید. 🔸به نظر من، از آثار مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم آقای مصباح و امثال این‎ها استفاده کنید، به نظر من [آثار این بزرگان] کتاب‎های خوبی است. 🔺رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔶 چقدر برنامه‌ی زندگی پس از زندگی و تجربیات نزدیک به مرگ به واقعیت نزدیک است؟ 🔷 برنامه‌ی "زندگی پس از زندگی" برنامه‌ی مستندی است که به «تجربه نزدیک به مرگ» یا «Near death experience» که به اختصار NDE خوانده می شود، می‌پردازد. 🔷 تجربه‌ی نزدیک به مرگ پدیده‌ای است که از سوی افرادی گزارش می‌شود که در آستانه مرگ قرار گرفته‌اند. دقت داشته باشیم که این افراد نمرده‌اند بلکه در حالاتی نزدیک به مرگ قرار گرفته‌اند. آنان اموری را شهود کرده‌اند که از ضعیف‌شدن ارتباط روح و جسم حاصل شده است. درنتیجه حالاتی که در این گزارشات وجود دارد، قابل تطبیق صد در صد با اوصاف عالم برزخ و حالات مرگ در قرآن و روایات نیست. 🔷 هر چند تردیدهایی بر اعتبار این تجربه‌ها وارد شده، با این حال برخی پژوهشگران، تجربه نزدیک به مرگ را دلیلی بر وجود روح و ادامه حیات پس از مرگ دانسته‌اند. البته ممکن است اعتبار برخی جزئیات چنین تجربه‌هایی مخدوش باشد، ولی با توجه به فراوانی این‌گونه تجربه‌ها در سراسر جهان در میان پیروان ادیان مختلف و حتی ملحدین، نمی‌توان در اصل وقوع آن تردید نمود. https://b2n.ir/p64174 🔷 تنها آن میزان از اخبار و مشاهدات تجربه‌گران قابل قبول است که برخلاف قرآن و روایات قطعی و عقل حتمی نباشد. بنابراین تمام گفته‌های این افراد برای ما قابل اعتماد نیست و باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند. 🔷 تمام این تجربیات را نمی‌توان انکار کرد. اولا، به دلیل وجود مشابهت های معنادار این تجربیات در میان اشخاصی با قومیت ها، ملیت ها، ادیان و فرهنگ های مختلف. ثانیا، دادن اخبار مطابق با واقع از سوی کسانی که این پدیده را تجربه کرده اند. یعنی از اموری خبر داده‌اند که اتفاق افتاده یا واقعیت داشته است. 🔷 تجربه‌های نزدیک به مرگ گاهی ناشی از برزخ متصل و سیر درونی انسان در درون خویش و خاطرات و رخدادهای گذشته است؛ اما گاهی ممکن است ناشی از برزخ منفصل و اتصالی باشد که تا حدودی روح با عالم برزخ پیدا کرده است و چیزی هر چند اندک و مبهم از آن عالَم نیز مشاهده کرده است. 🔷 این تجربیات به دلیل تضعیف رابطه‌ی روح و بدن، سفری به جهان ماوراء ماده می‌تواند قلمداد شود و می‌تواند دلیلی بر وجود روح و بقاء آن پس از مرگ باشد. البته برخی از اندیشمندان عمدتاً غربی سعی کرده‌اند با توجیهاتی این تجربیات را ناشی از آسیب به مغز و اعصاب و... بدانند؛ اما واقعیت این است که دلیل کافی برای اثبات ادعای خویش ندارند و اتفاقاتی در این تجربیات می‌افتد و تجربه‌گران از اموری خبر می‌دهند که نمی‌توان آنها را ناشی از امور مادی و آسیب به مغز و اعصاب دانست. https://b2n.ir/q70250 ✍️داود اسفندیاری ؛ دکترای کلام موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
🔶🔶 در روزهای اخیر نامه سرگشاده همایون کاتوزیان در موضوع توصیه به عدم الزام حجاب توسط حکومت در فضای مجازی منتشر شده است. در نقد محتوای این نامه مطالب ذیل قابل ذکر است: 1️⃣ اولا عدم رعایت حجاب، مخالف با دستور شرعی حجاب به عنوان یکی از احکام اجتماعی اسلام است و به جهت نمود بیرونی حجاب و بی حجابی نمی توان نسبت به چگونگی پوشش در انظار عمومی بی‌تفاوت بود. به تعبیر دیگر قیاس حجاب با برخی واجبات فردی قیاس مع الفارق است و ادعای نویسنده را ثابت نمی کند. مسلّم است که دولت حق تجسّس در امور شخصي و دخالت در خانه هاي مردم و حريم خصوصي آنان را ندارد ولي از آن جايي که بي حجابي بستر آن جامعه بوده و يک گناه آشکار محسوب مي شود دولت حق دارد به جهت مفاسدي که به دنبال دارد با جعل قوانيني از آن جلوگيري کند. شایان توجه است که حتی عدم رعایت واجبات فردی همچون نماز و روزه نیز اگر جنبه اجتماعی پیدا کند، می‌تواند عنوان مجرمانه یافته و جرم شناخته شود؛ چنانکه روزه خواری علنی اینچنین است. بنابراین انکار و نفی مطلق جواز الزام به حجاب از طریق مقایسه حجاب با واجبات فردی ناصواب است. 2️⃣ ثانیا ادعای عدم همراهی اکثریت با پوشش الزامی بانوان در مجامع عمومی ادعایی اثبات نشده‌است. بر فرض اثبات این ادعا نیز باید توجه داشت که معیار در شناسایی احکام اسلامی خواست مردم نیست. نکته ای که نباید از آن غفلت نمود، بحث عدم خلط بین مقبولیت و مشروعیت یک قانون شرعی است؛ با توجه به ادله شرعی مانند آیات 30 و 31 سوره مبارکه نور مشروعیت حجاب در جامعه اسلامی واضح می شود؛ اما اینکه یک قانون در مرحله‎ی اجرا با چه مشکلاتی روبرو شود و به هر‎دلیل مقبولیت اجتماعی کامل پیدا نکند، خللی به مشروعیت آن حکم وارد نمی کند! چه اینکه مشروعیت از مباحث حقوقی است ولی مقبولیت از مقوله‎ی جامعه شناسی است. آری اگر مخالفت عمومی با حجاب به حدی باشد که موجب شود الزام به حجاب حکم اهم دیگری را در معرض تضییع قرار دهد، از باب تزاحم و رعایت اهم و مهم ممکن است الزام به حجاب تا زمان بقای حالت تزاحم کنار گذاشته شود؛ اما به نظر نمی رسد در شرایط کنونی چنین حالت تزاحمی تحقق یافته باشد. 3️⃣ ثالثا حجاب به عنوان یکی از واجبات و یکی از ضروریات دین مورد پذیرش همه فقها و مذاهب گوناگون است. همچنین با توجه به اجتماعی بودن این حکم و با عنایت به نماد بودن حجاب برای جامعه اسلامی، نمی‌توان توصیه برخی از فقها به ترویج حجاب از طریق امور فرهنگی را توجیه کننده نفی مطلق الزام به حجاب دانست. 🔅 بنابر‌این الزام به حجاب خلاف آموزه‌های دینی نیست؛ اگرچه باید اذعان کرد که در این الزام اولویت با اقدامات فرهنگی است و جز در مواردی خاص نیاز به مداخله قوای انتظامی نیست. همچنان که ضرورت دخالت قوای انتظامی در مواردی خاص امری بدیهی است. 📌 در آخر ذکر این نکته ضروری است که، با توجه به حضور گسترده بانوان در جامعه و مصالح بسیار زیادی که از جنبه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، دینی بر حفظ حجاب مترتب می گردد و از طرف ترک حجاب نیز مفاسد بسیار زیادی را متوجه افراد، خانواده و اجتماع می نماید، طبیعی است که همان گونه که برخی از کشورهای سکولار مانند فرانسه برای رسیدن به اهداف لذت گرایانه دنیوی، به منع حجاب الزام حکومتی دارند، کشورهای اسلامی نیز برای رسیدن به اهداف دنیوی و اخروی به الزام حکومتی حجاب برای جلب مصالح فردی و عمومی تاکید کنند. ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh 🆔@meshkatnoor
📗 انتشار دو کتاب جدید از شهید مرتضی مطهری ✴️ دو کتاب «حق عقل در اجتهاد» و «روابط زن و مرد در اسلام» از استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری توسط انتشارات صدرا چاپ و راهی بازار کتاب شد. 📚🆔@meshkatnoor