🛑‼️ مسابقهی عظیم فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️🛑
(مجموعهی ۴۰ پیامِ تأثیرگذار از مکتب عاشورا)
🎁 جوایز ارزندهی این مسابقه، در اوّلین قدم ۵۰ میلیون تومان شامل:
1⃣ برای نفرات برتر (بر اساس بالاترین نمره در کمترین زمان آزمون):
💰 ۱۰ کارت هدیهی دو میلیون تومانی
💰 ۱۴ کارت هدیهی یک میلیون تومانی
2⃣ به قید قرعه برای کسانی که حداقل نصف نمرهی آزمون را کسب کنند:
💰 ۴۰ کارت هدیهی ۴۰۰ هزار تومانی
💎 و ارزشمندترین جایزهی مسابقه که محتوای آن است!
✅ ثبتنام در مسابقه و دریافت منبعِ مطالعاتیِ آزمون از طریق:
🌐 zil.ink/maktab_ashoora
🔰 در صورت بروز مشکل در لینک بالا، وارد لینک زیر شوید:
🌐 yek.link/maktab_ashoora
💠 ثبتنام برای عمومِ هموطنان، آزاد و رایگان است!
🛍 جهت آگاهی از اسامی برندگان قبلی مسابقات ما و قطعی بودن اعطای جوایز، وارد لینک زیر شوید:
🌐 b2n.ir/javayez_.rooyindezh
#مسابقه_شعور_عاشورایی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
39.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 110
📻علم دینی: بخش اول
🔹 منظور ما از ارائه تعریف علم دینی فقط این نیست که تعریفی رو انتخاب کنیم که اشکال منطقی نداشته و از نظر ادبی هم مقبول باشد.
🔹بلکه مهمترین علت طرح این بحث در جامعه علمی و دینی ما و همینطور انگیزه ما از پرداختن به این مبحث این است که آن چه به نام علم در محافل علمی و دانشگاهها آموزش داده و مطالعه میشود، برای خودش نسبتی با دین تعریف کرده که ناشی از مبانی سکولار و نگاه ضددینی پایهگذاران آن است.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
📽کاری از تیم تولید فکرت
#علم_دینی
#علوم_انسانی
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️محمد جعفری
🔷 چند روز قبل فایل صوتی جدیدی از جناب اقای مصطفی ملکیان گوش کردم. ایشان در 10 تیر در نشستی با عنوان "تأملی در نواندیشی و روشنفکری دینی در ایران معاصر" سخنرانی نموده بودند. انتظارم این بود که ایشان که از منتقدان روشنفکری دینی هستند، در این جلسه که با حضور آنلاین و سخنرانی دکتر عبدالکریم سروش هم همراه بود، با مطالبی نو و نگاهی نقادانه به ارزیابی این جریان فکری در طی چند دهه گذشته بپردازند. اما ایشان به جای نقادی، لیست بلند بالایی از چالشها و اشکالاتی را که در مورد دین طی سالیان اخیر مطرح نموده بودند ، مجددا تکرار کردند؛ اشکالاتی که ملکیان بارها در جلسات عمومی و تخصصی آنها را مطرح کرده و البته پاسخهای متعددی هم از ناحیه دین اندیشان به آنها داده شده بود.
🔷آن چه واقعا مایه شگفتی است، طرح مجدد ادعای تعارضات و تناقضات درونی قرآن در این جلسه از ناحیه ایشان بود. بنده چند سال قبل به سه اشکال عمدهای که جناب ملکیان در مورد قرآن مطرح کرده اند، پاسخ داده بودم که در کانالهای تلگرامی حامی ایشان هم در همان زمان منتشر شد.
کمترین انتطاری که از یک فیلسوف اخلاق مانند استاد ملکیان که همواره از اخلاق نقد و باور دم می زنند، آن است که دست کم نگاهی به پاسخ سوالات یا شبهات مورد نظر خودشان بفرمایند. البته شاگردان قدیمی جناب ملکیان اذعان می کنند که در سالیان دهه 60 و 70 هم هنگامی که پاسخ نقدهای ایشان به معارف دینی و فلسفی داده می شد، ایشان بدون این که جوابی نسبت به آنها داشته باشند ، باز هم بعدا بر همان نظریه خودشان ایستادگی می کردند.
🔷 حال سخن در مورد قرآن است؛ کتابی که مبنای تفکر دو میلیارد مسلمان است که بسیاری از آنان، اندیشمندانی متبحر در علوم تجربی و فلسفی و انسانی هستند و این کتاب را ، کتابی آسمانی و پیراسته از لغو و تناقض و تضاد درونی می دانند و جناب ایشان دست کم باید احتمال بدهند که تعارضات مورد نظر ایشان ، صرفا ظاهری است و با تامل ژرف تر در حقایق این کتاب عظیم، توهم تعارض برطرف می شود .
🔷 امام حسن عسکری در پاسخ به ادعای تعارض درونی قرآن به آن شخص مدعی گفتند که : « آيا ممكن است گوينده قرآن از گفتار خود معانى اى غير از آنچه شما حدس مى زنيد اراده كرده باشد؟ » و او در پاسخ گفت که بلى، ممكن است چنين منظورى داشته باشد. امام در ادامه فرمودند که " شايد گوينده قرآن معانى ديگرى غير از آنچه شما حدس مى زنيد، اراده كرده باشد و شما الفاظ او را در غير معناى خود به كار برده ايد؟" ( ابن شهر اشوب، کتاب «مناقب» ، ج4، ص424).
ان شاالله صوتی های پاسخ به تعارضات مورد ادعای آقای ملکیان را خواهیم گذاشت.
🆔@mjafari_ir
آیا عذاب قوم عاد در قرآن متعارض ذکر شده است ؟ .mp3
10.85M
🔴 نقد شبهه تعارضات درونی قرآن از سوی آقای مصطفی ملکیان
🔷 آقای ملکیان اخیرا در سخنرانی های متعدد بر تناقضات درونی قرآن تاکید کرده و آن را نشان بی اعتباری این کتاب قویم می داند! 😊
🔸جلسه اول
🔹آیا قرآن در مورد عذاب قوم عاد دچار تناقض گویی شده است ؟ پس چرا با گزارشهای متعارض در مورد این حادثه در قرآن مواجه می شویم ؟!!
🎙حجت الاسلام دکتر جعفری
🔻 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
#نقد_ملکیان
🆔@meshkatnoor
🆔@mjafari_ir
محققان کانال پاسخ به شبهات و شایعات هم قبلا به شبهه " عذاب قوم عاد" جواب داده اند.
متن شبهه : عذاب قوم عاد نیاز چند روز طول کشید؟
یک روز (سوره 54 آیه 19) یا چندین روز (سوره 4 آیه 16، سوره 69 آیات7-6)؟
📌پاسخ به شبهه👇
✳ یکی دیگر از تعارضاتی که به اشتباه به قرآن مجید نسبت داده شده است این است که در یک آیه داریم که قوم عاد در یک روز دچار عذاب شدند.
إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ (قمر، ۱۹)
ما تندباد وحشتناک و سردی را در روزی شوم مستمر بر آنان فرستادیم.
در آیه دیگری داریم که در چند روز دچار عذاب شدند.
فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (فصلت، ۱۶)
سرانجام تندبادی شدید و هول انگیز و سرد و سخت در روزهایی شوم و پرغبار بر آنها فرستادیم تا عذاب خوارکننده را در زندگی دنیا به آنها بچشانیم.
در آیه دیگری نیز داریم که هفت شب و هشت روز گرفتار عذاب شدند.
سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا (الحاقه، ۷)
(خداوند) این تندباد بنیان کن را هفت شب و هشت روز پی در پی بر آنها مسلّط ساخت.
✳ تعارض ظاهری این آیات به راحتی برطرف میشود، منظور از "یوم" در آیهی اول (قمر، ۱۹) یک روز نیست بلکه منظور مطلق زمان است که اشاره به بخشی از زمان دارد. کلمهی "مستمر" در این آیه هم نشان میدهد که عذاب این قوم چند روز بوده است، و مراد از یوم، بخشی از زمان بوده که استمرار داشته است.
در زبان عربی گاهی "یوم" به معنای دوره و برههای از زمان به کار میرود مانند اینکه:
در نهج البلاغه آمده: «الدهر يومان: يوم لك و يوم عليك».
روزگار دو روز است، روزی برای تو و روزی علیه تو.
در فارسی هم گاهی روز به معنای بخشی از زمان به کار میرود؛ مانند اینکه:
روزی که مردم ایران انقلاب کردند به آزادی و استقلال رسیدند.
در حالی که انقلاب حدود پانزده سال طول کشید.
آیهی آخر (الحاقه، ۷) هم میزان دقیق چند روز عذاب آنان را نشان میدهد که هفت شب و هشت روز بوده است.
--------------------------
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobaha.ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفیکتاب
🌑 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا
🖋 علامه مصباح یزدی (ره)
🔸 شبهاتى پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن: علت گرامیداشت عاشورا؟ چرا عزادارى میكنیم، آیا بهتر نیست به جاى عزادارى از جلسات بحث و گفتوگو بهره ببریم؟ چرا باید دشمنان امام حسین(ع) را لعن كرد؟
🔸 زمینههاى قیام عاشورا: پیشینه تاریخى واقعه عاشورا؛ عوامل انحراف جامعه اسلامى؛ دقت امام على(ع) در اجراى حدود و احكام الهى، زمینهساز حقد و كینه دنیاطلبان؛ روشهاى به كارگیرى عوامل انحراف از سوى معاویه؛ علل انفعال جامعه در برابر فعالیتهاى معاویه؛ راههاى مقابله با عوامل انحراف در جامعه
🔸 هدف قیام عاشورا: اصلاح مفاسد به منزله هدف اصلى امام حسین(ع)؛ مفهوم اصلاح و اصلاحات؛ تأثیر نظام ارزشى در مفهوم اصلاح؛ اصلاح مطلوب از دیدگاه قرآن؛ امر به معروف و نهى از منكر به منزله هدف دیگر قیام عاشورا؛ اهمیت امر به معروف و نهى از منكر و عاقبت ترك آن
🔸 گستره امر به معروف و نهى از منكر به صورت عام و خاص؛ گستره معناى جهاد؛ مصادیق امر به معروف و نهى از منكر به معناى عام؛ معناى اصطلاحى و مراتب امر به معروف و نهى از منكر؛ احساس مسئولیت در قبال دیگران؛ امر به معروف و نهى از منكر در قرآن
🔸 وظیفه حكومت و جامعه در زمینه آموزش احكام و مسائل اسلامى و مقابله با توطئههاى دشمنان
🌐 لینک جهت خرید کتاب
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2870
🌐 مشاهده متن کامل کتاب
http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/node/1644
🌐 روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
✅ من نوکر حسینم و حق دارم هر طور دلم میخواهد عزاداری کنم!
✍️ حجت الاسلام دکتر محمد مطهری؛ عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔹هر یک از ما که مدعی نوکری امام حسین(ع) باشیم، خود را «عاشق»، «دلداده» و «دیوانۀ» آن حضرت میدانیم؛ اما باید از خود بپرسیم که آیا ما صرفا «دوستدار» امام حسین (ع) هستیم و یا واقعا این دوستی به حد عشق و نوکری رسیده است؟
🔸 یکی از ملاکهایی که میتواند در تشخیص «دوستدار» امام حسین(ع) از «عاشق» و «نوکر» آن حضرت کارگشا باشد، این است که دوستدار یک فرد به دنبال آن است که محبوب او چه خواستهای دارد تا آن را برآورده سازد، اما نکته اینجاست که این دوستی فقط آنگاه به حد عشق و نوکری میرسد که وقتی فرد حتی «احتمال» میدهد مولا و معشوق او به امری راضی نباشد، به شدت از آن پرهیز کند. محال است کسی از عمق جان بگوید «من عاشق مادر خود هستم» ولی کاری را انجام دهد که «احتمال میدهد» مادرش راضی نیست.
🔹 ریشه این تصور نادرست که به نام نوکری امام حسین(ع) میتوان عزای حسینی را بر خلاف فتاوی حتی به سبک کنسرت غربی و با حرکات موزون انجام داد چیست؟ این خطا از آنجاست که «نوکری» حضرت با نوکری در کارهای عادی (مثل خدمتکاری یک منزل) که یک وظیفه مقطعی است و سرتاسر زندگی فرد را در بر نمیگیرد، اشتباه گرفته میشود. خدمتکار یک خانه کافی است دستورهای سرپرست خودش را اجرا کند و به موقع، نظافت و پذیرایی را انجام دهد، اما اینکه با همسرش بدرفتاری کند یا در جامعه حق دیگران را رعایت نکند، به کیفیت نوکری او برای صاحبکارش آسیب نمیرساند. نوکری از نوع خدمتکاری، یک وظیفۀ همیشگی و همهجانبه نیست.
🔸اما نوکری امام حسین (ع) امری است همه جانبه و دائمی و برخاسته از عمق وجود و روحیه تسلیم. نوکر اباعبدالله(ع) نمیتواند بگوید من نوکرم و عزاداری به فلان سبک بهتر به من میچسبد. نوکری امام حسین(ع) نه استثنای زمانی برمیدارد نه مکانی، و نه به فرد اجازه میدهد که حتی آنچه را «احتمال میدهد» که مولایش از آن ناراضی است انجام دهد.
🔹برخی از سبکهای جدید و مندرآوردی در عزاداری ولو با نیت خالص انجام گیرد هیچگاه از یک عاشق و نوکر امام حسین(ع) که معنای نوکری را میفهمد سر نمیزند، زیرا فرد با وجود مخالفت علمای بزرگ، لااقل احتمال نارضایتی حضرت را میدهد.
🔸عزاداری امام حسین(ع) باید به سبکی انجام شود که صاحبان عزا، یعنی اهل بیت عصمت علیهم السلام، خود دستور داده و به عزا مینشستهاند. آیا برگزارکنندکان عزاداریهای خودساخته، حدیث و روایتی دیدهاند که عزاداری را طوری برگزار کنید که جوانان بیشتری جذب شوند؟ آیا شخصیت استثنایی امام حسین(ع) برای حتی لاابالیترین جوانهای امروز، وجوه جذابیت کمی دارد که به بهانه اینکه اینها اگر اینجا نیایند، پای ماهواره میروند، برای عزاداری مظلوم کربلا چیزی مشابه «دوپس، دوپس» در موزیک غربی درست کنیم؟ مسئولیت اصلی ما برگزاری درست عزاداری مطابق رضای خداوند است یا جذب این و آن به مراسم؟
🔹 ما در زمانی زندگی میکنیم که فیلم یک مراسم کوچک، ساعتی بعد در کل جهان دست به دست میچرخد و دشمنان کینهتوز اهل بیت در به در به دنبال لکه دار کردن شیعه و پیروان امام حسین(ع) هستند. آیا از عاشق و نوکر حسین(ع) برمیآید که در این شرایط هر بلایی که میخواهد بر سر مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) بیاورد، قمه زنی و تیغزنی کند و یا کلمات کفرآمیز بر زبان جاری کند؟
🔸کج فهمی است کسی از مطالب بالا چنین برداشت کند که میخواهیم با یک خطکش میزان مقبولیت عزاداری عزاداران در آخرت را تعیین کنیم. ما چه میدانیم؟ شاید یک «یا حسین» مشروبخواری که با گفتن این جمله دست از این گناه عظیم بر میدارد مقبولتر از فعالیتهای بانی یک هیئت باشد که دهها سال با نیتی نیمهخالص مجلس عزای حسینی برگزار میکند. مسألۀ ما در اینجا مناقشه در میزان پذیرش عزاداری این و آن نیست. آن را خداوند و خود حضرتش میداند و بس؛ مسأله، بیان وظیفه کسی است که خود را نوکر حضرت میخواند.
🔹 مظلومیت امام حسین(ع) یک مظلومیت مضاعف است، چرا که از ظلم برخی علاقهمندان خود هم مصون نیست و چه مظلوم است حسین(ع) که مراسم مصیبتش هم مصیبت در مصیبت است. نگذاریم امام حسین (ع) در عزاداریهایش هم مظلوم بماند و آن، وقتی است که «نوکری نفس» به نام «نوکری امام حسین(ع)» انسان را فریب میدهد. شیعه پیش از آنکه به مصیبت زده و نوکر امام حسین(ع) نیاز داشته باشد به شیعیانی نیاز دارد که با نوع عزاداری خود، پیام حسین(ع) را که میتواند عالمی را تحت تأثیر خود قرار دهد در جهان لکهدار نکنند.
http://eitaa.com/m_motahari
📚هرمنوتیک و عاشورا
📌در سالهای اخیر تفسیرهای مختلفی از حادثه عاشورا صورت گرفته است. برخی از منظر عرفانی به آن نگریسته و گروهی از منظر سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی و ... برخی محققان نیز دغدغه های علوم انسانی را در تابلوی عاشورا جستجو میکنند. عده ای از اساس استفاده از حادثه عاشورا برای رخدادهای امروزین را ناروا میدانند و گروهی دیگر در تطبیق بر مصادیق افراط میکنند. نمیتوان گفت تمام این تفاسیر صحیح است و نمیتوان همه را رد کرد.
جای این پرسش باقی است که مرز تفسیر صحیح و نادرست از عاشورا کدام است؟ تا کجا میتوان از حادثه عاشورا پاسخ به مسائل جدید بهره جست که به مصادره این جریان منتهی نشود؟ عناصر مصداقی و مقتضیات زمانی و مکانی این حادثه چه محدودیتهایی در استخراج قواعد کلی از آن ایجاد میکنند؟ چگونه میتوان از حوادث جزئی به قواعد عام دست یافت؟ مؤلفه های تفسیر جامع نگر از عاشورا کدامند؟
فصل نخست کتاب «تفسیرهای عاشورا» به این پرسشها پاسخ داده است. کتاب توسط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه تهیه و با همکاری مرکز مدیریت حوزه منتشر شده است.
🆔@meshkatnoor
شبهه ملكيان در مورد این که همه چیز از آب خلق شده است.mp3
9.65M
🔴 نقد شبهه تعارضات درونی قرآن از سوی آقای مصطفی ملکیان
🔷 آقای ملکیان اخیرا در سخنرانی های متعدد بر تناقضات درونی قرآن تاکید کرده و آن را نشان بی اعتباری این کتاب قویم می داند! 😊
🔸جلسه دوم
🔹چرا در قرآن حیات همه چیز را وابسته به آب می داند و حال آن که به تصریح خود قرآن، برخی موجودات از آتش خلق شده اند؟!
🎙حجت الاسلام دکتر جعفری
🔻 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
#نقد_ملکیان
🆔@meshkatnoor
🆔@mjafari_ir
🔸عزاداری و انسجام اجتماعی
✍️ حجت الاسلام دکتر سید ابولقاسم کاظمی؛ دکترای کلام مؤسسه امام خمینی و استاد دانشگاه
🔸برگزاری عزای سید الشهداء _علیه السلام_ از دیرباز مورد توجه جدی موافقان و مخالفان بوده و همچنان کانون توجه هر دو دسته میباشد.
✳️ عزاداری به عنوان یکی از مناسک دینی با مبانی عقلی و نقلی کارکردهای گوناگون فردی و اجتماعی دارد که غفلت از آن نه تنها ما را از عمق معنایی و فلسفه وجودی این منسک دور نگه میدارد، بلکه زمینه شیطنت و غرض ورزی دشمنان را فراهم میآورد.
از جمله آثار و پیامدهای دنیوی عزاداری، انسجام بخشی و ایجاد همدلی هرچه بیشتر افراد جامعه حول محور واحدی به نام «حسین _علیه السلام_» است.
در جستجوی پیشینه موضوع انسجام بخشی دین سرنخهای متعددی در منابع دینی یافت میشود. آموزههایی از قبیل تأکید بر پیوستگی اجتماعی و عدم تفرقه، برگزاری امور عبادی به صورت جمعی مثل تأکید بر اقامه نماز جماعت، برگزاری حج، صله ارحام، جلسات شادی و حزن و... همگی حکایت از توجه شارع مقدس به همدلی و پیوستگی اجتماعی دارد.
ناگفته نماند «امیل دورکهام» (قرن ۱۹_۲۰م) شاید نخستین کسی است که به صورت آکادمیک از انسجام و اتحاد به عنوان یکی از اصلیترین کارکردهای دین و به صورت خاص مناسک دینی سخن گفته و کرسی تدریس دایر کرده است.
با وجود نقدهای جدی که بر نظریه کارکردگرایی به صورت عام و نظریه دورکهام به صورت خاص وارد است، نمیتوان از توجه و تمرکز وی به این کارکرد دین چشم پوشید.
✳️ نظر به فضای عمومی جامعه در حال حاضر و تلاش گسترده دشمن برای ایجاد دوگانههای گوناگون قومی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی و... توجه به این بُعد مناسک دینی به ویژه عزاداری حضرت سید الشهداء _علیه السلام _ بیش از پیش ضروری مینماید. امروز جامعه اسلامی بیش از پیش به حفظ #وحدت و جلوگیری از تفرقه نیازمند است و عیان است که حسین _علیه السلام_ دست محبت و لطف خود را برای دستگیری امت برگزیده از عالم معنا به سمت دنیا دراز کرده است تا همه را همچون خانوادهای واحد زیر خیمه خود گرد آورد. شاهد این مدعا استقبال بینظیر همه اقشار و طبقات جامعه از مراسم عزاداری و مشارکت فعال در برگزاری این مراسم است.
جالب توجه اینکه برنامهریزی جدی شیاطین برای ایجاد تفرقه و چندصدایی در مراسمات عزاداری به عنوان کانون وحدت و #همدلی به چشم میخورد. به تعبیر دیگر دشمن درصدد است از این فرصت وحدتبخش جامعه اسلامی، بهعنوان تهدید علیه وحدت و انسجام جامعه بهرهگیری نماید.
در این شرایط حفظ بصیرت و هوشمندی در اتخاذ موضع و دقت در انتشار و انعکاس اخبار و اتفاقات ضرورتی مضاعف مییابد.
شایان توجه است که حفظ وحدت به معنای عبور از حدود و زیرپا گذاشتن احکام اسلامی نیست. دغدغه باید حفظ یکپارچگی جامعه دینی براساس #اخوت_ایمانی باشد، بنابراین هرآنچه مغایر ایمان و مخالف احکام دین باشد شدیداً مردود، و دامن زدن به آن خود مصداق برهم زدن یکپارچگی و وحدت جامعه ایمانی است.
#یا_حسین
#در_زیر_خیمه_اش_همه_یک_خانواده_ایم
https://eitaa.com/sayyedabolqasemkazemi
🆔@meshkatnoor
شبهه مربوط به تطور خلقت.mp3
8.93M
🔴 نقد چالشهای قرآن از سوی آقای مصطفی ملکیان
🔷 آقای ملکیان اخیرا در سخنرانی های متعدد بر تناقضات درونی قرآن و نیز تعارضات قرآن با علم تاکید کرده و آن را نشان بی اعتباری این کتاب قویم می داند! 😊
🔸جلسه سوم
🔹در قرآن به تطورات خلقت جنین اشاره شده است و ابتدا شکل گیری استخوان و بعد روییدن گوشت روی آن مطرح شده است (فَخَلَقْنَا اَلْمُضْغَةَ عِظٰاماً فَكَسَوْنَا اَلْعِظٰامَ لَحْماً) و حال آن که علم جدید چنین چیزی را نمی پذیرد!
🎙حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🔻 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
#نقد_ملکیان
🆔@meshkatnoor
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
🔚 به پایان آمد این دفتر
🗂 #پرونده_ویژه | پیوند سلسله درسگفتارهای مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت)
مباحث مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) را به صورت موضوعی بشنوید. 👇
🔗 منظومه فکری مبانی اندیشه اسلامی
1⃣ معرفتشناسی
2⃣ خداشناسی
3⃣ انسانشناسی
4⃣ فلسفه اخلاق
5⃣ فلسفه حقوق
6⃣ فلسفه سیاست
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📚 شماره 305 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی #معرفت (ویژه کلام) منتشر شد
1️⃣ اسلام و ایمان (1) آیتالله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5)
2️⃣ نقش عقل در نظامهای اعتقادات دینی / محمد احدی، حسن یوسفیان (ص9)
3️⃣ راهکارهای محمد عماره برای اسلامیسازی علوم / محمد خلیلی تیمور، جواد گلی (ص19)
4️⃣ بازشناسی و تحلیل پیشانگارههای کلامی علم فقه (با محوریت موضوع، غایت و منابع علم فقه) / محمدتقی ركنی لموكی، اسدالله کردفیروزجایی (ص31)
5️⃣ بررسی شخصوارگی خداوند از منظر قرآن / محمدباقر دهقان، سید محمود موسوی (ص41)
6️⃣ تفسیر آیات امامت و ولایت در مکتب کلامی امامیه بغداد با تمرکز بر شیخ مفید و سید مرتضی / علی هابطینژاد، محمدعلی مهدویراد، روحالله شاکری (ص53)
7️⃣ چگونگی حفظ شریعت توسط امیرمؤمنان علی(ع) در دوره خلیفۀ اول / جواد قلیپور (ص65)
8️⃣ امامت در سیره و سخن حضرت فاطمه زهرا(س) / رضا مهدیان فر، سید محمود طیبحسینی (ص75)
9️⃣ بررسی انتقادی دیدگاه حسن حنفی در مورد عالم قبر و برزخ / جواد گلی، مجید مستمع (ص85)
🌐 سایت نشریه معرفت
🌐 marifat.nashriyat.ir
🆔@meshkatnoor
💠 اگر از فردی که دارد در میدان مبارزه با دشمنان خدا و در رکاب امام زمانش نبرد و #جهاد میکند سوال شود در دنیا چه آرزویی داری و او در جواب بگوید: "آرزو دارم #مدرک تحصیلی دکترا بگیرم یا بگوید آرزو دارم حافظ قرآن شوم و یا فلان شغل را داشتم و یا بگوید کاش درآمد خوب و #ثروت زیادی داشتم!" حتماً به او خواهیم گفت چه ارزشی بالاتر از جهاد در راه خدا چه گوهری نابتر از همین کاری که داری انجام میدهی؟ و اگر بخواهد از موقعیّت خود گلایه کند که چرا به جایی نرسیدهام مورد #سرزنش عقلا قرار میگیرد.
💠 گاه در زندگی مشترک جنس گلایهی زن یا مرد این است که چرا مشغلهی من در زندگی بابت همسرداری، فرزندداری و خانهداری مانع رشد و پیشرفت من شده و نتوانستم از لحاظ تحصیلی، معنوی، شغل و درآمدزایی به جایی برسم.
💠 ریشهی اینگونه توقّعات، ملاک #غلط ما در معنای پیشرفت است و فکر میکنیم #پیشرفت یعنی شغل، درآمد، ثروت، مدرک تحصیلی و جایگاه اجتماعی ویژه در حالیکه ملاک پیشرفت و ارزش در دین (که در روز قیامت نیز همان ملاک مورد بازخواست قرار میگیرد) چیزی جز انجام #تکلیفِ متناسب با شرایط فرد نیست.
💠 وقتی روایت داریم که "جهاد زن، خوب #شوهرداری کردن است" یعنی بالاترین ارزش و پیشرفتی که در نزد خدا برای یک زن خانهدار وجود دارد خوب همسرداری کردن است و ارزش و وظیفهای بالاتر از آن برای او وجود ندارد و مانند یک #مجاهدی است که دارد در وسط معرکه، مبارزه و نبرد میکند و در حال حاضر چیزی باارزشتر و بااولویتتر از این وجود ندارد تا در حسرت آن باشد.
🟣 عضو کانال خانواده و جمعیت شوید 👇👇
eitaa.com/joinchat/1069220228C0922377e49
✳️ شبهه : دین انسانیت
✍️ حجت الاسلام دکتر گرمابی؛ عضو هيات علمي دانشگاه لرستان
🌀متن شبهه :
اسپینوزا میگفت :
خدا می گوید دست از دعا بردارید.
کاری که من می خواهم انجام دهی این است که بدون آن که به کسی آزار برسانی، از زندگی لذت ببری.
من از تو می خواهم آواز بخوانی و لذت ببری .
از همه چیزهایی که برای تو ساخته ام !
دیگر از رفتن به آن معابد بزرگ و کوچک که خود ساخته ای دست بردار و نگو آنجا خانه خداست.
خانه من در کوه ها، جنگلها، رودخانهها، دریاچهها و سواحل است !
من در همه جا با تو زندگی می کنم و عشق خود را به تو ابراز می کنم.
از سرزنش خود در زندگی دست بردار !
من هرگز به تو نمیگویم مشکلی داری یا گناهکاری.
مرا بهخاطر هر آنچه باور تو را برانگیختند سرزنش نکن.
اگر نمی توانی مرا در طلوع آفتاب، در منظرهای زیبا، در نگاه دوستان یا در چشمان عزیزانت یا ذره ذره وجودت دریابی و ببینی ... در هیچ کتاب مقدسی پیدا نخواهی کرد.
دیگر از من نپرس که چگونه کارم را انجام می دهم؟
به عقلت رجوع کن، خواهی فهمید.
دست از ترس من بردار، من تو را نه قضاوت می کنم و نه انتقادی.
نه عصبانی می شوم و نه اذیت می شوم.
من عشق خالص هستم.
تقاضای بخشش را متوقف کن، چیزی برای بخشش وجود ندارد.
اگر تو را ساخته ام ... پر از احساسات، محدودیتها، لذت ها، نیازها، ناسازگاری ها و اِراده آزاد و اندیشمند ساخته ام.
اگر به چیزی که در تو قرار داده ام پاسخ دهی، چگونه می توانم تو را سرزنش کنم؟
چگونه می توانم تو را مجازات کنم که چرا اینگونه هستی، اگر من آنم که تو را ساخته؟
فکر می کنی آیا میتوانم مکانی برای سوزاندن همه فرزندانم که رفتار بدی داشته اند ایجاد کنم؟
چه خدایی این کار را می کند؟
به دیگران احترام بگذار و آنچه را بر خود نمیخواهی برای دیگران هم نخواه...
تنها چیزی که از تو میخواهم همین بی آزاری است!
به زندگی خود توجه کن، اندیشه و خرد راهنمای توست.
محبوب من، این زندگی نه امتحان است، نه یک قدم در راه، نه یک تمرین و نه مقدمه ای برای بهشت.
این زندگی در اینجا و اکنون تنها چیزی است که به آن نیاز داری.
من تو را کاملاً با اراده آزاد و عقل و خرد خلق کرده ام،
نه جایزه و مجازاتی، نه گناه و فضیلتی، هیچکس سابقه ای را ثبت نمی کند!
در زندگی کاملاً آزادی.
بهشت یا جهنم؟
من به تو نمیگویم که آیا چیزی بعد از این زندگی وجود دارد یا نه، اما میتوانم یک نکته را به تو بگویم :
طوری زندگی کن که انگار بعد از این زندگی چیزی نیست.
این تنها شانس برای لذت بردن و دوست داشتن است.
بنابراین، اگر بعد از این چیزی وجود نداشته باشد، از فرصتی که به تو داده ام لذت خواهی برد.
و اگر وجود دارد، مطمئن باش که تنها چیزی که میپرسم این است که آیا از زندگی لذت برده ای؟
چی یاد گرفتی؟
به چه حدی از کمال رسیدی؟
آیا کسی را رنجانده ای؟
آیا به کسی آزار رسانده ای؟
دیگر از ستایش و مدح من دست بردار.
من نمی خواهم به من ایمان داشته باشی، می خواهم که به خود ایمان داشته باشی.
میخواهم وقتی معشوق خود را می بویی، وقتی دختر کوچک خود را لمس میکنی، وقتی عزیز خود را نوازش میکنی، وقتی در دریا استحمام میکنی، مرا در خود حس کنی.
نیاز به ستایش ندارم.
اگر احساس قدردانی می کنی؟
این را با مراقبت از خود، حفظ سلامتی، بهبود روابط خود و دنیا ثابت کن.
شادی را ابراز کن. این راه ستایش من است.
به چه معجزهی بیشتری نیاز داری؟
این همه توضیح؟
تنها چیز مطمئن این است که تو اینجایی و زنده و این دنیا پر از شگفتی است.
پس انسان باش و زندگی کن....
............................
پاسخ شبهه :
فارغ از استناد حقیقی این سخنان به اسپینوزا،
برخی از نکاتی که در این متن قابل تأمل است، از این قرار است:👇
۱_ پارادوکس❗️
ایشان در جایی از آزادی مطلق انسان سخن می گوید در جای دیگر آن را به آزار نرساندن محدود می کند.
۲_ از زبان خدا سخن گفتن❗️
ایشان این سخنان را از زبان خدا می گوید آیا به ایشان وحی شده ؟
اگر تراوشات ذهنی یک انسان است چطور مستقیما آن را به خدا نسبت می دهد؟
۳_ قاعده زرین اخلاق (آنچه برای خود نمی پسندی....) در ادیان الهی نیز مورد تاکید است ولی محصور کردن گناهان در امور اجتماعی چه دلیلی دارد؟ ضمن اینکه با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در جامعه وجود دارد؟
🔘اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران اخلاق را رعایت کند.
4_ انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودی را برطرف کند. لذا انسان با عمل به دستورات شریعت، مراتب و درجات کمال را طی می نماید.
5_ معجزات انبیا و اولیاء در راستای تایید عقلانی دین است. بله همه هستی، آیات و نشانه های زیبایی خداست ولی معجزات نشان بیشتری از خدا در بر دارند.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بررسی پیشینه تاریخی عزاداری سید الشهدا
👤 کارشناس: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📡#شبکه_جهانی_ولی_عصر_عج
🔗 ایتا:
🌐 eitaa.com/Valiasraj_tv
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری
🆔 @mjabbari_ir
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا پول های سفر اربعین و عزاداری را خرج فقرا نمیکنید؟
📣 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔 @difqom
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
ملاحظاتی بر بیانیه استاد علیدوست.docx
26.4K
✅ ملاحظاتی بر بيانيه آيت الله ابوالقاسم عليدوست با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" که درباره مقایسه اوضاع حکومت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و نظام جمهوری اسلامی است.
✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری
✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانی
✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد منتظری مقدم
🗓 دوشنبه 1402/5/16
📣 واحد پاسخگویی به شبهات مؤسسه امام خمینی(ره)
#علیدوست #امیرالمؤمنین
🆔 @mjabbari_ir
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
35.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا امام حسین ع برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، باعث ضرر و زیان به خود و اهلبیت خود شدند؟
📣 علامه مصباح ره پاسخ میدهند.
🔴 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
🆔 @difqom
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
مصاحبه مجله روشنا.pdf
3.71M
🎤 مصاحبه
✳️ فصلنامه فرهنگی ـ اجتماعی روشنا (فصلنامه تخصصی فرق و ادیان)
✅ موضوع: «شکاکیت در معنویت مدرن»
👤 مصاحبه شونده: جناب حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی، دانش پژوه مقطع دکتری فلسفه دین در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_6071263374.mp3
14.73M
✍️ این چند روز پاسخهای متعدد به اشکالات یکی از اساتید حوزه در مورد مقایسه نظام جمهوری اسلامی با حکومت علوی داده شد.
اما بهتر است پاسخ را از زبان آیت الله جوادی آملی بشنویم.
#استاد_علیدوست
#حکومت_علوی
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 شماره 305 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی #معرفت (ویژه کلام) منتشر شد
1️⃣ اسلام و ایمان (1) آیتالله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5)
2️⃣ نقش عقل در نظامهای اعتقادات دینی / محمد احدی، حسن یوسفیان (ص9)
3️⃣ راهکارهای محمد عماره برای اسلامیسازی علوم / محمد خلیلی تیمور، جواد گلی (ص19)
4️⃣ بازشناسی و تحلیل پیشانگارههای کلامی علم فقه (با محوریت موضوع، غایت و منابع علم فقه) / محمدتقی ركنی لموكی، اسدالله کردفیروزجایی (ص31)
5️⃣ بررسی شخصوارگی خداوند از منظر قرآن / محمدباقر دهقان، سید محمود موسوی (ص41)
6️⃣ تفسیر آیات امامت و ولایت در مکتب کلامی امامیه بغداد با تمرکز بر شیخ مفید و سید مرتضی / علی هابطینژاد، محمدعلی مهدویراد، روحالله شاکری (ص53)
7️⃣ چگونگی حفظ شریعت توسط امیرمؤمنان علی(ع) در دوره خلیفۀ اول / جواد قلیپور (ص65)
8️⃣ امامت در سیره و سخن حضرت فاطمه زهرا(س) / رضا مهدیان فر، سید محمود طیبحسینی (ص75)
9️⃣ بررسی انتقادی دیدگاه حسن حنفی در مورد عالم قبر و برزخ / جواد گلی، مجید مستمع (ص85)
🌐 سایت نشریه معرفت
🌐 marifat.nashriyat.ir
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دین، انسانیت و معنویت
🔸اخیرا کلیپ فوق در فضای مجازی بطور گسترده منتشر شده است. می توانید نقد آن را در پست بعدی ملاحظه فرمایید.👇👇
🔰@Sajedi_ir
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
00006160febb77277218935f3adc_-1780537230423454200_out.mp3
10.14M
🔺دین، انسانیت و معنویت
🎤 ابوالفضل ساجدی
🔹نقد کلیپ منتشره جناب آقای تمسکی
(بخش اول)
کلیپ ایشان در پست قبلی ارسال شد
🔰@Sajedi_ir
28.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 شرايطٰ، مراتب و مصاديق امر به معروف و نهي از منکر چيست ؟
📣 پاسخ را به صورت ساده ، کوتاه و دقيق از زبان حضرت استاد مصباح رحمت الله عليه بشنويد.
🔴 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
🆔 @difqom