گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی252 ✳️ گروه جامعهشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حم
✳️ گزارشی از کرسی ترویجی "ماهیت علم کلام اجتماعی"
✅ به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم ابراهیمیپور عضو هیئت علمی مؤسسه به عنوان ارائه کننده در این کرسی ترویجی که در سالن اندیشه مؤسسه برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علم کلام پرداخت و گفت: بررسی جایگاه علم کلام در طبقهبندی علوم، موجب ارائهی تبیین دقیقتری از نسبت کلام و اندیشه اجتماعی به دنبال خواهد داشت، از آنجایی که علم کلام از موضوع، غایات و روشهای متنوعی بهره میبرد، میتوان موقعیتهای متنوعی برای آن در طبقهبندی علوم در نظر گرفت.
🔷 وی افزود: اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداختهاند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا اندیشه اجتماعی کلامی مینامیم.
🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمیپور خاطرنشان ساخت: علم کلام با دسته اول از غایات در زمره علوم نظری و با دسته دوم از غایات در زمره حکمت عملی قرار میگیرد، آن بخش از کلام که در بخش حکمت نظری قرار میگیرد، مبانی علوم اجتماعی متناسب با خود را تولید میکند و خود به صورت مستقل قادر به تبیین مباحث اجتماعی نخواهد بود اما آن بخش از کلام که در بخش حکمت عملی قرار میگیرد، خود علمی اجتماعی محسوب میشود.
🔷 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به دانش اجتماعی کلامی اشعری اشاره کرد و گفت: ابنخلدون اندیشمند قرن هفتم هجری، «علم عمران» را مبتنی بر کلام اشعری تأسیس و شرح مفصل آن را در مقدمه کتاب تاریخی خود بیان میکند، مقدمهای که بسیار مفصل به صورتی کتابی مستقل مورد توجه قرار گرفت و بعدها تحت عنوان مقدمه ابن خلدون شهرت یافت.
🔷 وی افزود: علم عمران ابن خلدون، او را قادر به تبین اجتماعی از حوادث تاریخی در صدر اسلام میسازد که اقناع عمومی را به دنبال دارد، وی از سقیفه، اختلافات امیرالمؤمنین علیهالسلام و معاویه، قیام عاشورا، حکومتطلبی ابن زبیر و امکان ظهور منجی بشریت، تبیین اجتماعی ارائه مینماید. تبیینهای او، از سوی فلاسفه، متکلمین، فقها، محدثین و مورخین، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است و جای انتقادهای اجتماعی در میان آنها خالی است.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمیپور به دانش اجتماعی کلامی شیعی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است.
🔷 وی با بیان اینکه کار علم کلام به عنوان یک علم عملی، همواره یک فعالیت و عملیات فرهنگی است گفت: علم کلام دائم تلاش میکند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینهساز شکلگیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد.
🔷 وی افزود: درک دقیق این ضرورت ها متکلمینی مثل خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی را بر آن داشت تا با رویکرد اجتماعی، در مورد فرهنگ (باورها، ارزش ها، هنجارها و رفتارها)، تقسیم کار اجتماعی، همنوایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی و کنترل اجتماعی دست به نظریه پردازی بزنند، این انباشت علمی حاکمی از کلام شیعی برای تأسیس علمی مدون و با موضوع و روش مشخص تحت عنوان کلام اجتماعی، ظرفیت بالایی دارد.
♻️ خاطرنشان میشود در ادامه جلسه، دکتر حسن یوسفیان و نیز جمعی از حاضران در جلسه به بیان دیدگاهها، انتقادات و نظریات خویش پرداختند و سؤالات خود را مطرح کردند.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✌️پیروزی پابرهنهها؛ وعده حتمی الهی
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره)
🔹اگر باور کردیم که خدا همیشه در میدان است از هيچ چيزی نمیترسيم، از طوفانها نمیهراسيم چون با جايی بستهايم كه تزلزلی در آن نيست.
🔸خدا غير از اين كه در تاريخ، دهها بار اين را به ما نشان داده و غير از اين كه در آيات متعددی آمده كه وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ؛ [و در جای دیگر میفرماید:] إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ.
🔹تاريخ را كه ما نبودهايم ببينيم ولی در اين دوره خودمان كه خيلی از اين موارد را ديدهايم. در همين هشت سال جنگ تحميلی نديديم؟! اين دوره دفاع مقدس نمايشگاه معجزات الهی بود. چه كسانی با چه ابزارهايی چه قدرتهايی را شكست دادند. خدا ثابت كرده كه پابرهنهها موفق میشوند.
📆 90-11-06
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای سرباز روحالله رضوی از فعالان تبلیغ بینالمللی این روزها شبانه روزی در حال تولید محتوا پیرامون وقایع فلسطین اشغالی است. بخشی از فعالیتها پاسخ به شبهات مختلف فضای مجازی است.
شبهاتی که حتی بین طلاب و فضلای حوزوی و گروههای حوزوی هم مطرح میشود.
همینجا به ایشان خدا قوت میگوییم.
#جهاد_تبیین
#طوفان_الاقصی
🆔@meshkatnoor
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « پرسمان دین شناخت» نوشته حمیدرضا شاکرین منتشر و وارد بازار نشر شد.
عصر حاضر مجال ظهور و بروز پرشتاب آراء و نگرههایی است که مواجهه بههنگام، دقیق و علمی با آنها ارتقاء معرفتی مبارکی را نوید داده؛ در مقابل هرگونه کمکاری و فرصتسوزی خلأها و آسیبهای بنیادینی را در اندیشه و معرفت دینی سبب میشود. كتاب پیشرو برآن است تا چندى از بنيادىترين پرسشهاى پربسامد دینشناختی مانند چیستی، چرایی، گستره و کارکرد دین؛ زبان دین؛ وحی و تجربه دینی، رابطه دین با علم، اخلاق و پیشرفت؛ آموزه نجات و حقانیت و… را باز كاود.
طرح ارزشمند ضیافت اندیشه استادان معظم دانشگاهها فرصتی مغتنم پدید آورد تا معارف بنیادین دینی در میان شماری از برجستهترین شخصیتهای علمی کشور بحث و گفتگو شده؛ جدیدترین آراء و اندیشهها در این زمینه را به بررسی و بازخوانی فراخواند. اثر حاضر یکی از نتایج این گفتوگوها و تعاملات است که چندی از مباحث دینشناختی را با رصد نوآمدترین نگرهها به بحث مینشیند…
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#فیلم | #نمایشی_از_هیچ! ❓ آیا هیچ میتواند جهان را به وجود بیاورد؟ 🔻در #فیزیک و #فلسفه از #هیچ صحب
✍ #یادداشت | از هیچ!
🔸نئوداروینیستهای خداناباور در دانش زیستشناسی فرگشتی وقتی به منشأ حیات و مسأله اولین موجود میرسند، موضوع را به دانش فیزیک کوانتوم تقلیل میدهند و از ادعاهای برخی از دانشمندان فیزیک برای موجه نشان دادن دیدگاه خود بهره میگیرند.
🔸در کوانتوم مکانیک، جمعی از فیزیکدانان خداناباور میگویند جهان از هیچ به وجود آمده؛ شخصیتهایی همچون ادوارد تریون، لارنس کراوس و استفان هاوکینگ با استفاده از برخی نتایج نظریه کوانتوم مکانیک مدعی شدهاند جهان مادی ناشی از افت و خیز کوانتومی است و از هیچ به وجود آمده است؛ کراوس در کتاب «جهان از هیچ» مدعی است فضا و زمان، ماده و انرژی و حتی خود جهان از هیچ موجود شدهاند؛ وی برای توجیه خداناباوری مدعی است که به وجود آمدن چیزی از هیچ، طبق قوانین جدید فیزیک قابل تبیین است.
🔸باتوجه به تفاوت میان خلاء به معنای (هیچ مطلق) که امری بیعلت و ضابطه است و خلاء کوانتومی که امری وجودی و دارای فضا، میدان کوانتومی و انرژی است، جهان در واقع برخلاف دیدگاه این دسته از فیزیکدانان باید از خلاء به معنای امری وجودی شکل گرفته باشد، نه خلاء مطلق.
🔸حال به فرض اگر منظورشان خلاء فیزیکی باشد نه مطلق، سؤالی پیشینی مطرح است که این امر وجودیِ فیزیکی چگونه قابلیت پیدا کرده تا جهان را بیافریند؟ آیا خلاء فیزیکی قبل از ایجاد فضا زمان، تابع قانونی بوده که مطابق آن عمل کرده و جهان آفرین شده، یا همزمان و پس از ایجاد فضا زمان به وجود آمده؟
🔸حال اگر بپذیریم فضا- زمان، تابع قوانین طبیعت است همانطور که هاوکینگ گفته: «نظم حرکت اجرام کیهانی مانند خورشید، ماه و سیارات نشان میدهد که این اجرام به جای آنکه بازیچه میل خداوند و شیاطین باشند از طریق قوانین طبیعت معینی اداره میشوند» ، پس ناگزیر قوانین طبیعت که جهان در آنها به وجود آمده، مقدم بر خلاء فیزیکی بوده که در این حال به صورت ضمنی یک واقعیت متافیزیکی را خارج از جهان مادی پذیرفتهایم!
🔸در فرض پذیرش قانون طبیعت خارج از جهان مادی، سؤال پیشینی دیگری طرح میشود: آیا کسی قبل از قانون فیزیک بوده که آنرا وضع کرده و یا اینکه قانون فیزیک همزمان با خلق جهان، مقرر شده؟ اگر فرض اول پذیرفته شود، مطلوب خداباوران ثابت میگردد. اما در فرض دوم، قانون طبیعتی که قبل از آفرینش هستی وجود نداشته و همزمان با خلق جهان به وجود آمده، چگونه میتواند آغاز و منشأ حیات را توضیح دهد!
🔸تا وقتی جهان آفریده نشده قانونی موجود نیست که به توضیح جهان بپردازد. از اینرو، ملاحظه میشود که اگر منشأ حیات و آفرینش صرفا علمی بررسی شود، مسأله بی پاسخ خواهد ماند.
🔸در پایان این یادداشت، مطلبی از هاینز پجلز (Heinz Pagels) فیلسوف خداناباور نقل میشود که جالب توجه است. او مینویسد: «چه چیزی به آن خلاء میگوید که آبستنِ یک جهان ممکن باشد؟ به نظر میرسد که حتی خلاء در معرض قانون باشد، منطقی که قبل از فضا و زمان وجود داشته است».
✏️ حجّتالاسلام دکتر احمد منصوری
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی
✳️ گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند
✅ موضوع: انسانشناسی مبنای معنویتگرایی علامه حسنزاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #علیرضا_کرمانی
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #محمد_جعفری
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #حسین_مظفری
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #داود_حسن_زاده
🗓 شنبه 22 مهرماه 1402 ⏰ 13
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
#کرسی_علمی_ترویجی #کرسی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
محقق اسرائیلی : علت اینکه در حوزههای علمیه به قرآن توجه نمی شود این است که قائل به تحریف هستند!
منبع: 👇👇
Khalid Sindawi, Hawza instruction and its role in shaping modern Shi'ite identity, Middle Eastern Studies, 2007, Vol. 43.
البته این محقق اسرائیلی ظاهراً در دانشگاههای معروف غربی تحصیل نکرده است و جزو محققین درجه یک حساب نمی شود ولی مقاله ایشان به هر حال در ژورنال معتبر چاپ شده است.
مطالبی از این دست را در کانال شیعه پژوهی در غرب دنبال نمایید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفی_کتاب
♻️ ویرایش دوم منتشر شد
📚 نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه
🖊 نوشته حضرت علامه آیتالله محمدتقی مصباح یزدی(ره)
📝 تدوین و نگارش: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی نادری قمی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 این کتاب برگرفته از آثار مکتوب و غیرمکتوب مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی قدسسره درباره ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام است.
🔷 مهمترین پیشفرضهای نظریه ولایت فقیه، رابطه اسلام با سیاست، مشروعیت از منظر فلسفه سیاسی اسلام، نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، ادله اثبات ولایت فقیه، معنای ولایت مطلقه فقیه و جایگاه «مجلس خبرگان» در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
👈👈مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
کانال حجت الاسلام دکتر محمد حسین فاریاب دانشيار گروه کلام موسسه امام خمینی با عنوان «یادداشت های اعتقادی» در ایتا راه اندازی شده است.
در این کانال به مباحث چالش برانگیز اعتقادی و شبهات هم پرداخته می شود.
برای عضویت از این جا وارد شوید :👇👇
https://eitaa.com/Faryab110
❓ شبهه : امامان شیعه همگی از یک خاندان و اغلب آن به طور وراثتی _ پدر و پسر _ امام شدهاند. آیا چنین چیزی با اصل شایستهسالاری در تعارض نیست؟
📌 پاسخ : گزینش امامان معصوم به منصب امامت بر اساس شایستگی نه وراثت
یک. بر پایه مبانی شیعه، فقط خداوند حق انتخاب و نصب پیامبر و امام را دارد.
دو. خداوند عادل و حکیم است. گزینش افراد به نبوت یا امامت بر پایه وراثت، خلاف عدالت و حکمت است.
سه. قرآن کریم در آیاتی، به تفهیم و انتقال این پیام الهی اهتمام ورزیده که آقازاده بودن و پیامبرزادگی یا امامزاده بودن، هیچ فضیلتی برای شخص به شمار نمیرود و ملاکی برای رسیدن به مقام نبوت و امامت نیست. نمونه ی آن، فرزند حضرت نوح علیهالسلام است. همچنین خداوند متعال در پاسخ حضرت ابراهیم علیه السلام مبنی بر نصب فرزندانش به مقام امامت، با رد این درخواست فرمود: انه لاینال عهدی الظالمین. عهد امامت من به ظالمان (غیر معصومان) نمیرسد.
چهار. بنابراین، وراثت و امامزاده بودن، هیچ تاثیری در امام شدن امامان علیهم السلام ندارد، بلکه خداوندی که علم مطلق به همه چیز دارد و شایستگان این منصب را میشناسد، بر پایه ی شایستگی ایشان، آنها را به امامت منصوب کرده است.
✍️ حجت الاسلام دکتر محمد حسین فاریاب
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
22.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای مصطفی ملکیان: رجوع به متخصص با تعبد به سخن انبیا متفاوت است. سه تفاوت بین این دو وجود دارد...
🔷️ پاسخ : آقای ملکیان میگوید هر کس ادعای پزشک بودن کند که من به او مراجعه نمیکنم بلکه باید ویژگیهایی داشته باشد.
مگر ما به هر کس ادعای پیامبری کند مراجعه میکنیم و از او اطاعت میکنیم؟ پیامبران هم باید ویژگیهایی داشته باشند؛ از جمله: معجزه، عصمت، علم، عمل به گفتار خویش و...
🔷️ اما در مورد سه ملاکی که ایشان برای فرد متخصص گفتند:
۱- ما زمانی به یک پزشک رجوع میکنیم که اکثر بیماران او درمان شده باشند.
این ادعا نادرست است ما بسیاری از اوقات به پزشکان مراجعه میکنیم و اطلاع و آمار دقیقی از مراجعین وی و بیماران درمان شدهی او نداریم.
۲- همکاران آن پزشک تصدیق میکنند که پزشک متخصص است.
این ادعا هم نادرست است خیلی از اوقات ما از پزشکان دیگر در مورد پزشک مورد نظر خود تحقیق نمیکنیم.
۳- زمانی به پزشکی مراجعه میکنم که هر کاری کنم به غیر از دستور آن پزشک حالم بهتر نمیشود.
این ادعا هم نادرست است بسیاری از اوقات ما به پزشکی رجوع میکنیم در حالی که میدانیم یا احتمال میدهیم که رجوع به دیگر پزشکان هم مفید و موثر است.
🔷️ ما زمانی پیامبری کسی را قبول میکنیم که میدانیم از سوی خدا ارسال شده و تنها برنامه و دستوراتی که او دارد ما را به سعادت کامل میرساند. ممکن است به صورت نسبی، برنامه و روش دیگران هم تا حدودی مفید باشد اما ما به دنبال کاملترین و بهترین برنامه میرویم.
✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor