eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
845 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» نشست چهارم موضوع نشست: 🔻 هوش مصنوعی و خطر وجودی 👤 ارائه‌کننده: دکتر محمدحسن مرصعی دانشگاه صنعتی شریف 🗓 سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ 📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات 📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV 🔵 لینک شرکت در جلسه به‌صورت برخط: 🔗 http://vroom.cysp.ir/a 🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما: 🔗 http://tv.cysp.ir پیوستن به کانال رویداد: https://eitaa.com/joinchat/2269512280C234b9605d6 https://t.me/+gpuBw16Y-SZhNThk 🆔@meshkatnoor
🔻مدرسه زمستانه شبهه‌پژوهی «زمینه‌های روانی و اجتماعی خداناباوری در جامعه ایران» پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراء سلام الله علیها برگزار می‌نماید. ▪️به صورت حضوری ▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره ⭕️ با حضور اساتید: ▫️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی ▫️دکتر مهدی نساجی ▫️دکتر وحید تقی‌پور ▫️دکتر میثم توکلی ▫️دکتر نیما نریمانی ▫️دکتر ناصر بروجردیان 🔻دبیر علمی: حجت الاسلام محمد میرلوحی حجت الاسلام وحید عابد 🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 14و15 دی ماه 1402 📍مکان برگزاری: قم، خ صفائیه، کوچه 37 ،مدرسه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات ⏰ مهلت ثبت نام: تا 10 دی ماه 1402 ثبت نام از طریق لینک زیر: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/mfHJNqkg 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
Sound_2023_12_24_19_36_15_91.mp3
زمان: حجم: 23.86M
💠💫نشست علمی_پژوهشی💫 با عنوان: ⚜️آسیب شناسی دوره های قانون جذب، مثبت اندیشی و شکر گزاری 🎙حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری 🗓زمان : یکشنبه ۳ دیماه 1402 🆔@mjafari_ir
📌آیا اسلام برده داری را تأیید کرده است؟ 👈پاسخ 1⃣ برده داری با اسلام نیامده، بلکه بسیار قبل از اسلام در بسیاری از اقوام و امتها به طور گسترده و بدون حد و مرز وجود داشته است. در سوی مقابل، حکم اولیه اسلام، حرمت برده گیری انسان آزاد است. پیامبر اسلام (ص) بدترین انسان‌ها را کسی می‌داند که انسانی را بفروشد. (مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۵) 2⃣اسلام برده داری را محدود به یک مورد ـ یعنی اسیران جنگی ـ کرد، آن هم در جنگ اسلام علیه کفر. 3⃣ اسیران جنگی، اگر مسلمان شوند، به بردگی گرفته نمی شوند(مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۷) و اسلام توصیه می کند که ابتدا ایشان را به اسلام دعوت کنید.(انفال، 70) 4⃣بردگی تنها گزینۀ اسلام برای اسیران جنگی نیست، بلکه آزادساختن اسیران نیز در شرایطی که حاکم جامعه اسلامی صلاح ببیند، یکی از گزینه های روی میز است. همچنین اگر شرایط تبادل اسیران مسلمان با اسیران کافر وجود داشته باشد، و نیز اگر دشمن، حاضر به پرداخت غرامت نسبت به آزادی اسیران جنگی خود باشد، این راهها بر برده گرفتن آنها اولویت دارد. بنابراین، بردگی اسیران جنگی، آنجاست که آزادساختن آنها، به مصلحت نیست، امکان تبادل یا گرفتن غرامت نیز وجود ندارد. (محمد، 4) 5⃣در اینجا، اسلام میان کشتن این اسیران و بردگی گرفتن آنها، حکم به بردگی آنها می کند؛ چراکه آزاد ساختن آنها، به مصلحت مسلمانان نیست و روشن است که بردگی و اجازه زندگی دادن به آنها، بهتر از کشته شدن است. 6⃣ زمانی که حکم جواز بردگی صادر شد، عملاً چاره ای جز بردگی آنها وجود نداشت؛ چراکه نه امکان تبادل وجود داشت نه غرامت ؛ و نه آزادی آنها به صلاح مسلمانان بود و نه امکان نگهداری آنها در زندان و تأمین آب و غذای آنها. امروزه با تغییر شرایط، محملی برای اجرای این حکم نیز وجود ندارد. 7⃣نکتۀ مهم آنکه اولاً اسلام بیش از آنکه به گرفتن برده، حکم کند در موقعیت های گوناگون به آزادی بندگان دستور داده است. ثانیاً توصیه اکید به خوش رفتاری با بردگان داشته است. جرجى زيدان" در تاريخ تمدن خود چنين میگويد: " اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پيغمبر اسلام ص در باره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مى‏فرمايد:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنيد، و هر چه خودتان مى‏خوريد به او بدهيد" (تاریخ تمدن، ج4، 54) ثالثاً شخصیت آنها را هرگز پایمال نمی کند، بلکه اجازه حضور در تمام عرصه های اجتماعی را به آنها می دهد تا آنجا که بردگان می توانند پست مهم قضاوت را نیز عهده دار شوند. (شرائع الاسلام، ج4، ص60) 8⃣امروزه، دولت‌ها و گروهها ملتزم به عقود و معاهدات نیز می‌باشند در زمان ما پذیرش کنوانسیون منع بردگی و معاهدات تکمیلی آن توسط دولتها حتی دولتهای اسلامی به معنی آن است، که حکومت اسلامی بر اساس عهود پذیرفته شده نیز نمی‌تواند اسیران جنگی کافر را به بردگی بگیرد. https://eitaa.com/Faryab110
1287724801_-811758291.mp3
زمان: حجم: 25.83M
نشست علمی 🔹«روش شناسی علم کلام با رویکرد پژوهشی» 🔹ارائه: دکتر حمیدرضا استاد عالی حوزه و عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی نویسنده کتاب «روش شناسی علم کلام» 🆔@meshkatnoor
✅ کارگاه: نگرش تحلیلی، بنیادی و تمدنی به هوش مصنوعی 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حمید محسنی، دانش آموخته دکتری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و دبیر کارگروه علوم شناختی و هوش مصنوعی مجمع عالی حکمت اسلامی 🗓 پنجشنبه 14 دی ⏰ 8:30 🏢 مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 👈👈برای ثبت نام، نام و نام خانوادگی، شماره دانش پژوهی و مقطع تحصیلی خود را به آی دی زیر در پیام رسان ایتا اطلاع دهید @AMIN126 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✍️ تفکر آیت‌الله مصباح نسبت به جایگاه مردم در حکومت اسلامی چه بود؟ ◻️ آثار علامه مصباح در حوزه مشـروعیت سیاسـی و جایگـاه مـردم در حکومـت، از مباحث کتاب «حقوق و سیاست در قرآن» گرفته که در دهة ۱۳۶۰ مطرح گردیده اسـت تا کتاب «حکیمانه ترین حکومت» که در سال ۱۳۹۴ انتشار یافت و آخـرین اثـر علمـی چاپ شده ایشان در این زمینه و در زمان حیـاتشـان اسـت، گویـای انسـجام و منطـق مشخص در ارائه مباحث است. 🔹این روزها سخنانی پیرامون عدم اعتقاد مرحوم آیت الله مصباح یزدی به جایگاه مردم در حکومت اسلامی شنیده می شود که به این مناسبت به انتشار مقاله حجت الاسلام والمسلمین قاسم شبان‌نیا، با موضوع «تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی» خواهیم پرداخت:👇 https://hawzahnews.com/xcBqY 🆔@meshkatnoor
📢 | نشست علمی با موضوع: فلسفه بعثت و قلمروی دین از دیدگاه آیت الله مصباح (ره) ❇️ ارائه توسط : حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی راد، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 یکشنبه ۱۰ دی‌ماه ⏰ ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰ 🏢 استان تهران _ حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره) _ سالن جلسات استاد حاج آقا جواد کاشانی(ره) 🆔@meshkatnoor
🔹تبریک و تقدیر گروه کلام و فلسفه دین انتخاب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیات علمی گروه را به عنوان پژوهشگر "شایسته تقدیر" از طرف معاونت پژوهش موسسه امام خمینی، تبریک عرض کرده و از خدای متعال دوام توفیق و موفقیت روزافزون ایشان را خواستار است.🌷 🆔@meshkatnoor
3.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 | کنگره بین‌المللی استاد فکر 💠 سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی قدس سره 🔸 در آستانه سومین سالگرد رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی قدس سره الشریف و به همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله‌ علیه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار می‌شود. ✅ با سخنرانی آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران 🔸 و با حضور شخصیت‌های ملی و بین المللی 🗓 شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح 🏢 تهران سالن اجلاس سران 🕯 💻 @mesbahyazdi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
5.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت‌الله مصباح فقط شاگردپرور نبود بلکه جریان ساز بود 🔺رئیس‌جمهور در کنگره اندیشه‌ علامه مصباح یزدی: 🔹تأکیدی که رهبر فرزانه انقلاب داشته‌اند که اندیشه آیت‌الله مصباح در همه جا باید بتواند مورد استفاده باشد و همه مراکز علمی و فرهنگی از آن بهره مند شوند . 🔹چون ایشان یک چهره اندیشه ورز بود و دارای اندیشه های نو بود و چهره آزاداندیشی بود؛ در نوآوری ها و همراه کردن نواندیشی با آزاداندیشی آن هم مبتنی بر مبانی موفق بود؛ حرف نو را ممکن است کسانی داشته باشند اما باید دید آیا مبنایی است و با یک مبنایی می سازد یا خیر؟ آیا بر مبانی محکمی استوار است یا صرفا سخنی نو است؟ 🔹این بنا، یک مبنای استوار اندیشه ای و فکری دارد که نکته مهمی است؛ ایشان فقط شاگردپرور نبود بلکه جریان ساز بود؛ این جریان سازی محدود به زمان حیات وی نبود و بعد از رحلت ایشان هم این جریان فکری ادامه داشت و منشأ آثار و برکاتی بود.
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔴 خبر ویژه | روز علوم انسانی اسلامی با حضور ریاست جمهوری محترم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۲ دی‌ماه، سالروز رحلت علامه مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری شد. 📱 @mesbahyazdi_ir