♦️ هفتمین کمیسیون همایش معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی؛
🟡 عنوان: «واقعگرایی و کارآمدی»
هم اکنون در حال برگزاری در سالن اندیشه موسسه امام
🌐 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی:
http://iki.ac.ir/live
💠📣 دهمین جلسه از سلسله نشست های "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می شود.
❇️شروع جلسه با پخش آنلاین"صلوات خاصه حضرت رضا(ع)"از حرم مطهر رضوی
↙️ موضوع این هفته:
"دین آینده و آینده ادیان"
🔸ارائه کننده:
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا برته(دبیر انجمن ها و قطب های علمی حوزه)
🗓 زمان: چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲
🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲
❇️ با ارائه #گواهی_الکترونیکی
🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇
https://www.aparat.com/el_balagh/live
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
💠 ضرورت توجه به اعتقاد و اندیشه مخاطب در ایام تبلیغ
🔸 حجةالاسلام فاضل فلاورجانی مدیر گروه تبلیغ تخصّصی یاوران اندیشه دینی بیان کرد: هجمههای روانی و شبهات اعتقادی که از سوی رسانههای غربی بر ذهن مخاطب القاء میشود از جمله اموری است که باید در ایام تبلیغی به آن توجه نمود.
🌐 مشاهده متن کامل خبر
🔻#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی:
🔺 @tablighnews
🆔@meshkatnoor
1402-10-27-OstadFaryab.mp3
1.62M
💡 پاسخ به شبهات اعتقادي
💠 بررسي تحقیقی و یا تقلیدی بودن اصول دین
✅ آیا در اصول دین، تحقیق لازم و واجب است یا صرف تحصیل یقین و لو تقلیدی برای نجات از جهنم کافی است؟
🎙 سخنران: حجت الاسلام فاریاب
🗓 1402-10-27
🆔@meshkatnoor
1402.10.27 - حاج آقا - القاءشبهات.mp3
11.99M
🔵 گزارش گروه تبلیغی تخصصی یاوران اندیشه وابسته به گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر فاضل فلاورجانی؛ مدیر گروه یاوران
🔸گزارش تفصیلی در پاورپوینت ذیل آمده است. 👇👇👇
🆔@meshkatnoor
گروه یاد.pptx
23.12M
گزارش تفصیلی گروه تبلیغی_تخصصی یاوران اندیشه وابسته به گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام
🆔@meshkatnoor
🔴 تاملی در تعریف واقعگرایی و غیرواقعگرایی اخلاقی
🔺یکی از مباحث بنیادین دربارۀ ارزشهای اخلاقی، مسئلۀ «واقعگرایی» است. در این زمینه دو دیدگاه کلی از سوی فیلسوفان اخلاق مطرح شده است که عبارتند از: 1. واقعگرایی اخلاقی؛ 2. غیرواقعگرایی اخلاقی.
🔻تالیافرو در تعریف «واقعگرایی و غیرواقعگرایی اخلاقی» چنین میگوید: واقعگرایی دیدگاهی است که به وجود عینی و واقعی ارزشهای اخلاقی ـ صرف نظر از آداب و رسوم اجتماعی، سلیقههای فرد یا دستور کسی ـ اعتقاد دارد. در مقابل، غیرواقعگرایی اخلاقی، دیدگاهی است که وجود واقعیِ ارزشهای اخلاقی را منکر است و ارزشهای اخلاقی را تابع خواست فرد یا جمع و یا دستور کسی میداند (تالیافرو، فلسفه دین در قرن بیستم: 321ـ322). البته برخی از فیلسوفان اخلاق خودمان نیز در آثار خود همین تعریف را مطرح کردهاند.
✅اما به نظر میرسد که این تعریف چندان دقیق نبوده و محل تأمل است. توضیح آنکه، در حقیقت واقعگرایی و غیرواقعگرایی اخلاقی، چند سویه دارد که همه آنها ذیل اصطلاح پیشگفته میتواند مندرج باشد. درحالیکه در تعریف تالیافرو تنها به یک ضلع آن توجه شده است. برای مثال، غیرواقعگرایی اخلاقی، گاهی اوقات «هستی شناختی» است و آن در جایی است که فرد واقعیت عینی احکام اخلاقی را منکر شود. گاهی غیرواقعگرایی اخلاقی، «معرفتشناختنی» است. این وضعیت در جایی است که فرد معرفتهای اخلاقی را ممکن ندانسته و نسبی بداند. گاهی نیز غیرواقعگرایی اخلاقی، «معناشناختی» است. این صورت نیز در جایی محقق است که فرد مفاهیم اخلاقی را از معانی اصلی خودشان تهی سازد. به طور مشخص، مکتب «احساسگرایی» که برآمده از نگرش پوزیتویسم است، واژههای خوب و بد اخلاقی را از معنای اصلی خودشان تهی میکنند.
✅در نتیجه میتوان گفت که مکتب غیرواقعگرایی اخلاقی خود به اقسام مختلف: ۱. غیرواقعگرایی اخلاقی هستیشناختی؛ ۲. غیرواقعگرایی اخلاقی معرفتشناختی؛ ۳. غیرواقعگرایی اخلاقی معناشناختی تقسیم میشود. برای نگرش واقعگرایی اخلاقی نیز این اقسام سهگانه قابل فرض است.
✅با توجه به توضیحات پیشگفته روشن میشود که در تعریف تالیافرو تنها به قسم اول از واقعگرایی و غیرواقعگرایی اخلاقی، توجه شده است.
📝علیقربانی؛ دانشجوی دکتری موسسه امام خمینی
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📌دینداران به ویژه مسلمانان به استناد دین، ظلمها کردهاند و جنگهای فراوانی با غیردینداران و یا با هم داشتهاند، حال آنکه، دین انسانیت که بر ارزشهای انسانی تأکید دارد، از هر جنگ و ظلمی نهی میکند. با این وصف، آیا آیین انسانیت بهتر از دینهای موجود نیست؟
👈پاسخ توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
1️⃣ آیین انسانیت، یعنی آیینی که بر ارزشهای انسانی تأکید و ریشۀ انسان محوری به جای خدامحوری دارد. ولی دو نوع اشکال بر آن وارد است:
2️⃣ اشکالات مبنایی: چه کسانی و بر چه معیاری باید ارزشهای انسانی را تعیین کنند؟ آیا لازم است همه انسانها بر ارزش بودن چیزی توافق کنند؟ اگر توافق اکثریت لازم است، چرا اقلیت باید آن چیزی را که قلباً ارزش نمیدانند، ارزش تلقی کنند؟ آیا امکان نظرسنجی از تمام دنیا برای تعیین ارزشهای انسانی وجود دارد؟
3️⃣ اشکالات وقوعی: امور فراوانی است که میان انسان ها دربارۀ ارزش بودن آنها، اختلاف است. مجازات اعدام، تروریسم دولتی، رباخواری،همجنسگرایی، حجاب، روابط آزاد با جنس مخالف، آزادی بیان به طور مطلق و ... . در این موارد چه باید کرد؟
4️⃣ با وجود آنکه، تفاوتهای روحی و جسمی فراوانی میان مرد و زن وجود دارد، اما آیین انسانیت، بر تساوی مرد و زن در حقوق و تکالیف تأکید دارد. مثلاً مرد، وظیفۀ تأمین اقتصادی زن را ندارد و زن همچون مرد باید کار کند.
5️⃣ دین همان آموزههایی است که خداوند از طریق رسولانش به بشر داده تا با انجام آن به سعادت برسند. دین حق است، چون از طرف خداوند است، دین را باید از منابعش شناخت (یعنی قرآن، روایات و عقل قطعی) نه از عمل دینداران.
6️⃣ عمل دینداران لزوماً موافق با دین نیست. بنابراین، همیشه نمیتوان عمل دینداران، را به پای دین گذاشت؛ چنانکه نمیتوان عمل انسانها را به به پای انسانیت آنها گذاشت.
7️⃣ دین برای بالابردن ارزشهای حقیقی انسانی آمده و بر آنها تأکید کرده. افزون بر آن، سطح فکر انسانها را بالا برده است. ارزشهایی را شاخص کرده که به فکر بشر نمیرسد. این قسمت را در یادداشت آینده مطرح میکنم ان شاءالله.
✅ کانال دکتر فاریاب (یادداشت های اعتقادی)
https://eitaa.com/Faryab110
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
ششمین کمیسیون همایش معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی.mp3
36M
کمیسیون ششم معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی
🟡 عنوان: «نسبت معنویتهای نوظهور با معنویت اسلامی
ارائهدهندگان:
-شادی از منظر ابن عربی و سلیگمن؛ دکتر هادی وکیلی
-بررسی انتقادی «ذهنآگاهی» در مقایسه با «حضور قلب»؛ دکتر احمد شاکرنژاد
– مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پستمدرن و عرفان اسلامی؛ دکتر بهزاد حمیدیه
-معنویت سکوت؛ دکتر اسماعیل سلیمانی
-بازخوانی رویکردهای مواجهه با معنویتها در ایران معاصر با تاکید بر رویکرد مقایسهای؛ دکتر محمد حسن یعقوبیان
🎧 از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/GW9eJ
⏰زمان چهارشنبه 20 دی 1402
نامه صد نفر از اساتيد سطوح عالي حوزه قم به رؤساي قوا درباره حجاب.pdf
285.6K
⏹ 100 استاد سطوح عالی حوزه علميه قم، در نامهای به رؤسای سه قوه خواستار شدند:
"لزوم جديت در مقابله با پديده کشف حجاب"
🔴 بخشهايی از نامه👇:
✅ وضعيت فرهنگی کشور، به هيچوجه شايسته نظام جمهوری اسلامی نيست و فاصله معناداری با کشوری که داعيهدار اجرای احکام اسلام است دارد.
✅ آنچه وضعيت وخيم فرهنگی را تشديد کرده است، معضل رهاشدگی بی حجابی است.
✅ برداشت اذهان عمومی، عدم اراده جدی حضرات عالی به عنوان سران سه قوه در مقابله با کشف حجاب است.
✅ بخشی از عدم قاطعيت، به برخی مسئولان، مشاوران و باصطلاح کارشناسانی باز می گردد که دچار التقاط فکری يا تشخيص و مصلحتسنجی نابجا و يا ضعف نفس و ترس از فضاسازی مخالفان و دشمنان هستند.
✅ بی حجابی، پروژهای چند وجهی و مرتبط با عناصر هويتی است. اگر به دنبال تحقق «ايران مقتدر» هستيم، بايد بدانيم که اقتدار ايران در سايه «اسلاميت» محقق می شود، نه در پيروی از «سکولاريسم».
✅ ما اساتيد سطوح عالی حوزه قم، از جنابان عالی خواستاريم در موضوع مقابله با کشف حجاب، جديت (همراه با تدبير) داشته باشيد. از توصيههای بدون عمل، پاسکاری به يکديگر و اقدامات موقت و کمخاصيت در اين زمينه پرهيز نماييد.
✅ از فضاسازی رسانهای جبهه استکبار نهراسيد. اجرای قانون و جلوگيری از فساد، البته هزينه دارد. اگر می خواهيم اسلام را پياده کنيم، بايد هزينه بدهيم. به اين فرمايش مقام معظم رهبری توجه اکيد داشته باشيم که فرمودند: «امام در مقابل يک منکر واضحی که بوسيله پهلوی و دنبالههای پهلوی درکشور به وجود آمده بود، مثل کوه ايستاد [و] گفت بايد حجاب وجود داشته باشد».
💜@Andyshedini
فراخوان کنفرانس درباره مطالعات تطبیقی قرآن و عهدین، انجمن ادبیات کتاب مقدس، هلند
نشست بینالمللی انجمن ادبیات کتاب مقدس قرار است در شهر آمستردام برگزار شود. در این نشست فراگیر یک پنل اختصاصی به موضوع «قرآن و سنت اسلامی در چشم اندازی مقایسهای» اختصاص داده شده است. علاقمندان برای ارسال چکیده تا ۲۵ بهمن فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
https://www.sbl-site.org/meetings/Congresses_CallForPaperDetails.aspx?MeetingId=44&VolunteerUnitId=518
🆔@meshkatnoor
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژهبرنامهای را به مناسبت بصیرتافزایی و انتخابات پیشرو برگزار میکند
🌹 در این برنامههای گفتگومحور، کارشناسان و صاحبنظران ضمن پاسخ به شبهات انتخاباتی، مشارکت حداکثری را تبیین میکنند
📋 زمان: از یکشنبه 1402/11/1 ساعت 18:30
🗂 موضوع:
🔴 جایگاه مردم در اندیشه علامه مصباح ره
💡 کارشناس: حجتالاسلام دکتر قاسم شباننیا
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه مجازی👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
🆔@meshkatnoor