⚫️ درگذشت شیخ علی کورانی روحانی مشهور مجاهد شیخ علی کورانی، که کتابهای ایشان در مهدویت مشهور است، یکی از محققان بزرگ تاریخ ائمه به شمار میرود. ایشان از مجاهدان مقاومت در جوانی و حامیان آن بود.
آن مرحوم از شاگردان و یاران شهید سید محمد باقر صدر و از اعضای فعال حزب الدعوه بودند و به همین واسطه برخی از بزرگان و فرماندهان حزبالله را ایشان به این حزب آورد.
آیت الله العظمی حکیم ایشان را به عنوان نماینده خود به کویت فرستاد و پس از رحلتشان، آیت الله العظمی خویی هم ایشان را نماینده خود انتخاب کرد.
وی در زمینههای سیاسی و اجتماعی فعال زیادی داشت و از موسسان مسجد و بیمارستان رسول اکرم بیروت بود.
علامه کورانی با تأسیس مرکز معجم فقهی، اولین برنامه رایانهای جامع جهان اسلام را تولید کرد که ۳۰۰۰ جلد کتاب را دربرداشت و به ۴۷۰۰ جلد رسید.
آن مرحوم قربانی ترور حزب بعث هم بود که از فاصله نزدیک به سر ایشان شلیک کرده بودند اما به لطف خدا گلوله در جمجمه گیر کرد و ایشان زنده ماند و گلوله به عنوان سندی از جنایات بعثیها در بدن ایشان ماند.
گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه، رحلت این عالم ربانی و مهدویت پژوه ارجمند را به خانواده و همه دوستداران او تسلیت عرض می کند.
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 درخواست آیتالله محمود رجبی ریاست محترم موسسه امام خمینی ره از مردم برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور انقلابی:
🔸مردم عزیز ما به درگاه خدا تضرع و به درگاه معصومین خصوصا حضرت علیبنموسیالرضا (ع) توسل کنند.
🔹دعای «اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ» را به نیت ایشان بخوانند.
🔸انشاءالله با تضرع و توسلی که امت عزیزمان خواهند داشت هرچه زودتر خبر سلامتی کامل ایشان را دریافت کنیم.
۱۴۰۳/۰۲/۳۰
📝 @mahmoodrajabi_ir
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍🏼 محمد جعفری
بی تردید فقدان رئیس جمهوری جهادی و مردمی مانند شهید رئیسی برای ما بسیار سنگین و خسارت بار است. این روزها از بعد اعتقادي این شبهه، ذهن و ضمیر بسیاری از مردم را درگیر نموده که چرا باید رئیسی برود؟ او که تازه امیدها را تازه نموده و ظرفیتهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بین المللی را فعال کرده بود، چرا باید ناگهان این چنین در این بزنگاه از میان ما رخت ببندد؟ حکمت خدا در این جا چیست و چگونه توجیه می پذیرد؟
پاسخ این سوال را دیروز رهبر معظم انقلاب، به نیکی فرمودند که تجربه چند دهه اخیر انقلاب نشان داده که حوادث سهمگین منجر به رشد و فرصتها می شود.
آری ما چشمانی نزدیک بین داریم و افقی کوتاه را می نگریم و خداوند متعال در افقی بالاتر و وسیعتر، مصالح را می بیند و مقدر می نماید. لذا در قرآن شریف می فرماید :
فَعَسى أَن تَكرَهوا شَيئًا وَيَجعَلَ اللَّهُ فيهِ خَيرًا كَثيرًا (19 نساء)
با این توصیف این ما هستیم که باید با صبر و استعانت از باری تعالی راه او را تداوم بدهیم و کسی را جایگزین او نماییم که خط او را تداوم ببخشد و این وعده الهی است که ادامه مسیر را پیش بینی و تضمین کرده است :
استَعينوا بِاللَّهِ وَاصبِروا إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ يورِثُها مَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ (128 اعراف)
رئیسی عزیز، در این سالیان تصویری جدید از ریاست جمهور ارائه نمود که کاملا برآمده از فرهنگ و تربیت انقلاب اسلامی بود. شهید رجایی در مدت کوتاه دو ماهه مسئولیتش، گامهایی در این جهت برداشت و لکن شهادتش مانع از تثبیت آن شد اما رئیسی، در طی این سه سال این رویکرد را تثبیت کرد.
ریاست جمهور به سبک #شهید_خدمت، انتظارات مردم را از این جایگاه بسیار بالا برده و هر کس که پس از او در این جایگاه قرار می گیرد، باید در تراز او و حتی بالاتر از آن باشد.
رئیسی نشان داد که فرهنگ انقلاب بعد از حدود نیم قرن زنده است و زنده خواهد ماند.
تجلیل بی نظیر مردم از #شهید_جمهور، گواه روشنی است بر بیعت مجدد مردم با همان ارزشهای انقلاب و تداوم آن.
لذا بدخواهان، پشیمانان از خط انقلاب و عافیت طلبان بدانند که این راه، بی بازگشت است:
وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ ( 139 آل عمران)
#سید_محرومان
🆔@mjafari_ir
💢با توجه به استقبال شرکتکنندگان و درخواستهای متعدد علاقهمندان به شرکت در #سومین_جشنواره_پاسخ_برتر از سراسر کشور، مهلت ارسال آثار تا #پانزدهم_خردادماه ۱۴۰۳ #تمدید شد.
🔹تقدیر از فعالان و مراکز پاسخگو به شبهات دینی و حکمرانی اسلامی
🔹همراه با اعطای جوایز به آثار برتر و حمایت از برگزیدگان
🔰قالبهای جشنواره
#پژوهشی: کتاب، مقاله، پایاننامه.
#ادبی: شعر، داستان، داستانک، ناداستان، رمان.
#چندرسانهای: فیلم، فیلم کوتاه، مستند، کلیپ، پادکست، موشن، پویانمایی.
#تجسمی: عکس، عکس نوشته، اینفوگرافی، کاریکاتور، نقاشی.
#بینالملل.
#بخشویژه: رویکرد تهاجمی در مواجهه با شبهات.
🔰معیارهای انتخاب اثر
ـ پاسخگویی تخصصی و تحلیل محتوا
ـ استفاده از شیوههای نوین پاسخگویی
ـ ارائه الگوهای صحیح پاسخگویی به شبهات
🔰شرایط آثار
ـ آثار پژوهشی نگاشته و چاپ شده در سال ۱۴۰۱
ـ عدم ارسال آثار ارسالی در جشنوارههای قبلی
🕙مهلت ارسال آثار
پانزدهم خردادماه ۱۴۰۳
🔰اختتامیه جشنواره
پاییز ۱۴۰۳
♻️ ارسال آثار👇👇
🌐https://jpb.pasokh.org
♻️ارتباطات👇👇
☎️09907670891
🆔@pasokhebartar
➡️@pasokhebartar_Festival
🇮🇷دبیرخانه جشنواره پاسخ برتر
🇮🇷مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات(حوزههای علمیه)
🆔@meshkatnoor
⚪️ با سلام و عرض تحیات
🟢 همایش دکترین مهدویت با بیست سال سابقه در برگزاری همایش تحت تولیت موسسه آینده روشن با سرپرستی حجت الاسلام پورسیدآقایی اقدام به ایجاد اولین کانال رسمی نموده است.
🟡خواهشمند است با توجه به ایجاد اختلالاتی در کانال های قبلی، عضو کانال جدید همایش بشوید.
🏢 قم ـ صفائیه، کوچه 25، پلاک 27
🌐 Mahdaviat-conference.com
☎️ 02537840085
لینک کانال جدید همایش دکترین مهدویت👇
https://eitaa.com/Doctrine_mahdaviat
🆔@meshkatnoor
🔹برای آن ها که دل نگران و دل آشوبند
🔻 فرض می کنیم آیت الله رئیسی هم چنان در میدان خدمت مشغول به کار هستند و اتفاقی نیفتاده
🎤 به نظرتون
۱_ اگه قرار باشه از ۶۵ کشور مقامات سیاسی را به ایران دعوت کنیم
۲_ بیش از ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ نفر را فراخوان بدهیم سیاه پوش برای حمایت از نظام درتهران؛ تبریز بیرجند و قم به میدان بیایند.
۳_ دهه هشتادی ها و نودی ها را به میدان حمایت بیاوریم و برای آن ها که رجایی ندیده اند رجایی ها جلوی چشم شأن تجسم کنیم.
۴_ به جهان اثبات کنیم اولین شخصیت اجرایی کشور پشت میز نشین نیست
۵_ دنیا بداند رابطه محرومین با نظام ناگسستنی است
۶_ مشارکت بالا در انتخابات اتفاق بیفتد
۷_ کارهای رئیس جمهور ایران الگو شود و در حافظه تاریخ بماند
۸_ ادعا کنیم گسست میان روحانیت با جوانان ترمیم شدنی است و عمومیت ندارد
۹_ اثبات این که مردم علیرغم شرایط سخت اقتصادی هم چنان پای کارند
۱۰_ قلب مردم منطقه به درد بیاید
۱۱_ کشورهایی که با ایران قطع رابطه کردند درخواست از سرگیری روابط بدهند
۱۲_ دل هایی که سخت شده اند به هم نزدیک و انسجام اجتماعی شکل بگیرد.
✅ و در نهایت غباروبی از دل هایی که 🔻کوشش های شبانه روزی
🔻خطرپذیری
🔻خستگی ناپذیری
🔻سلامت نفس
🔻حضور اجتماعی
🔻دستگیری محرومان
🔻و درنایاب اخلاص
🌺خادم خود🌺
🔹را می بینند اما باور نمی کنند
❓چه اتفاقی باید بیفتد که دل ها آگاه و بصیرت اجتماعی شکل بگیرد.
🙏 سیدنا الشهید شهادت گوارای وجودت
🔨عاشقانت اصنام غیر ابراهیمی را درهم خواهند شکست.
🙏و شما را خشنود خواهند ساخت
🌺در این نبرد تاریخی جریان ۳/۳/۳ پیروز میدان خواهد بود.🌺
🙏سلام علی ابراهیم الشهید عاش سعیدا و مات فقیها
https://eitaa.com/gam_dovvom
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌آیا می توان هرکشته شده ای را شهید به شمار آورد؟
معیار شهیددانستن چیست؟ آیا رییسجمهور را میتوان شهید دانست؟
👈پاسخ
1️⃣شهیددانسته شدن یک معیار عام دارد و یک معیار خاص و یک معیار بین این دو. بر اساس روایات، اگر کسی در راه محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام بمیرد نیز شهید است، طبق این معیار تمام دوستداران ایشان، شهید به شمار می روند. (جامع الاخبار، ص166)
2️⃣شهید در معیار خاص خود، کسی است که در میدان نبرد علیه کسانی که در پی نابودی دین خدا هستند، کشته می شود. طبق این معیار حتی از میان امامان شیعه، تنها و تنها امام حسین علیه السلام شهید به حساب می آید و حتی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز شهید به شمار نمی روند.
3️⃣از سوی دیگر، حضرت زهرا و دیگر امامان علیهم السلام در روایات فراوانی، شهید دانسته شده اند. (الکافی، ج1، ص458) حال آنکه در میدان جنگ نبوده اند. پس باید دید طبق کدام معیار بوده است.
4️⃣معیاری که می توان آن را معیار شهیددانستن به شمار آورد، آن است که اگر کسی در راه دین خدا کشته شود، او نیز شهید است، هرچند در میدان جنگ نباشد. امامان علیهم السلام در راه بیان دین حق، مسموم شده و از دنیا رفتند؛ ازاین رو شهید به شمار می روند. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در همین مسیر، مجروح و از دنیا رفتند، پس شهید هستند.
5️⃣بر پایۀ معیار پیش گفته، اگر طلبه یا امام جمعه ای به دلایل شخصی ترور شوند، شهید به شمار نمی روند؛ ولی اگر به دلیل آنکه در راه دفاع از دین یا نظام اسلامی که داعیه دفاع از دین دارد، ترور شود، یا به نحوی کشته شود، شهید به شمار می رود.
6️⃣بر این اساس، اگر کسی به قصد خدمت و دفاع از نظام دینی که برای حفظ و اجرای دین آمده، برود و با سانحه کشته شود، او نیز شهید قلمداد میشود.
#شهید
#شهید_خدمت
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی از لینک زیر وارد شوید.
🆔@faryab110
🔰یک سوال؟ / آیا نقد برخاسته از محبت است یا...... ✍ #علی_تقوی
🔹این روزها دیدیم که در سوگ رییس جمهور شهید همه ناراحتند خصوصا آنهایی که نسبت به عملکرد برخی از اعضای هییت دولت نقد داشتند چرا که بعد از چند دهه پا گذاشتن شخصی را به میدان اداره کشور دیدند که امیدها برای تجلی حیات طیبه در دولت انقلاب اسلامی را زنده کرد. اما آیا نقد و جدیت در مطالبات جهت حفظ دولتی که برای احیای انقلاب و بعد از یک دهه خسارت پا به میدان گذاشته به معنای آن است که رییس جمهور را عزیز خود ندانسته اند؟! پاسخ این است که خیر..چرا که ما احادیث هم داریم که برترین دوست کسی است که عیب های انسان را به او هدیه کند اما این عمل باید با حسن نیت و قربت الی الله انجام شود و هدف اصلاح راستین باشد نه اینکه خدایی ناکرده با تغییر مسیر اصلی، جای خود را به تهمت و دروغ بدهد چرا که در این صورت نمیتوان دیگر عنوان مطالبه، نقد و...بر آن گذاشت.
دلسوزان انقلاب به برخی اقدامات برخی اعضای دولت نقد میکردند که هدف از آن را کمک به رییس دولت جهت شناسایی آسیب ها میدیدند و خود رییس جمهور شهید نیز از آن استقبال میکردند و بر مقابله با هر کجی و کاسته مستحکم به پا میخاستند و این تعامل مردمی بود که تحقق گامدوم انقلاب را در چهره ی عدالت خواه، ظلم ستیز و مردمی #رییس_جمهور شهید میدیدند.
در دنیای پر اشتباهِ امروز کمتر کسی را می توان یافت که اشتباه رفتاری نداشته باشد. همه می دانیم که انسان با خطاهایی که انجام می دهد انسان می ماند وگرنه جزء فرشتگان محسوب می شد.
پس وجود اشتباه در رفتار اشخاص امری کاملا طبیعی است ولی با توجه به اینکه ذات انسان به دنبال ارتقای شخصیت خود است و همیشه در تلاش است تا بهترین ها را در هر حوزه ای به دست آورد، ممکن است گاهی از سوی اطرافیان مورد نقد و انتقاد قرار بگیرد به خصوص از سوی کسانی که به شخص مورد انتقاد اهمیت می دهند.
در قرآن کریم هم به وضوح به این موضوع اشاره شده و در آیات ۳۰ تا ۳۵ سوره بقره فرشتگان خداوند را مورد انتقاد قرار می دهند که خدای متعال با اشاره به فلسفه آفرینش انسان، فرشتگان را نسبت به کوتاهی اندیشه خود برای فهمیدن این مطلب آگاه میکند.
نقد و انتقاد پذیری موجب تعالی روح و شخصیت انسان می شود چرا که برای رسیدن به کمال ابتدا باید عیوب و ضعف های خود را برطرف کنیم. نکته ی حائز اهمیت اینجاست که انتقاد باید سازنده باشد و نه مخرب!
امید میرود که این حادثه تلخ و عروج رییس جمهور شهید سبب رشد جایگاه ریاست جمهوری و قرار گرفتن دولتمردان در جهت تراز دولت اسلامی واقع شده تا هر چه زودتر پیش از پایان چله دوم انقلاب شاهد تحقق #گام_دوم_انقلاب به عنوان مهمترین امر و خواسته مقام عظمای ولایت باشیم...
WWW.BEYTOSAJJAD.ORG
eitaa.com/BEYTOSAJJAD
🆔@meshkatnoor
📢 خون شهید، بصیرت و بیداری ایجاد میکند و حقیقت را آشکار میکند.
🔸 تغيير فرهنگ مادی جهان، كه قرنها روی آن كار شده، نياز به فداكاری دارد. نگرش امام راحل اين بود كه استراتژی ما برای غلبه بر كفر، استراتژی غلبه خون بر شمشير است؛ در آخرين بيانيههايی هم كه صادر کردند، مثل بيانيه خطاب به مهاجرين جنگ تحمیلی، تصريح به اين معنا دارند كه ما میبايست خون بدهيم و از طريق خون دادن، در جامعه جهانی ايجاد بصيرت و بيداری كنيم.
🔸 خون شهید، حتی آنهایی را که از دشمن متأثر شدند ولی روحشان پاک است، برمیگرداند و یک عدهای هم که اهل عنادند منزوی میشوند. این خاصیتِ این خونهاست.
خدای متعال خیلیوقتها حق را با شهادت آشکار میکند.
🔸 مسیر عالَم بهسمت تجزیه و ترکیب است؛ همیشه سردمداران جبهه نفاق و جبهه منفعلین یک عدهای را فریب میدهند و میبرند. و در بزنگاههایی، آنهایی که اهل راهاند برمیگردند؛ خدا حادثههایی پیش میآورد و هدایت میکند و دستگیری میکند، و آنها تنها میمانند.
#استاد_میرباقری
🆔@meshkatnoor
#معرفی_کانال
🔰 مجمع عالی حکمت اسلامی 🔰
کارگروه حکمت برای کودکان و نوجوانان
⬇️⬇️⬇️
📱https://eitaa.com/hekmatkoodak
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۵۷
⬅️ نقد و بررسی مبانی فلسفی "نظریه ام" استیون هاوکینگ
🎤 حجتالاسلام سید امینالله احمدیانی مقدم
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۸، ساعت۲۰
📲جلسه به صورت مجازی برگزار میشود
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
Audio_۲۴۰۵۲۶۰۱۱۳۰۶(1).mp3
26.24M
💢📚
کرسی علمی _ ترویجی
مبانی عقلی و نقلی شمول گرایی در نجات با تاکید بر دیدگاه شهید مطهری
ارائه کننده:
🔹دکتر علی #شیروانی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
ناقدان:
🔸دکتر محمد #جعفری، هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛
🔸دکتر حسن #یوسفیان، هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛
دبیر :
🔸دکتر حامد #ساجدی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🗓شنبه 5 خرداد 1403 ساعت 10
📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
🆔@meshkatnoor
#تازه_های_نشر
🔖حدیث پژوهی مهدویت
📚دفتر اول: فقه الحدیث روایات«باب فی الغیبه» کتاب شریف کافی
روایات معصومان علیهم السلام مهمترین منبع شناخت و تبیین معارف مهدوی است و در پرتو فهم درست آن سخنان نورانی، میتوان به شناخت صحیحی از امام مهدی(عج) و درجات بالایی از ایمان به موعود دست یافت. گروه پژوهشی قرآن و حدیث مرکز تخصصی مهدویت برای تسهیل این مهم به بررسی فقه الحدیثی روایات مهدوی همت گماشته است. نوشتار حاضر، دفتر نخست از مجموعه تلاشهای انجام شده در این راستا است که به بررسی فقه الحدیثی روایات باب فی الغیبه از کتاب شریف الکافی پرداخته است.
.
کاری از گروه قرآن و حدیث«پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی»
#انتشارات
#مهدویت
🔻مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/mahdaviat313ir
توییتر |ایتا| بله| روبیکا | سایت
فلسفه دین 1403.3.8.mp3
20.3M
#نشست_تخصصی
#فلسفه_دین
🔰 نقد و بررسی مبانی فلسفی "نظریه ام" استیون هاوکینگ
🎤 حجتالاسلام سید امینالله احمدیانی مقدم
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی297
✳️ گروه عرفان و گروه جامعه شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: چیستی و نحوه وجود فرهنگ
👤 سخنران اول: حجت الاسلام #استاد_یزدان_پناه
👤 ناقد اول: حجت الاسلام #استاد_عسکری_سلیمانی
👤 ناقد دوم: جناب آقای دکتر#حسین_شرف_الدین
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام دکتر#داوود_حسن_زاده
🗓 پنجشنبه 10 خرداد 1403 ⏰ 10:00
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
#کرسی_علمی_ترویجی #کرسی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
«شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستادهاید!»
متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
🔹جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!
این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
🔹شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
🔹جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
🔹فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
🔹بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
🔹رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
🔹دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
🔹«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
🔹سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
🔹سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
🔹من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
🔹بهجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
🔹درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
🔸توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
📝سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_منتخب #پاسخ_به_شبهات
#پرسمان_مذاهب
👈اگر ساختن زیارتگاه اشکال دارد چرا اهل سنت برای بخاری و ابوحنیفه و سایر بزرگانشان زیارتگاه ساخته اند؟⁉️
اشتباه دانستن ساخته شدن زیارتگاه بر مزار ابوحنیفه، بخاری و یا سایر شخصیت های بزرگ اهل سنت و اعتراف مهم به تفاوت فکری اهل سنت با وهابیون را به همراه توضیحات استاد توحیدی در مورد این اعتراف کارشناس وهابی رو حتما ببینید.👌
🎙#استاد_توحیدی
🆔@meshkatnoor
#نشست_تخصصی #فلسفه_غرب
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه۳۱)
⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به مبنای جسمانیه الحدوث بودن نفس انسانی
🎤حجتالاسلام دکتر سید محمد قاضوی
🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت۱۸
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
http://yun.ir/gharb
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
📚مجموعه صوت تدریس کتب طرح ولایت
📕معرفت شناسی|خداشناسی | انسان شناسی| فلسفه اخلاق | فلسفه حقوق | فلسفه سیاست
🧑🏻🏫اساتید: مجتبی مصباح | احمد سعیدی | محمد تقی یوسفی |محمدرضا کدخدایی | مهدی ابوطالبی
📼 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌صوت تدریس معرفت شناسی
📌صوت تدریس خداشناسی
📌صوت تدریس انسان شناسی
📌صوت تدریس فلسفه اخلاق
📌صوت تدریس فلسفه حقوق
📌صوت تدریس فلسفه سیاست
📼 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕دانلود صوت معرفت شناسی یکجا
📘دانلود صوت خداشناسی یکجا
📙دانلود صوت انسان شناسی یکجا
📗دانلود صوت فلسفه اخلاق یکجا
📓دانلود صوت فلسفه حقوق یکجا
📔دانلود صوت فلسفه سیاست یکجا
🌐 لینک خبر در سایت
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰@iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
💐انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی
❇️تازهترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفتوگوی اختصاصی با آزاده سرافراز جانباز سردار علی فردوس و نیز موضوعات «موج آرمانخواهی»، «جهش تولید با مشارکت مردم» و «شهید رئیسی و درسی ماندگار»، «حجاب و عفاف»، «تکلیفمداری فراجا»، " و .... چاپ و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
«انقلاب اسلامی؛ مصاف معنویت دینی با معنویت سکولار»، عنوان یکی از مقالات این شماره به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری است که در بخشی از آن نوشته است: انقلاب اسلامی نه تنها داعیه دار معنویت الهی و رشد ارزش های اخلاقی در آحاد انسان هاست، بلکه مدعی بسط و امتداد این ارزش ها به زندگی اجتماعی و نهادهای مدنی جامعه است و این به تنهائی خود کافی است تا سردمداران کفر و الحاد و استکبار را انگیزه مند نماید تا به ترویج معنویت سکولار در برابر آن بپردازند تا از سرعت فزاینده آن بکاهند.
🔷همچنین در این شماره میخوانیم:
«حجاب حکم مسلم شرعی و قانونی است» بیانات امام خامنهای/
«از دانشگاه شریف و تهران تا هاروارد و ام آی تی» نوشته دکتر محمد حسین محترم/
« اسناد تحول و نظام آموزش و پرورش» به قلم رضا شهیدی صادقی/ « مجلس خبرگان و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی» از حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی/ «جهش تولید با مشارکت مردم» به قلم دکترسید جواد هاشمی فشارکی/ «دیوار خیبر فرو ریخت، پیدا و پنهان عملیات ایران» نوشته محمد ایمانی / «نگاهی جامعه شناختی بر انتخابات 11 اسفند» به قلم دکتر ابوالقاسم فاتحی /
«تکلیفمداری فراجا با طرح نور» از قاسم غلامرضایی و..
https://kayhan.ir/001DEH
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
📜 متن جوابیه جالب طالبان به داعش در مورد چرایی تسلیت و حضور در مجلس ترحیم رئیس جمهور فقید ایران
✂️ برشی از جوابیه:
🔹 از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آنها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس نیز از ایران به خاطر این کمکها تقدیر کردهاند.
📜 بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 الحمدلله؛ اما بعد:
جدیدا مقالهای توسط قاتلان اهل شهادتین یعنی دواعش، علیه مقامات امارت اسلامی در خصوص تعزیه و تسلیت آنها برای فوت رئیس جمهور ایران نشر شده است. در آن مقاله غیر علمی، شبهاتی را بیان کردند که مختصراً در این موضوع به دواعش پاسخ خواهیم داد:
1️⃣ اول؛ دواعش گفتند که رئیس جمهور شیعه ایران مشرک بوده است و تعزیه و تسلیت به مشرک در اسلام جایز نیست!
در پاسخ به این صحبت خوارج میگوییم: مبنای شرک و توحید خوارجی شما با اهل سنت و جماعت نیز تعارض دارد و علیالمبنا طبق قاعده تکفیری شما ائمه اهل سنت و جماعت نیز تکفیر میشوند. مگر جماعت خوارجی شما نبود که امامان نووی و ابن قدامه را به خاطر آداب زیارت رسول الله صلی الله علیه و سلم تکفیر کردند؟ مگر جماعت شما نبود که علمای بزرگ معاصر پیرو مذهب ابوحنیفه را تکفیر کردند؟ مگر برخی از عناصر برجسته جماعت شما نبود که امام ابوحنیفه را اهل مرجئه خواندند و او را تکفیر و تفسیق کردند؟ آیا با آنها برخورد کردید یا از آنها حمایت کردید؟ چه جماعتی که با همین بهانه مدارس و مساجد اهل سنت و جماعت را در افغانستان و پاکستان و دیگر مناطق اهل سنت منفجر کرده است؟ طبق معیار شرک و توحید و کفر و ایمان شما، جمهور علما و بزرگان اهل سنت و جماعت تکفیر میشوند و این مسئله قطعی است. فلذا مشرک نامیدن اهل شهادتین از طرف شما موضوع جدیدی برای ما نیست و سالهاست با این معیار ضد اسلامی اهل شهادتین خصوصا اهل سنت و جماعت را تکفیر کردید.
2️⃣ دوم؛ مسائلی مانند تکفیر صحابه، تحریف قرآن، تهمت فحشا بهام المومنین عایشه برای تکفیر شیعه ردیف کردید و بعد هم گفتید که به خاطر این مسائل، نباید به رئیس جمهور شیعه ایران ادای تعزیه و تسلیت کرد.
در جواب میگوییم:
اولا مسائلی که بیان شد مسائل مصداقی و معین است، مثلاً میگوییم فلان شخص سب میکند، فلان شخص تکفیر میکند، فلان شخص تهمت زنا میزند، فلان شخص قائل به تحریف قرآن است، فلذا اینها ناظر به شخص معین و مصداق نفر است؛ حالا یک مورد سراغ دارید شخصی که مقامات امارت اسلامی برایش تعزیه گرفتند قائل به تحریف باشد و یا به مقدسات اهل سنت بیاحترامی کند؟
دوم اینکه مشکل اساسی در خوارج دواعش است، زیرا تا به امروز در کنار شیعه زندگی نکردند، این در حالی است که در افغانستان اکثر مناطق شیعه و سنی کنار هم زندگی میکنند و ما از عقاید آنها آشنا هستیم لذا مواردی که گفتید به یک عده بسیار کم و اقلیت بر میگردد و به کل شیعه ارتباطی ندارد و عقاید معین افراد خاص را شما به یک مذهب تعمیم میبخشید و این خلاف اصول اهل سنت و جماعت است و به عبارتی دنبال بهانه برای تکفیر اهل شهادتین هستید، در حالی مذهب اهل سنت و سیره اسلام این است که حسن ظن به اهل شهادتین داشته باشد نه سوء ظن.
💠 در پایان باید تاکید شود کسانی که علیه اهل سنت و جماعت خیانت کردند دواعش خوارج هستند، همینها که مقاومت اسلامی فلسطین را تکفیر کردند و بر کسانی که اسلحه به فلسطینیها میرساندند حکم ارتداد صادر کردند. این دشمنان اهل سنت کسانی هستند که هزاران مجاهد امارت اسلامی را به شهادت رساندند و در مسیر آمریکا و ناتو با امارت اسلامی جنگیدند.
همان کسانی که بعد از عملیات طوفان الاقصی تمام تمرکز خود را برای جنگ با اهل شهادتین گذاشتند و هیچ ضرری برای کفار اصلی و صهیونیست نداشتند.
اما از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آنها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس نیز از ایران به خاطر این کمکها تقدیر کردهاند.
اما امروز الله را شاکریم که قطعهای از زمین به دست شما نیفتاد که اگر میافتاد شما در حمایت از صهیونیست راه امداد به مجاهدین فلسطین را میبستید.
به راستی شما چه سودی برای مسلمانان و چه ضرری برای کفار اصلی داشتید؟! والعاقبه للمتقین.
❇️ برداشت مهم :
مکاتبات فوق که بعد از شهادت شهدای خدمت، بین داعش و طالبان صورت گرفته است ، به خوبی نشان از عمق فاصله فکری ، اعتقادی و سیاسی این دو جریان فکری دارد. هر چند،مشابهتهای فکری بین این دو جریان به لحاظ سلفی گری وجود دارد؛ اما داعش به جریان سلفی تکفیری و طالبان به جریان سلفی تبلیغی یعنی دیوبندیه، وابسته است . قطعا ما و نظام اسلامی می توانیم از این شکاف فکری به نفع تقریب و نیز جریان مقاومت استفاده نماییم .
🆔@mjafari_ir
🔹پذیرش مدرسه آزاد عالی عروج 🔹
دوره مقدماتی فلسفه اسلامی با
رویکرد اجتهاد در معارف
▫️سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴
📎 شرایط پذیرش :
▫️اتمام پایه چهار حوزه علمیه
▫️قبولی در مصاحبه علمی شناختی
▫️تعهد به التزام به تمامی برنامه های موسسه
🔻مهلت ثبت نام : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
🔻لینک ثبت نام :
B2n.ir/y49570
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید (ساعت ۲۱ الی ۲۲) ۰۹۳۰۲۳۰۰۸۸۵
🆔در کانال ایتا مدرسه عروج عضو شوید
🆔@meshkatnoor
#نشست_تخصصی #فلسفه_غرب
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه32)
⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به نقش صورت نوعیه در تحقق آگاهی
🎤حجتالاسلام دکتر سید محمد قاضوی
🗓 شنبه1403/3/19 ساعت20
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://vc.hekmateislami.com/b/xu4-svf-eer-huj
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
📌متن شبهه👇
بسیاری از احکامی که در مورد زنان آمده را میتوان به روز کرد
امام خمینی معتقد بودند احکام اسلام با تغییر شرایط زمان و مکان قابل تغییر است
با توجه به تغییر زمان و فرهنگ نمیشود احکام یکسان باشد.
کسانی هستند که برای تغییر پا به میدان گذاشتند مثل مرحوم آقای صانعی از شاگردان امام خمینی که معتقد شدند دیه زن و مرد یکسان است و احکام اسلام بر پایه عدالت است، و فتوا هم دادند.
امام خمینی به جد معتقد بودند احکام اسلام با تغییر شرایط زمان و مکان قابل تغییر است و این رایک اصل در اجتهاد پویا و به روز میدیدند و تاکید داشتند شرایط زمان و مکان در اجتهاد و استنباط تاثیر دارد و اگر شرایط تغییر کرده احکامی که در عربستان آمده این به درد سیبری در روسیه نمیخورد.
بسیاری از احکامی که در مورد زنان آمده میتوان به روز کرد. فقهای ما باید بر احکام حجاب و اجبار بر حجاب بازنگری کنند و آنطور که عقل و فطرت میگوید پیش بروند.
📌پاسخ 👇
💠 به روز کردن احکام دین سخنی نامعقول و نامفهوم است. اگر عقل و تجربهی بشر برای قانونگذاری کافی است دیگر چه نیازی به فرستادن انبیاء الهی و کتب آسمانی بود. وقتی خدا احکام دین را فرستاد یعنی بشر هیچگاه نمیتواند مصلحت و مفسدهی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، روحی و جسمی، و دنیوی و اخروی امور را درک کند.
💠 امام خمینی رحمه الله و دیگر عالمان شیعه معتقدند چون ممکن است بعضی از موضوعات در گذر زمان تغییر کنند حکم آنها نیز تغییر میکند. مثلا شطرنج ممکن است در یک زمان وسیلهی قمار باشد و بعدها از ابزار قمار بودن خارج شود. حکم قمار تغییر نمیکند و تا ابد حرام است اما حکم این موضوع خاص (شطرنج) تغییر کرده است.
💠 آیت الله صانعی متأسفانه تغییراتی در احکام دین داد که به نوعی اجتهاد در مقابل نص و تفسیر به رأی محسوب میشد. برای نمونه قرآن مجید به صراحت ارث زنان را نصف مردان میداند: فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَيَيْنِ يُبَيِّنُ (نساء، ۱۷۶) اما ایشان میگفتند که این برخلاف کرامت انسانهاست و باید مساوی باشد. آیا این اجتهاد در مقابل نص قرآن و تفسیر به رأی نیست. آیا خداوند سبحان نمیداند که مخالف کرامت انسانها هست اما او میداند؟ آیا بیعدالتی نیست مردی که تمام مخارج زندگی برگردن اوست ارثش با زنی که هیچ مسئولیت مالی ندارد مساوی باشد؟
در مسئلهی دیه هم به همین شکل است. آیا خسارتی که در اثر مرگ یا آسیب دیدن مردی که مسئولیت خانوادگی دارد، به خانواده وارد میشود با زن یکسان است که دیه آنها مساوی باشد؟ آیا خداوند متعال نمیداند کمتر بودن دیه بیعدالتی است اما او میداند؟
💠 مساوی دانستن زن و مرد در احکام در بسیاری از موارد خود عین بیعدالتی است چرا که از نظری روحی و جسمی و مسئولیتهای فردی و اجتماعی بین آندو تفاوتهای فراوانی وجود دارد.
💠 اجتهاد پویا سخنی بود که روشنفکران غربزده در اوایل انقلاب برای تغییر احکام دین بیان میکردند اما حضرت امام در برابر آنان فرمودند همین فقه سنتی و جواهری پویاست و قادر است حکم تمام موضوعات جدید را بیان کند چرا که دارای احکام ثانویه و احکام حکومتی و ... است.
💠 انسانیت، عقل، فطرت انسانی که در گرمای عربستان زندگی میکند با کسی که در سرمای سیبری زندگی میکند یکسان است و از این رو احکام یکسانی دارند. اما گاهی برخی از موضوعات در این دو سرزمین ممکن است متفاوت باشد و حکم آنان هم به تبع متفاوت میشود. مثلا ممکن است در یک سرزمین با یک وسیلهای قمار بازی کنند و در دیگری نکنند. اما شرابخواری در هر دو جا حرام است چون باعث مستی میشود.
💠 هیچکدام از احکام الهی از جمله احکام مربوط به حجاب قابل تغییر نیستند و تغییر آنها مصداق بدعت در دین میشود. اهل بیت علیهم السلام به صراحت اعلام کردهاند که احکام دین تا ابد غیرقابل تغییر هستند.
امام صادق علیهالسلام: حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ (کافی، ۱، ۵۸).
💠 وجوب حجاب و احکام آن به صراحت در قرآن مجید (احزاب، ۵۹- نور، ۳۱) و روایات آمده است و حتی عقل نیز بر آن حکم میکند و تا ابد غیرقابل تغییر است و عوض کردن آن مصداق بدعت در دین است.
اختیاری بودن هر قانونی از جمله قانون شرعی و عقلی حجاب نامعقول و نامفهوم است. اصلا قانون یعنی اجبار. عقل و فطرت هر انسان سالمی به ضرورت و وجوب حجاب حکم میکند اما انسانهای هوسران دوست دارند موانع از سر راه لذتجویی آنها برطرف شود و روزگار خویش را غرق در شهوات بگذرانند.
🆔@meshkatnoor
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه۱۵۸)
⬅️ پیدایش از «هیچ» در دیدگاه فیزیکدان معاصر(تریون، ویلنکین و کراوس)
🎤 دکتر حامد ساجدی
🗓 سهشنبه۱۴۰۳/۰۳/۲۲ ساعت۲۰:۳۰
🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار میگردد.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
🆔@meshkatnoor