#نشست_تخصصی
#فلسفه_دین
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه 159)
⬅️ ناسازگاریهای درونی و پیامدهای الحاد
🎤 حجت الاسلام دکتر اسماعیل علیخانی
🗓 سهشنبه 10 مهر ماه ساعت 19:30
🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار میگردد.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
🆔@meshkatnoor
فصلنامه تخصصی الحاد پژوهی نبراس 5.pdf
20.71M
✅ مطالبی که در این شماره می خوانید:
📖 درسنامه آشنایی با الحاد جدید: خداناباوری و #زیست_شناسی_تکاملی- دکتر نیما #نریمانی
📜 #یادداشت_علمی: واقع گرایی در ریاضیات- دکتر رضا #ضیاء_توحیدی
🎙 #مصاحبه: #الحاد_جدید و ما- دکتر علی #شهبازی
📚 #معرفی_کتاب: «#تکامل؛ تصادف و خدا» - سید غلامرضا #مصباح
👤 #شخصیت_شناسی: مایکل #بهی- سید عبدالهادی #حسینی
📝 #شبهه_شناسی: #اندام های_بیوظیفه و ناکارآمد(قسمت دوم)- سید مجتبی #اخلاقی
🎥 #نقد_فیلم: یادداشتی تحلیلی بر فیلم « #درخت_حیات»- - سید علی #موسوی_نجفی
🏫 #معرفی_موسسه: #موسسه_دیسکاوری- سید علی #واعظ_زاده
🔬 برنامه علمی: واکنش های الهیاتی به #نظریه_تکامل - دکتر نیما #نریمانی
💠 «پرونده ویژه»: مساله حیات 💠
📜 #حیات: ماهیت و #منشاء- دکتر مرتضی #پیرو جعفری
📜 چیستی حیات- سید حسین همایون #مصباح
🎙 حیات در نگاه #حکما: از نفس نباتی تا عقل انسانی- #مصاحبه با دکتر #جوارشکیان
🎙 نگاهی عمیق به پدیده #الحاد_جدید- #مصاحبه با دکتر قاسم #اخوان_نبوی
📜 #ماهیت_حیات: چالش ها و ابهامات- کلاوس #بیسبارت- ترجمه: محمد موسی #محمدی
📜 رویارویی علم و فلسفه با #مسئله_حیات- مایکل #مورانژ - ترجمه: محمدعلی #واعظی
📜 تکامل #پیش_سلولی و #منشأ_حیات- آنتونیو #لازکانو- ترجمه: سید عبدالبصیر #حسینی
📚 #کتاب_شناسی #مسئله_حیات
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1403.7.10.mp3
21.12M
#نشست_تخصصی
#فلسفه_دین
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه 159)
⬅️ ناسازگاریهای درونی و پیامدهای الحاد
🎤 حجت الاسلام دکتر اسماعیل علیخانی
🗓 سهشنبه 10 مهر ماه
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
••✾•• کانال شخصی اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پیامرسان ایتا
🔹 علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
🌐 http://eitaa.com/mesbahyazdi_ir
🔸 آیتالله محمود رجبی
🌐 https://eitaa.com/mahmoodrajabi_ir
🔹 آیتالله غلامرضا فیاضی، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/Fayazi_ir
◽️ حجج اسلام و المسلمین دکتر -
🔸 ابوالفضل ساجدی، کلام
🌐 https://eitaa.com/sajedi_ir
🔹 احمد فربهی، اجتماعی
🌐 https://eitaa.com/farbehi
🔸 احمدحسین شریفی، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi
🔹 حسین شرفالدین، جامعهشناسی
🌐 https://eitaa.com/sharafoddin_ir
🔸 رضا مهکام، روانشناسی
🌐 https://eitaa.com/mahkam_reza
🔹 صفدر الهی راد، کلام
🌐 https://eitaa.com/elahirad_ir
🔸 علی مصباح، فلسفه دین
🌐 https://eitaa.com/alimesbah_ir
🔹 فیروز اصلانی، حقوق
🌐 https://eitaa.com/Aslanifutacir
🔸 قاسم ابراهیمیپور، جامعهشناسی
🌐 https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔹 قاسم روانبخش، علوم سیاسی
🌐 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔸 مجتبی مصباح، فلسفه و کلام
🌐 https://eitaa.com/mojtabamesbah_ir
🔹 مجید همتی، روانشناسی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔸 محمد جعفری، کلام
🌐 https://eitaa.com/mjafari_ir
🔹 محمد سربخشی، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/sarbakhshi
🔸 محمد فنایی، فلسفه
🌐 http://eitaa.com/dreshkevari
🔹 محمدجواد توکلی، اقتصاد
🌐 https://eitaa.com/eqmoq2
🔸 محمدرضا باقرزاده، حقوق
🌐 https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh
🔹 محمدرضا جباری، تاریخ
🌐 https://eitaa.com/mjabbari_ir
🔸 موسی نجفی، علوم سیاسی
🌐 https://eitaa.com/drmousanajafi
🔹 مرتضی آقاتهرانی
🌐 https://eitaa.com/aghatehrani_ir
🔸 مرتضی صانعی، ادیان و عرفان
🌐 https://eitaa.com/msanei_ir
🔹 مهدی ابوطالبی، تاریخ معاصر
🌐 https://eitaa.com/aboutalebi57
🔸 مهدی برهان، فلسفه
🌐 https://eitaa.com/Bmehrizi
🔹 مهدی خطیبی، اقتصاد
🌐 https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🔸 اصغر اخوی، روانشناسی
🌐 https://eitaa.com/hamsardarl
🔹 ابراهیم اخوی، روانشناسی نوجوان
🌐 https://eitaa.com/eakhavi
🔸 رضا رمضاننرگسی، علوم سیاسی
🌐 https://eitaa.com/DrRamazan
🔹 سید محمود نبویان
🌐 https://eitaa.com/nabavian
🔸 غلامرضا پرهیزگار، جامعه شناسی
🌐 https://eitaa.com/ghparhizkar
🔹 جعفر هوشیاری، روانشناسی
🌐 https://eitaa.com/houshyari_jafar575
🔸 محمدحسین فاریاب، کلام
🌐 https://eitaa.com/Faryab110
🔹 حامد منتظری مقدم، تاریخ (تشیع پژوهی)
🌐 https://eitaa.com/Tashayo
🔸 حمید رفیعی هنر (روانشناسی)
🌐 https://eitaa.com/Mohyiee
🔹 سید علیرضا طباطبائی (حقوق)
🌐 https://eitaa.com/Tabatabaei_ir
🔸 محمد لگنهاوزن (فلسفه اخلاق)
🌐 https://eitaa.com/Legenhausen_ir
🔹 مهدی احمد خان بیگی (فلسفه)
🌐 https://eitaa.com/khanbeygi_ir
🔸 سید علی حسنی آملی (انسان شناسی، مهدویت، ادیان)
🌐 https://eitaa.com/hasani_ir
#کانال_اساتید
به روز رسانی ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
══════••✾••═════
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
📕 انتشار چهارمین شماره از
دوفصلنامۀ پژوهشکده اخلاق و معنویت؛معنویتپژوهی اسلامی
🟢 ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲
👈 مشتمل بر مقالات ذیل:
-الگوی مفهومی مؤلفههای هوش معنوی و روشهای تقویت آن در صحیفه سجادیه؛ زهرا آبیار.
-مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پستمدرن و عرفان اسلامی؛ بهزاد حمیدیه.
-چیستی «ذهنآگاهی» در انیمیشن «روح» و نسبتسنجی آن با «حضور قلب» در عرفان اسلامی؛ احمد شاکرنژاد.
-تبیین رابطه عشق و فناء از دیدگاه ملاصدرا و عینالقضات همدانی؛ نرگس سادات روحالامین و سیداحمد غفاری قرهباغ.
-بررسی انتقادی «زیست-جهان معنوی» در اندیشه کارن آرمسترانگ و تنزین گیاتسو؛ محمدحسین کیانی.
-مقایسه و نسبتسنجی تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و معنویت اسلامی؛ علیرضا قائمینیا و مرتضی فیضیزاده.
صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت)
♦️ مدیر مسئول: استاد نجف لکزایی،
♦️ سردبیر: دکتر مهدی علیزاده
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹
1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟
۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟
۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟
۴. چرا خیلی از مسائل را میدانیم ولی به آنها عمل نمیکنیم؟
🎧 شنوای سخن
حجتالاسلاموالمسلمیندکتر ابوالفضلساجدی
«استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)»
🔅 برنامه تقرب
📺 شبکه قرآن
#سلامت_معنوی
#باور
🔰 @Sajedi_ir
══════••✾••═════
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹
1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟
۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟
۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟
۴. چرا خیلی از مسائل را میدانیم ولی به آنها عمل نمیکنیم؟
🎧 شنوای سخن
حجتالاسلاموالمسلمیندکتر ابوالفضلساجدی
«استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)»
🔅 برنامه تقرب
📺 شبکه قرآن
#سلامت_معنوی
#باور
🔰 @Sajedi_ir
🆔@meshkatnoor
📌جهاد با مال در دین چه جایگاهی دارد؟
✍️پاسخ
1️⃣کلمۀ «قتال» مخصوص رویارویی نظامی است، ولی جهاد اعمّ از آن است، به همین دلیل بر اقسام دیگری مانند جهاد مالی و جهاد زبانی (جهاد تبیین) نیز اطلاق می شود؛ چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید: وَاللهَ اللهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ فِی سَبِیلِ الله؛ و خدا را خدا را در مورد جهاد در راه خدا با دارایىها و جانها و زبانهایتان در نظر داشته باشید. (نهج البلاغه، نامۀ 47)
2️⃣امروزه کشورهای استعمارگر به جای رویارویی نظامی ترجیح می دهند با جنگ و تحریم اقتصادی به تضعیف مخالفان خود بپردازند. در اینجاست که ارزش و اهمیت جهاد مالی روشن می شود و ارائۀ راهکارهای صحیح اقتصادی جهت رویارویی با این تحریم ها بالاترین مصداق جهاد مالی و اقتصادی است که موجب قوام جامعۀ دینی می شود.
3️⃣در عین حال، یکی از روشن ترین مصداقهای مسأله «جهاد با مال»، همان «پشتیبانى جنگ» برای جنگجویانی است که در خط مقدم نبرد با دشمنان دین هستند.
4️⃣منطقاً تا جهاد مالی صورت نگیرد، زمینه برای جهاد با جان فراهم نمیشود. اگر تدارکات و تجهیزات لازم برای رزمندگان فراهم نشود، امکان نبرد با دشمنان به وجود نمی آید.
5️⃣شاید به همین دلیل باشد که قرآن کریم، جهاد با مال را بر جهاد بر جان مقدم ساخته است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في سَبيلِ اللَّهِ ... » (انفال، 72)
6️⃣امروزه شرایط دنیای اسلام به لحظات حساس و تاریخی خود رسیده است. جنگ، فقط جنگ لبنان یا فلسطین با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه جنگ میان اسلام و کفر است.
7️⃣در شرایطی که ولی امر مسلمین جهاد با رژیم صهیونیستی را واجب دانسته، کسانی که امکان جهاد با جان را ندارند، نمی توانند از زیر بار مسئولیت جهاد با مال شانه خالی کنند.
#جهاد
#جهاد_مالی
#جایگاه_جهاد_مالی_در_دین
✅کانال یادداشتهای اعتقادی
🆔@faryab110
🆔@meshkatnoor
📚 تازههای نشر
🔹 اثر «بررسی و نقد مبانی انسانشناختی روشنفکری و معنویتگرای معاصر ایران»
🔹 اثر حاضر نوشته «جناب آقای دکتر محمدجواد فرجنژاد» و محصول همکاری «دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام اسلامی» و «دانشگاه معارف اسلامی» است که توسط «انتشارات دانشگاه معارف اسلامی» به چاپ رسیده است.
🔹درباره اثر:
ایران معاصر را میتوان جولانگاه اندیشه¬های گوناگون مرتبط با دین دانست. در دوره حکومت قاجار، تبادل و مواجهه جامعه دینی ایران با تفکر مدرن و مدرنیته سرعت کیفی و کمی بیشتری گرفت. نکته مهم در این دوران، ایجاد شدن و نضج گرفتن طبقهای مجزا از متولیان قدیمی دین یعنی روحانیت و حوزههای علمیه به نام روشنفکران بود که به نوعی خود را رقیب علمای دین میپنداشتند و در مواردی ادعای فهمی دقیقتر از دین داشتند.
برخی از روشنفکران ایرانی نیز در این زمینه، به تأمل و تفکر فرو رفتند. در رأس این روشنفکران که دغدغه این مهم را دارد، آقای مصطفی ملکیان است. وی معنویتگرایی خود را با عنوان پروژه معنویت و عقلانیت در قالب اخلاق پیش میبرد.
بیشک قبول یا رد هر نظریهای مبتنی بر فهم مبادی و مبانی، مدعا و لوازم، دلایل و ادله آن است. بر همین اساس این اثر 4 فصل دارد؛ در فصل اول به کلیات و مفاهیم، در فصل دوم، مبنای اومانیسم، در فصل سوم، مبحث فردگرایی و دو لازمه آن و در فصل چهارم بحث رنجگریزی و عاطفهگرایی ملکیان در جریان معنویتگرایی مورد توجه است.
🔸🛒 این اثر را میتوانید از نمایشگاه دائمی «انتشارات حوزههای علمیه» واقع در بلوار معلم، کوچه 9 تهیه نمایید.
@hdabirkhane
🆔@meshkatnoor
⚠️ تحقق #ادراک و #احساس در #هوش_عمومی_مصنوعی(AGI) از منظر حمکت متعالیه
♻️یازدهمین پیشنشست در اولین همایش ملی تنظیمگری فجازی
🎙 ارئه دهنده: حجت الاسلام حمید محسنی
(پژوهشگر حوزه علوم شناختی و هوش مصنوعی)
🎙 ناقد: دکتر محمدحسین وفائیان
(هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر)
✍️ دبیر علمی: دکتر محمد محمدی نیا
(هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه)
📅 دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷
📡 لینک مجازی:
skyroom.online/ch/iict/cyber
🆔@Brain_Mind 🆔@meshkatnoor
#برشی_از_کتاب
❓از نظر جنابعالی تعارض بين اين دو (علم و دين) در کجا میتواند رخ دهد؟
آیتالله جوادیآملی:
🔅تعارض منطقی بين علم و #دين رخ نخواهد داد، زيرا قلمرو علم، قلمرو معرفت و شناخت حقيقت است و قلمرو دين قلمرو ايمان و تسليم شدن نسبت به حقيقت و عملکرد بر اساس آن است.
▫️در #قرآن کريم خشوع در برابر خداوند سبحان متفرع بر علم به اوست (إِنَّما يَخشَي اللَّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ) و از اميرمؤمنان علی علیهالسلام است که «أَوَّلُ الدِّينِ مَعرِفَتُهُ» ، دين با معرفت خداوند سبحان آغاز میشود.
🔹تعارض هنگامی رخ میدهد که انسان اراده خود را تسليم حقيقت نکرده و نوری را که به عنوان علم بر او آشکار شده است تبعيت نکند. در اين حال تعارض بين علم و دين نيست، بلکه #تعارض بين علم با اعتقاد و ايمانی است که بر مدار علم سامان نيافته و خود را به خطا دين مینامد. هنگامی که يک فرد يا گروهی از مدار حقيقت عدول کنند، به تحريف حقيقت میپردازند، و يا آنکه اصل مرجعيت و هدايتگری علم را انکار میکنند و به جای آنکه ارادۀ خود را تابع علم بگردانند به مخالفت با علم پرداخته و يا آن که علم را تابعی از ارادۀ خود قرار میدهند و ارزش معرفتی و روشنگرانه #علم را انکار میکنند.
📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان، ص۳۳
🖋دکتر مهدی گلشنی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
فراخوان مقاله دو فصلنامه پژوهش های مابعدالطبیعی
به اطلاع فرهیختگان گرامی می رساند دو فصلنامه پژوهش های مابعدالطبیعی، نشریه اختصاصی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی (دارای درجه علمی «ب» از کمیسیون نشریات وزارت علوم)، قصد دارد یکی دو شماره آتی خود را به بازکاوی ابعاد مختلف موضوع فلسفه اسلامی معاصر اختصاص دهد. از علاقه مندان به پژوهش در این موضوع دعوت می شود مقالات علمی خود را در یکی از محورهای زیر از طریق سامانه نشریه به آدرس (mi.khu.ac.ir) برای بررسی علمی و انتشار آن ارسال نمایند:
محورهای پیشنهادی عبارتند از:
1. ظرفیت های فلسفه اسلامی معاصر برای پاسخ دهی به پرسش های انسان معاصر
2. چالش های پیش روی فلسفه اسلامی معاصر
3. افق های آینده پیش روی فلسفه اسلامی معاصر
4. فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه های مضاف
5. فلسفه اسلامی معاصر و علوم طبیعی و انسانی جدید
6. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با فلسفه های غربی جدید و معاصر
7. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ایران
8. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ملل مسلمان، و مراکز دانشگاهی غرب
9. ابعاد نوآوری های فلسفی فیلسوفان مسلمان معاصر
10. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با حکمت متعالیه ملاصدرا، حکمت مشاء و حکمت اشراق
11. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با معارف و علوم اسلامی، بویژه کلام، تفسیر، عرفان، و فقه
12. نسبت فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه تطبیقی
13. و دیگر موضوعات مرتبط با فلسفه اسلامی معاصر.
برای مشورت با سردبیر به منظور انتخاب دقیق موضوع، لطفا از طریق پیام رسان ایتا با شماره 09352597658 و یا ایمیل qorbani48@gmail.com می توانید ارتباط برقرار نمایید.
🆔@meshkatnoor