eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
776 ویدیو
282 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه 159) ⬅️ ناسازگاریهای درونی و پیامدهای الحاد 🎤 حجت الاسلام دکتر اسماعیل علیخانی 🗓 سه‌شنبه 10 مهر ماه ساعت 19:30 🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@meshkatnoor
فصلنامه تخصصی الحاد پژوهی نبراس 5.pdf
20.71M
✅ مطالبی که در این شماره می خوانید: 📖 درسنامه آشنایی با الحاد جدید: خداناباوری و - دکتر نیما 📜 : واقع گرایی در ریاضیات- دکتر رضا 🎙 : و ما- دکتر علی 📚 : «؛ تصادف و خدا» - سید غلامرضا 👤 : مایکل - سید عبدالهادی 📝 : های_بی‌وظیفه و ناکارآمد(قسمت دوم)- سید مجتبی 🎥 : یادداشتی تحلیلی بر فیلم « »- - سید علی 🏫 : - سید علی 🔬 برنامه علمی: واکنش های الهیاتی به - دکتر نیما 💠 «پرونده ویژه»: مساله حیات 💠 📜 : ماهیت و - دکتر مرتضی جعفری 📜 چیستی حیات- سید حسین همایون 🎙 حیات در نگاه : از نفس نباتی تا عقل انسانی- با دکتر 🎙 نگاهی عمیق به پدیده - با دکتر قاسم 📜 : چالش ها و ابهامات- کلاوس - ترجمه: محمد موسی 📜 رویارویی علم و فلسفه با - مایکل - ترجمه: محمدعلی 📜 تکامل و - آنتونیو - ترجمه: سید عبدالبصیر 📚 ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1403.7.10.mp3
21.12M
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه 159) ⬅️ ناسازگاریهای درونی و پیامدهای الحاد 🎤 حجت الاسلام دکتر اسماعیل علیخانی 🗓 سه‌شنبه 10 مهر ماه 🆔@meshkatnoor
••✾•• کانال شخصی اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در پیام‌رسان ایتا 🔹 علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 🌐 http://eitaa.com/mesbahyazdi_ir 🔸 آیت‌الله محمود رجبی 🌐 https://eitaa.com/mahmoodrajabi_ir 🔹 آیت‌الله غلامرضا فیاضی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Fayazi_ir ◽️ حجج اسلام و المسلمین دکتر - 🔸 ابوالفضل ساجدی، کلام 🌐 https://eitaa.com/sajedi_ir 🔹 احمد فربهی، اجتماعی 🌐 https://eitaa.com/farbehi 🔸 احمدحسین شریفی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi 🔹 حسین شرف‌الدین، جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/sharafoddin_ir 🔸 رضا مهکام، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/mahkam_reza 🔹 صفدر الهی راد، کلام 🌐 https://eitaa.com/elahirad_ir 🔸 علی مصباح، فلسفه دین 🌐 https://eitaa.com/alimesbah_ir 🔹 فیروز اصلانی، حقوق 🌐 https://eitaa.com/Aslanifutacir 🔸 قاسم ابراهیمی‌پور،‌ جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghebrahimipour 🔹 قاسم روان‌بخش، علوم سیاسی 🌐 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🔸 مجتبی مصباح، فلسفه و کلام 🌐 https://eitaa.com/mojtabamesbah_ir 🔹 مجید همتی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe 🔸 محمد جعفری، کلام 🌐 https://eitaa.com/mjafari_ir 🔹 محمد سربخشی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/sarbakhshi 🔸 محمد فنایی، فلسفه 🌐 http://eitaa.com/dreshkevari 🔹 محمدجواد توکلی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/eqmoq2 🔸 محمدرضا باقرزاده، حقوق 🌐 https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh 🔹 محمدرضا جباری،‌ تاریخ 🌐 https://eitaa.com/mjabbari_ir 🔸 موسی نجفی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/drmousanajafi 🔹 مرتضی آقاتهرانی 🌐 https://eitaa.com/aghatehrani_ir 🔸 مرتضی صانعی، ادیان و عرفان 🌐 https://eitaa.com/msanei_ir 🔹 مهدی ابوطالبی، تاریخ معاصر 🌐 https://eitaa.com/aboutalebi57 🔸 مهدی برهان، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Bmehrizi 🔹 مهدی خطیبی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🔸 اصغر اخوی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/hamsardarl 🔹 ابراهیم اخوی، روان‌شناسی نوجوان 🌐 https://eitaa.com/eakhavi 🔸 رضا رمضان‌نرگسی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/DrRamazan 🔹 سید محمود نبویان 🌐 https://eitaa.com/nabavian 🔸 غلامرضا پرهیزگار، جامعه شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghparhizkar 🔹 جعفر هوشیاری، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/houshyari_jafar575 🔸 محمدحسین فاریاب، کلام 🌐 https://eitaa.com/Faryab110 🔹 حامد منتظری مقدم، تاریخ (تشیع پژوهی) 🌐 https://eitaa.com/Tashayo 🔸 حمید رفیعی هنر (روان‌شناسی) 🌐 https://eitaa.com/Mohyiee 🔹 سید علیرضا طباطبائی (حقوق) 🌐 https://eitaa.com/Tabatabaei_ir 🔸 محمد لگنهاوزن (فلسفه اخلاق) 🌐 https://eitaa.com/Legenhausen_ir 🔹 مهدی احمد خان بیگی (فلسفه) 🌐 https://eitaa.com/khanbeygi_ir 🔸 سید علی حسنی آملی (انسان شناسی، مهدویت، ادیان) 🌐 https://eitaa.com/hasani_ir به روز رسانی ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
📕 انتشار چهارمین شماره از دوفصلنامۀ پژوهشکده اخلاق و معنویت؛معنویت‌پژوهی اسلامی 🟢 ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ 👈 مشتمل بر مقالات ذیل: -الگوی مفهومی مؤلفه‌های هوش معنوی و روش‌های تقویت آن در صحیفه سجادیه؛ زهرا آبیار. -مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پست‌مدرن و عرفان اسلامی؛ بهزاد حمیدیه. -چیستی «ذهن‌آگاهی» در انیمیشن «روح» و نسبت‌سنجی آن با «حضور قلب» در عرفان اسلامی؛ احمد شاکرنژاد. -تبیین رابطه عشق و فناء از دیدگاه ملاصدرا و عین‌القضات همدانی؛ نرگس سادات روح‌الامین و سیداحمد غفاری قره‌باغ. -بررسی انتقادی «زیست-جهان معنوی» در اندیشه کارن آرمسترانگ و تنزین گیاتسو؛ محمدحسین کیانی. -مقایسه و نسبت‌سنجی تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و معنویت اسلامی؛ علیرضا قائمی‌نیا و مرتضی فیضی‌زاده. صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت) ♦️ ‌مدیر مسئول: استاد نجف لک‌زایی، ♦️ سردبیر: دکتر مهدی علیزاده 🆔@meshkatnoor
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹 1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟ ۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟ ۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟ ۴. چرا خیلی از مسائل را می‌دانیم ولی به آنها عمل نمی‌کنیم؟ 🎧 شنوای سخن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌دکتر ابوالفضل‌ساجدی «استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» 🔅 برنامه تقرب 📺 شبکه قرآن 🔰 @Sajedi_ir ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹 1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟ ۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟ ۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟ ۴. چرا خیلی از مسائل را می‌دانیم ولی به آنها عمل نمی‌کنیم؟ 🎧 شنوای سخن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌دکتر ابوالفضل‌ساجدی «استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» 🔅 برنامه تقرب 📺 شبکه قرآن 🔰 @Sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
📌جهاد با مال در دین چه جایگاهی دارد؟ ✍️پاسخ 1️⃣کلمۀ «قتال» مخصوص رویارویی نظامی است، ولی جهاد اعمّ از آن است، به همین دلیل بر اقسام دیگری مانند جهاد مالی و جهاد زبانی (جهاد تبیین) نیز اطلاق می شود؛ چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید: وَاللهَ اللهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ فِی سَبِیلِ الله؛ و خدا را خدا را در مورد جهاد در راه خدا با دارایى‌ها و جان‌ها و زبان‌هایتان در نظر داشته باشید. (نهج البلاغه، نامۀ 47) 2️⃣امروزه کشورهای استعمارگر به جای رویارویی نظامی ترجیح می دهند با جنگ و تحریم اقتصادی به تضعیف مخالفان خود بپردازند. در اینجاست که ارزش و اهمیت جهاد مالی روشن می شود و ارائۀ راهکارهای صحیح اقتصادی جهت رویارویی با این تحریم ها بالاترین مصداق جهاد مالی و اقتصادی است که موجب قوام جامعۀ دینی می شود. 3️⃣در عین حال، یکی از روشن ترین مصداقهای مسأله «جهاد با مال»، همان «پشتیبانى جنگ» برای جنگجویانی است که در خط مقدم نبرد با دشمنان دین هستند. 4️⃣منطقاً تا جهاد مالی صورت نگیرد، زمینه برای جهاد با جان فراهم نمیشود. اگر تدارکات و تجهیزات لازم برای رزمندگان فراهم نشود، امکان نبرد با دشمنان به وجود نمی آید. 5️⃣شاید به همین دلیل باشد که قرآن کریم، جهاد با مال را بر جهاد بر جان مقدم ساخته است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ‏ ... » (انفال، 72) 6️⃣امروزه شرایط دنیای اسلام به لحظات حساس و تاریخی خود رسیده است. جنگ، فقط جنگ لبنان یا فلسطین با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه جنگ میان اسلام و کفر است. 7️⃣در شرایطی که ولی امر مسلمین جهاد با رژیم صهیونیستی را واجب دانسته، کسانی که امکان جهاد با جان را ندارند، نمی توانند از زیر بار مسئولیت جهاد با مال شانه خالی کنند. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110 🆔@meshkatnoor
📚 تازه‌های نشر 🔹 اثر «بررسی و نقد مبانی انسان‌شناختی روشنفکری و معنویت‌گرای معاصر ایران» 🔹 اثر حاضر نوشته «جناب آقای دکتر محمدجواد فرج‌نژاد» و محصول همکاری «دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی» و «دانشگاه معارف اسلامی» است که توسط «انتشارات دانشگاه معارف اسلامی» به چاپ رسیده است. 🔹درباره اثر: ایران معاصر را می‌توان جولانگاه اندیشه¬های گوناگون مرتبط با دین دانست. در دوره حکومت قاجار، تبادل و مواجهه جامعه دینی ایران با تفکر مدرن و مدرنیته سرعت کیفی و کمی بیشتری گرفت. نکته مهم در این دوران، ایجاد شدن و نضج گرفتن طبقه‌ای مجزا از متولیان قدیمی دین یعنی روحانیت و حوزه‌های علمیه به نام روشنفکران بود که به نوعی خود را رقیب علمای دین می‌پنداشتند و در مواردی ادعای فهمی دقیق‌تر از دین داشتند. برخی از روشنفکران ایرانی نیز در این زمینه، به تأمل و تفکر فرو رفتند. در رأس این روشنفکران که دغدغه این مهم را دارد، آقای مصطفی ملکیان است. وی معنویت‌گرایی خود را با عنوان پروژه معنویت و عقلانیت در قالب اخلاق پیش می‌برد. بی‌شک قبول یا رد هر نظریه‌ای مبتنی بر فهم مبادی و مبانی، مدعا و لوازم، دلایل و ادله آن است. بر همین اساس این اثر 4 فصل دارد؛ در فصل اول به کلیات و مفاهیم، در فصل دوم، مبنای اومانیسم، در فصل سوم، مبحث فردگرایی و دو لازمه آن و در فصل چهارم بحث رنج‌گریزی و عاطفه‌گرایی ملکیان در جریان معنویت‌گرایی مورد توجه است. 🔸🛒 این اثر را می‌توانید از نمایشگاه دائمی «انتشارات حوزه‌های علمیه» واقع در بلوار معلم، کوچه 9 تهیه نمایید. @hdabirkhane 🆔@meshkatnoor
⚠️ تحقق و در (AGI) از منظر حمکت متعالیه ♻️یازدهمین پیش‌نشست در اولین همایش ملی تنظیم‌گری فجازی 🎙 ارئه دهنده: حجت الاسلام حمید محسنی (پژوهشگر حوزه علوم شناختی و هوش مصنوعی) 🎙 ناقد: دکتر محمدحسین وفائیان (هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر) ✍️ دبیر علمی: دکتر محمد محمدی نیا (هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه) 📅 دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ 📡 لینک مجازی: skyroom.online/ch/iict/cyber 🆔@Brain_Mind 🆔@meshkatnoor
❓از نظر جنابعالی تعارض بين اين دو (علم و دين) در کجا می‌تواند رخ دهد؟ آیت‌الله جوادی‌آملی: 🔅تعارض منطقی بين علم و رخ نخواهد داد، زيرا قلمرو علم، قلمرو معرفت و شناخت حقيقت است و قلمرو دين قلمرو ايمان و تسليم شدن نسبت به حقيقت و عملکرد بر اساس آن است. ▫️در کريم خشوع در برابر خداوند سبحان متفرع بر علم به اوست (إِنَّما يَخشَي اللَّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ) و از اميرمؤمنان علی علیه‌السلام است که «أَوَّلُ الدِّينِ‏ مَعرِفَتُهُ‏» ، دين با معرفت خداوند سبحان آغاز می‌شود. 🔹تعارض هنگامی رخ می‌دهد که انسان اراده خود را تسليم حقيقت نکرده و نوری را که به عنوان علم بر او آشکار شده است تبعيت نکند. در اين حال تعارض بين علم و دين نيست، بلکه بين علم با اعتقاد و ايمانی است که بر مدار علم سامان نيافته و خود را به خطا دين می‌نامد. هنگامی که يک فرد يا گروهی از مدار حقيقت عدول کنند، به تحريف حقيقت می‌پردازند، و يا آنکه اصل مرجعيت و هدايتگری علم را انکار می‌کنند و به جای آنکه ارادۀ خود را تابع علم بگردانند به مخالفت با علم پرداخته و يا آن که علم را تابعی از ارادۀ خود قرار می‌دهند و ارزش معرفتی و روشنگرانه را انکار می‌کنند. 📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان، ص۳۳ 🖋دکتر مهدی گلشنی 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
فراخوان مقاله دو فصلنامه پژوهش های مابعدالطبیعی به اطلاع فرهیختگان گرامی می رساند دو فصلنامه پژوهش های مابعدالطبیعی، نشریه اختصاصی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی (دارای درجه علمی «ب» از کمیسیون نشریات وزارت علوم)، قصد دارد یکی دو شماره آتی خود را به بازکاوی ابعاد مختلف موضوع فلسفه اسلامی معاصر اختصاص دهد. از علاقه مندان به پژوهش در این موضوع دعوت می شود مقالات علمی خود را در یکی از محورهای زیر از طریق سامانه نشریه به آدرس (mi.khu.ac.ir) برای بررسی علمی و انتشار آن ارسال نمایند: محورهای پیشنهادی عبارتند از: 1. ظرفیت های فلسفه اسلامی معاصر برای پاسخ دهی به پرسش های انسان معاصر 2. چالش های پیش روی فلسفه اسلامی معاصر 3. افق های آینده پیش روی فلسفه اسلامی معاصر 4. فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه های مضاف 5. فلسفه اسلامی معاصر و علوم طبیعی و انسانی جدید 6. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با فلسفه های غربی جدید و معاصر 7. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ایران 8. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ملل مسلمان، و مراکز دانشگاهی غرب 9. ابعاد نوآوری های فلسفی فیلسوفان مسلمان معاصر 10. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با حکمت متعالیه ملاصدرا، حکمت مشاء و حکمت اشراق 11. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با معارف و علوم اسلامی، بویژه کلام، تفسیر، عرفان، و فقه 12. نسبت فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه تطبیقی 13. و دیگر موضوعات مرتبط با فلسفه اسلامی معاصر. برای مشورت با سردبیر به منظور انتخاب دقیق موضوع، لطفا از طریق پیام رسان ایتا با شماره 09352597658 و یا ایمیل qorbani48@gmail.com می توانید ارتباط برقرار نمایید. 🆔@meshkatnoor
الحاد از اساس امکان تحقق ندارد ⬅️ نشست علمی با موضوع «ناسازگاری های درونی و پیامدهای الحاد» 🔰حجت‌الاسلام علیخانی؛ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، در نشست علمی که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه تقریبا همه یا بخش عمده عوامل الحاد و انکار خدا به عوامل غیرمعرفتی برگشت می‌کند تا عوامل معرفتی، گفت: 🔹همه یا عمده عوامل به موضوعات سیاسی، اجتماعی، روانی و عوامل دیگر بازگشت دارد. جان هات در یکی از آثارش تعبیر الحاد سخت و نحیف را مطرح کرده است و بنده با استفاده از این تعبیر معتقدم الحاد به لحاظ مفهومی و ساختاری با ادعای ملحدان و خداناباوران در تناقض است و خود الحاد، خودشکن است. یعنی چنین نیست که منکران خدا بتوانند مقدسات و شعائر و موضوعات ادیانی را انکار کنند و نمی‌توانند به لوازم و پیامدهای آن ملتزم باشند. 🔻ایشان گفت: الحاد از اساس امکان ندارد، زیرا کسانی که سخت بوده‌اند با نفی ارزش‌های جامعه نتوانسته‌اند هیچ چیزی را جز پوچ‌گرایی و بی‌هدفی جایگزین کنند. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
39.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 l 🔸گزارش تصویری شانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
نشست آقای داوودی.mp3
38.48M
🔺صوت کامل نشست مجازی گروهی تلگرامی با عنوان «شیعه پژوهی در دانشگاه‌های آمریکا» 🎤حیدر داوودی ( پسادکترا در دانشگاه نورث‌ وسترن شیکاگو و موسس انجمن مسلمانان شیعه در این دانشگاه) ۱۲شهریور ۱۴۰۳ 🆔@meshkatnoor
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌳 | طبیعت‌گرایی روش‌شناختی ➖ طبیعت‌گرایی متافیزیکی و فلسفی ➖ طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به‌منزله هویت و قدرت علم 👤 دکتر / عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@meshkatnoor
📘کتاب: حدود و قلمرو آزادی و اختیار در دو مکتب اسلام و اگزیستانسیالیسم ◀️ نویسنده: غزاله دولتی - محمود نمازی 📚چکیدۀ کتاب: پژوهش حاضر کوشیده است ضمن معرفی فیلسوفان اگزیستانسیالیست خدابـاور، به تحلیل و نقـد مبـانی فکری آنان، و تبیین دیدگاهشان درباره اختیار به عنوان عنصـر اصلی و مرکزی عالم هستی و پیامد های این تفکر بپردازد. این تحلیـل و نقـد تطبیـقی در سـایۀ دیدگاه های اندیشـمند بزرگ دنیـای اسـلام، عـلامه طباطبایی، که معاصر متفکران اگزیستانسالیست است، صورت گرفته است. 📘 لینک خرید آنلاین کتاب 📘 انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔 @hatif_ir ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘کتاب: هم‌اندیشی معرفت‌شناسی - جلد2 ◀️ نویسنده: جمعی از دانشمندان 📚چکیدۀ کتاب: این کتاب، جلسات پانزدهم تا سی‌وپنجم دوره نخست میزگردهای معرفت‌شناسی است که در سال‌های 1375 تا 1377 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با مدیریت علمی حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی‌رضوان‌الله‌علیه و حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، دکتر محمد لگنهاوسن و جناب آقای مصطفی ملکیان برگزار شده بود. این مجموعه با تلاش پژوهشگر ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد سربخشی نگارش یافته است. هدف اصلی كتاب ارائه مبانی و دیدگاه‌های فلاسفه اسلامی در حوزه معرفت‌شناسی برای پژوهشگران این حوزه است. این نوشتار مشتمل بر گفت‌وگوهایی درباره مباحث مربوط به علم حصولی است. همچنین، عمده بحث‌های مربوط به تصورات نیز ارایه شده است. باتوجه به تقسیم علم حصولی به تصور و تصدیق، تعریف علم حصولی تصدیقی نیز تاحدی مورد بحث قرار گرفته است. تصور و تصدیق، جایگاه جملات انشایی در منطق، تقسیم علم حصولی به بدیهی و نظری، تصورات بدیهی، ملاک بدهت در تصورات، ملاک بدهت مفاهیم بدیهی،تعریف مفاهیم نظری، تصور کلی و جزئی، کلیات و چیستی آن، تقسیم مفاهیم کلی، تفاوت معقولات، مفاهیم اعتباری و قضیه و تصدیق؛ از سرفصل‌های این کتاب است. 📘 لینک خرید انلاین کتاب📘 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈وقتی نتانیاهو دوست و دشمن حقیقی خود را به جهان معرفی کرد‼️👌 سالهاست که وهابیون و رسانه های آنان برای ایجاد باور یهودی بودن موسسان مذهب شیعه و هم پیمان نشان دادن شیعیان با صهیونیسم دست به تبلیغات دروغ گسترده ای زده اند اما بالاخره پرده ی نفاق کنار رفت و حقیقت در مقابل چشم همگان قرار گرفت. 🎙 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈آیا دین منکر کارایی و تمدن سازی عقل بشری است؟⁉️ کارشناس شبکه ی معاند با اشاره ی تمدن مدرن آن را محصول عقل گرایی می داند و نیاز به آموزه های دینی و وحیانی را نفی می کند. توضیحات استاد جعفری با تبیین جایگاه عقل و وحی در فرهنگ دینی تقدیم به شما👌 🎙 : 1403.07.18 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس
🔻چرا به سواد رسانه‌ای نیاز داریم؟ در دنیای فعلی بحث سواد فقط منحصر در خواندن و نوشتن نیست، منحصر در دانستن یک زبان خارجی دیگر نیست، فقط در دانستن قدرت کاربری کامپیوتر نیست. سواد الان مفهوم گسترده‌تری پیدا کرده است. الان برای مسائل جاری زندگی باید سواد داشته باشیم، باید بدانیم و بتوانیم با راهکار مناسب با کودکان خود برخورد کنیم، باید بتوانیم از نظر اقتصادی بهترین برنامه‌ریزی را برای زندگی خود داشته باشیم و همینطور باید شیوه‌ها و شگردهایی را یاد بگیریم تا بتوانیم در مقابل هجمه‌های رسانه‌ها از خودمان و از ذهنیات خودمان دفاع کنیم. 🔺برشی از کارگاه «سواد رسانه» استاد سیدروح‌الله دعایی مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr https://eitaa.com/naghshenegaremah 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از انعکاس نور
📌آیا اموات، صدای زنده ها را فقط وقتی به مزارشان بیایند، می‌شنوند؟ اگر پاسخ منفی است، چرا باید به قبرستان برویم؟ 👈پاسخ 1⃣اموات وقتی می‌توانند صدای زنده ها را بشنوند که بتوانند از عالم برزخ با عالم مادی ارتباط بگیرند. 2⃣مقدار ارتباط اموات با عالم دنیا تابع ظرفیت وجودی آنها برای برقراری ارتباط است. 3⃣ظرفیت وجودی افراد در عالم برزخ متفاوت است. برخی مومن خالص و برخی کافر خالص و برخی نیز میانه هستند. 4⃣ امامان معصوم علیهم‌السلام به دلیل اینکه در بالاترین مراتب کمال هستند، محدودیتی برای احاطه بر عالم دنیا و شنیدن صدای زنده ها ندارند. ولی روشن است که این امر، درباره همگان صادق نیست. 5⃣انسان در عالم برزخ، اگر مجال و توان ارتباط با عالم دنیا را داشته باشد، صدای زنده ها را می‌شنود، خواه سر قبر او بیاید و خواه در خانه با او صحبت کند. 6⃣تاکید برای رفتن به قبرستان، به جهت آن نیست که انسان در عالم برزخ، فقط در این صورت، صدای زایر را میشنود، بلکه به جهت عبرت گیری زنده ها و نیز احترام به حقداران است. 7⃣در روایات نیز آمده که والدین از آمدن فرزندان بر مزار آنها خوشحال می‌شوند (وسایل الشبعه، ج۲، ص۸۷۸) 🆔@enekasnoor
📌متن‌ شبهه👇 ویدئو کامل پیش‌بینی پسر نابغه آرش این دفعه وقایعی که قراره تا ۲۰۲۸ اتفاق میوفته رو پیش‌بینی کرده 📌پاسخ به شبهه👇 💢 تا سال 2029 هیچ کس یادش نمی‌آید که آرش مهدی‌نژاد چه گفته و چه نگفته. کدام ادعایش محقق شد و کدام نشد. 👈 اما همین امروز، چند نفر که خیال می‌کنند آرش واقعاً پیشگوست و با یادگیری پیشگویی، می‌توانند به موفقیت‌های بزرگی برسند، به سایت آکادمی مارول رفته و دوره 24 میلیون تومانی ستاره شناسی آرش مهدی نژاد را می‌خرند. 👈 اگر آمار سایت درست باشد، تاکنون 1900 نفر این دوره را خریده‌اند و به زودی 1900 نفر در گوشه و کنار کشور پیدا می‌شوند که می‌توانند تمام وقایع چندسال آینده را پیش‌بینی کنند. به همین راحتی و فقط با 24 میلیون تومان! 🔹 ایشان ادعا می‌کند که یکسری پیشگویی ها را قبلا داشته و الان محقق شده. معلوم نیست دقیقاً کجا و در کدام کانال و صفحه گفته شده. کسی هم حوصله‌اش نمی‌شود کنکاش کند. همه به هم اعتماد داریم و بنا را بر راستگویی یکدیگر می‌گذاریم. 🔹ایشان یکبار ادعا کرده که بر اساس مطالعه تاریخ و وقایع روز، نسبت به آینده تحلیل ارائه می‌دهد. 👈 و الان ادعا می‌کند که بر اساس علم ستاره شناسی تمام ریز و درشت وقایع عالم را می‌توان فهمید! 🔹 علم ستاره شناسی اگر الان در دسترس کسی باشد، هیچ‌گاه نمی‌تواند وقایع آینده را به طور صددرصد به ما نشان دهد. بلکه صرفاً می‌تواند نشان دهد که احتمال وقوع یک رویداد خاص در آینده بیشتر از رویداد دیگر است. البته آقای مهدی‌نژاد می‌گوید این علم توسط یهودیان از دنیا حذف شده، اما از کجا به دست ایشان رسیده، فقط خدا می‌داند. 🔹به دلیل سوء استفاده‌های مختلف از این شبه‌دانش، فراگیری آن در شریعت ممنوع شده. 🔹به طور کلی پیشگویی آینده می‌تواند در زندگی انسان نیز اخلال ایجاد کند. 🔹در مجموع کاملاً بعید است که آقای آرش مهدی‌نژاد چنین علمی داشته باشد. بلکه صرفاً یک دکّآن است. 🔹یک سری ادعاهای کلّی درباره آینده دور مطرح میکنید؛ اگر واقع شد که شما برنده‌اید. اگر نشد هم کسی یادش نمی‌آید که شما اصلاً چه گفتید. تا آن زمان شما بار خود را بسته‌اید. ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯ 🆔@meshkatnoor
بسم الله الرحمن الرحیم با استعانت از درگاه الهی و و تحت عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه دفتر امور بین‌الملل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از افراد دارای شرایط زیر، دعوت به همکاری می‌نماید: ۱. تسط به زبان انگلیسی یا عربی (اولویت با کسانی است که به هر دو زبان مسلط باشند)؛ ۲. اشتغال به پایان نامه مقطع ارشد و یا بالاتر؛ ۳. آشنایی با فضای بین الملل و علاقه به فعالیت در این عرصه؛ ۴. مهارت و تجربه فعالیت با نرم‌افزار‌های کاربردی و پایگاه‌های علمی بین‌المللی؛ ۵. زمان کافی برای فعالیت در این زمینه (حداقل ۱۲۰ ساعت در ماه)؛ داوطلبان رزومه خود را به آیدی زیر ارسال نمایند: @admin_iki_ac_ir این پیام مختص دانش‌آموختگان و شاغلان به تحصیل در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره می باشد. ═══════════ 🖥 @iki_ac_ir
📌آیا کاری که به لحاظ اخلاقی، خوب یا بد است، باید حتماً حکم فقهی شرعی داشته باشد؟ ✍ پاسخ 1⃣انسان برای رسیدن به کمال آفریده شده است. کمال واقعی خداست، پس انسان در زندگی باید در پی خدا باشد تا بتواند به کمال برسد. 2⃣وقتی کاری برای رسیدن انسان به کمال، مفید باشد، خداوند متعال آن را بر انسان واجب یا مستحب می‌کند. کار واجب و مستحب هر دو «خوب» به شمار می‌روند. آنگاه نیز که کاری در راه رسیدن انسان به کمال، مانع ایجاد می‌کند، خداوند آن را حرام یا مکروه اعلام می‌کند. کار حرام و مکروه، هر دو «بد» هستند. 3⃣به دیگر سخن، خدای متعال هر کاری که در رسیدن یا نرسیدن انسان به کمال تأثیر دارد، آنها را با وضع یکی از احکام چهارگانه ی فقهی مشخص کرده است. 4⃣از سوی دیگر، عالمان علم اخلاق، برخی کارها را «خوب» و برخی دیگر را «بد» به شمار آورده‌اند. روشن است که کار خوب اخلاقی برای انسان، کمال آفرین است و کار بد اخلاقی انسان را از کمال دور می‌کند، به همین دلیل توصیه به انجام کار خوب و ترک کار بد می‌کنند‌. 5⃣بنابراین، باید گفت که اگر انسان برای رسیدن به کمال آفریده شده، و اگر کار خوب و بد اخلاقی در رسیدن یا نرسیدن انسان به کمال تأثیر دارند، بنابراین، در اینجا نیز خداوند متعال نمی‌تواند حکم فقهی نداشته باشد. 6⃣بنابراین هیچ فعل اخلاقی نیست مگر آنکه باید دارای حکم شرعی فقهی باشد. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110