eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی فلسفه دین 💠کثرت و حقانیت ادیان از دیدگاه علامه مصباح(ره) 🎤دکتر ابوالفضل روحی 🗓 دوشنبه 1403/10/17،ساعت۲۰ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
💥هشدار ۸۰۰ استاد حوزه علميه درباره افزايش سلطه سايبری دشمنان ⏹هشتصد نفر از اساتيد حوزه‌های علميه کشور، در نامه‌ای به رياست محترم جمهور، ضمن حمايت از مواضع مقام معظم رهبری و نامه بيش از دو هزار استاد دانشگاه درباره فضای مجازی، خواستار حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و رفع سلطه سايبری دشمنان، با هدف جلوگيری از آسيب‌های گسترده از جمله برخی آسيب‌های اقتصادی ناشی از فضای مجازی غيراستاندارد شدند. ⏹نويسندگان نامه‌، با بيان نقش و جايگاه مهم فضای سايبر در پيشرفت کشورها، به وضعيت أسفبار فضای مجازی ايران پرداخته، نوشته‌اند: «با وجود ظرفيت‌های فراوان داخلی در ايران براي پيشرفت در زمينه فضای مجازی و حل مشکلات گوناگون کشور از اين طريق، متأسفانه، عدم إعمال حاکميت در اين عرصه، آسيب‌‌های زيادی را در ‌زمينه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سياسی و امنيتی کشور ايجاد کرده است». ⏹اساتيد حوزه‌های علميه هشدار داده‌اند، در صورت عدم رفع سلطه سايبری دشمنان، «علاوه بر گسترش عقب‌ماندگی و وابستگی فضای مجازی کشور، دشمنان از استعمار سايبری موجود، بيش از پيش برای ضربه‌زدن به ميهن عزيزمان در ابعاد گوناگون استفاده خواهند کرد». 📌براي آگاهی از متن کامل نامه و اسامی امضا‌کنندگان، 👇👇 https://www.hawzahnews.com/news/1216688/ https://www.mehrnews.com/news/6289809/
پذیرش طلبه رشته‌ها و گرایش‌ها: سطح۲ ✅کلام اسلامی سطح۳ ✅کلام اسلامی با گرایش مسائل جدید کلامی سطح۴ ✅مسائل جدید کلامی با گرایش مطالعات جدید معرفت شناسی ✅حکمت متعالیه با گرایش هستی‌شناسی ثبت نام از طریق سایت سنجش و پذیرش ۱۲تا ۲۲ دیماه اطلاعات بیشتر 09155792403 @kelaveshi قم صفائیه کوچه ۲۴(ممتاز)
فلسفه دین 1403.10.17.mp3
24.06M
⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی فلسفه دین 💠کثرت و حقانیت ادیان از دیدگاه علامه مصباح(ره) 🎤دکتر ابوالفضل روحی 🗓 دوشنبه 1403/10/17 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
▫️ثبت نام اولین دوره در قطب علمی رشته‌های تخصصی حوزوی غرب کشور؛ موسسه آموزش عالی حوزوی (ره) کرمانشاه ویژه طلاب برادر 🕓 فرصت ثبت نام: ۲۲ دی‌ماه از طریق صفحه شخصی سامانه نجاح 🔺جهت کسب اطلاعات بیشتر عدد ۵ را به شماره
۳۰۰۰۱۵۱۲۱۲
پیامک نمایید. 🔹آدرس کانال پذیرش https://eitaa.com/joinchat/2652897568C5980915547 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah --------------------------------
مدرسه آنلاین دی ماه با موضوع "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می‌شود. 💢 مسائل و چالش های دین شناختی هوش مصنوعی ▫️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید محسنی 🗓 چهارشنبه‌ (جلسه آخر) 🗒 19 دی ماه 1403 ⏰ 15 الی 16 📌 به صورت آنلاین و رایگان 🔹خواهران و برادران لینک ورود به جلسه آنلاین https://bbb01.dte.ir/b/cze-c53-ljg-nkm 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی 💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
✍️ حجت الاسلام دکتر محمد وحیدی اخیرا کلیپی از بیانات استاد پناهیان فضای مجازی و در کانال خود ایشان (https://eitaa.com/panahian_ir/9418) به اشتراک، گذاشته شده است که به نظر می‌آید با برخی از آیات قرآنی و سنت کلامی فلسفی اسلامی،سازگاری ندارد. جناب استاد پناهیان در بخشی از سخنان خود با زیر سوال بردن ایمان از طریق معجزه، میفرمایند: "این که مردم با معجزه ایمان آورده باشند، سخیف ترین حرفی است که می تواند گفته شود." و در ادامه می فرمایند که " کسی که با معجزه ایمان آورد، با گم شدن شتر پیامبر کافر می شود" در پایان کلیپ هم نهایتا راه جایگزین برای معجزه را این می دانند که ما " باید نگاه کنیم و بفهمیم این شخص پیامبر است!! " نتیجه ای که از مجموع این سه بخش از بیانات استاد پناهیان، می‌شود به دست آورد این است که اولا معجزه، راه قابل اطمینانی برای ایمان به مدعی پیامبری نیست و مردم نه از طریق معجزه که با راه فطرت به پیامبران ایمان آوردند و ثانیا اگر هم کسی از راه معجزه مومن شود، ایمانش، ایمانی سست است؛ بنابراین باید راه‌های دیگری غیر از معجزه را جستجو کنیم که راه جایگزین نیز در جملات ایشان، بیان شده است. آنچه در ادامه بیان میکنیم در واقع نقدی بر فرمایشات استاد پناهیان در کلیپ مورد اشاره است که با کنار هم گذاشتن آیات مربوط به این مساله، به تبیین جایگاه معجزه پرداخته و به فهمی غیر از آنچه استاد به آن رسیدند، می‌رسیم. خداوند متعال در آیات قرآن ضمن تاکید بر اینکه معجزات پیامبران نشان صدق نبوت آنهاست (سوره شعرا آیات ۳۰ تا ۳۲ ) از معجزات الهی با تعابیری یاد می‌کند که همه بار معرفتی ومعنایی ویژه‌ای دارند: تعابیری چون: 1.بصیرت زا و روشنگر( تعابیری چون مبصره و بصائر) ... وَ آتَيْنا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً اسراء 59، اسراء 101 و 102؛ نمل، 13 این تعبیر، نشانگر آنست که معجزات پیامبران ظرفیت زیادی برای روشنگری و جذب مردم حق طلب به دین حق داشتند و الا چنین تعبیری معنا نخواهد داشت. 2. نشانه و علامتی از جانب خداوند(تعابیری چون آیه و آیات) وَ أُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ‌ قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ‌ رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ‌ .... وَ ما تَنْقِمُ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِآياتِ‌ رَبِّنا لَمَّا جاءَتْنا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمِينَ. (اعراف، 120 تا 126) فَأَلْقى‌ مُوسى‌ عَصاهُ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ‌ فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ‌ قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ‌ رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ. (شعراء، 46 و47) طبق آیات فوق ایمان ساحران به حضرت موسی (ع) و خداوند متعال بعد از دیدن معجزات بوده است؛ آن هم آنچنان ایمانی که حتی تهدید شدید فرعون به شکنجه و کشته شدن، ساحران را از مسیر حق دور نکرد.( بنابراین در صورت زوال ایمان مخاطب معجزه، مشکل از معجزه نیست بلکه مشکل از مخاطب معجزه است که با رخداد چنین دلیل روشنی، نمی‌تواند،ایمانش را حفظ کند.( نقد مدعای دوم استاد) ۳. معجزه برهان و دلیلی آشکار يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبيناً (174) نساء اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَ اضْمُمْ إِلَيْكَ جَناحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذانِكَ بُرْهانانِ مِنْ رَبِّكَ إِلى‌ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ قصص، 32 اطلاق برهان بر معجزه، دلالت روشنی دارد بر این که در منطق قرآنی، حساب ویژه‌ای برای بعد معرفتی معجزه باز شده است چرا که برهان، دلیلی را می‌گویند که روشن کننده و یقین آور باشد و اطلاق این کلمه بر قرآن در آیه اول و بر دو معجزه حضرت موسی علیه السلام در آیه دوم نشان دهنده بعد معرفتی ویژه‌ای است که در معجزات پیامبران، نهفته، است. حال آیا می‌توان مسیری که قرآن به عنوان برهان معرفی کرده، نادیده گرفت و یا آن را قابل خدشه دانست؟!! چهار. سلطان واژه سلطان در آیات متعددی بر معجزات اطلاق شده است و غالباً هم با وصف «مبین» کار رفته است. هود، 96 ؛ غافر، 23؛ ذاریات، 38؛ َءَاتَيۡنَا مُوسَىٰ سُلۡطَٰنٗا مُّبِينٗا نساء 153 سلطان در واقع به قدرتی گفته می‌شود که غلبه پیدا کرده و مقهور نمی‌گردد. مشخص است با وصف مبین که غالبا در آیات به کار برده شده است، این معنا شدت پیدا کرده و به کار بردن آن درباره معجزه، اهمیت آن را در منطق قرآنی بیان می‌کند. با سیری اجمالی در آیات قرآنی ، نتیجه می‌گیریم هر چند واژه معجزه به معنای اصطلاح کلامی آن در قرآن به کار نرفته است اما واژگانی چون مبصره، برهان، سلطان، بینه، بینات و آیات که جایگزین شده‎اند هر کدام اشاره به بار معنایی ویژه و بعد معرفتی و عقلانی هستند و به این نکته گوشزد دارند که نگرش قرآن بر اعجاز، نگرش معرفتی‌ است و خداوند متعال از واژه‌هایی استفاده کرده است که 👇
بتواند غایت اعجاز و عقلانی بودن آن را با تعبیر گویا برساند. آنچه بیان شد اگر نتواند خواننده محترم را بر اهمیت ویژه‌ی مسئله معجزه در منطق قرآنی آگاه کند، ناگزیر آیاتی از قرآن را ببیند که عاقبت تکذب کنندگان معجزات الهی را بیان کرده (روم، 10)و یا علل تکذیب معجزات را شمارش کرده (عللی چون گناه، کبر، ظلم، جهل، مهر قلب و ..) که این خود، نشان از این دارد که اگر موانع روحی و اخلاقی در مخاطب معجزه وجود نداشته باشد به حکم عقل و مسیر عقلانیت، بیننده و درک کننده معجزه، مدعی پیامبری را تصدیق کرده و ایمان می‌آورد و اگر چنانچه بعدا از ایمان خود برگردد چنانچه بنی اسرائیل برگشتند (و در کلام استاد پناهیان این برگشت از ایمان نوعی اشکال بر ایمان از طریق معجزه، عنوان، شده است)این قدحی بر اعجاز پیامبر وارد نمی‌کند بلکه نشان از همان صفات رذیله پیش گفته دارد که مخاطب معجزه الهی را از مسیر برهان روشنگر و نشانه‌ی الهی که سلطنتی آشکار دارد، دور کرده و به وادی حیرت و ضلالت می‌کشاند. آنچه بیان شد فهم اندک نویسنده از دریای معارف قرآنی در باب معجزه است که البته در سنت کلامی فلسفی اسلام، بر آن استدلال برهانی آورده شده است که به تفصیل در جای خود بیان شده است. 🆔@meshkatnoor
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ◾️روح بلند و ملکوتی استاد اخلاق و معرفت، استاد خضوع و تواضع، استاد جهاد و فداکاری، استاد انقلابی و مبارز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر محمدناصر سقای بی‌ریا رضوان الله علیه در شام میلاد ارباب و مولایش امیرالمومنین علیه‌السلام آسمانی شد. ◾️ضمن عرض تسلیت، شادی روحشان فاتحه و صلواتی اهدا می‌کنیم. ◾️برنامه تشییع و تدفین آن استاد فرزانه متعاقبا اعلام خواهد شد. عاش سعیدا و مات سعیدا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
46.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کمک فوری به مهاجرین سوری در قم❗️ مطلع شدیم که تعداد زیادی از خانواده های مهاجر از سوریه و لبنان در قم سازماندهی می شن و نیاز مبرم به کمک های خیرین دارن... خیلی‌هاشون خانواده شهدا و مجروحین هستن. الحمدلله با کمک طلاب سوری مقیم قم می تونیم کمک های شما رو مستقیما به دستشون برسونیم... 💥فعلا در قدم اول؛ به نیت امام جواد، متکفل ۹ وعده غذایی به مبلغ حدودا ۱۳۵ میلیون تومان شدیم.✅ با واریز ۲۵ هزار تومان تا هر مقدار به شماره کارت زیر در این کار سهیم شید👇
6063731074749095
زمانیان_مهر 📜گزارش هزینه‌ها و قدم‌های بعدی کمک‌های همدلانه شما در کانالمون اعلام میشه👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/392560975Cfd96b41e4b
🔍بررسی چالش های هوش مصنوعی قوی برای انسان شناسی اسلامی 📜جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد 🖋نگارنده احسان انبیائی ✅استاد راهنما محسن انبیائی ✅استاد مشاور محمدحسن فاطمی نیا ✅استاد داور حمید محسنی ⏰زمان جمعه ساعت ۱۰؛ 28 دی 🌐مکان پردیسان موسسه امام خمینی 🔆🔆🔆 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: 🆔@Brain_Mind
🧩 | درآمدی بر فلسفه ذهن 🎙 ۱۸ فایل صوتی و موضوعی 👤 دکتر ، عضو هیات علمی گروه فلسفه دین موسسه امام 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات