🔸پاسخ دکتر محمد رضائی به نامه حجة الاسلام محمد تقی سبحانی.
از طرف حجة الاسلام جناب آقای محمد تقی سبحانی نوشته ای در اختیار اینجانب قرار گرفت. و خلاصه نوشتار اظهار نظر در دو محور است:
محور نخست: در ادبیات حوزه میان سه مقوله به دقت تفکیک نمیشود.
1. فلسفه به معنای مصطلح در حوزههای ما «یک مکتب خاص فلسفی» است.
2. فلسفه به معنای عام «یک دستگاه معرفتی مفهوم پایه» است.
3. تفکر عقلانی یا عقلانیت که عملیات خردورزی و اندیشهپردازی است.
سپس اضافه میکنند که پذیرش تفکر عقلانی لزوماً به معنای پذیرش تفکر فلسفی نیست و اگر هم حتی ضرورت فلسفه عام به اثبات رسد به هیچ روی به معنای پذیرش مکتب فلسفی حکمت متعالیه و یا مشاء و امثال آن نیست.
در آخر نتیجه میگیرد: انتظار میرود که در شرایط کنونی متفکران و بزرگان ما با وسواس و دقت بیشتری در این باب سخن بگویند و به طور مشخص معلوم دارند در کدام جبهه با فلسفه موافقت و یا مخالفت میورزند.
تحلیل
فلسفه در اصطلاح حوزویان از دورانهای پیشین تا کنون یک معنا، به عبارت دیگر یک اصطلاح بیش ندارد که تعبیر فشرده آن «هستی شناسی» (یا واقعیتشناسی) در مقابل علوم جزیی مانند ریاضیات و طبیعیات که شناسایی موضوعات خاص است.
لذا فلسفه را چنین تعریف میکنند: «نعوت کلیة تعرض للموجود من حیث هو هو دون ان یکون متخصصا بحیثة طبیعیة أو ریاضیة أو فلکیة ...»
و الهیات به معنی اعم و الهیات به معنی اخص ستون فقرات فلسفه مصطلح در حوزه را تشکیل میدهد و اما بحثهای جانبی که احیاناً در کتابهای فلسفی به چشم میخورد خروج موضوعی دارند و نوعی تقلید از یونانیان است که گویا کلیه علوم را تحت عنوان فلسفه تدریس میکردند.
شیوه بحث فلسفی بر دو نوع است
1. گاهی فیلسوف معتقد به مکتب خاص از فلسفه است، مانند فلسفه مشاء یا اشراق یا غیرهما و در چارچوب همان مکتب بحث و بررسی میکند. این نوع شیوه بحث، در نوشته یاد شده به عنوان «مکتب خاص فلسفی» عنوان شده است.
2. گاه فیلسوف به مکتب خاصی ملتزم نشده و هر نوع اصل فلسفی را که حق تشخیص دهد همان را گزینش میکند چه بسا ممکن است در مسألهای با مشاء موافقت کند و در مسأله دیگری با اشراق. این شیوه بحث در نوشته یاد شده به «فلسفه به معنای عام» تفسیر شده است.
باید گفت فلسفه دو معنا یا دو مصطلح یا دو مقوله ندارد. بلکه معنای واحد و مصطلح یگانه به معنای هستیشناسی است. تفاوت این دو، در روش و شیوه بحث است که گاه محدود و گاهی به صورت آزاد است. این نوع دوگانگی اختصاص به فلسفه ندارد، بر سایر علوم نیز حاکم است. فیالمثل در فقه گاهی مجتهد در فقه از مکتب خاص پیروی میکند و اجتهاد او در درون همان مکتب دور میزند. و گاهی به صورت آزاد به بحث و بررسی و اجتهاد میپردازد که به آن فقه مقارَن میگویند.
و اما مصطلح سوم که در نوشته به آن اشاره شده است یعنی خرد ورزی و اندیشهپرداری. اگر مقصود این است که کلیه مسایل زندگی اعم از اجتماعی و اقتصادی، سیاسی باید بر اساس خرد و عقلانیت انجام گیرد و عقل جمعی جانشین دیگر راهها شود، یک مسئله دیگری است که ربطی به فلسفه مصطلح ندارد. تا اینجا هویت و واقعیت سه نوع مقوله که در سخن نویسنده آمده روشن شد. و حاصل اینکه: دو اصطلاح یا دو مقوله در کار نیست، بلکه دو روش در بررسی مسائل فلسفی است.
ضمناً نویسنده در پایان نوشته پیشنهاد میکند که متفکران روشن کنند که در کدام جبهه با فلسفه موافقت یا مخالفت میورزند. خوشبختانه در مقالاتی که در نشریه افق حوزه منتشر شده تصریح شده که از مکتب خاص بشری صددرصد پیروی نمیشود. بلکه در هستیشناسی پیرو آموزههای وحیانی و براهین روشن است. چهبسا ممکن است با مکتبی موافق و با مکتب دیگر مخالف باشد. و احیاناً بر عکس. در حقیقت شیوه بحث، نوع دوم در سخن نویسنده محترم است.
محور دوم: ایشان میگوید فلسفه کنونی در حوزه نه تنها پاسخگوی پرسشهای نوین نیست بلکه از رویارویی با مهمترین چالشهای فلسفه غرب در طول دو سده گذشته نیز ناتوان بوده است. و کارنامه فلسفه اسلامی در این میدان بسی تنکمایه است. آنگاه اضافه میکند سهم این فلسفه در مواجهه با گرایشهای اساسی فلسفی مدرن چون آمپریسم، راسیونالیسم، لیبرالیسم، مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم و رمانتیسم و فلسفه تحلیلی و زبان و نیز با چالشهای معرفتشناختی، کیهانشناختی، انسان شناختی وحی شناختی و علم شناختی و حوزههایی چون جامعه شناسی جدید تا چه اندازه بوده است؟
تحلیل:
فلسفه اسلامی دارای ماده قوی و نیرومند است که میتواند مسایل نوظهور در عرصه خود را تحلیل و نقاط قوت و ضعف آن را روشن کند. مکتبهایی که در این نوشته آمده مکتبهای نوظهوری است که در غرب تولید شده و خوشبختانه برخی از آنها که در قلمرو هستیشناسی است به صورت روشن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اثرگذار بوده است.
1. مارکسیسم: یک جریان فلسفی و ضمناً اقتصادی و اجتماعی است که در قرن گذش
ته بر بسیاری از افکار حکومت کرد. خوشبختانه آثار فراوانی در هر سه جهت از سوی محققان اسلامی کتابها و مقالات قابل توجهی نگاشته شده مانند: اقتصادنا، فلسفتنا و در زبان فارسی اصول فلسفه و روش رئالیسم نگارش علامه طباطبایی، فلسفه اسلامی و اصول دیالکتیک، و نیز مارکسیسم دو نوشته از استاد محترم حضرت آیتالله سبحانی و فیلسوف نماها اثر حضرت آیتالله مکارم شیرازی و دیگر نوشتهها.
اثرگذاری برخی از این آثار تا حدی است که جناب احسان طبری تئوریسین حزب توده در اواخر زندگی در تلویزیون اعلام کرد از نوشتههایی که سبب استبصارش شده نوشتههای آیتالله سبحانی بوده است.
اما در باب آمپریسم که مدعی است که همه معرفت ما از تجربه حسی برمیخیزد و به آن ختم میشود، خوشبختانه این مکتب در بحثهای شناخت به صورت مبسوط مورد بحث و بررسی قرار گرفته. به خصوص نوشتههای محققانه شهید مطهری.
مکتب راسیونالیسم یا اصالت عقل بهویژه فلسفه دکارت به صورت دقیق و علمی در آثار علامه طباطبایی و استاد مرتضی مطهری و دیگر نویسندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
دو مقاله گسترده از طرف آیت الله سبحانی درباره فلسفه دکارت منتشر شده است و مرحوم آیتالله مطهری به تفصیل بحث کردهاند.
و دیگر مکتبها که به آنها اشاره شده برخی در قلمرو مسائل فلسفی نیست و برخی دیگر که رابطه تنگاتنگ با فلسفه دارند در دانشنامه کلام اسلامی به تدریج مورد بررسی قرار گرفته است مثلاً در جلد دوم مکتبهای: 1. بنیادگرایی؛ 2. پدیدارشناسی؛ 3. پراگماتیسم؛ 4. پست مدرنیسم؛ 5. پلورالیسم دینی؛ 6. پوزیتویسم، تجربه دینی؛ به طور گسترده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و دو مکتب آمپریسم، اگزیستانسیالیسم در ویرایش جدید که در دست تدوین میباشد مطرح خواهد شد.
زهی دور از انصاف است که فلسفه اسلامی را به ناتوانی در مقابله با گرایشهای فلسفی مدرن متهم سازیم، زیرا این نوع قضاوت با واقعیت فاصله زیادی دارد، مرحوم آقا علی مدرس زنوزی (1307 ق ، کتاب بدایع الحکم را برای یکی از شاهزادگان علاقمند به مکتب فلسفه و آگاه از چالشهای موجود در غرب، نوشته است شاهزاده یاد شده عماد الدولة بدیع الملک میرزا، هفت سؤال مطرح کرده، و مدرس زنوزی پاسخهای خویش را در قالب کتاب به نام «بدایع الحکم» بیان داشته است.
پیشنهاد کننده به حکم این که یک فرد معتقد است با دیگر مراکز علمی همکاری کند و در این جهت فعالیت نماید تا بر فرض وجود کاستی، برطرف شود.
در پایان از نویسنده محترم خواهانیم از هر نوع اغراق گویی که بوی اهانت میدهد، خودداری کنند. به خصوص عبارتهای ایشان در پایان نوشته چندان مناسب با مقام ایشان نیست. و ما از بازگویی آنها خودداری میکنیم.
قم- دکتر محمد محمدرضایی
استاد فلسفه دانشگاه تهران
⚡️توقع نمیرفت چنین رفتار خسارتباری از سوی دو مجتهد کاردیده قضا و مصلحتشناس صادر شود
✔️نامه علی اکبر صادقی رشاد به حضرات یزدی و لاریجانی🔻
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
حضرتَین آیتَین عَلمَین، حاج شیخ محمد یزدی و حاج شیخ صادق آملی لاریجانی (دامت برکاتهما)
سلام الله علیکم و رحمته
🔹مشاجره کلامی ـ کتبی اخیر میان شما دو شخصیت برجسته انقلابی، مایه تاسف و تاثر شدید خیل دلسوزان نظام گشت. توقع نمیرفت چنین رفتار خسارتباری از سوی دو مجتهد کاردیده قضا و مصلحتشناس صادر شود.
🔹زمینهسازان این واقعه تلخ و تاسفانگیز، تواماً رسانههای فاسد و فاسق برونمرزی و رسانههای غیرمتخلق و غیرمتشرع درونمرزی بودند، که اولی با ساخت خبر دروغ و دومی با پرداخت آن، نقش هیزمکش و آتشزنه این جهنم جان و جهانسوز را ایفاء کردند و آنچه در این میانه سوخت، ایمان مردم مؤمن، اعتماد نسل جوان، سرمایه اجتماعی جبهه انقلاب، و حیثیت دو رجل عزیز مجاهد که از سرمایههای نظام و کشور قلمداد میشوند بود.
🔹این حریق سرمایهسوز و حادثه خسارتبار، طی این آنات و ایام، خوراک مطلوب و مطبوعی برای رسانههای معاند فراهم آورد، موجب شادمانی دشمنان دین و انقلاب گشت، کام مردم متدین و ولایی را در آستانه عید الله الاکبر تلخ کرد، خواب از چشم خیرخواهان نظام اسلامی ربود، به اعتبار نهادهای عالی کشور لطمه زد؛ و این همه، چیزی نبود که هیچ یک از دو وجود گرانمایه، به ذرهای از آن رضا داشتهاید و دارید.
🔹آیتالله محمد یزدی، مبارز شجاع دوران ستمشاهی، که برای اقامه عدل و تحقق آرمانها و ارزشهای الهی و در دفاع از دین و ملت، زمان ممتد و متمادی زندان کشیده، و عمیقترین زخمهای شلاق و شکنجه جلادان ساواک چشیده، و بارها تبعید شده، و همه عمر به روشنگری و خدمت در سنگرها و میادین خطیر انقلاب و نظام سپری کرده است، سرمایه مغتنم انقلاب و نظام بشمار است و نباید آسیب ببیند و خود آن بزرگوار باید بیش و پیش از دیگران از این سرمایه ثمین صیانت بفرماید.
🔹آیت الله صادق لاریجانی، فاضل فرهیخته، متفکر نواندیش حوزه، پیشآهنگ مواجهه با تفکرات معارض، انقلابی متین و محکم، که محضر برکت آثارش مبدا خدمات علمی و فکری فراوان در روزگا حاضر بوده است، سرمایه مغتنم انقلاب و نظام بشمار است و نباید آسیب ببیند، و خود آن بزرگوار باید بیش و پیش از دیگران از این سرمایه ثمین صیانت بفرماید.
🔹این کمترین طلاب از محضر هر دو عزیز ارجمند استدعا میکنم: در این اوضاع سرّاء و ضرّاء، انفاق معنوی کنند و تیغ کلام به نیام کظم غیض بکشند و از در معافات درآیند، و آتش تنازع خاموش کرده، شکیبایی پیشه سازند. مباد این روند تداوم یابد و امتداد اجتماعی پیدا کند و بیش از این موجب خسارت گردد. «الّذین ینفقون فی السّرّاء و الضرّاء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین»؛ «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاتَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ». هشدار که وَقود و هیزم این شعلههای جگرسوز و دلدوز، سرمایه ایمان مردم و اعتماد ملی است.
🔹در فرجامه این مسوده مختصر تذکر صمیمانهای نیز با رسانههای دلسوز و دغدغهمند مصالح کشور و هوادران و علاقهمندان به این دو شخصیت عرض میکنم: اخلاق و انصاف، مصالح کشور و نظام، خطورت و حساسیت حوزه و روحانیت در شرایط فعلی را منظور داشته باشید، و فروتنانه تقاضا میکنم: دامن به این آتش افروخته نزنید و اجازه بدهید شعلهها فروکش کند و موضوع فیصله یابد.
🔸کمترین طلبه ارادتمند هر دو شخصیت خدوم
علیاکبر رشاد
هفدهم ذی الحجه ۱۴۴۰قمری، مطابق ۱۷/ ۵/ ۱۳۹۸ شمسی.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 الغدیر؛ کتابی سرتاسر استدلال
🔹رهبر معظم انقلاب: * کتاب «الغدیر» نماد دفاع از امیرالمؤمنین و تشیع است.
@Farsna
هدایت شده از استاد شهید هاشمی نژاد
هستي بخش.pdf
743.9K
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️مقاله تبیین ضرورت پرداختن به موضوع علم دینی، با عنوان " چرا علم دینی؟ " اثر دکتر مهدی گلشنی
▪️استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف
▪️نظریه پرداز علم دینی
▪️عضو فرهنگستان علوم
▪️عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
▪️عضو انجمن بین المللی علم و دین
▪️بنیانگذار و رئیس گروه فلسفه علم
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
1_70508938.pdf
319.2K
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
بیست و چهارمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی منتشر شد .
http://tkalam.ir/index.php/81-news/150-2019-07-07-05-35-24
👇👇👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
kalam- shakren97.08.30.mp3
28.79M
نقد الحاد مدرن - استاد شاکرین - جلسه چهارم
👇👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
kalam- shakren97.09.7.mp3
35.58M
نقد الحاد مدرن - استاد شاکرین - جلسه پنجم
👇👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
اعتقاد و بی اعتقادی به خدا در کف خیابانهای تهران !!!!🖕🖕🖕🖕🖕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درباره مدارس طبیعت بیشتر بدانیم: ترویج بی خدایی در پوشش روشهای جدید آموزشی
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
🚩مالخاز، کشیش گرجستانی : مسیحیان و مسلمانان باید علیه هر چه که حسین (ع) میجنگید، بجنگند
@jaarchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کشیش برجسته فرانسوی: تک تک کودکانتان در اروپا در آینده مسلمان خواهند شد.
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره در ایتا
https://eitaa.com/meshkatnoor
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢جنسیت و زبان قرآن/ چرا زنان در اغلب خطابات الهی دیده نمیشوند؟
📌حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان، عضو هیئتعلمی و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده در برنامه تلویزیونی «درسگفتار»، عنوان کرد:
🔰در موضوع جنسیت و زبان قرآن، پژوهشهای مختلفی صورت گرفته است. در این میان نتایج برخی مطالعات فمینیستی حکایت از فرودستی زنان در زبان قرآن دارد. یکی از دلایلی که در تائید این مدعا ارائه میشود، نحوه بهکارگیری الفاظ مذکر در قرآن است.
🔰با خواندن قرآن درمییابیم که تناوب استفاده از الفاظ و ضمائر مذکر بسیار بیشتر از الفاظ و ضمائر مؤنث است. گویی زنان دیده نمیشوند! اگر این برداشت صحیح باشد، آنگاه به نظر میرسد که با شبههای اساسی مواجه هستیم.
🔰پاسخ این مسئله در قاعده تغلیب نهفته است. زبان عربی برخلاف زبان فارسی، دارای دو نوع ضمیر مذکر و مؤنث است. بهطور طبیعی ضمائر مذکر در ارتباط با مردان و ضمائر مؤنث در ارتباط با زنان به کار برده میشود. اما در مواردی که زنان و مردان توأمان مدنظر باشند و یا در مواردی که جنسیت مجهول باشد، از ضمایر و واژگان مذکر استفاده میشود. درواقع در اینگونه موارد لفظ مذکر بر لفظ مؤنث غلبه مییابد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/JKQAn
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#زنان_و_خانواده
#حجتالاسلام_دهقان
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢فکر هدایتگر و موجآفرین رهبری در شرح نهجالبلاغه هویداست
📌آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، در مراسم رونمایی از کتاب «شرح نهجالبلاغه» اثر رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد:
🔰حق نهجالبلاغه ادا نشده است؛ زیرا کتاب زندگی و اداره جامعه است. توحید ناب و پیچیدهترین اندیشههای توحیدی در نهجالبلاغه هست که در جای دیگری نیست.
🔰شرح رهبر معظم انقلاب بر نهجالبلاغه، با رویکرد الهامگیری و پیادهسازی واقعیات دوران امام علی(ع) با دوره امروز است و از بیانات امام علی(ع) برای اداره امروز جامعه بهره بردهاند.
🔰میتوان فکر منظوم، اثرگذار، هدایتگر و موجآفرین و منسجم رهبر انقلاب را بر کل این شرح که از دوره جوانی تا دوره کنونی را شامل است ببینیم؛ زیرا در کل اثر، یک خط فکری وجود دارد که تعالی یافته و پختهتر شده و در این اثر تقوا، اخلاص و فداکاری، ایثار و گذشت ایشان دیده میشود؛ یعنی شرحی است که به قیمت زندان و تبعید گفته شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/ljisx
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 قسمتهایی از برنامه تحسین برانگیز 《آفتابگردون》
مزیت های قابل توجه این برنامه:
- بیان آموزه های دینی به کودکان با عبارات زیبا
- ترغیب غیر مستقیم به نماز
-ارائه چهره ای واقعی و مهربان از روحانیت
- جذب کودکان بدون تخطی از زیّ طلبگی
و...
💬 محمد خادمی
#آفتابگردون
@HozeTwit
هدایت شده از نسیم حکمت
کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی» تالیف استاد یزدان پناه، در همایش کتاب سال حوزه در سال 1397، به عنوان اثر شایسته تقدیر و همچنین اثری با عنوان محور ویژه شناخته شد.
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💎 جایگاه بی نظیر علامه طباطبایی در مقابله با فلسفه الحادی / وظیفه سنگین حوزه و حوزویان
علامه #مصباح_یزدی:
💢 مرحوم آقای صدوقی می فرمودند
اگر آقای #طباطبایی را از حوزه علمیه برداریم امتیازی برای حوزه قم باقی نمی ماند
و امتیاز حوزه علمیه قم به وجود آقای طباطبایی است،
مرحوم آقای میلانی می فرمود در عالم تشیع شخصی به جامعیت آقای طباطبایی یا نیست یا بسیار کم است،
برکات ایشان مخفی نیست
💢 اما چیزی که ما باید یاد بگیریم این است که بدانیم برای بقا و رشد حوزه و این که حوزه بتواند در برابر سیل بنیان کن کفر و الحادی که از ناحیه غرب به کل دنیا پخش می شود و موجی ایران را گرفته و گاهی موج های جدیدی به وسیله رسانه ها، اینترنت و سایر رسانه ها در اختیار جوانان قرار می گیرد ایستادگی کند ما وظیفه سنگینی داریم.
🍃 http://mesbahyazdi.ir/
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💎 امام صادق (ع) اولین موسس مدارس فلسفى مشهور در جهان اسلام
ميرعلى هندى از اندیشه وران معاصر سنى درباره امام صادق (ع) :
هو اول من اسَّس المدارس الفلسفيه المشهوره فى الاسلام ...
📘 بررسی فقهی فلسفه ورزى، آیت الله #اعرافی، ص۱۸۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔻توصیه های ناب بزرگان در مورد مجلس روضه و اشک بر #حضرت_امام_حسین عليه السلام🌷
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
1⃣ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺎﺿﯽ (رحمة الله عليه):
ﺩﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ ، #ﺭﻭﺿﻪ_ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻫﻢ ﻧﺸﺪ ﺩﻫﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺮﮎ ﻧﺸﻮﺩ.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
2⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻪ ﺑﻬﺠﺖ (رحمة الله عليه) :
ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﺍﺯ #ﻧﻤﺎﺯﺷﺐ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ .
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
3⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ (رحمة الله عليه) :
برای رسیدن به عرفان کامل دو راه و دو مکان بیشتر وجود ندارد ؛ یا در #حرم اباعبدالله یا در #مجلس ابا عبدالله…
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
4⃣ شیخ جعفر شوشتری(رحمة الله عليه) :
کسانی که نام این بزرگوار را می شنوند و تغییر حالی در خود نمی بینند، جداً نگران ایمان خود باشند! نام آقا امام حسین علیه السلام #محک ایمان است.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
5⃣ آیت الله علامه امینی (رحمة الله عليه) :
به هنگام شنیدن مدایح و مراثی آل محمد چنان بی قرار می شد که بر اثر شادی یا اندوه، زمان و مکان را از یاد میبرد و روحش چنان به پرواز در می آمد که گویی هم اکنون در همان صحنه ای است که اشعار و مدایح و مراثی از آن سخن می گوید.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
6⃣ آیت الله آشیخ عبدالکریم حائری (رحمة الله عليه) :
#روضه خوانی و #گریه بر سیدالشهدا علیه السلام عمل مستحبی است که هزار واجب در آن است.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
7⃣ حاج میرزا اسماعیل دولابی (رحمة الله عليه) :
محبت و عزاداری برای امام حسین علیه السلام انسان را زود به مقصد می رساند. کلنا سفن النجاه و سفینه الحسین اسرع.
همه ی ما اهلبیت کشتی نجاتیم ولی کشتی امام حسین علیه السلام سریعتر است . هنگام عزاداری انسان در دلش را باز میکند و امام حسین علیه السلام داخل میشوند
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
8⃣ آﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ (رحمة الله عليه) :
ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ #ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﻧﺮﺳﯿﺪ، ﻣﮕﺮ ﺩﺭ #ﺣﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ علیه السلام ﻭ ﯾﺎ ﺩﺭﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ،
«این کتیبه های سیاه که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را #شفاعت می کنند».
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
9⃣ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ (رحمة الله عليه) :
ﺩﻟﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﺎﻡ ﻣﺮﺍ ﻫﻢ ﺟﺰﺀ ﺭﻭﺿﻪ ﺧﻮﺍﻥ ﻫﺎﯼﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀ علیه السلام ﺛﺒﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ .
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
🔟 آیت الله بهاءالدینی (رحمة الله عليه) : دستگاه امام حسین علیه السلام فوق فقه است… نباید به دستگاه امام حسین علیه السلام اهانت شود، این عزاداری ها #احیا کننده نماز و مساجد است.
#مهم
🔰 علامه مصباح: حال که چندروز بیشتر از عمرم نمانده است، وظیفه دارم این مطلب را بگویم ....
🔻چند روزی بیشتر از عمرم باقی نمانده است، احساس می کنم وظیفه دارم که مطالبی را به ما بگویم که متأسفانه کمتر به آن توجه می شود و حتی کسانی که خودشان دست اندرکار این انقلاب بودند، در پیاده کردن ارزش های این انقلاب و برقراری این نظام، آن گونه که شایسته هست، مطلب را درک نکرده اند.
🔻 جوهره اصلی این انقلاب چه بود؟ شخص حضرت امام (ره) که پرچمدار این انقلاب بود و یاران ایشان و کسانی که هنوز هم واقعا پیرو ایشان هستند، ادعایشان این است که عنصر اصلی در انقلاب "دین" بود و معتقد بودند که باید ارزش های اسلامی پیاده و با دشمنان دین مبارزه شود.
🔻 فکر و اعتقاد دیگران را نمی توان با تزریق دارو، عوض کرد و نسل جوان امروز که برای کارهایش دلیل می خواهد – و صحیح هم هست – را نمی توان قانع کرد که بر اساس تقلید، اعتقادی را بپذیرند؛ چه بسا برخی از آنها شیوه پدرانشان را اشتباه بدانند؛ معتقد باشند چه فایده ای داشت که این همه جنگیدیم و این همه ویرانی و کشته و معلول حاصل شد؟ آیا نمی شد راه کم هزینه تری را انتخاب کرد؟
🔻 حتی اگر پذیرفته شد که دین باید در امور اجتماعی سیاسی دخالت کند، آیا این روشی که جمهوری اسلامی در پیش گرفته، روش درستی است؟ حتی اگر پذیرفتیم روش جمهوری اسلامی هم درست بوده، آیا در ادامه هم باید با همین شیوه جلو رفت یا شرایط عوض شده و باید به گونه دیگری عمل کرد؟ آیا امروز هم لازم است از همان شعارهای اول انقلاب حمایت کرد یا باید راه های دیگری را بیابیم تا ضرر کمتری داشته باشیم؟
🔻اگز بخواهیم نسل آینده ما اسلام انقلابی را باور داشته باشد و در این مسیر تلاش کند، باید پاسخ این سئوالات به خوبی برایش تبیین شود.
🔻 بنابراین اول ما باید شناخت خودمان را نسبت به خود و هستی و خدا به یقین برسانیم؛ ساده ترین راهی که بعد از هشتاد سال ما به آن رسیدیم این طرح ولایت است .
👈 دیدار با دانشجویان خواهر دانشگاه فردوسی مشهد ( شرکت کننده در طرح ولایت)
19 مردادماه 98