eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
799 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته درباره پیر شدن جمعیت ایران 👆👆👆 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حوزه های علمیه چرا سکوت کرده‌اند؟ بروید قم و را توجیه کنید! 💠 بار هم هشدار رهبری نسبت به پیری جمعیت 👆👆👆👆👆👆 🆔 @meshkatnoor
🚫 هر دم از این باغ بری می رسد... جریان شیرازی با رونمایی از ابزارهای عزاداری بدعت گونه، همواره مایه ی بی آبرویی و تحقیر شعائر اسلامی در جهان شده است. 🆔 @ meshkatnoor
👓 تکذیب آمار ادعایی مهدی نصیری بر اساس مستندات نصیری گفته: «براساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.» در حالیکه در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانم­ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟». براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده­اند. 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده ­اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است. https://www.ricac.ac.ir/news/3147 🆔 @meshkatnoor
** ** ✍️محسن مهدیان 💥آقای نصیری در برنامه زاویه،شبکه چهار جمهوری اسلامی، با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. 🔻اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. 🔻 دوم اینکه مردم مخالفند. 👇چند نکته در این رابطه: 🔸اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. 🆔 @meshkatnoor
⚡️شعله فتنه در پاکستان⚡️ ✍️ در این روزها، تظاهرات و تجمعات مختلفی علیه شیعیان پاکستان توسط افراط‌گرایان صورت گرفته است، تجمع‌کنندگان با شعارهای «زنده باد معاویه» و «زنده باد یزید»، شیعیان را تکفیر نمودند، از میان این تجمعات، دو تجمع بسیار حانز اهمیت است. ✅ 1. تجمع بریلویان پاکستان با محوریت جریان تحریک لبیک پاکستان (Tlp). ✅ 2.تجمع دیوبندیان و اهل حدیث پاکستان با محوریت دو جریان اهل سنت و الجماعة (Aswj) و جماعة الدعوة. بریلویان در این تجمع با شعار «زنده‌باد معاویه» و دیوبندیان و اهل حدیث با شعار ««زنده باد معاویه» و «زنده باد یزید» به دنبال مبارزه با شیعیان پاکستان هستند‼️ این جریان‌ها با حمایت سه محور غربی، عبری ✡️ و عربی، به دنبال تضعیف جریان مقاومت در منطقه و به حاشیه‌راندن وحدت مسلمانان هستند. از سوی دیگر با نفوذ و حمایت مالی Mi6 انگلیس💰، میان افراط‌گرایان شیعه در پاکستان بر شعله این فتنه دمیده شد. 📛 این اشخاص با اهانت به مقدسات اهل سنت، باعث شدند که جریان‌های افراط‌گرای بریلوی، دیوبندی و اهل حدیث پاکستان علیه شیعیان متحد شوند.‼️ ✅ این در حالی‌ است که آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای و آیت‌الله العظمی سیستانی، فتوا به حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت داده‌اند و عموم شیعیان به پیروی از این دو مرجع تقلید همواره به دنبال وحدت میان مسلمانان و احترام به اهل سنت بوده‌اند. ✅ بر این اساس علمای شیعه پاکستان به پیروی از این دو مرجع تقلید، درروزهای اخیر به‌دنبال روشن‌گری بوده و همه مذاهب اسلامی را به وحدت دعوت نمودند. ✍️ برای نابودی این فتنه دو راه‌کار پیشنهاد می‌گردد: ✅ ۱. علمای اهل سنت ‌به‌مانند علمای شیعه باید دعوت به وحدت اسلامی نمایند و در مقابل این گروه افراطی اعلان برائت نمایند. ✅۲. در این روزها، عموم شیعیان و اهل سنت در پاکستان گردهمایی بزرگی علیه این اقلیت افراطی برگزار کنند. 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از @javadgoli
🔴 توئیت عمار ملکی مدیر موسسه نظرسنجی گمان 🔺🔺عمار ملکی از ضدانقلاب های خارج نشین است که در توییت هایش به نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری توهین می کند. ⚫️ مهدی نصیری با استناد به آمار موسسه نظر سنجی این ضدانقلاب معلوم الحال ادعا کرد هفتاد درصد مردم ایران با الزام به حجاب مخالف هستند. ⚫️در ادعای مضحک دیگری این موسسه نظرسنجی ضدانقلابی اعلام کرده که طبق نظرسنجی ها، ۳۲ درصد مردم ایران به مذهب شیعه اعتقاد دارند!!!! ❓❓آقای مهدی نصیری مدعای شما درباره مخالفت اکثریت جامعه ایران با الزام به حجاب زنان، نیازمند بینه ثقه است و استناد به آمار موسسه ای که در رأس آن یک ضدانقلاب طرفدار اسراییل و آمریکا است از شما که سوابق مطبوعاتی از جمله مدیریت مسئول و سردبیری روزنامه کیهان را داری و آشنا با جریانهای سیاسی هستی ، بعید است. 📝 جواد گلی
هدایت شده از @javadgoli
🔺🔺نظر سازی های «موسسه افکارسنجی گمان» به مدیریت عمار ملکی صدای اصلاح طلبان تندرویی مانند جلایی پور از اعضای حزب منحله مشارکت را هم درآورده است. 🔆 جلایی پور با ارائه دلیل، آمارهای این موسسه را مخدوش اعلام می کند. ❇️ به عنوان مثال، این موسسه ضد انقلابی اعلام کرده که طبق نظرسنجی ها، سلطنت طلبان بیشترین طرفدار را در میان جریانات سیاسی در ایران دارند. ❓❓تعجب از آقای مهدی نصیری است که چگونه برای مبارزه با الزام حکومتی حجاب به آمار موسسه ای استناد می کند که حتی در میان اصلاح طلبان تندرو مطرود است و آمارش مضحک و فریبکارانه معرفی می شود.
🔶 دکتر محمد فنايي اشکوري سردبير دوفصلنامه علمي ترويجي معارف عقلي؛ 👈🏼 دكتر فنايي در جواب برتراند راسل كه معتقد است خدا شواهد کافی بر وجود خود در اختیار بشر قرار نداده است مي‌گويد: در خداشناسی دینی و عرفانی، هستی خدا بدیهی یا نزديک به بدیهی است و در خداشناسی عقلی و فلسفی، برای اثبات هستی خدا سه راه عمده وجود دارد: ✅ شناخت از راه آفاق یا جهان بیرون؛ ✅ شناخت از راه انفس یا جهان درون؛ ✅ شناخت خدا به خود خدا. 📄🗒📄 منبع: دو فصلنامه علمي ترويجي معارف عقلي، سال چهاردهم، شماره ۳۸، بهار و تابستان ۱۳۹۸، صص ۵ و ۶ 📔📔📔 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref 🆔 @meshkatnoor
4_5987716458287728891.mp3
20.34M
فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی در باره حجاب الزامی در برنامه زنده زاویه شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ 🆔 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
*#نقدی_بر_اشکال_اقای_نصیری* *#درباره_حجاب* ✍️محسن مهدیان 💥آقای نصیری در برنامه زاویه،شبکه چهار جم
◀️ پاسخ نصیری به مهدیان را ملاحظه کنید و خود قضاوت نمایید .به ترتیب شماره: 🔸1. بنده از تعبیر اجبار استفاده نکردم بلکه از الزام قانونی سخن گفتم و در دموکراتیک بودن تصویب چنین قانونی از نظر من بحثی نیست. بحث در باره کارآمد و یا ناکار آمد بودن یک قانون است که نفس چنین بحثی نه تنها خلاف دموکراسی و مردم سالاری نیست بلکه از لوازم آن است و البته یکی از ادله ناکارآمدبودن آن عدم موافقت اکثریت مردم با آن بر اساس برخی آمارهای رسمی است. 🔸 2. قانون الزام به حجاب در جمهوری اسلامی با قانون کشف حجاب رضا خان از این جهت که یکی در پی محو یک امر اعتقادی و اخلاقی با الزام بود و شکست خورد و دیگری در پی حفظ آن با الزام است و توفیقی نداشته، مماثلت دارد و قانونی بودن یا نبودن چندان تاثیری در ناکارآمدی چنین الزامی ندارد. 🔸 3. شما از کجا فهمیده اید که ثمر داشته است؟ آنچه عیان است افت وضعیت رعایت حجاب حداقل در دو دهه اخیر است و این که 60 تا 70 درصد زنان ایرانی حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند، هر چند به نظرم بیش از این مقدار به وجوب شرعی حجاب باور دارند. یک دیدگاه مدعی است که اگر از آغاز و یا در همین دو دهه الزام رفع شده بود، الان وضع حجاب در ایران نرمال تر بود. البته باید بر سر دو دیدگاه بحث کرد و برای آن استدلال آورد. 🔸 4. من بالاتر از شما معتقدم حتی بسیاری از کسانی که اصلا پوشش اسلامی نداشته باشند، می توانند در زمره متدینین باشند و در عین حال شکاف عاطفی یا سیاسی با جمهوری اسلامی بر سر الزام به حجاب هم نداشته باشند. ضمنا جناب عالی با این دید بازتان بفرمایید اگر زنان ایرانی حتی کسانی که حجاب شرعی را رعایت نمی کنند دیندارند و مشکل از هجمه فرهنگی غرب است پس این همه دو قطبی سازی و پمپاژ تنفر از برخی تریبونها نسبت به این زنان، ناشی از چیست و بیمارستان های متعلق به فلان ارگان انقلابی چرا حتی زنان با حجاب کامل اسلامی (مانتو) را وادار و ملزم به پوشیدن چادر می کند؟ 🔸 5. من هم اگر این قانون به تثبیت درونی و اعتقادی حجاب می انجامید و نتیجه اش صیانت اخلاقی بیشتر جامعه بود، با آن موافق بودم اما همه بحث بر سر این است که این قانون نه تنها نتوانسته چنین مقصودی را در حد انتظار تامین کند بلکه نتایج سوء دیگری را نیز به دنبال داشته است. ظاهر جامعه ما از حیث حجاب و پوشش و آرایش زنان برای بسیاری از مسلمانان و شیعیان و غیر مسلمانان خارج از ایران و حتی غربی ها بهت آور است. 🔸 6. اگر سازمان ثبت به وظابفش عمل نکرد حتما نباید شهرداری هم به وظایفش عمل نکند اما اگر قوه قضاییه و مقننه و مجریه سرشار از ناکارآمدی و برخی از فسادهای شرم آور و اعتماد و ایمان سوز باشند و استقرار عدالت را که به گفته امام صادق علیه السلام : «العدل اساس الاحکام» به فراموشی یا حاشیه رانده باشند، حتما نباید رسانه ملی و تریبون های نماز جمعه و علمای اعلام و نهادهای تبلیغی نظام به حجاب زنان گیر بدهند و تلاش کنند ویترین دینی نظام را با آن آرایش دهند. این امری خلاف عقل و عدل و ارتکاز عقلا و طبعا خلاف شرع است. 🔸 7. برخی از امور مانند برخورد با خشونت و سرقت و جنایت و بی نظمی (قوانین رانندگی) و اعمال آشکار خلاف عفت عمومی حتما الزام بردار است و مقابله با آن از بدیهی ترین وظایف اولیه یک حکومت است و البته باید در باره آنها فرهنگ سازی هم کرد اما در این که آیا حجاب هم در زمره این امور است، شدیدا تردید وجود دارد و لااقل بین کارشناسان دینی و اجتماعی و فرهنگی در مورد موثر ومفید بودن آن اختلاف نظر جدی وجود دارد و باید در باره آن همچنان به بحث و گفتگو بنشینیم. 🔸 8. به چه دلیل مردم در انتخاب اصل دین آزادند اما در انتخاب برخی از احکام دین آزاد نیستند؟ چطور مردم در انتخاب فرم و محتوای حکومت آزادند و به تعبیر امام خمینی (ره) می توانند حتی یک نظام دیکتاتوری را برگزینند اما در این که می توانند بر سر برخی احکام و قوانین هم در بستر مردم سالاری وارد گفتگو وچانه زنی شوند، به خصوص اگر دارای اکثریت باشند، آزاد و محق نیستند؟ لابد روشن است که منظور امام و بنده طلبه از این حرف این نیست که مردم می توانند حق و باطل را در حیطه شریعت تعیین کنند بلکه منظور این است که خداوند انتخاب هدایت و ضلالت و بهشت و جهنم را به خود انسانها سپرده است و نه به شمشیر و زور حاکمان. 🔸 9. قیاس مع الفارق است. نسبت وجوب شرعی حجاب با الزام قانونی آن مانند نسبت حرمت شرعی دروغ با حرمت آن نیست. حجاب واجب شرعی است اما این که قانونا می تواند الزامی باشد، مورد نقد و رد بسیاری از صاحب نظران است و در زمره اجتهادیات است و نه مسلمات مانند حرمت دروغ، به خصوص اگر الزام بی نتیجه یا اثر معکوس داشته باشد.
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸پاسخ دکتر غلامی به ادعای مهدی نصیری در مورد این که قانون الزامی بودن حجاب ، باعث شل حجابی شده است؟! 🆔 @meshkatnoor