#همایش
#فراخوان_مقاله
#اجتهاد_عقل_گرا
🔸 فراخوان مقالات #همایش ملی "اجتهاد عقلگرا"
🔰 محورهای همایش:
1️⃣ اجتهاد عقلگرا
2️⃣ اجتهاد نقلگرا
3️⃣ #الاهیات و علم #کلام
4️⃣ علم #اصول
5️⃣ علم #فقه
6️⃣ علم #تفسیر
7️⃣ علم #حدیث
8️⃣ سایر #علوم_انسانی- اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و …
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان فروردین ماه ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه سال ۱۴۰۰
📚🗓برگزاری همایش: پاییز سال ۱۴۰۰
📩 صندوق پستی:
🌐 rinc@iict.ac.ir
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش)
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2 🌐 @meshkatnoor
🌹 منکرین زمینهسازی، قیام و تشکیل حکومت برای اثبات ادعای خود به روایاتی از جمله روایت ذیل استناد میکنند:
🛑 پرچمهای برافراشته شده قبل از ظهور طاغوت است.
📌«كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۵)
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «هر پرچمي قبل از قيام قائم بلند شود صاحب آن طاغوت است (و با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است.»
◀️ نقد و بررسی
▫️اين روايات ناظر به قيامهايى است كه رهبر آن به جاى دعوت به معصوم، قيامكنندگان را به خود دعوت مىكند. به عبارت روشنتر رهبران آنها به جاى دعوت به حاكميت اهل بيت عليهم السلام خود را مطرح مىكنند و ديگران را به انانيت و نفسانيت خود فرا مىخوانند.
▫️همچنين منظور نفى قيام كسانى است كه خود را مهدى موعود معرفى مىكنند، مانند مهدى عباسى.
◀️ پاسخ تفصیلی
✅ جواب نقضی:
▫️اگر چنین روایاتی را بپذیریم حتّي قيام امام حسين عليهالسّلام هم مصداق پرچمهای طاغوت ميشود، چون قبل از قيام مهدي (علیهالسلام) رخ داده است.
▫️همچنین قيامهاي فراواني که در تاريخ اسلام مورد تأييد ائمه قرار گرفته باید منحرف تلقی شود. مانند قيام «مختار»، «شهید فخ»، «زيد بن علي» و «یمانی». برای نمونه امام رضا عليه السّلام در مورد قیام زید فرمودند: «زيد از علمای آل محمد بود و براي خداوند خشم نمود، و براي خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد.» (📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۴۸)
✅ جواب حلی:
▫️با توجه به تناسب حکم و موضوع، از خود این روايت میفهمیم كه مراد امام از قیامهای مورد نظر، انقلابهایی است كه در مسير خدا و اهل بيت نباشد، بلكه در مقابل آنها باشد، زیرا در محمول این روایت از واژه «طاغوت» و جمله «يَعبدُ من دون الله» استفاده شده است.
▫️مؤید این برداشت اینکه با توجه به سایر روایات مشابه نیز مشخص میشود که مراد امام از قیامهای قبل از ظهور، هر قیامی نیست: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۶و۲۹۷) «هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است.»
در این روایت پرچم به «ضلالت» مقید شده. پس تنها پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه هر پرچمی.
▫️با توجه به روایات، اهل بیت قیام زید را به این خاطر تأیید کردند که او مردم را به سوی خود نمیخواند بلکه در صدد جهاد با سلطان جائر بود.
امام صادق علیه السلام: «زید شما را به سوی خود دعوت نکرد بلکه تنها شما را به فرد مورد پسند از آل محمد فراخواند و اگر پیروز میشد به آنچه عهد کرده بود وفا میکرد. او در برابر سلطنت و حكومتى قيام كرد كه محكم و يكپارچه بود و مىخواست اركان آن را متلاشى کند.» (📚کافی، ج۸، ص۲۶۴)
▫️همچنین از امام صادق علیهالسلام نقل شده که در پاسخ به عبدالله بن حسن که امام را به بیعت با فرزندش -محمد نفس زکیه- به عنوان مهدی فرامیخواند، فرمودند:
«هرگز چنين كارى را انجام ندهيد! هنوز زمان حضرت مهدى عليهالسلام فرا نرسيده است و اگر تو گمان مى كنى كه اين فرزندت همان مهدى است، اين طور نيست و اين زمان، آن زمان نيست. اگر انگيزه تو آن است كه براى خدا غضبناك شوى و مىخواهى با قيام فرزندت، امر به معروف و نهى از منكر كنى، در اين صورت ما تو را رها نمىكنيم. (و از تو حمایت میکنیم)» (📚بحار، ج۴۷، ص۲۷۷)
❇️ بنابراین قیامهایی که در راستای حاکمیت معصومین باشد و به قصد نهی از منکر و مبارزه با طاغوت شکل گیرد مورد تأیید اهل بیت است و تخصصا از موضوع روایات مورد نظر خارج است.
📖منابع:
📌مجموعه آثار پنجمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت، ج۳، ص۳۵-۵۸ (محمدرضا فؤادیان)
📌 http://noo.rs/lH7L5
📣 @tafakoraat 🌐 @meshkatnoor
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ اگر مشکلی پیش بیاید از کجا بدانیم که رحمت الهی است یا عذاب الهی و به خاطر گناهان، آن مشکل پیش آمده؟
#کار #مشکل #رحمت_الهی #عذاب #گناه
#qorantv
@hashtagdin 🌐 @meshkatnoor
کتاب تاملاتی در دین و رسانه
📝به قلم دکتر کمال اکبری
▫️جهت خرید فایل PDF کتاب روی لینک زیر کلیک کنید 👇
https://idpay.ir/armaghanhayat/file/201280
جهت خرید نسخه چاپی، تماس بگیرید👇
📱09357306615
👈🏼 نکته مهم ؛ تکثیر پس از دانلود فایل شرعا و قانونا مجاز نمی باشد.
📌 موسسه رسانهی دینگستر ماندگارانتشارات ارمغان حیات
🌐 @meshkatnoor
🔰 ماه گذشتن از خواستهها
🔺 رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبهی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیهی شریفهی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کردهاند. روزه، مظهر گذشت از خواستههاست. ۱۳۸۳/۰۸/۰۶
#بهار_قرآن 🌐 @meshkatnoor
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥گفتگوی میرداماد و شیخ بهایی با دو تن از علمای اخباری مسلک
... #میرداماد : بارها گفته ام و باز هم میگویم که آقایان حوزه دینی طلبه محقق میخواهد ، نه چاکر مقلد ! ...
#شیخ_بهایی : خاصه اینکه بخواهیم به هر نوجویی متکی بر اصول دین حکم بدعت بزنیم و صاحب آن را به #تکفیر ، آواره کوه و بیابان بکنیم ( تبعید ) ...
میرداماد : خیال میکنید در هر عصر و زمانه ای خداوند تبارک و تعالی چند نفر چون او ( #ملاصدرا شیرازی ) را به امتی هدیه میکند ؟ خیال میکنید عزیز کرده خداوند تبارک رو میشه ذلیل کرد ؟!! ...
✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی (زندگینامه ملاصدرا)
💠 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
✴️#علم_شناسی2
#تجربه_گرایی
🔸یکی از روشهای بسیار مهم و کارآمد در مطالعه و پژوهش های علمی، روش تجربی است. با اینکه بهره گیری از این روش در مطالعه طبیعت دارای سابقه زیادی است، لکن همزمان با #انقلاب_علمی(1543-1687)، انقلابی نیز در روش تجربی رخ داده است.
🔸 ظهور تجربه گرایی جدید در این دوره با عبور از تجربه گرایی ارسطوئی و نقد آن صورت میگیرد. در تجربه گرایی ارسطوئی اشیاء بر اساس "اصول اولیه" ای تبیین می شوند که ارتباط وثیقی با "ذات معقول" و "هدف" اشیاء دارد و در قالب یک استدلال قیاسی معتبر سامان داده می شوند. چنین تبیین هایی "ذات گرایانه" و "غایت شناختی" اند و به همین سبب، در چنین تبیین هایی، بهای اندکی به تجربه و آزمایش داده میشود و روابط منطقی اشیاء از اهمیت ویژهای برخوردار است.
🔸🔸🔸
🔸در دوره جدید اقداماتی صورت گرفت که نگاه مذکور در تجربه گرایی رخت از میان بربست:
1️⃣گالیله با تاکید زیادی که بر تجربه و مشاهده مستقیم داشت، پژوهش های خود را معطوف بر چگونگی حرکت اشیاء و سبب آنها کرد، نه بر چرائی و هدف آنها. از این رو، با اقدامات او تبیین های #ذات_گرایانه و #غایت_شناختی جایگاه خود را در تبیین علمی از دست می دهند.
2️⃣از سوی دیگر، فرانسیس بیکن در برابر منطق قیاسی ارسطوئی، منطقی استقرائی را ارائه می دهد و بر این باور است که به سبب مشکلات موجود در روش قیاسیِ معتبر، این روش قانع کننده نبوده و نمی توان در علم از آن استفاده کرد. به جای روش قیاسی، باید از استدلال استقرائی سود جست. این روش گرچه به لحاظ منطقی معتبر نیست، لکن در عمل مفید و در شرایط معمولی متقاعدکننده است.
🔸🔸🔸
بنابراین، تجربه گرایی جدید با فراز و فرودهایی که تا به امروز در مطالعه علمی داشته و تفاسیر متعددی که از آن ارائه شده است، اولا مشاهده و آزمایش های تکرارپذیر در آن جایگاه ویژه ای دارد، ثانیا بر علل فاعلی و چگونگی تاکید دارد، نه بر ذات معقول و اهداف اشیاء که از دسترس حس و تجربه خارج اند و ثالثا قالب استدلال در تجربه گرایی قیاسی نیست.
____________________________
⬅️اما آیا تجربه گرایی تنها روش مطالعه و پژوهش علمی است؟
ادامه دارد...
📝جواد قلی پور
@meshkatnoor
💠 موسسه کلامی احیاء با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان همدان و مرکز تخصصی کلام و تفسیر کرمانشاه برگزار می کند.
❇️ نشست علمی با موضوع
"شواهد عدم تحریف قرآن و پاسخ به شبهات"
🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد جعفر انواری
(عضو هیئت علمی موسسه امامخمینی "ره")
📆 تاریخ: دوشنب ۱۴۰۰/۱/۳۰
🕰 ساعت ۲۲
🖥 به عنوان میهمان کلیک کنید👇🌷
https://www.skyroom.online/ch/bonyadamin/ehyahamadan
دکتر وحید یامین پور: کتابهایی که معرفی میکنم جزو بهترینهاست
یک دوره کامل و مختصر آشنایی با تاریخ تمدن و مطالعات سیاسی؛
مجموعه پنج جلدی "روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون"
🔶جلد اول: از آغاز تا پایان قرون وسطی
🔶جلد دوم: تمدن اسلامی
🔶جلد سه: از رنسانس تا روشنگری
🔶جلد چهار:از مدرنیته تا جنگ جهانی
🔶جلد پنج: اعتراض های مدرن تا کنون
پی نوشت: بعضی ها می پرسن برای تاریخ تمدن و نگاه صحیح به مباحث تمدنی از چه کتابی میشه شروع کرد این 5جلد واقعا مفید هستن و دید خوبی میدن...
@meshkatnoor
📌 شبهه : چرا در دعای فرج، برای سلامتی امام زمان دعا می کنیم ؛ مگر خداوند حفظ ولی خود را تضمین نکرده است ؟ 🔰پاسخ :
۱. منظور از سلامتی تنها سلامتی جسمی نیست؛ زدوده شدن غم و ناراحتیهایی که به علل مختلف از جمله گناهان ما بر آن حضرت (عج) عارض میشود نیز زیرمجموعه سلامتی قرار میگیرد؛ کسی که برای سلامتی حضرت حجت (عج) دعا میکند، طبیعتا باید مراقب باشد تا با اعمال خود، آسیبی به سلامتی و آرامش ایشان وارد نکند؛ و این خود یکی از فواید چنین دعایی است.
۲. این که امام زمان (عج) از نظر غائب هستند، به این معنا نیست که ایشان در معرض سختیها و ناراحتیهای جسمی قرار نداشته و همیشه و در همه حال در سطح عالی از سلامتی هستند.
آنچه در دوران غیبت تضمین شده، طول عمر آن حضرت است نه سلامتی کامل ایشان؛ زنده بودنِ ایشان تا زمانِ ظهور و قیام جهانی را نمیتوان دلیل بر این مطلب دانست که در طول مدت غیبت یا بعد از آن هیچگاه دچار بیماری و سختیهای جسمی و روحی نمیشوند.
۳. نکته مهم و نیازمند دقت بیشتر این که: بر اساس روایات، خداوند اراده خود را از طریق اسباب و وسایلی انجام میدهد. گاهی اراده خداوند این است که کاری حتما محقق شود و در عین حال ما نیز این امکان را داریم که خودمان را در مسیر اسباب و عوامل آن کار قرار دهیم. هر چند اگر ما این توفیق را از دست بدهیم و دست به کار نشویم، کار خدا بر زمین نمانده و از طریق اسباب دیگری انجام میگیرد. مثلا پیروزی نهایی حق بر باطل، از اموری است که حتما محقق خواهد شد؛ چه بنده و شما در راستای این پیروزی فعالیتی بکنیم، چه نکنیم. پس تلاش یا عدم تلاش ما، در حصول نتیجه قطعی که پیروزی حق است، تفاوتی ایجاد نمی کند؛ اما تفاوتی که وجود دارد، بهره بردن یا نبردن ماست.
با توجه به این مثال میتوان گفت حتی اگر تضمینی نبودن سلامتی امام زمان (عج) را _که ذکر کردیم_ نپذیرید و اصرار داشته باشید که آن حضرت به هر حال در سلامت کامل خواهند بود، در پاسخ میتوان گفت دعا، خود میتواند از اسبابی باشد که خداوند متعال به وسیله آنها ارادهاش را تحقق میبخشد؛ یعنی ما با دعا کردن در واقع خودمان را در تحقق این خواست خداوند دخیل میکنیم و بهرهمند میشویم. هرچند در صورتی که دعا نکنیم نیز خداوند اراده خود را از طرق دیگر به انجام میرساند و این خود ما هستیم که از این ثواب عظیم محروم میشویم.
۴. توصیه به دعا برای حفظ آن حضرت از بلاها و شرور، در روایات اهل بیت (ع) نیز آمده است. از جمله این روایات، دعایی است که شیخ طوسی رحمه الله در کتاب مصباح المتهجد آورده است که امام رضا (ع) برای دعا کردن برای حضرت صاحب الامر، به خواندن آن امر میکردند. بخشی از آن دعا چنین است: «خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان... و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورتگری فرمودهای، محفوظ بدار ... حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...» (مصباح المتهجد، صفحه 409).
۵. این گونه نیست که تنها ثمره دعا کردن برای سلامتی امام زمان (عج)، صرفا سالم ماندن آن حضرت در مقابل بلایا باشد تا بتوان نتیجه گرفت که اگر فرضا سلامتی آن حضرت تضمین شده باشد -هر چند توضیح داده شد که اینطور نیست- ، دعا برای سلامتی ایشان دیگر فایدهای نخواهد داشت؛ دعا کردن برای آن حضرت، ثمرات و فواید متعدد دیگری نیز دارد. از جمله اینکه نوعی ابراز ارادت به آن وجود مقدس است و یاد ایشان را در دلها زنده میدارد. همچنین خود دعا عملی عبادی است و موجب تقرب به خداوند متعال میشود. و فواید دیگر...
پس حتی اگر فرض کنیم دعای ما در سلامتی آن حضرت تاثیری ندارد، باز هم نمیتوان نتیجه گرفت که چنین دعایی بیفایده خواهد بود.
جمع بندی
_غایب بودن امام زمان (عج) و زنده ماندن آن حضرت تا ظهور، به این معنا نیست که ایشان در طول این مدت در معرض آسیبهای روحی و جسمی قرار ندارند.
_احادیث اهل بیت (ع) نیز بر دعا برای سلامتی آن حضرت (عج) تاکید دارند.
_افزون بر اینها، دعا به طور کلی و مخصوصا دعا برای سلامتی ایشان آثار مثبت متعددی برای خود ما نیز دارد.
آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش 📝حجت الاسلام مطیعی؛ دانش پژوه دکترای کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
📣#پذیرش_مدرسه_علمیه_معصومیه_قم
♻️مدرسه علمیه معصومیه قم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ از بین داوطلبان مومن، انقلابی و ممتازی که ضمن برخورداری از تحصیلات دانشگاهی و شرایط عمومی حوزه، واجد شرایط اختصاصی پذیرش در این مدرسه مبارکه میباشند، بر اساس #سند_راهبردی و
#طرح_تحول ویژه طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه، طلبه می پذیرد.
🔰مزایای #طرح_تحوّل_راهبردی مدرسه علمیه معصومیه:
✅محوریّت اندیشه های امامین انقلاب در نظام علمی و تربیتی
✅تربیت محوری، جامعیّت، تعمیق و کارآمدی عالمانه
✅رشد و هدایت علمی و تربیتی با نظارت اساتید برجسته و مجرّب
✅کوتاه شدن دوره تحصیل و کاهش تعطیلات زائد و بی ضابطه
✅رشد جامع و توانمندسازی تخصصی در قالب رویکردهای پایه
✅پیوستگی برنامه در مقدمات و سطح عالی با هدف نقش آفرینی اجتماعی و تمدنی
⏳زمان ثبت نام:
28 فروردین لغایت 31 اردیبهشت
⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مرکز مدیریت شده و یا داوطلبانی که هنوز موفق به ثبت نام در آن نشده اند، بایستی از طریق #لینک_ثبت_نام_پایگاه_پذیرش_معصومیه، اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه ها قرار گیرند.
لینک ثبت نام:
http://reg.masoumieh.ir