هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 شماره 80 از فصلنامه علمی پژوهشی #معرفت_فلسفی منتشر شد
1️⃣ تحلیل و نقد نظریه وجود رابط معلول در حکمت صدرایی / سید محمدجواد میرجعفری، غلامرضا فیاضی (ص7)
2️⃣ بررسی رابطه وجود و ماهیت در اندیشه صدرایی معاصر با محوریت سه تفسیر «حدی، عینی و تصوری» از ماهیت / مختارعلی رضائی، محمدعلی محیطی اردکان (ص23)
3️⃣ بررسی و نقد نفسالامر از نگاه علامه طباطبائی / سینا علویتبار، حبیبالله دانش شهرکی (ص39)
4️⃣ بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان / فردین جمشیدیمهر (ص51)
5️⃣ بررسی انتقادی مؤلفه خودآیینی در نظریه معنویتگرای عقلانیت و معنویت / سید احمد غفاری قرهباغ، محمدجواد فرجنژاد (ص67)
6️⃣ نظریه لیبرالیستی «عدالت چون انصاف» جان رالز و نقد آن / حمید شهریاری (ص87)
7️⃣ واقعگرایی اخلاقی در نگرش صدرایی / علی شیروانی، مرضیه ورمزیار (ص101)
8️⃣ نقد و تحلیل رویکرد دنت درباره برهان معرفت / محسن بهلولی فسخودی (ص115)
🌐 سایت نشریه معرفت فلسفی
🌐 marefatfalsafi.nashriyat.ir
💠 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔔رفع اتهام از افزایش جمعیت
✍️برخی با نگاهی محدود نسبت به محیط زیست و رابطه آن با جمعیت، بر این باورند که منابع محیط زیست تناسبی با افزایش جمعیت نداشته و منابع موجود در کشور، ظرفیت بیش از جمعیت فعلی را ندارد.
🕋بینشی که دین درباره رابطه جمعیت و محیط زیست در اختیار ما قرار میدهد، متفاوت از بینشی است که باورهای غیر توحیدی از این رابطه در اختیار ما قرار داده و بر تصمیمگیری ما نسبت به تعداد جمعیت تأثیر میگذارد.
🌏 از نگاه دینی منابع طبیعی و محیط زیست برای پاسخگویی به نیازهای مختلف انسانی کافی بوده و خداوند همگام با تولد هر انسانی، روزی او را برعهده گرفته است.
✅انسان باید به جای ترس از افزایش جمعیت، از توان مدیریتی که خدا در وجود او قرار داده است به نفع مدیریت جمعیت رو به ازدیاد خود استفاده کند.
🖇ادامه مطلب در:
https://btid.org/fa/news/257103
📎#محیط_زیست
📎#افزایش_جمعیت
📎#منابع_طبیعی
✍ حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی، دانش آموخته موسسه امام خمینی
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باور کنیم شهدا با عالم ما ارتباط دارند. اگر تردید دارید، یک داستان واقعی از زبان استاد قرائتی بشنوید.
🆔@meshkatnoor
📍به مناسبت هفته دفاع مقدس
دفاع امری فطری، بلکه غریزی است و همه جانداران اعم از حیوان و انسان در مقابل تهاجم به خود و زیستگاه شان واکنش دفاعی نشان میدهند تا دشمنی که به خانه و کاشانه آنها تعرض کرده را دفع نمایند.
روشن است که دفاع به این معنا قداستی ندارد؛ چون مشترک بین انسان و حیوان بوده و حیوانات را در این عرصه یارای تمایز بین امر قدسی و غیر قدسی نیست. آنچه دفاع را مقدس میکند نه دفاع از سرزمین و خانه و لانه است، بلکه دفاع از امری قدسی است. اینجا اهمیت انگیزه و آرمان و اینکه «از چه چیزی» دفاع میشود، روشن میگردد.
دفاع از ارزشهای دینی و امانت انبیای الهی و صالحان عالم که دست به دست چرخیده و از لابلای صخرهها و درههای پرفراز و نشیب تاریخ عبور کرده تا به دست ما رسیده است، آن را ارزشمند نموده و از سطح دفاع غریزی بالاتر برده است.
پس #دین و ارزشهای الهی و انگیزههای معنوی اکسیری است که امر غریزی را تبدیل به امری قدسی مینماید, و البته این خدمت دین به بشر را، شایسته فراموشی نیست!
بنابراین، دفاعی که این ظرفیت را دارد تا مقدس شود را نباید با نگاه تقلیلگرایانه به امری غریزی تحویل برد و آن را در دفاع از سرزمین و میهن محدود نمود. با این نگاه دفاع مقدس منحصر به میدانهای نظامی و جنگ سخت نبوده، بلکه میدان علم، فرهنگ، اقتصاد و... را نیز دربر میگیرد و تلاش با انگیزه الهی در دفاع از ارزشهای قدسی در این عرصهها نیز مقدس است.
نتیجه اینکه مؤلفه «از چه چیزی» است که جایگاه دفاع را مشخص مینماید و #دفاع_مقدس یعنی دفاع ارتقا یافته از امری غریزی و حیوانی به امری قدسی و الهی در میدانهای گوناگون نظامی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و... .
✍️ حجت الاسلام دکتر سید ابولقاسم کاظمی، دانش آموخته کلام موسسه امام خمینی
#دفاع_مقدس
https://eitaa.com/sayyedabolqasemkazemi
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_6855999038.pdf
148.1K
✍️ محمد جعفری
📮تبری یا تفرقه
⚠️ نهم ربیع الاول و برخی مناسبتهای تاریخی مورد ادعای آن، دست مایه ای برای برخی از مومنین فراهم می نماید که به برگزاری جشنهای برائت پرداخته و در آن به لعن و سب برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت بپردازند. متاسفانه این امر ، همیشه زمینه ساز تفرقه بوده و بهانه خوبی را در اختیار دشمنان دین و تشیع قرار داده که احساسات اهل سنت را بر انگیخته و آن را علیه شیعه در جای جای عالم به کار گیرند. هنوز فراموش نکردیم که قتل عام 1700 سرباز شیعه پایگاه اسپایکر ( در عراق ) توسط داعش مصادف با برگزاری مراسم لعن یکی از همسران پیامبر در لندن توسط یاسر الحبیب صورت گرفت.
🔺البته بدیهی است که ما هم تبری را از ارکان اعتقادی و رفتاری تشیع دانسته و هیچ گاه از آن تنزل نخواهیم نمود اما این نحوه مجالس تبری و بی احترامی مبتذل به مقدسات دیگران، هیچ مبنای عقلانی و دینی ندارد . در مقاله «تبری یا تفرقه»، به موارد مختلف در کلام و سیره اهل بیت اشاره کرده ایم که قطعا با برگزاری مجالس عید الزهرا در این ایام منافات دارد . حال قضاوت با خود این دوستان برائتی است که آیا اساسا برای سیره اهل بیت در این مورد ارزشی قائل هستند یا این که بنا دارند بر اساس امیال خود عمل نمایند؟!
🆔@mjafari_ir
1_6120701097.pdf
2.61M
📣 دانلود دومین فصلنامۀ علمی_تخصصی مطالعات شبهه پژوهی ☝️☝️
صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🔻مقالات ارسالی به این نشریه، در سطح علمی پژوهشی و در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روانشناختی و جامعهشناختی شبهه، شیوههای القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوههای شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانههای شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد.
➖گفتنی است در اين شماره، مقالاتی با عناوين ذيل ارائه گرديده است:👇👇
📝 ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد
✍️ حمیدرضا شاکرین
📝 خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی
✍️ رمضان علیتبار
📝 گونهشناسی شبهات تاریخی و ترفندهای آنان
✍️مصطفی محسنی
📝 نیازسنجی پژوهشی در گستره شبههپژوهی
✍️ احمدرضا فامیل دردشتی
📝پاسخگویی به سؤالات از منظر قرآن کریم (مبانی، اهداف، شیوهها و نمونهها)
✍️مجید خاموشی
📝 تعینات شخصيتی شبههگران و حاملان شبهه در پارادایم نظری اسلام
✍️ فرانک بهمنی ـ سعید بهمنی
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.shobhepajouhi.ir/
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #پادکست | نظریه تکامل
نقد دیدگاه ریچارد داوکینز (۱)
🎙 دکتر حامد ساجدی
🆔@meshkatnoor
حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
🎙 ارائه دهندگان
ابوالفضل کیاشمشکی
علیرضا قائمی نیا
یکشنبه 9 مهرماه ساعت 13:30
http://skyroom.online/ch/iict/hekmat
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #پادکست | نظریه تکامل
نقد دیدگاه ریچارد داوکینز (۲)
🎙 دکتر حامد ساجدی
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیا اسلام مروج فرهنگ استبدادی است؟
👈 آقای سلیمانی امیری (ملحد معروف):
استبداد از درون خانواده مسلمان از طريق سلسله مراتب چشم گفتنها (به پدر، به شوهر، به حاكم، و به خدا) شكل میگيرد و انسان را بیهويت میكند.
🎤 پاسخ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔸مغالطه استبداد 1️⃣
#شبكه_جهانی_ولايت
(ادامه دارد)
🔰@Sajedi_ir
💠 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_منتخب
#پاسخ_به_شبهات
#برنامه_چراغ
👈اینکه دین ما انسانیت باشه چه ایرادی داره؟🧐⁉️
سوال مجری شبکه ی معاند از #عبدالکریم_سروش و پاسخ ایشان که می گویند میتوان بدون دین و صرفا با رفتارهای انسانی به رستگاری رسید🧐‼️
و اما پاسخ استاد جعفری به شبهه ی دین ما انسانیت است رو از دست ندید.
🎙استاد#جعفری
#تاریخ_پخش : 1402.07.12
☑️کانال رسمی شبکه جهانی ولایت👇
🔰 @velayattv
🆔@mjafari_ir
🔻مـــــرکـــــز مــــطالـــعــات و پــاســـخگــــویی بــه شــبـــهات (حــوزههــای عــلمیـه) با همکاری
🔻 مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار مینماید:
مدرسه پاییزی شبههپژوهی «استحاله فرهنگی»
▪️به صورت حضوری
▪️همراه با اعطای معتبر گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم
➖نقش حوزه و روحانیت در مقابله با استحاله فرهنگی
▫️حجت الاسلام و المسلمین جعفری
➖نقش روشنفکران دینی در استحاله فرهنگی
▫️حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار
➖زمینههای فکری و اجتماعی استحاله فرهنگی
▫️حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی
➖دیدگاه و دغدغههای امامین انقلاب در زمینه استحاله فرهنگی
▫️حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر
➖جهانی شدن و استحاله فرهنگی
▫️حجت الاسلام والمسلمین مسعود اسماعیلی
➖چیستی استحاله فرهنگی
▫️دکتر یعقوب توکلی
➖جریانشناسی سکولار استحاله فرهنگی
▫️دکتر محمدجواد فلاح
➖روششناسی مقابله با استحاله فرهنگی
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: چــهارشــنبه و پــنــجشــنـــبه 19 و 27 مــــهــــرمـــاه 1402
📍مکان برگزاری: قم، دور شهر، کوچه شماره 1، مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
⏰ مهلت ثبت نام: 14 الی 18 مهر ماه 1402
⏰ ساعت برگزاری: چهارشنبه و پنجشنبه ساعت 13
ثبت نام از وب سایت:
🌐 EL.balagh.ir
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
🆔@meshkatnoor
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « چالش های خداباوری »
نوشته عبدالرئوف افضلی منتشر و وارد بازار نشر شد.
📙این کتاب در هفت فصل به رشته تحریر درآمده است.
✍🏻 در چکیده پشت جلد کتاب آمده است :
اثر پیش رو برخی از چالشهای مهم خداباوری در قرن اخیر، مانند: شبهه خفای الهی، شبهه خدا به مثابه فرافکنی، شبهه خدا به مثابه پندار، شبهه خدا به مثابه مولود جهل آدمی و مانند این شبهات را بررسی کرده. این شبهات ابتدا با تکیه بر منابع اصلی تبیین گردیده و سپس با تکیه بر منابع فلسفی دانشمندان مسلمان مورد انتقاد قرار گرفته است.
🏵این کتاب توسط مرکز بین المللی ترجمه ونشر المصطفی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است.
#المصطفی(ص)
#دبیرخانه_حمایت
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی252
✳️ گروه جامعهشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: ماهیت علم کلام اجتماعی
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #قاسم_ابراهیمی_پور
👤 ناقد: آقای دکتر #حسن_یوسفیان
👤 مدیر کرسی: آقای #میثم_بیگدلی
🗓 دوشنبه 17 مهرماه 1402 ⏰ 10:30
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
#کرسی_علمی_ترویجی #کرسی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
33.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم | #نمایشی_از_هیچ!
❓ آیا هیچ میتواند جهان را به وجود بیاورد؟
🔻در #فیزیک و #فلسفه از #هیچ صحبت میشود، این هیچ دقیقا چیست؟
آیا اصلا وجود خارجی دارد؟
⏮ در این ویدئو در قالب یک نمایش در مورد «هیچ» در سطوح مختلف صحبت میشود.
✔️ بعد از دیدن این ویدیو، وقتی میشنویم که میگویند آیا جهان می تواند از هیچ به وجود آید، بهتر میتوانیم در مورد مفهوم هیچ فکر کنیم.
🆔@meshkatnoor
🚫 کتاب «سگ و شریعت» در شرُف انتشار است. نویسندهاش از شاگردان «امیرحسین ترکاشوند» نویسندهی کتاب معروف «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» است. (یادآوری میکنم خطاهای فاحش روششناختیِ آن کتاب را)
⭕️ شاگرد نیز (طبق آنچه در گفتگوی مستقیم با وی در توییتر دریافتم) همچون استادش، عمیقاً کمسواد امّا در عوض «پُر اطلاعات» است. در عین اینکه در بهرهمندی از روش علم فقه بهشدّت ضعیف است، امّا در گفتارهایش طوری مخاطب را درگیر فراوانیِ اطلاعات خویش از دیدگاههای فقهاء و روایات و گزارههای تاریخی و البته اصطلاحات فقهی میکند و چنان پرطمطراق سخن میگوید که جز کسیکه اطلاع دقیق از فرازونشیبهای بحث فقهی و فرایند فقاهت نداشته باشد، کسی به این نقصان پی نمیبرد.
❌ گرچه «طهارت یا نجاست سگ» از لحاظ تأثیر پررنگی که در سبک زندگی دارد مهمّ است، اما مسئلهی بسیار مهمتر، پدیدهی نوظهور #فقاهت_ژورنالیستی است که با ضمیمهشدن به ظرفیت اینفلوئنسرسازی در فضای مجازی روبهرُشد است و خطرهای خاص خود را (ازجمله تزلزل اعتماد به فتاوای فقهی و عرفیسازیِ دین) برای دیانت جامعه دارد.
📍چه باید کرد؟
از فرهیختگان بزرگوار حوزوی و مؤسسات تبلیغی انتظار میرود که ضمن احتراز از تفسیق و تکفیرِ نویسنده، اهتمام جدّی داشته باشند به «واکنش علمی در تخاطب با عموم مردم که مخاطبین اصلیِ کتاب هستند».
با تجربهای که پشتسر گذاشتیم، یک واکنش مناسب همان جنس اقدامی است که آقای سوزنچی در واکنش به کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» داشتند.
✍️ علیرضا ملااحمدی
🆔@meshkatnoor
✍️تدبیر عقل دینی برای دوران سالمندی
🔸عقل یکی از نعمتهای خداوند است که افراد بر ارزش و اهمیت آن توافق داشته و تلاش میکنند خود را بهرهمند از آن معرفی کرده و برای رفتارهای فردی و اجتماعی خود پشتوانه عقلی و فکری دست و پا کنند.
✅لازم است که تعریف ما از عقل، دقیق و عالمانه و جامع باشد تا با شناخت مشترکی از آن به یک سبک زندگی فردی و اجتماعی درست و مشترک دست پیدا کنیم
🕌امام رضا علیهالسلام در ضمن حدیثی یکی از نشانههای عقل و خرد کامل را این میدانند که شخص آیندهنگر بوده و با ازدواج امروز از منافع متعدد آن در آینده بهرهمند شود. سالمندی کم زحمت آینده در گرو عمل به این حدیث گرانبهاست.
🖇ادامه مطلب در:
https://btid.org/fa/news/259606
📎#سالمندی
📎#عقل
📎#تدبیر
📎#فرزند_آوری
🆔@meshkatnoor
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « جهان شناسی کلامی »
نوشته محمدحسن قدردان قراملکی منتشر و وارد بازار نشر شد.
📙کتاب پیش رو درقالب چهارفصل نگاشته شده است
فصل اول: کلیات و مفاهیم
فصل دوم: عالم مجردات تام عالم انوار
فصل سوم: عالم مثال اشباح و ازله
فصل چهارم: عالم طبیعت
✍🏻در چکیده پشت جلد کتاب آمده است :
وحدت یا تکثر جهان و گستره آن از مسائل مهم علوم کیهانی، فیزیکی، فلسفی و دینی است که تحولات عظیمی را نیز درپی داشته است.
❇️کتاب حاضر با تامل در منابع نقلی و عقلی به تبیین مراتب جهانشناسی از منظر دانش کلام و به تفصیل از سه مرتبه عالم عقول و انوار، عالم مثال و اشباح و عالم مادی پرداخته است.
🏵این کتاب توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است.
🆔@meshkatnoor
تجمع علمای نجف در صحن شریف حضرت مولا امیرالمومنین(ع) به مناسبت اعلام حمایت از مردم فلسطین
از راست به چپ حضرات آیات:
١-شیخ محمدتقی جواهری
٢-سید علی #سیستانی
٣-سید محمد باقر صدر
۴-سید نصرالله مستنبط
۵-استاندار کربلا
۶- سید ابوالقاسم #خویی
٧- سید جمالالدین خوئی
#شهید_صدر
#آیت_الله_خویی
#آیت_الله_سیستانی
#فلسطین
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی252 ✳️ گروه جامعهشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حم
✳️ گزارشی از کرسی ترویجی "ماهیت علم کلام اجتماعی"
✅ به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم ابراهیمیپور عضو هیئت علمی مؤسسه به عنوان ارائه کننده در این کرسی ترویجی که در سالن اندیشه مؤسسه برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علم کلام پرداخت و گفت: بررسی جایگاه علم کلام در طبقهبندی علوم، موجب ارائهی تبیین دقیقتری از نسبت کلام و اندیشه اجتماعی به دنبال خواهد داشت، از آنجایی که علم کلام از موضوع، غایات و روشهای متنوعی بهره میبرد، میتوان موقعیتهای متنوعی برای آن در طبقهبندی علوم در نظر گرفت.
🔷 وی افزود: اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداختهاند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا اندیشه اجتماعی کلامی مینامیم.
🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمیپور خاطرنشان ساخت: علم کلام با دسته اول از غایات در زمره علوم نظری و با دسته دوم از غایات در زمره حکمت عملی قرار میگیرد، آن بخش از کلام که در بخش حکمت نظری قرار میگیرد، مبانی علوم اجتماعی متناسب با خود را تولید میکند و خود به صورت مستقل قادر به تبیین مباحث اجتماعی نخواهد بود اما آن بخش از کلام که در بخش حکمت عملی قرار میگیرد، خود علمی اجتماعی محسوب میشود.
🔷 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به دانش اجتماعی کلامی اشعری اشاره کرد و گفت: ابنخلدون اندیشمند قرن هفتم هجری، «علم عمران» را مبتنی بر کلام اشعری تأسیس و شرح مفصل آن را در مقدمه کتاب تاریخی خود بیان میکند، مقدمهای که بسیار مفصل به صورتی کتابی مستقل مورد توجه قرار گرفت و بعدها تحت عنوان مقدمه ابن خلدون شهرت یافت.
🔷 وی افزود: علم عمران ابن خلدون، او را قادر به تبین اجتماعی از حوادث تاریخی در صدر اسلام میسازد که اقناع عمومی را به دنبال دارد، وی از سقیفه، اختلافات امیرالمؤمنین علیهالسلام و معاویه، قیام عاشورا، حکومتطلبی ابن زبیر و امکان ظهور منجی بشریت، تبیین اجتماعی ارائه مینماید. تبیینهای او، از سوی فلاسفه، متکلمین، فقها، محدثین و مورخین، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است و جای انتقادهای اجتماعی در میان آنها خالی است.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمیپور به دانش اجتماعی کلامی شیعی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است.
🔷 وی با بیان اینکه کار علم کلام به عنوان یک علم عملی، همواره یک فعالیت و عملیات فرهنگی است گفت: علم کلام دائم تلاش میکند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینهساز شکلگیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد.
🔷 وی افزود: درک دقیق این ضرورت ها متکلمینی مثل خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی را بر آن داشت تا با رویکرد اجتماعی، در مورد فرهنگ (باورها، ارزش ها، هنجارها و رفتارها)، تقسیم کار اجتماعی، همنوایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی و کنترل اجتماعی دست به نظریه پردازی بزنند، این انباشت علمی حاکمی از کلام شیعی برای تأسیس علمی مدون و با موضوع و روش مشخص تحت عنوان کلام اجتماعی، ظرفیت بالایی دارد.
♻️ خاطرنشان میشود در ادامه جلسه، دکتر حسن یوسفیان و نیز جمعی از حاضران در جلسه به بیان دیدگاهها، انتقادات و نظریات خویش پرداختند و سؤالات خود را مطرح کردند.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✌️پیروزی پابرهنهها؛ وعده حتمی الهی
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره)
🔹اگر باور کردیم که خدا همیشه در میدان است از هيچ چيزی نمیترسيم، از طوفانها نمیهراسيم چون با جايی بستهايم كه تزلزلی در آن نيست.
🔸خدا غير از اين كه در تاريخ، دهها بار اين را به ما نشان داده و غير از اين كه در آيات متعددی آمده كه وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ؛ [و در جای دیگر میفرماید:] إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ.
🔹تاريخ را كه ما نبودهايم ببينيم ولی در اين دوره خودمان كه خيلی از اين موارد را ديدهايم. در همين هشت سال جنگ تحميلی نديديم؟! اين دوره دفاع مقدس نمايشگاه معجزات الهی بود. چه كسانی با چه ابزارهايی چه قدرتهايی را شكست دادند. خدا ثابت كرده كه پابرهنهها موفق میشوند.
📆 90-11-06
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای سرباز روحالله رضوی از فعالان تبلیغ بینالمللی این روزها شبانه روزی در حال تولید محتوا پیرامون وقایع فلسطین اشغالی است. بخشی از فعالیتها پاسخ به شبهات مختلف فضای مجازی است.
شبهاتی که حتی بین طلاب و فضلای حوزوی و گروههای حوزوی هم مطرح میشود.
همینجا به ایشان خدا قوت میگوییم.
#جهاد_تبیین
#طوفان_الاقصی
🆔@meshkatnoor
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « پرسمان دین شناخت» نوشته حمیدرضا شاکرین منتشر و وارد بازار نشر شد.
عصر حاضر مجال ظهور و بروز پرشتاب آراء و نگرههایی است که مواجهه بههنگام، دقیق و علمی با آنها ارتقاء معرفتی مبارکی را نوید داده؛ در مقابل هرگونه کمکاری و فرصتسوزی خلأها و آسیبهای بنیادینی را در اندیشه و معرفت دینی سبب میشود. كتاب پیشرو برآن است تا چندى از بنيادىترين پرسشهاى پربسامد دینشناختی مانند چیستی، چرایی، گستره و کارکرد دین؛ زبان دین؛ وحی و تجربه دینی، رابطه دین با علم، اخلاق و پیشرفت؛ آموزه نجات و حقانیت و… را باز كاود.
طرح ارزشمند ضیافت اندیشه استادان معظم دانشگاهها فرصتی مغتنم پدید آورد تا معارف بنیادین دینی در میان شماری از برجستهترین شخصیتهای علمی کشور بحث و گفتگو شده؛ جدیدترین آراء و اندیشهها در این زمینه را به بررسی و بازخوانی فراخواند. اثر حاضر یکی از نتایج این گفتوگوها و تعاملات است که چندی از مباحث دینشناختی را با رصد نوآمدترین نگرهها به بحث مینشیند…
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#فیلم | #نمایشی_از_هیچ! ❓ آیا هیچ میتواند جهان را به وجود بیاورد؟ 🔻در #فیزیک و #فلسفه از #هیچ صحب
✍ #یادداشت | از هیچ!
🔸نئوداروینیستهای خداناباور در دانش زیستشناسی فرگشتی وقتی به منشأ حیات و مسأله اولین موجود میرسند، موضوع را به دانش فیزیک کوانتوم تقلیل میدهند و از ادعاهای برخی از دانشمندان فیزیک برای موجه نشان دادن دیدگاه خود بهره میگیرند.
🔸در کوانتوم مکانیک، جمعی از فیزیکدانان خداناباور میگویند جهان از هیچ به وجود آمده؛ شخصیتهایی همچون ادوارد تریون، لارنس کراوس و استفان هاوکینگ با استفاده از برخی نتایج نظریه کوانتوم مکانیک مدعی شدهاند جهان مادی ناشی از افت و خیز کوانتومی است و از هیچ به وجود آمده است؛ کراوس در کتاب «جهان از هیچ» مدعی است فضا و زمان، ماده و انرژی و حتی خود جهان از هیچ موجود شدهاند؛ وی برای توجیه خداناباوری مدعی است که به وجود آمدن چیزی از هیچ، طبق قوانین جدید فیزیک قابل تبیین است.
🔸باتوجه به تفاوت میان خلاء به معنای (هیچ مطلق) که امری بیعلت و ضابطه است و خلاء کوانتومی که امری وجودی و دارای فضا، میدان کوانتومی و انرژی است، جهان در واقع برخلاف دیدگاه این دسته از فیزیکدانان باید از خلاء به معنای امری وجودی شکل گرفته باشد، نه خلاء مطلق.
🔸حال به فرض اگر منظورشان خلاء فیزیکی باشد نه مطلق، سؤالی پیشینی مطرح است که این امر وجودیِ فیزیکی چگونه قابلیت پیدا کرده تا جهان را بیافریند؟ آیا خلاء فیزیکی قبل از ایجاد فضا زمان، تابع قانونی بوده که مطابق آن عمل کرده و جهان آفرین شده، یا همزمان و پس از ایجاد فضا زمان به وجود آمده؟
🔸حال اگر بپذیریم فضا- زمان، تابع قوانین طبیعت است همانطور که هاوکینگ گفته: «نظم حرکت اجرام کیهانی مانند خورشید، ماه و سیارات نشان میدهد که این اجرام به جای آنکه بازیچه میل خداوند و شیاطین باشند از طریق قوانین طبیعت معینی اداره میشوند» ، پس ناگزیر قوانین طبیعت که جهان در آنها به وجود آمده، مقدم بر خلاء فیزیکی بوده که در این حال به صورت ضمنی یک واقعیت متافیزیکی را خارج از جهان مادی پذیرفتهایم!
🔸در فرض پذیرش قانون طبیعت خارج از جهان مادی، سؤال پیشینی دیگری طرح میشود: آیا کسی قبل از قانون فیزیک بوده که آنرا وضع کرده و یا اینکه قانون فیزیک همزمان با خلق جهان، مقرر شده؟ اگر فرض اول پذیرفته شود، مطلوب خداباوران ثابت میگردد. اما در فرض دوم، قانون طبیعتی که قبل از آفرینش هستی وجود نداشته و همزمان با خلق جهان به وجود آمده، چگونه میتواند آغاز و منشأ حیات را توضیح دهد!
🔸تا وقتی جهان آفریده نشده قانونی موجود نیست که به توضیح جهان بپردازد. از اینرو، ملاحظه میشود که اگر منشأ حیات و آفرینش صرفا علمی بررسی شود، مسأله بی پاسخ خواهد ماند.
🔸در پایان این یادداشت، مطلبی از هاینز پجلز (Heinz Pagels) فیلسوف خداناباور نقل میشود که جالب توجه است. او مینویسد: «چه چیزی به آن خلاء میگوید که آبستنِ یک جهان ممکن باشد؟ به نظر میرسد که حتی خلاء در معرض قانون باشد، منطقی که قبل از فضا و زمان وجود داشته است».
✏️ حجّتالاسلام دکتر احمد منصوری
🆔@meshkatnoor