❓پرسشی پیرامون مسأله جبر و اختیار
🔰منظور از روایت معروف «السعید سعیدٌ في بطن اُمّه و الشقيّ شقيّ في بطن اُمّه» چیست؟
🌐برای مطالعه پاسخ تفصیلی اینجا را مشاهده کنید
https://eitaa.com/seyfimazandrani_com
🆔@meshkatnoor
بررسی رابطه دین و اخلاق ازمنظر سم هریس .pdf
822.2K
#معرفی_مقاله | «بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس»
🔹 این مقاله به قلم آقایان مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو نگارش یافته و در پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) به چاپ رسیده است.
🔸 نویسندگان محترم در این مقاله به ادعاهای خداناباورانه و دین ستیزانه سم هریس یکی از سردمداران خداناباوری جدید پرداختهاند. هریس معتقد به تعارض رابطه دین و اخلاق بوده و دین را ویرانگر آن اخلاق میداند. وی از طریق بررسیهای میدانی و استقراء ناقص و اکتفا به برخی شاخصها همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و همچنین شر و خشن معرفی کردن ادیان ابراهیمی و جامعه دینداران تلاش کرده وانمود کند که وضعیت جوامع خداناباور در حوزه رفتار اخلاقی و بهزیستی از جوامع خداباور به مراتب بهتر است. وی میکوشد این مطلب را به مخاطبان بقبولاند که این خداناباوری است که جامعه را اخلاقیتر کرده است.
🔹 مقاله حاضر، ادعاهای هریس را درباره رابطه دین و اخلاق بررسی نموده و به این نتیجه رسیده است که این ادعاها دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزشها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخصهای مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخصهای اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بیتوجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزههای دینی است. این مقاله از منابع متنوعی در این باره بهره برده است.
🆔@meshkatnoor
در مورد نقدهای سیاسی وارد بر مناسک عاشورایی و اربعینی لازم است تا به چند نکته اشاره شود:
1.مهمترین مساله خدشه در دوگانهسازی منتقدین مناسک عزاداری است. القای وجود تفاوت بین قرائت مردمی و حکومتی از این مناسک، مغالطهای است که راه هرگونه دفاع یا پاسخ را نسبت به این انتقاد مسدود میکند. دوگانه شور و شعور یا دولت و مردم در حوزه مناسک عزاداری مثل اربعین به هیچ عنوان توجیه عقلانی نداشته و موجب غفلت از رابطه دیالکتیکی و تنگاتنگ آنها میشود.
2.این دست نقدهای وارده بر مناسک عزاداری، به هدف حل مساله نبوده و خودشان آغشته به مقاصد سیاسی همچون بازکردن راه برای گفتمان مذاکره و تساهل با دشمنان اسلام هستند.
3. شعائر اسلامی و شیعی، در سرشت و ذات خویش سیاسی هستند و دلالتهای آشکار سیاسی دارند چراکه اسلام چنین خصوصیتی دارد و احکام و ارزشهای آن هرگز بیگانه با جامعه و قدرت و نظام سیاسی نیست. پس غایات سیاسی جزو طبیعت آنهاست، نه تحمیلی از بیرون که بتوان به آن خُرده گرفت. از این رو مناسک سکولار، انکار بخشهای عمدهای از دین است و بر تلقی سکولار از دین استوار میگردد. پس صورت طبیعی، مناسک سیاسی است و صورت مَرضی، مناسک سکولار.
4.آنچه سیاسیکاری و جناحاندیشی خطاب میشود، هرگز با واقعیت تطابق ندارد زیرا دمیدن روح انقلابی در شعائر اسلامی و شیعی و پیوندزدن درونمایههای آن با نیازهای انقلاب و کشاندن مردم به عرصه هواداری از انقلاب، امری سیاسی است اما سیاسیکاری نیست که بتوان به مذمت و ملامت آن پرداخت. چگونه میتوان ادعای علاقه به معصومین(ع) را داشت اما به دفاع از حکومتی که ریشه در تعالیم و معارف ایشان دارد و میخواهد جامعهای مبتنی بر آموزههای آنها بنا کند، برنخاست و بیطرف و بیموضع بود؟! باید شبیهسازی تاریخی کرد و مردم را به تکالیف تاریخی امروزیشان آگاه ساخت و نشان داد که در عمل، باید چگونه رفتار کرد که خط آن حضرات ادامه یابد و ما بهعنوان شیعیان جزو پیروان عملی ایشان باشیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔@meshkatnoor
#معرفی_کتاب
#درآمدی_جامعهشناختی_بر_ادوار_علم_کلام_شیعه، نوشته قاسم ابراهیمیپور.
🔸در این کتاب تلاش شده با دورهبندی تاریخ کلام در پنج دوره و بررسی عوامل #رشد و #افول هر دوره، امکان فهم اکنون و #پیشبینی آینده آن را فراهم آورد.
🔸کلام شیعه تنها در 43.7 درصد از تاریخ خود را در رونق به سر برده است. عدم رونق علم کلام در نیمی از عمر آن، دلایل متعددی دارد
اما مهمترین دلیل آن ورود #رقیبان قدرتمندی مثل #فلسفه، #عرفان، #تفسیر و #حدیث به عرصه مباحث کلامی بوده است.
🔸رکود یا فقدان علم کلام پیامدهای متنوعی داشته است مثلا در دوره معاصر مشکلات بنیادین علومی چون فقه به فقدان کلام بازمیگردد چراکه #تحول در #فقه بدون تحول در مبانی کلامی آن میسر نخواهد بود.
🟡 لینک خرید اینترنتی:
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/smart_search¶m=%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%20%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85
✍#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour/207
✨#استاد_عبودیت ✨#دوره_تشکیک_وجود ✨#آنلاین ✨#پاییز
📣دوره تشکیک وجود در حکمت متعالیه
🎙استاد عبد الرسول عبودیت
سرفصلهای دوره
💢فرصتی بینظیر برای فراگیرانِ علوم عقلی از سراسر ایران و جهان به صورت #آنلاین و #آفلاین
✅علاوه بر استفاده از استاد برجسته فلسفه، از مزایای صدور مدرک معتبر و امکان پرسش و پاسخ بهرهمند خواهید بود.
⏳ظرفیت محدود بوده و اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کنند.
👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_110
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✳️ سفر اربعین و مساله رنج
✍️ محمد جعفری
یکی از مهمترین دغدغه های انسان معاصر، مساله رنج آدمی در زندگی مدرن است. دنیای جدید با رشد ابزار و تکنولوژی، گرچه رنجهای عینی ( objective) و جسمی انسان را کاهش داد اما در درمان رنجهای درونی (subjective)، روحی و روانی نه تنها توفیقی نیافت بلکه روز به روز بر استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی انسان افزود.
در این میان روان شناسان مدرن، تلخی ها و سختی های زندگی و حوادث تراژیک را لازمه زندگی دانسته و بدون آن که توجیهی برای آن بیابند، صرفا تلاش کردند که با تکنیکهای ذهنی و روانی، این واقعیت و وجه تراژیک زندگی را برای او قابل تحمل کرده و تاب آوری او را بالا ببرند.
این نگاه، رنجها را به دو دسته " رنج از" و " رنج برای" تقسیم می کند. "رنج برای"، رنجی است که انسانها برای رسیدن به هدف والاتر تحمل می کنند و "رنج از"، رنجهای عمدتا ناخواستهای است مانند بیماری ها و اتفاقات ناگواری که زندگی انسان را با اختلال مواجه می کند. آنها "رنج از" را منفی و "رنج برای "، را مثبت جلوه می دهند و راه گریزی از" رنج از" نمی ببینند.
اما در نگاه دینی و جهان بینی الهی، اساسا چیزی به نام" رنج از" وجود ندارد و همه رنجها از نوع، " رنج برای" است که یا خود انسان و یا خداوند منان برای رشد و تعالی انسان برای او رقم زده است.
" رنج برای" در معنویت دینی و نگرش آفرینی برای انسان متدین، نقشی اساسی دارد و سفر اربعین یکی از مصادیق بارز و خاص آن است. این سفر با توجه به مشکلاتی بسیارش مانند تراکم جمعیت و شلوغی و بی خوابی و تحمل گرما و سرما و...، حقیقتا آسوده و ساده نیست و هر کسی که یک بار به آن طریق رفته باشد، بدین واقعیت اذعان می کند.
اما احدی از زائران اربعینی را نمی یابید که بعد از سفر، از تحمل این شدائد خود خواسته، پشیمان باشد بلکه جز با خاطر و خاطراتی زیبا و قلبی مالامال از آرامش، توشه ای از این سفر به منزل نمی رساند.
انسان مدرن لذت گرا و سوداگر، هیچ درکی از این امر ندارد چرا که شاکله شناختی و ذهنی او، زاویه دید او را نسبت به این امر، کور کرده است.
آری اربعین سفری آمیخته به "رنج برای رسیدن به حسین بن علی" است. او که خود "رنجی غیر قابل تصور برای رسیدن به معشوق حقیقی" کشید که بشریت در تحلیل آن درمانده است.
آری سید الشهدا ذوب در عشق زیبای مطلق شد و رنجها را همه زیبا دید و عاشقان او هم ذوب در او گشته و درکی نسبت به رنج این سفر نداشته و لذا منتظر اربعین های بعدند تا دوباره و چندباره این رنج، و لذت بی پایان و مانا و پایای نهفته در آن را، با تمام وجود، بچشند.
گوارای وجودشان!
#سفر_اربعین
#معنای_زندگی
#مساله_رنج
🆔@mjafari_ir
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علوم شناختی، ذهن شناسی جدید است
🎤 استاد #قائمی_نیا
شهید مطهری: تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت.
دو تفاوت عمده ذهن شناسی جدید با ذهن شناسی قدیم
✂️برشی از نشست علمی «علوم شناختی و دین»👉
#علوم_شناختی
#کلام_جدید
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از بصیر| علی اکبر وحیدی
1.67M
اخیرا متنی از شخصی به نام محمد زکایی در شبکههای اجتماعی پخش شده که صوت فوق جواب آن متن است.
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📔 #معرفی_کتاب
🔆| پیش به سوی احیای اخلاق |🔆
🖊 | علّامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمت الله علیه)
📖 | مرحوم آیتالله مصباحیزدی (رحمت الله علیه) در این اثر با آسیبشناسی وضعیت حوزه علمیه، کوشیدهاند ضرورت و در عین حال، غربت رشته اخلاق را برجسته سازند و بهدنبال آن، چارچوب برنامهای جامع، برای بُعد نظری و عملی اخلاق را در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار دهند و نیز آنان را از موانع و مشکلات این مسیر آگاه سازند.
📔 122 صفحه | رقعی
👈🏻 [لینک مشاهده و خرید کتاب با تخفیف ویژه]
ا ┄┅═══••✾••═══┅┄
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
دانشگاه کاتولیک لوون برای یک موقعیت شغلی دکتری در زمینه انسانشناسی دین و اسلام با موضوع «مناسک تدفین در یک جامعه بسیار متکثر» فراخوان داده است.
علاقمندان تا جمعه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ برای ارسال درخواست فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
https://tumarandishe.ir/fa/news/53
✍️ #یادداشت/ حال ناخوش علوم انسانی در کشور
◻️ در سال ۱۴۰۲ از میان ۹۳۸ دانشمندان پراستناد ایرانی در سطح جهان، فقط ۸ نفر از آنان مربوط به علوم اجتماعی بودهاند که آن هم بیشتر در حوزه حسابداری و کتابداری و امثال آن بودهاند و نه فلسفه و حقوق و اقتصاد و روانشناسی و جامعهشناسی و علوم سیاسی و علوم تربیتی و امثال آن.
◻️ علیرغم آنکه حدود نیمی از دانشجویان ما در حوزههای علوم انسانی مشغول به فعالیتاند و هزینههای بسیار هنگفتی برای علوم انسانی صورت گرفته است و علیرغم آنکه علوم انسانی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «هوای تنفس نخبگان» و «نرمافزار» فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی و «روح سایر دانشها» معرفی شده است و بسیار بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، و علیرغم تدوین و تصویب اسناد بالادستی مهم و فراوانی در حوزه علوم انسانی، اما مع الاسف موفقیت چندانی نداشتهایم.
◻️ این نشان از یک ضعف مفرط در حوزه علوم انسانی کشور میدهد. یعنی حتی در همین علوم تقلیدی نیز نتوانستهایم در قد و قواره سایر مقلدان رشد کنیم!
📎 متن کامل یادداشت
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از پرهیزکار
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت)
🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی
🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله
1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت)
2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت)
3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری)
4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار)
5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی)
6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت)
7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی)
8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی)
9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی)
10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی)
11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن)
12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت)
13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح)
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
┄┅═══••✾••═══┅┄
▫️ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir