eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
776 ویدیو
282 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲 السَّلامُ عَلَیکَ یا شَمْسَ الشُمُوسِ 🔲 کتابخانه تسنیم تقدیم می کند 🔲 ۸۸ کتاب به نیت امام هشتم، امام مهربانی 🔻 کتب فارسی ۱. پابوس 👈 دانلود ۲. طب الرضا 👈 دانلود ۳. بر مدار آفتاب 👈 دانلود ۴. کشتی نجات 👈 دانلود ۵. باران فضیلت 👈 دانلود ۶. عشق هشتم 👈 دانلود ۷. حکایت آفتاب 👈 دانلود ۸. تحفة الرضویة 👈 دانلود ۹. زندگانی سیاسی امام رضا 👈 دانلود ۱۰. نماز و عبادت امام رضا 👈 دانلود ۱۱. امام رضا الگوی زندگی 👈 دانلود ۱۲. ترجمه الخصائص الرضویة 👈 دانلود ۱۳. امام رضا، زندگی و اقتصاد 👈 دانلود ۱۴. ترجمه صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود ۱۵. امامت از دیدگاه امام رضا 👈 دانلود ۱۶. مهربان ترین (ویژه نوجوان) 👈 دانلود ۱۷. در پرتو خورشید 👈 دانلود ۱۸. لذت دیدار ماه 👈 دانلود ۱۹. گلچین رضوی 👈 دانلود ۲۰. مناظره در مرو 👈 دانلود ۲۱. صحیفه صحت 👈 دانلود ۲۲. یک قمقمه دریا 👈 دانلود ۲۳. ارمغان ملکوت 👈 دانلود ۲۴. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود ۲۵. آقای‌خورشید مهربان (ویژه کودک)👈 دانلود ۲۶. پاسخ امام رضا به پرسشهای قرآنی👈 دانلود ۲۷. جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا👈 دانلود ۲۸. ستایش و سوگ امام رضا در شعر 👈 دانلود ۲۹. جنبش‌های سیاسی عصر امام رضا 👈 دانلود ۳۰. فرصت ولایتعهدی در نشر معارف 👈 دانلود ۳۱. پژوهشی دقیق در زندگی امام رضا 👈 دانلود ۳۲. میهمان امام رضا (ویژه کودک) 👈 دانلود ۳۳. شهدای امام رضایی 👈 دانلود ۳۴. دانستنی های رضوی 👈 دانلود ۳۵. یک پنجره خورشید 👈 دانلود ۳۶. ترجمه مسند الرضا 👈 دانلود ۳۷. ولایتعهدی امام رضا 👈 دانلود ۳۸.در این قطعه از بهشت 👈 دانلود ۳۹. ۳۵۶ حدیث امام رضا 👈 دانلود ۴۰. چشمه حکمت رضوی 👈 دانلود ۴۱. ابعاد شخصیت امام رضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۴۲. اسرار فضل بن شاذان از امام رضا👈 دانلود ۴۳. ترجمه عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۴۴. امام رضا، امام اخلاق و گفتگو 👈 دانلود ۴۵. جلد ۴۹ بحار (بخش امام رضا) 👈 دانلود ۴۶. شرحی بر مناظرات امام رضا 👈 دانلود ۴۷. درس‌هایی از زندگی امام رضا. 👈 دانلود ۴۸. امام رضا از دیدگاه اهل سنت 👈 دانلود ۴۹. حرم در گذر زمان 👈 دانلود ۵۰. کتابنامه امام رضا 👈 دانلود ۵۱. نجمه و خیزران 👈 دانلود ۵۲. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود ۵۳. معجزات امام رضا 👈 دانلود ۵۴. تاریخ آستان قدس 👈 دانلود ۵۵. ترجمه رساله ذهبیه 👈 دانلود ۵۶. ترجمه اَعلام الهدایة 👈 دانلود ۵۷. آشنایی با مسند الإمام الرضا 👈 دانلود ۵۸. مدایح رضوی در شعر فارسی 👈دانلود ۵۹. برهان قاطع (مناظره امام رضا)👈دانلود ۶۰. تحلیلی از زندگانی امام رضا 👈 دانلود ۶۱. جنبه اخلاقی سیره امام رضا 👈 دانلود ۶۲. امام رضا در رزمگاه ادیان 👈 دانلود ۶۳. شخصیت حضرت رضا 👈 دانلود ۶۴. ترجمه عوالم العلوم. 👈 دانلود 🔻 کتب عربی ۶۵. فقه الرضا 👈 دانلود ۶۶. أعلام الهدایة 👈 دانلود ۶۷. عالم آل محمد 👈 دانلود ۶۸. الرسالة الذهبیة 👈 دانلود ۶۹. الخصائص الرضویة 👈 دانلود ۷۰. مکاتیب الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۱. صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۲. فی رحاب الإمام الرئوف 👈 دانلود ۷۳. عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۷۴. وفاة الإمام الرضا و الجواد 👈 دانلود ۷۵. عوالم العلوم (الإمام الرضا) 👈 دانلود ۷۶. العلل و الحِکَم للإمام الرضا 👈 دانلود ۷۷. الإمام الرضا عند اهل السنة 👈 دانلود ۷۸. موسوعة کلمات الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۹. مسند الإمام الرضا (عطاردی)👈 دانلود ۸۰. مسند الرضا (داود بن سلیمان)👈 دانلود ۸۱. موسوعة الإمام الرضا (۸ جلد) 👈 دانلود ۸۲. الحیاة السیاسیة للإمام الرضا 👈 دانلود ۸۳. زیارة الإمام الرضا، کیف و لماذا 👈 دانلود ۸۴. القصص فی احادیث الإمام الرضا 👈 دانلود ۸۵. علی بن موسی و القرآن الحکیم 👈 دانلود ۸۶. علی بن موسی و الفلسفة الالهیة 👈 دانلود ۸۷. الإمام الرضا،قیادة الأمة ولایةالعهد 👈 دانلود ۸۸. لوامع الأنوار فی شرح عیون‌الاخبار👈 دانلود ♻️ با بازنشر این فهرست، خادم فرهنگی امام رضا (علیه السلام) باشید. ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نقدی کلی بر اندیشه ها و روش علمی آیت الله سید کمال حیدری 🎤 استاد ابوالقاسم تاریخ ضبط این کلیپ اواخر سال ۹۹ می باشد. 🆔@mjafari_ir
🔹مدرسه تخصصی میان‌رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهم یا واقعیت؟ اندیشه رضوان (وابسته به معاونت پژوهش دانشگاه رضوی مشهد) با همکاری کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ و نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌کند ✅ حضوری و مجازی ✅ 🔸با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی در رشته‌های پزشکی، فلسفه و الهیات 🔺با صدور گواهی معتبر جهت امتیاز فرهنگی اساتید دانشگاه و دانشجویان 🔴 تخفیف ویژه (70 درصدی) برای اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عموم دانشجویان کشور ▪️زمان رویداد: 29 و 30 شهریور 📍مکان رویداد: مشهد، مرکز همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت 🧭 جزئیات و ثبت نام تا 20 شهریور از طریق لینک زیر: https://andishehrezvan.ir/?p=5065 ♦️در صورت هرگونه مشکل در ثبت نام به @Andisheh_rezvan پیام دهید. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official 🌱کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ https://eitaa.com/ISP_NDE 🆔@meshkatnoor
💠 دبیرخانه گرامیداشت چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: 📄 فراخوان پذیرش مقاله با موضوع «جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و جامعه بانوان» 🔻 محورهای فراخوان در دو بخش: 1️⃣ عملکردی 🔹دستاوردهای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (دستاوردهای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی) 🔹آسیب‌شناسی و چالش‌های حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (چالش‌های آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی) 🔹چشم‌انداز و بایسته‌‌‌‌های حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (بایسته‌های آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی/ روشی) 2️⃣ دانشی (با رویکرد علوم انسانی- اسلامی) 🔸حوزه علمیه خواهران و رویکرد تمدنی منطبق بر نگرش امامین انقلاب اسلامی 🔸 نقش حوزه علمیه خواهران در حکمرانی و نظریه‌‌پردازی‌های نظام اسلامی 🔸 نقش تأثیرگذار حوزه علمیه خواهران در جامعه‌سازی اسلامی 🔸 تأثیر حوزه علمیه خواهران بر راهبردها و تعاملات بین‌المللی 🔸 حوزه علمیه خواهران از منظر آینده پژوهی 📖 شیوه نگارش مقاله 🗓مهلت ارسال آثار: تا 31 شهریور 1403 💻 ارسال آثار از طریق: https://40.jz.ac.ir/article/step1 📲 راه‌های ارتباط با دبیرخانه: ☎️ شماره تماس دبیرخانه مرکزی: ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۱۴ 🆔 آی‌دی ایتا: @jz40ac 💻 مشروح خبر: 👇🏻👇🏻 https://jz.ac.ir/post/14401 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟ (بخش اول) 🔸این پرسش تاکنون به صورت‌هاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آن‌ها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مى‌توان تقسیم کرد. 🔸...[در شکل درون دینی این شبهه می گویند] اسلام براى آزادى انسان احترام زیادى قائل شده است و بر اساس آیات متعدّدى انسان موظّف به اطاعت از کسى نیست. به عنوان نمونه: 🔸در سوره مبارکه غاشیه آیه 22 خطاب به پیامبر آمده است: «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِر؛ اى پیامبر، تو بر مردم سیطره و تسلّط ندارى» پس مطابق این آیه پیامبر نباید درامور دیگران دخالت کند. 🔸وقتى پیامبر که بالاترین انسان است حق تصرّف در امور دیگران را ندارد قهراً امام معصوم‌(علیه السلام) و فقیه، و هیچ شخص دیگرى نیز چنین اجازه‌اى ندارد. 🔸آیه ۹۹ سوره مائده: «وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ اِلاَّ الْبَلاَغ؛ بر پیامبر وظیفه‌اى جز ابلاغ نیست؛» یعنى پیامبر تنها بایدپیام‌هاى الهى را به مردم برساند و مردم اگر خواستند عمل مى‌کنند، و اگر نخواستند عمل نمى‌کنند. پاسخ: 🔸اوّلاً، باید توجه داشت که اینگونه شبهات در زمان ما جهت تضعیف تئورى ولایت فقیه القاء مى‌شود تا به این وسیله اطاعت از ولى أمر و حاکم دینى را مخالف با آزادى انسان، و حتّى خود دین جلوه دهند. 🔸ثانیا: آیات مذکور بر حسب بیانى که این عدّه دارند با برخى آیات دیگر قرآن تناقض دارد زیرا در آیه شریفه 36 سوره احزاب مى‌فرماید: «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِن وَلاَ مُؤْمِنَة اِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ»؛ یعنى وقتى خدا وپیامبر‌(صلى الله علیه وآله) چیزى را براى مردم مقرّر کردند، هیچکس حق اختیار و انتخاب در مقابل آنها را ندارد.» 🔸...اینجا یا باید قائل به وجود تناقض در آیات الهى شویم ـ در حالى که ساحت قرآن منزّه از این پندار است ـ و یا باید آیات را با توجّه به آیات دیگر و بهره‌گیرى از احادیث معتبر معصومین‌(علیهم السلام) معنا کنیم. 🔸با بررسى صدر و ذیل و سیاق آیات معلوم مى‌شود که مورد [برخی از] آیات، کفّار هستند و خداوند، پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) را دلدارى مى‌دهد که...از اینکه عده ‌اى جهنّمى مى‌ شوند، نگران مباش. وظیفه تو ابلاغ و بیان حق است. ایمان آوردن مردم تکلیف تو نیست. در این جهت ما به انسان ها اختیار داده‌ایم و در آینده به اعمال آنها رسیدگى مى‌شود. 🔸بنابراین نتیجه این دو دسته از آیات چنین مى‌شود که ابتدائاً وظیفه پیامبر ابلاغ دین است و خواه ناخواه جمعى مى‌پذیرند و جمعى انکار مى‌کنند. اما دسته‌اى که پذیرفتند باید بدون چون و چرا از دستورات الهى و دینى پیروى کنند. 🔸...پس در اصل پذیرش اسلام، اجبارى نیست «لا اکراه فى الدین» و اعتقاد به خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و قیامت قابل تحمیل بر دیگران نیست؛ اما بعد از پذیرش اسلام باید به احکام و فرامین آن عمل نمود و بعنوان مثال باید نماز خواند، باید روزه گرفت، و باید از اوامر پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) و امام (علیه السلام) پیروى کرد و همین طور باقى مقرّرات دینى را بدون استثنا باید رعایت نمود. 🔸در این زمینه (لزوم پیروى از تمامى دستورهاى دینى) در سوره مبارکه نساء، آیه ۱۵۰ و ۱۵۱ با صراحت مى‌فرماید: «اِنَّ الَّذِینَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِیدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَكْفُرُ بِبَعْض وَ يُرِیدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِیلاً اُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقّاً وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِینَ عَذَاباً مُهِیناً؛ یعنى آن کسانى که مى ‌خواهند دین را تجزیه کنند و بگویند که یک بخش را قبول داریم و یک بخش را قبول نداریم، این ها حقیقتاً دین را قبول ندارند و کافر هستند زیرا همه احکام از طرف خداوند است و از این جهت میان آن ها فرقى نیست. پس انکار بعضى از دین بمنزله انکار جمیع دین و مستلزم کفر و عذاب الهى است.» 📚 پرسش‎ها و پاسخ‎ها، جلد۲، صفحه ۲۱۶ - ۲۱۹ 📱 @mesbahyazdi_ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟(بخش دوم) 🔸این پرسش تاکنون به صورت‌هاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آن‌ها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مى‌توان تقسیم کرد. 🔸...[در شکل برون دینی،] شبهه گاهى به این صورت مطرح مى‌شود که...فرق انسان با سایر حیوانات در این است که آن‌ها مجبورند طبق غریزه عمل کنند، اما انسان موجودى مختار است که بر طبق انتخاب خود عمل مى‌کند. 🔸حال اگر دین با یک سلسله احکام و مقرّرات بخواهد مردم را ملزم کند که کارهایى را انجام دهند یا از انجام اعمالى بپرهیزند یا از افراد بخواهد که از پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) و امام‌(علیه السلام) و نایب امام اطاعت کنند، با اساس انسانيّت انسان مخالفت کرده است. به عبارت دیگر قوانین و احکام دینى مستلزم سلب انسانیت و آزادى انسان است. 🔸ما با دو مقام روبرو هستیم یکى مقام تکوین و هست‌ها و واقعیت‌ها، و دیگرى مقام تشریع و بایدها و ارزش‌ها. 🔸اشکال کننده‎ای مى‌گوید: درک کننده «هست‌ها» عقل نظرى، و درک کننده «بایدها» عقل عملى است و این دو کاملا از یکدیگر مستقلّند. از راه هست‌ها و دانش‌ها به بایدها و ارزش‌ها نمى‌توان گذر کرد و این راه منطقاً بسته است. و مثلا نمى‌توان گفت چون انسان تکویناً مخلوق خداوند هست، پس باید از احکام الهى تبعيّت کند. پاسخ این شبهه بطور مختصر این است که: 🔸اولا، این اشکال با مبناى خودتان در تناقض است. زیرا، شما، خود، در صددید از هست به باید برسید. مى‌گویید انسان موجود مختارى است پس«باید» او را آزاد گذاشت و «نباید» او را ملزم به اطاعت کرد. 🔸ثانیاً، طبق گفته شما به هیچ کس در هیچ جا و هیچ حکومتى نمى‌توان الزام کرد و باید هر کس هر کارى که خود خواست بتواند انجام دهد چون قانون و الزام، سلب آزادى انسان و سلب آزادى هم سلب انسانیت انسان است. و نتیجه این سخن چیزى جز توحّش، بربریت و قانون جنگل نیست که هیچ انسان عاقلى آن را نمى‌پذیرد. 🔸اگر هر کسى در جامعه هر طور دلش مى‌خواهد رفتار کند، هر کس را خواست کتک بزند، و هر سخنى را ـ هر چند اهانت و ناسزا به دیگران باشد ـ بتواند بر زبان بیاورد، و...، آیا دیگر از زندگى بر پایه خرد و هوشمندى خبرى خواهد بود؟ فصل مقوّم و مميّز انسان عقل اوست و لازمه عقل داشتن مسئولیت داشتن و پذیرش قانون است. اگر قانون نباشد مدنيّتى نیست و اگر مسئولیتى نباشد انسانيّتى نخواهد بود. بنابراین پاسخ اصلى شبهه این است که: 🔸معناى آزادى و اختیار انسان، بعنوان فصل مميّز، داشتن قدرت تکوینى بر اختیار و انتخاب است، اما از بُعد تشریعى باید مسئولیت و قانون‌پذیر باشد و حدودى براى اعمال و گفتار خویش قائل شود و الاّ از انسانیت خارج خواهد شد. البته بحث از محدوده قانون و چگونگى آن سخن دیگرى است که در جاى خود باید بررسى شود. 📚 پرسش‎ها و پاسخ‎ها، جلد۴، صفحه ۲۱۹ - ۲۲۱ 📱 @mesbahyazdi_ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor
💥 اطلاع‌رسانی | عرضه نرم‌فزار فرق و مذاهب، بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتالی فرقه‌شناسی 🔷🔶🔷🔶🔷 نرم‌افزار دانشنامه فرق و مذاهب دارای کتابخانه‌ای جامع از بیش از 230 جلد کتاب از رشته فرقه شناسی تا قرن 15 بوده و 70 عنوان کتاب مرجع را بصورت درختواره موضوعی ارائه نموده است. در آستانه آغاز سال تحصیلی و شروع پژوهش و علم‌آموزی، مرکز نور افتخار دارد که از مورخه شنبه 24 لغایت جمعه 30 شهریورماه، این نرم افزار فاخر را با تخفیف ویژه در اختیار کاربران قرار دهد. از عموم علاقمندان و محققان عزیز دعوت می‌گردد که ضمن آشنایی بیشتر با این ابزار علمی و کتابخانه دیجیتالی، از تخفیف ویژه در خرید آن بهرمند گردند. 🌐 مشاهده خبر در پایگاه نورسافت : noorsoft.org/fa/News/View/111556 📀 مطالعه اطلاعات نرم‌افزار و مشاهده تصویر آن در پایگاه نورسافت: noorsoft.org/fa/software/View/74162 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی www.noorsoft.org ࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ 🆔@meshkatnoor
برهان نظم؛ طرحی شگفت، تنظیمی دقیق و طراحی ْ هدفمند- رضا کشاورز و حسن قره باغی.pdf
760.9K
برهان نظم؛ طرحی شگفت، تنظیمی دقیق و طراحیْ هدفمند (نگاهی نسبتاً جامع به برهان نظم از منظر عقل، نقل و تجربه-علوم تجربی-) ✍️ نویسنده مسئول: رضا کشاورزسیاهپوش ✍️نویسنده همکار: حسن قره باغی : استاد یوسف دانشور ( زید عزّه) از مباحث مهم در باب اثبات خداباوري تکيه بر ادلۀ يقين‌آور و اطمينان‌بخش است. دليل نظم به سبب درک آسان‌تر براي عموم بشر و داشتن قابليتي بالا براي رساندن مخاطب به مقصود، مورد اهتمامِ بيشتر خداباوران بوده است. اين نوشتار با روشي «تحليلي» درصدد ارائۀ نگاهي جامع به برهان «نظم» بوده تا با کنار هم قرار دادن سه رويکرد عقلي، نقلي و تجربي نشان دهد که اين دليلْ جامعيت لازم براي اثبات خدای متعال و دست‌کم برخی از مهم‌ترين اوصاف کمالي وي (مانند علم، حکمت و قدرت مطلق) را دارد. حتی می‌توان گفت: استفادۀ منابع ديني از شگفتی‌های عالم، بالاتر از حد يک دليل بوده و به‌مثابۀ يک فرايند باورساز، به «نظم و طراحیِ شگفت‌انگيز عالم» عنايت داشته است، فرايندي که وسوسه‌های ممکن دربارۀ برهان يا دليل نظم را کنار مي‌زند و تا حدی پيش مي‌رود که افراد مؤمن با ديدن و شنيدن اين شگفتی‌ها به‌واقع پی به خداي «لا شريک له» با تمام اوصاف کمالي مي‌برند. 🆔@meshkatnoor
انجمن کلام اسلامی حوزه در نیم سال اول سال تحصیلی برگزار می کند ۱)درس خارج کلام اسلامی(فقه المعارف) 🎙استاد محمدتقی سبحانی ✍️بحث از ابتدای نظام افعال الهی ⏰شنبه تا سه شنبه ۷ الی ۸ صبح 🔸شروع کلاس ۱ مهر 📌مدرس آیت الله تبریزی اتاق ۱۱۲ ۲) درس خارج کلام اسلامی 🎙 استاد رضا برنجکار ✍️ ادامه قاعده دفع ضرر محتمل ⏱شنبه ها و یکشنبه ها ساعت ۱۷ 🔸 شروع کلاس ها از ۷مهر 📌 ساختمان دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ۳) آفرينش انسان در متون مقدس اسلامی_مسیحی 🎙استاد قیومی ⏱یکشنبه ها ساعت ۱۶ 🔸شروع ۸مهر 📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ۴) الحاد جدید در زیست شناسی تکاملی 🎙 استاد شاکرین ⏱سه شنبه ها ساعت 16 🔸شروع ۱۷ مهر 📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ۵) زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی 🎙استاد محمد جاودان ⏱یکشنبه ها ساعت ۱۸:۳۰ 🔸شروع ۸مهر 📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ۶) نقد منهاج السنه 🎙استاد امداد توران ⏱سه شنبه ها ساعت 14:30 🔸شروع ۱۰مهر 📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ۷) شرح آیات العقاید؛ تفسیر موضوع مباحث کلامی؛ 🎙استاد کریمی ⏱دو شنبه ها ساعت 11 🔸شروع کلاس ۹ مهر 📌میدان جهاد مجتمع امام خمینی مدرس ۳۰۳ ۸)معرفت شناسی دینی 🎙استاد روحی ⏱ یکشنبه ها ساعت ۱۰ 🔸 شروع ۸ مهر 📌مدرسه امام مدرس 301 جریان های کلامی معاصر ⏱دوشنبه ها ساعت 10 مبانی و قواعد علم کلام ⏱یکشنبه ها ساعت 15 🔸شروع ۸ مهر 📌مدرسه امام باقر(ع) خیابان سپاه ♦️مهلت ثبت نام تا تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۳ 📲جهت ثبت نام؛عنوان درس و استاد را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود به ایدی زیر ارسال نمایید. 🆔 @BPMA1379 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@meshkatnoor
🌷تدریس دو جلسه در هفتهٔ عقاید پایه ۸(محاضرات) در نیم‌سال اول مُدرس: « حجت الاسلام رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش آموختهٔ کلام و فلسفهٔ دین مؤسسهٔ امام خميني- رضوان الله تعالی علیه- » ❇️ مکان ارائه: مدرس ‌۱ مؤسسهٔ امام صادق -علیه السلام- پردیسان( مرکز تخصصی کلام) سه‌شنبه‌ و چهارشنبه، دو ساعت بغروب 🆔@meshkatnoor
📣 💠با تأکید بر روش تحصیل در علم ❇️ کارشناس: حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسئول قطب علمی رشته های تخصصی حوزه علمیه غرب کشور ❇️ دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دانش پژوه سطح 4 کلام جدید حوزه علمیه قم 🗓شنبه 31/ 06/ 1403، رأس ساعت 19 📍قم، خ سمیه، روبروی مدرسه شهیدین، ک4، پلاک49، ط همکف، مؤسسه پژوهشی امام علی(ع). 💠 حضور عموم برادران و خواهران بلامانع است. ✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 کانال اصلی| کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات 🆔@meshkatnoor
نشست علمی ش ۱۲۲؛ بایسته های تحصیل در علم کلام .mp3
16.76M
✅ نشست علمی ش ۱۲۲ ▫️بایسته های تحصیل در علم کلام▫️ 🔹کارشناس 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🔸دبیر علمی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🕓 ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ 🌱مؤسسه علمی پژوهشی امام علی با همکاری مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و دیگر نهادهای عالی پژوهشی حوزوی🌱 -------------------------------- @kalamkermanshah --------------------------------
📌متن پرسش👇 نظر شما در مورد دوره‌های شکرگزاری که ذیل قانون جذب برگزار می‌شود چیست؟ 📌پاسخ پرسش👇 🔷️ دوره‌های شکرگزاری بر اساس کتاب "جادو"ی راندا برن نویسنده‌ی استرالیایی است که در ایران با نامهایی از جمله "معجزه‌ی سپاسگزاری" ترجمه شده است. این کتاب در راستای کتاب و مستند "راز" است که در راستای نظریه‌ی نادرست و اثبات نشده‌ی "جذب" می‌باشد. ما نباید فکر کنیم چیزی که آنها می‌گویند دقیقا با شکرگزاری اسلام یکی است. آنها در واقع از طریق چنین کارهایی تبلیغ می‌کنند که با نیروی فکر، مثبت‌اندیشی، قدردانی و... سلامتی، شغل عالی و همه‌ی نعمتها رو بدون کار و تلاش و زحمت به سمت خویش جذب می‌کنی و به آرزوهایت می‌رسی. 🔷️ نظریه‌ی جذب و شکرگزاری و... بخشی از شبهه معنویتهای نوظهور (عرفانهای کاذب) هستند. ظاهر بعضی از سخنان خانم راندا برن شبیه برخی از مباحث دینی خودمان است که باید مراقب باشیم ما را دچار اشتباه نکند. البته تمام حرفهای ایشان هم اشتباه نیست و معمولا در کتابهای ایشان حق و باطل با هم آمیخته است؛ گر چه بخش بزرگی از سخنان وی نادرست و ترویج خرافات است. 🔷️ جادوی شکرگزاری و دوره‌های مرتبط با آن به شکل افراط‌گرایانه روى مثبت اندیشى تاکید می‌کند و نوعی خوش‌بینى کودکانه را رواج می‌دهد. این‌گونه کتابها و جلسات در فضای معنویت‌های روان‌شناختی و با کارکرد جذب ثروت و نعمت و سلامتی معرفی و تبلیغ می‌شود. 🔷️ کتابها و نظرات خانم راندا برن به دنبال اهداف دنیوی است. اینگونه محوریت ‌دادن به خواسته‌ها و تمنیات انسان، محصول سکولاریسم (جدایی دین از زندگی اجتماعی) و دنیاگرایی است که ذیل امانیسم (انسان‌گرایی) پرورش یافته است؛ یعنی همان نظام معرفتی که انسان را محور هستی می‌داند و خواسته، لذت و امیال نفسانی او را اصیل‌ترین اصل در نهاد انسانی می‌داند. 🔷️ در نظریه‌ی جذب که ریشه‌ی این نوع شکرگزاری است انسان کانون و محور عالم قلمداد می‌شود که بر جهان حکمفرمایی می‌کند و نیروی برآوردن خواسته‌های او در درونش قرار دارد که وابسته به قدرت تصور و تجسم انسان و مثبت‌اندیشی اوست. 🔷️ به‌طور کلی می‌توان مدعی شد چون ترویج و نشر چنین کتبی در پی افزایش دنیاطلبی است؛ هم‌جهت با خواست نظام لیبرال سرمایه‌داری است که حیات آن با ارزش‌هایی چون رفاه‌طلبی، دنیاگرایی، لذت‌جویی و مصرف‌گرایی درآمیخته است؛ به‌گونه‌ای که تداوم این نظام به بسط چنین ارزش‌هایی در جامعه بستگی دارد. 🔷️ یکی از مشکلات اصلی این نوع شکرگزاری از جایی شروع می‌شوند که ما از آن به عنوان یک «معجزه و جادو» نام می‌بریم. در واقع همه مشکلات از آنجایی شروع می‌شوند که ما انتظار داریم با شکرگزاری افکار، اعمال و زندگی‌مان را تغییر دهیم و به تمام خواسته‌هایمان برسیم. 🔷️ کتابها و جلسات شکرگزاری باعث شده که بسیاری از افراد روزانه به دنبال نعمت‌های مختلف بگردند و هر روز از جهان و کائنات تشکر کنند. در این حالت نه‌تنها دیگر آن احساس عمیق قدردان بودن دیده نمی‌شود، بلکه هر چه که هست معامله و درخواست برای نعمت بیشتر است. در واقع در این حالت دیگر خبری از رضایت عمیق درونی نیست بلکه فرد در حال معامله با جهان، کائنات یا خدا است. 🔷️ افرادی که به دنبال نظریه‌ی جذب و شکرگزاری این‌چنینی هستند متأسفانه احساسات و افکار آزاردهنده را مدام نادیده می‌گیرند و باور دارند که نباید به آنان توجه کرد. با این حال ما به خوبی می‌دانیم که احساسات و افکار ناخوشایند نیازمند توجه و به رسمیت شناخته شدن و معالجه هستند. در غیر این صورت این افکار مدام ما را آزار می‌دهند و به سلامت روانی ما و کیفیت زندگی‌مان شدیداً آسیب می‌زنند. 🔷️ یکی از اهداف این دوره‌ها و جلسات شکرگزاری و ... خالی کردن جیب مردم ساده‌دل است. سودجویان در فضای مجازی جلسات آنلاین و آفلاین آن را برگزار می‌کنند و مبالغ نسبتا زیادی نیز برای بسته‌های آموزشی خود دریافت می‌کنند. همچنین برای برگزاری جلسات و سمینارهای حضوری نیز مبالغ فروانی از مردم به جیب می‌زنند. ✍️داود اسفندیاری؛ دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔@meshkatnoor
📚آیین رونمایی از مجموعه کتابهای نقد وهابیت 📣با سخنرانی: 🔹آیت الله نجم الدین طبسی 🔹آیت الله سیدحسن آل مجدد شیرازی 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی 💳همراه با اهدای بن پنجاه درصد خرید این کتب به شرکت کنندگان در جلسه 📆زمان: پنجشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🕰ساعت ۱۰ صبح 🕌مکان، ، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس، پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) 🆔@meshkatnoor
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا ✍️ به قلم: مهدی فرمانیان 📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است. 📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود. 1️⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند. 2️⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند. 3️⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است. 4️⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند. 5️⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند. ☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
37.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ توضیحات حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح پیرامون آثار و سیر مطالعاتی کتب مرحوم علامه مصباح یزدی رضوان الله انتشارات @hatif_ir ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه 159) ⬅️ ناسازگاریهای درونی و پیامدهای الحاد 🎤 حجت الاسلام دکتر اسماعیل علیخانی 🗓 سه‌شنبه 10 مهر ماه ساعت 19:30 🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@meshkatnoor
فصلنامه تخصصی الحاد پژوهی نبراس 5.pdf
20.71M
✅ مطالبی که در این شماره می خوانید: 📖 درسنامه آشنایی با الحاد جدید: خداناباوری و - دکتر نیما 📜 : واقع گرایی در ریاضیات- دکتر رضا 🎙 : و ما- دکتر علی 📚 : «؛ تصادف و خدا» - سید غلامرضا 👤 : مایکل - سید عبدالهادی 📝 : های_بی‌وظیفه و ناکارآمد(قسمت دوم)- سید مجتبی 🎥 : یادداشتی تحلیلی بر فیلم « »- - سید علی 🏫 : - سید علی 🔬 برنامه علمی: واکنش های الهیاتی به - دکتر نیما 💠 «پرونده ویژه»: مساله حیات 💠 📜 : ماهیت و - دکتر مرتضی جعفری 📜 چیستی حیات- سید حسین همایون 🎙 حیات در نگاه : از نفس نباتی تا عقل انسانی- با دکتر 🎙 نگاهی عمیق به پدیده - با دکتر قاسم 📜 : چالش ها و ابهامات- کلاوس - ترجمه: محمد موسی 📜 رویارویی علم و فلسفه با - مایکل - ترجمه: محمدعلی 📜 تکامل و - آنتونیو - ترجمه: سید عبدالبصیر 📚 ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1403.7.10.mp3
21.12M
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه 159) ⬅️ ناسازگاریهای درونی و پیامدهای الحاد 🎤 حجت الاسلام دکتر اسماعیل علیخانی 🗓 سه‌شنبه 10 مهر ماه 🆔@meshkatnoor
••✾•• کانال شخصی اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در پیام‌رسان ایتا 🔹 علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 🌐 http://eitaa.com/mesbahyazdi_ir 🔸 آیت‌الله محمود رجبی 🌐 https://eitaa.com/mahmoodrajabi_ir 🔹 آیت‌الله غلامرضا فیاضی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Fayazi_ir ◽️ حجج اسلام و المسلمین دکتر - 🔸 ابوالفضل ساجدی، کلام 🌐 https://eitaa.com/sajedi_ir 🔹 احمد فربهی، اجتماعی 🌐 https://eitaa.com/farbehi 🔸 احمدحسین شریفی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi 🔹 حسین شرف‌الدین، جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/sharafoddin_ir 🔸 رضا مهکام، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/mahkam_reza 🔹 صفدر الهی راد، کلام 🌐 https://eitaa.com/elahirad_ir 🔸 علی مصباح، فلسفه دین 🌐 https://eitaa.com/alimesbah_ir 🔹 فیروز اصلانی، حقوق 🌐 https://eitaa.com/Aslanifutacir 🔸 قاسم ابراهیمی‌پور،‌ جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghebrahimipour 🔹 قاسم روان‌بخش، علوم سیاسی 🌐 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🔸 مجتبی مصباح، فلسفه و کلام 🌐 https://eitaa.com/mojtabamesbah_ir 🔹 مجید همتی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe 🔸 محمد جعفری، کلام 🌐 https://eitaa.com/mjafari_ir 🔹 محمد سربخشی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/sarbakhshi 🔸 محمد فنایی، فلسفه 🌐 http://eitaa.com/dreshkevari 🔹 محمدجواد توکلی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/eqmoq2 🔸 محمدرضا باقرزاده، حقوق 🌐 https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh 🔹 محمدرضا جباری،‌ تاریخ 🌐 https://eitaa.com/mjabbari_ir 🔸 موسی نجفی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/drmousanajafi 🔹 مرتضی آقاتهرانی 🌐 https://eitaa.com/aghatehrani_ir 🔸 مرتضی صانعی، ادیان و عرفان 🌐 https://eitaa.com/msanei_ir 🔹 مهدی ابوطالبی، تاریخ معاصر 🌐 https://eitaa.com/aboutalebi57 🔸 مهدی برهان، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Bmehrizi 🔹 مهدی خطیبی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🔸 اصغر اخوی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/hamsardarl 🔹 ابراهیم اخوی، روان‌شناسی نوجوان 🌐 https://eitaa.com/eakhavi 🔸 رضا رمضان‌نرگسی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/DrRamazan 🔹 سید محمود نبویان 🌐 https://eitaa.com/nabavian 🔸 غلامرضا پرهیزگار، جامعه شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghparhizkar 🔹 جعفر هوشیاری، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/houshyari_jafar575 🔸 محمدحسین فاریاب، کلام 🌐 https://eitaa.com/Faryab110 🔹 حامد منتظری مقدم، تاریخ (تشیع پژوهی) 🌐 https://eitaa.com/Tashayo 🔸 حمید رفیعی هنر (روان‌شناسی) 🌐 https://eitaa.com/Mohyiee 🔹 سید علیرضا طباطبائی (حقوق) 🌐 https://eitaa.com/Tabatabaei_ir 🔸 محمد لگنهاوزن (فلسفه اخلاق) 🌐 https://eitaa.com/Legenhausen_ir 🔹 مهدی احمد خان بیگی (فلسفه) 🌐 https://eitaa.com/khanbeygi_ir 🔸 سید علی حسنی آملی (انسان شناسی، مهدویت، ادیان) 🌐 https://eitaa.com/hasani_ir به روز رسانی ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
📕 انتشار چهارمین شماره از دوفصلنامۀ پژوهشکده اخلاق و معنویت؛معنویت‌پژوهی اسلامی 🟢 ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ 👈 مشتمل بر مقالات ذیل: -الگوی مفهومی مؤلفه‌های هوش معنوی و روش‌های تقویت آن در صحیفه سجادیه؛ زهرا آبیار. -مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پست‌مدرن و عرفان اسلامی؛ بهزاد حمیدیه. -چیستی «ذهن‌آگاهی» در انیمیشن «روح» و نسبت‌سنجی آن با «حضور قلب» در عرفان اسلامی؛ احمد شاکرنژاد. -تبیین رابطه عشق و فناء از دیدگاه ملاصدرا و عین‌القضات همدانی؛ نرگس سادات روح‌الامین و سیداحمد غفاری قره‌باغ. -بررسی انتقادی «زیست-جهان معنوی» در اندیشه کارن آرمسترانگ و تنزین گیاتسو؛ محمدحسین کیانی. -مقایسه و نسبت‌سنجی تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و معنویت اسلامی؛ علیرضا قائمی‌نیا و مرتضی فیضی‌زاده. صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت) ♦️ ‌مدیر مسئول: استاد نجف لک‌زایی، ♦️ سردبیر: دکتر مهدی علیزاده 🆔@meshkatnoor
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹 1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟ ۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟ ۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟ ۴. چرا خیلی از مسائل را می‌دانیم ولی به آنها عمل نمی‌کنیم؟ 🎧 شنوای سخن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌دکتر ابوالفضل‌ساجدی «استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» 🔅 برنامه تقرب 📺 شبکه قرآن 🔰 @Sajedi_ir ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹 1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟ ۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟ ۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟ ۴. چرا خیلی از مسائل را می‌دانیم ولی به آنها عمل نمی‌کنیم؟ 🎧 شنوای سخن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌دکتر ابوالفضل‌ساجدی «استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» 🔅 برنامه تقرب 📺 شبکه قرآن 🔰 @Sajedi_ir 🆔@meshkatnoor