eitaa logo
میراث فقاهت خراسان
2.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
271 ویدیو
39 فایل
کانال اطلاع رسانی موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی «میراث فقاهت خراسان» ◾️تحت اشراف جمعی از اساتید حوزه علمیه خراسان ◾️تاسیس: فروردین ۱۴۰۱ ◾️آدرس اینستاگرام: https://instagram.com/_u/mfkh_ir ◾ارتباط با ما: @mfkh_ro روابط عمومی @feghahatkh طرح و برنامه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 12) اگر مثلا تشخیص دادند بنده بیان درسی‌ام مثلاً خوب است، جمعی با من بیایند کمک کنند، آقا شما در کلام و دیگری در فقه این مطلب را پیدا کنید و با مثال‌های فقهی ادبی اخلاقی و تفسیری برای این بحث من پیدا کنید که همه اش مثلاً ضرب زیدٌ عمرٌ را نگوئیم. فرض کنید چند نفر با بنده کار کنند که بعضی مثال‌هایی را پیدا کنند از روایات و کتب ادبیات و اگر چنین باشد با خواندن کفایه، یک دوره قواعد ادبیات، فقه،تفسیر و نیز اخلاق، در ضمن همین مثال‌ها، محصل فرا گرفته و یا یادش آمده است. باصطلاح باید مثال پیام داشته باشد. البته اخیراً در بعضی از کتاب‌های ادبیات، مثال‌ها تا حدی تغییر کرده، اما ناقص است. باید کامل شود. دو سه نفر هم کارشان این باشد که استاد بگوید این بحثی را که من می‌خواهم بگویم، نیاز به چند مقدمه دارد. این مقدمه اش مربوط به منطق است، این را شما پیدا کن، این مقدمه اش مربوط به فقه است، یا... دیگری پیدا کند. و شمارۀ صفحه به استاد بدهند و بعد استاد با سلیقۀ خاص خودش آنها را کم و زیاد کند و بگوید. آن وقت این استاد وقت بیشتری دارد و قهراً بیشتر می‌تواند با شاگرد کار کند و وقتش را بیشتر صرف شاگردش کند و یا به جای دو درس سه یا چهار درس بگوید. هم طلبه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. هم استاد خیلی به زحمت نمی‌افتد. ضمناً در چنین درسی با این کیفیت، قهراً شاگرد زیادی شرکت می‌کنند و خود استاد نمی‌رسد از این شاگرد‌ها سوال کند و... من سابق که درس می‌گفتم، چون شاگردم کم بود، در برنامۀ تدریسم این بود که هر روز درس روز گذشته را سوال می‌کردم. هر چه درس گفته بودم، در طول هفته و ده روز، پنج شنبه از یکایک آقایان سوال می‌کردم. اخیراً که دیدم پنج شنبه نمی‌شود جلسه تشکلی داد، اکتفا می‌کردم به این‌که هر روز درس جلسۀ قبل را سؤال می‌کردم. حالا با یان جمعیت دویست سیصد نفری که شرکت می‌کنند، سه ربع هم وقت بیشتر نیست، آقایان هم در آن ساعت گرفتار هستند، می بینم وقت سؤال کردن دیگر نیست. لذا آنطور که مایل هستم شاگرد تربیت شود، از من دیگر ساخته نیست. آن آقایان که به استاد کمک می‌کنند، استاد می‌تواند محصلین را در گروه‌های ده نفره و... تقسیم کند و برای آنان کارهای تحقیقی در نظر بگیرد و هر گروهی را در تحت نظر یکی از این آقایان بگذارد، به عنوان استاد راهنما که از آنان کتبی یا شفاهی امتحان بگیرند و مشکلات آنان را حل کنند. پس این پیشنهاد من است که تدریس گروهی باشد و یا سه استاد در هر علمی، بیشتر درس نگویند. و هر یک کمک‌هایی داشته باشند با همان کیفیت که گفتم. و اگر چنین شود، رشد طلبه بیشتر خواهد بود. برای استاد هم وقت بیشتر است و بهتر می‌توان از او استفاده کرد. و چنآن‌چه در ایام تحصیلی برای استاد مشکلی پیش آمد، که یک یا چند روز درس تعطیل شود، محصلین بیکار نخواهند ماند. استاد راهنما برای آنان، با بیان چند سوال از دروس و یا کتب قبل و پیشنهاد پاسخ کتبی، کمک مفیدی به آنان خواهد کرد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
| همایش منشور روحانیّت 🔹در ایام سوّم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیّت توسّط امام خمینی(ره) و به همّت موسسه راهبردی حق پژوهی مشهد مقدّس و با مشارکت موسسه میراث فقاهت خراسان و سایر تشکل های حوزوی همایش منشور روحانیّت با سخنرانی آیات و حجج اسلام شب زنده دار، اشرفی شاهرودی، خیاط، زمانی، برنجکار و دکتر هادی وکیلی در محل سالن همایش های هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد. ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
تجلیل از مجاهدت‌های حضرت آیت‌اللّه سیّدان در نهضت امام خمینی(ره) در حاشیه همایش منشور روحانیت با حضور حضرات آیات شب‌زنده‌دار و اشرفی شاهرودی + تصویر قاب اهدایی ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
دکتر وکیلی.mp3
16.1M
🔈 | ارائه دکتر وکیلی در همایش منشور روحانیّت مشی سیاسی مشترک علمای خراسان در حمایت و همراهی قیام امام خمینی(ره)؛ از شیخ مجتبی قزوینی و مرحوم میلانی تا آیت‌اللّه سیّدان؛ به همراه اسنادی از فعالیّت‌های مبارزاتی آیت‌اللّه سیّدان در دوره پهلوی و در ادامه حمایت ایشان از جمهوری اسلامی و قائل بودن به حرمت تضعیف نظام ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
36.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مستند «روحانی صادق» ↩️ نگاهی کوتاه به زندگی روحانی مجاهد مرحوم حجّت‌الاسلام غلامرضا اسدی ایشان دوران جوانی خود را در مبارزه با رژیم ستمگر طاغوت و بقیّه‌ی عمر را در خدمت به نظام مقدّس اسلامی صرف کرد. امام خامنه‌ای ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
🖼 تصویری از تقدیر و قاب اهدایی به خانواده مرحوم حجّت‌الاسلام‌والمسلمین اسدی در حاشیه همایش منشور روحانیّت ✏️بخشی از پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت ایشان: درگذشت روحانی مجاهد و صادق جناب حجّت‌الاسلام مرحوم آقای حاج شیخ غلامرضا اسدی رحمةاللّه علیه را به خاندان محترم و فرزندان مکرم و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان دوران جوانی خود را در مبارزه با رژیم ستمگر طاغوت و بقیّه‌ی عمر را در خدمت به نظام مقدّس اسلامی صرف کرد. ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
حجت‌الاسلام زمانی‌فرد.mp3
9.46M
🔈 | ارائه حجّت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد در همایش منشور روحانیّت آسیب‌های حوزه و روحانیّت و راهکارها، تقویّت بنیادهای فلسفه سیاست در مبارزه با تفکّر سکولار، توسعه تشکّل‌های حوزوی و توسعه نگاه تقریبی میان شخصیّت‌ها ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
🔰 اولین سالگرد ارتحال عالمه فاضله استاد صدیقه مقدسی برگزار می شود : 🌐 یادواره بانوی نمونه فاطمی 🔰با حضور ارزشمند خانواده گرامی استاد و بیت محترم امام جمعه فقید مشهد حضرت آیت الله شیرازی رحمت الله علیه 👤 سخنران: حجة الاسلام والمسلمین مرتضوی 🔰 به همراه مرور زندگی و خاطرات استاد 📆 دوشنبه 8 اسفند 1401 ⏰ ساعت 8:30 ♻️ مکان: بست شیخ طبرسی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طبرسی 🏢 آدرس دبیرخانه: خیابان امام خمینی۴۸، مؤسسه اسلام شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها. ◽️مؤسسه علمی فرهنگی اسلام شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
حجت‌الاسلام برنجکار.mp3
12.86M
🔈 | ارائه حجّت‌الاسلام‌والمسلمین برنجکار در همایش منشور روحانیّت منشور روحانیّت؛ ترسیم کننده مسیر هدایت، شاخص‌های حوزه پیشرو و رسالت اجرا و تحقّق دین ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
✍🏻 آیت الله میرزا مهدی اصفهانی از علمای برجسته خراسان، در حوالی سال 1320 ولایت مطلقه فقیه را تبیین و اثبات کرد 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار رییس مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام حوزه علمیه قم در همایش منشور روحانیت در سخنانی گفت: منشور روحانیت ترسیم کننده مسیر روحانیت انقلابی در راهبری فکری جامعه دینی و جهانی شدن اسلام و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی است. 🔹 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علمای مشهد و به خصوص شاگردان آیت الله میرزا مهدی اصفهانی و آیت الله شیخ مجتبی قزوینی مانند آیت الله مروارید، آیت الله جواد آقا طهرانی، آیت الله خامنه‌ای، آیت الله واعظ طبسی، آیت الله سیدان و شهید هاشمی نژاد نقش ویژه‌ای در حمایت از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، و پیروزی انقلاب داشتند. 🔻 برای مشاهده مطلب به سایت موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام مراجعه فرمایید. ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joincha
🔹در حاشیه همایش منشور روحانیت حجت الاسلام والمسلمین دکتر برنجکار (مدرس کلام و معارف و منتقد مبانی فلسفی و عرفانی) و حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی زمانی (مدرس خارج فقه واصول و فلسفه و عرفان) ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
📣 🔰 وبینار فقه داروسازی برگزار می‌شود 🔹 هفتمین وبینار از سلسله‌ وبینارهای عرصه‌های نوین پزشکی با تاکید بر مباحث خانواده با موضوع «فقه داروسازی» به‌همت مرکز تخصصی طوبی و همکاری دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود. 🎤 با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین ملکی 📆 زمان: سه‌شنبه ۹ اسفندماه ⏰ ساعت: ۱۵ الی ۱۷:۳۰ 💻 لینک حضور در وبینار: 🌐 https://b2n.ir/r25279 ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 13) کاری که الآن در تفسیر آقای قرائتی دارد انجام می‌شود، ایشان یک روز در هفته در رادیو تفسیر می‌گویند، ولی یک گروهی که بیش از ده نفرند، تحقیقاتش را انجام می‌دهند و تمام منابع را می‌بینند و مطالب را به ایشان می‌دهند و ایشان در رادیو با تنظیم بیان می‌کنند. اگر در این جهت اضافه‌ای دارید،بفرمائید؟ اینکه آقای قرائتی تفسیرشان به این شکل است، من می‌دانم. پس معلوم می‌شود که در رشتۀ تبلیغ هم این کار هست. خلاصه تدریس به این کیفیت به نفع شاگرد است. تشکیل کمیته، تعیین و تشخیص استاد، در این برنامۀ جامع ضرورت دارد. چه این‌که محصل به خاطر شناخت درستی که از استاد ندارد، نه از بعد علمی و نه عملی، ممکن است وقتش تلف شود. زمانی متوجه شود که دیگر وقتی برایش باقی نیست یا فراغت آنچنانی ندارد، یا احیاناً انحراف‌های عقیدتی و یا اخلاقی پیدا کرده. اما این کمیته بوسیلۀ چه افراد تعیین شود که غرض شخصی و یا سیاسی و خطی نداشته باشد و به جای باصطلاح «اصلاح ابرو، هر دو چشم کور نشود.» آن بحث آخری است. اما به درس خارج که رسیدند، اینها به چه کیفیتی باشند، اعتقاد من این است که قبل از ورود به آن محصل، دو یا سه سال اعزام شود جهت تدریس شهرتان و یا بخش، و به تعبیر دیگر یکی از شرایط شرکت در کنکو مقطع سوم «جامعه» خدمت دو یا سه سال در شهرستان یا بخش و روستا و تدریس کتب ادبیات، و خلاصه برداری از کتب سطح باشد. این کار هم برای محصل مفید است و رشد به مراتب بیشتری خواهد داشت. در رشته‌های بعدی و هم برای حوزه‌های کوچک شهرستان‌ها و بخش‌ها که به خاطر نبود استاد، گاهی به تعطیلی کشیده می‌شود. گذشته بر این‌که تماس با مردم و وارد اجتماع شدن برای محصل آمرزندگی زیادی دارد، آنگاه مقطع اول «جامعه» که تمام شد، که یکی دو ماه خارج اصول فشرده همراه با فقه پیدا شد، کمیتۀ تبیین صلاحیت بررسی و افراد را برای رشته‌های متعدد، تدریس سطوح متوسطه، تدریس در دبیرستان‌ها، تبیلغ و... و از جمله ادامۀ تحصیل و شرکت در آزمون مقطع نهایی «جامعه» تعیین و گروه بندی می‌کند. و بغیر از گروه اخیر «ادامه دهندگان تحصیل»، سائر گروه‌ها در «برنامۀ آمادگی» شرکت و با کسب موفقیت، کارت فارغ‌التحصیل آن مقطع را همراه با تعیین شغل دریافت نموده و به کار تعیین شده ادامه خواهند داد. و کسانی که برای مقطع چهارم، تعیین شدند، بعد از قبولی در کنکور مقطع چهارم، کمیتۀ تعیین صلاحیت‌ها، آنان را طبق نیاز جامعه به چند گروه تقسیم، و هر گروهی در یک رشته، با برنامۀ خاصی که برای وی تعیین شده، تا مرز تخصص و صاحب‌نظر شدن در آن رشته ادامه تحصیل بدهند. مثلاً تدریس سطح عالی در حوزه، یا تدریس در دانشگاه‌ها، در رشته‌های متعدد از قبیل روان‌شناسی و یا نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و ارگانها یا تبلیغ در داخل و یا خارج و... جامعه‌شناسی، اقتصاد، کلام، فلسفه، تفسیر، فقه، اصول و گروهی هم برای فقاهت و استنباط تعیین شده‌اند و در همان رشته به طور وسیع و عمیق ادامه به کار خواهند داد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
🔹به مناسبت ایام سالگرد ارتحال آیت الله شیخ محمدرضا بخارایی از علمای مشهد 👇 ............................................. اخبار، آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8