eitaa logo
میراث فقاهت خراسان
2.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
271 ویدیو
39 فایل
کانال اطلاع رسانی موسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی «میراث فقاهت خراسان» ◾️تحت اشراف جمعی از اساتید حوزه علمیه خراسان ◾️تاسیس: فروردین ۱۴۰۱ ◾️آدرس اینستاگرام: https://instagram.com/_u/mfkh_ir ◾ارتباط با ما: @mfkh_ro روابط عمومی @feghahatkh طرح و برنامه
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 3) حضرت استاد، با توجه به این‌که فرمودید اساتید مختلفی را تلمذ فرمودید و استفاده کردید و تدریس و سلیقه‌های اساتید هم که قطعاً مختلف بود، بفرمائید از شیوه‌های تدریس اساتید و خاطراتی که از آنها به یادگار دارید و استفاده‌هایی که فرمودید، به اجمال صحبت بفرمائید؟ این اساتید محترم من، شیوۀ خاصی در تدریس نداشتند. یعنی سبک تدریس همان شیوۀ متداول حوزه‌ها بود که الان هم جریان دارد. البته از همۀ آقایان استفادۀ علمی و عملی برده‌ام. اما از بعضی آقایان در بعضی ابعاد استفادۀ بیشتری کردم. [البته این‌که من در این‌جا عناوین خاص آقایان و یا لفظ آیت الله را به‌کار نمی‌برم، به خاطر رعایت وقت و اختصار است.] از مرحوم حاج ، علاوه بر بعد علمی، از بعد تزکیۀ نفس، صراحت و آزادمنشی و جنبه‌های اخلاقی، استفاده‌های زیادی کرده‌ام، و با توجه به این‌که در ایام جوانی در درس ایشان شرکت می‌کردم، مواعظی که نوعاً در روز‌های چهارشنبه داشتند، خیلی برای من سرنوشت‌ساز بود. از مرحوم آقای میلانی، گذشته از بهره برداری اخلاقی، معنوی و تربیتی، با توجه به طول زمان توفیق حضور در درس ایشان، و دقت نظر معظم له، اعتقادم این است که در زمان خودشان از بعد علمی و دقت نظر، فرد کم نظیری بودند، و همین باعث توقف کوتاه من در نجف بود و استفادۀ زیادی کردم. و از حاج آقای وحید که هم اکنون در قم از وجود ایشان عدۀ زیادی استفاده می‌کنند، هم از جنبه ب علمی، اخلاقی و تربیتی بهره گرفتن، و هم از بعد فکری و شرح صدر، فوق العاده استفاده کردم. ایشان مطلبی را که دنبال می‌کردم، تا آن‌جا که به ذهن احتمال خلافی می‌آمد، متعرض می‌شدند و چیزی از مطلب باقی نمی‌گذاشتند. لذا شرح صدر و توسعۀ فکری را از ایشان بهره گرفتم. پس با وجود استفاده‌های متنوع از همۀ آقایان از مرحوم حاج شیخ قاسم قزوینی و مرحوم آقای میلانی و حاج آقای وحید، از این سه بعدی که عرض کردم، استفادۀ بیشتری کردم. در مقاطع مختلف در تدریستان، نسبت به مرحوم شیخ هاشم قزوینی خاطراتی را نقل فرمودید که طلاب بسیار متأثر شدند. لطفاً خطراتی از مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی در زمینه‌های اخلاقی و کرامات ایشان بیان بفرمایید؟ دربارۀ مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی از جنبه‌های مختلف باید بحث شود. شخصیت ایشان در حوزۀ علمیۀ مشهد شناخته نشد و هنوز هم آن‌طور که باید، ایشان معرفی نشده‌اند که چه انسانی بود و چه خدمتی کرد و در چه شرایطی این همه خدمت کرد. مرحوم حاج شیخ هاشم، از بعد تفهیم مطالب و تبیین مشکلات، خیلی قوی بود. مطالب مشکل را با زبان ساده و مثال‌های بسیار جالب، خیلی روشن می‌کردند و افراد مطلع و آگاه نقل می‌کردند که در آن زمان در سطح عالی، هیچ‌کس مثل ایشان حتی در نجف نبود. یکی از ابعاد دیگر شخصیت ایشان، این بود که انسانی آزاد، روشن و صریح بود و اعتقادم این است که شاگردان ایشان، از بعد آزادی و صراحت، شاید استفادۀ زیادی از ایشان کرده باشند. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 4) در مقاطع مختلف در تدریستان، نسبت به مرحوم شیخ هاشم قزوینی خاطراتی را نقل فرمودید که طلاب بسیار متأثر شدند. لطفاً خطراتی از مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی در زمینه‌های اخلاقی و کرامات ایشان بیان بفرمایید؟ در آن زمان که مجله و روزنامه خواندن را، عدۀ زیادی از مردم برای اهل علم، درست نمی‌دانستند، مرحوم حاج شیخ هاشم، روی کرسی درست می‌نشست و درس می‌گفت، در حالی که مجله و روزنامه اش از جیب قبایش نمایان بود و هیچ‌کس اعتنایی نمی‌کرد که عده‌ای از متدینین با فکر خاصی که دارند، از این کار خوششان نمی‌آیند. بسیار انسانی آزاد، خوش‌فکر، و صریح بود. بعد دیگری که ایشان در این بعد هم ناشناخته ماند و از دنیا رفت، بعد تربیتی ایشان بود. چهارشنبه‌ها معمولاً ایشان نصف درس را تبدیل به موعظه می‌کردند و طلبه‌ها را نصیحت می‌کردند و فوق العاده نصائح ایشان در طلبه‌ها مؤثر بود. هم که کمالات معنوی ایشان عجیب بود و از این جهت هم ایشان انسان فوق العاده‌ای بود. به مناسبت‌هایی ایشان، گاهی مطالبی را نقل می‌کردند، غالباً تحت عنوان یکی از آقایانی که حاضر نیست نامش را ببرم، و من این‌ها را یادداشت می‌کردم، و بعد‌ها استاد بزرگوارم حاج آقای وحید فرمودند: «این کراماتی که شما نقل می‌کنید، از خود مرحوم حاج شیخ هاشم بوده» و علی ای حال، ایشان از این بعد هم انسان کم نظیری بود. من فقط یک نمونه از آن را نقل می‌کنم که دلیل بر عظمت و شخصیت کم نظیر ایشان می‌باشد؛ نقل می‌فرمودند که: «من در اصفهان درس می‌خواندم و همسری داشتم که متعهد بود و خدا بچه‌ای از او به من داد. بچه شانزده ماهه بود؛ تازه به زبان ترکی ننه و بابا می‌گفت(مرحوم حاج شیخ هاشم ترک بود.) در باغی که متصل به منزل خانم بود، بچه بغل من بود. مشغول قدم زدن بودم که غذا حاضر شود و غذا بخورم و به دنبال درسم بروم. ناگهان بچه یک نگاه تندی به من کرد و بعد از این نگاه تند شروع کرد به صحبت کردن. گفت مرا کی خلق کرده؟ من بدون اختیار گفتم: تو را من خلق کردم، گفت: تو را کی خلق کرده؟ گفتم: پدرم، گفت: پدرت را؟ گفتم: پدرش همینجور [ادامه یافت...] بچه ساکت شد و من هم متحیر که این چه وضعی است که من می‌بینم؟ داشتم قدم می‌زدم، مرتبۀ دوم بچه شروع کرد به حرف زدن و گفت: این درخت‌ها را کی خلق کرده؟ گفتم: باغبان، گفت: باغبان را که خلق کرده؟ گفتم: پدرش. باز یک سری سؤالات اینجوری. مرتبۀ سوم بچه گفت: دروغ گفتی. من و تو و پدران تو و درختان و باغ و باغبان و همۀ جهان را، خدا آفریده است. ببینید وقتی که خدا می‌خواهد کسی به اوج کمالات برسد، بچۀ شانزده ماهه در بغلش حرف می‌زند، آن هم استدلال بر اثبات وجود صانع و خالق متعال. و از طرفی آن بزرگوار هم پاسخی که موافق با اعتقادش نیست، بر زبانش جاری شود؛ تا بچه خودش برهان اقامه کند. این پاسخ به نظرم به همان خارق العاده است که سؤال بچه. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
🔹برگزاری نشست علمی با موضوع: مبانی فقهی تربیت سیاسی جامعه از منظر نهج البلاغه 🔹با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین انصاریان (استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان) 📆 زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۷ شب 🕌 مکان: مجتمع منتظر المهدی (خ،طبرسی ،فتاح یک) .................................................. اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
🔰مدیریت اساتید و نخبگان با مشارکت مدرسه سطح چهار و مدرسه فقاهت سلیمانیه به مناسبت گرامیداشت دهه فجر برگزار می کند. 📣 •┈••••✾•💠•✾•••┈• 1⃣ با موضوع: تبیین نظریه دکترین ولایت فقیه 🔹سخنران: آیت الله عبد خدایی (عضو محترم مجلس خبرگان رهبری) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ما ⏰ ساعت: ۹ صبح 🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه •┈••••✾•💠•✾•••┈• 2⃣ با موضوع : تبیین نظریه ولایت فقیه با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام مرحوم آیت الله موسوی خلخالی 🔹سخنران : حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد (استاد دروس خارج) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ما ⏰ ساعت: ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه شرکت در این دوره دانش افزایی جهت اساتید محترم فقه و اصول و انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی محسوب خواهد شد. 🕌حوزه علمیه خراسان مدرسه سطح چهار ┏━━━━━━━📚┓ https://b2n.ir/g62934 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
✳️ آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست صمیمی با علما، فضلا و اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان: حوزه علمیه در حل مسائل نهادهای حاکمیتی ورود کند @shorakhorasan 🔹رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مشهد سفر کرده، شب گذشته با جمعی از اعضای شورای عالی، دبیر شورا، مدیر حوزه علمیه خراسان و تعدادی از اساتید خارج و سطوح عالی حوزه علمیه خراسان دیدار کرد. ادامه گزارش http://shorakh.com/news/show/4122/
📸 🔺 آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان رهبری در سفر به مشهد مقدس با حضور در حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام) با جمعی از علما و اساتید حوزه علمیه خراسان دیدار و گفتگو کرد. 📷 عکس : محمدجواد مشهدی 💠 بیشتر ببینیم 👇 https://www.hozehkh.com/photogallery?id=47074 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 5) از شما شنیده‌ایم که مرحوم حاج شیخ هاشم، از نظر معیشت سخت در مضیقه بودند، و خاطره‌ای از ایشان بیان فرموده بودید، لطفاً آن خاطره را برای طلاب بیان بفرمائید؟ مرحوم استاد حاج عائلۀ بسیار کمی هم داشتند. فقط یک دختر و یک همسر بیشتر نداشتند و یک خانۀ خیلی محقر،و خانۀ ایشان ظاهراً دو اتاق بیشتر نداشت. ولی زندگی بسیار منظم و مرتب و تمیزی داشتند. یک وقتی احساس می‌کنند که برای همین عائلۀ کوچک، پولی برای خرج کردن ندارند. آن وقت‌ها، متداول بود که در اطراف مسجد گوهرشاد و حرم حضرت رضا(ع)، افرادی می‌نشستند که کاغذهای مخصوصی داشتند و به اینها، عریضه نویس می‌گفتند. چون افراد با سواد کم بود، زائرینی که از حضرت رضا(ع) خواسته‌ای داشتند، نزد این عریضه نویس می‌آمدند. او خواسته‌هایشان را می‌نوشت و آن عریضه را داخل ضریح مقدس می‌انداختند و پولی هم به عریضه‌نویس می‌دادند. مرحوم حاج شیخ هاشم، تصمیم می‌گیرد که از فردا صبح، روزی یکی دو ساعت برود آن‌جا بنشیند و عریضه برای زائران بنویسد و از این راه اجرتی تهیه کند و زندگی اش را تأمین کند و مشغول درسش شود. همان‌طور که عرض کردم، یکی از ابعاد شخصیت ایشان، آزادی ایشان بود. چقدر باید انسان آزاد باشد و به تعبیر من چقدر باید توحیدش کامل، و خالی از شرک به تمام معنا باشد، تا کار به مردم نداشته باشد که چه می‌گویند. وظیفه‌ام این است که عریضه نویسی کنم و پول تهیه کنم، برای ادامۀ زندگی. و این‌که به طلبه‌ها درس بدهد؛ و این دو مطلب را می‌رساند، اول آزادی ایشان و دوم اهمیت دادن ایشان به درس. ممکن است کسی بگوید حالا که من نان ندارم بخورم، درس را رها کنم و بروم دنبال تأمین زندگی. ولی ایشان این تصمیم را می‌گیرند و به هیچ‌کس نمی‌گوید. شب می‌خوابد. صبح زود در منزل کسی در می‌زند. وقتی در را باز می‌کند، یکی از علمای آن زمان مشهد که شاید خیلی هم مشهور نبودند، دستمالی حاوی مبلغی پول به ایشان می‌دهد و می‌گوید: این پول‌ها را بگیر و خرج کن. عریضه نویسی برای شما حرام است و مشغول درست باش. ایشان به احدی آن‌چه را در ذهن داشته بود، نگفته بود. دستمال را می‌گیرد؛ می‌بیند داخل دستمال، بیست ریال و به تعبیر آن زمان، بیست قران پول است. پول را مصرف و به تدریس ادامه می‌دهند. آری حجت خدا، (عج) در توقیع شریف فرموده‌اند: «...و لا ناسین لذکرکم ...» 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
📍ارتباط ویژه شهید اندرزگو با آیت الله سید محمود مجتهدی سیستانی ▪️آیت الله مسعودی در خاطرات خود  می گوید از کسانی که رابطه مستقیم با شهید اندرزگو داشت، آقاسید محمود مجتهدی، برادر آیت الله سیستانی بود. ایشان پول زیادی تهیه می کرد و در اختیار اندرزگو قرار می داد. ▫️عمده‌ فعالیت شهید اندرزگو در مبارزه با رژیم غاصب پهلوی عبارت بود از واردات اسلحه و تأمین اسلحه‌ مورد نیاز مبارزان و نیز وارد کردن اعلامیه‌های امام رحمه‌الله به داخل کشور. ▪️حاج احمد قدیریان ، برای فرزند شهید نقل ‌کرده بود که سلاح‌هایی که شهید اندرزگو از افغانستان وارد می‌کرد، در اوایل انقلاب بسیار به‌ درد خورد و همه‌ی آنها در کمیته و جاهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت. 📌 ادامه مطلب @howzeh100 .................................................. آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
📍دیدار آیت الله میرزا مهدی اصفهانی با آیت الله حجت و ماجرای تاسیس مدرسه «حجتیه» ▪️مرحوم میرزا مهدی اصفهانی در سفر به قم و اقامت کوتاه در این شهر دیدارهایی با عالمان روحانی این شهر داشت. یکی از این دیدارها ملاقات با آیت الله سید محمد حجت کوه کمره‌ای یکی از مراجع ثلاث بود. ▫️میرزا در این گفت و گو با آیت الله حجت وی را به ساخت مدرسه ای برای طلبه‌های قم واداشت که نتیجه‌اش همان مدرسه معروف «حجتیه» در قم شد. مرحوم استاد جلال مروارید که در آن جلسه حضور داشت شرح ماجرا را اینگونه نقل می‌کند: ▪️«آقای حجت باغی داشتند. ما را به آن جا دعوت کردند. مرحوم میرزا به آیت الله حجت گفت: این همه طلبه بی جا و مکان هستند. شما هم این باغ بزرگ را دارید، می‌خواهید چه کار کنید؟ آن را مدرسه کنید؛ ایشان گفتند: من این باغ را به شما هدیه می‌کنم» و اینگونه شد که مرحوم حجت تصمیم به ساخت مدرسه حجتیه گرفتند. 📌 ادامه مطلب در: https://howzeh100.ir/?id=n3u7otlx @howzeh100 .................................................. آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
230209_001.MP3
13.07M
با موضوع: تبیین نظریه دکترین ولایت فقیه 🔹سخنران: آیت الله عبد خدایی (عضو محترم مجلس خبرگان رهبری) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۹ صبح 🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه 🕌حوزه علمیه خراسان مدرسه سطح چهار ┏━━━━━━━📚┓ https://b2n.ir/g62934 ┗📚━━━━━━━
230209_002.MP3
18.76M
با موضوع : تبیین نظریه ولایت فقیه با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام مرحوم آیت الله موسوی خلخالی 🔹سخنران : حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد (استاد دروس خارج) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه 🕌حوزه علمیه خراسان مدرسه سطح چهار ┏━━━━━━━📚┓ https://b2n.ir/g62934 ┗📚━━━━━━━
🔹نشست علمی مبانی فقهی تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه نهج البلاغه 🔹با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد جواد انصاریان (استاد محترم دروس خارج حوزه علمیه خراسان) ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ مجتمع منتظر المهدی(عج) مشهد .................................................. اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
خارج فقه 19 بهمن 401 استاد انصاریان.mp3
11M
🔹نشست علمی مبانی فقهی تربیت سیاسی جامعه از دیدگاه نهج البلاغه 🔹با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد جواد انصاریان (مدرس درس خارج حوزه علمیه خراسان) سرفصل ها: بیان ضرورت بحث ؛ تعریف و توضیح مفاهیم بحث (مبانی فقه ، تربیت ، سیاست ، تربیت سیاسی) بیان نمونه ها از کلام مولی در نهج البلاغه و استخراج مبانی .................................................. اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
🔰شخصیت دهی به طلاب آیت الله حاج سید احمد مددی: 🔸آیت الله به من می‌فرمودند: درس آقای بروجردی می‌رفتم. جوان هجده ساله‌ای بودم و ریش هم نداشتم. آقای بروجردی برای تشویق ، می‌گفتند: اگر اعتراضی، سوالی دارید مطرح بکنید. روز بعد آنهایی که مهم بود را در درس بیان می‌کردند. آقای سیستانی می‌گفتند: گاهی اوقات من اشکال می‌کردم، روز بعد ایشان می‌خواند، نمی‌شناخت من که هستم. من یک طلبه هجده ساله، ریش هم نداشتم. 🔸 آقای می‌فرمودند: بعضی از اعاظم اینجور نوشتند به من. من از خجالت سرم را پایین می‌انداختم. روحیه را دقت می‌کنید. 🔹آقای بروجردی به طلبه‌ها با یک دید دیگری، با یک احترام خاصی برخورد می‌کرد که به اینها شخصیت بدهند و این نیروها بتوانند یک نقش موثر را بازی بکنند... 🌀 ایشان می‌خواهد بگوید که علم بماهو علم ارزش دارد. فرقی نمی‌کند که این مطلب را چه کسی نوشته، یک جوان شانزده ساله نوشته یا یک پیرمرد هشتاد ساله نوشته است. 📚 بررسی شیوه‌ استنباط فقهی و سیره‌ عملی آیت‌الله بروجردی در مصاحبه با آیت‌الله سید احمد مددی 🆔 @tahavol_howze .................................................. آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
تصویر تاریخی تحصن علمای اعلام مشهد در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی / بهمن ۱۳۵۷ از سمت چپ حضرات آیات: شهرستانی، مروارید، زنجانی، شیرازی، فلسفی، میرزا جوادآقا تهرانی، نوقانی، مددی، ثقفی، جعفری کاشمری، طبسی حائری و میلانی .................................................. اسناد و تصاویر علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
تصویر تاریخی علمای مشهد در راهپیمایی های ایام پیروزی انقلاب اسلامی حضرات آیات شیخ ابوالحسن شیرازی، فلسفی، نوقانی، مرعشی، زنجانی، میرصادقی .................................................. اسناد و تصاویر علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از روحانیت مردمی
📜 سندی تاریخی از مواضع انقلابی علمای مشهد 📌در اعلامیه فوق که در تاریخ پانزدهم مهرماه ۱۳۵۷ و در اعتراض به تبعید امام راحل از عراق و کشتار مردم صادر شده است، امضای حضرات آیات: میرزاجوادآقای تهرانی، سیدکاظم مرعشی، شیخ ابوالحسن شیرازی، میرزامحمدمهدی نوقانی، میرزا حسنعلی مروارید، سیدعزالدین زنجانی، سید ابراهیم علم‌الهدی، میرزاعلی فلسفی و سیدحسین شاهرودی به چشم می‌خورد. @rohaniat_mardomi
🇮🇷 در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در اطاعت از رهبری مقتدر ایران اسلامی همه با هم در راهپیمایی چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شرکت می‌کنیم.
آیت الله سید جعفر سیدان : امام خمینی با هدف احیاء تعالیم اسلام به پا خاست / علمای مکتب معارفی خراسان، از این حرکت امام خمینی(س)، حمایت و پشتیبانی نموده و شاگردان و ارادتمندان خود را نیز به همکاری و همراهی در این راه فرا خواندند که آنها نیز همراهی نمودند من در نوجوانی طلبه شدم و در مدرسه علمیه نواب مشهد که بهترین مدرسه علمیه مشهد از نظر درس و بحث بود و امکانات رفاهی خوبی داشت، درس حوزه را آغاز کردم. متولی و مدیر مدرسه علمیه نواب، آیت الله میرزاعلی اکبر نوقانی از مجتهدین و اساتید بزرگ حوزه علمیه مشهد بود که با امام خمینی(س) نیز خیلی رفاقت و انس داشت‌. سال‌ های اولیه طلبگی را می‌ گذراندم و ادبیات عرب و منطق را به خوبی فرا گرفته بودم. امام خمینی(س) در آن سال ‌ها، گاهی تابستان ‌ها به مشهد می ‌آمدند و چون با آیت الله نوقانی نیز رفاقتی خاص داشتند، به مدرسه علمیه نواب نیز می ‌آمدند. مرحوم نوقانی، سعی می‌ کرد طلاب فاضلی در مدرسه، تربیت نماید و آنها را تشویق و احترام می ‌کرد. در همان ایام که امام خمینی(س) در مشهد بوده و به مدرسه نواب آمده بودند، آیت الله میرزا علی اکبر نوقانی برای اینکه به امام خمینی(س) نشان دهد که چه طلابی در مدرسه، تربیت شده‌ اند، برخی از طلاب مدرسه را صدا می ‌زدند تا امام از آنها امتحان بگیرند... 🔹متن کامل این گفتگو را در ذیل مشاهده کنید: https://b2n.ir/u24275 .................................................. اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از روحانیت مردمی
olamaye mashhad.pdf
4.11M
📕 علمای مشهد و انقلاب اسلامی ▫️کاری از جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی 🎉به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی 🔻آنچه در این نوشتار میخوانید: 📌آثار مرتبط با نقش علمای مشهد در انقلاب اسلامی 📌نقش سیاسی علمای مشهد در سه نقطه عطف تاریخی 📌اوج تا افول فعالیتهای سیاسی آیت‌الله العظمی میلانی 📌ماموریت مثلث انقلاب در مشهد 📌چهره‌های انقلابی علما و فضلای حوزه علمیه مشهد 📌نقش علمای مشهد در حوادث منجر به پیروزی انقلاب 📌و ... @rohaniat_mardomi
حضور اعضای محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان در راهپیمایی ۲۲ بهمن آیات و حجج اسلام: علم الهدی، شیخ مهدی مروارید، مروی و نظافت .................................................. اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از علی نصیری
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 6) فرمودید در زمان مرحوم آقای میلانی، مایل شدید به حوزۀ نجف بروید. علت مراجعۀ خودتان را از نجف اشرف به مشهد مقدس و همچنین ابعاد درسی مرحوم آقای میلانی را که شناخته نشده است، بیان فرمائید؟ مرحوم ، از ابعاد مختلفی انسان کم نظیری بود و مانند مرحوم حاج شیخ هاشم، درست شناخته نشد. و این‌ها و زندگی‌شان برای همۀ مردم، مخصوصاً طلاب جوان بسیار مفید و مؤثر است. یکی از ابعاد شخصیت آن مرحوم، بعد علمی و دقت نظر ایشان بود. من نمی‌خواهم بگویم، نظر بنده را همه قبول دارند. ولی با توجه به این‌که مدت زیادی درس ایشان بودم، و تقریباً مدت یک ماه همۀ درس‌های نجف را رفتم که درس مفیدی را انتخاب کنم، شاید نظرم دور از واقع نباشد. مدتی که در نجف ماندم، در نامه‌ای برای دوستانم نوشتم: من خیال می‌کردم شاید در نجف استفادۀ علمی بیشتری بکنم. ولی حال فهمیدم که اشتباه کرده‌ام و قدر آقای میلانی را ندانستم و شما قدر ایشان را بدانید و اعتقادم این است که در نجف، از ایشان‌بهتری نیست. [و آن‌زمان نامۀ من برای آقایان سنگین بود.] البته ممکن است علمائی بوده باشند ولی بنده خدمتشان نرسیدم. لذا اعتقادم این است که از بعد علمی در زمان خودشان، فرد کم نظیری بودند. و همین که باعث شد، با این‌که وسیلۀ ادامه تحصیل من در نجف، از طرف یکی ا ز مراجع بزرگ نجف، فراهم شده بود، مشهد را بر نجف ترجیح دادم. بُعد آخر شخصیت ایشان، تقوای آن مرحوم بود و این‌که همچون بسیاری از بزرگان، جز به انجام وظیفۀ شرعی خود، به چیزی فکر نمی‌کردند. به عنوان شاهد، چند نمونه که حاکی از تقوای زیاد ایشان است، بیان می‌کنم. یکی این‌که تا احساس می‌کردند، مطالب مسمومی ترویج می‌شود، خیلی با صراحت برای جلوگیری اقدام و خطر آن اندیشه‌های باطل را به مردم گوش‌زد می‌کردند و در همین راه صدمات زیادی می‌دیدند. نمونۀ آخری که من خود شاهد بودم این بود که در آن زمان، در حوزۀ مشهد، نه برنامۀ تحصیلی بود و نه برنامۀ تبلیغی. ایشان با روشن‌بینی که داشت، هم برنامۀ جامع تحصیلی و امتحانی برقرار کردند، هم برنامۀ تبلیغی و تاکنون برنامه‌ای بهتر از برنامه‌های ایشان ندیده‌ام، و اولین گروهی را که ایشان برای تبلیغ خواستند اعزام کنند، به منزلشان دعوت کردند و روی پله‌های کتابخانه ایستاده و برای طلبه‌ها صحبت کردند. فرمودند: به هر روستا و شهری که رفتید، از مردم سؤال کنید که از چه آقایی تقلید می‌کنند، رسالۀ مرجع تقلیدشان را از مردم بگیرید و برایشان مسئله بگوئید. بعد اضافه کردند و فرمودند: با اعتقادات مردم بازی نکنید. برای آن مردم، تقلید از آن مجتهدی که انتخاب کرده‌اند، درست است و عملشان صحیح است، ولو به نظر شما مجتهد دیگری اعلم از آن مرجع تقلید است یا اعدل است. آنها در کارشان مصاب هستند. شما آنها را تخطئه نکنید. اگر شما در مرجع تقلید آنها خدشه کردید و فردی دیگر را معرفی کردید، ممکن است که فردا شخص دیگری بیاید و مجتهدی را که شما معرفی کردید، خدشه کند و دیگری را معرفی کند و این باعث می‌شود قداست مرجعیت از بین برود و این خطرناک است. بعد اضافه کردند که: من راضی نیستم به هیچ عنوان کسی اسم مرا ببرد و حرام است اگر کسی اسم مرا ببرد. حالا ببینید یک و یک مجتهد، چقدر باید با تقوی باشد که به طلابی که اعزام می‌کند، بگوید اسم مرا نبرید و با نفی دیگران مقلد برای من درست نکنید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir