#تحصیل_جهادی
✅ درس را جدّی بگیرید...
مقام معظم رهبری:
🔹اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجستهای که روحیّهی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید.
👈درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیهی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را بهعنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی اثرگذار باشید.
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
🆔@mfos_ir
#ماهنامه_تخصصی
✅ نمایی از ماهنامههای داخلی موسسه عالیفقه و علوماسلامی
💢مدرسه عالی فقههای تخصصی
⬅️در بین فقیهان شیعه، هیچ فقیهی مرور زمان در باب حدود را نپذیرفته است.
🔸در بین فقیهان شیعه، هیچ فقیهی مرور زمان در باب حدود را نپذیرفته است. البته در کلمات فقهاء به روایتی اشاره شده که دلالت دارد با گذشت شش ماه از ارتکاب جرم، حدّ مرتفع میشود اما فقیهی به آن فتوا نداده است.
🔹مرحوم شیخ طوسی در کتاب مبسوط میفرماید: «إذا شهد أربعة بالزنا قبلت شهادتهم سواء تقادم الزنا أو لم یتقادم..» از این تعبیر بدست میآید، در اثبات زنا با چهار شاهد و اجرای حدّ بر مشهود علیه فرقی ندارد که گواهان، شهادت بر زنایی
بدهند که اخیرا واقع شده است یا اینکه مدت زمان زیادی از آن گذشته باشد؛ بنابراین در هر دو صورت حدّ ثابت شده و مجازات نیز جاری خواهد شد.
▫️شیخ طوسی، محقق حلی و به تبع ایشان برخی دیگر از فقیهان چنین ادعا کرده اند که روایتی وجود دارد که در آن مرور زمان تا شش ماه را پذیرفته است. اما چنین روایتی یافت نشد...
🔹در بین فقیهان عامه اختلاف نظر وجود دارد. و در مجموع شش قول یافت میشود.
📚 موضوع پژوهش: جایگاه مرور زمان در حدود
🖋یزدان طاهرآبادی؛ دانش پژوه گروه فقه جزاء
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
🆔@mfos_ir
#تسلیت #اسماعیل_هنیه
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
👈خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
🔻رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
🔹 رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
🔸 شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
🔹 اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
🆔@mfos_ir
#جمعه #صاحب_الزمان
🔰فرازی از دعای امام رضا برای حضرت مهدی علیهماالسلام
🔸خداوندا، ما را از خستگی و تنبلی و سستی (در مسیر یاری حضرت مهدی علیه السلام) پناه بده.
🔹اللّٰهُمَّ ... وَأَعِذْنا مِنَ السَّأْمَةِ وَالْكَسَلِ وَالْفَتْرَةِ (فی امره)
📚 مفاتیح الجنان
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
🆔@mfos_ir
#بایستههای_دروس_خارج
🔰درس خارج، درس کشف روشهاست
استاد علیدوست:
🔅یکی از اهداف درس خارج که هم محصل، هم استاد باید دنبال آن باشد، یاد گرفتن فوتهای کوزه گری، یاد گرفتن روشها، مدیریت بحث. این را خیلی دقت کنید. یعنی هم #استاد باید اهل این کار باشد حالا اگر استاد هم نبود خود محصل این کمبود را جبران کند. روشها را در درس خارج بگیرد.
🔹مثلاً وقتی یک مسئله ای در عبادات، سیاسات، معاملات مطرح شد، ببیند که فلان #فقیه چگونه این بحث را اداره کرد. دیگری چه کار کرد. چون در درس خارج فرض بر این است که انسان، افكار مختلف را می بیند. باید ببیند میرزای نائینی مثلاً روش مدرسه ای دارد روش ریاضی دارد صغری کبری نتیجه دارد یا روش تجمیع ظنون دارد. آیا می آید قاعده محور رفتار می کند دربستی یا نه، می آید قرائن و شواهد را کنار هم می چیند؟ درس خارج، درس کشف روشهاست. اگر روش را درنیاورید و نیاوریم یكی از اهداف درس خارج می لنگد.
🔸دیدید بعضی ها می گویند فلانی سی سال درس فلان آقا رفت....ببینید سی سال که درس خارج نمی خواهد. اگر کسی سی سال درس خارج برود یا درس مشكل دارد یا شاگرد مشكل دارد یا هردو مشكل دارند. برای چه سی سال درس خارج می روی رها کن. این برای این است که درس نتوانسته متد، روش بدهد و الا اگر درس از یک روش متابعت کند این همه وقت نیاز ندارد.
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
🆔@mfos_ir
#نشست_تبیینی #مشروطه
🔸در مشروطیت، نقش علما، نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد.
مقام معظم رهبری مدظله ۱۳۸۵/۰۲/۰۹
🔰نشست تبیینی، سیاسی منشاء،ابعاد و نتیجه اختلاف علما در مشروطه
(مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم سید کاظم یزدی مرحوم نائینی و مرحوم شیخ فضلالله نوری)
🎤حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی زیدعزه، مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی
🗓سه شنبه ۱۶ مرداد ماه ساعت ۱۱
🏢 نمازخانه مؤسسه عالی فقه و علوماسلامی
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
🆔@mfos_ir
#گزارش_تصویری #نشست_تبیینی
📷 گزارش تصویری از نشست تبیینی، سیاسی که صبح امروز با موضوع "منشاء، ابعاد و نتیجه اختلاف علما در مشروطه" با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی زیدعزه "مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی " برگزار گردید.
#موسسه_عالیفقه_و_علوماسلامی
🆔@mfos_ir