eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
408 ویدیو
112 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
ضمن سلام و عرض ادب طیفی از دوستان که رشته فلسفه هستند در مورد کیفیت امتداد فلسفه در علوم انسانی و نقش فلسفه در موضوعات مختلف زندگی که از آن تعبیر به فلسفه کاربردی میشود سوالاتی داشتند تعدادی فایل مرتبط با این موضوع از متفکرین مختلف خدمتتون ارائه میگردد ان شاء الله نگرش مطلوبی در این زمینه خدمتتون ارائه خواهد کرد 👇👇
1-29-7-00.mp3
26.48M
📌 موضوع: ✅جلسه اول ✅ استاد: حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید 🕰زمان: پنج شنبه 29 مهر 1400 ..🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🏫 @nhrazavi 🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پای درس حجت الاسلام و المسلمین استاد ✴️ماموریت فلسفه برای زندگی بشریت چیست؟ ❇️مهمترین موضوع کنگره جهانی فلسفه از منظر فیلسوفان الهی و الحادی چیست؟ ⭕️ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇 ┄┅══••✾☘🌷☘✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
62610-متن مقاله به فرمت PDF-343980-1-10-20191216.pdf
644.2K
✍مقاله جدید استاد ✅روش‌شناسی ✔️ ابزاری برای استخراج و فرآیندهای مورد نیاز در مقیاس یک 🆔 @mhgolkar
آیة الله فیاضی.mp3
11.05M
امتداد اجتماعی فلسفه؛ چیستی، چرایی و چگونگی 🎙 آیت الله فیاضی حفظه الله 🗓 دوشنبه ۸ مردادماه 📱@mhgolkar
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی.mp3
15.44M
امتداد اجتماعی فلسفه؛ چیستی، چرایی و چگونگی 🎙 حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی زید عزه 🗓 دوشنبه ۸ مردادماه mhgolkar@
نشست دوّم.mp3
45.2M
🔰 با موضوع: 🔹 ظرفیت‌شناسی امتداد حکمت در تولید علوم انسانی 📌 جلسه دوم 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین "امین اسدپور" و حجت الاسلام و المسلمین "امیر مهاجر میلانی" mhgolkar@
💢 اثر استاد در بیان رهبر انقلاب 💢 نمونه ای از امتداد رهبر انقلاب: کتاب حدیث پیمانه نوشته شماست؟ ... کتاب است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می کردم و می گفتم: «فرق فلسفه ی ما با فلسفه ی غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تا کنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله وادامه ی اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ی ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است» حداکثرش به ادامه ی تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفه ی مابگوید:«شکل حکومت، چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است»، چنین ادامه ای ندارد، در حالی که همه ی این مبانی می تواند مبنای فلسفه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد. وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه اش را نخوانده ام) نگاه کردم، دیدم این کار، شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز است. الحمدلله این طور فکرها در جامعه ی ما حضور دارد، از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، است، باید متمسّک به مبانی بود. _ بیانات در دیدار هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم ۲۹ دی ۱۳۸۰ 📔 منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰_۳۱۱ mhgolkar@
ای که دستت میرسد کاری بکن 🌱 این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ بیانات در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ جای دقت دارد... لکن را با علت آن یکجا ببینید.
چند مسئله‌ی پایه از فقه محیط زیست: ۱) امکان تعریف حق محیط زیست و معنای آن ۲) امکان تعریف حق جانوران و معنای آن ۳) امکان تعریف حق برای نسل‌های آینده (کسانی که الان نیستند) و معنای آن ۴) تعادل زیست‌محیطی و توسعه ۵) معنا و تعینات ارزش‌های پایه‌ی اجتماعی (عدالت، آزادی، رفاه و امنیت) در نسبت انسان با محیط زیست ۶) معنای مسئولیت انسان در قبال تحولات اقلیمی ۷) معنا و امکان تعمیم حق حیات به غیر انسان این مسائل از مسائل پایه‌ی فقه محیط زیست است و شاید بتوان آنها را مسائل فلسفه‌ي فقه محیط زیست دانست. البته برخی مبادی فلسفی و کلامی نیز در فقه محیط زیست اهمیت دارند، مانند: نفس نباتی و نفس حیوانی، غریزه‌ی حب ذات و حب حیات در غیر انسان، مسئله‌ی درد در نفوس غیر انسانی و مسائل دیگر.
فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی ، فلسفه‌ی روانشناسی - خوب و لازم است؛ این ها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب می شود؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه‌ی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه می کنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد ، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه‌ی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله‌ی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی شود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده‌ای از جاذبه‌ی ، مربوط به این [امتدادها] است. بنابراین به طور کلی جهان‌بینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهان‌بینی اسلام را مشخص کنید - مسئله‌ی انسان ، مسئله‌ی خدا، مسئله‌ی ارتباط انسان و خدا، مسئله‌ی تکلیف - در فلسفه‌ی اسلامی روی این ها کار شود. البته این ها پاسخ‌های روشنی هم دارد، در فلسفه‌ی ما خیلی از این‌ها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخ ها منعکس شود، گفته شود. 🍀 دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی- ۲۳ بهمن ۹۱ mhgolkar@
💢 محقق اصفهانی یا ویتگنشتاین؟! ویتگنشتاین از شناخته شده‌ترین فلاسفه فلسفه تحلیلی است. فیلسوفی اثر گذار و صاحب نام در فلسفه معاصر، چه در جهان و چه در ایران. ویتگنشتاین را به ۲ مقطع تقسیم می کنند: ویتگنشتاین یک (که تمام مطالبش ۳۰ صفحه است) و ویتگنشتاین دو (که تمام مطالب این هم ۳۰ صفحه است) ... ویتگنشتاین دو منتقد ویتگنشتاین یک است. لذا ۶۰ صفحه مطالب وی، دارای تهافت است. بنده معتقدم که ویتگنشتاین چه از لحاظ دقت و چه از لحاظ مطلب و محتوی، به یک‌دهم (اگر نگویم به یک‌چهلم) اصولی بزرگ متاخر جناب محمدحسین غروی اصفهانی(محقق اصفهانی، شاگرد آخوند) نمی‌رسد. حال علت اینکه چرا ویتگنشتاین اینقدر در ایران و جهان معاصر مطرح است، ولی محقق اصفهانی نه تنها در جهان بلکه در دانشگاه های ایران هم گمنام است، جای تاسف و تامل و تحقیق جدی دارد. عجالتا موارد زیر را می توان علت این غفلت بزرگ دانست: _ عدم آشنایی دانشگاهيان با اندیشمندان بزرگ اسلام و حوزه _ عدم ورود حوزویان برای شناخت اندیشمندان غربی و ورود در مباحث تطبیقی بین اندیشمندان اسلامی و غربی _ پروپاگاندای متفکران غربی توسط رسانه‌های آن‌ها و غرب‌زدگی برخی دانشگاهيان _ عدم تسهیل‌گری معارف و دقت‌های فراوان اندیشمندان اسلامی توسط حوزویان برای جاری و ساری کردن آن‌ها در محافل دانشگاهی و اجتماع _ غفلت دانشگاهيان از عقبه عریق اندیشه اسلامی و اندیشمندان اسلامی _ غفلت حوزویان در امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی mhgolkar@
✅معرفی آثاری با دغدغه امتداد عملی به فلسفه اسلامی 📌 ۵ نمونه از کتابهای مهم در زمینه‌ی امتداد فلسفه اسلامی : ۱. نیچریه؛ اثر سید جمال‌الدین اسدآبادی؛ ۲. شذرات المعارف؛ اثر آیت‌الله العظمی محمد علی شاه آبادی؛ ۳. کشف‌الاسرار، اثر حضرت امام خمینی؛ ۴. اصول فلسفه و روش رئالیسم، اثر علامه‌ سید محمد حسین طباطبایی؛ ۵. مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی، اثر استاد شهید آیت الله مطهری؛ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/hekmat121 ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
امتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
25.61M
🔖امتداد فلسفه‌ی اسلامی استاد حمید پارسانیا گفت‌و‌گو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفه‌ی اسلامی •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 🏷علمی نداریم که از متافیزیک کمک نگیرد 🏷امتداد فلسفه در نفس الامر ،ذهن، فرهنگ 🏷مدینه‌ی فاضله فارابی آن مدینه‌ایی است که در آن معرفت با عملش همگون است 🏷انحراف میراث فرهنگی تحریف 🏷برای تحلیل مسائل اجتماعی جهان اسلام کسی را بهتر از فارابی سراغ ندارم 🏷سوال پنج دهه‌ی جامعه‌ی ایران : آیا بحث از هستی ها به لحاظ منطقی با بحث از بایستی ها ارتباط دارد؟ این سوال اول بار توسط هیوم مطرح شده و سپس در دهه‌ی پنجاه با کتاب دانش و ارزش توسط سروش در ایران مطرح شد •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• mhgolkar@
نظریه اعتباریات و امتداد اجتماعی آن- دکتر سید محمد معلمی.m4a
31.41M
🔸ویژه برنامه سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی 🔻 موضوع: نظریه اعتباریات و امتداد اجتماعی آن 🔺 سخنران: دکتر سید محمد معلمی استاد و پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی 🗓 ۲۳ آبان ۱۴۰۲ mhgolkar@
استاد سید احمد غفاری قره باغ.mp3
32.45M
💢صوتِ نشست "امتداد حکمت صدرایی در مسائل اجتماعی" 💢 ارائه دهنده:🎙حجةالاسلام‌والمسلمین سیداحمد غفاری قره‌باغ (عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) 🔹 امروز فرصتی دست داد و صوت این نشست را گوش کردم. 🔹 تلاش ارائه دهنده محترم برای مماس شدن با مسئله‌های واقعیِ امتداد فلسفه در عینیت، قابل توجه بود. 🔹بسیاری از ارائه های این دستی، حاصلش اعلام کفایت اندیشه‌ورزی به علت حل شدن همه مسئله های علمی است! ، که خوشبختانه این ارائه به نحوی است که مخاطب دعوت به درگیری با مسئله و اندیشه‌ورزی حقیقی می‌شودد و این بسیار ارزشمند است... 🌺🌺 ❇️ مدرسه علمیه تخصصی علوم عقلی عباسقلی خان؛ همایش بزرگداشت صدرالمتألهین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی
استاد واسطی. امتداد حکمت متعالیه در علوم انسانی.mp3
50.65M
﷽ ⚪️ ظرفیت‌های حکمت متعالیه برای تولید علوم انسانی اسلامی. ▫️ استاد واسطی mhgolkar@
ده ظرفیت حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی.pdf
1.6M
﷽ ⚪️ ده ظرفیت حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی. ▫️ استاد واسطی ⚪️mhgolkar@
﷽ ⚪️ اجتهاد سیستمی. ▫️ چگونگی عملکرد تولید مدل‌های علوم انسانی با استفاده از فضای فلسفه ▫️ استاد واسطی ⚪️ mhgolkar@
﷽ ⚪️ بسته مفاهیم بنیادین. ▫️ حق، عدل، ارزش، کمال، سعادت، توحید، هدایت، ولایت، عبودیت، قرب، رشد، ایمان، معنویت، حیات طیبه. ▫️ بی‌نهایت‌محوری. ▫️ استاد واسطی ⚪️ mhgolkar@
حجت الاسلام واسطی.mp3
23.58M
﷽ ⚪️ روش امتدادگیری از فلسفه برای علوم انسانی اسلامی. ▫️ استاد واسطی، ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ▫️ آن‌چه که به عنوان عصاره تعاریف مختلف در مورد دانش فلسفه می توان مطرح کرد این است که؛ فلسفه عبارت است از؛ هستی شناسی برهانی و به عبارت دیگر فلسفه یعنی پاسخ به این سوال که "در این هستی چه خبر است؟؟" ▫️ مرحوم ملاصدرا در حکمت متعالیه تلاش کرده است بین برهان، قرآن و عرفان و بین وحی، عقل و شهود یک جمعی ایجاد کند و برآیندی را بدست آورد. در فلسفه وحیانی یا اسلامی فیلسوف تلاش می کند آموزه های وحیانی را به شکل برهانی عرضه کند. ▫️ علوم انسانی، علومی است که به فهم، توصیف و تبیین رفتار های انسان در حیطه فردی،جمعی، تاریخی و تمدنی و ماورایی می پردازد و این پردازش در لایه های رفتاری، فکری و احساسی و گفتاری گسترده شده است. ▫️ اگر بخواهیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم باید براساس هستی شناسی اسلامی حرکت کنیم، زیرا هستی شناسی اسلامی جهت گیری خود را از وحی اخذ کرده است. ⚪️ mhgolkar@