با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران چندی پیش یکی از اساتید مکاسب درخواست مشاوره به طلاب برای تغییر رویکرد از فقه سنتی به فقی تمدنی نمود که بنده در قالب چند صوت نکاتی را خدمت این دوستان عرض کردم که خدمت سروران تقدیم میدارم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و ادب و احترام خدمت همه سروران
دو جلسه مدیریت و برنامهریزی زندگی در یکی از مدارس علمیه برگزار گردید که قسمت اول تقدیم میگردد.
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه ریزی و مدیریت در زندگی
قسمت اول
#نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز
#زندگی_و_معنی_زندگی
#عمومی
@mhgolkar
دوستان و سروران عزیز لطف بفرمایید در صورتی که مطالب را مفید و قابل استفاده میدانید در گروهها و کانالهای خود انتشار دهید تا افراد بیشتری بهره مند گردند
ان شاء الله که مورد رضای حق تعالی قرار گیرد و شما هم سهمی در این زمینه ایفا کرده باشید
20.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه ریزی و مدیریت در زندگی
قسمت دوم
#نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز
#زندگی_و_معنی_زندگی
#عمومی
@mhgolkar
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه سروران
برای شروع در مبحث نگرشی نو به دین با طرح یک مساله مباحث را با همفکری شما عزیزان شروع میکنیم بزرگواران لطف کنند بعد از طرح مساله پاسخها را برای بنده بفرستند تا در کانال بزارم و با همفکری شما سروران به نتیجه مطلوبی برسیم
مساله:
شبهه ای در اذهان مردم ساری و جاریست به نام ناکارآمدی دین در اداره زندگی فردی و جمعی
لطفا به توضیح این شبهه گوش فرا دهید:
شبهه ناکارآمدی دین.m4a
8.34M
طرح مساله ناکارآمدی دین در اداره زندگی
#نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز
#نگرش_سیستمی_به_دین
#حوزه_و_دانشگاه
@mhgolkar
هدایت شده از جداح ❞ جامع تقریر حوزوی
🔰 روش شناسی راهبردی در علوم حوزوری
📋 متون 🔉 دروس روشمند از اساتید معروف حوزه علمیه
🔰 #ساختار_شناسی_علم_نحو
💠 #نحو_مفهومی
🔰 #فلسفه_علم_اصول
💠 #تربیت_مدرس_ادبیات_عرب
🔰 #چالشهای_ادبیات_عرب
💠 #مبانی_فلسفی_علوم_انسانی
🔰 #نظریه_تحلیل_متن
💠 #نقش_منطق_در_فرایند_اجتهاد
🔰 #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول
🎯 ذهن سیستمی رو از همین الان شروع کن
:https://eitaa.com/rahbord799
نگرشی نو به دین تمدنساز
طرح مساله ناکارآمدی دین در اداره زندگی #نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز #نگرش_سیستمی_به_دین #حوزه_و_دان
نظر یکی از سروران در پاسخ به مساله ناکارآمدی دین در زندگی
با سلام
در مورد شبهات با موضوع دین پاسخ های زیر به نظر می رسد:
۱. اول فرض بر این بگیریم که الان جامعه آن مطلوبِ، مطلوب دین هست یعنی اونی که باید باشه هست اونوقت دیگه به یک معنا بحث منجی بشریت و امثال این بحث ها جایی نداره و همه معترف هستند که اصلاح بشریت جز به دست معصوم امکان پذیر نیست
۲. دوم اینکه بحث دین یک بحث ارتقایی است. بدین منظور که به هر میزان که مردم و رهبران یک جامعه به سمت دین حرکت کنند و تشنه دین باشند به همان میزان آن جامعه در حوزه دین پیشرفت می کند این رو در حوزه زندگی مادی شاهد هستیم
۳. حکومت اسلامی که تشکیل شده است در حد تلاش مطلوب خود در زمینه احیای دین موفق بوده است بیداری اسلامی سایر ملت های مسلمان، وضعیت رکود کشور های با مبانی ماتریالیسم مثل آمریکا خود گواه این مطلب است
۴. در عدم تحقق این موضوع کج فکری رهبران دینی بی تاثیر نیست. امروزه وضعیت تدریس در حوزه ها چگونه است
۵. آرمان طلبه ها چیه؟ در تحقیق میدانی خودم و نشست و برخواست با طلبه ها با چند دسته بیشتر روبرو نیستیم. وکیل، قاضی، روحانی مستقر و .... به نظر شما اینها چقدر در احیای دین موثر اند
۶. چقدر در عرصه فرهنگ روی رشد دینی مردم و ارتقای سطح فکری مردم کار میشه
۷. کمبود نیروی انسانی عالم با دغدغه های دینی کم مشکلی نیست بطوری که مردم امروز یه آخوند می بینند تعجب می کنند حالا کار به سطح علمی اون نداریم
۸. سختی کار فرهنگی رو هم لحاظ کنید از نبود بودجه و نیروی انسانی گرفته تا نبود رهبری محرک که بتونه جریان ساز باشه
۹. به همه اینها باید تبلیغات مداوم و سرسام آور و دقیق و برنامه ریزی شده دشمنان برا امحای دین رو هم باید در نظر گرفت
حالا امروز حجاج های زمان مثل آمریکا با بمب اتم شیعه کشی به تعبیری دین کشی می کنند یه روز هم خود حجاج میلیاردی سر شیعه می برید
۱۰. مراکز فرهنگی و تبلیغی و مسئولین ذی ربط باید به این مسئله هم توجه کنند که کانون فرهنگی فقط قم و مشهد نیست در خارج از این فضاها به سختی می شود حتی در مسائل کوچک زندگی مشاوری پیدا کرد تا زندگی رو بهبود بخشید چنین به نظر می رسد که تاسیس پایگاه های فرهنگی در تمام نقاط این سرزمین امری ضروری است
۱۱. بحث دین سیستمی هم که بسیار مهم هست. الان حتی در بین طلبه ها هم از جامعیت حرفی نیست و این در حالی است که طب و فقه و تاریخ و سایر علوم انسانی یک ماهیت جز رشد انسانی ندارند و نمی شه یه انسان طب داشته باشه فقه نداشته باشه این دو رو داشته باشه اما اخلاق نباشه همه باشه عرفان نباشه و ...
والحمدلله رب العالمین
👆📌هرجایی که در اجرای حکم دینی با مانع برخورد کردیم، باید کوتاه بیاییم و عرفی عمل کنیم ولو اینکه ظاهراً مسیر سکولار و غربی باشد. اگر چنین عمل نکنیم و نتیجه آن ناکارآمدی نظام دینی باشد موجب فاصله گرفتن مردم از دین خواهد شد
.
📌بخشی از گفتوگوی عصر اندیشه با مهدی نصیری در شماره ۲۲
مقاله :
دین گریزی، عوامل و راه حلها در پرتو قرآن
نویسندگان: محمد بهرامی
منبع: پژوهشهای قرآنی 1383 شماره 37 و 38 ویژه نامه قرآن و آسیب های اجتماعی
کلید واژه ها: دین گریزى دین گریزى در قرآن معناشناسى «دین» پیشینه دین گریزى عوامل دین گریزى پیشگیرى از دین گریزى درمان دین گریزى آسیبهاى اجتماعى جامعهشناسى قرآن دینشناسى قرآن
چکیده
تبیین پیشینه، عوامل و راهکارهاى مبارزه و کاهش دین گریزى از نگاه قرآن است. نویسنده، دین را از نگاه قرآن، مجموعهاى از باورها و رفتارها با محوریت یک موجود برتر تعریف کرده و پس از اشاره به بیشینه دین گریزى، عوامل دین گریزى را مانند: محیط، دوستان و مربیان، فشار و خشونت، ناکار آمد دیدن دین، شک و تردید، ناسازگارى با عقل، ناسازگارى با علم، فقر، روان پریشى، سخنگویان دین، خواستههاى نفسانى، تهاجم دینى و گستردگى شریعت با استناد به آیات قرآن به تفصیل مورد بررسى قرار داده است. سپس به راه حلهاى دین گریزى پرداخته و مرحله اول را پیشگیرى معرفى کرده و در این مرحله سه راهکار زیر را پیشنهاد کرده است: 1- معرفى شایسته و بایسته دین - طرح خردمندانه دین، آرامش بخشى دین و طرح سازگارى دین و علم 2- پیاده سازى و عملیاتى کردن دین توجیههاى اقتصادى، توصیههاى سیاسى و اجتماعى 3- انسان سازى راهکارهاى مرحله درمانِ دین گریزى را بسته به عوامل آن متفاوت دانسته و بر درمان خاص براى هر شکل دین گریزى تأکید کرده و در ادامه، براى تک تک عوامل دینگریزى، راهکارهاى درمانى متناسب با آن پیشنهاد کرده است است.
مدیر رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه گفت:
ما نتوانستیم ارزشهای دینی را در جامعه حاکم کنیم اما این به معنای ناکارآمدی نیست چون تحولات فرهنگی زیر صدسال صورت نمی پذیرد.
شما چقدر با این مطلب موافقید؟
عده ای هم همچون علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین طباطبائی رضوان الله علیه قائلند:
🔸اسلام بر دو رکن اساسی گذاشته شده است و آن دو عبارت است از: عقیده و نظام
🌱عقیده عبارت از ایمان یعنی تصدیق قلبی به خدا و پیغمبران و آنچه به آنها نازل شده و تصدیق به اوصیای آنها و به روز جزا (معاد) و عقد قلبی به عمل به آثارِ آنچه به آن عقیده نموده است.
🌱نظام عبارت از تشریع و دستورها و قوانین الهی است که برای تنظیم و ادارۀ زندگانی تمامی بشر وضع شده است.
📚 «بررسی های اسلامی» ج ۱ ص ۱۸۰
@mhgolkar
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین طباطبائی قدّس سرّه در جایی دیگر میفرماید:
🔹بعضی در تعریف دین گویند عبارت است از علاقۀ (ارتباط) فردی میان خدا و انسان.
🔹و این تعریف خطاست و با دین مقدّس اسلام سازگار نیست، زیرا اسلام فقط برای تنظیم علاقۀ میان خدا و انسان نیست؛ بلکه شامل تمامی ارتباطات و علائق فردی و اجتماعی میان خدا و انسان و میان انسان و تمامی آنچه در عالَم و زندگانی بشری است.
🔹تعریفی که نقل شد را از اروپا به شرق و عالم اسلام ارمغان فرستاده اند و در میان مسلمانان به ویژه جوانان شهرت داده اند تا بتوانند فکر شوم غربی را که تفکیک میان دین و ادارۀ امور اجتماعی است وارد اذهان نموده و به منظور خودشان رسیده و از اسلام خلاصی یابند.
📚 «بررسی های اسلامی» ج ۱ ص ۱۷۹
🆔 @mhgolkar
رسول خدا صلّی الله علیه وآله
🔸 نعْمَ الرَّجُلُ الْفَقِيهُ فِي الدِّينِ إِنِ احْتِيجَ إِلَيْهِ نَفَعَ وَ إِنْ لَمْ يُحْتَجْ إِلَيْهِ نَفَعَ نَفْسَه
🍃چه خوب مردی است کسی که در دین به فهم عمیق رسیده باشد؛
🍃اگر به او نیاز پیدا شود، به دیگران نفع می رساند؛ و اگر نیازی به او نداشته باشند، به خود نفع می رساند.
📚 «بحار الانوار» ج ۱ ص ۲۱۶
🆔 @mhgolkar
علّامه آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه در تفسیر آیه
🔸لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ*
🌱 «هيچ اكراهى در دين نيست، زيرا به تحقيق راه رشد از راه گمراهى، روشن و جدا شده است.»
میفرمایند:
🌱از این آیه نمىتوان استفاده كرد كه مردم در انتخاب دين و مذهب مختارند.
🌱زيرا اين آيه در مقام بيان اينست كه بگويد: دين و عقيده قلبى يك امر وجدانى است، و در آن نمىتوان كسى را مجبور كرد و اضطراراً به دينى در آورد. و بعد از آنكه رشد و سعادت از غىّ و گمراهى شناخته شد، خود مردم بايد به دنبال رشد و كمال بروند؛
🌱امّا اينكه مردم در انتخاب و اختيار دين مختارند، چنين نيست. مردم از نقطه نظر ظاهر و احكام اجتماعى و دستورات اخلاقى حتماً بايد دين اسلام را بپذيرند،
🌱و خود اين پذيرش رفته رفته دلهاى آنها را هم به قبول كمالات معنوى اين دين مىكشاند.
🌱خلاصه و محصّل مطلب آنكه: اين آيه در مقام بيان حكايت از حالات قلبى مردم است نه در مقام انشاء و اعطاء اختيار در عالم ظاهر؛
سورۀ البقرة، آیۀ ۲۵۶
📚 «معادشناسی» ج ۱۰ ص ۱۳۲
#نکات_تفسیری
🆔 @mhgolkar
محسن رنانی:
رنسانس اروپا جدایی دین از سیاست بود ولی در رنسانس ایران جدایی ایمان از شریعت اتفاق افتاده که خیلی جلوتر از سکولاریسم اروپا است .
آیا انقلاب اسلامی یک باخت تاریخی را برای ما رقم زد، و یا یک فرصتی را هم ایجاد کرد؟
@mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
مدیر رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه گفت: ما نتوانستیم ارزشهای دینی را در جامعه حاکم کنیم اما ای
نظر یکی از سروران:
raja sazesafar:
سلام
در مورد مطلب فوق به نظر میرسه دارند توجیه می کنند
نگرشی نو به دین تمدنساز
طرح مساله ناکارآمدی دین در اداره زندگی #نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز #نگرش_سیستمی_به_دین #حوزه_و_دان
نظر یکی دیگر از عزیزان:
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « اِختَضِبُوا؛ فَإنَّهُ یَزیدُ فی شَبابِکُم؛ موهای خود را رنگ کنید که جوانی و زیبایی شما را زیادتر می کند».
برخی از برخوردهای نادرست که به نام دین با جوانان صورت می گیرد، از نظر دینی حرام و ضد دین است؛ چرا که تقدم و تأخر از دین، محسوب گردیده، در پاره ای از موارد، دین و دینداری را به کام جوان تلخ می کند. البته جوان توجه داشته باشد که روحیه ی نشاط جوانی نباید او را به خودباختگی فرهنگی سوق دهد و ظاهر آراسته ی مذهبی و ملی خود را رها و همچون افراد لاابالی و بی شخصیت، جلوه کند.
امام علی علیه السلام می فرماید: «قَلَّ مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ إلّا أَوشَکَ أَن یَکونَ مِنهُم؛ کم ترکسی خود را شبیه گروهی کرده است که از همان گروه نگشته باشد».
شبیه سازی خود، به افراد خوب و دارای فضایل اخلاقی، در علم اخلاق « همانندی» نام دارد که مایه فضایل اخلاقی در فرد می شود.
@mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
طرح مساله ناکارآمدی دین در اداره زندگی #نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز #نگرش_سیستمی_به_دین #حوزه_و_دان
نظر یکی دیگر از سروران در پاسخ به مساله :
روحیه ی انسان، به گونه ای است که پیوسته از ظواهر جدید و مناظر بکر و هر چه که برای او تازگی داشته باشد، لذت می برد. این روحیه در همه ی انسان ها وجود داشته و در زمینه های مختلف زندگی بشری، مایه ی شکوفایی و پیشرفت های زیادی بوده است. آثار وجودی این روحیه را در پیشرفت های صنعتی، تحولات اجتماعی و در ابعاد سیاست، می توان مشاهده کرد. روحیه ی نوگرایی، در برخی زمینه ها، مانند آداب و رسوم اجتماعی، در دوران جوانی بیش تر به چشم می خورد. به همین دلیل در اطراف خود شاهد هستیم که جوانان پیوسته از ظواهر جدید و مدل ها و الگوهای نو در رفتار،گفتار، پوشش ظاهری و حتی افکار و پندار لذت می برند. به این صورت که مردم با گذر زمان و تغییر آن، مبتلا به نوعی تغییر و تحول در شیوه های زندگی هستند؛ چرا که هر زمان دارای مقتضیات ویژه ی خود می باشد.
به همین دلیل نگاه و قرائت گذشته از دین دیگر جوابگو نیست و باید نگاه تازه ای از دین مناسب با زمان ارائه کرد
@mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
طرح مساله ناکارآمدی دین در اداره زندگی #نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز #نگرش_سیستمی_به_دین #حوزه_و_دان
نظر یکی دیگر از بزرگواران:
علت اصلی گرایش به دین باید بُعداندیشه، عقل و فطرت باشد و در بُعد انگیزه جلب رضای خدا. محیط کشور باید برای جوانان محیط پاک و باصفا باشد که جوانان بتوانند در آن محیط به رشد و تعالی برسند و این وظیفه ی مسئولین فرهنگی و دانشگاهی و حوزوی کشور است.
پیکارهای امروز دشمنان با جوانان، با شیوه های دیروز آنان تفاوتی فراوان پیدا کرده است دیروز حضور فیزیکی و نظامی بود ولی امروز جبهه فکری و فرهنگی و جنگ نرم است.
جوان امروز از روحانیت توقع دارد که او را بشناسد، و روحیات و احساسات او را درک کند و با لحن بزرگ منشانه سخن نگوید و با دیدن نوع لباس و سبک آرایش نگاه ملحدانه به آنها نکند.
جوان چون الگوی مناسبی ندارد دنبال الگو در حیطه ی چهره ها می گردد. او در این دوره دنبال اسوه، نمونه است اگر راهنماگر خوبی نداشته باشد چه بسا که به انحراف کشیده می شود.
رسانه های ارتباط جمعی نقش بسزایی در گسترش معرفت دینی جوانان دارند. از آنجایی که بیشتر وقت جوانان به تماشای تلویزیون می گذرد و جمعیت کشور ما را هم جوانان تشکیل می دهند باید در انتخاب موضوعات توجه بیشتری شود. متأسفانه در سالهای پس از انقلاب اسلامی، سرمایه گذاری چندانی روی فیلم های مذهبی صورت نگرفته یکی از دلایل این امر آن است که افرادی که صلاحیت انجام کار مذهبی را داشتند مورد حمایت مادی قرار نگرفتند.در پرورش مذهبی مربی باید به جوانان فرصت بدهد، تا او سرشت و فطرت خود را کشف کند.
هدف تربیت دینی، برانگیختن شوق و رغبت دینی است و نه صرفاً انتقال مطالب، همین که شور و شوق دینی را در جوانان پرورش دادیم، بزرگترین تأثیر تربیتی را در ساختار او ایجاد کرده ایم.
پس بنظر حقیر خود دین مشکل و کمبودی ندارد ولی عملکرد روحانیت و مسئولین عامل دین گریزی و به حاشیه رفتن دین در زندگی مردم شده است
در خاتمه جا دارد از مباحث و نگاه ویژه ای که شما به مباحث دارید تشکر ویژه منم و حس میکنم اگاهی های مورد نیازم در زندگی را با نگاه عقلانی و موجه میتونم اینجا بدست بیارم
باز هم تشکر از اینکه این کانال فوقالعاده را برای اگاهی بخشی به امثال بنده زدید خدا خیرتون بده و اجرتون با امام زمان
@mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
طرح مساله ناکارآمدی دین در اداره زندگی #نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز #نگرش_سیستمی_به_دین #حوزه_و_دان
پاسخ یکی دیگر از عزیزان :
سلام .آقا درپاسخ به سوال من دیگر درجامعه نه دین ونه آثاری از دین نمی بینم بلکه افراد مسن هم گذشته دینداری خود را فریب خوردگی میدانند .شخصی می گفت زمانیکه شاه می خواست از ایران خارج شود . گفت اینها چنان بلایی بر سر دین بیاورند که دیگر دین را باید در زباله دان تاریخ جستجو کرد
@mhgolkar
این قضیه را هم بعنوان شاهد بر فرمایشاتشون بیان فرمودند:
🔹در سال ۱۳۳۱ شمسی/ شصت و هشت سال پیش حکایت زیر اتفاق افتاد.
هواپیمایی از تهران به مقصد شیراز، دچار نقصفنی میشود و نزدیک شیراز در بین چند روستا و چادر مردم ترک قشقائی سقوط میکند. به جز دو تن از مسافران متاسفانه همه کشته میشوند.
🔹اما موضوع این داستان، بار آن هواپیماست نه مسافران. چند چمدان پر از اسکناس و سکه طلا، متعلق به آقای عدل، سرمایهدار شیرازی که داشته سرمایهاش را به شیراز منتقل میکرده.
🔹مردم از روستاها و چادرهای عشایری قشقائی به صحنه میآیند.
آنها آتش را خاموش میکنند دو نفر زنده را سر و سامان میدهند. مردم روستایی و عشایر قشقائی تا جریان چمدانها را از عدل میشنوند شروع به گشتن میکنند.
🔹نقطه برخورد شیبدار بوده و هواپیما بعد از اولین برخورد هم دو تکه شده و قسمت بار خودش هم تکه شده و اسباب و اثاثیه به هر نقطهای افتاده است...
🔹بعد از ساعتها تلاش، مردم هر چه پیدا کرده بودند را آوردن و یکجا جمع کردند. چند روز بعد، پلیس تقریباً تمام پولها و طلاهای موجود را به دفتر عدل میآورند.
🔹این کار بزرگ روستاییان و عشایرکه آن همه طلا و پول را جمع کرده و تحویل داده بودند چنان تعجبآمیز بود که تمام خبرنگاران، حتی نمایندگان روزنامههای خارجی در ایران را هم به دفتر عدل کشانده بود.
🔹جناب عدل که اشتیاق روزنامهنگاران برای سفر به منطقه را میبیند و خودش هم میخواهد برای تشکر به آنجا برود، ترتیب سفر همه را فراهم میکند. مقدار زیادی طلا برای دختران و زنان، پول برای مردان و اسباببازی و عروسک هم برای بچههایشان میبرد.
🔹خبرنگاری مینویسد، عدل داشت هدایا را توزیع میکرد و ما هم با مردم صحبت میکردیم و آنها از حرام و حلال میگفتند و اینکه مال مردم را نباید خورد چه شخصی باشد چه دولتی و... که همهمهای از طرف دیگر روستا بلند شد..
چوپانی چند بسته اسکناسهای درشت در دست به سمت ما میآمد و خدا را شکر میکرد که صاحب مال اینجاست تا پولش را پس بدهم.
🔹چوپان میگفت دیروز یکی از بزغالههام از سر بازیگوشی در تنگهای گیر افتاده بود. رفتم بیرونش بیارم که یه بسته پول دیدم، خوب گشتم چندتای دیگه هم پیدا کردم. منتهی شب باید میموندم، صبح که شد گفتم گله را نزدیک ده میبرم و پولها را به کسی میدهم تا یه جوری به صاحبش برگرداند. خبرنگار میگوید همه ما چه خارجی و داخلی به سر و وضع چوپان و بستههای اسکناس نگاه میکردیم و اشک میریختیم.
🔹یک آمریکایی حاضر در صحنه میگوید: همه آن ثروتی که در شهر رویایی شیراز دیدیم هیچ، همین چند بسته اسکناس و صداقتی که این چوپان دارد میتواند همه این مردم رو ثروتمند کند. آخر چرا؟ چی باعث میشود این چوپان ژندهپوش به این راحتی همه آن ثروت بدون ذرهای خدشه، به صاحبش برگرداند. همه دنیا را گشتم، محاله جای دیگری به جز ایران چنین چیزی را دید
🔹این سؤالی است که امروز باید از مسئولین کنونی ایران پرسید.چی شده؟
زمان طاغوت چند روستایی و عشایر، حتی نگاه بدی هم به اون همه ثروت نمیکند. چوپانی که به نوشته خبرنگار، مدتها توی کوه بود و تمام بدنش و لباسهایش چرک شده، ثانیهای هم به تصاحب پولها فکر نمیکند.
🔹اما حالا چه شده !؟
طی چهل سال اخیر که همه فریادهای شما برای بردن مردم به بهشت بود چرا اینگونه شد؟ چه به روز مردم آمده که سوار بر ماشینهای چند صد میلیونی، با لباسهای مرتب و گوشیهای میلیونی و زندگی در خانههایی که حداقل چندمیلیارد میارزد و درآمد ماهیانه چندین میلیون، به چند دانه پرتقال که از واژگون شدن کامیونی به زمین ریخته است رحم نمیکند؟ صاحب بار پرتقال بر سر خودش میزند و جماعت با قهقهه مستانه پرتقالها را جمع میکنند. هر کدام اگر دو کیلو هم جمع کند، ته تهش میشود ده هزار تومان!
🔹آموزه های عریض و طویل شما با هزینه های هنگفت در این چهل سال چه کرده که اینگونه منجر به فروپاشی اخلاق در جامعه شده. آیا کج خلقی جامعه هم تقصیر آمریکاست؟ این کج خلقی و بی تعهدی اخلاقی که همه گرفتارش شدیم چه دردی است که بدتر از کرونا در آن غرق شدیم؟ این آسیب از کجاست؟
@mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
طرح مساله ناکارآمدی دین در اداره زندگی #نگرشی_نو _به_دین_تمدنساز #نگرش_سیستمی_به_دین #حوزه_و_دان
ضمن سلام و عرض ادب خدمت همه سروران در جمع بندی نظرات عزیزان
بنظر میرسه برای حل این مساله و پاسخ به ناکارآمدی دین در اداره زندگی فردی و اجتماعی بشر از دو زاویه باید به دین نگاه کرد:
اول امکان ذاتی :
یعنی اینکه اول باید دید دین ظرفیت و شان ارائه برنامه برای زندگی را دارد یا نه و اگر دارد تا چه حدی و یا به تعبیری دامنه و گستره دین برای ارائه برنامه های زندگی تا چه حدی است؟
دوم امکان وقوعی دین:
یعنی به هر مقداری که در مرحله اول ثابت شد که دین ظرفیت ارائه برنامه زندگی و فردی و اجتماعی را دارد باید ببینیم چرا این برنامه ها در زندگی مردم عملیاتی نشده است
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#نگرشی_دیگر_به_دین
@mhgolkar