eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
408 ویدیو
112 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹عید تمدنساز 🌹 🌸 جایگاه اعیاد در تمدنسازی دینی 🔻 فعالسازی سیستمهای اداره کننده جامعه بر اساس فرهنگ جامعه 🌷 تصمیم گیری و تصمیم سازی ها بر اساس احساسات و تمایلات جامعه 📌مدیریت تمایلات و احساسات جامعه با فعالسازی اعیاد صحیح در جامعه @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸عاشقان عیدتان مبارک باد🌸 💠 عیدی جامعه خدامحور در عید فطر تحقق تمدن جهانی مهدوی 💠 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🆔@mhgolkar
🌹تمدنسازی با تبعیت از امام 🌸 عدم محوریت امام در جامعه یعنی جاهلیت @mhgolkar
🌿اطلاعیه‌ آموزشی دوره تربیت محقق مدلساز دینی 🌿 ✋سلام علیکم طاعات و عباداتتون قبول باشه و اسعد الله ایامکم 🔰ضمن تشکر از استقبال گسترده اساتید و سروران از سراسر کشور باستحضار عزیزانی که ثبت نام قطعی نموده اند میرسانم که در هفته آینده جمع بندی لیست ثبت نام کنندگان و گروهبندی آنها انجام خواهد شد و شروع دوره از تاریخ 10 شوال مصادف با اول خرداد میباشد 📌همانطور که قبلا هم خدمت سروران عرض شده بود کلاسها افلاین هست و هر روز یک جلسه در گروه خصوصی مختص به دوره بارگزاری خواهد شد ✔️سروران هر وقت فرصت کردند فایلها را دانلود و ملاحظه میفرمایند و اگر سوالی بود تا قبل از جلسه بعد در گروه مطرح میکنند و گفتگو میکنیم تا به جمع بندی برسیم و من یتوکل علی الله فهو حسبه التماس دعا تیم آموزشی کانال نگرشی نو به دین تمدنساز 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 🆔 @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹رمضان ماه احیای تمدن اسلام 🌹 ✅زیارت سیدالشهدا یکی از اعمال عید فطر 🌸 هر تحول نورانی که در هستی هست یک ضلعش سیدالشهدا علیه السلام بیان شده 🔰به مناسبت محرم و صفر و ایام شهادت سیدالشهدا به مبحث در همین کانال پرداخته بودیم 🌿حضرت صاحب العصر و الزمان هم در برپایی تمدن مهدوی از ظرفیت تحول افرینی اجتماعی سیدالشهدا به احسن نحو استفاده میکنند. 📌مساله ای که مطرح میشه‌؛ برای بسترسازی تحقق تمدن اسلامی در جامعه چگونه و با چه فرایندهایی باید از ظرفیت و نورانیت ابی عبدالله علیه السلام بهره گرفت؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
➕/🔻فقه تمدنی فراتر از فقه مقارن و یا فقه تعاملی 🔻عنوان اجتهاد تمدن‌ساز عنوانی غیرواقع‌گرایانه است. زیرا این پیش‌فرض در آن وجود دارد که اجتهاد به معنای همان فرایند فقه می‌تواند تمدن بسازد. گویا تمدن امر بسیط و ساده‌ای است که اگر کسی اجتهادی داشته باشد و آن را به کار ببندد خروجی‌اش یک تمدن می‌شود. فقه تمدنی بسیار فراتر از فقه مقارن و یا فقه تعاملی است. فقه تمدنی یک فقه همگراست و نه فقط به حل مشکلات جوامع اسلامی، که فراتر از آن به حل مشکلات همه جوامع بشری می‌اندیشد. هم‌افزایی برای بهره‌گیری از همه تجربیات و یافته‌های تمدنی بشری یک اولویت برای فقه تمدنی به حساب می‌آید. به‌عبارت‌دیگر تعاملی شدن فقه تقابلی موجود برای تمدنی شدن آن کافی نیست و باید به یک فقه همگرا اندیشید. 💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
➕/🔻فقه مقارن مقدمه‌ای برای دست‌یابی به فقه تمدن‌ساز 🔻اجتهاد تمدن‌ساز باید علاوه بر حل نظری اختلافات، به جمع عملی مشترکات برسد. چه مانعی هست که در مقیاس امت اسلامی، بعضی از مشکلات جامعه خودمان را بر پایه فلان گزاره خرد فقه اهل‌سنت حل کنیم؟ ما اکنون بخش‌های متعددی از ساحت اجرایی جامعه و نظام اسلامی‌مان را بر پایه گزاره‌های کلان غربی اداره می‌کنیم و استعجاب و استنکاری هم نداریم؛ اما اگر از برخی مبانی اهل سنت استفاده شود امر عجیبی است. همین که گزاره‌ای از فقه اهل سنت وقتی به پیکره و سامانه فقهی ما وارد می شود، نظم خروجی این دستگاه فقاهت را به هم نمی‌زند و در عناصر دستگاه اجتهاد ما اخلال به وجود نمی‌آورد و خروجی دستگاه اجتهاد را هم تشدید می‌کند، حجیت دارد. 💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
➕/🔻الگوی اجتهاد سیستمی برای تولید علم دینی 🔻انگیزه طرح بحث اجتهاد سیستمی مطرح شدن ناکارآمدی دین در محیط رقابت نظریات و الگوها برای مدیریت سبک زندگی جمعی است و ضرورت آن، نیاز و مطالبه جامعه و تمدن موعود، نسبت به سیستم‌های دینی و ایجاد دوگانگی بحران‌ساز در اثر ارائه نشدن آنهاست. 🔻لذا هدف اجتهاد سیستمی دستیابی به راهبردی برای فعال‌سازی کارآمدی دین و تدوین راهبردهایی برای برنامه توسعه و پیشرفت براساس نگرش اسلام است و روش آن نیز سیستم‌سازی مبتنی بر قواعد اصول فقه با رویکرد شبکه‌سازی از گزاره‌های دینی و حجت‌سازی است. 🔻اجتهاد سیستمی، تلاش معرفتی برای کشف نظر خداوند در پاسخ به نیازهای خرد و کلان جامعه و تولید مدل‌ها و سیستم‌های مورد نیاز بشر از منابع دین با روش اجتهاد جواهری به‌علاوه منطق سیستم‌هاست. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
🌿اطلاعیه‌ آموزشی دوره تربیت محقق مدلساز دینی 🌿 ✋سلام علیکم طاعات و عباداتتون قبول باشه و اسعد الله ایامکم 🔰ضمن تشکر از استقبال گسترده اساتید و سروران از سراسر کشور باستحضار عزیزانی که ثبت نام قطعی نموده اند میرسانم که در هفته آینده جمع بندی لیست ثبت نام کنندگان و گروهبندی آنها انجام خواهد شد و شروع دوره از تاریخ 10 شوال مصادف با اول خرداد میباشد 📌همانطور که قبلا هم خدمت سروران عرض شده بود کلاسها افلاین هست و هر روز یک جلسه در گروه خصوصی مختص به دوره بارگزاری خواهد شد ✔️سروران هر وقت فرصت کردند فایلها را دانلود و ملاحظه میفرمایند و اگر سوالی بود تا قبل از جلسه بعد در گروه مطرح میکنند و گفتگو میکنیم تا به جمع بندی برسیم و من یتوکل علی الله فهو حسبه التماس دعا تیم آموزشی کانال نگرشی نو به دین تمدنساز 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 🆔 @mhgolkar
🌹شاخص انتخاب در مدل سیاسی اسلام🌹 🔽یکی از سیستمهای کلان جامعه در هر تمدنی سیستم سیاسی آن جامعه است 🔰سیاست فرایند رسیدن به قدرت است ✔️ یکی از زیر سیستمهای مدل سیاسی اسلام انتخاب مدیران و مسئولان حاکمیتی است ✅ برای انتخاب صحیح از منظر دین نیاز به شاخص های دینی انتخاب اصلح داریم 💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مدل سیاسی اسلام 💠جایگاه حاکمان دینی در مدل سیاسی 💠شاخص انتخاب اصلح 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 🆔 @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اولین دوره تربیت محقق مدلساز دینی🌹 شروع دوره: 1 خرداد مصادف با 10 شوال المکرم 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔@mhgolkar
سلام و عرض ادب خدمت همه سروران و بزرگواران به یاری حق در ظل عنایات ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا علیه السلام و به مدد حضرت صاحب العصر و الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف دوره مقدماتی تربیت محقق مدلساز دینی را ان شاء الله از فردا شروع خواهیم نمود کیفیت دوره به این شرح میباشد : هر روز راس ساعت 18 فیلم و فایلهای مرتبط مورد نیاز هر جلسه در گروه دوره بارگزاری می‌شود دوستان هر وقت فرصت کردند مباحث را پیگیری میفرمایند اگر سوالی بود تا قبل از جلسه بعد داخل گروه میپرسند و بنده هم در حد توان جوابگو خواهم بود اگر نقد و انتقاد یا نظری هم داشتید که مربوط به مباحث گروه نبود در صفحه شخصی بنده ارسال بفرمایید این گروه و مطالبی که ارائه میگردد مختص به اعضای گروه میباشد تشکر از حضور همه سروران اگر از شما بزرگواران کسی هست که ثبت نام شده ولی در گروههای آموزشی دوره تربیت محقق مدلساز دینی هنوز وارد نشده حتما به بنده در ایتا پیام بدهید والسلام من اتبع الهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اهداف 💠مساله ها 💠روش‌ها 💠استراتژی تحقیقات 💠استراتژی آموزش 💠چشم انداز ده سال آینده 🔹 در کانال نگرشی نو به دین تمدنساز 🆔 @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نقش حاکمیت دینی در تمدنسازی اسلامی اصل بر حاکمیت الله در جامعه نیاز به مدل دینی حاکمیت خدا در جامعه 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
💠 مسأله‌اي که مطرح میشود این است در مدل حاکمیت دینی خدامحور در جامعه جایگاه مجری قوانین دین در جامعه چیست ؟ ✔️ایا خود حاکم دینی ( ولی فقیه) باید مجری هم باشد❓ ✔️اگر فرد دیگری باید مجری باشد شاخصه ها و معیارهای مجری اوامر ولی فقیه چیست❓ ✔️این فرد چگونه باید انتخاب گردد❓ ( توسط مردم یا نهاد خاصی یا خود ولی فقیه؟) ✔️اگر بر خلاف نظر ولی فقیه عمل کرد تکلیف چیست ❓ و.... ✅همه اینها مسائلی است که در مدل حاکمیت دینی تمدنساز باید پاسخ داده شود نظر شما چیست؟ @mhgolkar
🌹 کاربرد «مقبوله عمر بن حنظله» در انتخاب اصلح در انتخابات ✔️استاد عبدالحمید واسطی🔻 در این روایت مراتب شش گانه‌ای برای حل اختلاف ارائه شده است: ۱- مراجعه به اعدل، افقه، اصدق، اورع ۲- مراجعه به مشهور ۳- مراجعه به موافقت با کتاب و سنت ۴- مراجعه به مخالف فتوای اهل سنت ۵- مراجعه به تمایلات حاکمان اهل سنت ۶- احتیاط. برای سنجش شاخص «اعدل بودن»، نیاز به سنجش کمیت و کیفیت گزارش از رفتارهای متعادل و حق شناسانه است؛ و شاخص‌های «افقه بودن»، میزان سابقه در تحلیل‌ها، میزان احاطه بر ادله و میزان احتمال پردازی در مراد از ادله و احتمال پردازی در روابط میان ادله است، و شاخص «اورعیت»، میزان احتیاط‌هایی است که در زندگی و رفتارهای او ظهور و بروز دارد. هم چنین شاخص «مشهور بودن و مُجمعٌ علیه بودن»، میزان تکرار محتوا در ادله مختلف، و میزان تکرار محتوا در فضای تخصصی است. و شاخص «اصدقیت»، میزان شفافیت گفتار و عملکرد فرد در حیطه‌های مختلف، و میزان موفقیت در انجام امور است. براساس عملکرد «الغاء خصوصیت»، می‌توان این روایت را بیانگر ملاک ترجیح و انتخاب برای تمام مواردی دانست که در سرنوشت افراد تاثیرگذارند. حال اگر بخواهیم این معیارها را به زبان مدل‌های تصمیم گیری بیان کنیم. می‌توان گفت در تصمیم نسبت به انتخاب مرجع اجتماعی و ترجیح یک گزینه بر گزینۀ دیگر، باید بعد از احراز شاخص‌های اولیۀ تخصصی و تعهدی، معیارهای زیر را بررسی کرد و براساس شدت و ضعف آنها، گزینه نهایی را انتخاب کرد. 👈اطلاعات بیشتر https://b2n.ir/f29627 @mhgolkar
📚 ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم، ولی چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمی‌رسد 📝 دکتر سید مهدی زریباف در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📙 متفکر اقتصاد اسلامی فردی است که در وهله اول، مؤلفه‌هایی شامل شناخت ادبیات نظام رقیب و تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی را داشته باشد و سپس در وهله بعدی مؤلفه سوم که معطوف به خلاقیت و هنر متفکر است را نیز دارا باشد. 📙 یک متفکر اقتصاد اسلامی باید فضای اقتصاد را معماری کند و فرآیندی حکم دهد و تنها باید و نباید نگوید. از این رو درعین‌حال ‌که بایدها و نبایدهای فقهی، دینی و فلسفی در ذهن متفکر وجود دارد اما وقتی با مسئله مواجه می‌شود، مبتنی‌بر یک فرضی راهکار عملی ارائه می‌دهد که خود این فرض تغییر یافته یک فرض غربی است. 📙 آنچه که امروز اقتصاد اسلامی نامیده می‌شود، به حوزه کاربرد نمی‌رسد. این مرحله در حقیقت تازه گام اول یک متفکر اقتصاد اسلامی است. بنابراین ما یک نظام آموزشی می‌خواهیم که گام‌ها را یک به یک طی کند و وی را برای این‌چنین کاری آماده کنیم. آن وقت است که شما می‌توانید بگویید که ما داریم به سمت علم اقتصاد اسلامی می‌رویم. ما ذاتاً علم اقتصاد اسلامی داریم اما چون بین نظام و مکتب گیر کرده است، به مرحله اجرا نمی‌رسد. @mhgolkar
📝 ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در نشست دومین مدرسه حقوق پارلمانی مطرح کرد؛ 💢 فقه اسلامی غنی است و هیچ خلاء‌ای در شریعت اسلامی وجود ندارد. همه قوانین ما باید برخواسته از فقه و شریعت اسلامی بوده و منشاء خدایی و الهی داشته باشد. 💢 هر کجا برای خارجی‌ها مبانی‌های فقهی را تبیین می‌کردیم، آن‌ها در مقابل حرفی برای گفتن نداشتند، ما برای قانونگذاری نیازی به قانون فرانسه و دانمارک و سایر کشورها نداریم، اساس تقنین خداوند است. 💢 اگر کسی بگوید کاستی در فقه وجود دارد، با فقه آشنا نیست، امروزه مراکز خوبی تشکیل شده ولی باید به لوازم کار آشنا باشند، طلابی که وارد این رشته‌ها و عرصه‌ها می‌شوند باید پخته از آب درآیند و به مغز فقه پی ببرند. 💢 فقه اسلام باید متن باشد نه حاشیه. کسانی که در عرصه فقهی و تقنینی فعالیت دارند باید نگاه اصلی به فقه داشته باشند و نه این‌که خدای ناکرده نگاه حاشیه‌ای به فقه داشته باشیم. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
📘 مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه تدوین فقه نظام جامعه است 🔻 در وبینار نقش حوزه مطلوب در حاکمیت اسلامی مطرح شد؛ 🔹 آیت‌الله محسن اراکی: مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه تدوین فقه نظام جامعه است. این نظام در مرحله دوم باید تبدیل به ساختار شود و سپس باید تبدیل به الگو شود. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی: آنچه در ساختارسازی و نظام سازی براساس علوم اسلامی مغفول مانده است، روش صحیح امتداد مبانی است. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی: متاسفانه ما در این بخش(دولت اسلامی) عقب مانده‌ایم و خیلی زودتر از اینها باید به فکر می‌افتادیم. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی: این گونه نیست که فقه در اسلام به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم شده باشد، بلکه به گفته رهبری فقه فردی نیز باید با دید فقه حکومتی مطالعه و استنباط شود. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔 @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹💠نگاه تمدنی به حاکمیت جامعه از منظر: 🌸سردار دلها قاسم سلیمانی🌸 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🆔@mhgolkar
❇️ قابل توجه علاقه مندان فقه تمدنی ، حکمت و فلسفه ی اسلامی ❇️ ✅ مراکز تخصصی امام رضا علیه السلام و نور حکمت رضوی در رشته های «فقه و اصول» و «فلسفه و کلام اسلامی» در سطح ۲ و ۳ به صورت پیوسته طلبه می پذیرند. 📚شرایط: اتمام سطح یک و قبولی در آزمون ها ✅معافیت معدل های بالای 15 از آزمون کتبی ✨مزایا: - برگزاری دوره های فقه و حکمت تمدنی به صورت فوق برنامه - جذب طلاب مستعد در پروژه های علم دینی موسسه مطالعات راهبردی پرداخت کمک هزینه پژوهش ✍️لینک ثبت نام: http://nhekmatrazavi.ir/ 📣دنبال کردن اخبار و اطلاعات پذیرش: @Pazireshe1400 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 @isinir 🔷 مراکز تخصصی نورحکمت رضوی و فقهی تمدنی امام رضا علیه السلام 🏫 @nhrazavi
نگرشی نو به دین تمدنساز
💠 مسأله‌اي که مطرح میشود این است در مدل حاکمیت دینی خدامحور در جامعه جایگاه مجری قوانین دین در جامعه
📌نظر یکی از عزیزان در پاسخ به مساله: 🌿در خصوص نحوه انتخاب رئیس جمهور یا همون مجری قانون روالی که در جامعه حاکم هست اینه که طبق مقررات و پروتکل هایی رئیس جمهور باید توسط رای مردم انتخاب شود و 4 سال این وظیفه رو برعهده بگیرد. اما اگر نظر من رو بخواین من بصورت کلی جمهوری رو سیستمی فاسد میبینم و بنظرم هرچه هم که تلاش صورت بگیره باز هم سیستم جمهوری توانایی پاسخگویی به نیازهای جامعه و رفع تمام مشکلات رو ندارد. اینکه فقط 4 سال بشه برای کشور برنامه ریزی کرد و بعد 4 سال باید برای آینده کشور نگران بود خیلی چیز بدیه از طرفی میشه گفت خود غربی ها هم که مبدع این روش حاکمیت هستن نیز موفقیت چندانی از این روش برای دنیای خودشون کسب نکردن چه برسه به ما که هدف اصلیمون آخرت هست. متاسفانه کار جامعه اسلامی به جایی رسیده که همه فقط به دنبال رفع مشکلات اقتصادی هستن و بقیه چیزها فراموش شدن این آفت بزرگیه واسه یه کشور اسلامی. بنظر من اگر ما نمیتونیم از وجود امام معصوم برای حاکمیت بهره ببریم حداقل باید به روشی جامعه رو اداره کنیم که نزدیک ترین مدل به مدل اسلام حقیقی باشه که میتونه رهبری و اجرای قوانین هردو برعهده ولی فقیه باشه کمااینکه اگر مجری قانون خود مقام معظم رهبری بودن الان این همه مشکلات قطعا در جامعه وجود نداشت. در این روش میشه از نخست وزیر استفاده کرد که با توجه به فرامین ولی فقیه وظایف اجرایی رو انجام بده و نهایتا اگه این فرد کارآمد نبود می‌توان بسرعت اورا تعویض و با شخص بهتری جایگزین کرد. نه مثل آقای روحانی که به پشتوانه آرای مردمی 8 سال مملکت رو به نابودی کشوندن و کسی هم جرات حرف زدن نداشت متاسفانه در مدلی که در حال حاضر در حال اجرا شدن هست متاسفانه رئیس جمهور به راحتی می‌تواند برخلاف نظرات رهبر رفتار کند چون پشتوانه آرای مردمی دارد مگر اینکه این رفتار بسیار آشکار باشد و عدم جلوگیری از آن باعث نابودی کشور شود مانند کاری که امام خمینی ( ره) درمورد بنی صدر انجام دادن و او را از مقامش خلع کردن ولی تا به امروز این تنها موردی بوده است که چنین اتفاقی افتاده است و مقام معظم رهبری با وجود فساد های بسیار رئیس جمهور ها هیچکدام را خلع نکردند. اما در مدل پیشنهادی که عرض کردم همانطور که بالاتر هم گفتم ولی فقیه به راحتی توانایی خلع نخست وزیر را دارند و هیچ مشکلی هم پیش نخواهد آمد و از همه مهمتر وقت و بودجه مملکت هم بیهوده خرج انتخابات نمی‌شود.
نگرشی نو به دین تمدنساز
💠 مسأله‌اي که مطرح میشود این است در مدل حاکمیت دینی خدامحور در جامعه جایگاه مجری قوانین دین در جامعه
پاسخ یکی دیگر از سروران 📣 اگرچه ابلاغ قوانین الهی در جامعه و تطابق مفاهیم دینی با زندگی امروزی به تنهایی کاری دشوار می‌باشد، اما یقینا بهتر آن است ولی فقیه که دارای مشروعیت و مقبولیت مردمی و الهی است، قدرت اجرایی هم داشته باشد. همانطور که گفتم، این کار، بار مضاعفی بر دوش حاکم دینی خواهد گذاشت ولی قطعا به نفع جامعه خواهد بود و شخص ولی فقیه هم مطمئن از اجرای بی‌چون و چرای قوانین الهی خواهد بود. مثلا در رابطه با جامعه خودمان، برایم عجیب است که همیشه میشنویم مقامات اجرایی دستورات رهبری را اجرا نمیکنند، نتیجه‌اش هم همین عقب ماندگی هایی است که در ابعاد مختلف اجتماعی شاهد آن هستیم، حال آنکه اگر اوامر دینی که مایه سعادت دنیا و آخرت است، دقیق اجرا میشد، شاید اکنون پیشرفت هایی چشمگیرتر و زودهنگام‌تر می‌داشتیم. حال اگر به هر دلیلی نشد همه کار ها را شخص حاکم دینی انجام دهد، باید فردی مجری قوانین شود که معتقد به کاربردی بودن دستورات دینی باشد و چشم به غیر خدا نداشته باشد، یعنی اگر مشکلی هم هست، راه‌حل را در داخل سرزمین خود و در دستان خودی‌ها بداند. امروز از عام و خاص شنیده میشود که فلان دستور دینی منقضی شده، مال 1400 سال پیش بوده و فلان. همین نشان میدهد که ساختمان اعتقادات دچار ترک هایی شده است. مجری قوانین الهی، به نظر من، باید بی‌درنگ و بدون جانب‌داری و چشم‌پوشی دست به اجرا بزند. البته این به معنای آن نیست که اجبار و زور در کار باشد، چون همین باعث ایجاد چهره‌ای منفی از دین خواهد شد، باید با مهربانی و منطق قوانین را تبیین و توصیف و سپس اجرا نمود، مگر غیر از این است که قوانین الهی حق هستند، پس اگر درست بیان و اجرا شوند خود زمینه ساز گرایش همگان به دین خواهند شد، قطعا بدین روش اگر اجرا شود، فطرت آدمی که پیرو حق است داوطلبانه در جهت اجرای آن قوانین گام برمی‌دارد. انتخاب چنین فردی قطعا کاری سخت خواهد بود، و انتظار هم نمی‌رود که یک نفر به تنهایی قادر به گزینش چنین فردی باشد. به باور من، باید عده‌ای از افرادی که انسان شناس و دین شناس هستند و همچنین حق‌گرا و نکته‌سنج هستند به دنبال معدود افرادی که توانایی تحمل این بار سنگین را دارند، بگردند. اگر انتخاب را صرفاً بر عهده مردم بگذاریم هم اشتباه است، نظر هرکس محترم است ولی حقیقت آن است که خیلی ها قادر به تمایز خوب از بد و حق از باطل نیستند. پس بهتر است عده‌ای کاربلد این کار از میان مردم دست به انتخاب بزنند. اینگونه شاهد بروز و ظهور ناکارآمدی نخواهیم بود چون فرد منتخب شایستگی های خود را ثابت کرده. حال اگر در میانه راه اوامر حق را اجرا نکرد باید به او یادآوری کرد که برای چه چیزی انتخاب شده، و در صورت مؤثر نبودن انتقاد و اخطار ها و تداوم ناکارآمدی ها، نباید وقت را تلف کرد بلکه بایستی فوراً فردی لایق‌تر و در صورت امکان اصلح را جایگزین نمود. با این کار لطف بزرگی به جامعه کرده‌ایم و جلوی اشتباهات احتمالی نیز گرفته خواهد شد.