هدایت شده از مسجد و مکتب امام صادق علیه السلام
عنوان بصری (۲).MP3
20.81M
🔸شرح حدیث شریف «#عنوان_بصری»
🎙حضرت استاد #وکیلی حفظه الله
💠 «جلسه دوم» 💠
🎧در این جلسه می شنویم:
✅ شرح وصایای نهگانۀ امام صادق علیهالسّلام به طالبان حرکت به سوی خداوند
✅ ریاضت یعنی تربیت و ادب کردن نفس و مقابله با قوۀ شهویه و غضبیه
✅ کمیت و کیفیت غذا و نحوۀ غذا خوردن سالک باید چگونه باشد؟
✅ انسان اگر شکم خود را کنترل کند،میتواند مابقی شهوات خود را نیز مدیریت کند
✅ نحوۀ صحیح بردباری و صبر برای مقابله با قوۀ غضبیه که اساس آن أنانیت و خودیّت است.
✅ روش صحیح معرفت آموزی و برخورد با علما
✅ پرهیز جدی از عمل کردن به نظرات شخصی و بیاساس خود
✅ نسخهپیچی برای دیگران ممنوع.
✅ انسان باید مراقب باشد تا کسی، چیزی از آخرت او را ندزدد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْهِ الْْسَلٰامْ
@imamsadegh_mosque
www.mjis.ir
هدایت شده از مسجد و مکتب امام صادق علیه السلام
عنوان بصری (۳).MP3
18.59M
🔸شرح حدیث شریف «#عنوان_بصری»
🎙حضرت استاد #وکیلی حفظه الله
💠 «جلسه سوم» 💠
🎧در این جلسه می شنویم:
✅ مسیر عبودیت پا گذاشتن بر روی هوای نفس است و نفی اثبات منیّت
✅ انسان باید تلاش کند تا بفهمد که خودش، هیچ از خودش ندارد.
✅ از بنده فقط اعتراف به عجز و فقر و نداری برمی آید و بس.
✅ هجرت کبری یعنی حرکت از عالم نفس به سمت مقام عبودیت و بندگی
✅ بالاترین درجه انفاق، انفاق نفس و گذشتن از خودیّت خود است.
✅ تفاوت اموری که در آنها به دنبال خدا هستیم با کارهایی که دنبال خود می گردیم.
✅ از کجا بدانیم حال انکسار و عبودیت در قلب ما جا گرفته است؟
✅ انسان نباید به کمتر از مقام عبودیت و فنا بسنده کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْهِ الْْسَلٰامْ
@imamsadegh_mosque
www.mjis.ir
هدایت شده از مسجد و مکتب امام صادق علیه السلام
عنوان بصری (۴).MP3
20.61M
🔸شرح حدیث شریف #عنوان_بصری
🎙حضرت استاد #وکیلی حفظه الله
💠 «جلسه چهارم» 💠
✅ در راه سیر و سلوک چه چیزی مانع رسیدن به خداست؟
✅ اگر قرار است در راه خدا، جز خدا طلبی نداشته باشیم، آیا اهل دعا باشیم یا نه؟
✅ شرایط و نوع دعا کردن براساس عبودیت و بندگی چیست؟
✅مقام کمال و مقام فناء که نهایت سیر و سلوک است، چه مقامی است؟
✅ شرح معنای دقیق فناء فیالله و لقاء الله
✅ معنای این جمله « انسان به جایی برسد که خواستهای نداشته باشد»
✅ نکتۀ مهم: هیچ موجودی از افق خود بالاتر نمیرود.
✅ شاه بیت کتاب روح مجرد: «نهایت سیر هر موجودی، فناء در موجود برتر و بالاتر از خود است»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْهِ الْْسَلٰامْ
@imamsadegh_mosque
www.mjis.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشر حداکثری
💠تمدن نوین اسلامی 💠
👌فرمایشات دقیق و عمیق رهبری در زمینه تمدنسازی دینی
🌿بخش ابزاری تمدن
✅بخش اصلی و متنی تمدن
🔽جایگاه فرهنگ و سبک زندگی در تمدن دینی
❓نقش ما در تمدنسازی دینی چیست؟
❓ما در این عرصه چه کرده ایم؟
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تمدنسازی_دینی
#مدلسازی_دینی
#سبک_زندگی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
شرح حدیث عنوان بصری(۱).MP3
12.06M
🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد وکیلی
🔸 شرح حدیث شریف عنوان بصری
جلسه اول
🍀حدیث عنوان بصری برای طالب راه خدا و قرار گرفتن در مسیر مستقیم، کافی است.
❓راه رسیدن به حقیقت بندگی چیست؟
👈وظیفه مومن در مشکلات و مصیبتها ؟
🛣چه کنیم تا شیطان راهی بر ما نداشته باشد؟
🕌 برگزار شده در مدرسه صبح توحید
فاطمیه
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#عرفان_تمدنساز
#وکیلی
┄┅══••☘🌷☘••══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
عنوان بصری (۲).MP3
20.81M
شرح حدیث شریف عنوان بصری
حجةالاسلام والمسلمین استاد وکیلی
جلسه دوم
✅ شرح وصایای نهگانۀ امام صادق(ع)
✅ ریاضت یعنی تربیت و ادب کردن نفس و مقابله با قوۀ شهویه و غضبیه
✅ نحوۀ صحیح بردباری و صبر برای مقابله با قوۀ غضبیه که اساس آن أنانیت و خودیّت است.
✅ نسخهپیچی برای دیگران ممنوع.
✅ انسان باید مراقب باشد تا کسی، چیزی از آخرت او را ندزدد.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#عرفان_تمدنساز
#وکیلی
┄┅══••☘🌷☘••══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
🌀 اصلاح شاخص نخبگان
💠 مقام معظم رهبری
⚜ شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم ⚜
⛔️ امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه غالباً مقالات است؛ این درست نیست.
✅ شاخصها را «حلّ مسئله» قرار بدهید.
👈🏻 نخبگان حقیقی را دریابیم...
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#حوزه_تمدنساز
#نخبگان
#رهبری
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📊 آمار وحشتناک حوزه های علمیه
📌انتشار برای اولین بار
⛔️مسئولین در خواب غفلت
این آمار ورودی حوزه هستش، لطفا آمار افراد بااستعداد و مومنی که از حوزه زده شدهاند و هرکدام راه اسنپ و فروشندگی و بازاریابی و کارگری و غیره را در پیش گرفتند و هم اکنون جز دشمنان درجه یک دین و مذهب و روحانیت و نظام شده اند راهم اضافه بفرمایید.
بنظر شما ریشه این مشکل صرفا مباحث اقتصادیست؟
یا شبهه ناکارآمدی دین در ارائه برنامه های اداره کننده زندگی مردم و ارائه ساختارهای اجتماعی کارآمد که مستقیم بسمت حوزه های علمیه نشانه گرفته شده دلیل این مشکل است؟
مساله : چگونه میتوان دین کارآمدی داشت که بتواند برای رفع نیازهای زندگی فردی و اجتماعی برنامه های قابل رقابت با نظریات رقیب ارائه دهد؟
پاسخ شما چیست؟
پاسخ خود را به
@golkar_mh
برای اشتراک نظر با دیگران ارسال فرمایید
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#دین_کارآمد
#حوزه_تمدنساز
#نخبگان
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
هدایت شده از الف انبیایی
سلام علیکم حاج آقای گلکار.خداوند خودش اوضاع را درست خواهدکرد،اگرچه عده ای خواب باشند.دقیقا مثل حضرتعالی که پزشکی را رها کردید و الان طلبه ای فاضل هستید
نگرشی نو به دین تمدنساز
سلام علیکم حاج آقای گلکار.خداوند خودش اوضاع را درست خواهدکرد،اگرچه عده ای خواب باشند.دقیقا مثل حضرتع
نظر لطف یکی از سروران و اساتید بزرگوار 😇😂😅
هدایت شده از عبدالهادی
سال ۹۰ که آمار ورودی حوزه به زعم ایشون بالا بوده شرایط اقتصادی طلاب خوب بوده؟
بنظرم اقتصادی نگاه کردن این موضوع آدرس غلط دادن هست.
هدایت شده از علی پورحسین
بنده که طلبه هستم و همین الان درد اقتصاد را به گوشت و پوست و استخوان حس می کنم بقیه دوستان همچنین و در گروه های حوزوی هم که هستم همیشه بحث اقتصاد مطرح بوده و هست
به طور کلی در دهه گذشته کاهش ورود به حوزه و خروج از حوزه زیاد بوده
سلام علیکم
بنده چون تحصیل کرده حوزه علمیه هستم دلیل اول این آمار را ضعف اقتصادی طلاب می دانم که خانواده ها آینده اقتصادی فرزند خود را برای فرستادن به حوزه در خطر می بینند که حق هم دارند
ولی دلیل ریشه ای تر آن همین ضعف کارکرد گرایی حوزه علمیه است
از پایه مشکل داریم
یعنی متون فعلی حوزه علمیه توانایی حل مسائل دنیای امروز را ندارد و شدیداً باید تحول پیدا کند که بعضی مؤسسات نیاز به حمایت دارند تا متون جدید را جایگزین متون قدیمی کنند
هدایت شده از کریمی
سلام علیکم
وقت بخیر
در رابطه با کاهش ورودی حوزه اخباری را مطالعه کرده ام. بحث مشکلات معیشت هم اظهر من الشمس است.
اما دو نکته
اولا نمودار این کلیپ اصلا قابل استناد نیست، زیرا نه معنای رنگ ها مشخص شده و نه عددی ذکر شده و نه از همه مهمتر #منبعی برای محتوا ذکر شده است.
ثانیا بهتر بود #راه_حلی هم ذکر شود یا لااقل یک #تحلیل مطرح شود، نه این که بدون هیچ استناد یا تحلیلی، کاهش ورود به حوزه به بحث معیشت ربط داده شود.
پس سوال روشن است:
منبع محتوای کلیپ چیست؟
تحلیل از کاهش ورود چیست؟
راه حل مسئله چیست؟
حرفی نیست...عرضم اینه که اینجایی که الان درد میکنه سال ۹۰ هم درد میکرد... فرقی نکرده...
کاهش ورود به حوزه ربطی به مسائل اقتصادی نداره...
بخاطر گسترش فضای مجازی در این سالها جامعه ناخودآگاه احساس میکنه چون صدای روحانیون موجود بواسطه ابزار دیجیتال به گوش همه میرسه لزومی نداره از جان خودشون (فرزندانشون) برای حفظ دین هزینه کنند...
به نوعی این احساس وجود داره که این واجب کفایی انجام شده...
حوزه چون نتونسته بر اساس تغییر این شرایط به روز بشه نمیتونه اقناع کنه که باید فرزندانشون رو به حوزه بفرستن چون انگار خودش هم به این باور رسیده که بجای دست و پا زدن برای افزایش ورود به حوزه بهتره از بستر ایجاد شده برای بهبود کیفیت حوزه استفاده کنه... یکی از این کارها شهریه هدفمند بوده که بنظر من کار بسیار خوبی بوده...
این کاهش ورودی به حوزه بنظر بنده ناخواسته نبوده...
هدایت شده از طالب معرفت
سلام و عرض ادب
به نظرم مشکل اصلی این آمار اسفناک زیاد به این مسئله ای که شما مطرح کردید مربوط نمیشه ....
مسئله ی اصلی این نیست و شاید حتی مسئله ی اصلی مشکلات اقتصادی طلاب هم نباشه مسئله ی اصلی خود حوزه ی علمیه است تا وقتی که حوزه درست نشه طرح این مسائل فایده ی چندانی نداره ....
حوزه ای که متصدی فرهنگ و دین مردمه فرسنگ ها با مطلوب دین فاصله داره ...
اگه دنبال حل مسئله میگردیم مسئله ی رفع تکبر و حسادت و خودبرتربینی بین حوزویان رو حل کنیم
مسئله ی تکفیر نکردن همدیگه و در عین اختلاف نظر کار روی اندیشه های مشترک رو حل کنیم
شاید یه ادعا باشه یا یه حقیقت تلخ اما به نظرم تعداد زیادی از حوزوی ها (از جمله خودم) جماعتی پر مدعا و متکبر و بی عملن برای شاید برای همین هم خودشون رو مقصر وضع جامعه نمیدونن و مقصر اصلی رو دولت ها و حکومت و یا خود مردم میدونن مردمی که در نظر ایشان آدمای بی دینی هستند....
در کل به نظرم مسائل باید حول اخلاق در حوزه باشه
هدایت شده از علیزاده دُری
آن جوانی که می گوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تایید می کنم
اما حرفش را مطلقا (نه)
🚨 سخنان صریح رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان
بسیاری از اعتراضهایی که شما میکنید وارد است، اما تفاوت بین شمای جوان پُرشور با ما این است که شما آرزوها را خیلی راحت بیان میکنید اما بنده فاصلهی آرزو را بهتجربه میبینم و لمس میکنم.
✅ برای رسیدن به این آرزوها خیلی چیزها لازم است که یکیاش همین گفتنهای شماست.
☀ فردای کشور به دست شمایی که امروز انتقاد میکنید، فردای روشنی خواهد بود.
◀ انقلاب تمام نمیشود؛ یک تحول دائمی و صیرورتی لازم است برای رسیدن به آرمانهای انقلاب.
💠 آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی [یعنی]:
🔺عزت ملی،
🔺اعتماد به نفس ملی،
🔺استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی،
🔺آزادی اندیشه و عمل در چهارچوب،
🔺استقرار عدالت و نفی تبعیض،
🔺 رشد اخلاق معاشرتی،
🔺 آمادهسازی فضا برای رشد معنویت.
🔄 این آرمانها در کوتاهمدت تحقق پیدا نمیکند.
اگر انقلاب استمرار داشته باشد، تحقق این آرمانها قطعی خواهد بود.
♦ بنده از مسائل کشور مطلعم و گزارشها را میخوانم؛ معتقدم در همهی این آرمانها که اسم آوردم پیشرفت کردهایم.
🌸 آن جوانی که میگوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تأیید میکنم اما حرفش را مطلقا)نه(۷/۳/۹۷
هدایت شده از Ebrahim
این کلیپ اولا مشکوک هست چون تعداد آمار ورودی به حوزه علمیه را در سالهای مزبور مشخص نمیکند و فقط چند ستون نشان داده که در حال کاهش است. بر فرض صحت آماری کلیپ، مشکل حوزه علمیه در ۲ چیز خلاصه میشود
۱. ضعف مدیریت در شورای مدیریت حوزه
۲. شهریه بسیار پایین حوزه( حدود ۱ میلیون تومان برای متاهل و نصف آن برای طلبه مجرد و ممانعت حوزه از فعالیت اقتصادی طلبه ها)
هدایت شده از مس
البته همین آمار در مورد مدارس و دانشگاه ها هم صدق میکنه و سالانه تعداد صندلی های خالی اعلام میشه.
یکی از عوامل سیر به سوی پیری جمعیت و کم شدن فرزند آوری است.
یکی دیگه مسائل معیشتی است.
بعدی خالی شدن حوزه از الگوهای موفق معروف که مورد اقبال عمومی باشه یا عدم تلاش حوزه برای معرفی همچین الگوهایی است.
درخصوص این موضوع👆
بنده هم که از قشر دانشجوبه این حوزه منتقل شدم وهمیشه موفقیت خودم را مدیون اساتید خوبم میدانم آسیب هایی رابیان می کنم.
۱-از ترم اول استاد یک ربع اول رابه درس اخلاق می پرداخت سپس درس شروع می شد وکلاس انصافا با برکتی داشتیم
پیشنهاد می کنم از اساتید قدیم دعوت کنید کلاسداری را با اعتقاد به برکت وقت درسایه تقوی واخلاق مداری به اساتید جدید بیاموزند.
۲-ماراهم گزینش کردند وهم پذیرش(تحقیقات دقیق محلی) وبرایشان انگیزه طلبه وعلاقه مندی داوطلب مهم بود نه صرفا تعدادطلاب
۳-چون خودم انگیزه داشتم ودارم مطالبی را که می خواندم تبدیل به عمل کرد می کردم ودنبال اساتید می دویدم .
۴-طولانی بودن وسختگیری بی جا برای مبلغان باعث شد دوباره دانشگاه را ادامه دهم.
حوزه قدر مبلغان موفق را نمی داند ودرک نمی کند که یک مبلغ نمی تواند با کسیکه فقط درس می خواند در ورود به مقطع بالاتر رقابت کند.
بارها عرض کردم
مبلغان فعال وموفق را درهمه کشورها افتخاری وبا احترام دعوت می کنند که وارد مقطع بعدی شوند ولی حوزه های ما فکر می کنند نمره۲۰سواداست ونمره ۱۵ مبلغ کف میدان که خیلی هم موفق است ومورد اطمینان مردم بی سواداست.
خروجی دکتری که توان بیان یک احکام را ندارد ویا طوری حرف میزند که مخاطب رافراری می دهد به چه درد می خورد؟
مااگر از ترم اول تبلیغ مفید نداشتیم اجازه ورودبه کلاس هم نداشتیم وپشت درب کلاس درس را گوش می کردیم وتازه غیبت هم می خوردیم.
البته فقط یک استاد اینطور بودند وهمه دوستشان داشتیم وموفقیتم را مدیون ایشانم.
درد دل زیاد است ونوشتن مشکل
Dr.Pourabedin:
سلام علیکم
نظر بنده رو هم در مشکلات فرهنگی در گروه منعکس کنید
ضعف در مسائل فرهنگی به این مثلث بر میگرده
: ضعف در نقشه جامع فرهنگی
ضعف در کادرسازی
ضعف در جبهه و شبکه سازی
و در حوزه برخی اساتید تربیت نمی کنند تدریس می کنند فقط
و ما طلاب مجاورت اجتماعی نداریم
📌 سلام علیکم در بین مباحث مربوط به کارآمدی یا ناکارآمدی حوزه های علمیه که ان شاء الله تا رسیدن به راهکار مناسب برای برون رفت از این معضل ادامه میدهیم به مناسبت شب یلدا مرور این قسمت از کارگاه نگرشی دیگر به عید خالی از لطف نیست 👇👇👇
منتظر شنیدن نظرات شما هم هستیم 👇
@golkar_mh
نگرشی نو به دین تمدنساز
📊 آمار وحشتناک حوزه های علمیه 📌انتشار برای اولین بار
سلام علیکم
ضمن تشکر از لطف دوستان که در این مبحث شرکت نمودند و عذر خواهی از عزیزانی که ارسال پاسخ آنها در گروه میسر نشد
نکاتی را در مورد این نمودار خدمت سروران عرض خواهم کرد؛
🔽اول اینکه به نظر می رسد قسمت سبز متقاضیان ورود به حوزه هستند و قسمت زرد پذیرفته شدگان حوزه، اما اینکه عدد و تعداد وجود ندارد بنابر مقایسه به نسبت بوده است و شاید عدد دقیق پذیرش شدگان در سالهای اخیر صلاح به نشر عمومی نباشد
🔽 نکته دوم اینکه در جلسات و مذاکراتی که با مسئولین حوزه علمیه داشتهایم همیشه در جلسات هم اندیشی و تصمیم گیری یکی از مهم ترین مباحث بحث عدم استقبال جوان ها و مردم به حوزههای علمیه بوده است به گونهای که بعضی از مدارس ورودی امسال را نداشتند و یا بعضی از مدارس با تجمیع چند مدرسه ورودی آنها تکمیل گردید
🔽 سوم اینکه در تحلیل این مسئله اینکه مشکل و دلیل ایجاد این مسئله چه بوده است نکات مختلف می توان مطرح نمود که دوستان اشاره نمودند از مباحث اقتصادی و عوامل و متغیرهای بیرونی تخریب کننده حوزه و عملکرد خود حوزه میتوان به عنوان عوامل ایجاد کننده این مشکل و مسئله نام برد
🔽 چهارم اینکه هدف از طرح این مسئله بیان علت ها و دلایل ایجاد این مشکل نبود بلکه هدف این بود که الان چگونه می توان این مسئله را حل کرد؟ و حوزههای علمیه چگونه باید رویکرد خود را تغییر دهند تا بتوانند این مشکل و مسئله را در بازه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت حل کنند؟
دوستان لطف بفرمایند و نظرشون را در پاسخ نکته چهارم بفرمایند👇
@golkar_mh
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
@mhgolkar
تأثیر سبک زندگی بر تربیت 1. استاد وکیلی.mp3
18.91M
#نشست_علمی
سلسله جلسات۱
📌تاثیر سبک زندگی بر تربیت
در کلام حجةالاسلام والمسلمین #وکیلی
🔷سبک زندگی روح حاکم بر رفتارها
🔹تربیت: تغییر هدفمند، روشمند و پایدار
🔶نظام تربیتی غرب، رفتار محور است و نیات و افکار در این مساله تاثیر گذار نیست.
🔸نقطه مرکزی سعادت، سلامت قلب است.
🔺منشا رفتار: آگاهی ها و تمایلات ماست.
🔻توحید درمان تمام دردها
┄┅══••☘🌷☘••══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
هدایت شده از موسی الرضا عباسیان
سلام وقت بخیر...برای اینکه بتواند یک دین دریک جامعه در مردم تاثیر گذار شود وبه روشنی برای مردم تببین شود این رو می طلبد که افرادی که برای این کار تربیت میشوند تمام وقت خود را وقف این کار کنند...اما متاسفانه درحال حاضر طلاب که باید مهمترین کارشون تبلیغ وتاثیر گذاری آن باشد وظیفه ی خودشون رو کنار گذاشته وتمام وقت خودشون رو گذاشتن تاحداقل بتونن زن وبچه شون رو از گرسنگی دربیارن...درحال حاضر درآمد یه طلبه از یک کار گر هم پایین تر هستش وبااین اوضاع نباید توقع داشت دین رواج پیدا کند وتاثیر گذار باشد...امیدوارم که روزی برسد که مشکلات طلاب رفع شود
نگرشی نو به دین تمدنساز
سلام وقت بخیر...برای اینکه بتواند یک دین دریک جامعه در مردم تاثیر گذار شود وبه روشنی برای مردم تببین
📌نکته مهم : شناخت اولویت اول حوزه
🔽اینکه طلاب حوزه های علمیه درگیر مشکلات معیشتی زیادی هستند کاملا درسته و البته تاثیر گزار
❓ولی آیا مساله اصلی و اولویت اول حوزه های علمیه معیشت طلاب است؟
❓یعنی اگر معیشت طلاب کاملا حل بشود دین در زندگی مردم و جامعه فعال میشود؟
🤔یا مشکل و مساله اولویت اول جای دیگری است؟👇
@golkar_mh
نگرشی نو به دین تمدنساز
📌نکته مهم : شناخت اولویت اول حوزه 🔽اینکه طلاب حوزه های علمیه درگیر مشکلات معیشتی زیادی هستند کاملا
نظر آقای دکتر پورعابدین
دکتری تخصّصی مدرسی معارف اسلامی و سطح ۴ فقه و اصول
اولویت فوری در حوزه علمیه، توانمندسازی طلاب در عرصه مهارت های طلبگی و انگیزه دادن به طلاب است. و نجات طلاب از فرآیند محوری و سوق به سمت هدف محوری و چشاندن لذت علم و تبیین رسالت های سه گانه شنیداری، دیداری و چشاندنی
اولویت دوم سازماندهی و رصد نخبگان و اجازه ورود نخبگان حوزوی در عرصه پژوهش و مدیریت و سیاست گذاری به عرصه های مدیریتی و سیاست گذاری حوزه و انسجام و پرهیز از موازی کاری و وحدت رویه در مسأله شناسی فرهنگی و حل مسأله و تولید دانش حکمرانی فرهنگی