eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.4هزار دنبال‌کننده
510 عکس
85 ویدیو
11 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 اختلال اسکیزوفرنیفرم بر اساس راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی میگنا- اختلال اسكيزوفرني‌ فُرم، يك نوع كوتاه مدت از اسكيزوفرني است. يك بيماري رواني جدي كه افكار، اعمال، ابراز هيجانات،ادراك واقعيت وروابط شخص با ديگران را دچار اختلال مي‌كند.درست مثل اسكيزوفرني اين اختلال نوعي از روان‌پريشي است كه طي آن شخص بين واقعيت و غير واقعيت نمي‌تواند تمايز قائل شود. البته اسكيزوفرني يك بيماري طولاني مدت است در حالي‌ كه اسكيزوفرني‌فرم شامل علايمي است كه كمتراز شش ماه دوام دارند. چنانچه علايم بيش از شش ماه دوام يابد تشخيص اسكيزوفرني داده مي‌شود. ♦ اختلال اسکیزوفرنی‌فرم یکی از انواع اختلالات سایکوتیک و طیف اسکیزوفرنی است. اختلال اسکیزوفرنی‌فرم، یک اختلال روان‌پریشانه باشروع سریع است که مرحله پیش‌درآمد قابل توجهی ندارد. هرچند بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی‌فرم در زمان بروز حمله ممکن است دچار تخریب کارکرد شوند، اما افت پیش‌رونده عملکرد اجتماعی و شغلی در این بیماران بعید است.(سادوک) ♦ علائم بیماری اختلال اسکیزوفرنی فرم همچون اسکیزوفرنی، اسکیزوفرنی فرم نیز شامل علائم زیر می‌شود: - پندارهای بیهوده (باورهای اشتباهی که پس از اثبات اشتباه بودن آن‌ها فرد همچنان بر آن‌ها پافشاری می‌کند.) - توهمات (دیدن، شنیدن و حس کردن چیزهایی که واقعی نیستند.) - صحبت‌ها و حرف‌های ناهماهنگ (همچون حرفهایی که معنای درستی ندارند، استفاده از کلمات بی‌معنی و پرش از یک مبحث به مبحثی دیگر.) - رفتارهای عجیب و غریب (همچون قدم زدن و یا پیاده‌روی بر روی مسیر دایره‌ای شکل و یا مرتب نوشتن.) - خالی بودن از انرژی -عادات بهداشتی و تغذیه‌ای نامناسب -از دست دادن علاقه و لذت زندگی - کنار کشیدن از جمع خانواده، دوستان و فعالیت‌های اجتماعی ♦ ملاک­های تشخیصی اختلال اسکیزوفرنیفرم بر اساس DSM5 A. دو ملاک زیر (یا تعداد بیشتر)، هر یک برای مدت زمان قابل ملاحظه ­ای در طول دوره ۱ ماهه وجود دارند(یا کمتر اگر با موفقیت درمان شده باشد). حداقل یکی از اینها باید (۱) ، (۲) ، یا (۳) باشد ۱. هذیان­ها ۲. توهمات ۳. گفتار آشفته (مثل انحراف گفتار یا گسیختگی مکرر). ۴. رفتار بسیار آشفته یا کاتاتونیک. ۵. نشانه­ های منفی (یعنی، کاهش ابراز هیجانی یا بی­ارادگی) باشد. B. دوره این اختلال حداقل ۱ماه، اما کمتر از ۶ ماه ادامه دارد. در صورتی که تشخیص باید بدون منتظر ماندن برای بهبود داده شود، لازم است «موقتی» محسوب شود. C. اختلال اسکیزوافکتیو و اختلال افسردگی یا دوقطبی همراه با ویژگی­های روان­پریشی منتفی دانسته شده ­اند، زیرا یا (۱) دوره ­های افسردگی یا مانیک به طور همزمان با نشانه­های مرحله فعال روی نداده ­اند، یا (۲) اگر دوره ­های خلقی در مدت نشانه ­های مرحله فعال روی داده باشند، در بخش کمتری از کل مدت دوره ­های فعال و باقیمانده بیماری وجود داشته ­اند. D.این اختلال ناشی از تأثیرات فیزیولوژیکی مواد(مثل سوءمصرف مواد مخدر، دارو) یا بیماری جسمانی دیگر نیست. ♦ ویژگی­ های تشخیصی اختلال اسکیزوفرنیفرم نشانه­ های مخصوص اختلال اسکیزوفرنیفرم شبیه نشانه­ های اسکیزوفرنی هستند(ملاک A). اختلال اسکیزوفرنیفرم بوسیله تفاوت آن در مدت، متمایز می­شود: کل مدت بیماری، از جمله مراحل مقدماتی، فعال، و باقیمانده، حداقل ۱ ماه، ولی کمتر از ۶ ماه است(ملاک B)...... ادامه مطلب👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50112/preview/
🔶 چگونه کودکانی شاد داشته باشیم؟ ◽ میگنا- الهام پورمولایی روان شناس کودک و نوجوان درباره شاد بودن کودکان گفت: شاد بودن هدیه ای است که والدین می توانند آنرا به کودک تقدیم کنند. ♦ یکی از مهم ترین ابزار برای پرورش کودکان شاد دادن حس اعتماد به نفس، عزت نفس و رضایت مندی به آنهاست که با این کار والدین استعداد شاد بودن در کودک را پرورش می دهند. ♦ منظور از شاد کردن کودکان شادی لحظه ای و کوتاه مانند دادن اسباب بازی و تنقلات مورد علاقه نیست، بلکه باید کودکانی را پرورش داد که شادی جزء ویژگی بارز و پایدار آنها مانند عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری باشد. ♦ والدین باید با دقت تمام توجه و تمرکز خود را هنگام صحبت کردن کودکان به او دهند و از انجام کارهای دیگر از قبیل صحبت با تلفن، تماشای تلویزیون، بازی با گوشی و ... به صورت جدی پرهیز شود....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50117/preview/
🔶 طبقه بندی اختلالات براساس DSM 5 میگنا- به عقیدۀ نویسندگان DSM-5، در بسیاری موارد، اختلالاتِ مجزا اصلاً مجزا نیستند، بلکه عارضه‌هایی مرتبط به هم هستند که روی یک پیوستارِ رفتار قرار دارند. در این وضعیت، بعضی عارضه‌ها سمپتوم‌های خفیف را نشان می‌دهند و بعضی دیگر بسیار شدیدتر هستند. برای مثال، اختلالات دوقطبی را به صورت یک پیوستار در نظر بگیرید. درمانجویان ممکن است با مجموعه سمپتوم‌هایی به درمانگران مراجعه کنند که از خفیف (سیکلوتیمیا) شروع می‌شوند، از متوسط (دوقطبیِ II) عبور می‌کنند، و به شدیدتر (دوقطبیI) ختم می‌شوند. ♦ دی.اس.ام5 برای بسیاری از اختلالات هنوز از سیستم طبقاتی (مطلق) استفاده می‌کند اما برای بسیاری دیگر، از جمله سؤمصرف مواد، اوتیسم، و اسکیزوفرنی، رویکرد طیفی را به کار می‌برد (توجه داشته باشید که رویکرد پیوستاری (continuum)، ابعادی(dimensional)، و طیفی (spectrum) مترادف هستند). استفاده از رویکرد طیفی به روان‌شناسان اجازه می‌دهد اختلالات روانی را روی یک پیوستارِ شدت در نظر بگیرند. با این کار،DSM -۵ امیدوار است پایایی، روایی، و فایدۀ بالینی در آینده افزایش یابد (کاربرد، سودمندی، یا فایدۀ بالینی یعنی مفید بودن سیستم تشخیصی برای پزشکان و روان‏شناسانی که فعالیت‌های ”بالینی“ انجام مى‏ دهند). ♦ یکی از انتقادات عمده که به نسخه‏ های قبلی DSM وارد مى‏ شد این بود که در آنها طبقه‏ بندی تفکیکی (افتراقی) اختلالات شفافیت نداشت. مثلاً، تحقیقات نشان مى‏ دهند که برای بسیاری از اختلالات، تمایز بین سمپتوم‌های عمده و سمپتوم‌های خفیف‌تر، به ”درجه“ ربط دارد نه به ”نوع“. علاوه بر آن، بسیاری از اختلالات روانی کاموربید هستند (یعنی به همراه هم روی مى ‏دهند). علاوه بر آن، سمپتوم‌های یک اختلال معمولاً با سمپتوم‌های اختلالات دیگر همپوشانی دارند. این حقایق باعث شده ‏اند این سئوال پیش آید که اختلالات روانی را بهتر است به صورت طبقاتی (مطلق) دسته‌بندی کرد یا به صورت ابعادی (پیوستاری). ♦ حرکت DSM-5 به سمت درجه‌بندی‌های ابعادی (پیوستاری) و ارایۀ معیارهای تشخیصی پیوستاری، هرچند به صورت آزمایشی (مثلاً، در مورد اختلالات شخصیت) و فقط در مورد بعضی اختلالات (مثلاً، اوتیسم، اسکیزوفرنی)، تلاشی است برای حل این مشکل (هرچند هنوز از DSM-5 ایراد گرفته می‌شود که رویکرد پیوستاری (ابعادی) را فقط در مورد بعضی اختلالات به کار برده است)......ادامه👇👇👇 http://www.migna.ir/article/50119
🔶 کووید ۱۹ به مغز آسیب می رساند! میگنا- محققان معتقدند در پی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بیمار در مقابله با ویروس، مغز بواسطه عفونت ویروس آسیب می بیند. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی موجب بروز حالتی موسوم به «توفان سیتوکین» می‌شود که ناشی از تولید بیش از حد سلول‌های ایمنی و ترکیبات فعال کننده آن موسوم به سیتوکین ها است....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50124/preview/
🔶۵ توصیه انجمن روانشناسی آمریکا برای مبارزه با اضطراب‌های ناشی از همه گیری کرونا ◽ میگنا- انجمن رواشناسان ایالات متحده (APA) تلاش کرده در قالب ۵ راهکار ساده و کاربردی به مخاطبان خود بگوید چگونه با این اضطراب مواجه شوند. ♦ نیازی نیست برای مبارزه با اضطراب ناشی از ویروس کرونا خود را در دردسر‌های بزرگ بیندازید. تنها کافیست روی برخی موارد ساده متمرکز شوید. گرچه APA تاکید دارد در صورتی که سابقه اضطراب و افسردگی زمینه‌ای دارید یا شرایط فعلی شما از کنترل خارج است با یک متخصص در تماس باشید، با این حال با این راهکار‌ها می‌توانید شرایط فعلی را تا حدودی بهبود ببخشید و البته فراموش نکنید شما تنها شخصی نیستید که در شرایط فعلی احساس اضطراب و تنهایی می‌کنید. 1. حقایق علمی مثبت را مرور کنید از خبر‌های منفی دوری کنید و اخبار مثبت را مرور کنید. سعی کنید به سراغ خبر‌ها و اطلاعات موثق رفته و از مرور مکرر خبر‌های بی نام و نشان و دلهره آور خودداری کنید. کمک به افراد سالخورده و نیازمند می‌تواند به شما عزت نفس داده و یاداوری کند توانمند‌تر ازآن هستید که از کرونا شکست بخورید. 2. واقعیت‌های علمی مثبت را با دیگران به اشتراک بگذارید روحیه و امید دادن به دیگران و تکرار خبر‌های مثبت در حین بازنشر خبر، به شما برای بهبود شرایط روانی خودتان نیز کمک می‌کند. 3. با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید به یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی مدیریت احساسات خود در این مدت (دوران شیوع کرونا)، رفتار‌ها و احساسات شما را تقلید می‌کنند؛ بنابراین هر اندازه روی کنترل اضطراب خود متمرکز باشید، در کنترل اضطراب اعضای خانواده نیز موفق خواهید بود. 4. ارتباطات مجازی خود را حفظ کنید حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد یک حس مثبت شود. اگرچه برخی شایعات مجازی می‌توانند خطرناک باشند، اما در شرایط قرنطینه، برقراری ارتباط با اقوام و آشنایان از طریق شبکه‌های اجتماعی، اهرمی ارزشمند برای بهبود شرایط روانی شما محسوب می‌شود. 5. کمک اضافی بخواهید روانشناسان و سایر ارائه دهندگان بهداشت روان می‌توانند به افراد در مقابله با استرس شدید کمک کنند. این متخصصان با افراد همکاری می‌کنند تا به آن‌ها در یافتن راه‌های سازنده برای مدیریت اضطراب کمک کنند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50125/preview/
🔶 علل اختلاف زوجین جوان دربحران کرونا ◽ میگنا- مدیر گروه روانشناسی دانشگاه مازندران در این باره گفت: اضطراب در شرایط بحرانی می‌تواند شخصیت انسان را در مولفه‌های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. ♦دکتر حبیب‌الله نادری با بیان اینکه شخصیت به همه خصلت‌ها و ویژگی‌هایی اطلاق می‌شود که معرف رفتار یک شخص باشد، اظهار کرد: شخصیت شامل اندیشه احساسات ادراک شخص از خود طرز فکر و غیره بوده است. ♦ عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه اضطراب یک احساس رنج آور و بخشی از زندگی هر انسانی بوده که در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می‌شود، گفت: اضطراب ما را از تلاش وا می‌دارد که با وجود ترس و دلهره به پزشک مراجعه کنیم و گاهی اضطراب مزمن و مداوم باعث از هم پاشیدگی مولفه‌های شخصیت انسان می‌شود که در این صورت نه تنها نمی‌توان آن را پاسخ سازش یافته دانست بلکه باید آن را منبع شکست و سازش نیافتگی تلقی کرد. ♦ زمانی که انسان نتواند به روش‌های منطقی و مستقیم اضطراب را کنترل کند به روش‌های غیر مستقیم متوسل شده و از مکانیزم‌های دفاعی برای حفظ و یکپاچکی شخصیت و کاهش اضطراب استفاده خواهد کرد. ♦ مکانیزم‌های دفاعی، عملیاتی ذهنی هستند که اجزای عواطف ناخوشایند را از قلمرو هوشیاری دور نگه می‌دارند و این مکانیزم‌ها زمانی فعال می‌شوند که با بالاترین سطوح اضطراب منجر به آسیب‌های روانی شوند و عموما زمانی که افراد احساسات منفی را تجربه می‌کنند، سعی دارند با روش‌های مختلفی با آن کنار بیایند. این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مکانیزم‌های دفاعی، مکانیزم دفاعی جابجایی بوده است، گفت: جابجایی مکانیزم‌های دفاعی، یک مکانیزم رایجی است که طی آن فرد احساسات منفی خود را از منبعی که موجب آن هیجان منفی شده، به فرد یا چیزی که کمتر تهدیدکننده است، منتقل می‌کند. به عنوان مثال شخصی که از کارفرمای خود عصبانی می‌شود، ممکن است عصبانیت خود را بر سر همسر خود خالی کند و همسر این فرد هم به نوبه خود این عصبانیت را، بر سر بچه‌های خود خالی می‌کند و این چرخه معیوب بین زوجین ادامه می‌یابد که مکانیزم دفاعی جابجایی می‌تواند در این امر مفهوم پیدا کند. ♦ نادری با بیان اینکه انسان‌ها پنج محرک اصلی در زندگی خود دارند، یادآور شد: محرک‌های اصلی انسان شامل نیاز به زنده ماندن، نیاز به محبت و دوست داشتن و تعلق خاطر، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح بوده است و ما برای تأمین این نیازها، باید یک یا چند تصویر را در دنیای کیفی خود بهبود دهیم بنابراین دنیای کیفی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌دانیم و می‌شناسیم تشکیل شده است. وی با اشاره به اینکه در دنیا هیچ آزادی کامل وجود ندارد، افزود: هرچه به دنبال محبت و احساس تعلق باشیم از نیازهای دیگر به خصوص در قدرت و آزادی نمی‌توانیم فارغ شویم چراکه قدرت محبت را تخریب خواهد کرد و هیچ کس هم دوست ندارد تحت تسلط کسی قرار بگیرد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50128/preview/
🔶 موانع بهره‌گیری از خدمات روان درمانی ◽ میگنا- در گزارش این طرح پژوهشی که مجری آن دکتر محمد جواد امینی‌زاده است، آمده است:« پس از بررسی نظام سلامت روان در کشورهای مختلف و بحث در مورد ساختار نظام سلامت روان در ایران، ♦ در مطالعه پیمایش ملی، موانع بهره‌مندی از خدمات از سه جهت بررسی شد: ۱- دلایل تاخیر در مراجعه ۲- دلایل عدم مراجعه برای دریافت خدمات سرپایی باوجود احساس نیاز به آن ۳- دلایل عدم اقدام برای بستری علی‌رغم احساس نیاز به آن. در تمامی موارد، امید به بهبود خود به خود، کم اهمیت پنداشتن مشکل و یا تحمل کردن مشکل، شایع‌ترین موانع استفاده از خدمات بوده است.» ♦ این پژوهشگر در ادامه می گوید:« شایع ترین مشکل دیگر ذکر شده، مشکلات مربوط به پرداخت هزینه و یا بیمه بوده است که امکان استفاده بیماران را از خدمات محدود می کرد. عدم دسترسی به درمان مناسب و همچنین نگرانی از انگ بیماری روان پزشکی یا انگ مصرف داروهای روان پزشکی از موانع بعدی گزارش شده بود. لازم به یادآوری است که این یافته در مورد افرادی گزارش شده است که براساس پرسشنامه تشخیصی CIDI در طول ۱۲ماه گذشته دچار یک اختلال روان پزشکی بوده‌اند . جهت رفع موانع بهره‌مندی، آموزش و آگاه‌سازی جامعه از ماهیّت اختلالات روان پزشکی و وجود درمان های مؤثر، بهبود دسترسی به خدمات و همچنین توسعه خدمات بیمه ضرورت دارد.» طبق بررسی های صورت گرفته« براساس مطالعه بار بیماری‌ها در ایران بر حسب گروه‌های بیماری، در سال ۱۳۸۲، اختلالات روانی و رفتاری در رتبه دوم قرار داشته‌اند که نشان از اهمیت سلامت روان و حوزه‌های مربوط به آن در حیطه اقتصاد سلامت و بار بیماری‌ها دارد. همچنین براساس مطالعه صورت گرفته در سال ۱۳۹۰ تحت عنوان پیمایش ملی سلامت روان، ۲۳.۶ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله ساکن کشور دچار یک یا چند اختلال روان‌پزشکی در یک سال قبل از بررسی بودند.» ♦ این محقق در ادامه مطالعات خود به نقش پزشکان عمومی اشاره می‌کند و می‌گوید:« در ایران روانپزشکان و پزشکان عمومی بیشترین میزان خدمات سلامت روان را ارائه می‌دهند. با توجه به این که پزشکان عمومی همگام با روانپزشکان نقش جدی در مراقبت و درمان بیماران روانپزشکی ایفا می‌کنند، ضرورت دارد اطلاعاتشان به روز بوده و از مهارت کافی در این امر برخوردار باشند.» ♦ براساس آن چه در گزارش این طرح پژوهشی آمده، ارائه خدمات در قالب مراکز سلامت روان جامعه‌نگر، راهبردی با هدف ارتقای سلامت روان شهری است. این رویکرد در حال حاضر رویکرد غالب سلامت روان در جهان تلقی می‌شود. ایران نیز همگام با این تحول در سه دهه گذشته سعی داشته است خدمات خود را از نظام سنتی و ناکارآمد به نظامی مبتنی بر سلامت روان جامعه‌نگر تغییر دهد. برنامه کشوری بهداشت روانی که راهبرد اصلی آن، ادغام خدمات سلامت روان در شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور بوده است، اوج این تحول محسوب می‌شود. این طرح در روستاها به موفقیت چشمگیری دست یافت، اما در شهرها و به ویژه شهرهای بزرگی مانند تهران نتایج قابل قبولی نداشته است. ضعف در ادغام بهداشت روان در شبکه، تنها بخشی از مشکل موجود در شهرها است. دیگر ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که با وجود حضور تعداد زیادی متخصص سلامت روان در شهرها، مسئولیت آن‌ها مشخص نیست و خدمات‌رسانی بسیار ناهماهنگ است؛ در واقع هم ‌اینک، بخش‌های خصوصی، دولتی و خیریه به طور جداگانه عرضه‌کننده خدماتی ناکافی و ناکارآمد هستند و مردم گیرندگان غیرفعال آن هستند. ♦ در بخش دیگری از این مطالعه آمده است:« فعالیت‌های پیشگیری و ارتقای بهداشت روان هم بسیار ناکافی است. هر چند شهرهای بزرگ از نظر منابع خدماتی(شامل کارکنان و تخت‌های بیمارستانی) بسیار غنی‌تر از مناطق روستایی کشور هستند؛ با این وجود این مناطق هم عملا فاقد هرگونه خدمات خارج از بیمارستان‌ها و مطب پزشکان هستند و اساسا خدمات جامعه‌نگر و خدمات بهداشتی جایی در این بین ندارد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50129/preview/
🔶 آمار عجیب از فوتی‌هایِ دو ماه اخیر الکل در ایران ◽ میگنا- در پی شیوع ویروس و به دنبال آن افزایش مصرف ترکیبات الکلی در کشور، متأسفانه طی ماه‌های اسفند و فروردین شاهد افزایش قابل توجه تلفات ناشی از الکل (به ویژه متانول) بودیم به نحوی که استفاده نادرست از این ترکیبات موجب ارجاع ۷۲۸ نفر از هموطنان با علت مرگ بر اثر ناشی از مصرف ترکیبات الکلی بوده است که از این تعداد علت مرگ ۴۷۱ نفر پس از انجام آزمایشات لازم به طور قطعی تعیین و علت مرگ ۲۵۷ نفر دیگر تحت بررسی می‌باشد. ▪ مطابق بررسی‌های صورت گرفته از ۴۷۱ نفر مرگ قطعی بر اثر مصرف در کشور که اکثریت آن در اثر مصرف متانول بوده است، ۴۲۲ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین از میان ۲۵۷ مورد تحت بررسی، ۲۰۵ نفر مرد و ۵۲ نفر زن بوده‌اند. ♦ عدم گزارش مرگ ناشی از الکل در پنج استان در این میان پنج استان خراسان شمالی و جنوبی، لرستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد هیچ مورد مرگی بر اثر مصرف ترکیبات الکلی در دو ماهه اسفند ۹۸ و فروردین سال جاری نداشتند، بیشترین تعداد ارجاعات نیز مربوط به استان تهران با ۱۹۲ مورد بوده است. بر اساس این گزارش سن درگذشتگان ناشی از مسمومیت با الکل در دو ماهه اخیر بین ۱۴ تا ۷۸ سال بوده است. ▪ سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه افزایش چند برابری تلفات مصرف الکل در کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و گزارشات واصله در خصوص چگونگی استفاده از ترکیبات الکلی و ناآگاهی برخی از هموطنان در مورد نحوه صحیح استفاده از ترکیبات الکلی و از طرفی انتشار اخبار نادرست در شبکه‌های مجازی و نیز سودجویی برخی افراد در فروش محصولات غیر استاندارد و مضر، توصیه‌هایی را به هموطنان ارائه می‌کند که بدون شک به کار بستن این توصیه‌ها ضمن حفظ سلامت هموطنان همراه با رعایت اصول پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹، موجب جلوگیری از وقوع آسیب‌ها و مرگ‌های ناشی از مصرف الکل خواهد شد. ♦ کدام الکل خاصیت ضدعفونی دارد درحال حاضر انواع مختلفی از الکل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که موارد رایج آن شامل اتانول (الکل سفید یا الکل طبی)، متانول (الکل صنعتی یا الکل چوب)، ایزوپروپیل الکل و اتیلن گلیکول (ضدیخ) است اما در این میان تنها و تنها الکل طبی یا اتانول خاصیت ضدمیکروبی و ضد عفونی کننده دارد و سایر انواع الکل‌ها جهت مصارف مختلف صنعتی مانند حلال، سوخت، ضد یخ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. ▪ نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که با شیوع ویروس کرونا و نگرانی ناشی از آن، متأسفانه برخی هموطنان تحت تأثیر مطالب غیر علمی و با تصور اثربخشی اتانول و یا حتی متانول در ضدعفونی کردن بدن و یا استفاده از متانول جهت ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها و مخاطات دچار عوارض جبران ناپذیری شده‌اند. باید توجه داشت که آنچه در میان الکل‌های موجود اثر ضدعفونی کننده مناسب دارد صرفاً اتانل می‌باشد و در عین حال استفاده از اتانل به صورت دهان شویه و یا غرغره کردن و حتی نوشیدن آن هیچ اثری در ضدعفونی کردن بدن و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کووید -۱۹ ندارد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50131/preview/
🔶 ترفندهایی برای برخورد با نوجوان بداخلاق ◽ میگنا-یک روانشناس درباره راهکار‌های رفتاری برای برخورد با بدخلقی نوجوانان، گفت: باتوجه به اینکه بیشترین حالت یادگیری برای کودکان و نوجوانان یادگیری مشاهده‌ای و الگوبرداری است، در ارتباط با نوجوانان مشکل دار اول باید به ارتباطات آن‌ها در خانواده و همسالان پرداخته شود و همچنین راهکار‌های مناسب برای ارتباطات بین فردی نیز به نوجوان‌ها آموزش داده شود که برخی از راهکارها عبارت از پرهیز از خودخواهی و داشتن رفتار متقابل دوسویه با دیگران، رعایت احترام در ارتباطات، یادگیری مهارت گوش دادن، صبور بودن و توجه به نیاز‌های طرف مقابل در ارتباطات بین فردی است. ♦ حسن اکبرزاده با بیان اینکه استفاده از تشویق به جای تنبیه کردن از دیگر راهکارها برای رفتار با نوجوان بداخلاق است، ادامه داد: در این مورد توجه مثبت و تشویق موارد کوچکی که نوجوان عملکرد درستی داشته باعث گسترش و فراوانی رفتار مثبت در او خواهد شد. ▪ این روانشناس با اشاره به اینکه عمل کردن به جای نصیحت کردن از جمله راهکارهای مناسب برای برخورد با بدخلقی نوجوانان است، گفت: با توجه به اینکه فرزندان الگوبرداری می‌کنند، بنابراین اگر والدین بتوانند تغییراتی مثبت در رفتار‌های خود ایجاد کنند نتیجه‌اش بهبود رفتاری در فرزندان خواهد بود. ▪ اکبرزاده بیان کرد: والدین باید از اعمال قدرت و کنترل گری افراطی در ارتباط با فرزندان اجتناب کنند و این کار نیازمند ایجاد شرایط مناسب جهت مذاکره در مواقعی است که فرزندان اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند، همچنین در مواقعی لازم است والدین تلاش کنند خود را در شرایط سنی فرزندان قرار دهند و به خواسته‌ها و نیاز‌های آن‌ها از این دیدگاه بنگرند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50139/preview/
🔶 آشنایی با آگورافوبیا یا ترس از مکان‌های باز میگنا- آگورافوبیا (Agoraphobia)، ترس از مکان‌های باز، ترس از مکان‌های بسته یا بازار هراسی، یکی از شاخه‌های اختلالات اضطرابی است. کسانی که دچار اختلال آگورافوبیا هستند همیشه نگرانند و می‌ترسند که در جایی گرفتار شوند و در صورت نیاز، به خاطر وحشت‌زدگی نتوانند از آن‌جا بیرون بروند فرار کنند یا از دیگران کمک بگیرند. به طور کلی کسانی که دچار آگورافوبیا هستند تنها جای امن و آرام را خانه‌ خود می‌دانند. آن‌ها هنگامی که به محیط‌های باز مانند بازار و استادیوم می‌روند دچار ترس و نگرانی از گیر افتادن و گرفتار شدن می‌شوند. هر چه فاصله‌ فرد از خانه‌اش بیش‌تر باشد بر شدت ترس و نگرانی او افزوده می‌شود. با گذر زمان این ترس همه‌ جنبه‌های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه‌ساز دوری‌گزینی فرد از جامعه می‌گردد. آگورافوبیا در زنان بیش از مردان بروز پیدا می‌کند. ✅ نشانه‌ها و معیارهای DSM 5 برای آگورافوبیا یا ترس از مکان‌های باز ♦ معیارهای 5-DSM برای آگورافوبيا A . ترس یا اضطراب شدید درباره دو موقعیت (یا بیشتر از پنج موقعیت زیر: 1) استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی (مثلا، اتوموبیل، اتوبوس، قطار، کشتی، یا هوایپما). 2) فضاهای باز (پارکینگ های عمومی، مراکز خرید سرباز، یا پل عابر پیاده یا ماشین رو). 3) فضاهای سربسته (فروشگاه، تئاتر، یا سینما). 4) ایستادن در صف یا قرار گرفتن در داخل جمعیت. 5) تنها بودن در خارج از خانه. B . فرد از این موقعیت ها می ترسد یا از آنها اجتناب می کند زیرا فکر می کند که در صورت مواجه شدن با سمپتوم هایی شبیه سمپتوم های حمله وحشت زدگی یا سایر سمپتوم هایی که او را از پا می اندازند(زمین گیر می کنند) باعث خجالت زدگی او می شوند، به آسانی نمی تواند فرار کند یا رسیدن نیروهای کمکی دشوار خواهد بود (مثلا، سالمندان ممکن است از زمین خوردن بترسند، یا بعضی از افراد از اینکه ناگهان نتوانند ادرار یا مدفوع خود را کنترل کنند می ترسند). C . موقعیت های آگورافوبیک تقریبا همیشه باعث ترس یا اضطراب می شوند. D . فرد تمام سعی خود را می کند تا از موقعیت های آگورافوبیک اجتناب کند، همیشه میخواهد یک نفر همراهش برود، یا اگر در این موقعیت ها قرار گیرد دائم در حال ترس یا اضطراب شدید قرار دارد. E . شدت ترس یا اضطراب فرد با شدت خطری که موقعیتهای آگورافوبیک ایجاد می کنند تناسب ندارد . توجه داشته باشید که تناسب نداشتن به شرایط حاکم، محیط، و زمینه فرهنگی - اجتماعی اشاره دارد. F . ترس، اضطراب، یا اجتناب، پیوسته و مکرر است، و معمولا ۶ ماه یا بیشتر طول می کشد. G . ترس، اضطراب، یا اجتناب باعث می شود فرد به رنج یا نابسامانی شدید در عملکرد اجتماعی، شغلی، یا سایر جنبه های مهم زندگی دچار شود. H . اگر یک عارضه پزشکی دیگر حضور دارد (مثلا، بیماری التهاب روده، یا پارکینسون)، ترس، اضطراب، یا اجتناب فرد به وضوح افراطی است. I . سمپتوم های یک اختلال روانی دیگر نمی توانند توضیح بهتری برای ترس، اضطراب، یا اجتناب فرد باشند. یعنی نشانه‌‌هایی که در فرد دیده می‌شود با اختلال دیگری بهتر از اختلال آگورافوبیا توجیه نشود. از آن‌جایی که برخی از اختلالات روانی نشانه‌هایی همانند و نزدیک به هم دارند، در هنگام تشخیص، فرد را دچار اختلالی می‌دانیم که توضیح بهتری برای نشانه‌های فرد باشد. برای نمونه سمپتوم‌‌ها و نشانه‌ها به فوبیای خاص، از نوع فرعی موقعیتی محدود نمی‌شوند؛ آن‌گونه که نشانه‌ها در اختلال اضطراب اجتماعی دیده می‌شوند تنها در موقعیت‌های اجتماعی رخ نمی‌دهند؛ به وسواس‌های فکری (مانند اختلال وسواسی اجباری OCD)، عیب یا نقص در ظاهر مانند اختلال خود زشت‌پنداری یا بادی دیسمورفیک، یادآوری‌های رویدادهای تروماتیک در اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD، یا ترس از اضطراب جدایی مربوط نمی‌شوند. ♦ توجه: اگورافوبيا مستقل از اختلال وحشت زدگی دیاگنوز می شود. یعنی اگر علایم و سمپتوم های فرد معیارهای هر دو اختلال را برآورده سازند، باید فرد را مبتلا به هر دو اختلال اعلام کرد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50140/preview/
🔶 تأثیر معماری خانه‌ها بر خشونت‌های کرونایی ◽ میگنا- «متخصصان در حوزه روان‌شناسی و جرم‌شناسی بر این باورند که کیفیت نامناسب ساخت‌وسازهای شهری و عوامل محیطی می‌تواند سبب گرایش افراد به خشونت شوند. در واقع وقوع جرم مشروط به عوامل متعددی است که در این میان زمان و مکان از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر این امر هستند. ▪ محمدرضا رحمت، نویسنده کتاب «پیشگیری از جرم از طریق معماری و شهرسازی»، در کتابش اشاره می‌کند معماری قادر است انگیزه‌ها و وسوسه‌های ارتکاب جرم را تا حد زیادی کاهش دهد و این امر نیز با عامل مهم نظارت امکان‌پذیر است. بسیاری از طرح‌های معماری سبب ایجاد و افزایش «احساس ازدحام» در افراد می‌شوند؛ احساسی که رفتارهای خشونت‌آمیز را در پی دارد. در واقع طراحی فضاهایی نظیر کوچه، خانه و حتی درهای ورودی در کاهش و افزایش میزان جرم در جامعه مؤثر است. در واقع احساس امنیت‌داشتن می‌تواند ربط مستقیمی به معماری داشته باشد و قطعا در فضای خانه مسکونی که محیط محدود است، داشتن فضای امن و استاندارد یکی از مهم‌ترین شاخص‌های امنیت روانی است و می‌تواند خود از علل بروز افزایش خشونت خانگی شود. ♦ مطابق با استانداردهای معماری و شهرسازی، برای یک خانواده چهارنفره حدود ١٥٠ متر زیربنا احتیاج است. در واقع در یک فضای معماری ایده‌آل عرصه خصوصی از عرصه خانوادگی مجزاست؛ چراکه برای یک زندگی متعادل و متوازن لازم است بین زندگی جمعی و خصوصی تعادل به وجود آید. صرف‌ نظر از این که تمامی این فضاهای شهری و طراحی خانه‌ها حتی در شرایط استاندارد در ساخت‌وساز برای یک زندگی نرمال و معمولی طراحی شده است، والدین به طور معمول بین ٨ تا ١٠ ساعت خارج از خانه بودند و اکنون در شرایط ویژه‌ای که بر جهان حاکم شده است، تمام روز را با فرزند یا فرزندان خود در خانه‌هایی که غالبا فاقد استانداردهای معماری لازم است، می‌گذرانند و قطعا خانه‌نشینی طولانی، کلافه‌کننده و کسالت‌بار است و باعث پرخاشگری و عیب‌جویی و زود از کوره در رفتن می‌شود؛ خصوصا این که قطعا زیست در فضاهای کوچک و خارج از استاندارد در زمانی طولانی و در شرایطی که فشار اقتصادی و ترس از بیماری هم بر خانواده حاکم است، اثرات منفی دارد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50142/preview/
🔶 تکنیک هایی برای خلاصی از شر افکار مزاحمِ دوران قرنطینه میگنا- در بسیاری از مواقع، افکار مزاحم و آزاردهندۀ ما نتیجه‌ این تصور است که هر کسی که در اطراف ماست، در مورد ما قضاوت می‌کند: « همه دارند من را می‌پایند؛ هر حرف و حرکت و رفتارم در نظر دیگران چه معنا و مفهومی دارد؟؛ نکنه متوجه منظور من نشده؟ نکنه از این حرفم بدش بیاد؟ حالا اون راجع به من چی فکر می کنه؟ میدونم همه از من بدشون میاد و ...» . این افکار که همه ما به سادگی تجربه هایی از آن را داریم، در روزهایی که مجبوریم در محیط محدود منزل بدون کار مشخصی بمانیم، سرچشمه بسیاری از سوءِ تفاهم ها و اختلاف هاست. واقعیت این است که دیگران هم به نوبه خود، خودشان را مرکز عالم می دانند و حرف ها و رفتارهای ما در عرض چند دقیقه فراموش می شود. تا وقتی که کسی با شما موضوعی را در میان نگذاشته یا مطرح نکرده افکار شما جز تصوراتی موهوم چیزی نیست. پس یادتان باشد که، مردم به آن اندازه ای که تصور می کنید، به شما و کارهایی که انجام می دهید فکر نمی کنند. پس کار خودتان را بکنید و اینقدر نگران این نباشید که مردم ممکن است چه فکری در مورد شما داشته باشند. اگر فکری شما را خیلی آزار داد به سادگی آن را با کسی مطرح کنید تا دریابید که تنها تصورات شماست. ♦ لحظه حال را دریابید یکی از کارهایی که در منزل حواس ما را به خود معطوف می کند اندیشیدن راجع به گذشته و زنده کردن صحنه هایی از زندگی و اندیشیدن در مورد آن‌ها است. این کار علاوه بر ایجاد افکار مختلف و آزارنده راجع به وقایعی که تمام شده اند موجب می شود که ذهن ما در مورد آینده هم این کار را انجام دهد و شروع به ایجاد افکار نگران کننده و تغذیه از آن‌ها کند. وقتی که زمان زیادی را صرف تفکر در مورد آینده می کنیم، به سادگی ذهنمان به سمت و سوی سناریوهای بد متمایل شود. به همین خاطر باید توجه را تنها به لحظۀ کنونی و تمرکز بر آن، معطوف کنیم. ♦ دو تکنیک مورد علاقه من برای ماندن در لحظه حال به این شرح است: 1- کم کردن سرعت انجام کارها: هر کاری را که همین حالا در حال انجام آن هستید (خواندن این متن) ادامه دهید اما آرامتر از دفعه های پیش. آرام تر نفس بکشید. آرام تر غذا بخورید. آرام تر صحبت کنید. آرام تر راه بروید و ... .با آرام کردن سرعت خود، از آنچه که در پیرامونتان می گذرد، آگاه تر می‌شوید. 2- قطع و وصل کردن افکار با تنفس عمیق: هر وقت احساس کردید در ذهنتان، فکری منفی و نگران کننده در حال شکل گرفتن است نفس عمیق بکشید..... ادامه👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50143/preview/
🔶 نقش روانشناسی رشد در بهبود وضع فرهنگی و اجتماعی کشور ▫ میگنا- در علم روانشناسی به شناسایی و پیش بینی تغییرات در طول زندگی «فراخنای زندگی» گفته می شود که مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. ♦ روانشناسی رشد، شاخه ای از علم روانشناسی است که تلاش می کند تغییراتی را که در طول زندگی، از زمان تشکیل نطفه تا زمان مرگ، در آدمی رخ می دهد مطالعه کند. مهم است که بدانیم این تغییرات از چه نوعی است. به طور مثال شما می دانید نسبت به گذشته تغییر کرده اید و در شش سال گذشته به طور کلی فرد متفاوتی بودید؟ حال سوال این است که برای شناخت بهتر این تفاوت کلی آیا می توان این تغییرات را طبقه بندی کرد؟ ◽ در پاسخ به این پرسش می توان جنبه های مختلف انسان را از یکدیگر تفکیک کرد. جنبه هایی از قبیل جنبه های جسمانی (بلند شدن قد)، شناختی (حل مسائل)، هیجانی (ابراز خشم)، اجتماعی (روابط با همسالان) و اخلاقی (رعایت حقوق دیگران) بر همین اساس، روانشناسی رشد دامنه گسترده ای از حیطه های رشد جسمانی، شناختی، هیجانی، اجتماعی و اخلاقی در فراخنای زندگی فرد را شامل می شود. از این رو، روان‌شناسان رشد همواره می کوشند تا چگونگی رشد انسان را در طول زمان تعیین کنند. برای تحقق این امر باید رفتار افراد در سنین مختلف به دقت مورد مشاهده قرار گیرد و سپس بر اساس دو الگوی عمومی و اختصاصی بررسی شود. ♦ یکی از مهمترین اهداف روان‌شناسی رشد این است که حاصل مطالعات توصیفی و تبیینی خود را در مورد رشد در جهت مثبت رشد انسان به کار گیرد و رشد انسان‌ها را به حداکثر برساند. بر این اساس نکته مورد توجه این است که با توجه به اینکه هر فردی در سنین خاص و در طول زندگی خود، رفتارهای خاصی را بروز می‌دهند. از این رو، با بررسی که از زمان قبل از تولد تا قبل از بلوغ او انجام می گیرد، به این نتیجه می ‌رسیم که شخصیت فرد در طی زمان شکل گرفته ومتاثر از عوامل مختلف است. ◽ با علم به این نکات و با کمک روانشناسی رشد می‌ توان بر اساس خصوصیات شخصیتی و رفتاری کودکان در هر سنی تعلیم و تربیت را پایه‌ ریزی کرده و با توسل به این روش گامی موثر در راستای بهبود وضع فرهنگی و اجتماعی کشور برداشت.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50148/preview/ ▪ندا جوادهراتی
🔶 آغوش والدین "معجونی" برای آرامش نوزادان است ◽ میگنا- طی این مطالعه دانشمندان با آزمایش بر روی نوزادان ژاپنی چهار ماهه دریافتند هنگامی که این نوزادان توسط والدین‌شان در آغوش گرفته می‌شوند در مقایسه با زمانی که توسط غریبه‌ها به آغوش کشیده می‌شوند، ضربان قلب آنها کندتر است و آرامش بیشتری دارند. ♦ با این حال، محققان به مادران توصیه می‌کنند که بیش از حد سفت کودک خود را بغل نکنند زیرا هنگامی که نوزادان را سفت بغل کنند ضربان قلب آنها سریع‌تر می‌شود. این مطالعه برخی از اولین شواهد را نشان می‌دهد که بغل کردن کودک(بدون فشار دادن بیش از حد او) نقش مهمی در ایجاد پیوند زودهنگام عاطفی بین والدین و فرزندانشان دارد. ♦ دانشمندان طی این مطالعه ضربان قلب نوزادان کمتر از یک سال را حین نگه داشتن معمولی، در آغوش گرفتن و در آغوش محکم گرفتن و همچنین ضربان قلب والدین آنها را بررسی کردند. آنها همچنین بررسی کردند که چه اتفاقی در بدن کودک رخ می‌دهد وقتی یک زن غریبه او را بغل می‌کند. ♦ یافته‌ها نشان می‌دهد که فاصله بین ضربان(IBI) نشانه آرامش زمانی بیشتر بود که نوزادان یک آغوش معمولی را از سوی مادر خود دریافت می‌کردند و این فاصله بین ضربان زمانی که توسط پدر و مادرشان در آغوش گرفته می‌شدند، بالاتر نیز می‌رفت و نوزادان آرامش بیشتری پیدا می‌کردند و این در حالی بود که هنگامیکه کودکان توسط غریبه‌ها در آغوش کشیده می‌شدند این گونه نبود. ♦ در این مطالعه، فاصله بین ضربان طولانی مدت با آرامش نوزادان مرتبط بود است، در حالی که یک فاصله بین ضربان کوتاه می‌تواند یک شاخص استرس باشد. محققان گزارش دادند که فاصله بین ضربان والدین و نوزادان هر دو در طول آغوش گرفتن افزایش یافته بود و آنها آرامش داشتند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50149
🔶 سازمان نظام روانشناسی تنها مرجع رسمی صدور مجوز مراکز روان شناسی و مشاوره ▫ میگنا- دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: سازمان بهزیستی کل کشور مطابق ماده (۲۶) قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ج) ماده (۵۷) احکام دائمی قانون توسعه برنامه ششم توسعه تنها مجاز به اعطاء مجوز مراکز مشاوره اجتماعی و روان‌شناختی اجتماعی کلینیک‌ها و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی و همچنین روان‌شناختی است، این در حالی است که مدیران فنی، روان شناسان و مشاورانی که در این مراکز ارائه خدمت می‌کنند باید دارای پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور باشند تا مجوز به مراکز صورت گیرد. ◽ او در ادامه افزود: صدور مجوز فعالیت به مراکز تخصصی خدمات روان‌شناسی و مشاوره همانند ازدواج و تحکیم خانواده‌ها در حیطه اختیارات سازمان بهزیستی کل کشور نیست. ♦ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: مطابق بند ۳ ماده (۴) و ماده (۵) قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ج. ا. ا مصوب مجلس شورای اسلامی، روان‌شناسان و مشاوران برای هر گونه اشتغال در حرفه خود باید دارای پروانه معتبر از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور باشند و براساس بند (۳) ماده (۳) قانون مزبور، نظارت تخصصی بر فعالیت‌های آنان بر عهده این سازمان است....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50155
🔶 چگونه فرزند مدیر تربیت کنیم؟ میگنا- آسیه حسینی نیکو روانشناس کودک و نوجوان، درباره نحوه تربیت درست فرزندان و تبدیل آن‌ها به انسان‌های موفق گفت:کودکان امروز رهبران فردا هستند؛ بخصوص اگر والدینی داشته باشند که خود مدیریت جایی را بر عهده دارند، در ادامه با چند نکته کاربردی در رابطه با ایجاد مهارت‌ها از کودکی آشنا شوید. ♦ والدین سعی کنند بر استقامت فرزندانشان تاکید کنند؛ زیرا بهترین رهبران به همان خوبی که موفقیت را می‌پذیرند از شکست نیز نا امید نمی‌شوند، فرزندان را نیز باید در معرض نا امیدی قرار داد نه اینکه آن‌ها را از چنین شرایطی محافظت کرد؛ به طور مثال اگر فرزندتان در انتخابات انجمن دانش آموزی شرکت کرد و پیروز میدان شد، یاد بگیرد که شکست را تحمل کرده و به پیش برود. ♦ والدین به فرزندانشان مهارت‌های مذاکره را یاد دهند، والدین به جای اینکه نه یا بله گفتن به موقع را به فرزندان یاد دهند، پیشنهادی به او داده و با زیرکی او را مجبور به ادامه فکر درباره پیشنهاد کنند؛ همچنین به فرزندان مهارت‌های مذاکره را از جمله تسلیم نشدن را از طریق ارائه جایگزین را به آن‌ها بیاموزند. ♦ والدین به فرزندان خود اجازه تصمیم گیری دهند، زیرا کودکان باید هر چه زودتر تصمیم گیری را یاد بگیرند؛ و به هنگام مواجهه با حق انتخاب‌های زیاد به مشکل بر می‌خورند و از آنجایی که همه چیز را با هم می‌خواهند، برایشان سخت است که انتخاب‌هایشان را به دو یا سه قسمت تقلیل دهند. ▪ به فرزندان مزایا و معایب هر انتخاب را بازگو کنید، تا او بتواند تصمیمش را با بیشترین آگاهی ممکن بگیرد؛ این کار در تصمیم گیری صحیح روزانه به او کمک شایانی می‌کند. ▪ این روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه والدین باید الگوی خوبی برای فرزندانشان باشند، ادامه داد: رهبر یک تیم باید الگوی مناسبی باشد؛ زمانی که فرزند دار می‌شود این واقعیت پر رنگ‌تر می‌شود، چرا که باید میان کار‌ها و وظایف شان در محل کار و منزل تعادل ایجاد کنند.والدین به تشویق فعالیت‌های تیمی فرزندشان بپردازند...👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50158/preview/
🔶 انتقال ناقضان قرنطینه به تیمارستان! ▫ میگنا- ایالتی در آلمان طرحی را پیشنهاد کرده است تا افرادی که از قرنطینه خانگی سرپیچی می‌کنند به کلینیک‌های روانپزشکی منتقل شوند. البته این طرح با انتقاد مواجه شده است و منتقدان می‌گویند اجرای این طرح بازگشت به قرون وسطی است که مخالفان را بیمار روانی قلمداد می‌کردند. ♦ نگرانی‌ها در آلمان از افزایش خشونت و خودکشی وزارت کشور آلمان درباره افزایش خشونت، خودکشی و بی تفاوتی مردم نسبت به یکدیگر بر اثر طولانی شدن بحران کرونا در جامعه هشدار داد. وزارت کشور آلمان در بیانیه ای نگرانی خود را از وضع روحی روانی مردم به دلیل اعمال محدودیت های کرونایی اعلام کرد. ▪ گرم شدن هوا و تمایل استفاده از طبیعت شاید صبر و طاقت مردم را برای ماندن در خانه به شدت کاهش دهد. ▪ در بیانیه وزارت کشور آلمان هشدار داده شده است که محدودیت های گسترده و فشارهای روانی حاصل از آن به پدیده هایی مانند خبرچینی و جاسوسی علیه کسانی که قوانین را نقض می کنند و خشونت در جامعه منجر شود. ♦ آموزش به بیماران روانی برای دوختن ماسک بیماران روانی در یک کلینیک روان درمانی شهر لایپزیک آلمان ماسک تولید می‌کنند. دوخت این ماسک‌ها در چارچوب اقدامات درمانی در برنامه‌های کاری این کلینیک قرار داده شده است. ▪ بر این اساس به بیماران روانی کار با چرخ خیاطی آموزش داده شده است و آن‌ها از ملحفه‌های از رده خارج برای تولید ماسک استفاده می‌کنند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50159/preview/
🔶 افراد وسواسی چگونه با کرونا کنار بیایند؟ ▫ میگنا- دکتر مریم کوشا با بیان اینکه وسواس فرد را خسته می کند، افزود: وقتی فرد وسواسی دست هایش را می شوید، همواره احساس کثیفی می کند و این فکر آنقدر تکرار می شود تا اینکه اضطراب پیدا می کند و مجددا دست هایش را می شوید لذا این رفتار اجباری فقط مدت کوتاهی فرد را آرام می کند و چرخه تکرار می شود. ♦ این روانپزشک بیماری های روان پزشکی را دارای ریشه های وراثتی و زیستی، روان شناختی و محیطی دانست و یادآور شد: فردی که زمینه بروز وسواس در ژنتیکش وجود دارد، ممکن است در اثر عوامل محیطی بروز پیدا کند. امروز جامعه ما تحت فشار یک بیماری به نام «کرونا» قرار دارد که راه های شیوع و انتقال آن افراد را مضطرب و نگران می کند لذا در این شرایط علائم وسواس می تواند بروز بیشتری داشته باشد. ♦ وی یکی از شایع ترین علائم وسواس را نظافت و شست و شو دانست و اضافه کرد: وسواس گاهی به صورت شک و تردید درباره بستن درب و باز بودن شیر گاز و... و افکار نامناسب نسبت به دیگران بروز پیدا می کند. البته افراد وسواسی اغلب می دانند افکارشان غیر منطقی است، اما گاهی هم نمی دانند و این افکار ناخواسته زندگی آنان را مختل می کند. ♦ افراد وسواسی ساعت های طولانی با اجبارهای وسواس درگیر هستند و لذا روحیه آنان کسل می شود و افسردگی پیدا می کنند و انزوا را انتخاب می کنند. یکی از راهکارهایی که افراد وسواسی برای مقابله با وسواس دارند اجتناب از حضور در جمع و رفتن به میهمانی و خرید کردن و... است لذا افراد وسواسی زندگی سایر اعضای خانواده و اطرافیان را نیز دچار مشکل می کنند. ♦ وسواس یک بیماری آزاددهنده هم برای فرد هم برای خانواده است، در این شرایط که با اضطراب ناشی از کرونا مواجه هستیم باید به دستورالعمل های مشخص پایبند باشیم. در واقع می خواهیم بهداشت را رعایت کنیم تا کرونا نگیریم و این موضوع یک عملکرد سازگارانه برای ما دارد و احساس آرامش می کنیم، اما افراد وسواسی به آرامش نمی رسند. ▪ زیاد رعایت کردن اصول بهداشتی در روزهای کرونایی وسواس نیست و تبدیل به وسواس نمی شود، اما باید بدانیم که در حد دستورالعمل ها بهداشت را رعایت کنیم و حتما از منابع معتبر کمک بگیریم و به خودمان یادآوری کنیم تا دچار تکرار در رعایت نکات بهداشتی نشویم، زیرا استفاده زیاد از مواد شوینده هم برای سلامت جسم آسیب زاست و هم مصرف آب را افزایش می دهد!...👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50160/preview/
🔶 کرونا در میانسالی، بحران در بحران ▫ میگنا- استرس ناشی از تهدید کرونا و خودپنداره ناتوان و تمام شدنی میانسال افسرده، ترکیب خطرناکی است که به شکلی جدی می‌تواند باعث بازنوازی ضبط‌های والدی خودویرانگر و تشدید غیر طبیعی هیجان‌های مخرب میانسالی شود. تجربه و تاثیر این حالت‌های ذهنی و جسمی و تاثیر منفی بر عملکرد مکانیزیم‌های ایمنی بدن می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا در یک فرد میانسال را به مراتب از آنچه که برآوردها و پارامترهای قابل مشاهده فیزیولوژیک بررسی می‌کنند، بالاتر برد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50161 ▫ دکتر علیرضا ملازاده ▪ بهروز امامی اردستانی
🔶 رشد پس از سانحه (PTG) ▫ میگنا- هرساله در سراسر جهان حوادث و رویدادهای آسیب‌زا، به مرگ و نتایج ناگواری برای انسان‌ها منجر می‌شود. تروما یا آسیب روانی، واقعه‌ای است که فرد را درگیر احساساتی مانند ترس، درماندگی و سردرگمی در برابر تغییرات پیش‌آمده می‌کند. برخی از این رویدادها شامل سوگ، بیماری جدی مانند سرطان، تصادف، بلایای طبیعی، حملات تروریستی، تجاوز جنسی، خشونت، ورشکستگی و بیکاری هستند مسائل روان‌شناختی همچون استرس پس از سانحه، افسردگی، اختلالات اضطرابی یا حتی افزایش نرخ خودکشی در سنین بالاتر از جمله پیامدهای مرتبط با تجارب آسیب‌زا هستند. ♦ بر اساس شواهد بسیار، وقوع یک سانحه ناخوشایند می تواند در شرایطی منجر به دستاوردهای روانشناختی مثبت و ارزشمندی شود. این دستاورد ارزشمند در روانشناسی مثبت "رشد پس از سانحه" مفهوم پردازی شده است. رشد پس از سانحه (PTG ) به تجربه ذهنی تغییرات شخصی و روانشناختی مثبتی گفته می شود که پس از وقوع یک حادثه سخت ایجاد شده و نتیجه مبارزه فرد علیه این حادثه استرس زا می باشد که دارای اهمیت انطباقی است(تدسچی و کالهون،2004). نقش حوادث گوناگونی در ایجاد رشد پس از سانحه بررسی شده است. از جمله: سوگ و داغدیگی،سرطان،حوادث رانندگی،زلزله،جنگ،جراحی و بیماری ها،تجاوز جنسی،ویروس های مختل کننده سیستم ایمنی بدننیز عاملی است که بطور مشخص زندگی انسان را تهدید جدی قرار می دهد. ♦ رشد پس از سانحه با تغییرات مثبت روان‌شناختی پنج حیطه دارد: الف) ارتباط با دیگران که به معنای توسعه شبکه روابط و صمیمیت بیشتر با آن‌هاست؛ ب) احتمالات جدید که نشان‌دهنده ایجاد یک مسیر یا فرصت‌های جدید است؛ ج) توان شخصی که اشاره به افزایش قدرت درونی و توانایی اتکا به خود در سختی‌ها دارد؛ ه) تغییر معنوی که به فهم تجارب و تقویت باورهای معنوی اشاره دارد؛ و) قدردانی از زندگی که به معنای پی‌بردن به ارزش زندگی است. ♦ ویژگی‌های شخصیتی علاوه بر اثر مستقیم بر رشد پس از سانحه، از طریق تنظیم شناختی- هیجانی نیز به‌طور غیرمستقیم بر رشد پس از سانحه تأثیر دارد. نتایج نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی وابستگی به پاداش، تعالی‌بخشی خود، خودراهبری، همکاری، پشتکار و تنظیم شناختی- هیجانی اثر مستقیم و معناداری بر رشد پس از سانحه دارند.... http://www.migna.ir/news/49231/preview/
🔶 چگونه در زمان قرنطینه عاشق بمانیم؟ میگنا- مجله تایم نظر سه زوج از متخصصان روابط، که خود در کنار هم زندگی و کار می‌کنند، را جویا شد. در اینجا هفت نکته برتر آن‌ها آورده شده است. ♦ ۱- از انتقاد کردن اجتناب کنید هیچ زمانی وقت مناسبی برای اشاره به اشتباهات همسرتان نیست. اما در میانه بحران، این کار خطایی فاحش است، به خصوص وقتی پای مسائل مالی به میان می‌آید. "خیلی آسان است که انگشت اتهام به سوی او بگیرید و بگویید: من که بهت گفتم که نباید این کار را انتخاب کنی." در عوض، اکنون زمان قدرشناسی است. ♦۲ - بیشتر کنجکاو باشید تا خشمگین با تمام مسئولیت‌های جدیدی که به خاطر کرونا برعهده شما قرار گرفته است، ممکن است احساس کنید همسر شما به اندازه کافی سهم خود را به عهده نمی‌گیرد. اما به احتمال زیاد او فقط پریشان احوال است، یا نگرانی‌هایی دارد که برای شما آشکار نیست. ♦۳ - زمان بخرید، یا برای آن داد و ستد کنید در صورت امکان، زمانی برای خلوت شخصی خود در برنامه روزانه باز کنید، حتی اگر فقط نیم ساعت در روز باشد. این ممکن است نیازمند معامله پایاپای برای لحظاتی فارغ از بچه‌ها یا کار‌های روزمره برای هر یک از شما باشد. ♦۴ - برای انفجارات خشم خود یک قرار مشخص تعیین کنید اگر یک درگیری به ظاهر ناچیز ناگهان از کنترل خارج شد، حداقل برای نیم ساعت (اما نه بیشتر از ۲۴ ساعت) پرداختن به آن را به تعویق بیاندازید. ♦ ۵- به مرز‌هایی که در حال حاضر نامرئی شده‌اند، احترام بگذارید حتی اگر شریک زندگی شما مشغول به نظر نرسد، او صرفا یک تخته سفید خالی نیست که در انتظار شما برای نوشتن افکار و نیازهایتان باشد. ابتدا بپرسید که آیا الان زمان خوبی است؟ ♦۶ - آنچه را که می‌خواهید، درخواست کنید شریک زندگی شما احتمالاً فردی فوق العاده است، اما به طور قطع ذهن خوان خوبی نیست. شما باید نیاز‌های خود را به صورت صریح و دقیق توضیح دهید . "دوست دارم اگر بتوانی یک شب در میان برنامه شام را تو به عهده بگیری." بسیار بهتر است از "تو باید بیشتر در خانه کمک کنی." ♦ ۷- اگر همه موارد دیگر شکست خورد، طنز را امتحان کنید توانایی خندیدن به اوضاع، یا به خودتان (و البته نه همسرتان)، یک تسکین دهنده بزرگ استرس است. حس شوخ‌طبعی برای همین روزهاست.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50171/preview/
🔶 مدیریت کودکان مبتلا به بیش فعالی در شرایط قرنطینه میگنا- کودک دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی دوست ندارد فعالیتی را که از آن لذت می برد تمام کند و فعالیت دیگری را شروع کند. برای مثال دوست ندارد تلویزیون را خاموش کند و تکلیفش را شروع کند. همانط ور که می دانید این کودکان در مدیریت و تخمین زمان نقص دارند. به همین دلیل او فکر می کند مدت کمی است که تلویزیون یا کار مورد علاقه‌اش را آغاز کرده است؛ در حالی که شما می دانید او دو ساعت مشغول آن کار بوده است. برای آنکه به او نشان دهید زمان تماشای تلویزیون یا سایر کارها تمام شده است، از ساعت زنگ دار یا یادآور های تلفن همراه یا نرم افزارهای یادآوری قابل نصب روی تلفن همراه، استفاده کنید. ♦ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی خواب کم و به هم ریخته ای دارند. برای آنها برنامه خواب منظمی طراحی کنید. خواب نامناسب باعث خستگی و بی‌حوصلگی آنها می‌شود. با کمک روش های زیر به تنظیم برنامه خواب آنها کمک کنید: زمان تلویزیون دیدن را به خصوص در ساعات قبل از خواب کاهش دهید. مصرف کافئین را مخصوصاً در ساعات پایانی شب کم کنید. مراقب باشید که یک ساعت قبل از خواب فعالیت های جسمانی تحریک کننده انجام ندهند. برای مدتی کودک را بغل کنید. از آهنگ های ریلکسیشن استفاده کنید. ♦ به عواملی که می توانند باعث بروز رفتار نامناسب در کودک شوند، آگاه باشید. این عوامل می توانند محیط شلوغ، پرسروصدا، خستگی، گرسنگی، زیاد نشستن روی صندلی، انجام تکالیفی مثل ریاضی، زمان های خاصی در روز مثلاً عصر ها و خیلی چیزهای دیگر باشند. آگاهی از این عوامل کمک می کند محیط را طوری آماده کنید که مانع شدت بخشیدن به مشکلات کودک شود. ♦ وقتی کودک از قوانین پیروی می کند و رفتار مناسبی انجام می دهد، باید پاداش دریافت کند ارائه پاداش بلافاصله بعد از رفتار مناسب باعث می شود احتمال بروز رفتار افزایش پیدا کند و انگیزه کودک را برای انجام مجدد آن کار بالا می برد. ♦ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی به دنبال تحریک هستند. زمانی که کودک رفتار نادرست انجام می‌دهد، از پاسخ های انفجاری و هیجانی خودداری کنید؛ چرا که این دسته از پاسخ ها، برای آنها بسیار تحریک کننده است و واکنش منفی شما برای آنها، نقش پاداش را پیدا می کند. اگر در مقابل رفتارهای کودک عصبانی شوید و بدون کنترل رفتار کنید، آنها حس قدرت و کنترل بر شما را پیدا می کنند. همچنین رفتار شما برای آنها مثل پاداش عمل می کند. ♦ در بسیاری از موارد، شما نمی توانید رفتار کودک تان را عوض کنید. پس چیزهایی را که می توانید، عوض کنید و این تغییرات هر آن چیزی است که می‌توانید در خودتان ایجاد کنید: نگرش تان، تون صدا، زبان بدن، راهبردها، ثبات در رفتار و غیره. ♦ از سرزنش و تهدید کردن اجتناب کنید. وقتی کودک را سرزنش می کنید، در واقع به جای این که به او چیزی یاد بدهید، در حال قضاوت کردن او هستید. سرزنش کردن، تاثیر زیادی روی تصویری که کودک از خودش در ذهنش می سازد دارد و سلامت هیجانی کودک را به خطر می‌اندازد. تهدید کردن کودک موجب می‌شود که واکنش مقابله به مثل نشان دهد. از آنجا که مهارت‌های قضاوت اجتماعی در کودک دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی نقص دارد، زمانی که تهدیدی را در رابطه با خودش می شنود، از الگوهای کلامی نامناسب برای مقابله کردن با فرد تعدیل کننده استفاده می کند. همچنین امکان دارد از این روش برای موقعیت هایی که تهدیدی اتفاق نیفتاده اما او وقوع آن راحدس می زند، استفاده کند. در واقع او می‌خواهد پیشدستی کند؛ به همین دلیل امکان دارد شما از والدین کودک بشنوید که خواهر یا برادرش را تهدید به کشتن می کند. به جای استفاده از این روش های خشن و نامناسب، از شیوه های مثبت والدگری استفاده کنید. ♦ در هیچ شرایطی کودک را تنبیه بدنی نکنید. شاید تنبیه بدنی و کتک زدن به طور موقتی رفتار نامناسب را قطع کند اما به کودک آموزش نمی‌دهد که چه کاری درست است و باید به جای رفتار نامناسب خود انجام دهد. از طرف دیگر با تنبیه بدنی به کودک آموزش پرخاشگری می دهید و در واقع به او یاد می دهید وقتی عصبانی هستی، می توانی بزنی.همچنین با تنبیه بدنی رابطه بین والدین وکودک مخدوش می شود.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50174/preview/
🔶 با این 50 نکته روانشناس خوب را از بد تشخیص دهید میگنا- افراد زیادی نیازمند مراجعه به روانشناس و استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره هستند و بدیهی است که به دنبال روانشناس خوب می گردند؛ فردی که واقعاً بتواند به آنها در حل مشکلشان کمک کند. ♦ خوشبختانه یا متاسفانه هنگام برخورد با یک روانشناس، نگاه مردم جامعه در درجه اول به شخصیت و سلامت روانی خود روانشناس است که این کاملا طبیعی است. چطور می شود به روانشناسی که هیجانی عمل می کند و در کنترل خشم خود دچار مشکل است و حالت تهاجمی دارد اعتماد کرد! ⚪ یکی از مهمترین ویژگی های روانشناس خوب، کاربردی بودن روانشناس است؛ با این توضیح که روانشناس باید بتواند مراجعین خود را با گرایشی که انتخاب کرده است، درمان کند. ▪ در این مطلب بصورت کامل شما را با ویژگیهای یک روانشناس خوب آشنا خواهیم کرد. از شما دعوت می کنیم در ادامه همراه ما باشید. موارد بشرح زیر است: 1- داشتن مجوز و پروانه‌ اشتغال( از سازمان نظام روانشناسی) نخستین پیش‌نیاز یک روان‌شناس است. . . 38- روانشناس خوب شما را نصیحت نمیکند چون چیزی به نام نصیحت درمانی نداریم. 39- روانشناس حق تجویزدارو، ارائه برنامه غذایی و طب سنتی ندارد. 40- روانشناس خوب همیشه امیدوار و قابل اعتماد است. 41- روانشناس متبحر به تفاوت های فرهنگی و قومیتی شما احترام می گذارد. 42- روانشناس خوب نباید مغروز و نگاه از بالا به پایین به مراجعه داشته باشد. 43- روانشناس خوب در صورت نیاز ارجاع می دهد. روانشناسان باید براساس گرایش تحصیلی خود عمل کنند. درمانگری که همه نوع مراجعی از کودک تا بزرگسال از مشاوره کنکور تا درمان وسواس کار می کند باید بر توانایی او شک کرد. 44- درمانگر خوب همیشه به دنبال دانش افزایی و توانمندسازی خود و دیگران است. 45- روانشناس خوب روند پیشرفت درمان را بر اساس رویکرد و پروتکل درمانی زیر نظر دارد و بی هدف با مراجعه صحبت نمی کند. 46- روانشناس خوب توصیه مستقیم، اجباری و دستوری نمی کند. (مگر در شرایط اضطراری و بحرانی) و بجای شما انتخاب نمی کند و تصمیم گیری را به شما واگذار می کند. 47- روانشناس خوب در جلسه مدیریت زمان دارد و حداقل 45 و حداکثر یکساعت یه مراجع مشاوره می دهد. 48- روانشناس با تجربه توصیف علمی و مشخصی از اختلال و مشکل شما ارائه می دهد. 49- روانشناس خوب از خودآگاهی و خودمدیریتی لازم برخوردار است و می داند جلسه درمان متعلق به مراجع است و امور خود را وارد جلسه درمان نمی کند 50- مراجع شوق و انگیزه کافی برای ادامه درمان و حضور در جلسات مشاوره را داشته باشد. یعنی فرد مراجعه‌کننده بنا به خواست خود و نه با اجبار دیگران اقدام به کمک از درمانگر یا مشاور کرده باشد......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50173/preview/ ⚪ اگر شما موارد دیگر می شناسید در بخش نظرات به این لیست اضافه کنید
☀️30 ویژگی که باعث می‌شوند به هم اعتماد نکنیم💫 ✍ دکتر محمود سریع القلم 1-به شخصی که به ما محبت کرده و احترام گذاشته، لطمه می‌زنیم؛ ۲-اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیده‌ایم؛ ۳-با یک ویژگی منفی، کلیتِ یک فرد را تخطئه می‌کنیم؛ ۴-ظاهر و باطنِ ما در دوستی، بسیار فاصله دارد؛ ۵-روزی چندین بار حرفمان را تغییر می‌دهیم؛ ۶-مسئولیتِ قولی را که می‌دهیم نمی‌پذیریم؛ ۷-تا بتوانیم از گفتنِ “اشتباه کردم” فرار می‌کنیم؛ ۸-پشتِ سرِ فردی که از ما انتقادِ معقول کرده، بدگویی می‌کنیم؛ ۹-خیلی زود محبتِ دیگران را فراموش می‌کنیم؛ ۱۰-خود را ده برابرِ آنچه که هستیم نشان می‌دهیم؛ ۱۱-ناخودآگاهِ ما از فردی که موفق است، دائماً ناراحت و پریشان است؛ ۱۲-در حذفِ افرادِ توانا، بسیار کوشا هستیم؛ ۱۳-به هر موضوع ریزُ و درشت، واکنش نشان می‌دهیم؛ ۱۴-در گرفتنِ جواب، خیلی عجله داریم؛ ۱۵-بدون توجه به ظرفیت و توانایی، اکثریت می‌خواهند سلبریتی شوند؛ ۱۶-آدابِ دوستی و مراقبت از دوستی را، قبل از ده سالگی نیاموخته‌ایم؛ ۱۷-نسبت به دروغ و ابهام، سِر شده‌ایم ؛ ۱۸-متوجه نیستیم که تعداد دروغ، Peak دارد؛ ۱۹-اصولِ ساختنِ اعتماد با انسان‌های دیگر را، قبل از ده سالگی نیاموخته‌ایم؛ ۲۰- دنبالِ بُردهای کوتاه مدت هستیم؛ ۲۱-ظاهری متواضع ولی عمدتاً باطنی مغرور داریم؛ ۲۲-تفاوت های یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ ۲۳-افکارِ متفاوتِ انسان‌ها را، حق آن‌ها نمی‌دانیم؛ ۲۴- بسیاری مسائل کم اهمیت، به ما برمی‌خورد و زود ناراحت می‌شویم؛ ۲۵-بیشتر دعوایی هستیم تا اهلِ تفاهم، کوتاه آمدن و خویشتن داری؛ ۲۶-تعداد افرادِ Bipolar بیشتر از آن است که تصور می‌کنیم؛ ۲۷-بسیارعطش داریم واردِ حریمِ خصوصی دیگران شویم؛ ۲۸-عمدتاً تخیلی، تحلیل می‌کنیم؛ ۲۹-چون سیگنال‌های متضاد می‌فرستیم، نمی‌توانیم اعتمادِ هم دیگر را جلب کنیم؛ ۳۰-چون از یکدیگر در امان نیستیم، نمی‌توانیم گروه، تشکیلات، حزب، بنگاه، سیستم و نظام اجتماعی درست کنیم. @Mignair
🔶 هشدار جدی به زوج‌ ها؛ همسرتان را کنترل نکنید! میگنا- بدترین چیزی که هر انسانی را از برقراری یک رابطه فراری می‌دهد این است که فکر کند کسی آزادیش را محدود می‌کند و مجبور است پیوسته در یک دادگاه ناعادلانه بی گناهیش را اثبات کند. ♦ علاقه به حفظ زندگی و آنچه مالک آن هستیم رفتاری کاملا طبیعی است، ولی یادمان باشد بسیاری از رفتارهای طبیعی اگر کنترل نشوند منجر به آسیب می‌شوند و بی شک یکی از اصول داشتن رابطه صمیمانه بین زوجین، اعتماد و شفافیت است. ♦ در اینجا میخواهم از شما بپرسم شفافیت در یک رابطه به چه معناست؟ آیا کنترل و چک کردن همسر نشانه شفافیت و اعتماد است یا اضطراب و عدم امنیت؟ آنچه روشن است این است که کسی که مدام همسرش را کنترل می‌کند دچار اضطراب و عدم امنیت است. ♦ زوجینی که در چنین موقعیتی هستند روابطشان روی یک زمین لرزان است و به هیچ عنوان در چنین شرایطی شفافیت و اعتماد وجود ندارد، حال اینکه اگر این سوء ظن و کنترلگری به یک اتفاق هر روزه تبدیل شود فرد مدام احساس ناامنی می‌کند و بدترین چیزها را در مورد همسرش تجسم می‌کند. حتی یک اتفاق ساده می تواند شعله‌های سوء ظن و بدگمانی را روشن کرده و محیط زندگی را به میدان جنگ تبدیل کند. ♦ گاهی اوقات سوء ظن درست است، اما آنچه مسلم است این عدم اعتماد و کنترلگری منجر به شکاف و آسیب در رابطه زوجین می شود. مکررا تاکید میکنم اگر سوءظن درست باشد کنترلگری به هیچ عنوان مانع از انجام آن عمل نمی‌شود و در صورتی که سوء ظن نادرست باشد ممکن است همسر فرد شک کننده، حالت تدافعی گرفته و حتی ممکن است وسوسه شود که واقعا خیانت کند. ♦ یک واقعیت مهم این است که هرچقدر همسر خود را بیشتر کنترل کنید بیشتر از او فاصله می‌گیرید، پیشنهاد می‌کنم هر زمانی در مورد یکی از رفتارها و گفتارها و موقعیت‌هایی از همسرتان دچار برداشت‌های ذهنی منفی شدید (ممکن است درست باشد یا نه یک سوءبرداشت باشد) و این برداشت برایتان مشغله ذهنی ایجاد کرد به جای کنترلگری و چک کردن همسرتان، با صداقت و به دور از تمام هیجانات در یک شرایط مناسب از همسرتان جواب تمام مشغله‌های ذهنتان را بپرسید و با صبوری به خودتان و فرد مقابلتان فرصت گفتمان در شرایط آرامی را فراهم کنید و مهمترین پیامد کنترلگری این است که زندگی را به کام خود و عزیزترین فرد زندگیمان تلخ می کنید.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50179/preview/ ▪ شایسته زنجیران روانشناس