🔶 چرا سیگار میان جوانان محبوب شده است؟
میگنا- فرزانه سهرابی معتقد است که انتخاب شعار «محافظت از جوانان در برابر تبلیغات صنعتی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین میان آنها» برای روز جهانی مبارزه با دخانیات سال ۲۰۲۰ قصد دارد به جامعه جهانی هشدار دهد که استراتژیهای سنتی در مورد مبارزه با دخانیات با ظهور تاکتیکهای جدید همراه با تبلیغات هوشمند و بازاریابی صنعتی دیگر کارایی ندارد و نیاز داریم تا به طور مستقیم نوجوانان و جوانان را با پیامدهای منفی و در عین حال جدی مصرف دخانیات آشنا و با تمرکز بر برنامهها و آموزشهای پیشگیرانه آنها را به سمت زندگی بدون دخانیات هدایت کنیم.
♦ معاون اجتماعی موسسه کادراس ماده اصلی اعتیادآور دخانیات که فرد را مبتلاء به انواع بیماریها و اعتیاد به مواد دیگر میکند را «نیکوتین» عنوان میکند و تصریح میکند: نیکوتین ماده اصلی اعتیادآور سیگار، مخدری محسوب میشود که اثرات آرامبخش کوتاهی دارد و باید گفت بسته به میزان مصرف به شدت اعتیادآور است؛ نیکوتین ناشی از استنشاق دود سیگار، توتون و تنباکو به لحاظ تحریک دوپامین و سروتونین انتقالدهندههای عصبی در مغز، حافظه بلند مدت را افزوده و انجام برخی وظایف ساده را تسهیل میکند. در واقع آنچه باعث محبوبیت مصرف سیگار میان جوانان شده، تاثیر فوری نیکوتین به مغز است که با افزایش کارایی، کاهش اضطراب و کم هزینه بودن همراه شده است......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50623/preview/
🔶 چطور برای درس خوندن برنامهریزی کنیم؟
میگنا- برنامهریزی درسی سختتر از چیزی است که فکرش را میکنید. چون نه تنها باید در زمان مشخصی درسهایتان را اولویتبندی کنید، بلکه لازم است با مسئولیتهایی که در قبال خانواده و دوستانتان دارید، دست و پنجه نرم کنید و وقتی هم برای تفریح و استراحت در نظر بگیرید. البته با کمی فکر و تلاش میتوانید برای رسیدن به تمام اهداف درسیتان به خوبی برنامهریزی کنید.
♦ بخش اول: نحوه برنامهریزی درسی
۱. برای درس خواندن اهداف کوتاهمدت و بلندمدت تعیین کنید
اگر بدانید هدف نهاییتان چیست، برنامهریزی کردن بسیار آسان میشود. همچنین به شما کمک میکند درسهایی را که نیاز بیشتری به تمرکز دارند پیدا کنید.
چند مثال از اهداف درسی کوتاهمدت:
قبول شدن در امتحانی که هفته بعد در پیش دارید
نوشتن یک تحقیق درسی طی دو هفته
ارائه کنفرانس درسی طی ۱۰ روز
♦ برای انجام چنین پروژههایی، کارهایی که باید انجام دهید را طی چند روز تقسیم کنید.
چند مثال از اهداف درسی بلندمدت:
قبول شدن در دانشگاه
بورسیه شدن
کارآموزی
این نوع اهداف را باید طی هفتهها و ماهها تقسیمبندی کنید تا قابل انجام شوند.
بهتر است به طور دقیق بدانید که برای هر کدام از اهدافتان چقدر وقت دارید. حساب کنید چند روز و چند هفته و چند ماه تا انجام هر کار فرصت دارید. مثلاً حساب کنید چند ماه تا کنکور باقی مانده است یا امتحاناتتان کی شروع میشود؟
۲. همه درسهایی را که باید بخوانید فهرست کنید
این احتمالاً اولین قدم برای برنامهریزی درسی محسوب میشود. این که تکالیفتان را روی کاغذ بنویسید، باعث میشود دید بهتری از کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید.
۳. مشخص کنید که برای هر درس یا امتحان چه کار باید بکنید
حال که تمام درسهایی را که باید بخوانید نوشتید، باید معلوم کنید برای هر درس چه کاری لازم است. از آن جایی که ساعت کلاس و تکالیفتان برای هر درس در هفته فرق میکند، برای هر درس به مدت زمان مشخصی نیاز دارید.
باید طوری برنامهریزی کنید که برای درس خواندن و دوره کردن یادداشتهای خود به طور مجزا وقت داشته باشید......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50622
🔶 جایگاه بازی درمانی در مشکلات روانشناختی کودکان
میگنا- در این پژوهش که توسط زهرا برزگر، کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی انجام شده، آمده است: «کودکان از زمان تولد تا ۶ سالگی دوران بسیار مهمی را پشت سرمیگذارند، این دوران مهمترین زمان یادگیری است. روش یادگیری در این دوران، به طور قطع روش بازی است زیرا بازی اساساً کودک محور است و تقویت کننده نیازهای فردی، تواناییها و علایق کودک است.
♦ بازی درمانی یک روش درمانی است که برای درمان مشکلات و اختلالات کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. هر چند کاربردهای بازی درمانی در مقالات متعدد مورد تایید قرار گرفته است اما اندازهگیری رفتارهای مشکلدار، هدف و تظاهرات تغییر آن به ندرت گزارش شده است. از بازی درمانی در درمان انواع اختلالات کودکان، مشکلات رفتاری که ریشه اضطرابی دارند، شب ادراری، ناخن جویدن، دروغ گفتن، پرخاشگری، بیش فعالی، نارسایی توجه استفاده در بسیاری از موارد موثر ارزیابی شده است.
♦ بازی درمانی به عنوان ارتباط بین فردی پویا بین کودک و درمانگر آموزش دیده در فرآیند بازی درمانی توصیف میشود که یک ارتباط امن را برای کودک توصیف میکند تا کودک به طور کامل خود را بیان کند. بازی درمانی به دو صورت فردی و گروهی است. بازی درمانگری گروهی پیوند طبیعی دو درمان موثر است. این رویکرد درمانی برای کودکان فرآیند روانی اجتماعی برای خودشان و دیگران فراهم میکند.
♦ ترکیب بازی درمانی و گروه درمانی، یک فرآیند روان شناختی و اجتماعی است که در آن کودکان از طریق ارتباط با یکدیگر در اتاق بازی چیزهایی را در مورد خودشان یاد میگیرند. بازی درمانی گروهی برای درمانگر فرصتی را فراهم میکند که به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند که تعارضات را حل نمایند. اهداف کلی از بازی درمانی گروهی کودکمحور، کمک به مشارکت یادگیری، خودکنترلی، ابراز احساسات، احترام گذاشتن، پذیرفتن خود و دیگران و بهبود رفتارهایی مانند مهارتهای اجتماعی، عزت نفس و کاهش افسردگی است».
♦ با توجه به پژوهشها و مقالات در زمینه بازی درمانی میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی، روشی مناسب و موثر در درمان مشکلات و اختلالات رفتاری کودکان است و بازی در سنین پیش از دبستان وسیله مناسبی برای ارتباط با کودک است و از طریق آن میتوان مشکلات و اختلالات کودکان را درمان کرد و از بروز مشکلات در بزرگسالی پیشگیری کرد....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50624/preview/
🔶 چرا فرسودگی شغلی میان بهترین کارمندان رایج است؟
میگنا- مِیو کلینیک، که یکی از معتبرترین مراکز علوم پزشکی در جهان است، فرسودگی شغلی را نوعی خستگی جسمی و روحی توصیف میکند که با کاهش احساس موفقیت و از میان رفتن هویت شخصی افراد در ارتباط است.
در ظاهر، فرسودگی شغلی میتواند با از دست دادن علاقه به کار، کاهش بهرهوری، تعلل، مشکل با دیگر همکاران، کمبود خواب و برخی موارد دیگر همراه باشد.
مطالعات نشان میدهد، کارمندان موفق و با عملکردِ بالا، مستعد فرسودگی شغلی و کارزدگی هستند.
هر یک از این نشانهها یا ترکیبی از آنها ممکن است بهمنزله تنبلی، کمکاری یا بیمسئولیتی قلمداد شود؛ اما اینطور نیست.
در ماه می سال ۲۰۱۹، سازمان جهانی بهداشت، فرسودگی شغلی را بهعنوان یک پدیده شغلی به رسمیت شناخت. این پدیده همچنین در میان مشکلات پزشکی طبقهبندی شد و اثرات آن میتواند شبیه به سایر اختلالات سلامت روان، از جمله استرس و افسردگی باشد.
کارمندان شما هر چقدر هم که به شغل خود علاقه داشته باشند، اگر با مسئله فرسودگی شغلی مواجه شوند، برای رهایی از آن تلاش خواهند کرد. این پدیده بهویژه در میان کارمندانی که عمدتا عملکرد بالاتری داشتهاند یا موفق بودهاند، رایج است.
مطالعات نشان میدهد، این دست از کارمندان مستعد خستگی مفرط و کارزدگی هستند؛ چرا که هر بار وظیفه خود را با موفقیت انجام میدهند، از سوی کارفرمایان تشویق شده و وظایف بیشتری بر دوش آنها گذاشته میشود.
با وظایف و مسئولیتهای بیشتر، انرژی و زمان آن فرد محدود شده و در نتیجه چرخه فرسودگی ادامه مییابد....
http://www.migna.ir/news/50628/preview/
🔶 پدران به نیازهای عاطفی «رومینای» خود توجه کنند
میگنا- دکتر علیرضا یاوری با بیان اینکه رومینا در سن بلوغ قرار داشته است، افزود: بلوغ مرحله ای بحرانی است که در گذر از این دوران زیربنای زندگی بزرگسالی فرد پیریزی میشود. در واقع بلوغ نقطه عطفی برای زندگی مابین کودکی و بزرگسالی است و فرد با تغییرات زیاد جسمانی، روانی و رفتاری مواجه می شود و حتی پیدایش احساس ثانویه جنسی رخ می دهد لذا نوجوانان در این مرحله باید مهارتهایی را کسب کنند تا بتوانند هویت مستقل خود را شکل دهند، زیرا آنها در مرحله سختی از زندگی قرار دارند و انتخابهایشان بسیار متنوع میشود و اگر به خوبی از این مرحله عبور نکنند، ممکن است دچار مشکل روانی، ازدواج ناموفق، بیماریهای عفونی، جسمی و روحی و... شوند.
🔹 این روانشناس کودک، حس کنجکاوی نسبت به جنس مخالف، شکلگیری باور، بروز احساسات عاطفی، حس استقلالطلبی، اضطراب، استرس، افسردگی و ترس را از جمله پیامدهای دوران بلوغ دانست و تصریح کرد: به دنبال ایجاد تغییرات در بدن در پی دوران بلوغ لازم است والدین نیز برای پیشگیری از بحرانهای بلوغ آموزشهایی را دریافت کنند.
🔹 یاوری، با بیان اینکه دختران در دوران بلوغ کیفیت خاصی از حیات خود را تجربه و احساس می کنند زنی کامل هستند، گفت: دختران در این مرحله بدون کمک والدین نمیتوانند خود را با جامعه سازگار کنند، زیرا فرد در این مرحله دچار بهتزدگی و گیجی شده و اضطراب و ناامنی در او افزایش مییابد و لذا به دنبال هویت خویش میرود، اما در این مسیر ممکن است به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه دچار اشتباهاتی شود.
وی علاقمندی به جنس مخالف را یکی از ویژگی های نوجوانان در دوران بلوغ دانست و یادآور شد: پژوهشها نشان داده که این موضوع پدیدهای طبیعی است که اگر این کشش به سمت اشتباه پیش رود منجر به درگیری خانوادگی، ناراحتی عاطفی و مشکل اخلاقی و اجتماعی خواهد شد.
🔹 همچنین والدین نیازمند مهارتهای زندگی مانند کنترل خشم و استرس و تقویت رفتارهای جراتمند و همدلی هستند تا کمک کنند اعتماد به نفس دختر نوجوانشان تقویت شود، برای او برنامهریزی کنند و مسئولیتپذیری خانوادگی را در او شکل دهند.
🔹 وی ارتباط عاطفی دختران با پدرانشان در سن بلوغ را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: باید توجه کرد که ارتباط دختر با پدر به تاریخچه زندگی پدر باز میگردد، یعنی پدری که از سوی مادر خویش عشق و محبت را دریافت کرده، میآموزد که با دختر خود نیز با عشق و محبت برخورد کند، اما اگر پدر توسط مادرش تنبیه شده و یا مادرش نسبت به او سختگیری کرده باشد، شاهد نوع دیگری از کنش و واکنش با دخترش هستیم. گاهی اوقات نیز ممکن است پدر ارتباط خوبی با دختر خود نداشته باشد که با تاریخچه ارتباطی پدر با خانواده خودش ارتباط دارد....ادامه....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50631/preview/
🔶 کودکانی که خانه پدری برایشان امن نیست😔
میگنا- دکتر علینقی فقیهی روانشناس تربیتی میگوید: بسیاری از کودکآزاریها و همچنین قتلهای ناموسی ناشی از عدم درک والدین نسبت به فرزندشان است؛ بنابراین اگر والدین نحوه تربیت کودک را آموزش ببینند و بدانند که در هر مرحله از فرآیند تربیتی، چه تصمیمات صحیح و بنیادی را باید اتخاذ کنند، به آسیب و کودکآزاری ختم نخواهد شد
▪ «پدر و مادرها قبل از بچهدار شدن باید زمینههای سالمسازی پدید آمدن یک بچه را در خود به وجود بیاورند زیرا یک سری ویژگیهای اخلاقی از طریق وراثت به بچه منتقل میشود. همچنین والدین باید روشهای تربیتی را بیاموزند تا بدانند که چگونه باید با فرزندشان تعامل داشته باشند چراکه بسیاری از کودکآزاریها و همچنین قتلهای ناموسی ناشی از عدم درک والدین نسبت به فرزندشان است؛ بنابراین اگر والدین نحوه تربیت کودک را آموزش ببینند و بدانند که در هر مرحله از فرآیند تربیتی، چه تصمیمات صحیح و بنیادی را باید اتخاذ کنند، به آسیب و کودکآزاری ختم نخواهد شد.»
▪ این روانشناس تربیتی با اشاره به توجیه غیرت و ناموسپرستی در قتلهای ناموسی میگوید: «در مورد قتل رومینا، دختر 14 سالهای که توسط پدرش به قتل رسید باید بگویم که پدر این دختر بدون توجه به نیازهای عاطفی و جنسی فرزندش، او را مورد مجازات قرار داده در حالی که بهتر بود پدر و مادر بستر ازدواج را فراهم میکردند. از نظر شرعی وظیفه پدر و مادر این نیست که هرچه خودشان میخواهند به فرزندشان تحمیل کنند بلکه اگر بچه علاقهمند به ازدواج است باید او را نزد مشاور روانشناس برده و با توجه به مصلحت کودک، با ازدواج او موافقت یا مخالفت کنند اما والدین حق این که فرزندشان را وادار به ازدواج کنند و یا مانع ازدواج او شوند را ندارند.»
او ادامه می دهد: «یکی از عوامل اصلی چنین اتفاقی که دختری 14 ساله تصمیم به ازدواج با فردی 16 سال بزرگتر از خودش را میگیرد و بعد از خانه فرار میکند، خود والدین هستند. در واقع کمبود محبت در دوران کودکی و نوجوانی و اختلافات خانوادگی میتواند انگیزهای برای ازدواج در سنین پایین و فرار از خانه باشد.»....👇👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50633/preview/
🔶 اَنگی که «رومینا» را کشت
ميگنا- دكتر امین رفیعیپور به تحلیل ابعاد روانی و اجتماعی قتل "رومینا" دختر ۱۴ ساله گیلانی پرداخت و ضمن طرح این پرسش که چرا باید دختر ۱۴ سالهای با پسری حدود ۱۶ سال بزرگتر از خود قصد ازدواج داشته باشد؟، گفت: شاید اگر به بررسی عوامل این موضوع بازگردیم متوجه شویم که عواملی در این زمینه نقش داشتهاند که موجب وابستگی کودک به آن پسر شدهاند. به نظر این موضوع ناشی از مشکلاتی است که در خانواده وجود داشته است. به طور قطع خانواده این کودک حمایتگر نبودهاند؛ ممکن است پدر او فردی مستبد باشد؛ پدری که فشارهای اقتصادی و همچنین آسیبهای روانی و اجتماعی داشته است و اینها زمینهای بوده تا کودک شبکه حمایت اجتماعی خوبی را از خانواده دریافت نکند.
این مسائل باعث میشود که این کودک به سمت فردی متمایل شود که از خودش بزرگتر است، زیرا قصد داشته فردی را جایگزین پدرش کند، اگر غیر از این بود او میتوانست با پسری که همسن خود یا چندسال بزرگتر از اوست ازدواج کند. موضوع دیگری که باید در نظر گرفت این است که این کودک در سن بلوغ قرار داشته و هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده بود که یکی از موارد دخیل در بروز این اتفاق، عدم آگاهی از مهارتهای زندگی در خانواده است.
رفیعیپور در ادامه با اشاره به قتل رومینا توسط پدرش بیان کرد: به طور قطع این پدر مشکلات روانی داشته است، اما اینکه چرا این کودک به آن پسر (بهمن) وابسته شده است؟ باید گفت که او مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری صحیح را نداشته است.
مشاور رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نقش آموزش مهارتهای زندگی برای کودکان را از بدو تولد ضروری دانست و با اشاره به پسری که رومینا به همراه او فرار کرده است، گفت: پسری که همراه این کودک (بهمن) بوده است نیز باید مورد بررسی قرار گیرد؛ پسری که به دختری که هنوز به بلوغ کامل نرسیده و ۱۶ سال از خودش کوچکتر است، وابسته میشود لازم است که از نظر روانی مورد بررسی قرار گیرد....👇👇
http://www.migna.ir/news/50636/preview/
🔶 ازدواج عاشقانه یا سنتی؛ مطالعات علمی کدام را توصیه میکنند و چرا؟
ميگنا- یک مطالعه که 50 ازدواج عاشقانه و 50 ازدواج سنتی را طی 10 سال بررسی کرده و نتایج آن در مقاله ای در مجله ازدواج منتشر شده نشان می دهد با وجود آن كه ازدواج هاي عاشقانه با شادماني بيشتري آغاز مي شوند، اما اين هيجان شديد با سرعت بالاتري افت خواهد كرد. اين در حالي است كه از ديدگاه علمي در ازدواج هاي سنتي، تازه پس از گذشت ميانگين 10 سال رضایت، خوشحالي، عشق و محبت ميان همسران افزايش میيابد و دوام آن نيز به مراتب بيشتر خواهد بود.
🔹 شینا اینگار نويسنده كتاب "هنر انتخاب" در اين خصوص مي گويد: زوج هايي كه با عشق ازدواج و به مدت كمتر از يك سال در كنار يكديگر زندگي كرده بودند، در مقياس عشق به امتياز 70 از مجموع 91 امتياز دست يافتند. در خانوادههاي مورد بررسي، اين عدد با گذشت زمان يك مسير نزولي نستبا ثابت را طي كرده است. پس از گذشت 10 سال مجددا همسراني كه همچنان به زندگي مشترك خود ادامه داده بودند، آزمايش شدند و اين بار امتياز 40 را ثبت كردند. در مقابل زوج هايي كه ازدواجي عاشقانه نداشتند، ميانگين امتياز 58 را نشان دادند. با وجود آن كه اين رقم از امتياز 70 بسيار پايين تر است، اما احساسات آنها در يك بازه زماني 10 ساله مشابه تقويت شده و امتياز بالاتر 68 گزارش شد.
🔹 اما به راستی راز موفقيت دراز مدت ازدواج هاي برنامه ريزي شده و سنتي چيست؟ چنين زوج هايي تنها به عشق جادويي و احساسات خارق العاده اعتقاد ندارند و به منظور ساخت آرامش, شادي و علاقه در رابطه خود تلاش مي كنند.
🔹 طبق مطالعه اي كه توسط مجله ازدواج و خانواده به چاپ رسيده است، اگر دائما به دنبال يك رابطه عاطفي افسانه اي باشيد به زودي نا اميد خواهيد شد. اين در حالي است كه با پذيرش واقعيات و تفاوت هاي بين فردي در مسير موفقيت قرار خواهيد گرفت....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50638
🔶 افراد مبتلا به اوتیسم، درک حسی قویتری دارند
میگنا- پژوهشگران "دانشگاه مینهسوتا" در بررسی جدید خود تلاش کردهاند تا با نشان دادن تفاوتهای درک محرک بصری در افراد مبتلا به اوتیسم که با سرکوب ضعیفتر نورونها در قشر بینایی مغز همراه است، دلیل این موضوع را نشان دهند.
▪ افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به افراد بدون این اختلال، درک بیشتری از محرکهای بزرگ در حال حرکت دارند.
▪ واکنشهای مغز جوانان مبتلا به اوتیسم نسبت به محرک بصری، با واکنش مغز دیگران متفاوت است. واکنش قشر بصری مغز این افراد معمولا سرکوب نورونی کمتری را نشان میدهد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50645/preview/
🔶 اطلاعیه نظام روانشناسی خراسان رضوی در خصوص دستگیری دو روانشناسنمای اغفالگر
میگنا- در اطلاعیه شورای سازمان نظام رواشناسی و مشاوره خراسان رضوی ضمن قدردانی از دادگستری استان بابت جدیت در پیگیری پرونده و انجام اقدام قضایی آمده است: پرونده این افراد پس از بررسی در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات حرفهای شورای استانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره استان به دلیل عدم عضویت آنان در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وجود اتهاماتی خارج از حیطه روانشناسی برای بررسی موارد اتهامی در اختیار دادگستری قرار گرفته است.
"آنان تحت پوشش روان شناس و مشاور به ارایه خدمات روانشناسی و مشاورهای می پرداختند و بدین طریق با سوء استفاده از احساسات پاک دینی، زنان و دختران را اغفال می کردند، چنین افرادی در هر حرفه ای وجود دارند که ضرورت دارد سازمانهای مسوول و شهروندان گرامی با مراقبت بیشتر مانع دستیابی آنان به اهداف خود گردند."
این اطلاعیه ضمن سپاس از همکاران شریف روانشناس و مشاور که در ایام سخت بحران کرونا یار و یاور کودکان، خانوادهها و مراکز مسوول بودهاند تاکید شده است: شهروندان عزیز جهت استفاده از خدمات روان شناسی و مشاوره به روانشناسان و مشاوران دارای پروانه اشتغال و نیز مراکز خدمات روانشناسی و مشاورهای مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مراجعه کنند.
♦ "اسامی روانشناسان و مشاوران دارای پروانه اشتغال و نیز مراکز معتبر خدمات روانشناسی و مشاوره مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سایت سازمان ارایه شده است."
رییس شورای نظام روانشناسی و مشاوره استان خراسان رضوی هم در این خصوص گفت: با کمال تاسف برخی از رسانه ها بدون توجه به حساسیت موضوع، گزارشهای غیر دقیق و جهتداری را در این خصوص درج میکنند.
♦ دکتر امیر امین یزدی افزود: این اقدام آن دسته از رسانه ها به سرمایه اعتماد اجتماعی به شغل مشاوره و روانشناسی که با بهداشت روانی افراد جامعه سرو کار دارد آسیب میرساند و همکاران روانشناس و مشاور و نیز اعضای هیات علمی دانشگاه از این بابت گلایههای بسیاری دارند.
▪ صبح دیروز خبری مبنی بر دستگیری مدیران دو مرکز مشاوره روانشناسی در مشهد به جرم اغفال ۴۰ زن و دختر جوان در شبکههای اجتماعی منتشر شد....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50647/preview/
🔶 بی وفایی و خیانت
مجتبی حبیی عسگرآباد
میگنا- طبق پژوهش های انجام شده در چند سال اخیر، تنها "۱۲ درصد" از مردان خیانتکار معتقدند که معشوقه شان اندام و چهره ای جذاب تر از همسرشان دارد. به عبارت دیگر، بر خلاف باور عموم مردان به خاطر داشتن یک رابطه جنسی گرم تر با زنی زیباتر به سوی خیانت نمی روند بلکه دلیل اصلی آن ها برای خیانت، دلایل عاطفی است. ابتدا یک رابطه عاطفی بین مرد و معشوقه شکل می گیرد و رابطه جنسی به دنبال آن آغاز خواهد شد. در نتیجه، قابل توجه خانم هایی که مدام به دنبال عمل های زیبایی و فقط جذابیت های ظاهری هستند اگر از خیانت همسر خود می ترسید به دنبال ایجاد رابطه عاطفی محکم تر و عاشقانه تری با همسرتان باشید نه این که فقط خود را لاغرتر کنید و یا سعی در زیباتر کردن چهره خود داشته باشید.......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50651/preview/
🔶 توسعه فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاور با برخورداری خدمات روانشناسی از تسهیلات و مزایای بیمهها👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50656/preview/
🔶 راههای افزایش عزت نفس
۱- باورهای منفی را دور بریز...
شاید کمی شعاری به نظر برسد اما واقعیت این است که تا وقتی باورهای منفی و محدودکننده در ذهن شما جای دارد، عزتنفستان مجال رشد پیدا نخواهد کرد. برای تقویت عزت نفس، باید باورهای منفیای را که نسبت به خودتان دارید، شناسایی کنید و آنها را به چالش بکشید.
دکتر ویلیامز، متخصص رواندرمانی میگوید: «شما باید باورهایتان را بررسی کنید و ببینید که چگونه آنها را کسب کردهاید و چرا به آنها باور دارید. آنگاه به طور فعال شروع کنید به جمعآوری و نوشتن شواهدی که آنها را نقض میکند.»
▪ شناسایی اندیشههای منفیای را که درباره خودتان دارید، یاد بگیرید. مثلاً، ممکن است به خودتان بگویید که برای درخواست یک شغل جدید، «زیادی احمق» هستید یا اینکه «هیچکس به شما اهمیت نمیدهد».
دکتر ویلیامز پیشنهاد میدهد که این افکار منفی را شناسایی کرده و آنها را روی یک تکه کاغذ یا یک دفتر خاطرات یادداشت کنید و از خودتان بپرسید که سر و کله این افکار منفی از چه زمانی پیدا شده است.
سپس، شروع به یادداشت شواهدی کنید که این باورهای منفی را به چالش میکشند. «من در حل سودوکو مهارت زیادی دارم.» یا «خواهرم هفتهای یک بار تلفن میزند تا با هم حرف بزنیم.» همچنین سایر چیزهای مثبتی را که درباره خودتان میدانید، بنویسید. مثلاً «من آدم باملاحظهای هستم» یا «آشپزی من عالی است» یا «دیگران به من اعتماد دارند». همچنین حرفهای خوبی را که دیگران دربارهتان میزنند، نیز بنویسید.
هدفتان این باشد که لااقل مورد در فهرستتان یادداشت کنید و به طور منظم موارد دیگر را به آن اضافه کنید. سپس این فهرست را جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. با این کار میتوانید به یاد بیاورید که چقدر خوبید!
دکتر ویلیامز میگوید: «این کار برای این است که به افراد کمک کند تا متوجه شوند که مثل هر کس دیگری، در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت هم دارند و همچنین اینکه شروع به تشخیص این نقاط قوت در خودشان کنند.»
او میگوید: «ممکن است اعتماد به نفس پایین شما در زمان حال، به خاطر اتفاقاتی باشد که در زمان کودکی و نوجوانیتان رخ دادهاند؛ اما در هر سنی که باشید میتوانید رشد کنید و راههای جدیدی برای شناخت خودتان پیدا کنید.»....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50665/preview/
🔶 خیره شدن به صفحه گوشی در تاریکی شب میتواند باعث افسردگی شود
میگنا- طبق بررسی جدیدی شبها در معرض نور مصنوعی بودن میتواند رفتاری شبیه افسردگی در موش ایجاد کند.
به کمک یافتههای این پژوهش میتوان پی برد که شبها در معرض نور زیاد قرار داشتن چطور باعث افسردگی انسان میشود.«با توجه به اثراتی که سیطره روشناییهای شبانه در دنیای صنعتی میتواند بر بهداشت روانی داشته باشد این یافتهها اهمیت دارد.»
این پژوهش روی مجرای عصبی وصلکننده نوع خاصی از گیرنده نور در چشم به دو بخش از مغز انجام گرفته است که در شب خیلی قویتر از روز با نور تحریک میشوند.
این محققان هشدار دادند باید به محدودیتهای تحقیقات نوری روی جوندگان دقیقاً توجه داشت به خصوص اگر قرار باشد یافتهها در مورد انسان اعمال شود.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50666/preview/
🔶 والدینی که کودکشان را از راه به دَر میکنند
میگنا- تقلید از بزرگسالان، نقش مهمی در رشد کودکان داشته و بخش مهمی از بزرگ شدن است. تحقیقات نشان داده که نوزادان تازه متولد شده شروع به تقلید از مادر خود میکنند. با این حال، کودکان خردسال هنگام تقلید فرقی میان خوب و بد قائل نیستند و آنها هر کاری که والدین انجام میدهند، تقلید میکنند؛ بنابراین بسیار مهم است که والدین نسبت به انجام کارهایی که در مقابل کودکان انجام میدهند، هوشیار باشند. در این مقاله به برخی از رفتارهایی که هر گز نباید در مقابل کودکان انجام داد میپردازیم:
♦بحث و دعوا
در هنگام جروبحث با همسرتان طبیعتاً دچار خشم و عصبانیت میشوید و در همان حال ممکن است جملات و کلمات ناخوشایند و زشتی از دهانتان خارج شود اما این بحث و دعواها بر کودکان تأثیرات منفی زیادی میگذارد؛ بهگونهای که آنها میتوانند تمام احساسات منفی شمارا درک کنند.
♦ رفتارهای جنسی
متأسفانه برخی از والدین با این توجیهات که "کودک متوجه نمیشود یا اینگونه رفتارها باعث میشود کودک عشق و محبت به دیگران را یاد بگیرد و..." در مقابل کودک شروع به عشقبازی میکنند اما والدین باید توجه کنند که یکی از دلایل بلوغ زودرس در کودکان، قرار گرفتن در معرض صحنههای جنسی از طریق والدین، فیلم، موسیقی، اینترنت و... است. کودکان باید از طریق تماس جسمی سالم یاد بگیرند که چگونه عشق، محبت و همدلی را به دیگران نشان دهند
♦ استفاده طولانیمدت از موبایل
والدین در طول روز وقت زیادی را با موبایل، تبلت یا لب تاپ سپری میکنند؛ بنابراین با توجه به تقلیدی بودن کودکان، آنها هم موبایل را بهترین وسیله برای سرگرم شدن میدانند.
♦ بددهانی یا بدرفتاری با دیگران
اگر فحش دادید و اقدام به ناسزاگویی کردید، او الگو میگیرد؛ بنابراین والدین باید حواسشان به طرز صحبت کردنشان در مقابل کودک باشد. حال اگر والدین سهواً کلمات ناخوشایندی از زبانشان خارج شد، بلافاصله باید از کودک عذرخواهی کرده و ابراز پشیمانی کنند.
♦ سیگار کشیدن
والدین باید از سیگار کشیدن در مقابل بچهها خودداری کنند زیرا احتمال بسیار زیادی وجود دارد که آنها بهطور مخفیانه در سنین پایین سیگار را تجربه کنند.
♦ دروغ گفتن
گاهی خودمان دروغ میگوییم و گاهی هم کودکانمان را وادار بهدروغ گفتن میکنیم؛ مثل این که فرزندتان برای رفتن به مدرسه خواب میماند و شما بهدروغ میگویید تصادف کردید و به همین خاطر فرزندتان دیر به مدرسه رسیده است یا تلفن زنگ میزند و کودکتان را وادار میکنید که بهدروغ بگویید شما خانه نیستید.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50668/preview/
🔶📗طبقهبندی افکار خودآیند
👤 بِک (۱۹۹۵) افکار خودآیند را به سه دسته تقسیم کرده است:
1️⃣ دسته اول، افکار خودآیندی هستند که علیرغم وجود شواهدی برخلاف آنها، فرد همچنان آنها را باور دارد، مانند:
🔻فردی که چندینبار در جمع سخنرانی کرده است و به خوبی از عهدهی آن برآمده است، اما نگران است که مبادا سخنرانی اخیر را خراب و آبروریزی کند.
2️⃣ دسته دوم، افکار خودآیندی هستند که به ظاهر درست میباشند، اما نتیجهای که فرد از آنها میگیرد، نادرست است. برای مثال:
🔻فردی را در نظر بگیرید که نسبت به دوستش بدقولی کرده است و از این بابت ناراحت است و فکر خودآیندش این است که «دوستم پیش خود فکر میکند چقدر بیفکر و بیتوجه است» و نتیجهای که میگیرد این است که آدم ارزشمندی نیست، یا کسی را در نظر گیرید که وقتی در انجام کاری شکست میخورد، به این نتیجه میرسد که فردی بیکفایت است.
3️⃣ دسته سوم، افکار خودآیندی هستند که درست هستند، اما انطباقی نیستند، مانند کسی که شب قبل امتحان خود را میگذراند و باید چند ساعت مطالعه کند، این فرد با خود میگوید اگر تا نیمهشب هم بیدار بمانم و مطالعه کنم، باز هم نمیرسم درسم را تمام کنم. گرچه این فکر درست است، اما باعث افزایش اضطراب و افت تمرکز بیمار میشود.
📚 کتاب: مهارتهای چالشی در شناختدرمانی
🖊 نویسنده: دکتر شهربانو قهاری
🖨 ناشر: دانژه
@Mignair
🔶 همه چیز درباره افسردگی؛
▪ از مهترین علائم و انواع افسردگی تا درمان
میگنا- افسردگی یکی از عوامل اصلی در بروز خطر خودکشی است. ناامیدی و یأس عمیق که همراه با افسردگی است میتواند خودکشی را تنها راه فرار از درد جلوه دهد. اگر فردی از نزدیکان خود را میشناسید که با افسردگی مداوم دست به گریبان است، سعی کنید تا هرگونه گفتار و کردار و یا علائمی در رفتار او را که نشانهای از فکردن او به این اقدام خطرناک را نشان میدهد، شناسایی کنید تا بتوانید شرایط برای جلوگیری از چنین اقدامی را فراهم کنید. برای چنین کاری شما نیاز به این دارید تا نشانههای فکر کردن فرد به خودکشی را شناسایی کنید.
♦ در اینجا برخی از این نشانهها را به صورت کلی خواهید دید:
۱. فرد مکرر درباره کشتن و یا تمایل به مرگ صحبت میکند.
۲. بروز مداوم احساس ناامیدی یا گرفتار شدن.
۳. یک تمایل غیرمعمول به مرگ یا مردن
۴. انجام اعمال بی پروایانه به گونهای که گویی ترسی از آسیب و یا مرگ ندارد (مثلاً با سرعت از چراغ قرمز عبور میکند).
۵. تماس یا دیدار غیر معمول با اطرفیان برای خداحافظی کردن.
۶. انجام کارهایی غیر عادی همچون بخشیدن داراییهای با ارزش خود به دیگران.
۷. گفتن چیزهایی در شرایط غیر معمول مانند «همه بدون من بهتر خواهند بود» یا «من میخواهم بروم».
۸. تغییر ناگهانی از افسردگی شدید به چهرهای آرام و خوشحال.
▪ در ابتدا باید توجه داشته باشید که این علائم را در خصوص افرادی با افسردگی شدید باید بسنجید و البته این افسردگی شدید را شما (افراد غیر متخصص) تشخیص نمیدهید بلکه یک متخصص باید این تشخیص را داده باشد. در مرحله دوم شما اگر چنین علائمی را در فرد افسرده مشاهده کردید باید سریعاً موضوع را به افراد خبره و نزدیکان فرد تا اطلاع دهید تا این مسئله به صورت کاملاً تخصصیتر بررسی شود؛ و در نهایت همه این علائم لزوماً به معنای احتمال حتمی بروز خودکشی نیست و شما فقط در صورت مشاهده این علائم در فرد افسرده باید موضوع را به نزدیکان فرد یا افراد متخصص اطلاع دهید تا اقدامات احتیاطی صورت پذیرد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50670
🔶 رویکردی برای کنترل اضطراب
«شوخطبعی، مکانیزم دفاعی رشد یافتهای است که بـه افـراد کمک میکند بـا تعارضات هیجـانی یـا عوامـل تنشزای محیطی از طریق تمرکز بر جنبههای طنزآمیز و سرگرمکننده مقابله کنند».
«شوخطبعی مفهـوم فراگیـر و چندگانهای دارد. شوخطبعی را تفاوتهای افـراد در رفتارهـا، تجـارب، عواطف، بازخوردها و تواناییهای فـرد درزمینه سـرگرمی، خندیدن و اهل شوخی بودن تعریف کردهاند».
«یافتههای حاصل از پـژوهش ما، اثربخشـی آموزش حس شوخطبعی را بـر کاهش میزان اضطراب و بهبود کارکرد خـانواده در بـین زنـان تأیید میکند».
طبق یافتههای این پژوهش، «آموزش حس شوخطبعی بـه دلیـل ارزان بـودن، مؤثر بودن، در دسترس و کاربردی بودن میتواند در مراکـز و کلینیکهای خدمات بهداشتی-درمانی خانواده، مراکز درمـانی و روانشناختی جهـت بهبـود کارکردهـای خـانواده و افـزایش بهزیستی روانی زنان متأهل در کنار سـایر روشهای شناختهشده آموزشی و درمانی استفاده گردد».
این نتایج علمی پژوهشی که بر اهمیت حس شوخطبعی در بهبود کارکردهای روانی افراد تأکید دارند، در فصلنامه «سلامت جامعه» متعلق به دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان منتشر شدهاند.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50674
🔶 ۱۷ توصیه به خانوادهها برای کاهش اضطراب امتحانی فرزندان
۱ ـ محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنشهای عاطفی و مشاجره باشد.
۲ ـ سعی شود در ایام امتحانات، رفت و آمد و مهمانیهای خانوادگی تعطیل یا محدود شود.
۳ ـ محیط فیزیکی آرام و بی سروصدا برای مطالعه دانشآموزان فراهم کنید.
۴ ـ به استراحت و خواب دانشآموزان توجه کافی داشته باشید.
۵ ـ وظایف خانگی محوله به دانش آموزان را حذف کنید یا کاهش دهید.
۶ ـ در هنگام امتحانات، دانش آموزان نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان بخشی بیشتری دارند. لذا در این زمینه اقدام موثرانجام دهید.
۷ ـ ساعات تماشای برنامههای تلویزیون تا حد امکان کاهش یابد.
۸ ـ از ایجاد ترس و دلهره بیجا در بچهها خودداری کنید.
۹ ـ از توقعات بیجا و فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری کنید.
۱۰ ـ در صورتی که فرزندتان از موفقیت در یکی از امتحانات رضایت خاطر نداشت، وی را مورد حمایت قرار دهید و از سرزنش کردن او خودداری کنید.
۱۱ ـ از حبس کردن دانشآموز در اتاق برای مطالعه کردن خودداری و به دانش آموز اجازه استراحت و تفریح لازم نیز داده شود.
۱۲ ـ تغذیه دانش آموز مناسب و مقوی باشد.
۱۳ ـ انتظارات بالا و بیش از حد توانایی از فرزندان میتواند در ایجاد اضطراب و شدت آن موثر باشد، پس انتظارات خود را تعدیل کنید.
۱۴ ـ کمالگرایی بیش از حد والدین و وسواس شدید خانواده نسبت به نمرات بالا باعث ایجاد اضطراب در فرزندان میشود.
۱۵ ـ از مقایسه فرزندان با یکدیگر و با دیگران پرهیز کنید.
۱۶ ـ از تأکید بیش از حد بر درس خواندن اجتناب کنید.
۱۷ ـ ضمن اطمینان بخشی به دانش آموزان، در آنان ایجاد انگیزه و با ارائه پاداش و تقویتهای مطلوب آنها را تشویق به مطالعه کنید....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50675/preview/
🔹 شیوههای مدیریت کرونا باید تغییر یابد
🔶 لزوم تشکیل ستاد عوارض روانی ناشی از کرونا
میگنا: دكتر محمد حاتمی درباره علت بیتوجهی برخی مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در راستای مقابله با کرونا اظهار کرد: علیرغم اینکه مسئولان وزارت بهداشت به صورت مداوم از طریق رسانه ملی و رسانهها از مردم میخواهند که فاصلهگذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی را رعایت کنند، اما برخی مردم چندان به این مسائل توجه نمیکنند، به نظر میرسد اولین علت بیتوجهی مردم ناشی از این است وزارت بهداشت تنها در حیطه مسائل وزارت بهداشت عمل میکند در حالی که این وزارتخانه باید همه جانبهنگر بود و همه مسائل اجتماعی، روانی و... را مدنظر داشته و از همه ظرفیتهای ملی مانند دانشگاهها، انجمنها، سازمانهای صنفی، اساتید و مراکز دانش بنیان برای مقابله با کرونا استفاده کند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم از زیر بار فشار روانی سه ماهه خارج شدهاند، گفت: پس از دوران قرنطنیه مردم در معرض اختلالات جسمانی، روانی، فرسودگی شغلی هستند و همچنین مسائل روانی ناشی از دست دادن عزیزان یا بهبود یافتگی در دوران کرونا و مسائل اقتصادی یا اجتماعی ناشی از کرونا بروز یافته است. زمانی که مردم از بار این فشار روانی رها شدند بالطبع تبعیتجویی آنان کاهش مییابد، زیرا برنامهای برای شرایط جدید فراهم نکردیم.
حاتمی همچنین گفت: صدا و سیما تصور میکند هنوز باید بگوید ماسک بزنید و دستهایتان را بشویید اما تحولات سریع است .
وی یکی از مهمترین شیوههای مقابله با کرونا را تشکیل «ستاد عوارض روانی ناشی از کرونا» در کوتاهترین زمان عنوان کرد تا برای وضعیت موجود راهبردها و بستههای آموزشی فراهم شود. به طور قطع در پی این عمل مجددا تبعیتجویی مردم در راستای رعایت مسائل بهداشتی افزایش مییابد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50685/preview/
🔶 این تلهها زندگی شما را خراب میکنند
♦ رها شدگی
افرادی که دچار تله رها شدگی هستند، همیشه ترس از دست دادن و رها شدن دارند. آنها منتظر از دست دادن عزیزان و دوستان هستند و نگرانی همیشگی آن را دارند که نکند حرف یا رفتاری داشته باشند که طرف مقابل را ناراحت کند، این اتفاق باعث میشود کمتر با وارد یک رابطه صمیمی با کسی شوند. ترس از دست دادن باعث میشود آنها اطرافیان و دوستان خود را کنترل کنند و این کار باعث هرچه دورتر شدن عزیزان میشود.
♦ بیارزشی
کسانی که در تله بیارزشی گرفتار هستند، این تصور را دارند که هیچ کس آنها را دوست ندارد و همیشه از عزیزان خود این سوال را میپرسد که آیا من را دوست دارید؟ این افراد حسی از حسادت با خود دارند. در صورتی که رابطهای را از دست دهند، به ظاهر خود را بی تفاوت نشان میدهند اما در واقع از درون بسیار سست و شکننده هستند. خودکم بینی در این افراد بسیار نمایان است و رفتارهای مقایسهگرانه دیگران به ویژه والدین، این خود کم بینی را تشدید میکند. راه رهایی از این احساس، مبارزه با راهزنان عزت نفس است. کسانی که در هر شرایطی با مقایسه شما با دیگران، به تخریب عزت نفستان اقدام میکنند.
♦ ایثارگری
این افراد نیازهای خود و خانوادهاشان را فدای دوستان و اطرافیان میکنند و وقتی کسی چیزی را از آنها بخواهد نمیتوانند نه بگویند، به همین خاطر علیرغم میل و با خشم درونی معمولاً دنبال انجام کارهای بقیه هستند و خودشان هم احساس میکنند که قربانی شدهاند. اگر دیگران بابت فداکاری و لطف مکرری که انجام دادهاند، قدردان نباشند، ممکن است خشم و پرخاشگری زیادی را نمایان کنند که معمولا دیگران به دلیل عادی شدن فداکاریها، علت خشم را متوجه نمیشوند. بسیاری از ما ایرانیها بدون آنکه آگاه باشیم، در دام این تله گرفتاریم.
♦ محرومیت هیجانی
بزرگترین نشانه تله محرومیت هیجانی، احساس کمبود محبت و حمایت از دیگران است. این افراد از اطرافیانشان انتظار توجه بسیار دارند اما معمولا جذب افراد بی محبت میشوند. آنها اغلب به خاطر دور ماندن از درد بیمهری، در روابطشان سرد و بیعاطفه هستند. به دنبال جلب نظر دیگران میگردند و در صورت ناکامی، از آنها گلهمند میشوند.
♦ بی اعتمادی
کسانی که گرفتار تله بیاعتمادی هستند، همانطور که از نامش مشخص است، به کسی اعتماد ندارند و معمولا به شکل ناخودآگاه جذب افراد غیرقابل اعتماد میشوند. آنها ممکن است همسری را انتخاب کنند که بدبین و غیرقابل اعتماد است، گاهی هم امکان دارد دست به سوء استفاده از دیگران بزنند.
♦ وابستگی
افراد دچار تله وابستگی نمیتوانند هیچ کاری را بدون راهنمایی و کمک دیگران انجام دهند.این افراد معمولا حاضر به پذیرش مسئولیتةای مهم در زندگی نیستند و تصمیمات خود را تا حد ممکنه به عقب میاندازند. به ظاهر وانمود میکنند که به کسی نیاز ندارند اما وابستگی شدیدی به آنها دارند. وابستهها ممکن است دست به انتخاب دوستان یا همسر راهنما بزنند.
♦ استحقاق
این افراد فکر میکنند همیشه حق با خودشان است. هر وقت چیزی میخواهند باید دیگران هر طوری که شده فراهم کنند در غیر این صورت قهر میکنند و یا عصبانی میشوند. این افراد برتری جو هستند و توجهی به خواستههای دیگران ندارند. آنها اغلب به نیازهای دیگران اهمیتی نمیدهند و روابط سردی با نزدیکان و عزیران دارند. از محیطهایی که نتوانند برتری خود را نشان دهند فراری هستند.
♦ کمالطلبی منفی
آن دسته از افرادی که دچار کمالطلبی منفی هستند، همواره معیارهای سختگیرانهای برای خود وضع و تلاش فراوانی برای رسیدن به آن معیارها میکنند. آنها همیشه منتظرند تا هدفهای بزرگ خود را به دست بیاورند و بعد تفریح کنند. خود سرزنشگری اصلیترین احساس آنها را شکل میدهد. آنها ارزشمندی خود را با دستاوردهایشان یکی میدانند. کمالطلبهای منفی فکر میکنند هر کاری را باید به نحو احسن انجام دهند، در غیر این صورت بیارزش هستند.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50687/preview/
🔶 نقش خانواده در تشدید خودشیفتگی افراد چیست؟
میگنا- بسیاری از روانکاوان نیز بر این باورند که ریشه بسیاری از ناهنجاری هایی مثل خودشیفتگی را باید در نخستین جایگاه پرورش افراد یعنی خانواده جست و جو کرد. امروزه به دلایلی چون؛ عملکرد نامطلوب خانواده، ناآگاهی والدین از شیوه های فرزند پروری و افزایش فرزند سالاری، این اختلال روندی صعودی پیدا کرده است.
♦ خانواده هایی که دارای فرزندان خود شیفته هستند، فضای خشم آلودی بر زندگی آن ها حاکم است، مهر و محبت در این خانواده ها دیده نمیشود و فرزندان فاقد مهارت هایی چون؛ حل مسأله و همدلی خواهند بود. هم چنین حمایت عاطفی در این گونه خانواده ها اندک بوده و روابط اعضای آن به هم تنیده و آشفته خواهد بود.
▪ افزایش فرزند سالاری، آسیب های شدید عاطفی در دوران کودکی و استفاده از رسانه هایی چون؛ اینترنت و ماهواره می تواننداین اختلال را تشدید می کنند.
▪ تقویت عزت نفس و ارتقاء آن، تغییر در زیر بنا و ساختار فکری و به چالش کشیدن افکار و از همه مهم تر خانواده درمانی و تبادل و انتقال عواطف در خانواده و پرکردن خلأهای روانی و عاطفی در خانواده را می توان از جمله راهکارهای درمان این اختلال دانست.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50698/preview/
🔶 کودکان تنهای امروز، جوانان افسرده فردا
میگنا- بر اساس اظهارات روانشناسان که در مورد آثار طولانی مدت تنهایی مطالعه میکنند، کودکان و نوجوانان سالها پس از اتمام دوران انزوای اجتماعی و تنهایی در معرض بالای ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند و مراکز خدمات بالینی باید آماده تعداد زیاد مراجعهکنندگان باشند.
این تحقیق شامل بیش از 60 مورد ارزیابیشده توسط محققان در مورد مباحث انزوا، تنهایی و سلامت روان در افراد 4 تا 21 سال است.
بر اساس این تحقیق جوانانی که تنها هستند تا سه برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به افسردگی در آینده قرار دارند و عوارض ناشی از تنهایی ممکن است تا 9 سال ادامه داشته باشد.
این تحقیق ارتباط بین تنهایی و افزایش خطر بروز مشکلات روانی جوانان را نشان میدهد. همچنین شواهد نشان میدهد که مدتزمان تنهایی نسبت بهشدت آن، بهمراتب اثرات زیانبارتری برای جوانان به دنبال خواهد داشت.
دکتر ماریا لودز، روانشناس بالینی گروه روانشناسی دانشگاه بث و محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: "با تحقیقاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که ارتباط تنگاتنگی بین تنهایی و افسردگی در سنین جوانی همراه با اثرات کوتاهمدت و بلندمدت وجود دارد. ما معتقدیم که که ممکن است 10 سال طول بکشد تا واقعا بتوانیم مقیاس تاثیر سلامت روانی که بحران کووید- 19 ایجاد کرده است را درک کنیم. "
وی افزود: شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مدتزمان تنهایی برخلاف شدت آن، بیشترین تاثیر را در میزان افسردگی جوانان دارد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50699/preview/
🔶 6 روش افزایش تاب آوری
میگنا- 6 شیوه افزایش تاب آوری که در ادامه مطرح می شود، مواردی است که از سوی انجمن روانشناسی آمریکا پیشنهاد می شود تا استقامت و تاب آوری شما در هنگام مواجهه با مشکلات و شرایط سخت را بیشتر کند.
▪ برقراری روابط بین فردی: حفظ روابط خوب با اعضای خانواده و دوستان، شاخص مهمی برای افزایش تاب آوری است.
▪ ندیدن بحران ها به صورت موقعیت های برطرف نشدنی: نشیب و فرازهای زندگی غیرقابل اجتناب است. هرچند ما نمی توانیم حقیقت این مشکلات را تغییر دهیم، اما می توانیم تفسیر خودمان را از این موقعیت ها عوض کنیم. لحظه ای که موقعیت های نامطلوب زندگی را به صورت مسائلی برطرف نشدنی می بینیم، گام های مثبتی که قادر هستیم برای حل این مشکلات برداریم محدود یا بازداری می شود.
▪ هدف گذاری: داشتن هدف در زندگی و توانمندی برای هدف گذاری، شاخص مهمی در تاب آوری است. فردی که هدف گذاری را به زندگی خویش ضمیمه می کند، جهت گیری آینده خود را افزایش می دهد و برای تحقق بخشیدن به آن تلاش خواهد کرد.
▪ داشتن اقدام های قاطعانه: برخی افراد ممکن است هنگامی که با مشکلی مواجه می شوند، منتظر شوند تا مسائل خودشان حل شوند. این نوع برخورد با مسائل، شاخصی از نداشتن تاب آوری است. در مقابل، توانمندی برای عمل جسورانه در موقعیت های نامطلوب به منظور حل مسائل می تواند شاخصی از تاب آوری باشد.
▪ پرورش دیدگاه مثبتی از خود: دارا بودن اعتماد به نفس و اعتماد به قابلیت های شخصی خود، شاخصی از تاب آوری است. قبل از سعی برای حل موفقیت آمیز مسائل، فرد باید به توانایی خود برای انجام آن باور داشته باشد. هیچ شخصی بدون این باور نمی تواند گام های ضروری را برای حل مسائل بردارد.
▪ مراقب خود بودن: مراقب خود بودن شاخص مهمی از تاب آوری است. این می تواند با حساسیت نسبت به هیجانات و نیازهای شخصی خود، صرف زمان برای خود، حفظ سلامت جسمانی و مشارکت در فعالیت هایی که فرد از آن لذت می برد، مشخص شود. فردی که می تواند خود را به لحاظ جسمانی و روانشناختی متناسب نگه دارد، کوشش ها و اشتیاق بیشتری برای حل مشکلات از خود نشان خواهد داد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50700
🔶نقش روانشناس در جامعه امروزی چیست؟
ميگنا- نقش تاثيرگذار روانشناس در تمامی مراحل زندگی انسانها از دوران رشد از کودکی تا بزرگسالی کاملا مشهود است. از کمک به کودکان برای داشتن عملکرد بهتر در مدرسه گرفته تا کمک به بزرگسالان برای مقابله با مسائل و مشکلات در روابط و رویداهای زندگی، نقش ارزشمند روانشناس در جامعه را ثابت میکند.
🔹 نقش روانشناس در مطالعه رفتار انسانی
روانشناسان ویژگیهای شخصیتی، رفتارها و احساسات انسانها را مورد مطالعه قرار میدهند و سپس این فاکتورها را تحلیل میکنند. آنها همچنین تاثیرات باورهای فرهنگی، محیط زندگی و سایر شرایط را بر روی عملکرد افراد بررسی و مطالعه میکنند. آنها از تکنیکهای مختلفی از جمله مشاهدات بالینی و مصاحبههای موضوعی و ازمون ها برای مطالعات خود استفاده میکنند.
آنها از طریق این مطالعات میتوانند شخصیتهای مختلف و جنبههای شخصیتی افراد را بشناسند و با شناختی که بهدست میآورند، شیوه تعامل بین مردم از فرهنگها و کشورهای مختلف را بهبود بخشند تا روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند.
همچنین، روانشناسان رفتارها و پیشرفتهای روانی انسان را در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا کهنسالی مورد بررسی و مطالعه قرار میدهند. انجام این مطالعات به سازمانهای بهداشت و درمان کمک میکند تا رفتارهای پرخطر و زیانباری چون اعتیاد به مواد مخدر و الکل را تشخیص بدهند و درمان کنند. علاوهبر این، با استفاده از مطالعات روانشناسی میتوان ناتوانیهایی که بر اثر بالا رفتن سن بوجود میآیند را مدیریت کرد یا به تاخیر انداخت.
🔹 نقش روانشناس در درمان
روانشناسان با تشخیص اختلالات روانی، براساس پروتکل های درمانی روشهای روانددرمانی ویژه ای برای مراجعان و بیماران ارائه میکنند. همچنین، از افرادی که شرایط سلامت روانی مناسبی ندارند، حمایت عاطفی کرده و در قالب خدمات روانشناسی به آنها و اعضای خانوادهشان روش ها و تکنیکهای مقابله با اختلالات را آموزش میدهند تا زندگی برای آنها قابل تحملتر شود. روانشناسان از طریق گفت و گو و ارائه مشاوره های تخصصی روانشناسی یا قالب رویکردهای درمانی رفتاردرمانی، شناخت درمانی، CBT ، طرحواره درماني، روانکاوی، ذهن آگاهی، اکت و ..... به مراجعان، بیماران و عزیزان آنها کمک میکنند. همچنین، از طریق مطالعه و پژوهش، شرایط روانی مختلف را میشناسند و روشهای مدیریت و مقابله با آنها را کشف میکنند.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50701/preview/
با فحش دادن، درد را کمتر حس میکنیم؟!
بیشتر روانشناسان معتقدند برعکس، ناسزا گفتن وضع را بدتر هم میکند، اما تحقیقات جدید چیزهای دیگری نشان میدهد.
عقیدۀ عمومی از قدیم این بوده که فحشدادن واکنش مناسبی به درد نیست. بسیاری از روانشناسان اعتقاد داشتند که فحشدادن، به مدد نوعی تحریف شناختی موسوم به فاجعهپنداری۱ در واقع احساس درد را وخیمتر میکند. با فاجعهپنداری، ما بیدلیل به این جمعبندی میرسیم که اتفاق بدی که در حال وقوع است مطلقاً بدترین اتفاق ممکن است.
وقتی چیزهایی از این قبیل میگوییم که «چه وضع افتضاحی! من که نمیتونم!» معمولاً دچار فاجعهپنداری شدهایم. گمان میشد که فحشدادن آن احساس بیچارگی را تقویت میکند.
این مسأله ذهن ریچارد استفنز را درگیر کرد. برای این روانشناس و مؤلف کتاب گوسفند سیاه: مزایای پنهان بد بودن۲، این سؤال پیش آمد که «چرا فحشدادن، که فرض میشود واکنشی غیرانطباقی به درد است، اینچنین در واکنش به درد رایج است».
او هم مثل همۀ ما آنقدر چکش روی انگشت شستش کوبیده بود که بداند فحشدادن در چنین موقعیتهایی انگار نوعی واکنش گریزناپذیر است. پس پی آن رفت که ببیند آیا فحشدادن واقعاً احساس درد را بدتر میکند یا نه.
نمیدانیم چطور، ولی او بههرحال ۶۷ نفر از دانشجویان کارشناسیاش در دانشگاه کیل در استنفوردشایرِ انگلستان را متقاعد کرد دستشان را تا وقتی که میتوانند در آب یخ فرو کنند، آن هم نه یکبار که دو بار، یکبار در حالی که میتوانند فحش بدهند و بار دیگر نه. (کمیتۀ اخلاق پژوهش دانشکدۀ روانشناسی دانشگاه کیل این مطالعه را تصویب کرد، که این نکته شاید به درد انتخاب دانشکدۀ بعدیتان بخورد).
منطق آن آزمایش از این قرار بود: اگر فحشدادن واکنشی غیرانطباقی باشد، پس داوطلبان باید وقتی فحاشی میکنند، در مقایسه با وقتی که کلمۀ خنثای دیگری میگویند، زودتر دستشان را از آب یخ بیرون بکشند.
برای آنکه آزمون منصفانهتر شود، دانشجویان فقط اجازه داشتند یک واژه که فحش محسوب میشود و یک واژۀ خنثی استفاده کنند، و ترتیب دو مرحلۀ گفتن کلمۀ فحش و کلمۀ خنثی حین فرو بردن دست در آب هم تصادفی تعیین شد.
استفنز از آنها خواست پنج کلمه بگویند که اگر چکش بخورد روی انگشتشان به کار میبرند، و پنج کلمه هم در توصیف یک میز بگویند. سپس اولین کلمۀ ناسزاها در فهرست اول و متناظرش در فهرست دوم را انتخاب کرد. کلمات من حین این آزمایش اینها بودند: «آخ، نه، کثافت، عوضی، لعنتی» و «صاف، چوبی، محکم، برّاق، مفید» که یعنی باید دو کلمۀ «کثافت» و «محکم» را استفاده میکردم.
بهترین جمعبندی از نتایج آزمایش این است: «غیرانطباقی؟ آره جون عمهات!». کاشف به عمل آمد که آن داوطلبان جسور وقتی فحش میدادند، میتوانستند دستشان را تا ۵۰ درصد طولانیتر از زمانی که صفتهای غیرفحش و مناسب میز را به کار میبردند در آب نگه دارند. بهعلاوه وقتی داوطلبان ناسزا میگفتند، ضربان قلبشان بالا میرفت و ادراک دردشان کاهش مییافت.
به بیان دیگر، داوطلبان در حال ناسزاگویی، درد کمتری تجربه میکردند. این آزمایش سادهای است که میتوانید در خانه امتحان کنید، یا در مهمانی البته اگر دوستانتان اهل حال باشند. کافی است یک کاسۀ آبیخ و یک زمانسنج داشته باشید. پس چرا پس از اختراع یخ کسی این آزمایش را انجام نداده بود؟
استفنز میگوید: «گمان میشد درد یک پدیدۀ زیستیِ محض است، اما در حقیقت بسیار روانشناختی است. میزان آزار یک جراحت خاص، در شرایط مختلف، کمتر یا بیشتر میشود». مثلاً میدانیم وقتی از داوطلبان مرد بپرسیم یک محرّک چقدر برایشان دردناک است، اگر سؤالکننده زن باشد اکثرشان میگویند آزار کمتری دارد.
درد رابطهای ساده میان شدت محرک و درجۀ واکنش شما نیست. اقتضائات، شخصیت شما، خُلق شما، حتی تجربۀ قبلی درد، همگی بر تجربۀ ما از آزار جسمانی تأثیر میگذارند.
فحشدادن با مغز چه میکند؟
در مطالعۀ اثرات فحشدادن، استفنز فرض نمیکند که ناسزاگویی یک حالت هیجانی خاص را در همۀ کسانی ایجاد کند که در آزمایش او شرکت کردهاند. بلکه او، مثل بسیاری از روانشناسان دیگر، درجۀ برانگیختگی هر داوطلب را با استفاده از ضربان قلب و واکنش گالوانیک پوست، به صورت کمّی اندازه میگیرد.
(معیار دوم، ساده بگوییم، یعنی اینکه دستتان چقدر عرق کرده است: محققان الکترودهای کوچکی را به نوک انگشتان داوطلبان وصل میکنند. این الکترودها میزان استرس، ترس، اضطراب یا هیجانزدگی را آشکار میکنند).....ادامه👇
http://www.migna.ir/news/50712
🔶 منفی نگری آلزایمر می آورد
میگنا- دانشمندان براساس یافته های منتشر شده در ژورنال آلزایمر و دمانس ، خواستار تحقیقات بیشتر در مورد افکار منفی تکراری به عنوان یک عامل خطرناک برای زوال عقل هستند.
▪ در این تحقیق که توسط انجمن آلزایمرحمایت شده است محققان 292 نفر بالای 55 سال را بیش از دو سال مورد بررسی قرار دارند و این افراد پرسشنامه هایی را در مورد نحوه پاسخگویی به تجربیات منفی تکمیل کردند.
▪ داوطلبانی که سطح افسردگی و وحشت آنها اندازه گیری می شد معمولا اطلاع می دادند که درباره گذشته خود فکر می کنند و از آینده نگرانند. شرکت کنندگان همچنین تست حافظه، توجه، تفکر و اندیشه مکانی و زبان دادند.
علائم افسردگی و علائم اضطراب نیز در نظر گرفته شد در حالی که عملکردهای شناختی مانند حافظه ارزیابی می شود. از اسکن مغزی برای اندازه گیری رسوب دو نوع پروتئین مغز تاو و آمیلوئید مرتبط با بیماری آلزایمر استفاده شد.
▪ محققان گفتند، افرادی که الگوهای افکار منفی تکراری بالاتری داشتند در طی یک دوره چهار ساله دچار کاهش شناختی بیشتری شدند و احتمالاً دارای ذخایر پروتئین مضر در مغز خود هستند. با این حال، افسردگی و اضطراب با کاهش شناخت و حافظه در آینده همراه بود اما رسوب آمیلوئید یا تاو در مغز کمتر دیده شد.
▪ به گفته محققان، یافته های آنها حاکی از آن است که افکار منفی تکراری می تواند دلیل اصلی افسردگی و اضطراب باشد که در نهایت به آلزایمر هم می رسد. این مشکل درشاخص های استرس مانند فشار خون بالا نیز نقش دارد..... ادامه👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50719/preview/
🔶 ترس کودک از دندانپزشکی
▫ محمدامین سفاری-علیرضا ملازاده
میگنا- یکی از ترس هایی که والدین و فرزندان شان با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ ترس از دندانپزشکی است. این مساله مهم بهداشتی به قدری همه گیر شده که از آن به عنوان فوبی دندانپزشکی یاد می شود. حدود ۲۰ درصد از بچه هایی که مدرسه می روند، از دندانپزشکی هراس دارند. متاسفانه این موضوع کار را برای والدین و همچنین تیم درمانی سخت می کند. از آن بدتر این که این مشکل ضرر های بسیاری برای آنهایی خواهد داشت که با تیم درمان همکاری نمی کنند.
از پزشک خود مشاوره بخواهید و به گفته های آنها با دقت عمل کنید. تیم درمانی آموزش دیده است که با انواع بیماران در انواع شرایط روانشناختی روبه رو شود. از آنها بپرسید که برای آرامش بیشتر کودک چه کمکی میتوانید بکنید و گفته های شان را پیگیر شوید. اسباب بازی محبوب کودک تان را همراه داشته باشید. اسباب بازی ها نقش مهمی در حفظ شرایط روانی کودک در زمان استرس دارند. آنها را تشویق کنید در اتاق انتظار با آن مشغول باشند تا به محیط عادت کنند.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50729
🔶 زنگ خطر جدی در اختلالات روانشناختی به صدا در میآید
میگنا- دکتر حمید پورشریفی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد با طولانی شدن دوران کرونا مردم دچار نوعی سردرگمی شده اند و از طرفی فشارهای روانی ناشی از وضعیت ایجاد شده به نوعی اختلالات روانی را نیز افزایش داده اظهار داشت: وقتی وارد این مبحث می شویم بهتر است بر اساس مدل استرس آسیب پذیری عمل کنیم. این مدل به ما اعلام می کند افراد در شرایطی دچار اختلالات روانشناختی می شوند که به درجاتی، استعداد بیمار شدن و مشکلات روانشناختی را داشته باشند و در عین حال وجود استرس می تواند این استعداد را فعال کند. در شرایط کرونا و مشکلاتی که وجود دارد این مساله می تواند به عنوان عاملی استرس زا مطرح شود. بخصوص برای افرادی که استعداد مشکلات اضطرابی و روانشناختی دارند مساله به گونه ای دیگر خواهد بود و مشکلات آنها بیشتر شود. در این خصوص باید دو مجموعه اقدام انجام شود اولین مجموعه مرتبط با استرس است. طبیعتا بخشی از این استرس ها از طریق حمایت های دولتی کم می شود. واقعیت امر این است که افراد با شرایطی مواجه می شوند که به حمایت های دولتی نیاز دارند. ولی در رابطه با استرس، همه مشکلات با حمایت حل نمی شود و ارتقای مهارت های مقابله با استرس و هیجان های منفی و مهارت های تاب آوری می تواند افراد را برای مقابله با استرس ها توانمند کند. قبل از بروز کرونا در حدود ۲۳.۶ درصد از افراد جامعه از مشکلات روانشناختی رنج می بردند انتظار می رود در صورت عدم مداخلات مناسب این میزان به درجات بالاتری برسد و آنچه که وزیر محترم بهداشت در روز سلامت روان و قبل از کرونا آن را وضعیت قرمز اعلام کرده بود در صورت عدم مداخلات لازم به فراتر از قرمز برسد، از این منظر لازم است اقدامات وسیعی از جنس غربالگری صورت بگیرد و افرادی که به درجات بالایی نیازمند مداخلات هستند با توجه به سطح مشکلاتشان از حمایت های تخصصی برخوردار شوند. برای گسترش این امر باید پروتکل های بهداشتی و درمانی و تخصصی ویژه ای بر اساس ظرفیت بخش های مختلف دولتی و سازمان های حرفه ای و بخش های عمومی وجود داشته باشد. در عین حال اختصاص دادن بودجه های مناسب برای بخش های مرتبط با این اقدامات باید مد نظر قرار بگیرد. در صورتی که چنین اقدامات همه جانبه ای صورت نپذیرد احتمالا در دوران پسا کرونا زنگ خطر جدی در اختلالات روانشناختی به صدا در می آید.
وی در مورد اینکه این اختلالات عمدتا چه انواعی دارد؟ گفت: طبیعتا مشکلات و اختلالات روانشناختی در حال حاضر طبق آمار ها بیشتر از جنس اختلالات اضطرابی و خلقی است. البته این ها می تواند مشکلاتی از جنس خودکشی و مواردی از این دست را بوجود بیاورد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50721
🔶 استخدام نیروی روانشناس در نیروی انتظامی استان البرز
▪به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، معاونت اجتماعی پلیس البرز با هدف ارائه خدمات تخصصی روانشناسی به مراجعان در کلانتری ها و تکمیل نیروهای متخصص در دوایر مدکاری اجتماعی، در نظر دارد از بین جوانان مومن و متخصص که دارای شرایط عمومی استخدام و همچنین مدرک تحصیلی روانشناسی (کلیه گرایش ها به غیر از روانشناسی صنعتی )، مشاوره و راهنمایی ، مطالعات خانواده و مددکاری اجتماعی هستند، جذب و استخدام می کند.
▪ بنابر این گزارش، حداکثر سن برای داوطلبان ۲۶ سال و میزان قد ۱۷۰ سانتیمتر و حداقل معدل داوطلبین نمره ۱۵ می باشد.
داوطلبان واجد شرایط می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۱۸۲۷۲۲۴-۰۲۶ تماس حاصل کرده و یا به مرکز مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی واقع در کرج، خیابان شهید بهشتی جنب کلانتری ۱۱ مرکزی مراجعه کنند.