🔶 افسردگی بعد از فارغالتحصیلی و راههای مقابله با آن
میگنا- این مسئله خیلی مهم است که خود را تنها فرض نکنید. خیلی از فارغ التحصیلان دیگر نیز احتمالاً مشکل شما را دارند.
♦ تمام کردن دانشگاه و زندگی دانشجویی، بازگشت به خانه و جست وجو برای یافتن شغل مناسب، سرخوشی اولیه از گرفتن مدرک تحصیلی را از بین میبرد و شما را ناگهان با دنیای واقعی رو به رو میکند.
این عوامل فشار روانی زیادی به فارغ التحصیلان تحمیل میکند. برای همین آنها باید از نظر روحی-روانی مورد حمایت واقع شوند.
▪ اما چرا این احساس به شما دست میدهد؟
چند دلیل وجود دارد که افسردگی بعد از دانشگاه را توجیه میکند:
▫ سازگار شدن با تغییر، کار راحتی نیست.
▫ ترس از آینده نامعلوم ممکن است شما را دلسرد کند.
▫ به نظر میرسد دوستانتان همه چیز را تحت کنترل دارند.
▪ فعال باشید
اگر تازه به خانه برگشتید و هنوز شروع به کار نکردید، در خانه ننشینید و فقط گذر ایام را تماشا نکنید! خودتان را عادت بدهید که هر روز پیادهروی کنید یا باشگاه بروید تا فعال بمانید.
نشان داده شده که ورزش کردن برای افرادی که افسردگی دارند مفید است. بسیاری از افراد گفتهاند ورزش کردن کمک کرده احساس بهتری داشته باشند.
پس اگر دارید از افسردگی و ناراحتی بعد از دانشگاه عذاب میکشید، کمی فعالیت کنید. میتوانید در محله خود باشگاه بروید، اطراف خانه بدوید یا حتی داخل خانه ورزشهای سبک انجام دهید.
▪ در دورههای کارآموزی شرکت کنید
گذراندن این دورهها باعث میشود بعد از فارغالتحصیلی در مصاحبههای شغلی، نسبت به بقیه برگ برنده داشته باشید. اگر بعد از هر سال دانشگاه، در طول تابستان کارآموزی انجام دهید؛ کمک میکند بتوانید تحصیلات آکادمیک خود را به تجربههای واقعی و عملی ارتباط دهید. این کار دو مزیت دارد. اول این که باعث میشود بیشتر بر شغلی که بعد از دانشگاه میخواهید داشته باشید تمرکز کنید؛ و دوم این که باعث میشود بعد از فارغ التحصیلی راحتتر بتوانید کار پیدا کنید و استخدام شوید.
▪ آماده شوید
یکی از سختترین کارها برای دانشجویان این است که برای خود رزومه بنویسند. این کار مخصوصاً وقتی باید از یک صفحهی خالی شروع کنند، سختتر میشود.
یک راه حل ساده این است که در اینترنت نمونههای رزومه برای مشاغل مختلف را جستوجو کنید و به کمک آنها رزومهی خود را بنویسید.
▪ اگر هر کدام از این موارد گفته شده را احساس کردید، وقتش رسیده از کسی کمک بخواهید. با کمک مشاورهای شغلی میتوانید راحتتر شغل مناسب خود را پیدا کنید.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50099/preview/
🔶 علت ترس از کرونا چیست؟
◽ میگنا- تکتم اکبری، کارشناس ارشد روانشناسی درباره ریشه ترسهای مبهم بیماری «کرونا» گفت: طبیعی است وقتی خطر و عامل آسیب رسان به درستی شناخته نشود، واکنشها به این عامل خطر میتواند بیشتر از آنکه تحت تاثیر منطق باشد تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد. وجود احساس ترس به خودی خود بد نیست و حتی برای حفظ سلامتی انسان و آگاهی از خطر و استفاده از راهکارهای مقابلهای ضروری است، اما گاهی ترس به افراط منجر میشود. شاید دلایل این افراط در مورد ترس از این بیماری را بتوان علاوه بر ناشناخته بودن آن، به وجود شبکههای اطلاع رسانی متعدد و در نتیجه قرار گرفتن در معرض اخبار گوناگون قلمداد کرد.
♦ از آنجا که معمولاً در رسانهها به جهت آگاهی رسانی بیشتر بر جنبههای خطرناک یک موضوع تاکید میشود و سایر افراد نیز به انتشار بیش از حد پیامهای مربوط به این موضوع میپردازند در نتیجه این عوامل دست به دست هم داده است تا خطر ناشی از بیماری بیش از حد نمایان شود. برخی افراد ارزیابی واقع بینانهای از خطر دارند و ترس منطقی و به دور از فاجعه سازی آنها را وا میدارد تا با رعایت اصول بهداشتی و راهکارهای لازم و پیشگیرانه بتوانند استرس و اضطراب خود را به درستی کنترل کنند.
♦ گروه دیگری از افراد هستند که درگیری ذهنی زیادی با این بیماری و پیامدهای آن پیدا میکنند و دچار خطاهای فکری و تحریفهای شناختی فراوان شده در نتیجه دچار ترس افراطی و غیر منطقی میشوند. برخی افراد هم در این شرایط دارای اعتماد به نفس کاذب هستند و توان و قدرت بدن خود را در مقابله با این بیماری بیش از حد برآورد کرده که معمولاً این افراد از رعایت اصول لازم در این زمینه پرهیز میکنند. اما موضوع دیگر که درباره موضع گیری افراد در ارتباط با این بیماری میتوان به آن اشاره کرد این است که در برخی افراد به دنبال بروز علائم این بیماری، ترس شدید و افراطی از مبتلا بودن به کرونا باعث میشود تا از مراجعه به پزشک و دریافت تشخیص اجتناب نمایند.
♦ موضوع دیگر سبک شخصیتی افراد است؛ برخی افراد در مقابله با مشکلات و چالشهای بیرونی، دوری جویی و اجتناب را به عنوان بهترین گزینه ممکن در نظر میگیرند در نتیجه در این گونه افراد اجتناب جایگزین حل مساله و تصمیم گیری درست میشود.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50102/preview/
🔶 گزارش فعالیتهای روانشناسان و مشاوران در مبارزه با ویروس کرونا به سخنگوی دولت
♦ متن نامه دکتر محمد حاتمی به شرح ذیل است:
◽ جناب آقای دکتر ربیعی
▪ سخنگوی محترم هیات دولت
سلام علیکم
احتراماً؛ ضمن سپاس از زحمات هیأت محترم دولت درمبارزه با ویروس کرونابه عرض می رساند؛ جامعه بزرگ روانشناسان و مشاوران ایران با محوریت "سازمان نظام روانشناسی و مشاوره" با دارا بودن 30 هزار عضو رسمی و 250 هزار دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی از اولین روز اعلام ورود ویروس کرونا به ایران در مورخه 1398/11/30 با تشکیل دبیرخانه کمیته مداخله در استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و نامه به جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی سازمان و کل جامعه روانشناسان و مشاوران جهت آرام سازی جامعه، مشاوره به مردم در کاهش استرس و اضطراب آن اعلام نموده و در همان روز ابتدایی بحث سبک زندگی جدید، خود مراقبتی و دیگر مراقبتی را سازمان از رسانهها اعلام نمود و گزارش فعالیتهای اولیه خدمت ریاست محترم جمهوری در تاریخ 1398/12/21 ارسال شد...... ادامه👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50106/preview/
🔶 اختلال اسکیزوفرنیفرم بر اساس راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی
میگنا- اختلال اسكيزوفرني فُرم، يك نوع كوتاه مدت از اسكيزوفرني است. يك بيماري رواني جدي كه افكار، اعمال، ابراز هيجانات،ادراك واقعيت وروابط شخص با ديگران را دچار اختلال ميكند.درست مثل اسكيزوفرني اين اختلال نوعي از روانپريشي است كه طي آن شخص بين واقعيت و غير واقعيت نميتواند تمايز قائل شود. البته اسكيزوفرني يك بيماري طولاني مدت است در حالي كه اسكيزوفرنيفرم شامل علايمي است كه كمتراز شش ماه دوام دارند. چنانچه علايم بيش از شش ماه دوام يابد تشخيص اسكيزوفرني داده ميشود.
♦ اختلال اسکیزوفرنیفرم یکی از انواع اختلالات سایکوتیک و طیف اسکیزوفرنی است. اختلال اسکیزوفرنیفرم، یک اختلال روانپریشانه باشروع سریع است که مرحله پیشدرآمد قابل توجهی ندارد. هرچند بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیفرم در زمان بروز حمله ممکن است دچار تخریب کارکرد شوند، اما افت پیشرونده عملکرد اجتماعی و شغلی در این بیماران بعید است.(سادوک)
♦ علائم بیماری اختلال اسکیزوفرنی فرم
همچون اسکیزوفرنی، اسکیزوفرنی فرم نیز شامل علائم زیر میشود:
- پندارهای بیهوده (باورهای اشتباهی که پس از اثبات اشتباه بودن آنها فرد همچنان بر آنها پافشاری میکند.)
- توهمات (دیدن، شنیدن و حس کردن چیزهایی که واقعی نیستند.)
- صحبتها و حرفهای ناهماهنگ (همچون حرفهایی که معنای درستی ندارند، استفاده از کلمات بیمعنی و پرش از یک مبحث به مبحثی دیگر.)
- رفتارهای عجیب و غریب (همچون قدم زدن و یا پیادهروی بر روی مسیر دایرهای شکل و یا مرتب نوشتن.)
- خالی بودن از انرژی
-عادات بهداشتی و تغذیهای نامناسب
-از دست دادن علاقه و لذت زندگی
- کنار کشیدن از جمع خانواده، دوستان و فعالیتهای اجتماعی
♦ ملاکهای تشخیصی اختلال اسکیزوفرنیفرم بر اساس DSM5
A. دو ملاک زیر (یا تعداد بیشتر)، هر یک برای مدت زمان قابل ملاحظه ای در طول دوره ۱ ماهه وجود دارند(یا کمتر اگر با موفقیت درمان شده باشد). حداقل یکی از اینها باید (۱) ، (۲) ، یا (۳) باشد
۱. هذیانها
۲. توهمات
۳. گفتار آشفته (مثل انحراف گفتار یا گسیختگی مکرر).
۴. رفتار بسیار آشفته یا کاتاتونیک.
۵. نشانه های منفی (یعنی، کاهش ابراز هیجانی یا بیارادگی) باشد.
B. دوره این اختلال حداقل ۱ماه، اما کمتر از ۶ ماه ادامه دارد. در صورتی که تشخیص باید بدون منتظر ماندن برای بهبود داده شود، لازم است «موقتی» محسوب شود.
C. اختلال اسکیزوافکتیو و اختلال افسردگی یا دوقطبی همراه با ویژگیهای روانپریشی منتفی دانسته شده اند، زیرا یا (۱) دوره های افسردگی یا مانیک به طور همزمان با نشانههای مرحله فعال روی نداده اند، یا (۲) اگر دوره های خلقی در مدت نشانه های مرحله فعال روی داده باشند، در بخش کمتری از کل مدت دوره های فعال و باقیمانده بیماری وجود داشته اند.
D.این اختلال ناشی از تأثیرات فیزیولوژیکی مواد(مثل سوءمصرف مواد مخدر، دارو) یا بیماری جسمانی دیگر نیست.
♦ ویژگی های تشخیصی اختلال اسکیزوفرنیفرم
نشانه های مخصوص اختلال اسکیزوفرنیفرم شبیه نشانه های اسکیزوفرنی هستند(ملاک A).
اختلال اسکیزوفرنیفرم بوسیله تفاوت آن در مدت، متمایز میشود: کل مدت بیماری، از جمله مراحل مقدماتی، فعال، و باقیمانده، حداقل ۱ ماه، ولی کمتر از ۶ ماه است(ملاک B)...... ادامه مطلب👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50112/preview/
🔶 چگونه کودکانی شاد داشته باشیم؟
◽ میگنا- الهام پورمولایی روان شناس کودک و نوجوان درباره شاد بودن کودکان گفت: شاد بودن هدیه ای است که والدین می توانند آنرا به کودک تقدیم کنند.
♦ یکی از مهم ترین ابزار برای پرورش کودکان شاد دادن حس اعتماد به نفس، عزت نفس و رضایت مندی به آنهاست که با این کار والدین استعداد شاد بودن در کودک را پرورش می دهند.
♦ منظور از شاد کردن کودکان شادی لحظه ای و کوتاه مانند دادن اسباب بازی و تنقلات مورد علاقه نیست، بلکه باید کودکانی را پرورش داد که شادی جزء ویژگی بارز و پایدار آنها مانند عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری باشد.
♦ والدین باید با دقت تمام توجه و تمرکز خود را هنگام صحبت کردن کودکان به او دهند و از انجام کارهای دیگر از قبیل صحبت با تلفن، تماشای تلویزیون، بازی با گوشی و ... به صورت جدی پرهیز شود....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50117/preview/
🔶 طبقه بندی اختلالات براساس DSM 5
میگنا- به عقیدۀ نویسندگان DSM-5، در بسیاری موارد، اختلالاتِ مجزا اصلاً مجزا نیستند، بلکه عارضههایی مرتبط به هم هستند که روی یک پیوستارِ رفتار قرار دارند. در این وضعیت، بعضی عارضهها سمپتومهای خفیف را نشان میدهند و بعضی دیگر بسیار شدیدتر هستند. برای مثال، اختلالات دوقطبی را به صورت یک پیوستار در نظر بگیرید. درمانجویان ممکن است با مجموعه سمپتومهایی به درمانگران مراجعه کنند که از خفیف (سیکلوتیمیا) شروع میشوند، از متوسط (دوقطبیِ II) عبور میکنند، و به شدیدتر (دوقطبیI) ختم میشوند.
♦ دی.اس.ام5 برای بسیاری از اختلالات هنوز از سیستم طبقاتی (مطلق) استفاده میکند اما برای بسیاری دیگر، از جمله سؤمصرف مواد، اوتیسم، و اسکیزوفرنی، رویکرد طیفی را به کار میبرد (توجه داشته باشید که رویکرد پیوستاری (continuum)، ابعادی(dimensional)، و طیفی (spectrum) مترادف هستند).
استفاده از رویکرد طیفی به روانشناسان اجازه میدهد اختلالات روانی را روی یک پیوستارِ شدت در نظر بگیرند. با این کار،DSM -۵ امیدوار است پایایی، روایی، و فایدۀ بالینی در آینده افزایش یابد (کاربرد، سودمندی، یا فایدۀ بالینی یعنی مفید بودن سیستم تشخیصی برای پزشکان و روانشناسانی که فعالیتهای ”بالینی“ انجام مى دهند).
♦ یکی از انتقادات عمده که به نسخه های قبلی DSM وارد مى شد این بود که در آنها طبقه بندی تفکیکی (افتراقی) اختلالات شفافیت نداشت. مثلاً، تحقیقات نشان مى دهند که برای بسیاری از اختلالات، تمایز بین سمپتومهای عمده و سمپتومهای خفیفتر، به ”درجه“ ربط دارد نه به ”نوع“. علاوه بر آن، بسیاری از اختلالات روانی کاموربید هستند (یعنی به همراه هم روی مى دهند). علاوه بر آن، سمپتومهای یک اختلال معمولاً با سمپتومهای اختلالات دیگر همپوشانی دارند. این حقایق باعث شده اند این سئوال پیش آید که اختلالات روانی را بهتر است به صورت طبقاتی (مطلق) دستهبندی کرد یا به صورت ابعادی (پیوستاری).
♦ حرکت DSM-5 به سمت درجهبندیهای ابعادی (پیوستاری) و ارایۀ معیارهای تشخیصی پیوستاری، هرچند به صورت آزمایشی (مثلاً، در مورد اختلالات شخصیت) و فقط در مورد بعضی اختلالات (مثلاً، اوتیسم، اسکیزوفرنی)، تلاشی است برای حل این مشکل (هرچند هنوز از DSM-5 ایراد گرفته میشود که رویکرد پیوستاری (ابعادی) را فقط در مورد بعضی اختلالات به کار برده است)......ادامه👇👇👇
http://www.migna.ir/article/50119
🔶 کووید ۱۹ به مغز آسیب می رساند!
میگنا- محققان معتقدند در پی فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بیمار در مقابله با ویروس، مغز بواسطه عفونت ویروس آسیب می بیند. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی موجب بروز حالتی موسوم به «توفان سیتوکین» میشود که ناشی از تولید بیش از حد سلولهای ایمنی و ترکیبات فعال کننده آن موسوم به سیتوکین ها است....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50124/preview/
🔶۵ توصیه انجمن روانشناسی آمریکا برای مبارزه با اضطرابهای ناشی از همه گیری کرونا
◽ میگنا- انجمن رواشناسان ایالات متحده (APA) تلاش کرده در قالب ۵ راهکار ساده و کاربردی به مخاطبان خود بگوید چگونه با این اضطراب مواجه شوند.
♦ نیازی نیست برای مبارزه با اضطراب ناشی از ویروس کرونا خود را در دردسرهای بزرگ بیندازید. تنها کافیست روی برخی موارد ساده متمرکز شوید. گرچه APA تاکید دارد در صورتی که سابقه اضطراب و افسردگی زمینهای دارید یا شرایط فعلی شما از کنترل خارج است با یک متخصص در تماس باشید، با این حال با این راهکارها میتوانید شرایط فعلی را تا حدودی بهبود ببخشید و البته فراموش نکنید شما تنها شخصی نیستید که در شرایط فعلی احساس اضطراب و تنهایی میکنید.
1. حقایق علمی مثبت را مرور کنید
از خبرهای منفی دوری کنید و اخبار مثبت را مرور کنید. سعی کنید به سراغ خبرها و اطلاعات موثق رفته و از مرور مکرر خبرهای بی نام و نشان و دلهره آور خودداری کنید. کمک به افراد سالخورده و نیازمند میتواند به شما عزت نفس داده و یاداوری کند توانمندتر ازآن هستید که از کرونا شکست بخورید.
2. واقعیتهای علمی مثبت را با دیگران به اشتراک بگذارید
روحیه و امید دادن به دیگران و تکرار خبرهای مثبت در حین بازنشر خبر، به شما برای بهبود شرایط روانی خودتان نیز کمک میکند.
3. با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید
به یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی مدیریت احساسات خود در این مدت (دوران شیوع کرونا)، رفتارها و احساسات شما را تقلید میکنند؛ بنابراین هر اندازه روی کنترل اضطراب خود متمرکز باشید، در کنترل اضطراب اعضای خانواده نیز موفق خواهید بود.
4. ارتباطات مجازی خود را حفظ کنید
حضور در شبکههای اجتماعی میتواند باعث ایجاد یک حس مثبت شود. اگرچه برخی شایعات مجازی میتوانند خطرناک باشند، اما در شرایط قرنطینه، برقراری ارتباط با اقوام و آشنایان از طریق شبکههای اجتماعی، اهرمی ارزشمند برای بهبود شرایط روانی شما محسوب میشود.
5. کمک اضافی بخواهید
روانشناسان و سایر ارائه دهندگان بهداشت روان میتوانند به افراد در مقابله با استرس شدید کمک کنند. این متخصصان با افراد همکاری میکنند تا به آنها در یافتن راههای سازنده برای مدیریت اضطراب کمک کنند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50125/preview/
🔶 علل اختلاف زوجین جوان دربحران کرونا
◽ میگنا- مدیر گروه روانشناسی دانشگاه مازندران در این باره گفت: اضطراب در شرایط بحرانی میتواند شخصیت انسان را در مولفههای مختلف تحت تاثیر قرار دهد.
♦دکتر حبیبالله نادری با بیان اینکه شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق میشود که معرف رفتار یک شخص باشد، اظهار کرد: شخصیت شامل اندیشه احساسات ادراک شخص از خود طرز فکر و غیره بوده است.
♦ عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه اضطراب یک احساس رنج آور و بخشی از زندگی هر انسانی بوده که در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی میشود، گفت: اضطراب ما را از تلاش وا میدارد که با وجود ترس و دلهره به پزشک مراجعه کنیم و گاهی اضطراب مزمن و مداوم باعث از هم پاشیدگی مولفههای شخصیت انسان میشود که در این صورت نه تنها نمیتوان آن را پاسخ سازش یافته دانست بلکه باید آن را منبع شکست و سازش نیافتگی تلقی کرد.
♦ زمانی که انسان نتواند به روشهای منطقی و مستقیم اضطراب را کنترل کند به روشهای غیر مستقیم متوسل شده و از مکانیزمهای دفاعی برای حفظ و یکپاچکی شخصیت و کاهش اضطراب استفاده خواهد کرد.
♦ مکانیزمهای دفاعی، عملیاتی ذهنی هستند که اجزای عواطف ناخوشایند را از قلمرو هوشیاری دور نگه میدارند و این مکانیزمها زمانی فعال میشوند که با بالاترین سطوح اضطراب منجر به آسیبهای روانی شوند و عموما زمانی که افراد احساسات منفی را تجربه میکنند، سعی دارند با روشهای مختلفی با آن کنار بیایند.
این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مکانیزمهای دفاعی، مکانیزم دفاعی جابجایی بوده است، گفت: جابجایی مکانیزمهای دفاعی، یک مکانیزم رایجی است که طی آن فرد احساسات منفی خود را از منبعی که موجب آن هیجان منفی شده، به فرد یا چیزی که کمتر تهدیدکننده است، منتقل میکند.
به عنوان مثال شخصی که از کارفرمای خود عصبانی میشود، ممکن است عصبانیت خود را بر سر همسر خود خالی کند و همسر این فرد هم به نوبه خود این عصبانیت را، بر سر بچههای خود خالی میکند و این چرخه معیوب بین زوجین ادامه مییابد که مکانیزم دفاعی جابجایی میتواند در این امر مفهوم پیدا کند.
♦ نادری با بیان اینکه انسانها پنج محرک اصلی در زندگی خود دارند، یادآور شد: محرکهای اصلی انسان شامل نیاز به زنده ماندن، نیاز به محبت و دوست داشتن و تعلق خاطر، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح بوده است و ما برای تأمین این نیازها، باید یک یا چند تصویر را در دنیای کیفی خود بهبود دهیم بنابراین دنیای کیفی از مهمترین چیزهایی که میدانیم و میشناسیم تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه در دنیا هیچ آزادی کامل وجود ندارد، افزود: هرچه به دنبال محبت و احساس تعلق باشیم از نیازهای دیگر به خصوص در قدرت و آزادی نمیتوانیم فارغ شویم چراکه قدرت محبت را تخریب خواهد کرد و هیچ کس هم دوست ندارد تحت تسلط کسی قرار بگیرد....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50128/preview/
🔶 موانع بهرهگیری از خدمات روان درمانی
◽ میگنا- در گزارش این طرح پژوهشی که مجری آن دکتر محمد جواد امینیزاده است، آمده است:« پس از بررسی نظام سلامت روان در کشورهای مختلف و بحث در مورد ساختار نظام سلامت روان در ایران، ♦ در مطالعه پیمایش ملی، موانع بهرهمندی از خدمات از سه جهت بررسی شد:
۱- دلایل تاخیر در مراجعه
۲- دلایل عدم مراجعه برای دریافت خدمات سرپایی باوجود احساس نیاز به آن
۳- دلایل عدم اقدام برای بستری علیرغم احساس نیاز به آن.
در تمامی موارد، امید به بهبود خود به خود، کم اهمیت پنداشتن مشکل و یا تحمل کردن مشکل، شایعترین موانع استفاده از خدمات بوده است.»
♦ این پژوهشگر در ادامه می گوید:« شایع ترین مشکل دیگر ذکر شده، مشکلات مربوط به پرداخت هزینه و یا بیمه بوده است که امکان استفاده بیماران را از خدمات محدود می کرد. عدم دسترسی به درمان مناسب و همچنین نگرانی از انگ بیماری روان پزشکی یا انگ مصرف داروهای روان پزشکی از موانع بعدی گزارش شده بود. لازم به یادآوری است که این یافته در مورد افرادی گزارش شده است که براساس پرسشنامه تشخیصی CIDI در طول ۱۲ماه گذشته دچار یک اختلال روان پزشکی بودهاند . جهت رفع موانع بهرهمندی، آموزش و آگاهسازی جامعه از ماهیّت اختلالات روان پزشکی و وجود درمان های مؤثر، بهبود دسترسی به خدمات و همچنین توسعه خدمات بیمه ضرورت دارد.»
طبق بررسی های صورت گرفته« براساس مطالعه بار بیماریها در ایران بر حسب گروههای بیماری، در سال ۱۳۸۲، اختلالات روانی و رفتاری در رتبه دوم قرار داشتهاند که نشان از اهمیت سلامت روان و حوزههای مربوط به آن در حیطه اقتصاد سلامت و بار بیماریها دارد. همچنین براساس مطالعه صورت گرفته در سال ۱۳۹۰ تحت عنوان پیمایش ملی سلامت روان، ۲۳.۶ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله ساکن کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی در یک سال قبل از بررسی بودند.»
♦ این محقق در ادامه مطالعات خود به نقش پزشکان عمومی اشاره میکند و میگوید:« در ایران روانپزشکان و پزشکان عمومی بیشترین میزان خدمات سلامت روان را ارائه میدهند. با توجه به این که پزشکان عمومی همگام با روانپزشکان نقش جدی در مراقبت و درمان بیماران روانپزشکی ایفا میکنند، ضرورت دارد اطلاعاتشان به روز بوده و از مهارت کافی در این امر برخوردار باشند.»
♦ براساس آن چه در گزارش این طرح پژوهشی آمده، ارائه خدمات در قالب مراکز سلامت روان جامعهنگر، راهبردی با هدف ارتقای سلامت روان شهری است. این رویکرد در حال حاضر رویکرد غالب سلامت روان در جهان تلقی میشود. ایران نیز همگام با این تحول در سه دهه گذشته سعی داشته است خدمات خود را از نظام سنتی و ناکارآمد به نظامی مبتنی بر سلامت روان جامعهنگر تغییر دهد. برنامه کشوری بهداشت روانی که راهبرد اصلی آن، ادغام خدمات سلامت روان در شبکههای بهداشتی درمانی کشور بوده است، اوج این تحول محسوب میشود.
این طرح در روستاها به موفقیت چشمگیری دست یافت، اما در شهرها و به ویژه شهرهای بزرگی مانند تهران نتایج قابل قبولی نداشته است. ضعف در ادغام بهداشت روان در شبکه، تنها بخشی از مشکل موجود در شهرها است. دیگر ارزیابیها نشان میدهد که با وجود حضور تعداد زیادی متخصص سلامت روان در شهرها، مسئولیت آنها مشخص نیست و خدماترسانی بسیار ناهماهنگ است؛ در واقع هم اینک، بخشهای خصوصی، دولتی و خیریه به طور جداگانه عرضهکننده خدماتی ناکافی و ناکارآمد هستند و مردم گیرندگان غیرفعال آن هستند.
♦ در بخش دیگری از این مطالعه آمده است:« فعالیتهای پیشگیری و ارتقای بهداشت روان هم بسیار ناکافی است. هر چند شهرهای بزرگ از نظر منابع خدماتی(شامل کارکنان و تختهای بیمارستانی) بسیار غنیتر از مناطق روستایی کشور هستند؛ با این وجود این مناطق هم عملا فاقد هرگونه خدمات خارج از بیمارستانها و مطب پزشکان هستند و اساسا خدمات جامعهنگر و خدمات بهداشتی جایی در این بین ندارد.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50129/preview/
🔶 آمار عجیب از فوتیهایِ دو ماه اخیر الکل در ایران
◽ میگنا- در پی شیوع ویروس #کرونا و به دنبال آن افزایش مصرف ترکیبات الکلی در کشور، متأسفانه طی ماههای اسفند و فروردین شاهد افزایش قابل توجه تلفات ناشی از الکل (به ویژه متانول) بودیم به نحوی که استفاده نادرست از این ترکیبات موجب ارجاع ۷۲۸ نفر از هموطنان با علت مرگ بر اثر #مسمومیت ناشی از مصرف ترکیبات الکلی بوده است که از این تعداد علت مرگ ۴۷۱ نفر پس از انجام آزمایشات لازم به طور قطعی تعیین و علت مرگ ۲۵۷ نفر دیگر تحت بررسی میباشد.
▪ مطابق بررسیهای صورت گرفته از ۴۷۱ نفر مرگ قطعی بر اثر مصرف #الکل در کشور که اکثریت آن در اثر مصرف متانول بوده است، ۴۲۲ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین از میان ۲۵۷ مورد تحت بررسی، ۲۰۵ نفر مرد و ۵۲ نفر زن بودهاند.
♦ عدم گزارش مرگ ناشی از الکل در پنج استان
در این میان پنج استان خراسان شمالی و جنوبی، لرستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد هیچ مورد مرگی بر اثر مصرف ترکیبات الکلی در دو ماهه اسفند ۹۸ و فروردین سال جاری نداشتند، بیشترین تعداد ارجاعات نیز مربوط به استان تهران با ۱۹۲ مورد بوده است.
بر اساس این گزارش سن درگذشتگان ناشی از مسمومیت با الکل در دو ماهه اخیر بین ۱۴ تا ۷۸ سال بوده است.
▪ سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه افزایش چند برابری تلفات مصرف الکل در کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و گزارشات واصله در خصوص چگونگی استفاده از ترکیبات الکلی و ناآگاهی برخی از هموطنان در مورد نحوه صحیح استفاده از ترکیبات الکلی و از طرفی انتشار اخبار نادرست در شبکههای مجازی و نیز سودجویی برخی افراد در فروش محصولات غیر استاندارد و مضر، توصیههایی را به هموطنان ارائه میکند که بدون شک به کار بستن این توصیهها ضمن حفظ سلامت هموطنان همراه با رعایت اصول پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹، موجب جلوگیری از وقوع آسیبها و مرگهای ناشی از مصرف الکل خواهد شد.
♦ کدام الکل خاصیت ضدعفونی دارد
درحال حاضر انواع مختلفی از الکل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند که موارد رایج آن شامل اتانول (الکل سفید یا الکل طبی)، متانول (الکل صنعتی یا الکل چوب)، ایزوپروپیل الکل و اتیلن گلیکول (ضدیخ) است اما در این میان تنها و تنها الکل طبی یا اتانول خاصیت ضدمیکروبی و ضد عفونی کننده دارد و سایر انواع الکلها جهت مصارف مختلف صنعتی مانند حلال، سوخت، ضد یخ و غیره مورد استفاده قرار میگیرند.
▪ نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که با شیوع ویروس کرونا و نگرانی ناشی از آن، متأسفانه برخی هموطنان تحت تأثیر مطالب غیر علمی و با تصور اثربخشی اتانول و یا حتی متانول در ضدعفونی کردن بدن و یا استفاده از متانول جهت ضدعفونی کردن سطوح و دستها و مخاطات دچار عوارض جبران ناپذیری شدهاند. باید توجه داشت که آنچه در میان الکلهای موجود اثر ضدعفونی کننده مناسب دارد صرفاً اتانل میباشد و در عین حال استفاده از اتانل به صورت دهان شویه و یا غرغره کردن و حتی نوشیدن آن هیچ اثری در ضدعفونی کردن بدن و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کووید -۱۹ ندارد....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50131/preview/
🔶 ترفندهایی برای برخورد با نوجوان بداخلاق
◽ میگنا-یک روانشناس درباره راهکارهای رفتاری برای برخورد با بدخلقی نوجوانان، گفت: باتوجه به اینکه بیشترین حالت یادگیری برای کودکان و نوجوانان یادگیری مشاهدهای و الگوبرداری است، در ارتباط با نوجوانان مشکل دار اول باید به ارتباطات آنها در خانواده و همسالان پرداخته شود و همچنین راهکارهای مناسب برای ارتباطات بین فردی نیز به نوجوانها آموزش داده شود که برخی از راهکارها عبارت از پرهیز از خودخواهی و داشتن رفتار متقابل دوسویه با دیگران، رعایت احترام در ارتباطات، یادگیری مهارت گوش دادن، صبور بودن و توجه به نیازهای طرف مقابل در ارتباطات بین فردی است.
♦ حسن اکبرزاده با بیان اینکه استفاده از تشویق به جای تنبیه کردن از دیگر راهکارها برای رفتار با نوجوان بداخلاق است، ادامه داد: در این مورد توجه مثبت و تشویق موارد کوچکی که نوجوان عملکرد درستی داشته باعث گسترش و فراوانی رفتار مثبت در او خواهد شد.
▪ این روانشناس با اشاره به اینکه عمل کردن به جای نصیحت کردن از جمله راهکارهای مناسب برای برخورد با بدخلقی نوجوانان است، گفت: با توجه به اینکه فرزندان الگوبرداری میکنند، بنابراین اگر والدین بتوانند تغییراتی مثبت در رفتارهای خود ایجاد کنند نتیجهاش بهبود رفتاری در فرزندان خواهد بود.
▪ اکبرزاده بیان کرد: والدین باید از اعمال قدرت و کنترل گری افراطی در ارتباط با فرزندان اجتناب کنند و این کار نیازمند ایجاد شرایط مناسب جهت مذاکره در مواقعی است که فرزندان اشتباهاتی را مرتکب میشوند، همچنین در مواقعی لازم است والدین تلاش کنند خود را در شرایط سنی فرزندان قرار دهند و به خواستهها و نیازهای آنها از این دیدگاه بنگرند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50139/preview/