گریزی بر زندگی شهید :
ایشان در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۲۹ در قزوین چشم به جهان گشودند و در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ در منطقه ی سردشت به شهادت رسیدند.
سرتیپ خلبان اف-۵ و اف-۱۴ تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون عملیات فرماندهی این نیرو از ۹ آذر ۱۳۶۲ تا ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ بودند و در سال ۱۳۶۶ بر اثر شلیک پدافند خودی ( فرندلی فایر ) به جمع رفقای شهید شان پیوستند.
وی دوره ابتدایی را در دبستان «دهخدا» و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» گذراند. پس از گرفتن دیپلم، در سال ۱۳۴۸ در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش در سال ۱۳۴۹ به آمریکا اعزام گشت. پس از بازگشت با ورود هواپیماهای پیشرفته اف ۱۴ به نیروی هوایی، وی که خلبان ماهر شکاری اف ۵ بود، برای پرواز با هواپیمای اف ۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد.
✯@military_fact✯#MH
شهید عباس بابایی پس از ۶۰ مأموریت جنگی موفق، در صبح روز ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶، مصادف با روز عید قربان، همراه با سرهنگ علی محمد نادری به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار صحیح اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای اف–۵ از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمدند و وارد آسمان عراق شدند. شهید بابایی و خلبان نادری پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در منطقه عملیاتی سردشت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ مورد هدف شلیک توپ ضدهوایی قرار گرفتند و شهید بابایی که در کابین عقب حضور داشت از ناحیه سر مجروح و بلافاصله به شهادت رسید. وی در این هنگام ۳۷ سال داشت.پیکر وی در گلزار شهدا در جنوب شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.
در مورد نوع توپ ضد هوایی و کاربر آن اختلاف نظر وجود دارد.
برخی منابع به استفاده از توپ ضد هوایی زو ۲۳ اشاره می کنند برخی به شیلکا برخی به اورلیکن.
پدافند هوایی ارتش و سپاه در آن زمان هر دو کاربر دو توپ یاد شده ی اول هستند اما در آن زمان تنها ارتش از اورلیکن استفاده می کرد .
پایان
✯@military_fact✯#MH
شرح تصویر:
خلبانان جنگنده اف-۱۴: ایستاده از چپ: اسدالله عادلی - جلیل زندی - غلامحسین هاشمپور - عباس بابائی - ایرج سیروس - محمد رستم پور.
نشسته از چپ: سعید صدیقیان - احمد مرادی طالبی - غلامرضا نظامآبادی
✯@military_fact✯#MH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همگی کارواش دیدیم سطح شهر!
ولی این بار به سبک شستشوی تانک ، که تانک های تی چهارده آرماتا را شستشو می دهند! البته فقط به جای خودرو تانک هست و سیستم شستشو فرقی ندارد
#زرهی
✯@Military_Fact✯ l #ǞŤɪŁΛ
هدایت شده از Military fact
گروه میلیتاری فکت
https://eitaa.com/joinchat/3740598633C40d2b5d8a5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه بر سر هاموی اکراینی 🇺🇦 آمده
✯@military_fact✯
از امروز قصد داریم در مورد نفربر موفق بی ام پی یک صحبت کنیم اما قبل از اون بیاید به پیش زمینه چرایی ساخت این نفربر نگاهی داشته باشیم
چگونگی به وجود آمدن پلتفرم IFV:
تا قبل از سال ۱۹۶۶ خودروهای APC وظیفه حمل و نقل نیروها در میدان جنگ را داشتند اما با توجه به سطح حفاظتی کم، عدم داشتن سلاحی کار آمد و مناسب و همچنین عدم محافظت از نیروها در برابر تشعشعات هسته ای و عوامل شیمیایی خیلی زود بحث طراحی و ساخت خودرویی مطرح شد که علاوه بر سطح حفاظتی مناسب، سرعت خوب، توانایی حمل و نقل نیروها در میدان جنگ باید توانایی درگیری و انهدام خودروهای زرهی سبک دشمن را نیز داشته باشد. همچنین این خودرو باید به نیروها این توانایی را میداد تا از درون خودرو قادر به شلیک کردن باشند. از این رو ساخت خودروی جدید در اواخر دهه ۵۰ میلادی آغاز شد.
#mm
✯@military_fact✯
🔸تاکتیک های پیاده نظام مکانیزه ارتش سرخ در طول دهه 1950 مشابه روش های جنگ جهانی دوم بود که در آن APC ها به عنوان "تاکسی های نبرد" استفاده می شدند. آنها پیاده نظام را در حین حرکت در مجاورت تانک های جنگی نگه می داشتند، اما در تماس با دشمن، پیاده نظام خود را قبل از عقب نشینی به مناطق امن تر تخلیه می کرد. APCهای موجود از سلاحهای هستهای یا شیمیایی محافظت چندانی نمیکردند یا اصلاً محافظت نمیکردند، زیرا یا با روکش باز بودند یا نمیتوانستند به اندازه کافی مهر و موم شوند. علاوه بر این، پیاده نظام باید پیاده می شد تا بتواند از سلاح های خود استفاده کند. زمانی که در اواخر دهه ۵۰ بحث ساخت خودرویی جدید با ویژگی هایی بهتر و برتر از خودروهای سری APC شد ویژگی هایی برای آن در نظر گرفته شد، ویژگی هایی همچون: سرعت مناسب ، تسلیحات خوب و توانا، محافظت از نیروها در میدان جنگ و توانایی همه اعضای تیم برای شلیک از داخل وسیله نقلیه مد نظر بود. این تسلیحات باید پشتیبانی مستقیمی از پیاده نظام پیاده شده می کردند و باید توانایی درگیری و نابودی خودروهای زرهی سبک مشابه را داشته باشد.
#زرهی #Bmp
#mm
✯@military_fact✯
🔻شروع طراحی ها:
ویژگی های مورد نظر برای دفاتر طراحی مختلف بین سالهای 1959 و 1960 صادر شد. این سؤال وجود داشت که آیا BMP باید شنی دار باشد یا چرخدار، بنابراین تعدادی از پیکربندیهای آزمایشی، از جمله طرحهای هیبریدی چرخدار مورد بررسی قرار گرفتند. نهایتا در سال ۱۹۶۴ نمونه اولیه شنی دار تحت عنوان Ob'yekt 764 انتخاب شد.
آبجکت ۷۶۴ به این دلیل انتخاب شد که طراحی موتور جلوی آن یک روش راحت و سریع را برای سوار کردن و پیادهسازی نیروها از درهای عقب را به وجود می آورد. نمونه اولیه در سال 1964 ساخته شد و به دنبال آن Ob'yekt 765 بهبود یافته در سال 1965 ساخته شد که در سال 1966 توسط ارتش با نام BMP-1 پذیرفته شد. لشکر 120نیروهای پیاده اولین واحد در اتحاد جماهیر شوروی بود که نمونه های اولیه خودروی جنگی پیاده نظام جدید BMP ("objekt 765") را در ژانویه تا نوامبر 1965 تحت فرماندهی سرگرد گارد واسیلی سامدلوف آزمایش کرد.
در سال ۱۹۶۶ تولید اینخودروی زرهی به صورت محدودی شروع شد.
ادامه دارد...
#زرهی #BMP
#mm
✯@military_fact✯