مرحوم سید نعمان الأعرجي شاعر شيعی قرن یازدهم هجری، دربارهی واقعهی ۲۰ صفر (اربعین) و بازگشت خاندان سید الشهدا علیهالسلام به کربلا، قصیدهای رائیه سروده و پس از ابیاتی جانسوز به این مهم اشاره میکند که هر چه شد از آن روزی شد که به صدیقهی طاهره سلام الله علیها جسارت شد...
@mir_hamedhoseyn_110
پیامبر رحمة للعالمين صلّی الله علیه وآله وسلّم این روزها را با دلی شکسته از بیحرمتی و بیادبی اطرافیان سپری کردهاند.
ماجرای قلم و دوات و بیادبی منافقان به ساحت قدسی حضرت ختمی مرتبت اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
علما و شعرای شیعه از همان عصر ائمه تا کنون این اتفاق تلخ را در آثار تاریخی و کلامی و ادبی یادآوری کرده و از افکار عمومی میخواهند دربارهی این واقعه که مورد اتفاق خاصه و عامه هست تأمل نمایند.
یکی از قدیمیترین اسناد در اینباره رائيه بسیار مهمّ شاعر شیعی قرن دوم و سوم جناب عبد السلام بن رغبان معروف به ديك الجن الحمصي (٢٣٥ ق) است.
@mir_hamedhoseyn_110
سید مرتضی رضوان الله علیه در بیان عظمت فضیلت امیر المؤمنین در لیلة المبیت چنین میگوید:
ماجرای لیلة المبیت فضیلتی بزرگ و منقبتی عالی قدر برای امیر المؤمنین علیه السلام است و همواره شیعه این جانفشانی را برتر از تسلیم حضرت اسماعیل علیه السلام هنگام ذبح میداند.
شیعیان میگویند: تفاوت این دو کار بزرگ در این است که اسماعیل با یک پدر مهربان و دلسوز و مورد اعتماد مواجه بود و عادت روزگار چنین نبوده و نیست که فرزندان به دست پدران کشته شوند.
ولی امیر المؤمنین علیه السلام با دشمنان کینهتوز و خشمگین و غیر قابل اعتماد مواجه بود. خصوصا اینکه این فداکاری او باعث شد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم دور شود و نقشهی دشمنان بر آب شود. پس این فداکاری علی علیه السلام موجب خشمگینی بیشتر آنها شده بود و روا بود که به او آسیب برسانند.
"وهذه فضيلة عظيمة ومنقبة جليلة، ما زالت الشيعة تفضلها على استسلام إسماعيل لأبيه عليهما السلام عند أمره بذبحه.
وقالوا: إنما استسلم إسماعيل عليه السلام إلى أب حدب مشفق مأمون، وما جرت العادة بإتلاف الآباء للأبناء.
وأمير المؤمنين عليه السلام استسلم إلى أعداء حنقين مبغضين غير مأمونين، لا سيما وقد فوّتهم _بمبيتهم على الفراش_ غرضَهم وحرمهم مقصودهم، فهم على من فعل ذلك أحنق وبالإضرار به أجدر."
📜 شرح القصيدة المذهبة في مدح أمير المؤمنين عليه السلام للسيد الحميري، ص ۲۶۴
@mir_hamedhoseyn_110
این دیوان ارزشمند سال گذشته (۱۴۴۴ ق) در بیروت با تحقیق و شرح دکتر حسين أحمد سلمان چاپ شد.
مرحوم شیخ احمد دمستانی و پدرش شیخ حسن دمستانی از شعرای توانمند بحرین در قرون ۱۲ و ۱۳ بودند.
اشعار شیخ احمد به همراه اشعار پدرش و برخی شعرای دیگر چند سال پیش توسط مرحوم استاد دکتر عبدالهادي الفضلي چاپ شد ولی متأسفانه ابیات مهمی از آن حذف شده است.
مرحوم فضلی در مقدمه به مشخصات نسخهی خطی مورد استفادهاش اشاره نکرده و مشخص نیست از همین نسخهای که در چاپ اخیر از روی آن تصحیح شده(کتابخانه آیت الله مرعشی، رقم متسلسل ۷۶۱۰)، بهره برده یا خیر.
البته ممکن است مصالحی مانع از این بوده که مرحوم فضلی به طور کامل ابیات را به چاپ برساند.
علی أيّ حال در چاپ اخیر ابیات مهمی در ظلم اهل سقیفه و بیان مطاعن آنان وجود دارد که در تحقیق مرحوم فضلی موجود نیست.(رک: ديوان الدمستاني الصغير، ص ٤١ _ ٤٣، ٧٣، ١١١)
@mir_hamedhoseyn_110
😡 استجابت نفرین صدیقه طاهره سلام الله علیها در بیان مرحوم علّامه حلّی رضوان الله علیه
وَلَمّا وَعَظَت فاطِمَةُ عَليهَا السَّلامُ أبا بَكر في فَدَك، كتَبَ لَها بِها كِتاباً وَرَدَّها عَلَيها، فَخَرَجَت مِن عِندِه فَلَقِيَها عُمَرُ، فَخَرَقَ الكِتابَ فَدَعَت عَلَيه بِما فَعَلَه أبو لُؤلُؤَةِ [بِه]
📜مخطوطة نفيسة من كتاب منهاج الكرامة للعلامة الحلّي (ت726هـ) ، كتبت سنة (743هـ) في جامعة لايبزيك بألمانيا
@mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
😡 استجابت نفرین صدیقه طاهره سلام الله علیها در بیان مرحوم علّامه حلّی رضوان الله علیه وَلَمّا وَعَظ
مرتبط با فرستهی بالا☝️☝️
مرحوم شیخ حرّ العاملي رضوان الله عليه نیز در ارجوزهی خود در تاریخ پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در باب تاریخ صدیقهی طاهره سلام الله علیها به استجابت دعای آن حضرت اشاره کرده است.
گویا همان کلام علّامه حلّی رحمة الله عليه را به نظم درآورده است.
ابیات در تصویر نسخهی خطی موجود در مجلس شورای اسلامی _ تهران مشخص شده است.
فَانظُر إلى دُعائِهَا المُجابِ...
پ.ن: البته در ابتدای بیت ۴ صفحه، "قالت" صحیح است.
گفتنی است این کتاب اخیرا با تحقیق أحمد بن حسين العبيدان به چاپ رسیده است.
@mir_hamedhoseyn_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمایشات بسیار مهم مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محمدحسین مرتضوی لنگرودی در رابطه با اهمیت تبرّی و انحراف جماعت مُنّی مسلک!
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از کنگره علامه میرحامدحسین (ره)
#عبقات_الأنوار #میرحامدحسین
💠 «عبقات» از زبان صاحب عبقات
📝در دست خطى که از میرحامدحسین(ره) به یادگار مانده است، جانِ کلام را از زبان خود او درباره عبقات مىتوان دریافت، وى مىنگارد:
🔸در این زمان سعادت توأمان، کتاب«عبقات الأنوار فى إمامة الأئمّة الأطهار(عهم)» که تألیف این خاکسار است، مطبوع شود. و در این #کتاب رد بر صاحب تحفه و جمیعِ متقدمین و متأخرین سنیان در اکثر مباحث کردهام؛ و کتابى است به نهایت مبسوط و حافل، و به غایت منقح، و براى دفع وساوس کافل. و از غرائب اتفاقات آنکه: در آن منتخبات کتُب #مکه معظمه و #مدینه منوره (زادهماالله تشریفاً وتکریماً) و #نجف اَشرف و کربلاى مُعلّى، و دیگر کتب[کتاب] خانههاى #هند (مثل کلکته و دهلى و غیر آن) درج کردهام، و این معنا نمىپندارم که احدى را اتفاق افتاده باشد.
🆔@mirhamedhosein
بر ساحل عبقات
#عبقات_الأنوار #میرحامدحسین 💠 «عبقات» از زبان صاحب عبقات 📝در دست خطى که از میرحامدحسین(ره)
کاش عزیزان فعال در بخش رسانهای کنگره مرحوم میر حامد حسین به جای تصویری که برای متن انتخاب کردند، تصویر دستخط ایشان را منتشر میکردند!
وقتی دسترسی به این اوراق ارزشمند وجود دارد، چرا تصویر دیگری جایگزین شود؟
@mir_hamedhoseyn_110
شاعر لبنانی مرحوم ابراهیم بن محمد بَرّی(1917_1997 م) در مدح امیر مؤمنان علیه السلام:
يَشهَدُ اللهُ أنَّ كفَّكَ أعلَت
رايَةَ المُصطَفى بِكُلِّ مَكانِ
خداوند شهادت میدهد که دست تو پرچم [دینِ] محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و سلم را در همه جای عالم برافراشته است..
@mir_hamedhoseyn_110
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
روح ملکوتی استاد اخلاق روحانی فرزانه حجت الاسلام سید کاظم ارفع به ملکوت اعلی پیوست.
اینجانب توفیق داشتم فقط یکبار ایشان را از نزدیک زیارت کنم.آن هم در سن حدود ۱۵ سالگی.
مسجد محمدیه بعد از نماز عشا خدمتشان چند دقیقهای بودیم. یادم هست صحبت آقای واعظ زاده خراسانی و افراطِ عجیب و غریب ایشان در موضوع وحدت شد و مرحوم استاد ارفع به شدت رویکرد ایشان را مورد انتقاد قرار دادند.
رضوان خدا بر ایشان و همهی علمای غیور.
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
امروز بخشی از کتابهای ما از اقطار عالم و بعد از سختیهای فراوان به دستمان رسید.
در میان این آثار مهم کتاب بسیار کمیاب الکمال في أسماء الرجال اثر مهم رجالی عبد الغني المقدسي(٦٠٠ ق) هم بود.
وقتی کتاب را دیدم یاد این عبارات مرحوم صاحب عبقات در شرح حال ابوزرعه رازی افتادم:
" در کتاب كمال في أسماء الرجال که مأخذ تهذيب الكمال است، نیز ترجمه ابو زرعه را بِبسط وارد کرده،👈 لکن چون نسخهی کمال که به دست این منکسر البال افتاد، کِرم خورده است و جابجا سطور عدیده از صفحات آن ضایع شده، لهذا نقل ترجمه بالتمام ممکن نشد،👉 قدریکه خوانده شد ملتقطا نقل میشود...قال في الكمال: عبيد الله بن عبد الكريم بن يزيد بن فروخ أبوزرعة الرازي الإمام أحد حفاظ الإسلام..."
علمای ما برای دفاع از مکتب چه سختیها که در تحصیل و نگهداری کتب نکشیدهاند!
امروزه وظیفهی محققان به جهت سهولت نسبی دسترسی به منابع سنگین است.
📖 عبقات، حدیث غدیر، ج ۱، ص ۱۳۱
بر ساحل عبقات
👌 مطالب مهم و قابل تأمل مرحوم آیت الله مصباح یزدی رحمة الله علیه در موضوع وحدت و بیان حقایق در مقدمهی کتاب "رساترین دادخواهی و روشنگری "
...در طول این سالها بارها این شوق در دلم جوشش مییافت که در این محفل، جان و دل را با کلمات بانوی دو عالم و نور دیدهی رسول خاتم صلّی الله علیه وآله وسلّم، حضرت زهرا سلام الله علیها صفا و جلا دهم و در راه حبّ حضرتش عرض ارادتی کنم؛ اما خلجان این اندیشه که مبادا طرح گلایهها و سوزهای دل صدیقه طاهره سلام الله علیها موجب حساسیت برادران اهلسنّت و احیانا عامل اختلاف بیشتر گردد مانع این امر مهم میشد.
تا اینکه در سال جاری اتفاقی مبارک، برگ جدیدی را در ذهنم ورق زد. خطبهی شریف حضرت زهرا سلام الله علیها با تأیید مراجع عظام حفظم الله به ثبت رسید و با شمارگان بالا چاپ و منتشر شد.
این بار با خود اندیشیدم که آیا به رغم انتشار این خطبه در سطح عموم، خودداری از شرح و بیان آن گوهر ناب، توجیه معقولی دارد؟
به راستی وحدت مطلوب چگونه تحقّق مییابد؟ آیا رواست که انبوهی از حقایق مکتوم بماند و چه بسا با گذشتِ زمان، گرد و غبارِ انکار، حجاب آن شود؟ آیا صواب این نیست که مسائل علمی و تحقیقی، به دور از تعصبات و با انگیزهی یافتن نور حقیقت بیان شود؟ مگر نه این است که حقیقت، وفادارترین پاسبان آیینِ اسلام و اهداف عالی آن است و باید تنها گم شدهی محافل علمی باشد تا دستهای نورانی محقّقان صادق، راه بلدِ امینِ گرفتاران دریای شبهات باشند؟
حقیقت این است که یکی از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، زنده شدن نام حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعهی ما بود.....
🖌محمد تقی مصباح یزدی
رمضان المبارک ۱۴۳۱ ق
۱۳۸۹/۵/۲۲
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
یا مولانا یا محسن بن علی...
مرحوم شیخ محمد حسن سمیسم (۱۲۷۹_۱۳۴۳ هـ) در مصیبت حضرت محسن بن علی صلوات الله علیهما چه جانسوز سروده است:
هُــوَ أوَّلُ الـشـُّهَـداءِ بَــعــدَ مـُحَـمـَّد
وَيَرى المُصابَ عَلى المُصابِ صَوابا
ما اسطـاعَ يَـدفَـعُ عـَن أبيـه وَأمِّـه
فَمـَضى لأحمدَ يَــشتَكِي الأصـحابا
او اولین شهید پس از رسول خداست و دید که مرگ بهتر است از دیدن و تحمّل ظلم و مصیبتهایی که بر پدر و مادرش وارد میشود در حالی که نمیتوانست آنها را کمک کند. زین سبب از دنیا رفت تا به جدش رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم شکایت اصحابش را بکند.
عيون الرثاء في فاطمة الزهراء (منتخب كتاب الفاطميات)، ص ١٣٥
@mir_hamedhoseyn_110