هدایت شده از مرکز احیاء میراث شیعه
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادر هر چیزی، اصل و ریشه آن است مانند ام الکتاب و ام القری(مکه). ممکن است مراد پیامبر(ص) از این کنیه، این بوده که فاطمه(س)، اصل و اساس درخت نبوت است، فرزندان او، میوهاش و شیعیان شاخ و برگهای آن هستند.
رحمانی همدانی، فاطمة الزهرا(س) بضعة قلب مصطفی(ص)، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۲۰۴ و ۲۰۵.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی قدس سره :
شخصیتی که در حدیث کساء محور تمام انسانها قرار گرفته، قطعاً الگویی بزرگ و مناسب برای بشریت است. همانگونه که انسان تاب دیدن نور خورشید را ندارد در قیامت نیز تاب دیدن نور حضرت زهرا(س) را ندارند.
🌹🌹🌹میلاد با سعادت سراسر نور حضرت صدیقه کبری فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر همه عاشقان ولایت مبارک باد.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم حضور مرجع عالیقدر مرحوم آیتالله العظمی علوی گرگانی قدس سره بر سر مزار مادر (بازنشر بمناسبت روز مادر)
کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آن دو را در هر جمعه یک بار زیارت کند خداوند او را می بخشد و او را جزو نیکوکاران می نویسد.
«کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫»
مرحوم حضرت آیتالله العظمی علوی گرگانی قدس سره در دوران کرونا هم با حفظ دستورالعمل های بهداشتی بر سر مزار مادر بزرگوارشان در آرامگاه شیخان قم شرفیاب می شدند و به قرائت فاتحه بر مزار مادر ، شهدا، علماء و مومنین خفته در این آرامگاه
میپرداختند.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
فصل پنجم: اختصاص لقب اُمّی به پیامبر اسلام |
در آیات قرآن کریم لقب اُمّی فقط به پیامبر اسلام | اطلاق شده. درباره درس ناخواندگی سایر انبیاء در کتب وحی آنها هیچ تصریحی نشده. در این فصل ضمن پرداختن به این موضوع دلیلِ اختصاص این صفت (اُمّی بودن) به پیامبر اسلام | مورد بحث و بررسی قرار گرفته. از جمله گفته شده که: درباره درس ناخواندگی دیگر پیامبران الهی دلیلی ذکر نشده چون آنها اعجاز ادبی و علمی نداشتهاند و آوردن آن کتابها مستلزم داشتن اطلاعات وسیع و کامل از دانشهای بسیار نبوده است تا صدور هر یک از آنها از فردی اُمّی حیرت انگیز و شگفت آمیز بوده و معجزه بی نظیر به شمار آید و نیز مهد نبوت پیغمبران دیگر مثل ابراهیم، موسی و عیسی محیط نادانی و بی سوادی نبوده است ... اما پیغمبر | در محیط جهل متولد شد و رشد کرد و خودش درس ناخوانده بود در عین حال کتابی بی مانند برای بشر آورد که جن و انس از معارضه با آن ناتوان ماندند.
فصل ششم: آرای خاورشناسان
در این فصل دیدگاههای برخی از مستشرقین در خصوص اُمّی بودن پیامبر | آورده شده و صحّت و سقم آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
به عنوان مثال یکی از دیدگاههای مطرح شده در این فصل که مورد انتقاد قرار گرفته نظر فرانتس بوهل است که میگوید: شگفت است که محمد | از یهودیان لفظی را به عاریت گرفته که در زبان آنها معنای تحقیر آمیزی را داراست ...
محمد | خواندن و نوشتن را به خوبی میدانست اما کتاب مقدس را نخوانده بود و تنها از طریق دانشمندانی که آن را درس میدادند، آگاه شده بود.
او همچنین میگوید: کلمه امّی از کلمه امّت به معنای ملّت مشتق شده است و به معنای شخص لائیک یا سکولار (به معنای امروزی آن) است.
سپس در ردّ این نظر گفته شده: به فرض صحت قسمت اول، چگونه میتوان قسمت دوم را تفسیر کرد. چون لاییک یا سکولار برعکسِ (کیلریکوس) به معنای کسی است که در امور دینی، تخصص ندارد، و این معقول نیست پیامبری که آمده تا بنیادهای دین جدید را بنا کند، خود را به چنین وصفی توصیف کند.
چگونه ممکن است محمد | خود را در برابر یهودیان و مسیحیان همچون شخصی نا آگاه در حوزه دین، توصیف کند. پس این رأی بی پایه و اساس است. همچنین نظرات دیگری هم در این فصل آورده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته که از جمله آنها میتوان به نظرات ویل دورانت، بلاشر، مصطفی مندور، گوستاولوبون، اشپرنگر، کارلایل و هرویتس اشاره کرد.
فصل هفتم
در این فصل به طرح سؤالات و شبهاتی در خصوص موضوع مورد بحث پرداخته و به آنها جواب داده شده است.
فصل هشتم: اعجاز قرآن از جهت اُمّی بودن پیامبر|
آنچه با معجزه بودن قرآن تناسب دارد صرف نخواندن و ننوشتن است نه عدم توانایی بر خواندن و نوشتن.
در این فصل ضمن بررسی این مطلب به این نکته هم اشاره شده که: اُمّی بودن در خصوص پیامبر خصوصیت و وصفی است که موقف و مقام او را بالا میبرد و اعجاز قرآن را با جلوه و روشنی تمام آشکارتر میسازد چون خواندن و نوشتن وسیلهای است برای دانستن، نه آن که ذاتاً هدف باشد. پیامبر اسلام کتاب و قانونی تابناک و عالی را آورده که هیچ پیامبر و رسولی قبل از او نیاورده و بعد از او هم نخواهد آورد.
مهمترین منابع
1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن
2. علامه مجلسی، بحار الانوار
3. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن
4. رشید الدین ابوالفضل میبدی، کشف الاسرار وعدة الابرار
5. ابو جعفر محمد بن جریر طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن
6. آیت الله مصباح یزدی، قرآن شناسی
7. آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه
8. آیت الله معرفت، علوم قرآنی
9. مرتضی مطهری، مجموعه آثار ج3
10. عبد الصبور شاهین، تاریخ قرآن
11. محمد باقر حجتی، پژوهشی در تاریخ قرآن کریم
12. محمود رامیار، تاریخ قرآن
13. محمد مهدی رکنی یزدی، آشنایی با علوم قرآنی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
مرکز احیاء میراث شیعه
ادله حقانيت شيعه قسمت ششم امر پنجم: روايات فضائل در ذيل به برخي از اين روايات اشاره مي كنيم: 1. ح
ادله حقانیت شیعه
قسمت هفتم
6. امام علي ـ عليه السّلام ـ و ردّ شمس
ابوهريره مي گويد: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ در حالي كه سرش در دامان علي ـ عليه السّلام ـ بود خوابيد، نماز عصر نخوانده بود كه خورشيد غروب كرد. پيابر ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه بيدار شد بر او دعا كرد، خورشيد بازگشت، علي عليه السّلام، نماز عصر را وقت خود به جاي آورد، آن گاه خورشيد بازگشت. [63]
اين حديث را نُه نفر از صحابه و چهل نفر از علماي عامه نقل كرده اند كه ده نفر از آنها دربارة اين حديث كتاب تأليف نموده و حدود سيزده نفر نيز آن را تصحيح كرده اند؛ امثال: ابوجعفر طحاوي،[64] طبراني،[65] بيهقي،[66] هيثمي[67] و قسطلاني.[68]
7. امام علي ـ عليه السّلام ـ و ابلاغ سوره برائت:
ابو رافع مي گويد: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ ابوبكر را براي ابلاغ سوره برائت به مكه فرستاد. جبرئيل بر پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ نازل شد و گفت: سوره را يا بايد خودت ابلاغ كني يا كسي كه از توست. پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ علي ـ عليه السّلام ـ را به دنبال او فرستاد. علي ـ عليه السّلام ـ بين مكه و مدينه به او رسيد، سوره را از او گرفته و بر مردم قرائت نمود. [69]
اين حديثص را هفتاد و سه نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند كه برخي از آنها عبارت است از: احمد بن حنبل در مسند،[70] ابن ماجه در سنن[71] و ترمذي در صحيح. [72]
8. امام علي ـ عليه السّلام ـ مولود كعبه
حاكم نيشابوري مي گويد: « در اخبار متواتر آمده است كه فاطمه دختر اسد، امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ـ كرّم الله وجهه ـ را داخل كعبه زاييد. » [73]
اين حديث را هفده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده، دوازده نفر به تواتر يا شهرت آن تصريح نموده و نه نفر نيز به اختصاص اين فضيلت به امام علي ـ عليه السّلام ـ تصريح كرده اند.
9. امام علي ـ عليه السّلام ـ و گرفتن لواء
بريدة اسلمي از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل مي كند كه فرمود: « فردا پرچم را به دست كسي خواهم داد كه خدا رسول او را دوست دارند و او نيز خدا و رسول را دوست دارد. روز بعد ابوبكر و عمر منتظر بودند كه آنها را صدا زند، ولي پيامبر ـ صل الله عليه و آله ـ علي ـ عليه السّلام ـ را در حالي كه درد چشم داشت صدا زد و آب دهان در چشم او ماليد، آن گاه پرچم را به دست او داد و عده اي نيز با او حركت كردند.» [74]
10. امام علي ـ عليه السّلام ـ اولين مسلمان و مؤمن
پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به فاطمه ـ سلام الله عليها ـ فرمود: « عليّ اوّلين نفر از اصحاب من است كه اسلام آورد. »[75]
11. امام علي ـ عليه السّلام ـ اولين نمازگزار با پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ
حاكم نيشابوري به سندش از امام علي ـ عليه السّلام ـ نقل مي كند كه فرمود: « با رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ هفت سال قبل از ديگران عبادت كردم. » [76]
12. امام علي ـ عليه السّلام ـ اعلم صحابه
رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود : « من خانة حكمت و عليّ درب آن است. » [77]
و نيز فرمود: من خانة علم و عليّ درب آن است، هر كسي كه اردة علم مرا دارد بايد از درب آن وارد شود. »[78]
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجتالاسلام قرائتی: خنده اهرم خوبی برای ترویج دین است
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به حال آنهایی که اسم دختران شان را فاطمه و زهرا نمی گذارند غصه می خورم..
استاد قرائتی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
از دست دوست هر چه ستانی شکر بود
امام خمینی ره
...من به همه ملت، به همه قوای انتظامی، اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد.
صحیفه امام، جلد10، ص58
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅خانه رحمت و درخت نبوت
امام حسین (علیهالسلام) در یکی از سخنان ماندگارشان، راز مظلومیت اهلبیت (علیهمالسلام) را اینگونه بیان میکنند:
«ما نمیدانیم چرا مردم از ما کینه به دل دارند! در حالی که ما خانه رحمت، درخت نبوت، و معدن علم و معرفتیم.»
(نزهة الناظر، ص ۸۵، ح ۲۱)
این جمله کوتاه، اما عمیق، نشان از یک حقیقت تلخ دارد: مردمی که باید اهلبیت را تکریم کنند، به دشمنی با آنان پرداختند. امام حسین (علیهالسلام) به جایگاه اهلبیت در دین اسلام اشاره میکنند و یادآور میشوند که آنان:
خانه رحمتاند: سرچشمه مهر و عطوفت الهی برای بشریت.
درخت نبوتاند: ریشهدار در پیامبری و شاخههایی پرثمر برای هدایت انسانها.
معدن علماند: گنجینه بیپایان معرفت و حکمت.
با این حال، امام با حسرت میفرمایند که مردم بهجای بهرهمندی از این رحمت و علم، کینه و دشمنی در دل دارند.
پیام سخن امام حسین (علیهالسلام):
1⃣ اهلبیت، محور هدایت: آنان واسطه فیض الهی و مرجع راستین برای فهم دیناند. شناخت آنان، شناخت راه سعادت است.
2⃣ مظلومیت اهلبیت: در تاریخ، بهجای سپاسگزاری از نعمت وجود اهلبیت، بسیاری از مردم دچار غفلت و تعصب شدند و با آنان دشمنی ورزیدند.
3⃣ دعوت به تفکر: این سخن امام، ما را به تأمل وامیدارد که آیا ما نیز از اهلبیت رویگردانیم؟ یا با دل و جان، قدر این گنجینه الهی را میدانیم؟
درس امروز ما
بیاییم از این کلام نورانی، راهی به سوی محبت و معرفت اهلبیت پیدا کنیم. اگر اهلبیت خانه رحمتاند، ما باید در این خانه مأوا بگیریم. اگر آنان معدن علماند، باید با جستوجو در سخنانشان، چراغی برای زندگی خود روشن کنیم.
مردمی که از اهلبیت روی برگرداندند، مسیر حق را گم کردند. اما ما هنوز فرصت داریم تا با بهرهگیری از این منبع بیپایان، راهی به سوی سعادت و کمال بیابیم.
امام حسین (علیهالسلام)، چراغ هدایتی است که خاموش نمیشود؛ کافی است دلهایمان را به نور او روشن کنیم.
سید مجتبی فاطمی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💠 نصیحتی عجیب از لقمان حکیم
🟢 شخصی به نام مغیره میگوید: به امام صادق علیهالسلام گفتم: خداوند شما را حفظ کند! لقمان در وصیت خود چه چیزهایی گفته بود؟
فرمود: در وصیت لقمان شگفتیهایی وجود داشت و از جمله شگفتیهای آن این بود که گفت:
🔻 ای پسرم! از خدا چنان بترس که اگر با اعمال نیک همه جن و انس به نزد او بروی، تو را عذاب کند.
و به خداوند چنان امیدوار باش که اگر با گناهان همهٔ جن و انس به نزد او بروی، تو را رحمت کند.
📚 قصصالانبیاء راوندی، ص191.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
رحلت حضرت ام کلثوم (سلاماللهعلیها)، دختر گرانقدر امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) و حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)، یکی از وقایع تأثرانگیز تاریخ اسلام است که یادآور فداکاری و مقام والای اهل بیت (علیهمالسلام) میباشد.
این بانوی بزرگوار که در خانهای آکنده از وحی و تقوا پرورش یافت، به دلیل برخورداری از تربیت الهی و مقام بلند علمی و اخلاقی، شخصیتی شاخص و ممتاز در میان بانوان مسلمان داشت.
حضرت ام کلثوم در دورهای حساس از تاریخ اسلام زندگی کرد و همچون سایر اهل بیت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، نقش مؤثری در حفظ ارزشها و آرمانهای اسلام ایفا نمود. او که به شجاعت، هوشمندی و بلاغت معروف بود، در حوادث مهم دوران امامت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)، امام حسن (علیهالسلام) و امام حسین (علیهالسلام) حضور داشت.
نقش حضرت ام کلثوم در واقعه کربلا
یکی از برجستهترین لحظات زندگی حضرت ام کلثوم، همراهی ایشان با کاروان امام حسین (علیهالسلام) در قیام عاشورا بود. او به همراه خواهرش حضرت زینب (سلاماللهعلیها)، مسئولیت سرپرستی کودکان و زنان اهل بیت را در طول سفر به کربلا و پس از آن بر عهده داشت. پس از شهادت امام حسین (علیهالسلام)، این بانوی بزرگوار، با خطبههای روشنگرانه و سخنان کوبنده خود، ظلم و جنایات بنیامیه را افشا کرد. خطبههای او در مجلس ابن زیاد و یزید، نشاندهنده شجاعت، دانش و تسلط کامل او بر قرآن و معارف اسلامی بود.
ویژگیهای شخصیتی حضرت ام کلثوم
حضرت ام کلثوم (سلاماللهعلیها) به فضائل بیشمار اخلاقی، ایمان قوی و علم گسترده شهرت داشت. او در خطبههای خود، معارف قرآنی و آموزههای دینی را با فصاحت و بلاغت بیان میکرد و از حقوق اهل بیت (علیهمالسلام) دفاع مینمود. ایشان الگویی برای صبر، مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم بود.
رحلت حضرت ام کلثوم
پس از تحمل رنجهای بسیار و ایفای نقش مؤثر در نهضت کربلا و پیامرسانی مظلومیت اهل بیت (علیهمالسلام)، حضرت ام کلثوم در سال ۶۱ یا ۶۲ هجری قمری، به دیار باقی شتافت. رحلت ایشان غمی بزرگ برای خاندان پیامبر و شیعیان بود. محل دفن این بانوی گرامی در قبرستان بقیع، در کنار دیگر اهل بیت (علیهمالسلام)، مورد زیارت عاشقان و پیروان اهل بیت قرار دارد.
یادگار اهل بیت
حضرت ام کلثوم، همچون دیگر اعضای خاندان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، با زندگی و رفتار خود به ما آموخت که چگونه در برابر ظلم ایستادگی کنیم و از آرمانهای الهی دفاع نماییم. یاد و خاطره این بانوی بزرگوار همیشه در دلهای محبان اهل بیت زنده خواهد ماند.
رحلت ایشان فرصتی برای بازنگری در زندگیمان و تجدید پیمان با آرمانهای الهی و آموزههای اهل بیت (علیهمالسلام) است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج