📖کتاب "الصراع بین الإسلام و الوثنیة" نوشته عبدالله القصیمی به دلیل لحن تند و استدلالهای سطحی و متعصبانه علیه شیعه، در طول تاریخ نقدهای بسیاری دریافت کرده است. استاد سید مجتبی فاطمی کهنگی در نقدهای خود بر این کتاب، به بررسی دقیق و مستدل ادعاهای مطرحشده توسط القصیمی پرداخته و نقاط ضعف منطقی، تاریخی و حدیثی آن را آشکار کرده است. برخی از محورهای نقد استاد به شرح زیر است:
1⃣ تحریف معنای احادیث و نقل ناقص آنها
استاد فاطمی در نقدهای خود نشان داده که القصیمی بسیاری از احادیث را بهصورت ناقص نقل کرده یا در تفسیر آنها دچار تحریف معنوی شده است. بهعنوان مثال، در مباحث مربوط به خلافت و جانشینی پیامبر اکرم (ص)، القصیمی تلاش میکند احادیثی را که به وضوح به خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره دارند، نادیده گرفته یا آنها را بیاساس جلوه دهد. استاد با بررسی دقیق اسناد و متون حدیثی، عدم امانتداری القصیمی را در نقل این احادیث آشکار میکند.
2⃣ سوءاستفاده از متون تاریخی
یکی از نقدهای اصلی استاد فاطمی بر کتاب "الصراع" این است که القصیمی با رویکردی گزینشی به متون تاریخی رجوع کرده و وقایعی را که به ضرر دیدگاه او بوده، نادیده گرفته است. بهعنوان مثال، در بحثهای مربوط به عاشورا و قیام امام حسین (ع)، او تلاش میکند حرکت امام را یک اقدام سیاسی صرف نشان دهد و از ماهیت دینی و الهی آن چشمپوشی کند. استاد فاطمی با رجوع به منابع معتبر تاریخی، نشان داده که این رویکرد گزینشی نهتنها حقیقت را پنهان میکند، بلکه به نوعی تحریف تاریخ نیز محسوب میشود.
3⃣ بیتوجهی به مبانی علم کلام و اصول اعتقادی
استاد فاطمی تأکید دارد که استدلالهای القصیمی در نقد عقاید شیعه فاقد مبانی محکم کلامی است. بهعنوان نمونه، در بحث توسل و شفاعت، القصیمی این مسائل را بهعنوان نوعی شرک معرفی میکند، اما استاد با استفاده از آیات قرآن و روایات صحیح، اثبات میکند که توسل و شفاعت نهتنها شرک نیستند، بلکه از آموزههای مورد تأیید قرآن و سنت نبوی هستند. این نشاندهنده سطحینگری القصیمی در مباحث اعتقادی است.
4⃣ تلاش برای القای تفرقه میان مسلمانان
استاد فاطمی یکی از مشکلات اصلی کتاب القصیمی را رویکرد تفرقهافکنانه آن دانسته است. وی نشان داده که این کتاب به جای تلاش برای فهم مشترکات میان مسلمانان، بر تضادها تأکید کرده و به تشدید اختلافات دامن میزند. این موضوع بهخصوص در بخشهایی که به مناسک و شعائر مذهبی شیعیان پرداخته شده، بهوضوح دیده میشود.
5⃣ ضعف در روش استدلال علمی
استاد فاطمی کهنگی در نقدهای خود بارها به ضعف روششناسی علمی القصیمی اشاره کرده است. او نشان داده که القصیمی در بسیاری از ادعاهای خود بدون ارائه دلیل معتبر، به تحقیر و توهین به شیعه پرداخته است. این روش، نهتنها غیرعلمی است، بلکه نشاندهنده ضعف در ارائه استدلال قوی نیز میباشد.
نمونهای از نقد استاد:
در بخشی از نقدهای استاد فاطمی به ادعای القصیمی درباره انکار حدیث غدیر پرداخته شده است. القصیمی در کتاب خود، حدیث غدیر را بیاعتبار میداند و آن را ساخته و پرداخته شیعیان معرفی میکند. استاد فاطمی در پاسخ به این ادعا، با استناد به منابع اهل سنت (مانند صحیح ترمذی، مسند احمد، و تاریخ طبری)، اثبات میکند که حدیث غدیر نهتنها در معتبرترین کتب اهل سنت آمده، بلکه بزرگان این مذهب نیز به صحت آن اعتراف کردهاند. این نقد استاد، ضعف علمی و تعصب غیرمنطقی القصیمی را بهخوبی نشان میدهد.
نتیجهگیری:
استاد سید مجتبی فاطمی کهنگی در نقدهای خود بر کتاب "الصراع بین الإسلام و الوثنیة" بهصورت جامع و دقیق به بررسی ادعاهای مطرحشده در این کتاب پرداخته و با بهرهگیری از منابع اصیل و استدلالهای منطقی، نادرستی این ادعاها را اثبات کرده است. نقدهای او نشاندهنده عمق پژوهش و تسلط او بر مبانی اعتقادی و تاریخی اسلام است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
فصل پنجم
در این فصل جدول تحقیقی اَشکال و ترتیبهای نزولی و کتابتی حروف مقطعه به تفکیک نام سوره، شماره سوره و مکی و مدنی بودن آنها آورده شده.
فصل ششم:
موارد کاربرد حروف مقطعه در قرآن
در این فصل آیاتی که حروف مقطعه در آنها آمده ذکر گردیده و در مورد هر گروه از سوره ها که حروف مقطعه یکسان دارند توضیحات مختصری بیان شده است.
فصل هفتم:
اَشکال حروف مقطعه
در این فصل اَشکال حروف مقطعه از حیث تعداد حروف از یک حرفی تا پنج حرفی آورده شده است.
فصل هشتم:
تفسیر و تأویل برخی از حروف مقطعه
اگرچه جمع آوری تمام تفاسیری که در مورد حروف مقطعه نقل شده کاری مشکل است اما در این فصل سعی شده از باب نمونه به تفسیر برخی از این حروف پرداخته شود. ذکر این نکته هم لازم است که تفسیرهای مذکور برای حروف مقطعه هیچ گونه منافاتی با یکدیگر ندارند و ممکن است در آنِ واحد تمام این تفسیرها به عنوان بطون مختلف قرآن اراده شود.
فصل نهم:
فلسفه حروف مقطعه
حروف مقطعه قرآن همیشه جزء کلمات اسرار آمیز قرآن محسوب میشده و مفسران برای آن تفسیرهای متعددی ذکر کردهاند و با گذشت زمان و تحقیقات جدید دانشمندان، تفسیرهای تازهای برای آن پیدا میشود. در این فصل حدود 20 نظر از علمای قدیم و معاصر در مورد فلسفه حروف مقطعه نقل و دلیل آوردن این حروف به تفصیل بیان شده است.
از جمله مواردی که به عنوان علت ذکر حروف مقطعه در این فصل ذکر شده عبارتند از: اسم اعظم در میان این حروف است، این حروف اسامی قرآناند، این حروف برای مشخص کردن ابتدای سوره و اتمام سوره قبلی آورده شده ، این حروف اشاره به مطالب مندرج در سوره است، این حروف به تناسب توزیع الفبایی سورهای است که در ابتدای آن آمدهاند.
فصل دهم:
ویژگیهای حروف مقطعه
در این فصل به برخی از ویژگیهای حروف مقطعه و همچنین محتوای کلی سورههایی که با حروف مقطعه شروع شدهاند پرداخته شده.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از مرکز احیاء میراث شیعه
🌺 حلول ماه شعبان مبارک باد
حضرت آیتالله العظمی علوی گرگانی قدس سره:
برادران و خواهران عزیز
وجود مقدس امام زمان عجل الله را در این ماه یاد کنید و از وجود خداوند تبارک و تعالی بخواهید که خداوند فرج این بزرگوار را نزدیک کند.
ما تمام گرفتاریهایمان از این جهت است که امام در دسترس ما نیست اگر امام در دسترس ما باشد حاجت ها روا میشود خواسته ها داده میشود.
برگرفته از درس اخلاق معظم له
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
24.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرائت خطبه عقد خواهر شهید مدافع حرم توسط رهبر انقلاب
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از مرکز احیاء میراث شیعه
هدایت شده از مرکز احیاء میراث شیعه
سوم شعبان❤️ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ❤️ مبارک باد
🌸ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 4 هـ ﺁﻗﺎﻯ ﺷﻬﻴﺪﺍﻥ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺎﻟﺎﺭ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺒﺎﺧﺘﮕﺎﻥ، ﺍشک ﻫﺮ ﻣﺆﻣﻦ، ﺍﻣﺎﻡ ﺯﺍﻫﺪ ﻋﺎﺑﺪ، ﺷﻬﻴﺪ ﻏﺮﻳﺐ، ﻋﻄﺸﺎﻥ ﻧﻴﻨﻮﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺎﻋﺒﺪ الله ﺍﻟﺤﺴﻴﻦ ﺍﻟﺸﻬﻴﺪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻨﻮّﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ. (1)
🌹ﺍﻗﻮﺍﻝ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﭘﻨﺠﻢ ﺷﻌﺒﺎﻥ (2) ﻭ سیزدهم رمضان (3) و آخر ﺭﺑﻴﻊ ﺍلأﻭﻝ سال 3 هـ (4) و پنجم جمادی الأولی (5) ﻭ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﺭﺟﺐ ﺍﺳﺖ. (6)
← ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
ﻧﺎﻡ ﻣﺒﺎﺭک ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺷﺒﻴﺮ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﻃﺎﺏ ﺍﺳﺖ.
🌺ﭘﺪﺭﺷﺎﻥ ﻣﻮﻟﺎﻧﺎ ﻭ ﻣﻘﺘﺪﺍﻧﺎ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻰ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺷﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﻟﻴَّﺔ الله ﻭ ﺣﺒﻴﺒَﺘُﻪ ﺧﺎﺗﻮﻥ ﺩﻭ ﺳﺮﺍ ﺻﺪﻳﻘﻪ ﻛﺒﺮﻯ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺍﺳﺖ.
🌼ﻛﻨﻴﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪالله ﻭ ﻛﻨﻴﻪ ﺧﺎﺹّ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻮ ﻋﻠﻰ ﺍﺳﺖ.
🌸ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻟﺸﻬﻴﺪ، ﺍﻟﺴﻌﻴﺪ، ﺍﻟﺴﺒﻂ ﺍﻟﺜﺎﻧﻰ، ﺍلإﻣﺎﻡ ﺍﻟﺜﺎﻟﺚ، ﺍﻟﺮﺷﻴﺪ، ﺍﻟﻄﻴﺐ، ﺍﻟﻮﻓﻰ، ﺍﻟﺴﻴّﺪ، ﺍﻟﺰﻛﻰ، ﺍﻟﻤﺒﺎﺭک، ﺗﺎﺑﻊ ﻟﻤﺮﺿﺎﺕ الله ﺍﺳﺖ. (7)
🌺← ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
🌼ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺳﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ی ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ أﺳﻤﺎﺀ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ. ﺍﺳﻤﺎﺀ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺍﻯ ﺳﻔﻴﺪ ﭘﻴﭽﻴﺪ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮﻡ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻭﺭﺩ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﮔﻮﺵ ﺭﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺫﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﮔﻮﺵ ﭼﭗ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ.
🌹ﺭﻭﺯ ﺍﻭّﻝ ﻳﺎ ﻫﻔﺘﻢ ﻭﻟﺎﺩﺕ، ﺍﻣﻴﻦ ﻭﺣﻰ ﺍﻟﻬﻰ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ :
💐«ﺳﻠﺎﻡ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ ﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺴﺮ کوچک ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺷﺒﻴﺮ ﻧﺎﻡ ﺑﮕﺬﺍﺭ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﺮﺑﻰ ﺣﺴﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﭼﻮﻥ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﺴﺎﻥ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻮﺳﻰ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﺗﻢ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻰ». (8)
🌸ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻧﺎﻡ ﭘُﺮ ﻋﻈﻤﺖ «ﺣﺴﻴﻦ» ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻭّﻣﻴﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪ.
🌺ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ی ﺁﺳﻤﺎن ها ﺑﺮﺍﻯ ﻋﺮﺽ ﺗﻬﻨﻴّﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺍﻳﻦ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺎک ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺗﻌﺰﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻨﺪ.
🌼ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺭﻭﺯ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻓُﻄﺮُﺱ مَلک (9) ﻳﺎ ﺩﺭﺩﺍﺋﻴﻞ (10) ﭘﻨﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﺑُﺮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺨﺸﻴﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻗﺒﻠﻰ ﺍﺵ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ.
← ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﺶ ﺳﺎﻝ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺑﺎ ﺟﺪّ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻛﺮﻡ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻮﺩ.
🌼مدّت ﺳﻰ ﺳﺎﻝ ﺑﺎ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﻟﺎﻯ ﻣﺘّﻘﻴﺎﻥ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺟَﻤَﻞ، ﺻَﻔّﻴﻦ ﻭ ﻧﻬﺮﻭﺍﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺍﺷﺖ. (11)
◀️ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻯ ﻏﺎﺻﺒﺎﻧﻪ ﻋُﻤَﺮ، ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﻦ ﺩﻩ ﺳﺎﻟﮕﻰ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ی ﺩﻭّﻡ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﮔﻔﺖ.
اﺯ ﻣﻨﺒﺮ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺯﺩ :
«ای دروغگو ! ﺍﺯ ﻣﻨﺒﺮ ﭘﺪﺭﻡ رسول خدا صلّی الله علیه و آله ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻯ نه منبر پدرت» ! (12)
☑️ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭ ﺷﺮیک رنج های ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﺁﻟﻮﺩﻩ ی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺪﮔﻮﺋﻰ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻣﻰ ﮔﺸﺎﻳﻨﺪ.
🌺ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻧﻪ ﺷﻬﻴﺪ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺳﺮﺍﭘﺎ ﺟُﻮﺩ ﺭﺳﻴﺪ، ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻭ اذیّت ها ﻭ ﺯﺧﻢ ﺯﺑﺎن ها، ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪﻧﺪ.
🌹ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﻗﻴﻊ ﻣﺒﺎﺭک ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ی ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﻗﺎﺳﻢ ﺑﻦ ﻋﻠﺎﺀ ﻫﻤﺪﺍﻧﻰ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪ. (13)
📚 منابع :
1. ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺍﻟﻮﺭﻯ : ﺝ 1، ﺹ 420. و ... .
2. ﺍﺭﺷﺎﺩ : ﺝ 2، ﺹ 27. و ... .
3. ﺑﺤﺎﺭ ﺍلأﻧﻮﺍﺭ : ﺝ 44، ﺹ 202. الدروس الشرعیة : ج 2، ص 8.
4. تهذیب الأحکام : ج 6، ص 41. و ... .
5. دلائل الإمامة : ص 235. بحار الأنوار : ج 44، ص 202.
6. ﺍﺭﺑﻌﻴﻦ ﻣﺎﺣﻮﺯﻯ : ﺹ 368. و ... .
7. ﺑﺤﺎﺭ ﺍلأﻧﻮﺍﺭ : ﺝ 43، ﺹ 238 ـ 237. و ... .
8. امالی شیخ طوسی : ج 1، ص 367. و ... .
9. بصائر الدرجات : ص 88. و ... .
10. کمال الدین : ص 283. و ... .
11. ﺍﻟﺎﺻﺎﺑﺔ : ﺝ 2، ﺹ 69.
12. کلمات الإمام الحسین علیه السلام : ص 120 ـ 116. و ... .
13. ﻣﺼﺒﺎﺡ ﺍﻟﻤﺘﻬﺠﺪ : ﺹ 758. و ... .
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
طلبه ای که مردم یک روستا را شیعه کرد
خاطره ای شنیدنی از آیت الله وحید خراسانی
"در زمان میرزای شیرازی طلبه ای با لباس کهنه بر درخانه اش آمد و گفت میرزا را کاردارم مردم گفتند میرزا بر مجتهدین وقت ندارد آن موقع تو آمده ای و میگویی میرزا را کار دارم؟
گفت عیبی ندارد من میروم اما به میرزا بگویید فلانی آمده بود.
خبر به میرزای شیرازی رسید، ناگهان میرزا سر و پای برهنه دوید و طلبه را در آغوش گرفت
دفتردار میرزا تعجب کرد. وقتی آن طلبه رفت، میرزا گفت: دوست داشتم ثواب این همه مجتهد که تربیت کردم برای این طلبه باشد و ارزش یک کارش را به من بدهد
گفتند میرزا کار این طلبه مگر چه بوده ؟
میرزا گفت: این طلبه به یکی از دهات های سنی نشین رفت و گفت بچه هایتان را بیاورید قرآن یاد می دهم بدون پول ، سنی ها گفتند خوب است بدون پول است.
این طلبه از اول که قران یاد این بچه ها می داد بذر محبت امیرالمؤمنین(ع) را دردل این بچه ها کاشت این ها بزرگ که شدند شیعه شدند و پدرانشان را از مذهب باطل به مذهب حق راهنمایی کردند.
دیری نگذشت که این دهات تماما شیعه شد
این طلبه ۱۵ سال شب ها بر در خانه ها می رفت و یواشکی نانی که آن ها بیرون می انداختند را می خورد ۱۵ سال اینگونه زحمت کشید تا توانست یک روستا را شیعه کند ."
📚مصباح الهدی آیتالله وحید خراسانی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج