eitaa logo
علم الحدیث
12.2هزار دنبال‌کننده
77 عکس
215 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام . چند روز پیش یه کلیپ تو کانال گذاشتیم «مناظره جناب اقای حسیوند» که این مناظره را تحلیل کردیم و نکاتی ذیل آن عرض کردیم . بعضی از دوستان در مورد اون مناظره اشکال داشتند که شخص سنی دائما یک شبهه را مطرح میکرد و ممکنه است برای بچه‌های شیعه شبهه ایجاد بشود . به همین خاطر یکی از دوستان زحمت کشیدند و بحث صلح امام حسن علیه السلام را که بنده طی 6 جلسه بیان کردم«تقریبا یکسال پیش» را تنظیم کرده و انشاءالله در کانال قرار داده می‌شود برای استفاده محبین امیرالمومنین علیه السلام 💔میشه یه الهی بالرقیه بنت الحسین علیهما السلام برا من بگید لطفا💔
صلح امام حسن علیه السلام.pdf
1.3M
صلح امام حسن علیه السلام سعی کردم تمام زوایا صلح امام حسن علیه السلام رو بررسی کنم تا شبهه ای باقی نمونه. فکر کنم با خوندن این پی دی اف کل بحث صلح امام حسن علیه السلام براتون روشن بشه با تمام‌ متن های عربی ۴۰ صحفه شد ✍:فدک🌹
⚠️ مصحف فاطمی چیست و الان کجاست⁉️ ✅ پاسخ ✍...طبق روایات فراوانی نزد حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها مصحفی بوده است که در بر گیرنده برخی اخبار و حوادث آینده می باشد. چنان که امام صادق علیه السلام فرمودند: 💠 « فاطمه پس از رسول خدا هفتاد و پنج روز زنده ماند و نسبت به فقدان پدرش بسیار اندوهگین بود .جبرئیل نزد او می آمد و در سوگ پدرش او را دلداری می داد و از پدرش و جایگاه او و از آن چه پس از فاطمه در مورد ذریه او پیش خواهد آمد به او خبر می داد و علی آن ها را می نوشت .این مصحف فاطمه است» 📚الکافی ج1 ص241 🔹‌و فرمود: 👈 « در مصحف فاطمه چیزی از کتاب خدا نیست بلکه آن در بردارنده مطالبی است که پس از فوت پدر بزرگوارش بر آن حضرت القاء شده است» 📚بصائر الدرجات ص195 🔆🔅مشخصات مصحف فاطمه 📖 سلام الله علیها: 1⃣ هیچ آیه ای از قرآن در آن نیست چنان که در روایت بالا گذشت . وفرمود: 👈 « نزد ما مصحف فاطمه است که در آن چیزی از قرآن نیست» 📚بحار الانوار ج26 ص38 یا فرمود: 👈‌ « از قرآن حتی یک حرف هم در آن نیست» 📚بحار الانوار ج26 ص39 2⃣‌ هیچ گونه حلال و حرامی در آن نیست.( فقهی نیست) امام صادق علیه السلام فرمودند: 👈 « در مصحف فاطمه هیچ حکمی از حلال و حرام نیست» 📚الکافی ج1 ص240 3⃣ جبرئیل در مصحف فاطمه خبر از مقام و جایگاه و جلالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بهشت به حضرت زهراسلام الله علیها می‌داد. 📚بحار الانوار ج47 ص32 4⃣ آینده ذریه حضرت زهرا سلام الله علیها در آن بیان شده است چنان که در ادامه روایت بالا آمده است: 👈« خبر می داد او را به آنچه بعد از وی بر ذریه اش وارد می شود» 📚همان مدرک 5⃣ در مصحف فاطمه علم حوادث آینده نیز بوده است ؛ چنان که امام صادق فرمود: 👈 « اما مصحف فاطمه در آن اموری است که در آینده اتفاق خواهد افتاد» 📚بحار الانوار ج26 ص18 📚الکافی ج1 ص240 6⃣ اسماء تمام انبیاء و اوصیاء نیز در آن بوده است. 📚بحار الانوار ج47 ص32 7⃣ اسماء پادشاهان زمین و پدرانشان تا روز قیامت در آن بوده است. 📚بحار الانوار ج26 ص18 📚الکافی ج1 ص242 8⃣ مشتمل بر وصیت های حضرت زهرا سلام‌ الله علیها نیز بوده است. 📚الکافی ج1 ص241 ⬅️ نزول فرشته بر حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها نباید مایه تعجب گردد زیرا ایشان از حضرت مریم یا همسر حضرت ابراهیم کمتر نیستند که فرشتگان بر آنان نازل شده و آن ها را مخاطب قرار می دادند. 🔶ال عمران 42 🔶هود 69-73 ⬅️ وقتی حضرت مریم و همسر ابراهیم خلیل محدثه هستند و فرشتگان با آن ها صحبت می‌کنند ، فاطمه زهرا سلام الله علیها که سرور زنان جهان است سزاوار تر است که فرشتگان با او هم سخن شوند . ▪️هم اکنون نیز آن مصحف نزد امام عصر علیه السلام است ؛ چنان که امام رضا علیه السلام فرمود: 💠 « از جمله نشانه های امام آن است که مصحف فاطمه به نزد او می باشد» 📚الفقیه ج4 ص419 📚عیون الاخبار ج1 ص213 ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تمام گناهان گردن دو خلیفه غاصب🔥🔥 است 🛑قالَ الأَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‏ صلوات الله علیه: إِنَّ عَلَيْهِمَا خَطَايَا أُمَّةِ مُحَمَّدٍ. إِنَّ كُلَّ دَمٍ سُفِكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ مَالٍ يُؤْكَلُ حَرَاماً وَ فَرْجٍ يُغْشَى حَرَاماً وَ حُكْمٍ يُجَارُ فِيهِ عَلَيْهِمَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ إِثْمِ مَنْ عَمِلَ بِهِ شَيْ‏ءٌ. 🔰حضرت آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه: بر عهده آن دو نفر {دو خلیفه غاصب🔥🔥) است گناهان امّت محمّد صلی اللَّه علیه و آله. هر خونی که تا روز قیامت ریخته شود و هر مالی که به حرام خورده شود و هر زنی که به حرام تصرف شود و هر حکمی که در آن ظالمانه قضاوت شود بر عهده آن دو نفر است 👈بدون آنکه از گناه کسانی که آن را انجام داده اند چیزی کم شود. 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 921 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
🔹🔷《اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ》🔷🔹 طبق روایات، در هنگام دفن سه معصوم، قبر به صورت آماده و حفر شده مهیّا بوده است. 1⃣هنگام دفن :👇 هنگامی که امام علی(ع) شبانه به همراه گروهی از بنی‌هاشم و نزدیکان و خواص اهلبیت(ع)، جنازه مطهر حضرت فاطمه(س) را تشییع می کردند و به سمت قبرستان می بردند. در این هنگام؛ 📋《فَإِذَا هِيَ بِقَبْرٍ مَحْفُورٍ فَحَمَلُوا السَّرِيرَ إِلَيْهَا فَدَفَنُوهَا》 ♦️در آنجا با قبرى حفر شده و آماده مواجه شدند و تابوت را به سوى آن قبر بردند و جنازه را در آن دفن نمودند. 📋《فَجَلَسَ عَلِيٌّ(ع) عَلَى شَفِيرِ الْقَبْرِ فَقَالَ : يَا أَرْضُ! اسْتَوْدَعْتُكِ وَدِيعَتِي! هَذِهِ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ(ص)》 ♦️سپس حضرت(ع) بر فراز قبر نشست و فرمود : اى قبر! من امانت خود را به تو مى‏ سپارم، اين جنازه دختر رسول خدا(ص) است. 📋《فَنُودِيَ مِنْهَا يَا عَلِيُّ(ع)! أَنَا أَرْفَقُ بِهَا مِنْكَ فَارْجِعْ وَ لَا تَهْتَمَّ》 ♦️ناگاه ندايى شنيدند كه مى‏ گفت : يا على(ع)! من از تو به او مهربانترم. برگرد و مغموم و مهموم مباش! 📋《فَرَجَعَ وَ انْسَدَّ الْقَبْرُ وَ اسْتَوَى بِالْأَرْضِ》 ♦️امام على(ع) بازگشت و روی قبر را پوشانید و با زمين هم سطح نمود.(۱) 2⃣هنگام دفن :👇 امام علی(ع) در هنگام شهادت در طی وصیتی به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) فرمود : 📋《فَإِنَّكُمَا تَنْتَهِيَانِ إِلَى قَبْرٍ مَحْفُورٍ وَ لَحْدٍ مَلْحُودٍ وَ لَبِنٍ مَوْضُوعٍ فَأَلْحِدَانِي وَ أَشْرِجَا عَلَيَّ اللَّبِنَ وَ ارْفَعَا لَبِنَةً مِمَّا عِنْدَ رَأْسِي》 ♦️شما در طی حمل جنازه من، به قبری كنده شده ای به همراه سنگ لحد، خواهید رسيد. و خشتى چند برای من مهيّا شده، پس مرا در لحد گذاريد و خشت را بر روی من بچينيد.(۲) 3⃣هنگام دفن و شهدای کربلا :👇 ابن شهر آشوب می نویسد : 📋《وَ دَفَنَ‏ جُثَثَهُمْ‏ بِالطَّفِّ أَهْلُ الْغَاضِرِيَّةِ مِنْ بَنِي أَسَدٍ بَعْدَ مَا قَتَلُوهُ بِيَوْمٍ وَ كَانُوا يَجِدُونَ لِأَكْثَرِهِمْ قُبُوراً وَ يَرَوْنَ طُيُوراً بَيْضَاءَ》 ♦️ساکنان غاضریه از قبیله بنی ‌اسد پیکرهاى امام حسین(ع) و یاران ایشان را یک روز پس از شهادتشان در طَفّ به خاک سپردند و براى بیشتر آن ها قبرهاى آماده‌ اى می ‌دیدند و پرندگان سفیدى را نیز مشاهده می ‌کردند.(۳) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۲۱۴ ۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۳۴۸ ۳)مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۱۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
با سلام🙋‍♂ ➖کپی کردن احادیث به هر نحوی آزاد است‌.( چه با آیدی کانال چه بدون آیدی کانال) 🔺مهم ترویج کلام نورانی اهل البیت علیهم السلام است 🔺در ترویج کلام نورانی اهل البیت علیهم سهیم باشیم. ➖ممنون میشیم نکات و نظرات خودتان را برای ما با لینک ناشناس ارسال کنید. 👇لینک ناشناس👇 https://harfeto.timefriend.net/16485623763563 لینک مطالب مهم کانال: https://eitaa.com/mirasehadisi/1336 لینک کلیپ و مناظرات کانال علم الحدیث https://eitaa.com/mirasehadisi/1480 مقالات و کتب کانال علم الحدیث https://eitaa.com/mirasehadisi/1536
➖اذان گفتن بلال برای حضرت زهرا سلام الله علیها شیخ صدوق می نویسد : روزى فاطمه زهرا(س) فرمود : 📋《إِنِّی أَشْتَهِی أَنْ‏ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِی بِالْأَذَانِ!》 ♦️دوست دارم صداى اذان مؤذن پدرم را بشنوم. وقتی این سخن فاطمه زهرا(س) به گوش بلال رسید، بلافاصله مشغول گفتن اذان شد. هنگامى كه بلال دو مرتبه گفت : اللهُ اكبر! حضرت فاطمه(س) به یاد روزگار پدرش رسول خدا(ص) افتاد و گریست. اما زمانى كه بلال گفت : أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ(ص)! 📋《شَهَقَتْ فَاطِمَةُ(س) وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِیَ عَلَیْهَا!》 ♦️فاطمه(س) صیحه‏ اى زد و با صورت خود سقوط و غش كرد!! در این هنگام مردم به بلال گفتند : 📋《أَمْسِكْ یَا بِلَالُ! فَقَدْ فَارَقَتِ ابْنَةُ رَسُولِ اللَّهِ(ص) الدُّنْیَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ یُتِمَّهُ》 ♦️از گفتن اذان خوددارى كن! زیرا فاطمه(س) دختر پیغمبر(ص) رحلت كرد. مردم فكر كردند كه فاطمه(س) از دار دنیا رفته است! بلال اذان را تمام نكرده قطع نمود. پس از آنكه فاطمه زهرا(س) به هوش آمد به بلال فرمود : اذان را تمام كن! ولى بلال نپذیرفت و به آن حضرت(س) گفت : 📋《یَا سَیِّدَةَ النِّسْوَانِ! إِنِّی أَخْشَى عَلَیْكِ مِمَّا تُنْزِلِینَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِی بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ‏》 ♦️اى برترین زنان! من از اینكه هر گاه صداى اذان مرا مى‏ شنوى و این همه ناراحت مى‏ شوى، مى‏ ترسم. لذا حضرت فاطمه(س) بلال را معاف نمود.(۱) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} ۱)من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق، ج۳، ص۱۳۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حضرت فاطمه(ع) بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص) به فاصله کمی به پدر بزرگوارشان ملحق شدند. در این فاصله اندك تا شهادت خود حضرت(س) گریه و حزن ایشان به قدری بود، که نام ایشان جزء بکائین خمسه می باشد. امام صادق(ع) در این باره می فرماید : 📋《الْبَكَّاءُونَ خَمْسَة : آدَمُ(ع)، و يَعقُوبُ(ع)، و يُوسُفُ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) بِنتُ مُحَمَّدِِ(ص) وَ عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ(ع)! وَ أَمَّا فَاطِمَةُ(س) فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ الْمَدِینَةِ فَقَالُوا لَهَا : قَدْ آذَیْتِینَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ! إِمَّا أَنْ تَبْكِی بِاللَّیْلِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِی بِالنَّهَارِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى الْمَقَابِرِ مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِی حَتَّى تَقْضِیَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفُ》 ♦️گريه كنندگان -معروف تاريخ- پنج نفرند : آدم(ع) و يعقوب(ع) و يوسف(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) وامام سجاد(ع)! امام صادق(ع) درباره علت گريه حضرت فاطمه(س) فرمود : حضرت فاطمه(س) در فراق رسول اکرم(ص) به قدرى گریه كرد كه اهل مدینه خسته و ناراحت شده و به او گفتند : تو به واسطه كثرت گریه‏ ات ما را اذیّت مى‏ كنى! باید یا شب گریه کنی و یا روز گریان باشی! لذا حضرت زهرا(س) از مدینه خارج و به سوى قبر شهداء مى‏ رفت، وقتى ناراحتی هاى قلبى خود را با گریستن خالى مى‏ كرد، به سوى مدینه باز مى‏ گشت.(۱) اما حقیقت این است که گریه حضرت فاطمه(س) تنها براى از دست دادن پدر نبود، بلکه گریه های ایشان، مردم را به یاد وقایعی مى انداخت، که نسبت به آن بی تفاوت شده بودند و این دل حضرت فاطمه(س) را به درد می آورد، از جمله بی حرمتی و بی اعتنایی به فرمایشات رسول اکرم(ص) در مورد جانشینی امام علی(ع) و هجوم و اهانت به خانه وحی و نادیده گرفتن و حتی فراموشی واقعه غدیر و اینکه حضرت(س) به واسطه این گریه ها به نوعی درصدد اثبات حقانیت و مظلومیت امام علی(ع) بود. چون با شعار 《فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ》 این راه را پیش گرفتند. اما اینکه آیا این گریه ها موجب آزار اهل مدینه بوده است یا نه؟!! 👤علامه مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی در این باره می‏ گوید : «ما تصور نمی‏ كنیم كه گریه زهرا(س) در فراق پدرش آسایش مردم را به هم زد و موجب اعتراض آنان شد بلكه آنچه آنان را ناراحت كرد و به واكنش واداشت چیزی است كه وجود زهرا(س) در كنار قبر پدرش با حالتی از حزن و اندوه و دلتنگی و دل شكستگی برمی‏ انگیخت (یعنی) مظلومیت زهرا(س) كه بلافاصله پس از درگذشت پدرش به سراغ او آمده بود و نمایانگر حالت تحریك مداوم مردم پاك نهاد و مخلص و با ایمان و در نتیجه نابودی خطی بود كه از انجام هیچ عملی در راه رسیدن به خواسته‏ هایش فرو گذار نكرد. گریه زهرا در فراق شخص رسول خدا(ص) به اندازه گریه آن بانو در تجسم سرنوشت غمباری كه به مجرد وفات پیامبر اسلام، بر خاندان پیامبر(ص) وارد شد نبود (در واقع گریه اصلی برای اوضاع پس از رحلت پیامبر(ص) بود)»(۲) به هر حال پس از فشار حاکمان و اعتراض همسایگان، امام علی(ع) در قبرستان بقیع، اتاقى براى فاطمه زهرا(س) ساخت که (بیت الاحزان) نام گرفت. پس از آن حضرت فاطمه(س) در آن شروع به گریه نمودند؛ و به این نحو، گریه را علنی تر کردند. البته گریه حضرت(س) در خانه ی خودش تا حدودی علنی بود، چون خانه امیرمومنان(ع) به مسجد النبی(ص) چسبیده بود و درب آن به داخل مسجد باز می شد. لذا تمام اهل مسجد آن گریه های اعتراض را می شنیدند و برایشان یقین حاصل می شد که آن حضرت(س)، از ابوبکر و مردم مدینه رنجیده اند. لذا بر آنها واجب می شد که رضایت حضرتش را جلب کنند، امّا چنین نکردند. البته طبق احادیث خود اهل سنّت، ابوبکر و عمر اقدام نمودند به جلب رضایت آن حضرت(س)، ولی آن حضرت(س) رضایت ندادند که هیچ، بلکه تأکید نمودند که هیچگاه آنها را نخواهند بخشید.(۳) در روایات دیگری آمده است که حضرت فاطمه(س) پس از رسول اکرم(ص) همیشه محزون و غمگین بود و هیچگاه نخندید و آنگاه که بیمار شد، در شکایت خود به سوى خدا چنین مى گفت : 📋《يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ! بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ فَأَغِثْنِي اَللَّهُمَّ زَحْزِحْنِي عَنِ اَلنَّارِ وَ أَدْخِلْنِي اَلْجَنَّةَ وَ أَلْحِقْنِي بِأَبِي مُحَمَّدٍ(ص)》 ♦️اى خداوند زنده و پاينده، به رحمت تو پناه مى برم پس به فريادم برس! بار خدايا! مرا از آتش جهنم دور گردان و به بهشت وارد كن و مرا به پدرم رسول خدا(ص) ملحق ساز.(۴) 📚منابع : ۱)الخصال شیخ صدوق، ج۱، ص۲۷۲ ۲)مأساة الزهراء(س)، مرتضى عاملى، ج۱، ص۳۳۵ ۳)صحیح بخاری، ج۶، ص۱۴۵ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۷۸، ص۲۳۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مناظرات ( کلیپ) در کانال علم الحدیث👇 1⃣:آیا معاویه خال المومنین است https://eitaa.com/mirasehadisi/836 2⃣: یک سوال ساده از اهل سنت https://eitaa.com/mirasehadisi/823 3⃣: مناظره جوان شیعه با امام‌جمعه سراوان https://eitaa.com/mirasehadisi/803 4⃣: فرار مناظرکننده سنی از ادله کمرشکن جوان شیعه https://eitaa.com/mirasehadisi/727 5⃣: چرا اهل سنت به معاویه خال المومنین می گویند؟ https://eitaa.com/mirasehadisi/704 6⃣: امیرالمومنین علیه السلام و صدای ناقوس https://eitaa.com/mirasehadisi/639 7⃣: چرا امیرالمومنین علیه السلام به خلفاء مشورت میدادند https://eitaa.com/mirasehadisi/627 8⃣: مناظره اقای حسینوند با عالم سنی قسمت اول https://eitaa.com/mirasehadisi/1399 9⃣: مناظره اقای حسینوند قسمت دوم https://eitaa.com/mirasehadisi/1406 0⃣1⃣: پرونده حقوقی علامه امینی برای امیرالمومنین علیه السلام https://eitaa.com/mirasehadisi/1190 1⃣1⃣: شکستن کمر مبلغ اهل سنت https://eitaa.com/mirasehadisi/1053 2⃣1⃣: سخنان فوق العاده طارق المصری( عالم سنی که شیعه شد) https://eitaa.com/mirasehadisi/924
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وِری مِخ درَنه کَندم😭 دالکه فاطمه سلام الله علیها😭 مداحی لری
سلام کسی از دوستان میتونه زحمت تبادل رو برعهده بگیره انشاءالله ذیل توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشن @FadakalRafiz
امیرالمومنین سکوت نکردندفقط شمشیر نکشیدندواکنش مولا امیرالمومنین علیه السلام نسبت به جسارت خلیفه دوم 🛑فَوَثَبَ عَلِيٌّ (صلوات الله علیه) فَأَخَذَ بِتَلَابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَ الَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لَا تَدْخُلُ بَيْتِي 🔰حضرت علی (صلوات الله علیه) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی سخن پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) و وصیتی را که به او کرده بود به یاد آورد و فرمود: ای پسر صُهاک، قسم به آنکه محمّد (صلی الله علیه و آله) را به پیامبری مبعوث نمود ، اگر نبود مقدّری که از طرف خداوند گذشته و عهدی که پیامبر با من نموده است میدانستی که تو نمی توانی به خانه من داخل شوی. 📚:كتاب سليم بن قيس الهلالي،ج‏2،ص: 586 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
پاسخ به وقتی می‌رسه شروع به پمپاژ شبهه میکند یکی از شبهاتی که هر ساله بُلد میکند این شبهه است: 👈 مگر نه اینکه شجاعت و علی بن ابی طالب علیهما السلام زبان زد عام و خاص بوده و هست پس چطور امکان دارد جلوی او به همسرش و حرمت کنند ولی ایشان کاری نکند: 📣برای جواب به این شبهه ما سه دلیل برای سکوت داریم👇 🔻 جواب اول: پیامبر صلی الله علیه و اله 🔻جواب دوم: نبود اعوان و 🔻 جواب سوم : از بین رفتن واقعی. 👈انشاءالله ادله این سه قسم را به ترتیب بیان میکنیم ✍: ادمین نوشت ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
قبل از اینکه وارد بحث بشیم یه نکته عرض کنم 👈امیرالمومنین علیه السلام هیچ وقت در برابر غصب خلافت سکوت نکردند حتی در ابتداء قصد اقدام نظامی داشتند(در ادامه عرض میکنم) بلکه از ابتداء شروع به رسوا کردن غاصبین خلافت کردند 👈یا حضرت زهرا سلام الله علیها در اون مدت کوتاه که بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله در قید حیات بودند فعالیت های فراوانی در راستای رسوا کردن غاصبین داشتند ✅مبارزات حضرت فاطمه‌ زهرا(سلام الله علیها) را در مقابل غاصبان خلافت و نیز پشتیبانی و دفاع از مقام ولایت و امامت 👇 1⃣جریان فدک 2⃣عزاداری حضرت زهرا(سلام الله علیها) در فراق پیامبر اکرم(ص) 3⃣حضور حضرت(س) در پشت‌ درِ خانه و به هنگام آتش گرفتن در 4⃣اعلام نارضایتی حضرت(س) از دو خلیفه و غاصبان خلافت 5⃣وصیت حضرت(س) در مخفی بودن قبرشان 6⃣: خطبه فدکیه 7⃣: خطبه برای زنان مهاجر و انصار 8⃣:خطبه پشت در 9⃣: شبانه همراه امامین حسنین علیهما اسلام‌ در خانه مهاجرین و انصار رفتند برای احیاء غدیر 👈این ها فقط قسمتی از فعالیت های حضرت زهرا سلام‌الله علیها در طی ۷۵ یا ۹۵ روز از عمر شریف بوده است 🤔حال چه کسی سکوت کرده است؟ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اقدام نظامی امیرالمومنین علیه السلام در بحث بیعت با امیر المومنین علیه السلام ما یک کلمه داریم به اسم حلق الراس یا محلقین حلق راس به معنای تراشیدن موی سر است . 👈محلقین هم به کسانی گفته می شود که موی سر خود را تراشیده اند . دقت کنید به این جریان محلقین 🛑محمد بن إسماعيل قال حدثني الفضل بن شاذان عن ابن أبي عمير عن وهيب بن حفص عن أبي بصير عن أبي جعفر (ع) قال: جاء المهاجرون و الأنصار و غيرهم بعد ذلك إلى علي (ع) فقالوا له: أنت و الله أمير المؤمنين و أنت و الله أحق الناس و أولاهم بالنبي (ع) هلم يدك نبايعك فو الله لنموتن قدامك فقال علي (ع): إن كنتم صادقين فاغدوا غدا على محلقين فحلق علي (ع) و حلق سلمان و حلق مقداد و حلق أبو ذر و لم يحلق غيرهم ثم انصرفوا فجاءوا مرة أخرى بعد ذلك فقالوا له أنت و الله أمير المؤمنين و أنت أحق الناس و أولاهم بالنبي (ع) هلم يدك نبايعك و حلفوا فقال إن كنتم صادقين فاغدوا على محلقين فما حلق إلا هؤلاء الثلاثة. قلت: فما كان فيهم عمار؟ فقال: لا. قلت: فعمار من أهل الردة؟ فقال: إن عمارا قد قاتل مع علي عليه السلام بعد. 🔰امام باقر علیه السلام نقل میکند که مهاجرین و انصار و غیر این دو گروه نزد امیر المومنین علیه السلام امدند و گفتند که به خدا قسم امیر المومنین هستی و تو از همه مردم احق و اولی به نبی الله هستی . دستت را جلو بیاور تا با تو بیعت کنیم. و ما پیش مرگ تو هستیم . امام علی علیه السلام فرمودند . اگر شما راست می گوید . فردا حلق راس کنید{ موی سر را بتراشید} و فردا بیایید . فردا شد فقط امیر المومنین علیه السلام و سلمان و ابوذر و مقداد حلق راس کردند . و غیر اینا کسی حلق راس نکرد . دوباره همان گروه ها امدند و همان حرف های روز قبل را تکرار کردند . باز امیر المومنین علیه السلام همان شرط حلق راس را بیان فرمودند . ولی باز جزء اون عده کسی حلق راس نکرد . 📚:اختیار الرجال حدیث شماره 18 نکته👈 در این روایت به خوبی نمایان است که امیرالمومنین علیه السلام قصد اقدام نظامی را داشتند ولی شرایط اقدام نظامی مهیا نبوده است 👈چون غاصبین خلافت با چیزی بجزء اقدام نظامی حاضر به بازپس دادن حق نبودند ✍:ادمین نوشت ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
سلام اولین جواب: از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام دستور داده شده بود که سکوت کند و در برابر اتفافات بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله صبر کند 👇👇👇👇
چرائی شمشیر نکشیدن امیرالمومنین علیه السلام 🛑عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ سَأَلْتُ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ مَا كَانَ بَعْدَ إِفَاقَتِهِ ص قَالَ دَخَلَ عَلَيْهِ النِّسَاءُ يَبْكِينَ وَ ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ وَ ضَجَّ النَّاسُ بِالْبَابِ الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ قَالَ عَلِيٌّ ع فَبَيْنَا أَنَا كَذَلِكَ إِذْ نُودِيَ أَيْنَ عَلِيٌّ فَأَقْبَلْتُ حَتَّى دَخَلْتُ إِلَيْهِ فَانْكَبَبْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ لِي يَا أَخِي فَهَّمَكَ اللَّهُ وَ سَدَّدَكَ وَ وَفَّقَكَ‏ وَ أَرْشَدَكَ وَ أَعَانَكَ وَ غَفَرَ ذَنْبَكَ وَ رَفَعَ ذِكْرَكَ ثُمَّ قَالَ يَا أَخِي إِنَّ الْقَوْمَ سَيَشْغَلُهُمْ عَنِّي مَا يُرِيدُونَ مِنْ عَرَضِ الدُّنْيَا وَ هُمْ عَلَيْهِ قَادِرُونَ فَلَا يَشْغَلُكَ عَنِّي مَا شَغَلَهُمْ فَإِنَّمَا مَثَلُكَ فِي الْأُمَّةِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ نَصَبَهَا اللَّهُ عَلَماً وَ إِنَّمَا تُؤْتَى مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ وَ نَادٍ سَحِيقٍ وَ إِنَّمَا أَنْتَ الْعَلَمُ عَلَمُ الْهُدَى وَ نُورُ الدِّينِ وَ هُوَ نُورُ اللَّهِ يَا أَخِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ لَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْهِمْ بِالْوَعِيدِ وَ لَقَدْ أَخْبَرْتُ رَجُلًا رَجُلًا بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ حَقِّكَ وَ أَلْزَمَهُمْ مِنْ طَاعَتِكَ فَكُلٌّ أَجَابَ إِلَيْكَ وَ سَلَّمَ الْأَمْرَ إِلَيْكَ وَ إِنِّي لَأَعْرِفُ خِلَافَ قَوْلِهِمْ فَإِذَا قُبِضْتُ وَ فَرَغْتَ مِنْ جَمِيعِ مَا وَصَّيْتُكَ بِهِ وَ غَيَّبْتَنِي فِي قَبْرِي فَالْزَمْ بَيْتَكَ وَ اجْمَعِ الْقُرْآنَ عَلَى تَأْلِيفِهِ وَ الْفَرَائِضَ وَ الْأَحْكَامَ عَلَى تَنْزِيلِهِ ثُمَّ امْضِ ذَلِكَ عَلَى عَزَائِمِهِ وَ عَلَى مَا أَمَرْتُكَ بِهِ وَ👈 عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ مِنْهُمْ حَتَّى تَقْدَمَ عَلَي‏ 🔰امام کاظم علیه السلام می فرماید» از پدرم امام صادق علیه السلام سوال کردم پس از به هوش آمدن رسول خدا صلی الله علیه و اله چه اتفاقی افتاد؟ زن‌ها داخل شدند و شروع به گریه کردند مهاجرین و انصار جمع شدند و اظهار غم و اندوه می‌کردند امیرالمومنین علیه السلام فرمودند ناآگاه من را صدا زدند، وارد شدم و خودم را روی بدن پیامبر صلی الله علیه و اله انداختم، پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودن: برادرم این مردم مرا رها خواهند کرد و به دنیای خودشان مشغول خواهند شد ولی تو را از رسیدگی به من باز ندارد، مثل تو در بین این امت مثل کعبه است که خدا انرا نشانه قرار داده است تا از راه‌های دور نزد آن بیایند..... پس چون من از دنیا رفتم و از آنچه به تو وصیت کردم فارغ شدی و بدنم را در قبر گذاشتی، در خانه‌ات بشینو قران را آنگونه دستور داده‌ام، بر اساس واجبات و احکام و ترتیب نزول جمع آوری کن، 👈تو را به صبر در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه سلام الله علیها خواهد رسید سفارش میکنم صبر کن تا بر من وارد شوی ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
وصیت به صبر ابن عباس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که در وصیتی به امیرالمؤمنین فرمود: 🛑«يَا عَلِيُّ إِنَ‏ قُرَيْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَيْكَ وَ تَجْتَمِعُ كَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِكَ وَ قَهْرِكَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَك» 🔰ای علی! همانا قریش بعد از من بر ضد تو خواهند شد و همگی آنها بر ظلم کردن و چیره شدن بر تو اجتماع خواهند نمود، اگر یاوری داشتی با آنها نبرد کن و اگر یاوری نیافتی، دست نگه دار و خونت را حفظ کن. 📚: الغیبه شیخ طوسی، ص 193‏ این تعبیر پیامبر در کتاب های دیگر هم آمده است، به عنوان نمونه احتجاج طبرسی دارد که پیامبر فرمود: 🛑«يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِكَ وَ تَنْقُضُ عَهْدِي ... فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا تَعْهَدُ إِلَيَّ إِذَا كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ فَقَالَ إِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَبَادِرْ إِلَيْهِمْ‏ وَ جَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَكَ حَتَّى تَلْحَقَ بِي مَظْلُوماً» 🔰ای اباالحسن! همانا این امت بر ضد تو رفتار خواهند نمود و عهد مرا خواهند شکست... من گفتم: ای رسول خدا، وظیفه من در چنین شرایطی چیست؟ فرمود: اگر یاوری یافتی بر ضد آنها قیام کن و مبارزه کن و اگر یاوری پیدا نکردی دست نگه دار و خون خود را حفظ کن تا در حالی که مظلوم هستی بر من ملحق شوی. 📚: احتجاج طبرسی، ج1، ص 190 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
دومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی برای بازپس گرفتن حق خویش نکند؛ 👈نداشتن انصار و اعوان بود به گزارشات زیر دقت کنید 1⃣: أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ‏ لِي‏ عِدَّةُ أَصْحَابِ طَالُوتَ أَوْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ هُمْ أَعْدَاؤُكُمْ لَضَرَبْتُكُمْ بِالسَّيْفِ حَتَّى تَئُولُوا إِلَى الْحَق» 🔻به خدا قسم اگر من به تعداد اصحاب طالوت، یا تعداد اهل بدر، در حالی که آنها دشمن شما بودند، نیرو داشتم، حتماً با شمشیر شما را می زدم تا اینکه بر صراط مستقیم باز گردید. 📚: کافی، ج8، ص 32، ح 5 توضیح👇 در این تعبیر، حضرت قسم یاد می کند که اگر‏ به تعداد اصحاب طالوت که حدود 300 نفر بودند و یا به تعداد افراد حاضر در جنگ بدر که 313 نفر بودند، نیرو داشتم، حتماً در برابر این حکومت قیام می کردم، آنهم قیام مسلحانه و با شمشیر؛ این تعبیر حضرت خیلی واضح و روشن است. 2⃣: «وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ‏ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم» 🔺اگر من در روزی که بیعت گرفته شد برای اخوتیم (ابوبکر)، من چهل مرد فرمانبردار داشتم، حتماً با آنها نبرد می کردم. 📚:سليم ج‏2، ص667 3⃣: «يَا ابْنَ قَيْسٍ أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ‏ الَّذِي عَيَّرْتَنِي بِدُخُولِي فِي بَيْعَتِهِ أَرْبَعِينَ رَجُلًا كُلُّهُمْ عَلَى مِثْلِ بَصِيرَةِ الْأَرْبَعَةِ الَّذِينَ قَدْ وَجَدْتُ لَمَا كَفَفْتُ يَدِي وَ لَنَاهَضْتُ الْقَوْمَ وَ لَكِنْ لَمْ أَجِدْ خَامِساً فَأَمْسَكْت. قَالَ الْأَشْعَثُ فَمَنِ الْأَرْبَعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ صَفِيَّةَ قَبْلَ نَكْثِهِ بَيْعَتِي»‏ 🔺چرا همانگونه که در مقابل طلحه و زبیر و معاویه دست به شمشیر بردید، در برابر ابوبکر و عمر دست به شمشیر نبردید تا حق خود را بگیرید!؟ حضرت در پاسخ ابن قیس می فرمایند: ای پسر قیس! به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید سوگند، همانا من اگر روزی که با ابوبکر بیعت گرفته شد، بیعتی که مرا شماتت به آن بیعت کردن می کنی، اگر چهل مرد در اختیار داشتم، چهل مردی که در بصیرت همانند آن چهار نفر بودند که من یافتم؛ هرگز دست روی دست نمی گذاشتم و با آن قوم می جنگیدم و نابودشان می کردم، ولیکن نفر پنجمی نیافتم و لذا دست نگه داشتم. اشعث گفت: آن چهار نفر چه کسانی هستند ای امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: آن چهار نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند البته زبیر قبل از آنکه بیعت مرا شکست. 📚: احتجاج طبرسی، ج1، ص 449 4⃣: «خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ‏ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ‏ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ » 🔺روزی امیرالمؤمنین از مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقدار و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‏گاه حاضر نشد، 📚: الکافی ج ۸ ص ۳۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
شاید سوال پیش بیاید که وقتی تعداد زیادی آمدند و از امیرالمومنین علیه السلام درخواست کردند که ما حاضریم برای باز پس گرفتن حق شما با شما بیعت کنیم پس چرا امیرالمومنین علیه السلام با شرطی که گذاشتند مانع از کمک آنان شدند❓ مرحوم ملاصالح مازندارنی در شرح روایت 👇 خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ‏ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ‏ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ » ۱ 🔺روزی امیرالمؤمنین از خارج شد و از کنار محل نگهداری که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این ، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ذر و و بن يمان و بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‏گاه حاضر نشد، 🔺فيها نحو من ثلاثين شاة فقال و اللّه لو أن لى رجالا ينصحون للّه و لرسوله بعدد هذه الشياه) أى يكون جميع حركاتهم و سكناتهم للّه و لرسوله و موافقة للقوانين الشرعية و لا يكون لهم تعلقا بالدنيا و حياتها: ۲ 👈منظور از امیرالمومنین علیه السلام کسانی بودند که تمام حرکات و سکنات آنان برای رضایت الله و رسول خدا باشند و موافق شرعی و نزد آنان تعلق به دنیا و جان نباشدقسمت دوم حرف مرحوم ملا صالح: 🛑على أن لا يفروا عند القتال و ان قتلوا ۳ 🔰 کسانی باشند که از جنگ فرار نکند اگرچه کشته شوند روایت دوم: وقتی عده‌ای نزد امام رضا امدند و گفتند ما شما هستیم امام رضا علیه السلام به آنان فرمودند : 🛑وَيْحَكُمْ إِنَّمَا شِيعَتُهُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ سَلْمَانُ وَ أبي [أَبُو] ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ، الَّذِينَ لَمْ يُخَالِفُوا شَيْئاً مِنْ أَوَامِرِهِ، وَ لَمْ يَرْتَكِبُوا شَيْئاً مِنْ [فُنُونِ‏] زَوَاجِرِهِ.۴ 🔰وای بر شما شیعه یعنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام و و ابوذر و و و بن ابی بکر که در هیچ امری با امیرالمومنین علیه السلام مخالفت نکردند و هیچ کاری انجام ندادند که مخالف نظر امیرالمومنین علیه السلام باشد 📚:منابع ۱:الکافی ج ۸ ص ۳۳ ۲و ۳:شرح الکافی ج۱۱ص۲۸۱ ۴: تفسیر امام عسکری علیه السلام ص ۳۱۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی نکند 👈ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از بین رفتن اسلام و برگشتن ) «وأیم اللَّهِ لَوْلا مَخَافَةُ الْفُرْقَةِ وَ أَنْ يَعُودَ الْكُفْرُ وَ يَبُوءَ الدِّينُ لِغَيْرِنَا، فَصَبَرْنَا عَلَى بَعْضِ الأَلَمِ، ثُمَّ لَمْ نَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلا خَيْرًا»۱ 🔻قسم به خدا اگر ترس بین اسلامی نبود، و این که کفر دوباره بازگردد و دین اسلام نابود شود، حتماً حکومت را تغییر می دادم؛ ولی به بعضی دردها صبر کردم و به حمد خدا از این صبرم جز خیر چیزی ندیدم. یعنی عین همان حرفی که حضرت هارون به حضرت موسی گفت: ‏👇 إِنِّي خَشيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَني‏ إِسْرائيلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلي۲ 🔻گفت: اى فرزند مادرم! ريش و سر مرا مگير!، من ترسيدم بگويى تو ميان بنى اسرائيل تفرقه انداختى و سفارش مرا به كار نبستى. حدیث دوم👇 يَا ابْنَ السَّوْدَاءِ، أَمَّا حَقِّي فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ يَرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِينِهِمْ،۳ 🔻امیرالمومنین علیه السلام خطاب به بن الخطاب فرمودند: ای فرزند بردگان سیاه چهره! من اگر از حق خلافتم گذشتم به این سبب بود که مامور به بودم تا مردم کلا از دین نشوند 📚:منابع: ۱: الإستیعاب، ج2، ص 497 ۲:سوره طه94 ‏ ۳:دلائل الامامه ص ۱۳۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی نکند 👈ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از
بالاتر عرض کردیم که امیرالمومنین علیه السلام از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله مامور به صبر بوده است دلیل امر به صبر نیز👈نداشتن یار و یاور برای باز پس گرفتن حق خویش بود حال شما فرض کنید👈امیرالمومنین علیه السلام هیچ یار و یاوری ندارد الا ۳ یا ۴ نفر و با این ۳ یا ۴ نفر بر ضد اهل سقیفه قیام کند. چه اتفاقی می افتد؟ اهل سقیفه به عنوان مخل امنیت جامعه دست به کشتار بنی هاشم و طرفداران بنی هاشم می زند و دیگر امام و امامتی باقی نمی مانند 👈لذا بهترین راه پیش گرفتن صبر و نگه داشتن یاران اندک هست تا اسلام واقعی از بین نرود ✍:فدک...
🔥 بن ابی سفیان🔥 در تمام مراحل حضور فعال داشت 👈در پیامبر 👈در اجتناع و سری با و 👈در به خانه امیرالمومنین علیه السلام 👇 👈و بعدا هم از طرف عمر به خلافت رسید معاویه نماد و بُنیه تفکر اهل سقیفه است ⬅️الان هدف اهل سقیفه رو از زبان معاویه بشنوید⬇️ پسر مغیره می گوید شبی پدرم از نزد معاویه بازگشت اما او را بسیار ناراحت دیدم وقتی علت را جویا شدم پدرم گفت: من معاویه را بی دین می دانستم اما نه تا این اندازه. . 👈شبی با معاویه تنها بودیم و کسی هم با ما نبود به او گفتم تو خلیفه هستی و هیچ قدرت و نیرویی در مقابله با تو نیست و عنان کار را به دست داری .چرا آل ابی طالب و بنی هاشم را این گونه آزار و اذیت میکنی؟ کمی از سختی و ناراحتی آنان کم کن. معاویه با خشم رو به من کرد و گفت تو خیا می کنی ما به نتیجه رسیده ایم؟ اوضاع آن گونه که ما می خواهیم نیست👈. برادر ما ابوبکر به خلافت نرسید و او نتوانست کاری از پیش ببرد عمر نیز چنین بود. به خلافت رسید و او نتوانست کاری از پیس ببرد اما مردم او را کشتند 👈ولی کار بنی هاشم هنوز تمام نشده است {مگر نمی بینی} هر روز پنج نوبت در منازه ها " اشهد ان محمدا رسول الله بلند می شود بخدا می خوام این نام را بمیرانم و از بین ببرم 📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏5، ص: 129