eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
82 عکس
240 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام کسی از دوستان میتونه زحمت تبادل رو برعهده بگیره انشاءالله ذیل توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشن @FadakalRafiz
امیرالمومنین سکوت نکردندفقط شمشیر نکشیدندواکنش مولا امیرالمومنین علیه السلام نسبت به جسارت خلیفه دوم 🛑فَوَثَبَ عَلِيٌّ (صلوات الله علیه) فَأَخَذَ بِتَلَابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَ الَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لَا تَدْخُلُ بَيْتِي 🔰حضرت علی (صلوات الله علیه) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی سخن پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) و وصیتی را که به او کرده بود به یاد آورد و فرمود: ای پسر صُهاک، قسم به آنکه محمّد (صلی الله علیه و آله) را به پیامبری مبعوث نمود ، اگر نبود مقدّری که از طرف خداوند گذشته و عهدی که پیامبر با من نموده است میدانستی که تو نمی توانی به خانه من داخل شوی. 📚:كتاب سليم بن قيس الهلالي،ج‏2،ص: 586 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
پاسخ به وقتی می‌رسه شروع به پمپاژ شبهه میکند یکی از شبهاتی که هر ساله بُلد میکند این شبهه است: 👈 مگر نه اینکه شجاعت و علی بن ابی طالب علیهما السلام زبان زد عام و خاص بوده و هست پس چطور امکان دارد جلوی او به همسرش و حرمت کنند ولی ایشان کاری نکند: 📣برای جواب به این شبهه ما سه دلیل برای سکوت داریم👇 🔻 جواب اول: پیامبر صلی الله علیه و اله 🔻جواب دوم: نبود اعوان و 🔻 جواب سوم : از بین رفتن واقعی. 👈انشاءالله ادله این سه قسم را به ترتیب بیان میکنیم ✍: ادمین نوشت ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
قبل از اینکه وارد بحث بشیم یه نکته عرض کنم 👈امیرالمومنین علیه السلام هیچ وقت در برابر غصب خلافت سکوت نکردند حتی در ابتداء قصد اقدام نظامی داشتند(در ادامه عرض میکنم) بلکه از ابتداء شروع به رسوا کردن غاصبین خلافت کردند 👈یا حضرت زهرا سلام الله علیها در اون مدت کوتاه که بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله در قید حیات بودند فعالیت های فراوانی در راستای رسوا کردن غاصبین داشتند ✅مبارزات حضرت فاطمه‌ زهرا(سلام الله علیها) را در مقابل غاصبان خلافت و نیز پشتیبانی و دفاع از مقام ولایت و امامت 👇 1⃣جریان فدک 2⃣عزاداری حضرت زهرا(سلام الله علیها) در فراق پیامبر اکرم(ص) 3⃣حضور حضرت(س) در پشت‌ درِ خانه و به هنگام آتش گرفتن در 4⃣اعلام نارضایتی حضرت(س) از دو خلیفه و غاصبان خلافت 5⃣وصیت حضرت(س) در مخفی بودن قبرشان 6⃣: خطبه فدکیه 7⃣: خطبه برای زنان مهاجر و انصار 8⃣:خطبه پشت در 9⃣: شبانه همراه امامین حسنین علیهما اسلام‌ در خانه مهاجرین و انصار رفتند برای احیاء غدیر 👈این ها فقط قسمتی از فعالیت های حضرت زهرا سلام‌الله علیها در طی ۷۵ یا ۹۵ روز از عمر شریف بوده است 🤔حال چه کسی سکوت کرده است؟ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اقدام نظامی امیرالمومنین علیه السلام در بحث بیعت با امیر المومنین علیه السلام ما یک کلمه داریم به اسم حلق الراس یا محلقین حلق راس به معنای تراشیدن موی سر است . 👈محلقین هم به کسانی گفته می شود که موی سر خود را تراشیده اند . دقت کنید به این جریان محلقین 🛑محمد بن إسماعيل قال حدثني الفضل بن شاذان عن ابن أبي عمير عن وهيب بن حفص عن أبي بصير عن أبي جعفر (ع) قال: جاء المهاجرون و الأنصار و غيرهم بعد ذلك إلى علي (ع) فقالوا له: أنت و الله أمير المؤمنين و أنت و الله أحق الناس و أولاهم بالنبي (ع) هلم يدك نبايعك فو الله لنموتن قدامك فقال علي (ع): إن كنتم صادقين فاغدوا غدا على محلقين فحلق علي (ع) و حلق سلمان و حلق مقداد و حلق أبو ذر و لم يحلق غيرهم ثم انصرفوا فجاءوا مرة أخرى بعد ذلك فقالوا له أنت و الله أمير المؤمنين و أنت أحق الناس و أولاهم بالنبي (ع) هلم يدك نبايعك و حلفوا فقال إن كنتم صادقين فاغدوا على محلقين فما حلق إلا هؤلاء الثلاثة. قلت: فما كان فيهم عمار؟ فقال: لا. قلت: فعمار من أهل الردة؟ فقال: إن عمارا قد قاتل مع علي عليه السلام بعد. 🔰امام باقر علیه السلام نقل میکند که مهاجرین و انصار و غیر این دو گروه نزد امیر المومنین علیه السلام امدند و گفتند که به خدا قسم امیر المومنین هستی و تو از همه مردم احق و اولی به نبی الله هستی . دستت را جلو بیاور تا با تو بیعت کنیم. و ما پیش مرگ تو هستیم . امام علی علیه السلام فرمودند . اگر شما راست می گوید . فردا حلق راس کنید{ موی سر را بتراشید} و فردا بیایید . فردا شد فقط امیر المومنین علیه السلام و سلمان و ابوذر و مقداد حلق راس کردند . و غیر اینا کسی حلق راس نکرد . دوباره همان گروه ها امدند و همان حرف های روز قبل را تکرار کردند . باز امیر المومنین علیه السلام همان شرط حلق راس را بیان فرمودند . ولی باز جزء اون عده کسی حلق راس نکرد . 📚:اختیار الرجال حدیث شماره 18 نکته👈 در این روایت به خوبی نمایان است که امیرالمومنین علیه السلام قصد اقدام نظامی را داشتند ولی شرایط اقدام نظامی مهیا نبوده است 👈چون غاصبین خلافت با چیزی بجزء اقدام نظامی حاضر به بازپس دادن حق نبودند ✍:ادمین نوشت ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
سلام اولین جواب: از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام دستور داده شده بود که سکوت کند و در برابر اتفافات بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله صبر کند 👇👇👇👇
چرائی شمشیر نکشیدن امیرالمومنین علیه السلام 🛑عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ سَأَلْتُ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ مَا كَانَ بَعْدَ إِفَاقَتِهِ ص قَالَ دَخَلَ عَلَيْهِ النِّسَاءُ يَبْكِينَ وَ ارْتَفَعَتِ الْأَصْوَاتُ وَ ضَجَّ النَّاسُ بِالْبَابِ الْمُهَاجِرُونَ وَ الْأَنْصَارُ قَالَ عَلِيٌّ ع فَبَيْنَا أَنَا كَذَلِكَ إِذْ نُودِيَ أَيْنَ عَلِيٌّ فَأَقْبَلْتُ حَتَّى دَخَلْتُ إِلَيْهِ فَانْكَبَبْتُ عَلَيْهِ فَقَالَ لِي يَا أَخِي فَهَّمَكَ اللَّهُ وَ سَدَّدَكَ وَ وَفَّقَكَ‏ وَ أَرْشَدَكَ وَ أَعَانَكَ وَ غَفَرَ ذَنْبَكَ وَ رَفَعَ ذِكْرَكَ ثُمَّ قَالَ يَا أَخِي إِنَّ الْقَوْمَ سَيَشْغَلُهُمْ عَنِّي مَا يُرِيدُونَ مِنْ عَرَضِ الدُّنْيَا وَ هُمْ عَلَيْهِ قَادِرُونَ فَلَا يَشْغَلُكَ عَنِّي مَا شَغَلَهُمْ فَإِنَّمَا مَثَلُكَ فِي الْأُمَّةِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ نَصَبَهَا اللَّهُ عَلَماً وَ إِنَّمَا تُؤْتَى مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ وَ نَادٍ سَحِيقٍ وَ إِنَّمَا أَنْتَ الْعَلَمُ عَلَمُ الْهُدَى وَ نُورُ الدِّينِ وَ هُوَ نُورُ اللَّهِ يَا أَخِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ لَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْهِمْ بِالْوَعِيدِ وَ لَقَدْ أَخْبَرْتُ رَجُلًا رَجُلًا بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ حَقِّكَ وَ أَلْزَمَهُمْ مِنْ طَاعَتِكَ فَكُلٌّ أَجَابَ إِلَيْكَ وَ سَلَّمَ الْأَمْرَ إِلَيْكَ وَ إِنِّي لَأَعْرِفُ خِلَافَ قَوْلِهِمْ فَإِذَا قُبِضْتُ وَ فَرَغْتَ مِنْ جَمِيعِ مَا وَصَّيْتُكَ بِهِ وَ غَيَّبْتَنِي فِي قَبْرِي فَالْزَمْ بَيْتَكَ وَ اجْمَعِ الْقُرْآنَ عَلَى تَأْلِيفِهِ وَ الْفَرَائِضَ وَ الْأَحْكَامَ عَلَى تَنْزِيلِهِ ثُمَّ امْضِ ذَلِكَ عَلَى عَزَائِمِهِ وَ عَلَى مَا أَمَرْتُكَ بِهِ وَ👈 عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ مِنْهُمْ حَتَّى تَقْدَمَ عَلَي‏ 🔰امام کاظم علیه السلام می فرماید» از پدرم امام صادق علیه السلام سوال کردم پس از به هوش آمدن رسول خدا صلی الله علیه و اله چه اتفاقی افتاد؟ زن‌ها داخل شدند و شروع به گریه کردند مهاجرین و انصار جمع شدند و اظهار غم و اندوه می‌کردند امیرالمومنین علیه السلام فرمودند ناآگاه من را صدا زدند، وارد شدم و خودم را روی بدن پیامبر صلی الله علیه و اله انداختم، پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودن: برادرم این مردم مرا رها خواهند کرد و به دنیای خودشان مشغول خواهند شد ولی تو را از رسیدگی به من باز ندارد، مثل تو در بین این امت مثل کعبه است که خدا انرا نشانه قرار داده است تا از راه‌های دور نزد آن بیایند..... پس چون من از دنیا رفتم و از آنچه به تو وصیت کردم فارغ شدی و بدنم را در قبر گذاشتی، در خانه‌ات بشینو قران را آنگونه دستور داده‌ام، بر اساس واجبات و احکام و ترتیب نزول جمع آوری کن، 👈تو را به صبر در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه سلام الله علیها خواهد رسید سفارش میکنم صبر کن تا بر من وارد شوی ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
وصیت به صبر ابن عباس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که در وصیتی به امیرالمؤمنین فرمود: 🛑«يَا عَلِيُّ إِنَ‏ قُرَيْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَيْكَ وَ تَجْتَمِعُ كَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِكَ وَ قَهْرِكَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَك» 🔰ای علی! همانا قریش بعد از من بر ضد تو خواهند شد و همگی آنها بر ظلم کردن و چیره شدن بر تو اجتماع خواهند نمود، اگر یاوری داشتی با آنها نبرد کن و اگر یاوری نیافتی، دست نگه دار و خونت را حفظ کن. 📚: الغیبه شیخ طوسی، ص 193‏ این تعبیر پیامبر در کتاب های دیگر هم آمده است، به عنوان نمونه احتجاج طبرسی دارد که پیامبر فرمود: 🛑«يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِكَ وَ تَنْقُضُ عَهْدِي ... فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا تَعْهَدُ إِلَيَّ إِذَا كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ فَقَالَ إِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَبَادِرْ إِلَيْهِمْ‏ وَ جَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَكَ حَتَّى تَلْحَقَ بِي مَظْلُوماً» 🔰ای اباالحسن! همانا این امت بر ضد تو رفتار خواهند نمود و عهد مرا خواهند شکست... من گفتم: ای رسول خدا، وظیفه من در چنین شرایطی چیست؟ فرمود: اگر یاوری یافتی بر ضد آنها قیام کن و مبارزه کن و اگر یاوری پیدا نکردی دست نگه دار و خون خود را حفظ کن تا در حالی که مظلوم هستی بر من ملحق شوی. 📚: احتجاج طبرسی، ج1، ص 190 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
دومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی برای بازپس گرفتن حق خویش نکند؛ 👈نداشتن انصار و اعوان بود به گزارشات زیر دقت کنید 1⃣: أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ‏ لِي‏ عِدَّةُ أَصْحَابِ طَالُوتَ أَوْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ هُمْ أَعْدَاؤُكُمْ لَضَرَبْتُكُمْ بِالسَّيْفِ حَتَّى تَئُولُوا إِلَى الْحَق» 🔻به خدا قسم اگر من به تعداد اصحاب طالوت، یا تعداد اهل بدر، در حالی که آنها دشمن شما بودند، نیرو داشتم، حتماً با شمشیر شما را می زدم تا اینکه بر صراط مستقیم باز گردید. 📚: کافی، ج8، ص 32، ح 5 توضیح👇 در این تعبیر، حضرت قسم یاد می کند که اگر‏ به تعداد اصحاب طالوت که حدود 300 نفر بودند و یا به تعداد افراد حاضر در جنگ بدر که 313 نفر بودند، نیرو داشتم، حتماً در برابر این حکومت قیام می کردم، آنهم قیام مسلحانه و با شمشیر؛ این تعبیر حضرت خیلی واضح و روشن است. 2⃣: «وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ‏ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم» 🔺اگر من در روزی که بیعت گرفته شد برای اخوتیم (ابوبکر)، من چهل مرد فرمانبردار داشتم، حتماً با آنها نبرد می کردم. 📚:سليم ج‏2، ص667 3⃣: «يَا ابْنَ قَيْسٍ أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ‏ الَّذِي عَيَّرْتَنِي بِدُخُولِي فِي بَيْعَتِهِ أَرْبَعِينَ رَجُلًا كُلُّهُمْ عَلَى مِثْلِ بَصِيرَةِ الْأَرْبَعَةِ الَّذِينَ قَدْ وَجَدْتُ لَمَا كَفَفْتُ يَدِي وَ لَنَاهَضْتُ الْقَوْمَ وَ لَكِنْ لَمْ أَجِدْ خَامِساً فَأَمْسَكْت. قَالَ الْأَشْعَثُ فَمَنِ الْأَرْبَعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ صَفِيَّةَ قَبْلَ نَكْثِهِ بَيْعَتِي»‏ 🔺چرا همانگونه که در مقابل طلحه و زبیر و معاویه دست به شمشیر بردید، در برابر ابوبکر و عمر دست به شمشیر نبردید تا حق خود را بگیرید!؟ حضرت در پاسخ ابن قیس می فرمایند: ای پسر قیس! به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید سوگند، همانا من اگر روزی که با ابوبکر بیعت گرفته شد، بیعتی که مرا شماتت به آن بیعت کردن می کنی، اگر چهل مرد در اختیار داشتم، چهل مردی که در بصیرت همانند آن چهار نفر بودند که من یافتم؛ هرگز دست روی دست نمی گذاشتم و با آن قوم می جنگیدم و نابودشان می کردم، ولیکن نفر پنجمی نیافتم و لذا دست نگه داشتم. اشعث گفت: آن چهار نفر چه کسانی هستند ای امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: آن چهار نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند البته زبیر قبل از آنکه بیعت مرا شکست. 📚: احتجاج طبرسی، ج1، ص 449 4⃣: «خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ‏ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ‏ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ » 🔺روزی امیرالمؤمنین از مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقدار و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‏گاه حاضر نشد، 📚: الکافی ج ۸ ص ۳۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
شاید سوال پیش بیاید که وقتی تعداد زیادی آمدند و از امیرالمومنین علیه السلام درخواست کردند که ما حاضریم برای باز پس گرفتن حق شما با شما بیعت کنیم پس چرا امیرالمومنین علیه السلام با شرطی که گذاشتند مانع از کمک آنان شدند❓ مرحوم ملاصالح مازندارنی در شرح روایت 👇 خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ‏ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ‏ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ » ۱ 🔺روزی امیرالمؤمنین از خارج شد و از کنار محل نگهداری که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این ، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ذر و و بن يمان و بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعده‏گاه حاضر نشد، 🔺فيها نحو من ثلاثين شاة فقال و اللّه لو أن لى رجالا ينصحون للّه و لرسوله بعدد هذه الشياه) أى يكون جميع حركاتهم و سكناتهم للّه و لرسوله و موافقة للقوانين الشرعية و لا يكون لهم تعلقا بالدنيا و حياتها: ۲ 👈منظور از امیرالمومنین علیه السلام کسانی بودند که تمام حرکات و سکنات آنان برای رضایت الله و رسول خدا باشند و موافق شرعی و نزد آنان تعلق به دنیا و جان نباشدقسمت دوم حرف مرحوم ملا صالح: 🛑على أن لا يفروا عند القتال و ان قتلوا ۳ 🔰 کسانی باشند که از جنگ فرار نکند اگرچه کشته شوند روایت دوم: وقتی عده‌ای نزد امام رضا امدند و گفتند ما شما هستیم امام رضا علیه السلام به آنان فرمودند : 🛑وَيْحَكُمْ إِنَّمَا شِيعَتُهُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ سَلْمَانُ وَ أبي [أَبُو] ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ، الَّذِينَ لَمْ يُخَالِفُوا شَيْئاً مِنْ أَوَامِرِهِ، وَ لَمْ يَرْتَكِبُوا شَيْئاً مِنْ [فُنُونِ‏] زَوَاجِرِهِ.۴ 🔰وای بر شما شیعه یعنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام و و ابوذر و و و بن ابی بکر که در هیچ امری با امیرالمومنین علیه السلام مخالفت نکردند و هیچ کاری انجام ندادند که مخالف نظر امیرالمومنین علیه السلام باشد 📚:منابع ۱:الکافی ج ۸ ص ۳۳ ۲و ۳:شرح الکافی ج۱۱ص۲۸۱ ۴: تفسیر امام عسکری علیه السلام ص ۳۱۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی نکند 👈ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از بین رفتن اسلام و برگشتن ) «وأیم اللَّهِ لَوْلا مَخَافَةُ الْفُرْقَةِ وَ أَنْ يَعُودَ الْكُفْرُ وَ يَبُوءَ الدِّينُ لِغَيْرِنَا، فَصَبَرْنَا عَلَى بَعْضِ الأَلَمِ، ثُمَّ لَمْ نَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلا خَيْرًا»۱ 🔻قسم به خدا اگر ترس بین اسلامی نبود، و این که کفر دوباره بازگردد و دین اسلام نابود شود، حتماً حکومت را تغییر می دادم؛ ولی به بعضی دردها صبر کردم و به حمد خدا از این صبرم جز خیر چیزی ندیدم. یعنی عین همان حرفی که حضرت هارون به حضرت موسی گفت: ‏👇 إِنِّي خَشيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَني‏ إِسْرائيلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلي۲ 🔻گفت: اى فرزند مادرم! ريش و سر مرا مگير!، من ترسيدم بگويى تو ميان بنى اسرائيل تفرقه انداختى و سفارش مرا به كار نبستى. حدیث دوم👇 يَا ابْنَ السَّوْدَاءِ، أَمَّا حَقِّي فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ يَرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِينِهِمْ،۳ 🔻امیرالمومنین علیه السلام خطاب به بن الخطاب فرمودند: ای فرزند بردگان سیاه چهره! من اگر از حق خلافتم گذشتم به این سبب بود که مامور به بودم تا مردم کلا از دین نشوند 📚:منابع: ۱: الإستیعاب، ج2، ص 497 ۲:سوره طه94 ‏ ۳:دلائل الامامه ص ۱۳۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi