سلام وقت بخیر پاسخ به سوالات لینک ناشناس
سوال اول
سلام علیکم چرا در کتاب مفاتیح شیخ عباس قمی وفات حضرت خانم بیان شده ؟آیا اصل نسخه این کتاب همین مبوده یا مترجمین تغییر دادن ؟
جواب
اگر منظورتان این قسمت از مفاتیح مرحوم شیخ عباس است
کلیات مفاتیح الجنان - قمی، شیخ عباس - کتابخانه مدرسه فقاهت
https://lib.eshia.ir/10376/1/297/%D8%B2%D9%88%D8%AC%D8%A9_%D9%88%D8%B5%DB%8C_%D9%86%D8%A8%DB%8C%DA%A9
باید عرض کنم که وفات یک کلمه اعم است یعنی هم دلالت بر شهادت میکند و هم دلالت بر مرگ طبیعی
به این روایت دقت کنید
👈وَ كَانَ وَفَاةُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَبْلَ اَلْفَجْرِ لَيْلَةَ اَلْجُمُعَةِ /بحار ج ۴۲ ص ۲۲۷
وفات امیرالمومنین علیه السلام قبل از فجر روز جمعه بوده است.
👈با اینکه یقینا امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسیده است ولی از لفظ وفات استفاده شدهچون وفات اعم از مرگ طبیعی و مرگ با شهادت است
سوال دوم:
اولا کی گفته طلب مرگ اشتباهه میشه گفت چون پیامبر ص به حضرت زهرا س فرموده بودن اولین کسی که به من ملحق میشه در اون عالم شمایی، این دعا برای شوق دیدار پیامبر ص باشه. یا اینکه بخاطر ظلم هایی که به حضرت شد منظورشون اینه که من رو از دست اینا بگیر(از این نعمت محروم کن) ثانیا نظر خیلیا اینه که روایات تاریخی سند نمی خواد یعنی اگر خبر سند دار هم داشتیم نمی تونیم بگیم حتما فلان واقعه رخ داده و اگر هم خبر سند نداشت نمیشه گفت که حتما رخ نداده. معمولا میگن فلان گزارش تاریخی این قضیه رو نقل می کنه ثالثا خود علامه مجلسی میگن من این روایتو در بعضی از کتب دیدم ایشون که دروغ نمیگه پس در بعض کتب بوده اما خودشونم نمیگن معتبره و فقط به عنوان یک گزارش تاریخی نقل می کنن
جواب
ما پیرو احادیث آل الله علیهم السلام هستیم.وقتی حدیث بودن اللهم عجل وفاتی محرز نشده است بحثی باقی نمی ماند🌺
سوال سوم
در مورد غصب فدک و گزارش تاریخی پیرزنی بود که در کانال عرض کردیم
چون هم مستشکل گفتند پیام را پخش نکنم و هم جواب مفصلی دارد لذا انشاءالله طی پست به این سوال پاسخ خواهم داد
↲ لینڪناشناس
https://harfeto.timefriend.net/16485623763563
ࢪَحِمَاللَّہعَبـْداًأَحیَاأَمْࢪَنـا🌿-
۷ دی ۱۴۰۱
➖چرا خلیفه اول فدک را پس نداد❓
🛑سألت علي بن الفارقي مدرس المدرسة الغربية ببغداد فقلت له أ كانت فاطمة صادقة قال نعم قلت فلم لم يدفع إليها أبو بكر فدك و هي عنده صادقة فتبسم ثم قال كلاما لطيفا مستحسنا مع ناموسه و حرمته و قلة دعابته قال لو أعطاها اليوم فدك بمجرد دعواها لجاءت إليه غدا و ادعت لزوجها الخلافة و زحزحته عن مقامه و لم يكن يمكنه الاعتذار و الموافقة بشيء لأنه يكون قد أسجل على نفسه أنها صادقة فيها تدعي كائنا ما كان من غير حاجة إلى بينة و لا شهود
🔰ابن ابی الحدید نقل میکند: از علی بن فارقی؛ مدرس و استاد مدرسه غریّبه در شهر بغداد پرسیدم:
آیا فاطمه(در ادعای خویش در ماجرای فدک) صادق بود❓
علی بن فارقی پاسخ داد: آری
گفتم: پس چگونه است که ابوبکر فدک را پس نداد در حالی که می دانست او راستگو می باشد❓
استاد لبخندی زد و سخن لطیفی گفت:
👈اگر آن روز ابوبکر به محض ادعای حضرت فاطمه سلام الله علیها فدک را پس می داد(و به راستگویی وی اعتراف می کرد) حضرت فاطمه سلام الله علیها فردا(روزی) می آمد و خلافت همسرش را مطرح می کرد👉 و ابوبکر را از مقامش دور میکرد و ابوبکر نیز در عدم قبول گفتار او عذر و بهانه ای نداشت؛ زیرا خودش از قبل؛ به صداقت آن بانو اعتراف کرده و بدون گواه و بیّنه ادّعای وی را پذیرفته بود
#حجاب
#امام_زمان
#تخریب_چی
#فاطمیه
#جان_فدا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۷ دی ۱۴۰۱
➖بدعتهای خلفاء غاصب
➖به چند مورد از این بدعتها اشاره میکنیم 👇
1⃣: جا به جا کردن مقام ابراهیم از کنار کعبه توسط خلیفه غاصب دوم⬇️
1:هو (عمر) الّذی اخّر المقام الی موضعه الیوم و کان ملصقاً بالبیت.۱
🔺عمر بود که مقام را به عقب کشید و در محل کنونی قرار داد و قبلًا چسبیده به کعبه بود
۲:َ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى إِبْرَاهِيمَ ع أَنْ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ أَخَذَ الْحَجَرَ الَّذِي فِيهِ أَثَرُ قَدَمَيْهِ وَ هُوَ الْمَقَامُ فَوَضَعَهُ بِحِذَاءِ الْبَيْتِ لَاصِقاً بِالْبَيْتِ بِحِيَالِ الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ ثُمَّ قَامَ عَلَيْهِ فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَلَمَّا تَكَلَّمَ بِالْكَلَامِ لَمْ يَحْتَمِلْهُ الْحَجَرُ فَغَرِقَتْ رِجْلَاهُ فِيهِ فَقَلَعَ إِبْرَاهِيمُ ع رِجْلَيْهِ مِنَ الْحَجَرِ قَلْعاً فَلَمَّا كَثُرَ النَّاسُ وَ صَارُوا إِلَى الشَّرِّ وَ الْبَلَاءِ ازْدَحَمُوا عَلَيْهِ فَرَأَوْا أَنْ يَضَعُوهُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ لِيَخْلُوَ الْمَطَافُ لِمَنْ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ فَلَمَّا بَعَثَ اللَّهُ تَعَالَى مُحَمَّداً ص رَدَّهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ فِيهِ إِبْرَاهِيمُ ع فَمَا زَالَ فِيهِ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فِي زَمَنِ أَبِي بَكْرٍ وَ أَوَّلِ وِلَايَةِ عُمَرَ ثُمَّ قَالَ عُمَرُ قَدِ ازْدَحَمَ النَّاسُ عَلَى هَذَا الْمَقَامِ فَأَيُّكُمْ يَعْرِفُ مَوْضِعَهُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ أَنَا أَخَذْتُ قَدْرَهُ بِقَدَرٍ قَالَ وَ الْقَدَرُ عِنْدَكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَائْتِ بِهِ فَجَاءَ بِهِ فَأَمَرَ بِالْمَقَامِ فَحُمِلَ وَ رُدَّ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ السَّاعَةَ. 2
🔰 حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام.
يا از عمّار، از سليمان بن خالد، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام، آن حضرت فرمودند:
وقتى خداوند تعالى به ابراهيم عليه السّلام وحى فرمود كه به مردم اعلام حج نمايند، آن حضرت سنگى را كه در آن اثر دو قدمش بود يعنى مقام را برداشت و آن را محاذى بيت و چسبيده به آن در مقابل آن مكانى كه فعلا در آن هست قرار داد و سپس روى آن ايستاد و با صداى بلند امر خداوند را به مردم ابلاغ كرد و ايشان را به حج دعوت فرمود و وقتى شروع به سخن گفتن نمود سنگ تحمّل نياورد و پاهاى آن حضرت در سنگ فرو رفت، ابراهيم عليه السّلام دو پاى خود را از سنگ بيرون كشيد و وقتى مردم نفراتشان انبوه شد و آماده شدند براى انجام اعمال مشقّت بار و رنج آور حج اطراف سنگ ازدحام و اجتماع كردند، آنها رأيشان بر اين قرار گرفت كه سنگ را در همين جايى كه امروزه در آن هست قرار دهند تا بدين ترتيب مطاف و محل طواف براى كسانى كه اطراف بيت دور مىزنند خالى از مانع باشد بارى پس از آنكه حق تعالى حضرت پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله را مبعوث فرمود و نيز در زمان ابو بكر و ابتداء حكومت عمر سنگ همچنان در مطاف بود ولى بعدا عمر گفت:
مردم بر اين مقام اجتماع كردهاند اينك از شما مىپرسم كه كداميك از شما جايگاه اين سنگ را در زمان جاهليّت مىدانيد؟
مردى گفت: من قدر و اندازه جاى آن را دقيق مىدانم.
عمر گفت: آيا مقدار جاى اين سنگ و اندازهاش را تو مىدانى؟
آن مرد گفت: آرى.
عمر گفت: موضع آن را نشان بده.
آن مرد موضع آن در عصر جاهليّت را نشان داد، پس از آن سنگ را حمل نمود و به جايى كه امروزه در آن هست برگرداند.
نکته: مقام ابراهیم الان همان مکان زمان جاهلیت خود است
📚:منابع:
۱:ابن ابیالحدیدج 12، ص 75
۲:علل الشرائع، ج2، ص: 423
ادامه پست بعدی انشاءالله
#حجاب
#امام_زمان
#تخریب_چی
#فاطمیه
#جان_فدا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۸ دی ۱۴۰۱
دو نکته یادم رفت بگم
1⃣: بدعت اصطلاحی یعنی
ادخال ما لیس من الدین فی الدین
👈داخل کردن چیزی که در دین نیست به دین👉
این تعریف اصطلاحی بدعت است.ولی منظور من از بدعت در پست مد نظر هر کار خلاف اسلامی است که از خلفاء غاصب سرزنده است
نکته دوم:
مقام ابراهيم عبارت از يك قطعه سنگى است شبيه يك ته ستون كه حضرت ابراهيم روى آن ايستاده و ديوار خانه كعبه را ساخته و بالاى آن ايستاده همه مردم را بحج خانه كعبه دعوت كرده است و پاى آن حضرت روى آن نقش بسته است و در دوران خود ابراهيم در كنار خانه كعبه بوده و بر اثر خرابيهائى كه بخانه كعبه از سيل و غيره رخ داده و تجديد ساختمان شده در زمان جاهليت آن را از كنار خانه بمحل كنونى منتقل كرده بودند و پيغمبر اسلام پس از تسلط بر مكه دستور داد آن را در محل اصلى آن جاى دادند تا اینکه به دستور عمر بن الخطاب مقام ابراهیم به مکان زمان جاهلیت برده شد
#حجاب
#امام_زمان
#تخریب_چی
#فاطمیه
#جان_فدا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۸ دی ۱۴۰۱
➖ادامه بدعت های خلفاء غاصب
2⃣:تخریب منزل جعفر بن ابی طالب علیهم السلام
🛑[کِتَابُ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ] عَنْ أَبَانٍ، قَالَ: قَالَ سُلَیْمٌ: ... وَ الْعَجَبُ لِهَدْمِهِ مَنْزِلَ أَخِی جَعْفَرٍ وَ إِلْحَاقِهِ فِی الْمَسْجِدِ، وَ لَمْ یُعْطِ بَنِیهِ مِنْ ثَمَنِهِ قَلِیلًا وَ لَا کَثِیراً، ثُمَّ لَمْ یَعِبْ ذَلِکَ عَلَیْهِ النَّاسُ وَ لَمْ یُغَیِّرُوهُ، فَکَأَنَّمَا أَخَذَ مَنْزِلَ رَجُلٍ مِنَ الدَّیْلَمِ ... .1
🔰سلیم بن قیس گوید: ... شگفت این که #عمر خانه برادرم #جعفر را خراب کرد و آن را به مسجد ملحق نمود و از قیمت آن نه کم و نه زیاد، چیزی به پسرانش نداد. مردم هم این را بر او عیب نگرفتند و تغییر ندادند، گویی که خانه مردی از اهل دیلم را گرفته است ... .
3⃣: بدعت نماز تراویح توسط خلیفه غاصب دوم
🛑عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ القَارِيِّ، أَنَّهُ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، لَيْلَةً فِي رَمَضَانَ إِلَى المَسْجِدِ، فَإِذَا النَّاسُ أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ، وَيُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلِّي بِصَلاَتِهِ الرَّهْطُ، فَقَالَ عُمَرُ: إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلاَءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ، لَكَانَ أَمْثَلَ» ثُمَّ عَزَمَ، فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى، وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ قَارِئِهِمْ، قَالَ عُمَرُ: «نِعْمَ البِدْعَةُ هَذِهِ، وَالَّتِي يَنَامُونَ عَنْهَا أَفْضَلُ مِنَ الَّتِي يَقُومُونَ» يُرِيدُ آخِرَ اللَّيْلِ وَكَانَ النَّاسُ يَقُومُونَ أَوَّلَهُ2
🔰عبدالرحمن بن عبدالقاری در اینباره گوید: شب ماه رمضانی همراه عمربن خطاب به مسجد رفته و مشاهده کردیم، مردم برای خود نماز میخوانند( نماز های دو رکعتی مستحبی شبهای ماه رمضان)؛ پس عمر برای جلوگیری از تفرقه دستور داد مردم به ابی بن کعب اقتدا کرده و نماز را به جماعت بخوانند. عمر شب دیگری به مسجد آمد و وقتی دید مردم پشت سر یکی از قاریان نماز میخوانند، گفت: نِعمَ البِدعَةً هذِهِ: این چه بدعت خوبی بود
4⃣: غصب فدک که مباحث حول فدک گذشت
نکته: این چهار مورد؛ مشتی از خروار های بدعت خلفاء غاصب بود
سوال📣📣
واکنش امیرالمومنین علیه السلام بعد از به خلافت رسیدن در مورد بدعت های غاصبان چه بود❓
جواب: پست بعدی انشاءالله
📚منابع:
۱:بحارالأنوار ج 30 ص 308
۲: صحيح البخاري ج 3 ، ص45
#حجاب
#امام_زمان
#تخریب_چی
#فاطمیه
#جان_فدا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۹ دی ۱۴۰۱
➖واکنش امیرالمومنین علیه السلام به بدعت های غاصبین
🛑ِ فَقَالَ قَدْ عَمِلَتِ الْوُلَاةُ قَبْلِي أَعْمَالًا خَالَفُوا فِيهَا رَسُولَ اللَّهِ ص مُتَعَمِّدِينَ لِخِلَافِهِ نَاقِضِينَ لِعَهْدِهِ مُغَيِّرِينِ لِسُنَّتِهِ وَ لَوْ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى تَرْكِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا وَ إِلَى مَا كَانَتْ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَتَفَرَّقَ عَنِّي جُنْدِي حَتَّى أَبْقَى وَحْدِي أَوْ قَلِيلٌ مِنْ شِيعَتِيَ الَّذِينَ عَرَفُوا فَضْلِي وَ فَرْضَ إِمَامَتِي مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَ رَأَيْتُمْ لَوْ أَمَرْتُ بِمَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ع فَرَدَدْتُهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ رَدَدْتُ فَدَكاً إِلَى وَرَثَةِ فَاطِمَةَ ع وَ رَدَدْتُ صَاعَ رَسُولِ اللَّهِ ص كَمَا كَانَ وَ أَمْضَيْتُ قَطَائِعَ أَقْطَعَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص-لِأَقْوَامٍ لَمْ تُمْضَ لَهُمْ وَ لَمْ تُنْفَذْ وَ رَدَدْتُ دَارَ جَعْفَرٍ إِلَى وَرَثَتِهِ وَ هَدَمْتُهَا مِنَ الْمَسْجِد
🔰سپس امیرالمومنین علیه السلام رو باطرافيان خود كه جمعى از خانواده و خاصان آن حضرت و شيعيانش بودند كرد و فرمود:
حكمرانان پيش از من كارهائى انجام دادند كه در آنها با رسول خدا (ص) مخالفت كردند و از روى تعمد راه خلاف پيمودند، و پيمانش را شكستند، و سنت و روشش را تغيير دادند، و اگر من بخواهم مردم را بترك آنها وادارم و بجاى اصلى آنها بازگردانم و بهمان ترتيب كه در زمان رسول خدا (ص) بود مقرر دارم 👈لشكر از دور من پراكنده شوند تا جز خودم تك و تنها بجاى نمانم و يا اندكى از شيعيان من كه برترى مرا شناخته و وجوب اطاعت و امامت مرا از روى كتاب خداى عز و جل و سنت رسول خدا (ص) دانستهاند بجاى مانند.👉
(در اينجا امير المؤمنين عليه السّلام براى نمونه بچند موضوع كه رسول خدا (ص) آنها را بطورى مقرر فرموده بود و أبو بكر و عمر و ديگران و بخصوص عمر آنها را تغيير داده اشاره ميفرمايد:) اگر ميديديد كه من دستور ميدادم تا مقام حضرت ابراهيم عليه السّلام را بجاى اصلى آن كه رسول خدا (ص) آن را در آنجا نهاده بود (و عمر آن را بجاى كنونى آورد) برميگرداندم. و فدك را (كه ابو بكر بغصب از فاطمه عليها السّلام گرفت)
بورثه فاطمه عليها السّلام برميگرداندم.
و صاع رسول خدا (ص) را بهمان نحو كه بود برميگرداندم (صاع مقدار آبى بود كه رسول خدا (ص) با آن غسل ميكرد و مقدار آن شش رطل بود و پس از آن حضرت اين مقدار را كم دانستند و خود آن حضرت نيز فرمود: مردمى بيايند كه آن را كم دانند).
و زمينهائى را كه رسول خدا (ص) بمردمى واگذار كرد ولى حكم آن حضرت اجرا نگشت من آنها را بصاحبانش بدهم و حكم آن حضرت را اجرا كنم.
و خانه جعفر را (كه داخل در مسجد الحرام كردهاند) بورثهاش بازگردانم و آن قسمت را از مسجد خراب كنم.
📚:الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص: 59
#جان_فدا
#امام_زمان
#حاج_قاسم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۹ دی ۱۴۰۱
ما همیشه فکر میکردیم که تنها چیزی که از حضرت زهرا سلام الله علیها غصب شده بود فدک بود و بس
👈به لیست اموال غصب شده حضرت زهرا سلام الله علیها دقت کنید
#جان_فدا
#امام_زمان
#حاج_قاسم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱۰ دی ۱۴۰۱
علم الحدیث
ما همیشه فکر میکردیم که تنها چیزی که از حضرت زهرا سلام الله علیها غصب شده بود فدک بود و بس 👈به لیست
سلام وقت بخیر🌹
این پست و محتوای عکس ظاهرا برای برخی از دوستان سوال پیش امده
انشاءالله آخر شب یا فردا؛ با توضیح کامل و مدارک تاریخی این اموال را توضیح خواهم داد
🌹یاحق
#جان_فدا
#امام_زمان
#حاج_قاسم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱۰ دی ۱۴۰۱
علم الحدیث
➖واکنش امیرالمومنین علیه السلام به بدعت های غاصبین 🛑ِ فَقَالَ قَدْ عَمِلَتِ الْوُلَاةُ قَبْلِي أَع
➖از بین رفتن تمام سنتها برای اهل تسنن👇
1⃣: وَهْبِ بْنِ كَيْسَانَ قَالَ: رَأَيْتُ ابْنَ الزُّبَيْرِ يَبْدَأُ بِالصَّلَاةِ قَبْلَ الْخُطْبَةِ، ثُمَّ قَالَ: «كُلُّ سُنَنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غُيِّرَتْ، حَتَّى الصَّلَاةُ»1
🔰وهب بن کیسان می گوید من ابن زبیر را دیدم که نماز را قبل از خطبهها می خواند و می گفت: همۀ سنتهای پیامبر صلی الله علیه و آله تغییر کردهاند
2⃣:حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ: حَدَّثَنَا مَهْدِيٌّ، عَنْ غَيْلاَنَ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: " مَا أَعْرِفُ شَيْئًا مِمَّا كَانَ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قِيلَ: الصَّلاَةُ؟ قَالَ: أَلَيْسَ ضَيَّعْتُمْ مَا ضَيَّعْتُمْ فِيهَا "2
🔰 انس بن مالک گفت: من چیزی که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و اله هست به یاد ندارم{ یعنی همه چیز تغییر کرده است} به او گفتند: پس نماز؟ گفت: پس آنچه بر سر نماز آوردید چه بود؟
3⃣: ثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي الرَّوَّادِ سَمِعت الزُّهْرِيَّ قَالَ دَخَلْنَا عَلَى أَنَسٍ بِدِمَشْقَ وَحْدَهُ وَهُوَ يَبْكِي فَقُلْتُ مَا يُبْكِيكَ فَقَالَ لَا أَعْرِفُ (مِمَّا) كُنَّا عَلَيْهِ فِي عَهْدِ رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلا الصَّلاةَ وَهَذِهِ الصَّلاةُ قَدْ ضُيِّعَتْ 3
🔰 زهری می گوید: در دمشق نزد انس بن مالک رفتیم، دیدیدم تنها نشسته گریه می کند، وقتی از علت گریهاش پرسیدیدم، پاسخ داد: از مجموع آنچه از اسلام فرا گرفتم، جزء این نماز سراغ ندارم که مانده باشد و آن هم ضایع شده است
4⃣: قَالَ الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ: «لَوْ خَرَجَ عَلَيْكُمْ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا عَرَفُوا مِنْكُمْ إِلَّا قِبْلَتَكُمْ» 4
🔰حسن بصری گفت: اگر رسول خدا صلی الله علیه و اله به میان شما برگرد، از میان آن همۀ آن چه به شما تعلیم کرده است، جزء قبله شما چیز دیگری را نخواهد شناخت
5⃣: عُمَرُ بْنُ حَفْصٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ، قَالَ: سَمِعْتُ سَالِمًا، قَالَ: سَمِعْتُ أُمَّ الدَّرْدَاءِ، تَقُولُ: دَخَلَ عَلَيَّ أَبُو الدَّرْدَاءِ وَهُوَ مُغْضَبٌ، فَقُلْتُ: مَا أَغْضَبَكَ؟ فَقَالَ: «وَاللَّهِ مَا أَعْرِفُ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَيْئًا إِلَّا أَنَّهُمْ يُصَلُّونَ جَمِيعًا»5
🔰روزی ابودراء وارد منزل شد در حالی که خشمگین بود، گفتم: چرا خشمگین شدهای؟ گفت : به خدا قسم چیزی از دین محمد در میان این مردم سراغ ندارم جزء اینکه همه نماز میخوانند
📚منابع:
1:معرفة السنن والآثار البيهقي ج5 ص83
2: صحيح البخاری ج1 ص112
3: تغليق التعليق ص 2 ج 250
4:جامع بيان العلم وفضله ج 2 ص1221
5:صحيح البخاري 1 ص131
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
نکته: این روایات تماما از منابع اهل تسنن هستند لذا برا احتجاج با مخالفین ازشون استفاده باید کرد👈که به صراحت نشان از انحراف شدید در اهل تسنن دارد .
👈 الحمدلله ما شیعیان تا سال 329 هجری که از نعمت وجود امام بهرمند بودیم لذا از این انحرافات در امان بودهایم لذا این انحرافات هیچ خللی به مذهب حقه شیعه اثنی عشری وارد نمیکند
👈نتیجه سقیفه چیزی بهتر از این نمیشود👉
#جان_فدا
#امام_زمان
#حاج_قاسم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱۰ دی ۱۴۰۱
➖چرا نماز میت شیعیان پنج تکبیر دارد ولی برای اهل بدعت چهار تکبیر ⁉️ ...
🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) لِأَيِّ عِلَّةٍ يُكَبَّرُ عَلَى الْمَيِّتِ خَمْسُ تَكْبِيرَاتٍ وَ يُكَبِّرُ مُخَالِفُونَا بِأَرْبَعِ تَكْبِيرَاتٍ قَالَ لِأَنَّ الدَّعَائِمَ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ خَمْسٌ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْوَلَايَةُ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَجَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَيِّتِ مِنْ كُلِّ دِعَامَةٍ تَكْبِيرَةً وَ إِنَّكُمْ أَقْرَرْتُمْ بِالْخَمْسِ كُلِّهَا وَ أَقَرَّ مُخَالِفُوكُمْ بِأَرْبَعٍ وَ أَنْكَرُوا وَاحِدَةً فَمِنْ ذَاكَ يُكَبِّرُونَ عَلَى مَوْتَاهُمْ أَرْبَعَ تَكْبِيرَاتٍ وَ تُكَبِّرُونَ خَمْساً
🔰از ابو بصیر روایت شده که گفت: از امام صادق (صلوات الله علیه) پرسیدم: به چه علت ما شیعیان در نماز میّت پنج بار تکبیر می گوییم در حالی که مخالفان ما چهار بار تکبیر می گویند؟ امام فرمود: به دلیل اینکه اسلام بر پنج پایه بنیان نهاده شده است: نماز، زکات، روزه، حج، دوستی و ولایت پذیری ما اهل بیت، خداوند با عنایت به هر یک از این پایه ها تکبیری را در نماز میّت قرار داده است، شما به هر پنج پایه اقرار کرده و به آنها گردن نهاده اید در حالی که مخالفان شما چهار پایه را پذیرفته و یکی را انکار کرده اند، از این روست که آنان بر مردگان خویش چهار بار تکبیر می گویند و شما پنج بار
.
📚علل الشرائع جلد 1 صفحه 303 باب 245 العلة التي من أجلها يكبر المخالفون على الميت أربعا
#جان_فدا
#امام_زمان
#حاج_قاسم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱۱ دی ۱۴۰۱
🔻تاریخ دقیق ولادت عیسی علی نبینا و آله علیه السلام
💠 اساسا تاریخ میلاد حضرت عیسی علیه السلام در روایات شیعه و از لسان امام رضا علیه السلام بیان شده است و شب ۲۵ ذی القعدة که همان یوم دحو الأرض میباشد ، بعنوان تاریخ میلاد حضرت ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام و حضرت عیسی علیه السلام ذکر شده است.
🛑 ابْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي طَاهِرِ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي وَ أَنَا غُلاَمٌ فَتَعَشَّيْنَا عِنْدَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَيْلَةَ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي اَلْقَعْدَةِ فَقَالَ لَهُ « لَيْلَةُ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي اَلْقَعْدَةِ وُلِدَ فِيهَا إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلِدَ فِيهَا عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ فِيهَا دُحِيَتِ اَلْأَرْضُ مِنْ تَحْتِ اَلْكَعْبَةِ فَمَنْ صَامَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ كَانَ كَمَنْ صَامَ سِتِّينَ شَهْراً» .
🔰از حسن بن علىّ وشّاء روايت شده است كه گفت: من در زمان كودكى با پدرم در شب بيست و پنجم ذى القعده شام را نزد حضرت رضا عليه السّلام صرف كرديم، آن حضرت به پدرم فرمود: شب بيست و پنجم ذى القعده شبى است كه ابراهيم و عيسى بن مريم عليهما السّلام در آن شب متولّد شدهاند، و در آن شب زمين از زير كعبه گسترش يافته است، پس كسى كه روز آن را روزه بدارد، به مانند كسى است كه شصت ماه روزه داشته باشد.
📚: من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۸۹
#جان_فدا
#امام_زمان
#حاج_قاسم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱۱ دی ۱۴۰۱
➖ منشاء اصلى قتل حضرت سيدالشهداء (عليهالسلام) از🔥سقيفه🔥در كلام امام صادق (عليهالسلام)
امام صادق (﮼عليهالسلام) :
🛑 إِذَا كُتِبَ الْكِتَابُ قُتِلَ الْحُسَيْنُ عليه السلام
🔰هنگاميكه #صحيفه_ملعونه نوشته شد امام حسين(عليهالسلام)به شهادت رسيد.
📚 الكافي ج8 ص۱۸۰
✍در حجه البلاغ 5 نفر در کعبه مکرمه اجتماع کردند و هم پیمان شدند که بعد از اینکه پیامیر از دنیا رفتند نگذارند خلافت به بنی هاشم برسد. و معاهده ای بین خود امضاء کردند. که این معاهده به اسم صحیفه ملعونه معروف شد.
👈کلمه ترور را در کانال سرچ کنید برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر
👈همچنین کتاب جوان آگاه ایرانی را در کانال قبلا بارگذاری شده در رابطه با همین موضوع .
✍:ادمین نوشت
#حاج_قاسم
#امام_زمان
#جان_فدا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱۲ دی ۱۴۰۱