➖امر به حجاب در روایات
🛑حَتَّى هَجَمَ عَلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص وَ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ فِي أَفْنِيَتِهِمْ عَلَى أَبْوَابِ دُورِهِمْ وَ خَرَجَ الرِّجَالُ إِلَيْهِ يَلُوذُونَ بِهِ وَ
يَثُوبُونَ إِلَيْهِ وَ النِّسَاءُ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ قَدْ خَدَشْنَ الْوُجُوهَ وَ نَشَرْنَ الشُّعُورَ وَ جَزَزْنَ النَّوَاصِيَ وَ خَرَقْنَ الْجُيُوبَ وَ حَزَمْنَ الْبُطُونَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَلَمَّا رَأَيْنَهُ قَالَ لَهُنَّ خَيْراً وَ أَمَرَهُنَ أَنْ يَسْتَتِرْنَ وَ يَدْخُلْنَ مَنَازِلَهُن
🔰در جنگ احد وقتی خبر شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله شایعه شد :
تا اينكه پيامبر بر آنها درآمد و زنان انصار در حياط خانههايشان پشت درها چشم به راه بودند و مردانشان از خانهها بيرون ريخته گرد آن حضرت مىگشتند و از گريختن خويش پوزش مىطلبيدند و زنان، يعنى زنان انصار چهره خويش مىخراشيدند و موى پريشان مىكردند و تارك بريده و گريبان چاك زده و در برابر پيامبر كمرها را بسته، و چون چشم آنها به پيامبر افتاد پيامبر آنها را دلدارى داد و به زبان خوش با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشانند و به خانههاى خود بروند
📚:الكافي ج8، ص: 322
#حجاب
#جنگ_احد
#واجب_شرعی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور
قسمت ششم......
عرض کردیم که مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه و الرضوان دو حدیث با موضوع دولت آخرزمانی را در کتاب رجعت خویش بر دولت صفویه انطباق دادند
ما فقط در بیان گزارش این موضوع بودیم بدور از ارزیابی موضوع.
👇نقد ادله👇
یکی از کسانی که هم دوره با علامه مجلسی رحمه الله علیه بودند شخصی بود به نام میرلوحی ملقب به مطهر بود که کتابی دارند به نام: کفایه المهتدی که در این کتاب جواب مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه را دادند ولی به خاطر زبان تند میرلوحی نسبت به علامه مجلسی علیه الرحمه، همیشه مورد انتقاد قرار گرفته بود لذا جواب های ایشان به مرحوم علامه با اینکه جوابهای مناسبی بودند ولی به حاشیه رفتند
👇 آقای رسول جعفریان👇
در اینجا باید تاکید کرد که بزرگی و عظمت علامه مجلسی از کتاب عظیم بحار و دیگر آثار روشن استو طبیعی است که طعنههای تند میرلوحی بر اساس دشمنیهای است که میان آنان پدید آمده بود، با این حال برخی از انتقادات میرلوحی درباره این حدیث درست و به جا مینماید
📚: نظریه اتصال دولت صفویه با دولت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ص 36
#آخرالزمان
#صفویه_علامه_مجلسی
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
وضعیت حجاب زنان در عصر نبوی با تمرکز بر مستندات تاریخی.pdf
535.7K
مقاله بخوانیم
موضوع:
وضعیت حجاب زنان در عصر نبوی با تمرکز بر مستندات تاریخی
چکیده
ارائۀ تصویری مستند از تاریخ اجتماعی عصر نبوی در سایه بررسی روایات و گزارشهای تاریخی و گاه ردیابی کُدهایی که از مدلولهای فرعی و −نه اصلی− این روایات و گزارشها استخراج میشود، امکانپذیر است. حجاب شرعی بهعنوان یکی از احکام دین اسلام با توجه به بروز و ظهور اجتماعی از مقولۀ تاریخ اجتماعی است و افزون بر آیات و روایات و دادههای فقهی میتوان از گزارشهای تاریخی استفاده کرد. در نوشتار حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و براساس مستندات تاریخی با محوریت پوشش زنان عصر نزول، وضعیت حجاب در عصر نبوی تبیین میشود. براساس یافتههای این تحقیق، مستنداتِ تاریخیِ بیانگر پوشش زنان در عصر نبوی را میتوان در دو بخش پیش و پس از نزول آیات حجاب پژوهید. پیش از نزول آیات حجاب، پوشیدگی زنان بهمقتضای فرهنگ قومی و قبیلهای و التزام به ادیان و آیینهای پیش از اسلام و شاید گرایش فطری به پوشیدگی است و پس از نزول آیات حجاب، این التزامات فرهنگی قومی و قبیلهای جای خود را به الزام اطاعت از قوانین شریعت داد و نوع مواجهۀ پیامبرn با پوشیدگی زنان به اهمیت اجرای این حکم افزود. آنچه مسلم است نادرستی تعمیم نوع و میزان حجاب، اعم از حجاب حداقلی و حداکثری، بهطور یکسان به تمام مناطق شبهجزیره است؛ زیرا نظام قبیلهای به سبب تنوع فرهنگی، رفتار یکسان اجتماعی را برنمیتابد و تنها میتوان اثبات کرد که اصلِ پوشیدگی پیش از نزول آیات حجاب وجود داشته است و پس از آن بهعنوان حکم شرعی ضابطهمند و برجستهتر شد.
@mirasehadisi
➖آخر مهربانی و لطافت
🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ
🔰 روزی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند.
اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند:
چرا نماز را سریع تمام کردید؟
پیامبر(ص) فرمودند:
مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟
نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند.
📚: الکافی،۶، ص۴۸
#گریه
#کودک
#مهربانی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا بعضیها به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال معصیتِ خدا، به آتش ابدی گرفتار میشوند❓
و یا به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال اطاعت او، به بهشت ابدی میروند❓
🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام:
«إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.»
🔰امام صادق" علیهالسلام "فرمودند:
«اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان میشوند که اگر در دنیا جاودان میشدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند،
و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان میشوند که اگر در دنیا جاودان میشدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند.
پس به واسطه نیّتهاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان میشوند.»
👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند:
<بگو هرکس براساس شاکله اش عمل می کند .>
الاسراء/۸۴
🔸«یعنی بر اساس نیّتش.»
📚الكافي، ج۲، ص۸۵
#جهنم
#خلود
#شبهه
♻کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖یک نکته در مورد روایت قبلی
یکی از راه های پی بردن به معنای روایت اینه که ببینیم علماء گذاشته، روایت مد نظر را در چه بابی استفاده کردهاند.
بنده در چندتا از کتب حدیثی این روایت را پیگیری کردم👇
1: وسائل الشیعه مرحوم شیخ حر
بَابُ اسْتِحْبَابِ نِيَّةِ الْخَيْرِ وَ الْعَزْمِ عَلَيْه1:
🔺مستحب بودن نتیت خیر داشتن و عزم بر نیت خیر.
2: المحاسن مرحوم برقی
كتاب العلل2:
🔺کتاب علت ها یعنی احادیثی که علت مساپل را بیان میکند
۳: علل الشرائع مرحوم صدوق
باب العلة التي من أجلها يخلد من يخلد في الجنة و يخلد من يخلد في النار3
🔺باب علتی که به خاطر اون خلود در بهشت و خلود در جهنم پیدا میکند
4: مرحوم مجلسی در بحار الانوار این روایت را در دو باب با دوعنوان مختلف استفاده کرده است
الف: ذبح الموت بين الجنة و النار و الخلود فيهما و علته4
🔺ذبح کردن موت بین بهشت و جهنم و خلود در بهشت و جهم و علت این خلود
ب: النية و شرائطها و مراتبها و كمالها و ثوابها و أن قبول العمل نادر5
🔺در باره نيت و شرائط آن و مراتب و درجات آن و ارزش و ثواب آن و اينكه عمل قبول شده بسيار كم و نادر است.
👈این مدل کاری که بنده انجام دادم چگونگی فهم و برداشت قدماء از احادیث را به ما نشان میدهند
📚منابع:
1:وسائل الشيعة ج1ص49
2: المحاسن ج2ص299
3: علل الشرائع ج2ص523
4: بحار الأنوار ج8ص341
5: بحار الأنوارج67، ص185
#شرح_روایت
#فهم_روایت
#قدماء
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اهل سنت با وجود اینکه قرآن فرموده که تمام زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین هستند ولی این لقب رو فقط یا اکثرا برای عائشه استفاده میکند.
🔴 خال المومنین ( دایی مومنین) رو لقب معاویه میدادند.
چون معاویه برادر ام حبیبه بوده است که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است
حالا سوال اینجاست❓
➖چرا اهل سنت به مابقی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین نمیگویند❓
➖چرا با وجود اینکه محمد بن ابی بکر برادر عائشه است ولی به وی لقب خال المومنین نداده اند❓
جواب این سوال در کلیپ توسط آیت الله سید علی میلانی حفظه الله
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید!
🛑قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.»1
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«هریک از شما باید خیلی حذر کند از اینکه برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراینصورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره میشود، در دنیا هم دچار فتنهای میشود.»
👈اتفاقی که برای اسحاق بن عمار افتاد نیز جالب توجه است:
🛑...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً اِسْتَشَارَنِي فِي اَلْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ اَلْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لاَ يَحُجَّ. فَقَالَ: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً.» قَالَ: فَمَرِضْتُ سَنَةً.2
🔰از اسحاق بن عمار صیرفی نقل شده است:
به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم:
مردی ضعیفالحال درباره حج (رفتن یا نرفتن) با من مشورت کرد. به او گفتم: حج نرود.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«سزاوار است که (بهخاطر این حرفت) یک سال مریض شوی.»
اسحاق گوید:
پس از آن، یک سال مریض شدم.
📚منابع:
1:منلايحضرهالفقيه، ج۲، ص۲۲۱
2:الکافي، ج۴، ص۲۷۱
#حج
#منصرف
#مریضی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شریک کردن دیگران در ثواب حج
🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ:
«إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند:
«دراینصورت برای تو هم مثل حج آنها، حج نوشته میشود و بهخاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.»
📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶
#حج
#ثواب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ شرافت به بندگی است نه ثروت دنیوی
🛑وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ.
🔰 امام سجاد علیه السلام فرمودند:
و مرا از اینکه به تهیدست ِفقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زيرا شريف و بزرگوار كسى است كه اطاعت تو شرافتش دهد، و عزيز كسى است كه بندگى تو عزتش بخشد.
📚: دعای سی و پنجم صحیفه سجادیه
#شرافت#بندگی#ثروت#فقیر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖توصیه امام صادق علیه السلام به سرمایه دار های شیعه
🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِالله عليه السّلام فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ.
فَقُلْتُ مَا الَّذِی غَیَّرَکَ لِی؟
قَالَ الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ ، بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِکَ بَوَّاباً یَرُدُّ عَنْکَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ.
فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی خِفْتُ الشُّهْرَةَ.
فَقَالَ أَ فَلَا خِفْتَ الْبَلِیَّةَ1
🔰إسحاق بن عمّار گوید:
من نزد حضرت صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای عبوس به من نگریست.
عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟
فرمود آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است.
ای اسحاق ، به من خبر رسیده که تو دربانی بر درب خانه ات گذاشته ای که نیازمندان شیعه را از تو باز میگرداند.
عرض کردم جانم فدایت ، من از مشهور شدن ترسیدم.
فرمودند آیا از بلا نترسیدی؟
👇نکته👇
اسحاق بن عمار از شیعیانمتمول بود است ظاهرا شغل وی هم صرّافی بوده است به خاطر لقب صیرفی
عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ، قَالَ:، كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا رَأَى إِسْحَاقَ بْنَ عَمَّارٍ وَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ عَمَّارٍ، قَالَ: وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا الْأَقْوَامُ، يَعْنِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.2
🔰امامصادق علیه السلام هرگاه اسحاقبنعمار و اسماعیلبنعمار(دو برادر) را میدید، میفرمود:
«برخی خاندانها هر دو را با هم جمع میکنند»،مراد امام علیه السلام از «آن دو»، دنیا و آخرت است.
📚منابع:
1:کافی ج۲ ص۱۸۱
2:إختيار الرجال ج1ص 402
#ثروت
#کمک
#فقر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
4_6025961308107573751.mp3
10.61M
🛑ترویج تصوف در مدارس شیعه
👈کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند.
🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی)
موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی
❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️
⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد
❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود
▫️آن قتیل الله فی سبیل الله
▫️آن شیر بیشه تحقیق
▫️آن شجاع صفدر صدیق
▫️آن غرقه دریای مواج
▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر
⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi