30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
#امام_زمان
#مداحی
#شب_جمعه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حکمت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور مشخص میشود
🛑ِّ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ لِأَمْرٍ لَمْ يُؤْذَنْ لَنَا فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَا يَنْكَشِفُ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لَمَّا أَتَاهُ الْخَضِرُ ع مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَّا وَقْتَ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنَّ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ لَنَا.
🔰عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل كرده كه وى گفت:
از حضرت صادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام شنيدم كه مىفرمودند:
صاحب امر عليه السّلام غيبتى دارد كه چارهاى از آن نيست، هر گمراه و باطلى در آن ترديد و شك مىكند.
محضرش عرض كردم: فدايت شوم چرا؟
فرمودند: به خاطر امرى كه در بيانش مأذون نيستم.
عرض كردم: حكمت در غيبت آن حضرت چيست؟
فرمودند: حكمت در غيبت آن جناب همان حكمت در غيبت حجّتهاى گذشته حقّ تعالى مىباشد كه بعد از ظهورش آشكار خواهد شد چنانچه حكمت افعالى را كه خضر عليه السّلام مرتكب شد كه عبارت بودند از شكستن و شكافتن كشتى و كشتن جوان و بپا داشتن ديوار براى موسى عليه السّلام بعد از جداشدنش از خضر ظاهر گشت اى پسر فضل، اين امر، امرى است از امور خدا و سرّى است از اسرار الهى و غيبى است از غيبهاى ربوبى و وقتى خداى عزّ و جلّ را حكيم دانستيم بايد تمام افعالش را تصديق نموده و معتقد باشيم كلا از روى حكمت صورت مىگيرند اگر چه وجه آنها را ما ندانيم.
📚: علل الشرائع بج1 ص 243
#جمعه
#ظهور
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حکمت غیبت امامزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از حکمت های پنهان الهی است
َ🛑سَمِعْتُ الصَّادِقَ ع يَقُولُ: إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ قَالَ الْأَمْرُ لَا يُؤْذَنُ لِي فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ؟ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ- وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَمْ يَنْكَشِفْ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لِمَا أَتَاهُ الْخَضِرُ مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَى وَقْتِ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنْ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ.
🔰 از عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل است كه گفت:
از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: براى صاحب الأمر غيبت ناگزيرى است كه در آن هر باطلجويى به ترديد مىافتد، عرض كردم: قربانت گردم، براى چه؟فرمود:
به جهت امرى كه ما اجازه نداريم آن را آشكار سازيم، گفتم: چه حكمتى در آن غيبت است؟
فرمود:
حكمت غيبت او همان حكمت در غيبت حجّتهاى الهى پيش از او است،
و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار خواهد شد،
همان طور كه وجه حكمت اعمال خضر عليه السّلام؛
از شكستن كشتى و قتل پسر و بپاداشتن ديوار بر حضرت موسى عليه السّلام روشن نبود تا آنكه وقت جدايى و فراق آن دو فرا رسيد.
اى پسر فضل اين امر، امرى از امورى خداوند متعال، و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است، و هنگامى كه پى برديم كه خداوند حكيم است، پذيرفتهايم كه تمام كردار او حكيمانه است هر چند وجه انكار آن ظاهر نباشد.
📚:الإحتجاج ج2، ص: 376
#جمعه
#ظهور
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شباهت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به انبیاء الهی
🛑 عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ قَالَ سَمِعْتُ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ (علیهالسّلام) یَقُولُفِی الْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنَ الْاَنْبِیَاءِ سُنَّةٌ مِنْ اَبِینَا آدَمَ (علیهالسّلام) وَ سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّةٌ مِنْ اِبْرَاهِیمَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَی وَ سُنَّةٌ مِنْ عِیسَی وَ سُنَّةٌ مِنْ اَیُّوبَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فَاَمَّا مِنْ آدَمَ وَ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمُرِ وَ اَمَّا مِنْ اِبْرَاهِیمَ فَخَفَاءُ الْوِلَادَةِ وَ اعْتِزَالُ النَّاسِوَ اَمَّا مِنْ مُوسَی فَالْخَوْفُ وَ الْغَیْبَةُوَ اَمَّا مِنْ عِیسَی فَاخْتِلَافُ النَّاسِ فِیهِ وَ اَمَّا مِنْ اَیُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوَی وَ اَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فَالْخُرُوجُ بِالسَّیْف.»
🔰سعید بن جبیر گوید:
از امام چهارم شنیدم میفرمود در قائم از روش هفت پیغمبر باشد:
روشی از پدر ما آدم
و روشی از نوح
و روشی از ابراهیم
و روشی از موسی
و روشی از عیسی
و روشی از ایوب
و روشی از محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)،
روش آدم و نوح طول عمر است
و از ابراهیم پنهانی ولادت است
و کنارهگیری از مردم
و از موسی ترس و غیبت است
و از عیسی اختلاف مردم درباره او است
و از ایوب فرج بعد از گرفتاریست
و از محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خروج با شمشیر است.»
📚:كمال الدين ج 1ص 322
#جمعه
#انبیاء_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شباهت های امامزمان علیه السلام به انبیاء الهی علیهم السلام
🛑فَقَدْ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: فِي الْقَائِمِ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَأَمَّا سُنَّةُ مُوسَى فَخَائِفٌ يَتَرَقَّبُ وَ أَمَّا سُنَّةُ يُوسُفَ فَإِنَّ إِخْوَتَهُ كَانُوا يُبَايِعُونَهُ وَ يُخَاطِبُونَهُ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ وَ أَمَّا سُنَّةُ عِيسَى فَالسِّيَاحَةُ وَ أَمَّا سُنَّةُ مُحَمَّدٍ ص فَالسَّيْفُ ..
🔰از امام صادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام روايت است كه فرمودند:
در امام قائم عليه السّلام از موسى و يوسف و عيسى و محمّد عليهم السّلام سنّتهايى وجود دارد،
امّا سنّت او از موسى آن است كه خائف و منتظر است،
و سنّت او از يوسف آن است كه برادرانش او را مبايعه كردند و با او سخن مىگفتند و او را نمىشناختند،
و سنّت او از عيسى سياحت كردن است،
و سنّت او از محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شمشير است
📚: كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص: 28
#جمعه
#انبیاء_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شباهت های امام زمان علیه السلام به حضرت یوسف علیه السلام
🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قُلْتُ لَهُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُهُ حَيَاتَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ قَالَ فَقَالَ لِي وَ مَا يُنْكَرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَشْبَاهُ اَلْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ «أَنَا يُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِي»  فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَلْعُونَةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِحُجَّتِهِ فِي وَقْتٍ مِنَ اَلْأَوْقَاتِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ إِنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ أَنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ اَلْبِشَارَةِ تِسْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا: «أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قٰالَ أَنَا يُوسُفُ »
🔰سدير صيرفى گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود:به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف عليه السّلام،گويد:به آن حضرت عرض كردم:گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مىكنيد؟به من فرمود:اين امت كه خوكصفت شدهاند چه چيز را منكرند،به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او(در مصر)تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد پس چرا لعنتشدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد(يعنى مدتى او را غايب كرد بطورى كه وقتى برادران او را ديدند نشناختند همانا يوسف پادشاه قدرتمند مصر بود)،و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود،اگر خدا مىخواست كه او را بياگاهاند مىتوانست.
يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند پس اين امت چرا انكار مىكنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد،در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد(و او را نشناسند)تا خدا به او اجازه معرفى دهد،چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد،گفتند:راستى تو يوسف هستى؟فرمود:من يوسفم.
📚: الکافي ج۱ ص۳۳۶
#جمعه
#انبیاء_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پنج فضیلت از فضائل روز غدیر
۱_ روزی که در آن دعا مستجاب میشود.
💠یَومُ یُستَجَاب فِیهِ الدُّعَاءُ
۲_روز بخشش و گذشت از گناهکاران شیعۀ امیرالمؤمنین علیهالسلام است.
💠یَومُ الصَّفحِ عَن مُذنِبِی شِیعَةأمِیرِ المُؤمِنیِن.
۳_کسی که مؤمنی را طعام دهد، گویا تمام انبیا و صدّیقین را طعام داده است.
💠مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ اَطْعَمَ جَمِیعَ الْاَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ.
۴_روزی است که (اعمال شیعیان علی) و دوستان آل محمد علیهم السلام پذیرفته می شود.
💠یَوْمُ تَقَبُّلِ اَعْمَالِ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ.
۵_ روز صلوات فرستادن بر محمد و آل اوست، و روز خشنودی و روز عید اهل بیتِ محمد صلی الله علیه و آله
💠یَومُ اِکثار الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ یَومُ الرّضا وَ یَوم عِیدِ اَهلِ بَیتِ مُحَمَّدٍ .
📚: اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۶۴.
#عید_غدیر
#عید_ولایت
#فضیلت_روز_غدیر
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ناله شیطان
🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ :
يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ
🔰 امام باقر علیه السلام:
ابلیس چهار بار ناله سر زد
روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)، روز غدیر
📚:قرب الاسناد ص۹
#عید
#امامت
#غدیر
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کسانی که غدیر را انکار کردند همانند ابلیس هستند
🛑:مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ
لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ...
🔰امام رضا "علیه السلام:
مومنانی که ولایت امیرالمومنین" علیهالسلام" در روز غدیر را قبول کردند
مثل فرشتههایی هستند که بر حضرت آدم "علیهالسلام" سجده کردند
و آنها که از ولایت امیرالمومنین "علیهالسلام" سرپیچی کردند مثل شیطان هستند.
📚: اقبال الاعمال، ج۱ ص۴۶۴
#غدیر
#امامت
#عید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ثواب عجیب طعام دادم در روز غدیر
🛑منْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِي لَيْلَتِهِ فَكَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً يَعُدُّهَا بِيَدِهِ عَشَرَةً فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا الْفِئَامُ قَالَ مِائَةُ أَلْفِ نَبِيٍّ وَ صِدِّيقٍ وَ شَهِيدٍ فَكَيْفَ بِمَنْ تَكَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات
🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
هر کس مؤمنی را در عید غدیر افطار دهد انگار افطار داده است به فئام و فئام و فئام و … -حضرت با دستش ده مرتبه فئام را تکرار کرد-
یک نفر از جای بلند شد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین فئام چیست؟
حضرت فرمود: صد هزار نبی و صدیق و شهید است!(یعنی افطار به یک مؤمن معادل یک میلیون شهید و صدیق و نبی است)
پس چگونه است برای کسی که کفالت تعدادی از مؤمنین و مؤمنات را به عهده گرفته است؟
📚:مصباح المتهجد ج2ص758
👇نکته👇
روایت فوق قسمتی از خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام است که در یکی از جمعه ها که مصادف با عید غدیر بود ایراد کرده بودند.
برای مطالعه کامل خطبه به کتاب مصباح المتهجد مرحوم شیخ طوسی رجوع کنید.
اقای محمد فاکر میبیدی مقاله ای در همین باب نوشته اند
#غدیر
#امامت
#عید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
03- یوم الرحبه و تحلیل مواجهه شاهدان غدیر خم با آن 53-78.pdf
472.5K
➖مقاله بخوانیم
یوم الرحبه و تحلیل مواجهه شاهدان غدیر خم با آن
چکیده
حدیث غدیر خم از مهم ترین اسناد شیعه در اثبات ولایت امام علی (ع) است. به رغم تواتر و دلالت صریح آن بر امامت, یکی از دلایل مخالفان امامت و ولایت بلافصل حضرت علی (ع), ادعای استشهادنکردن ایشان به حدیث مزبور است. از آنجا که بیشتر دوران امامت ظاهری ایشان در کوفه سپری شد و یکی از میدانگاه های معروف کوفه به گاه ایراد خطبه, رحبه بود, این مقاله یکی از مناشده های امام (ع) را در این میدان, به روش توصیفی تحلیلی با رویکرد کتاب خانه ای بررسی کرد و به این نتایج دست یافت که ایشان در رحبه به حدیث غدیر استشهاد کرده که حدود 30 نفر از اصحاب پیامبر (ص), برخی به صراحت و فی المجلس شهادت داده و برخی بعدها به آن اذعان کردند. از شواهد به دست می آید که مناشده مزبور, علاوه بر روایت شدن از طریق صحابه, تواتر معنوی نیز دارد, و از قراین, از جمله اینکه مناشده پس از جنگ جمل و تردید در اطاعت از امام (ع) رخ داده و حضرت (ع) با شدت با منکران برخورد کرده و نیز از ابتلای برخی به بیماری و سپس اقرار آنان به حدیث, برمی آید که منظور از حدیث غدیر امامت و ولایت است نه صرف محبت و دوستی.
#غدیر
#امامت
#عید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شرح ماجرای غدیرخم از دید و نظر ابلیس لعین
🔰جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند:
كه چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدير خم دست على عليه السّلام را بدست گرفت (و آن حضرت را براى جانشينى خويش منصوب فرمود) شيطان در ميان لشكريانش فرياد زد،
و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا بجاى نماند جز آنكه بدنبال فرياد او بنزدش دويدند، و گفتند:
اى آقا و سرور ما چه بر سرت آمده كه ما تاكنون از تو فريادى وحشتناكتر از اين نشنيده بوديم؟
بدانها گفت:
اين پيغمبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار سرانجامى بگيرد هرگز كسى خداى را معصيت و نافرمانى نكند!
در پاسخ گفتند:
اى آقاى ما تو همانى كه با آدم ابو البشر چنان كردى! و چون منافقان (كه در آن انجمن در غديرخم حاضر بودند)
گفتند:
اين مرد (يعنى رسول خدا) از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد،
و يكى از آن دو نفر(دو خلیفه غاصب) به رفيقش
گفت: مگر نمىبينى كه چشمانش
چگونه در كاسه سرش ميچرخد؟
گويا ديوانه شده- و مقصودشان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود- در اين موقع شيطان فريادى از روى خوشحالى زد،
و دوستانش دوباره گردش را گرفتند، بدانها
گفت:
آيا دانستهايد كه من پيش از اين با آدم ابو البشر چه كردم؟
گفتند: آرى، گفت: آدم پيمان خود را شكست ولى بخدا كافر نشد، و اينان هم پيمان شكستند و هم برسول خدا كافر شدند.
و هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رحلت فرمود و مردم بجاى على عليه السّلام ديگرى را بخلافت نصب كردند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى گذارد و روى بالش نشست،
و پيادگان و سوارگان خود را جمع كرد و بدانها
گفت: شادى كنيد تا روز ظهور امام (آن طور كه بايد) خداى فرمانبردارى نشود.
امام باقر عليه السّلام اين آيه را خواند:
«و براستى شيطان گمان خويش را در باره آنها صادق و پابرجا ديد، و بجز گروهى از مؤمنان (همگى) پيروى او را كردند»
(سوره سبأ آيه 20)
امام باقر عليه السّلام
فرمود: تأويل اين آيه هنگامى بود كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رفت،
و گمان ابليس همان وقتى بود كه در باره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفتند: او از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و شيطان در اين موقع گمانى در باره ايشان برد و آنها گمان شيطان را ثابت و درست كردند.
📚:الكافي ج8، ص: 345
🔺نکته: متن عربی حدیث شریف رو بخاطر طولانی بود ارسال نکردم ولی دوستان محقق اگه نیاز داشتند اطلاع بدن ارسال میکنم خدمتشون
#غدیر
#عید
#امامت
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi