➖نواصب در کلام فقهاء شیعه
1⃣: محقق حلی: متوفی 672
🔺«الناصب» و يعني به من يظهر العداوة و الشنآن لأهل البيت (عليه السلام)، و ينسبهم الى ما يقدح في العدالة، كالخوارج، و من ماثلهم. )1
🔸نواصب کسانی که دشمنی خود را با اهل البیت علیهم السلام اظهار بکند و مواردی را به اهل البیت علیهم السلام نسبت بدهند که باعث خدشه دار شدن عدالت شود مثل خوارج
2⃣: علامه حلی متوفی 726
🔺وليس الناصب إلّا من نصب العداوة لأئمة الدين كالخوارج)2
🔸ناصبی کسی نیست مگر اینکه دشمنی خود را با اهل البیت علیهم السلام علنی کند مثل خوارج
3⃣: شهید ثانی متوفی 965
🔺الناصب، و هو من نصب العداوة لأهل البيت عليهم السّلام أو لأحدهم، نطقا و تصريحا، أو لزوما ككراهة ذكرهم و نشر فضائلهم من حيث إنّها فضائلهم و العداوة لمحبّيهم بسبب محبّتهم.)3
🔸ناصبی کسی است که دشمنی خود را با همه اهل البیت علیهم السلام یا با یکی از آنان علنی کند چه به صورت زبانی یا تصریحی یا کنایه ای: مثل کراهت نام بردن اهل البیت علیهم السلام یا کراهت از نشر فضائل اهل البیت علیهم السلام از این جهت که فضلیت اهل البیت علیهم السلام است یا دشمنی با شیعیان به خاطر محبتشان به اهل البیت علیهم السلام
4⃣: مقدس اردبیلی متوفی 993
🔺وأمّا الناصب بمعنى المبغض والعدو لأهل البيت فهو كافر لان بغضهم (نعوذ بالله) كفر ، لأنّه إنكار للضروري)4
🔸ناصبی کسی است که مبغض و دشمن اهل البیت علیهم السلام باشد و چنین شخصی کافر است زیر بغض اهل البیت علیهم السلام کفر است چون انکار یکی از ضروریات دین است
5⃣: شیخ انصاری متوفی ۱۲۸۱
🔺 العامة منهم ناصب ومنهم مستضعف ومنهم الواسطة بينهما والمحكوم بنجاسته بالاخبار والاجماع هو الأول دون الثانيين)5
🔸شیخ انصاری اهل سنت را به سه گروه تقسیم میکند :
1: ناصبی 2: مستضعف 3: واسطه بین مستضعف و ناصبی و فقط گروه اول یعنی ناصبی ها نجس میداند به دلیل احادیث و اجماع علماء شیعه بر این مطلب
👇نکته👇
اقوال زیادتری بودند که به خاطر طولانی نشدن عرض نکردم همین مقدار من باب مشت نمونه خروار عرض کردم: قبلا هم نظر صریح شیخ صدوق و شیخ طوسی علیهما الرحمه رو عرض کرده بودم
👈انشاءالله احادیث دال بر اسلام اهل تسنن را هم عرض میکنیم خدمت دوستان
📚منابع:
1: : المعتبر في شرح المختصر ج 2 ص766
2: الرسائل التسع ج1ص278
3: المقاصد العلية في شرح الرسالة الألفيةج1 ص141
4: جمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان ج6 ص101
5:كتاب الطهارة ج 2 ص358
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
4.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
#امام_زمان
#حجاب
#شب_جمعه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فرق بین ایمان(تشیع)و اسلام(اهل تسنن)⁉️
🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنِ الْإِسْلَامِ وَ الْإِيمَانِ مَا الْفَرْقُ بَيْنَهُمَا ... فَقَالَ- الْإِسْلَامُ هُوَ الظَّاهِرُ الَّذِي عَلَيْهِ النَّاسُ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ وَ حِجُّ الْبَيْتِ وَ صِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَهَذَا الْإِسْلَامُ وَ قَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةُ هَذَا الْأَمْرِ مَعَ هَذَا فَإِنْ أَقَرَّ بِهَا وَ لَمْ يَعْرِفْ هَذَا الْأَمْرَ كَانَ مُسْلِماً وَ كَانَ ضَالًّا .
🔰امام جعفرصادق سلام الله علیه فرمودند:
اسلام همان اعتقاد آشکاری است که مردم بر آن هستند . یعنی گواهی به توحید خداوند متعال و نبوت پیامبر اکرم و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات و انجام حج و روزه ماه رمضان ، این اسلام است .
ولی ایمان عبارت است از اعتقاد به امامت اهلبیت سلام الله علیهم همراه با مبانی قبل (توحید، نبوت و.....) پس اگر فرد، به اسلام اقرار نمود و ولایت اهلبیت سلام الله علیهم را نشناخت ، مسلمان گمراه است. (مؤمن نخواهد بود)
📚:کافی جلد۲ صفحه ۲۵_۲۴ حدیث۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تحلیل روایت شریف
سلام در رابطه با پستی که ریپ زده شده{ فرق بین اسلام و ایمان} آیا اهل تسنن ایمان دارند یا اسلام❓
مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی چند باب در رابطه با اسلام و ایمان دارد 👈برای فهم صحیح اسلام و ایمان سه تا از این باب هارو ببینیم
👇 نکته اول👇
اسلام در روایت:
شهادت به یگانگی الله و شهادت به نبوت پیامیر صلی الله علیه و آله
ایمان در روایات:
شهادت به امامت ائمه اثنی عشر علیهم السلام+شهادت به نبوبت و یگانگی خدا
👇 پلان اول👇
🔺بَابُ أَنَّ الْإِسْلَامَ يُحْقَنُ بِهِ الدَّمُ وَ تُؤَدَّى بِهِ الْأَمَانَةُ وَ أَنَّ الثَّوَابَ عَلَى الْإِيمَان1
🔰اسلام باعث حفظ خون{ حرام بودن ریختن خون} و باعث اداء کردن امانت میشود ولی ثواب وقتی مترتب میشود که ایمان باشد
👇پلان دوم👇
🔺بَابُ أَنَّ الْإِيمَانَ يَشْرَكُ الْإِسْلَامَ وَ الْإِسْلَامَ لَا يَشْرَكُ الْإِيمَان2
🔰 هر کسی که ایمان داشت لاجرم اسلام نیز دارد ولی هر کسی که اسلام داشت اینطور نیست که حتما ایمان نیز دارد{ عموم و خصوص مطلق}
👇پلان سوم👇
🔺بَابٌ آخَرُ مِنْهُ وَ فِيهِ أَنَّ الْإِسْلَامَ قَبْلَ الْإِيمَان2
🔰 اسلام آوردن قبل از ایمان آوردن است{ یعنی اول باید اسلام اورد بعد ایمان}
👇نکته دوم👇
این سه تا اسم سه تا باب بودند که هر باب چندتا روایت با موضوع نام باب ذیل اون هست لذا دوستان میتوند مراجعه کنند و مطالعه کنند
👇 نکته سوم👇
خواستم از بحث نتیجه گیری کنم ولی دیدیم الحمدلله مرحوم کلینی به نحوی زیبا باب هارو کنار قرار داده که با دیدن ابواب خود به خود نتیجه دقیق به ذهن خطور میکند و نیازی به بیان نتیجه نیست
✍:عیسوند
📚:منابع
1)الكافي ج2ص24
2)الكافي ج2ص25
3)الكافی ج2ص27
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
سلام
بحث نصب و ناصبی و اهل تسنن بحث جنجالی شد( بخاطر هجوم یه عده از دوستان به پی وی ادمین های کانال)
عده ای هم سر خود به کانال و ما تحدی به بحث کردند.
ولی به هر حال بنده بلاگر نیستم که بخوام برای جمع کردن عضو، از یه سری از مباحث چشم پوشی کنم.
سعی کردم اهم مطالب و شبهات به بحث را عرض کنم
بعضی از دوستانم گفتند در این لحظات حساس کاش این بحث مطرح نمیشود:
ولی واقعیت امر اینه که این بحث و شبهه به طور گسترده در بعضی از کانال و گروه های مجازی در حال پخش است.
عده ای از دوستان هم کلیپ های ارسال میکردند و ادعاء میکردند شما از این کسان در حال دفاع هستید:
ما از کسی دفاع نکردیم فقط احادیث ائمه علیهم السلام و کلام فقهاء و محدثین را عرض کردیم.( و حرفی هم از خودمنگفتم)
👈و در انتهاء کتاب نصب و ناصبی نوشته اقای بلقان آبادی که انتشارات دلیل ما چاپ کرده برای مطالعه این مبحث مناسب است
دعامون کنید
✍عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مال حرام بیبرکت است
🛑...عَنْ دَاوُدَ اَلصَّرْمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«يَا دَاوُدُ إِنَّ اَلْحَرَامَ لاَ يَنْمِي وَ إِنْ نَمَى لاَ يُبَارَكُ لَهُ فِيهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ يُؤْجَرْ عَلَيْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ كَانَ زَادَهُ إِلَى اَلنَّارِ.»
🔰از داود صَرمی نقل شده است:
امام هادی (علیهالسلام) فرمودند:
«ای داود! بهراستی که مال حرام، رشد نمیکند
و اگر رشد کند، برکت نخواهد داشت
و اگر آن را انفاق کند، اجری به او داده نمیشود
و هرچه از خود بهجا گذارد، توشهاش بهسوی آتش (جهنم) خواهد بود.»
📚الکافي، ج۵، ص۱۲۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖طلب رزق حلال هیچ وقت نباید ترک شود
🛑...عَنْ شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«إِنْ ظَنَنْتَ أَوْ بَلَغَكَ أَنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ كَائِنٌ فِي غَدٍ فَلاَ تَدَعَنَّ طَلَبَ اَلرِّزْقِ وَ إِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تَكُونَ كَلاًّ فَافْعَلْ.»
🔰از شِهاب بن عبدِربّه نقل شده است:
امام صادق (علیهالسلام) به من فرمودند:
«اگر گمان کردی یا به تو خبر رسید که فردا، این امر (قیام حضرت مهدی عجلاللهفرجه و تشکیل حکومت اسلامی) محقق خواهد شد، هرگز تلاش برای کسب روزی را کنار مگذار!
و اگر توانستی [طوری اقدام کنی که] سربارِ (دیگران) نباشی، چنین کن!»
📚الکافي، ج۵، ص۷۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اول صبح دنبال رزق باشیم
🛑...عَنْ خَالِدِ بْنِ نَجِيحٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«أَقْرِءُوا مَنْ لَقِيتُمْ مِنْ أَصْحَابِكُمُ اَلسَّلاَمَ وَ قُولُوا لَهُمْ إِنَّ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنٍ يُقْرِئُكُمُ اَلسَّلاَمَ وَ قُولُوا لَهُمْ عَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا يُنَالُ بِهِ مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِنِّي وَ اَللَّهِ مَا آمُرُكُمْ إِلاَّ بِمَا نَأْمُرُ بِهِ أَنْفُسَنَا فَعَلَيْكُمْ بِالْجِدِّ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ إِذَا صَلَّيْتُمُ اَلصُّبْحَ وَ اِنْصَرَفْتُمْ فَبَكِّرُوا فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ وَ اُطْلُبُوا اَلْحَلاَلَ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَيَرْزُقُكُمْ وَ يُعِينُكُمْ عَلَيْهِ.»
🔰از خالد بن نَجیح نقل شده است:
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«به دوستانتان که رسیدید، سلام برسانید و بگویید:
«فلانی پسر فلانی [جعفر بن محمد] به شما سلام رساند.»
و به آنها بگویید:
«بر شما باد؛ تقوای خداوند (عزّوجلّ) و بر شما باد؛ هرچه که بهوسیله آن چیزهایی که نزد خداوند است، بهدست میآید.
من - به خدا قسم - شما را به چیزی دستور میدهم که خودمان (نزدیکانمان) را به آن دستور میدهم.
پس بر شما باد؛ جدیت و بهکارگیری نهایت تلاشتان
👈و اینکه وقتی نماز صبح را بهجا آوردید و فارغ شدید، صبح زود برای کسب روزی اقدام کنید
و برای کسب مال حلال تلاش کنید؛ چراکه خداوند (عزّوجلّ) بهخاطر همین (تلاشتان) به شما روزی خواهد داد و یاریتان میفرماید.»»
📚الکافي، ج۵، ص۷۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای از تو حرکت از خدا برکت
🛑عَنِ اَلطَّيَّارِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «أَيَّ شَيْءٍ تُعَالِجُ أَيَّ شَيْءٍ تَصْنَعُ؟» فَقُلْتُ: مَا أَنَا فِي شَيْءٍ. قَالَ: «فَخُذْ بَيْتاً وَ اُكْنُسْ فِنَاهُ وَ رُشَّهُ وَ اُبْسُطْ فِيهِ بِسَاطاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ فَقَدْ قَضَيْتَ مَا وَجَبَ عَلَيْكَ. قَالَ: فَقَدِمْتُ فَفَعَلْتُ فَرُزِقْتُ.
🔰از طیّار نقل شده است:
امام باقر (علیهالسلام) به من فرمودند:
«چه مهارتی داری و چهکار میکنی؟»
عرض کردم:
مشغول کاری نیستم.
حضرت فرمودند:
«اتاق (مغازه)ای تهیه کن، حیاط (مقابل)اش را جارو کن و آب بپاش و بساطت را پهن کن؛ که هرگاه چنین کردی، بهراستی که آنچه بر تو واجب است را بهجا آوردهای»
طیار گوید:
پس من اقدام کردم و این کار را انجام دادم و به من روزی داده شد.
📚الکافي، ج۵، ص۷۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بدتر از کسی که پدر و مادر ندارد
🛑أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى
🔰امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند:
ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر،
یتیمی آن کسی است که از امام خود دور افتاده و توان وصول به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند.
پس بدانید:
شیعه ما دانای به علوم ما است.
افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند.
بدانید جایگاه کسی که هدایت می کند و دستورات ما را تعلیم می دهد، همراه ما در گروه اعلی علیین است.
📚 : الاحتجاج، ج۱، ص۱۶
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
26.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓❔ چرا امیرالمومنین علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام و برخی دیگر از ائمه علیهم السلام به خلفای وقت مشورت و مدد رسانده اند ؟
صحبت های زیبای آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله در پاسخ به این سوال بسیار شنیدنی است.
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖امام حسن عسکری علیه السلام فقط یک فرزند داشتند
🛑"وَ كَانَ الْإِمَامُ بَعْدَ أَبِي مُحَمَّدٍ ع ابْنَهُ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُكَنَّى بِكُنْيَتِهِ وَ لَمْ يُخَلِّفْ أَبُوهُ وَلَداً غَيْرَهُ ظَاهِراً وَ لَا بَاطِنا"
🔰مرحوم شیخ مفید:
امام پس از امام عسکری علیه السلام بود که به اسم و کنیه پیامبر بود و پدرش غیر او فرزندی نداشت چه در ظاهر و چه در باطن
📚: الارشاد ج ٢ ص ٣٣٩
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi