➖توضیح مختصری در مورد روایت شریف قبل
مرحوم مجلسی رحمه الله علیه ذیل حدیث شریف می فرمایند 👇
🛑وربما يحمل على الكراهة مع عدم الريبة ، كما هو ظاهر الخبر الثاني والاحتياط في الترك..1
🔰حدیث نهی حمل بر کراهت می شود( بوسیدن دختر بچه ۶ ساله) البته زمانی که با ریبه(شهوت)نباشد( و الا زمانی که با شهوت باشد حرام است)
👇روایت مُکمل👇
🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّ بَعْضَ بَنِي هَاشِمٍ دَعَاهُ مَعَ جَمَاعَةٍ مِنْ أَهْلِهِ فَأَتَى بِصَبِيَّةٍ لَهُ فَأَدْنَاهَا أَهْلُ الْمَجْلِسِ جَمِيعاً إِلَيْهِمْ 👈فَلَمَّا دَنَتْ مِنْهُ سَأَلَ عَنْ سِنِّهَا فَقِيلَ خَمْسٌ فَنَحَّاهَا عَنْهُ2
🔰راوى گويد: يكى از بنى هاشم امام رضا عليه السّلام را به همراه جمعى از خانواده (به ميهمانى) دعوت نمود. در اين هنگام صاحب خانه دخترش را جلو آورد. مهمانان همگى او را نزد خود فراخواندند.
هنگامى كه آن دختر نزديك امام عليه السّلام شد، حضرتش از سن دختر سؤال نمود.
👈گفتند: پنج ساله است.
پس حضرت او را از خود دور نمود.
👇توضیح👇
حضرت ایت الله شبیری حفظه الله در ذیل این روایت شریف:
👈 این روایت دلالت میکند که نباید دختر بچه را به خود چسبانید و متعارفا منظور به خود چساندن با لباس است(بغل) پس در دامن گرفتن که از مصادیق به خود چسباندن است جایز نیست.
حدیث از نظر دلالت بر وجوب دور کردن دلالت نمیکند( بلکه بر کراهت دلالت میکند)3
📚: منابع:
1: مرآة العقول ج20 ص371
2:الكافي ج 5 ص 533
3:کتاب النکاح لشبیری ج۳ ص ۸۲۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖مامویت ویژه پدرها در روز جمعه
🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1
🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«خانوادههایتان را در تمام روزهای جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفتزده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.»
👇نکته👇
در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ"
معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2
قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است.
👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛
👇چرا گوشت و میوه👇
بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین
👇نتیجه👇
لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد
📚: منابع
1:الكافي، ج۶، ص۲۹۹
2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱
✍: ادمین نوشت
#جمعه
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شباهتهای امام زمان علیهالسلام به حضرت یوسف علیهالسلام
🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قُلْتُ لَهُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُهُ حَيَاتَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ قَالَ فَقَالَ لِي وَ مَا يُنْكَرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَشْبَاهُ اَلْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ «أَنَا يُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِي»  فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَلْعُونَةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِحُجَّتِهِ فِي وَقْتٍ مِنَ اَلْأَوْقَاتِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ إِنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ أَنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ اَلْبِشَارَةِ تِسْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا: «أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قٰالَ أَنَا يُوسُفُ »
🔰سدير صيرفى گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود:به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف عليه السّلام،گويد:به آن حضرت عرض كردم:گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مىكنيد؟
به من فرمود:اين امت كه خوكصفت شدهاند چه چيز را منكرند،به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او(در مصر)تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد پس چرا لعنتشدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد(يعنى مدتى او را غايب كرد بطورى كه وقتى برادران او را ديدند نشناختند همانا يوسف پادشاه قدرتمند مصر بود)،و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود،اگر خدا مىخواست كه او را بياگاهاند مىتوانست.
يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند پس اين امت چرا انكار مىكنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد،در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد(و او را نشناسند)تا خدا به او اجازه معرفى دهد
،چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد،گفتند:راستى تو يوسف هستى؟فرمود:من يوسفم.
📚: الکافي ج۱ ص۳۳۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
4072-fa-ezdevaje-omme-kolsum-ba-omar (1).pdf
873.6K
دانلود کتاب
📗عنوان :
حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم سلام الله علیها دختر امیر المومنین علیه السلام
آیا عمر داماد امیر المومنین علیه السلام است⁉️
۵۷ صحفه
✨اثری ماندگار از
استاد سیدعلی حسینی میلانی
توصیه ویژه
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖راهی ساده برای شناخت سخاوتمند و بخیل‼️
🛑...عَنْ يَاسِرٍ الْخَادِمِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ:
«السَّخِيُّ يَأْكُلُ طَعَامَ النَّاسِ لِيَأْكُلُوا مِنْ طَعَامِهِ وَ الْبَخِيلُ لَا يَأْكُلُ مِنْ طَعَامِ النَّاسِ لِئَلَّا يَأْكُلُوا مِنْ طَعَامِهِ.»
🔰یاسر، خادم امام رضا (علیهالسلام)، از ایشان نقل کرده است:
سخاوتمند غذای مردم را میخورد تا آنان نیز از غذای او بخورند
و بخیل از غذای مردم نمیخورد تا آنان نیز از غذای او نخورند.»
📚:الکافي، ج۴، ص۴۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نوجوانان را دریابید!
🛑...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: «أَتَيْتَ الْبَصْرَةَ؟» فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟» قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ. فَقَالَ: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شدهاست که به ابوجعفر احول فرمودند:
«به بصره رفتی؟»
عرض کرد:
بله.
فرمودند:
«شتاب مردم نسبت به این امر (ولایت اهلبیت) و ورودشان به آن (پذیرش مکتب تشیع) را چگونه دیدی؟»
عرض کرد:
به خدا قسم، آنها (شیعیان بصره) کم هستند. فعالیتهایی هم انجام دادهاند، اما واقعاً کم است.
حضرت فرمودند:
«نوجوانان را دریاب؛ چراکه آنان بهسوی هر کار خیری شتابانترند.»
📚الكافي، ج۸، ص۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖همنشینی با گناهکاران!
✅ابوهاشم جعفری میگوید :
از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود :
📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟»
♦️چرا تو را میبینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی میکنی؟
گفتم : او دایی من است!
حضرت(علیه السلام) فرمود :
📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ»
♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی میگوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است.
خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف میکند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست.
پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند.
عرض کردم : او هر عقیدهای دارد و هرچه میگوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری میکنم.
حضرت(علیه السلام) فرمود :
📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟»
♦️آیا نمیترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟!
📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(علیه السلام) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(علیه السلام) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(علیه السلام) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(علیه السلام) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ»
♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(علیه السلام) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(علیه السلام) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد میکرد و همچنان با هم ستیز میکردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(علیه السلام) رسید، موسی(علیه السلام) فرمود :
او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود.
📚: الکافی، ج۲، ص۳۷۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖حاجتت را بخوا
🛑مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ) عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَلرَّجُلَ يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ بِهِ إِلَى رَبِّهِ قَالَ: فَكَتَبَ: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ، فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ»
🔰یکی از اصحاب امام هادی صلواتاللهعلیه گوید:
خدمت حضرت نامهای بدین مضمون نوشتم:
«شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد، همان گونه كه با خدایش راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار میكند؛ او باید چه كند؟»
حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند:
«هرگاه حاجتی داشتی، فقط لبهای خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو خواهد رسید.»
📚:کشف المحجة لثمرة المهجةج۱ ص۲۱۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
دنیای ما هم تاریک است
برای ما هم چراغ بیاور آقا جانم🖤
انشاءالله جریان سعید حاجب را امروز در کانال بیان میکنم.
⚫️آجرک الله یا صاحب الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف فی مصیبة جدک علیهما السلام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مادرِ متوکّل لعنه الله ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل میشود.
🛑قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ .....
🔰کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى:
که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مىفرستادى ، زيرا او معالجه تو را مىداند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكلهایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت.
بطحائى نزد متوكّل سخنچينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مىفرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكانها سرازير شدم نمىدانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت.
📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ گریبان چاک زدن امام عسکری در شهادت امام هادی علیهما السلام
🛑 أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ کُلْثُومٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ وَ غَیْرِهِ قَالَ: خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام فِی جَنَازَةِ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام وَ قَمِیصُهُ مَشْقُوقٌ فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو عَوْنٍ الْأَبْرَشُ قَرَابَةُ نَجَاحِ بْنِ سَلَمَةَ مَنْ رَأَیْتَ أَوْ بَلَغَکَ مِنَ الْأَئِمَّةِ شَقَّ ثَوْبَهُ فِی مِثْلِ هَذَا فَکَتَبَ إِلَیْهِ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام یَا أَحْمَقُ وَ مَا یُدْرِیکَ مَا هَذَا قَدْ شَقَّ مُوسَی عَلَی هَارُونَ.
🔰محمد بن الحسن بن شمون و غیر او میگویند:
امام عسکری علیه السلام در تشییع بدن مطهر پدرشان حضرت هادی علیه السلام با گریبان چاک زده خارج شد. ابو عون ابرش که از نزدیکان نجاح بن سلمه بود گفت: کدام یک از امامان را دیدی یا خبرش به شما رسید که گریبان چاک کند؟
امام علیه السّلام در جواب او نوشت: نادان! این کار به تو مربوط نیست. حضرت موسی بر برادر خود هارون گریبان چاک کرد.
📚:رجال الکشی ۵۷۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 علت حمله به زیارت جامعه کبیره
💥 رمز انکار زیارت جامعه کبیره از سوی منحرفین
🔰 در بیان آیت الله غیب غلامی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
ای که از زهر کین جان دادی.mp3
9.06M
🔺مَوْلاَيَ أَنْتَ اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْعِبَادِ، وَ اَلْهَادِي إِلَى اَلرَّشَادِ، وَ اَلْعُدَّةُ لِلْمَعَادِ
🔰امام هادی علیه السلام در زیارت غدیریه خطاب به امیرالمومنین علیه السلام:
مولاى من تو حجّت بر بندگانى و راهنماى به سوى راه راستى،و ذخيره روز معادى
📚المزار (للشهید الأوّل) ج ۱، ص ۶۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چهار توصیه برای برکت در کاسبی
🛑مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى رَفَعَ اَلْحَدِيثَ قَالَ كَانَ أَبُو أُمَامَةَ صَاحِبُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ : أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقَدْ طَابَ مَكْسَبُهُ إِذَا اِشْتَرَى لَمْ يَعِبْ وَ إِذَا بَاعَ لَمْ يَحْمَدْ وَ لاَ يُدَلِّسُ وَ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ لاَ يَحْلِفُ.
🔰محمّد بن عيسى در حديث مرفوعه اى گويد :
ابو امامه دوستِ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله مى گفت : از پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود :
چهار چيز است كه اگر در كسى باشند ، كاسبى اش خوب مى شود : اين كه وقتى چيزى را مى خرد به آن عيب نگيرد
و وقتى مى خواهد بفروشد شروع به تعريف و ستايش از كالاى خود نكند ، و تدليس (آرايش و پنهان كردن عيوب كالا) نكند ،
و در تمام مراحل خريد و فروش سوگند ياد نكند.
📚:الکافی ج ۵ ص ۱۵۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖حاجتت را بخوا 🛑مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ) ع
➖نکته رجالی
اگر در سند روایت قبلی دقت کرده باشید 👈مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ). نوشته بود👈یعنی مرحوم سید بن طاووس این روایت را از کتاب رسائل الائمه نقل کرده است.
👇کتاب های مرحوم کلینی👇
مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی چند کتاب دیگر هم داشته است
🛑وله غير كتاب الكافي كتاب الرد على القرامطة ، كتاب رسائل الائمة عليهمالسلام ، كتاب تعبير الرؤيا ، كتاب الرجال ، كتاب ما قيل في الائمة عليهمالسلام من الشعر
🔰مرحوم نجاشی: مرحوم کلینی بغیر از کتاب الکافی دارای👇
1: کتاب الرد علی القرامطه
2: کتاب رسائل الائمه
3: کتاب تعبیر الرویا
4: کتاب الرجال
5: کتاب ما قیل فی الائمه علیهم السلام فی الشعر
بوده است.
👇نکته اول👇
از کتاب های مرحوم کلینی فقط کتاب الکافی به دست ما رسیده است و ۵ کتاب دیگر مرحوم کلینی به دست ما نرسیده اند
👇نکته دوم👇
نوع بیان سند مرحوم سید بن طاووس نشان می دهد که مرحوم سید بن طاووس به کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی دسترسی داشته است
👇نکته سوم👇
با جمع آوری نقل های پراکنده از کتاب رسائل الائمهِ مرحوم کلینی که در کتاب های مختلف موجود است مثل نقل قبلی 👈می تواند کتاب رسائل الائمه را تا حدودی بازسازی کرد
📚: رجال النجاشي ج1ص377
✍: عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖غیبگوئی عجیب حضرت ابوطالب درباره ولادت حضرت امیر علیهما السلام
🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ: «اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ.»» وَ قَالَ: «اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که فاطمه بنتاسد (مادر امیرالمؤمنین)، نزد (شوهرش) ابوطالب رفت تا او را به ولادت پیامبر (صلواتاللهعلیهم) بشارت دهد.
ابوطالب به او گفت: «بهاندازه یک ″سَبت″ صبر کن؛ که تو را به (مولودی) بشارت میدهم که مثل او است، جزاینکه نبوت ندارد.»»
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«″سَبت″، سی سال است و (فاصلهی سنیِ) میان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) سی سال بود.»
📚الکافي، ج۱، ص۴۵۲
👇نکته👇
حضرت ابوطالب چهار پسر داشت که فاصله سنی میان هریک از آنها با پسر بعدی، ده سال بوده است؛ «طالب» پسر اول بوده است و حضرت ابوطالب بهواسطهی او به این کنیه نامیده شده است. پسر دوم «عقیل» است که ماجراهایی از او شنیدهاید. پسر سوم «جعفر» بوده که نزدیکترین و شبیهترین برادر حضرت امیر به ایشان بوده و پسر چهارم نیز حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب بوده است.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖چگونگی شیعه شدن ذوالفقار المغربی
🔰ایشون مستبصر هستند در کشور مراکش.
در چند سالی که الحمدلله شیعه شدهاند.
با دلائل قاطع به دفاع از مذهب حقه شیعه میپردازد.
نکته جالب اینجاست که در این چندسال همیشه با نقاب و صدای تغییر یافته جلوی دوربین حاضر شده است(بخاطر رعایت تقیه)
چون کشور مراکش یا همان مغرب نسبت به دیگر کشورهای عربی میانه کمتری با تشیع دارد.
👈به مرور انشاءالله کلیپهای ایشان و شیخ احمد سلمان حفظهما را بارگذاری میکنم
خدا رحمت کند مرحوم شهید شیخ حسن شحاته را.
کاش شهید شیخ حسن شحاته رحمه الله علیه مثل ذوالفقار مغربی تقیه میکردند
👈کلیپ: عربی فصیح بدون زیرنویس
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖بشارت حضرت ابوطالب به ولادت امیرالمومنین علیهما السلام
🛑عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فُتِحَ لآِمِنَةَ بَيَاضُ فَارِسَ وَ قُصُورُ اَلشَّامِ فَجَاءَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدٍ أُمُّ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَبِي طَالِبٍ ضَاحِكَةً مُسْتَبْشِرَةً فَأَعْلَمَتْهُ مَا قَالَتْ آمِنَةُ فَقَالَ لَهَا أَبُو طَالِبٍ وَ تَتَعَجَّبِينَ مِنْ هَذَا إِنَّكِ تَحْبَلِينَ وَ تَلِدِينَ بِوَصِيِّهِ وَ وَزِيرِهِ .
🔰مفضل بن عمر گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود:چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله متولد شد براى آمنه(مادرش)سپيدى(كاخهاى)فارس و سرخى كاخهاى شام آشكار شد،فاطمه بنت اسد مادر امير المؤمنين عليه السّلام خندان و مژدهبخش نزد ابى طالب آمد و او را از مكاشفۀ آمنه خبردار كرد، ابو طالب در پاسخش گفت:تو از اين موضوع در شگفتى،تو خود آبستن شوى و وصى و وزير او را بزائى.
📚الکافي ج ۱، ص ۴۵۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فضیلت حضرت ابوطالب علیه السلام
مرحوممجلسی رحمه الله علیه ذیل روایت شریف👈کلیک کنید👉
🔺و يدل علي تقدم إيمان أبي طالب و أنه كان من الأوصياء، و أمينا على أسرار الأنبياء)1
🔸روایت شریف دلالت بر ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام(قبل از بعثت) میکند.
که ایشان از اوصیناء و امین انبیاء در اسرار الهی بوده است
👇تقیه کردن حضرت👇
🔺عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن)2
🔸امام صادق عليه السلام فرمودند :
حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را پنهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن).
👈قصد نداشتم در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام صحبت کنم ولی سِیر مطالب به سمت حضرت ابوطالب علیه السلام رفت و ما هم انشاءالله ادامه می دهیم.
✍عیسوند
📚منابع:
1: مراه العقول ج۵ص۲۷۷
2: الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مهدویت میانبر نیست؛ تنها راه است
🛑 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ الَّذِی لَا یُؤْتَی إِلَّا مِنْهُ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ
🔰سلام بر تو ای دروازه خدا که هیچ کس جز از آن دروازه به سوی قرب خدا نایل نگردد، سلام بر تو ای راه خدا که هر کس به غیر از آن طریق رود هلاک می گردد.
📚مصباح الزائر ج ۱، ص ۴۳۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖فضیلت حضرت ابوطالب علیه السلام مرحوممجلسی رحمه الله علیه ذیل روایت شریف👈کلیک کنید👉 🔺و يدل علي
➖دلیل دشمنی با حضرت ابوطالب علیه السلام
قسمت اول
طبق عقیده شیعه حضرت ابوطالب علیه السلام با ایمان از دنیا رفته است و قطعا در بهشت است.
👈ولی طبق عقیده اهل تسنن حضرت ابوطالب با حالت کفر از دنیا رفته است{ العیاذ بالله}.
👇چرائی این دشمنی👇
👈 دو گروه در بُلد کردن این دشمنی تاثیر بسزائی داشتند
1⃣: بنی امیه
2⃣بنی العباس
👇دلیل دشمنی بنی امیه👇
1: بنی امیه:👈 خلفاء بنی امیه مخصوصا معاویه بن ابی سفیان: بخاطر دشمنی و بغضی که از خاندان رسالت و خصوصا امیرالمومنین علیه السلام داشتند شروع به جعل احادیثی در باب فضیلت تراشی برای دشمنان اهل البیت علیهم السلام و جعل احادیثی در مورد مذمت حضرت ابوطالب علیه السلام زدند
به این روایت از منابع اهل تسنن دقت کنید 👇
🔺حدثنا مُسَدَّدٌ حدثنا یحیى عن سُفْیَانَ حدثنا عبد الْمَلِکِ حدثنا عبد اللَّهِ بن الْحَارِثِ حدثنا الْعَبَّاسُ بن عبد الْمُطَّلِبِ (رضی الله عنه) قال لِلنَّبِیِّ (صلى الله علیه وسلم) ما أَغْنَیْتَ عن عَمِّکَ فإنه کان یَحُوطُکَ وَیَغْضَبُ لک؛ قال: هو فی ضَحْضَاحٍ من نَارٍ وَلَوْلَا أنا لَکَانَ فی الدَّرَکِ الْأَسْفَلِ من النَّارِ )1
🔰عباس بن عبد المطلب به رسول خدا (صلى الله علیه وسلم) گفت: عمویت از تو سودى نبرد؛ در حالى که از شما دفاع کرد و به دیگران به خاطر شما خشمگین شد. آن حضرت فرمود: او در حوضچه اى از آتش مى باشد و اگر من نبودم (شفاعت من نبود) در پایینترین درجه جهنم به سر مى برد❗️
👇جواب شیعه👇
🔺عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا يُونُسُ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهَا أُمُّ رَأْسِهِ فَقَالَ كَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً)2
🔰 از يونس بن نباته از امام ششم علیه السلام كه فرمود:
اى يونس مردم در باره ابو طالب چه ميگويند؟ گفتم: قربانت ميگويند او در گودالى از دوزخ است كه مغزش از آن بجوش مىآيد فرمود: دروغ گفتند دشمنان خدا راستش ابى طالب از رفقاى پيغمبران و صديقان و شهيدانست و نيكان شايسته وجه خوب رفيقانى باشند آنان)3
ادامه دارد انشاءالله
✍:عیسوند
📚: منابع
1:صحیح بخاری ، ص ۹۵۰ بَاب «قِصَّةِ أبی طَالِبٍ»
2:كنز الفوائد، ج1، ص: 183
3:آيه 49 سوره مباركه نساء
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖وای بر کسی که به رزمندگان اسلام یا خانوادههایشان آزار رساند!
🛑...عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص:
«مَنِ اغْتَابَ مُؤْمِناً غَازِياً أَوْ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِي أَهْلِهِ بِسُوءٍ نُصِبَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثُمَّ يُرْكَسُ فِي النَّارِ إِذَا كَانَ الْغَازِي فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.»
🔰از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«هرکس غیبتِ مؤمنِ رزمندهای را کند یا اذیتش نماید یا در غیابش با خانوادهاش بدرفتاری کند، روز قیامت بهخاطر این کار مجازات میشود؛
👈اگر آن رزمنده مطیعِ خداوند (عزّوجلّ) باشد، کارهای نیکش(آزار دهنده) از بین میروند و در آتش افکنده میشود.»
📚الكافي، ج۵، ص8
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi