➖کتابخانه مرحوم علامه مجلسی رحمه الله علیه
🛑ولقد ساعدني على ذلك جماعة من الإخوان ، ضربوا في البلاد لتحصيلها ، وطلبوها في الأصقاع والأقطار طلباً حثيثاً حتّى اجتمع عندي بفضل ربّي كثير من الاُصول المعتبرة الّتي كان عليها معوّل العلماء في الأعصار الماضية
🔰مرحوم مجلسی در مقدمه بحار الانوار:
در جمع اوری منابع کتاب بحار الانوار جماعتی از برادران دینی به من کمک کردند که در بلاد مختلف در جستجو کتب حدیثی همت گذاشتند تا اینکه در نزد من به فضل پرودگار تعداد زیادی از کتاب های معتبر حدیثی که علماء گذشته به آنان اعتماد داشتند جمع آوری شد.
👇نکته اول👇
مرحوم مجلسی بخاطر حمایتهای دولت شیعهِ صفوی، از علماء شیعه شروع به جمع آوری کُتب و نسخه های خطی ناب و کمیاب شیعه کرد
لذا در کتاب خانه مرحوم علامه مجلسی تعداد زیادی کتاب خاص جمع اوری شده بود
(یک کتابخانه بی بدیل)
👇نکته دوم👇
آخر عاقبت این کتابخانه ناب چه شد؟
کتابهای که مرحوم مجلسی با زحمت فراوان از نقاط مختلف جمع آوری کردند به دست چه کسانی افتاد؟
👈جواب ان شاءالله در پست بعدی
📚:بحار الأنوار ج1ص 4
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فروش_کیلویی_کتابهای_کتابخانه_شخصی_علامه_مجلسی_به_روایت_آیة_الله.ogg
1.27M
فروش کیلویی کتابهای کتابخانه شخصی علامه مجلسی رحمه الله علیه به روایت آیت الله منتظری
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖روزههای حرام
🛑قال رسول الله "صلی الله علیه و آله":
يَا عَلِيُّ صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ يَوْمِ الْأَضْحَى حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الْوِصَالِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الصَّمْتِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ نَذْرِ الْمَعْصِيَةِ حَرَامٌ
وَ صَوْمُ الدَّهْرِ حَرَامٌ
🔰رسول خدا "صلی الله علیه و آله":
یاعلی!
روزه روز (عید) فطر حرام است
و روزه روز (عید) قربان حرام است
و روزه وصال (متّصل کردن روزهای روزه داری بی افطار شب) حرام است
و روزه صمت (روزه صمت یعنی سکوت مطلق و حرف نزدن) حرام است
و روزه نذر معصیت حرام است
و روزه دهر (تمام سال) حرام است.
📚: الفقیه ج۴ص۳۶۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖لحظه پاداش دادن به روزه داران
🛑عَنْ جَدِّهِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ اَلنَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّ اَلْمَغْفِرَةَ تَنْزِلُ عَلَى مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ فَقَالَ يَا حَسَنُ إِنَّ اَلْقَارِيجَارَ إِنَّمَا يُعْطَى أُجْرَتَهُ عِنْدَ فَرَاغِهِ وَ ذَلِكَ لَيْلَةُ اَلْعِيدِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَعْمَلَ فِيهَا فَقَالَ إِذَا غَرَبَتِ اَلشَّمْسُ فَاغْتَسِلْ وَ إِذَا صَلَّيْتَ ثَلاَثَ رَكَعَاتٍ مِنَ اَلْمَغْرِبِ فَارْفَعْ يَدَيْكَ وَ قُلْ يَا ذَا اَلطَّوْلِ يَا ذَا اَلْحَوْلِ يَا ذَا اَلْجُودِ يَا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ اِغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ نَسِيتُهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ وَ تَخِرُّ سَاجِداً وَ تَقُولُ مِائَةَ مَرَّةٍ أَتُوبُ إِلَى اَللَّهِ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ وَ سَلْ حَوَائِجَكَ .
🔰 حسن بن راشد نقل كرده كه وى گفت:
عرض كردم:فدايت شوم مردم مىگويند:آمرزش و مغفرت بر كسى كه ماه رمضان را روزه گرفته در شب قدر نازل مىشود.
آيا اين كلام صحيح است؟
حضرت فرمودند:اى حسن،كارگر وقتى از عملش فارغ شد اجرتش را مىدهند و پايان عمل صائم شب عيد است بنا بر اين در شب عيد مغفرت و آمرزش كه پاداش روزهداران است نازل مىشود.
عرض كردم:فدايت شوم،چه عملى سزاوار است در اين شب انجام بدهيم؟ حضرت
فرمودند:وقتى آفتاب غروب كرد غسل كن و بعد از خواندن نماز مغرب دو دست را بلند كن و بگو:
يَا ذَا اَلطَّوْلِ يَا ذَا اَلْحَوْلِ يَا ذَا اَلْجُودِ يَا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ اِغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ نَسِيتُهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
سپس به سجده برو و صد مرتبه بگو:اتوب الى اللّٰه. بعد حوائج خود را از خدا بخواه.
📚:علل الشرایع ج۲ ص۳۸۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اندوهی به وسعت هزاران عید ..
🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ:
یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ.)1
🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند:
ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید میشود.
عبد اللَّه میگوید: عرضه داشتم برای چه ؟!
حضرت فرمودند: چون میبینند که حقّشان در دست دیگری است .
✍توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد👇
🛑«لأن العيد إنما وضع ليجتمع الناس عند الإمام و يأخذوا عنه معالم دينهم فإذا رأوا أئمة الضلال غاصبين لحقوقهم يضلون الناس عن الصراط المستقيم يحزنون لما يصيب الناس من الهلاك و الضلال لا لأنفسهم فإنهم في جميع الحالات فائزون بأعظم السعادات.)2
🔰 حکمت عید برای این است که مردم گِرد امام معصوم آیند و معالم دینشان را از ایشان اخذ کنند، اما اهل بیت علیهم السلام وقتی میبینند که حقشان در دست سرانِ گمراهی است و مردم را از صراط مستقیم منحرف میکنند و به هلاکت و ضلالت میکِشانند، محزون میشوند. لذا این حزن بخاطر خودشان نیست، چراکه آنان در اوج سعادتند.
⬅️ مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "
در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز عید فطر و عید قربان را میفرمایند :
🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ .)3
🔰إستحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" غصب شده است .
✍کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت:👇
🔺يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم")4
🔰این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در عیدفطر و قربان در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود.
📚:منابع
1: الفقیه ج۱ ص۵۱۱
2: مرآة العقول ج ۱۶ص۴۱۱
3: وسائل الشیعه ج۷ ص ۴۷۷
4: بحارالأنوار ج ۸۸ ص۱۳۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دعائی برای آخرین شب ماه مبارک
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَتْ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَقُلِ اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِي هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ
🔰امام صادق علیه السلام:
چون آخرین شب ماه رمضان شود، بگو:
👈اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِي هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ👉
«خداوندا! این ماه رمضان که در آن قرآن را نازل کرده اى، سپرى شد. پروردگارا! به ذات بزرگوار تو پناه مى برم از این که سپیده این شب بر من بدمد یا ماه رمضان به پایان رسد و تو را پیش من، کیفر یا گناهى مانده باشد که بخواهى مرا در روزى که تو را دیدار مى کنم، به سبب آن، عذاب کنى».
📚:الكافي ج4 ص165
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پرداخت نکردن فطریه، احتمال فوت را در پی دارد
🛑 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام "قَالَ:
اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِیَالِنَا الْفِطْرَةَ وَ عَنِ الرَّقِیقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً فَإِنَّکَ إِنْ تَرَکْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَیْهِ الْفَوْتَ .
قلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ ؟
قالَ الْمَوْتُ.
🔰 معتب گوید امام صادق "علیه السلام" بمن فرمودند:
برو و زکات فطرهٔ عیال و غلامانم را بپرداز و هیچکدام را از قلم نیانداز، زیرا اگر فطریه یکی را ندهی از فوت او بیم دارم! پرسیدم: منظور از فوت چیست؟!
حضرت فرمودند مرگ
📚: الکافی، ٤/١٧٤
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ شرط قبولی روزهِ ماه مبارک
🛑إنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله
🔰امام صادق علیه السلام :
کامل کردن روزه به پرداخت زکات فطره است، همانطور که صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله کمال نماز است.
همانا کسی که روزه بگیرد و زکات ندهد روزهای برای او نیست هنگامی که عمدا ترک کند و نماز نیست هنگامی که صلوات بر پیامبر را ترک کند.
📚:الفقیه، ج۲، ص۱۱۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖غذا قبل از نماز عید
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اطْعَمْ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْمُصَلَّى.
🔰امامصادق علیه السلام:
در روز عید فطر قبل از اینکه به سمت نماز عید حرکت کنید غذا بخورید
📚: الكافي ج4 ص 168
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖اندوهی به وسعت هزاران عید .. 🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام
➖اندوه و غم معلی بن خنیس در روز عید
🛑 أَبُو جَعْفَرٍ أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ الْقُرَشِیُّ قَالَ أَخْبَرَنِی بَعْضُ أَصْحَابِنَا ، قَالَ کَانَ الْمُعَلَّی بْنُ خُنَیْسٍ رَحِمَهُ الله إِذَا کَانَ یَوْمُ الْعِیدِ خَرَجَ إِلَی الصَّحْرَاءِ شَعِثاً مُغْبَرّاً فِی زِیِّ مَلْهُوفٍ ، فَإِذَا صَعِدَ الْخَطِیبُ الْمِنْبَرَ مَدَّ یَدَهُ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ هَذَا مَقَامُ خُلَفَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ مَوَاضِعُ أُمَنَائِکَ الَّذِینَ خَصَصْتَهُمْ ، ابْتَزُّوهَا وَ أَنْتَ الْمُقَدِّرُ لِلْأَشْیَاءِ ، لَا یُغَالَبُ قَضَاؤُکَ وَ لَا یُجَاوَزُ الْمَحْتُومُ مِنْ تَدْبِیرِکَ ، کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّی شِئْتَ ، عِلْمُکَ فِی إِرَادَتِکَ کَعِلْمِکَ فِی خَلْقِکَ ، حَتَّی عَادَ صَفْوَتُکَ وَ خُلَفَاؤُکَ مَغْلُوبِینَ مَقْهُورِینَ مُبْتَزِّینَ ، یَرَوْنَ حُکْمَکَ مُبَدَّلًا وَ کِتَابَکَ مَنْبُوذاً وَ فَرَائِضَکَ مُحَرَّفَهً عَنْ جِهَاتِ شَرَائِعِکَ وَ سُنَنَ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَتْرُوکَةً.
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ الْغَادِینَ وَ الرَّائِحِینَ وَ الْمَاضِینَ وَ الْغَابِرِینَ.
اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَهَ زَمَانِنَا وَ أَشْیَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ وَ أَحْزَابَهُمْ وَ أَعْوَانَهُمْ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
🔰 راوی میگوید:
معلّی بن خُنیس رحمة الله علیه هر وقت روز عید میشد با قیافه گرفته و درهم با موی پریشان و غبار آلود همانند مصیبت زدگان به بیابان میرفت ،
وقتی خطیب بر منبر میرفت:
معلّی دست به آسمان بر میداشت و میگفت بار خدایا این جایگاه خلفاء و بر گزیدگان تو است.
این مقام امناء وحی تو است کسانی که به آنها اختیار بخشیده ای،
حال آن را غصب نموده اند و بزور بر این مقام تکیه کرده اند.
خدایا زمام امور بدست تو است کسی نمیتواند تصمیم تو را در هم شکند و نقشه تو را بنابودی سپارد،
هر طور و هر وقت که تو بخواهی ، خواسته ، خواسته توست ، دانش تو در اراده و آفرینش یکسان است.
اینک برگزیدگان و خلفای تو مغلوب و شکست خورده هستند.
چرا که مقام آنها را بزور صاحب شده اند.
آشکارا مشاهده میکنند که دستورات تو را زیر پا نهاده اند و کتاب آسمانی را کنار گذاشته و واجبات دینی را تغییر داده اند و سنّت پیامبر را پشت سر انداخته اند.
خدایا لعنت کن دشمنان آنها را از پیشینیان و طبقات بعد و آنها که صبح و شام بدر خانه این دغل بازان رفت و آمد دارند ،
و کسانی که مرده اند و آنها که می آیند.
خدایا ستمکاران زمان ما و پیروان آنها و همکارانشان را لعنت فرما تو بر هر کار قادر و توانا هستی.
📚: رجال الکشی ج۱ ص۳۸۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖روز عید فطر روز پاداش دادن است
🛑قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ ثُمَّ قَالَ يَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَيْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوكِ ثُمَّ قَالَ هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِزِ.
🔰:پيامبر صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
هرگاه نخستين روز شوّال فرا رسيد منادى ندا كند: اى مؤمنان! بامدادان براى دريافت جايزههايتان بشتابيد.
آنگاه فرمود: اى جابر! جايزههاى خدا،(مانند) جايزههاى اين پادشاهان نيست.
سپس فرمود: آن، روز جايزههاست.
📚:الكافي ج4ص 168
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖تاثیرات مال حرام در ذریه
🛑عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَسْبُ اَلْحَرَامِ يَبِينُ فِي اَلذُّرِّيَّةِ.
🔰عبيد بن زراره گويد:
امام صادق عليه السّلام فرمود:
به دست آوردن سود
حرام ، در فرزندان اثر خودش را ظاهر مىكند.
📚الکافي ج ۵، ص ۱۲۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مال حرام بی برکت است
🛑عَنْ دَاوُدَ اَلصَّرْمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا دَاوُدُ إِنَّ اَلْحَرَامَ لاَ يَنْمِي وَ إِنْ نَمَى لاَ يُبَارَكُ لَهُ فِيهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ يُؤْجَرْ عَلَيْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ كَانَ زَادَهُ إِلَى اَلنَّارِ .
🔰داوود صرمى گويد:
امام ابو الحسن عليه السّلام فرمود:
اى داوود! به راستى كه
حرام رشد نمىكند و اگر هم رشد كند خداوند بدان بركت نمىدهد، و هرچيز حرامى را كه كسى انفاق كند اجر و پاداشى در برابرش نمىگيرد و هر چه باقى بگذارد نيز توشه او براى رفتن به آتش دوزخ است.
📚:الکافي ج ۵، ص ۱۲۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مال حلالی که مخلوط با مال حرام شده است را چگونه پاک کنیم؟
🛑عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَتَى رَجُلٌ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فَقَالَ إِنِّي كَسَبْتُ مَالاً أَغْمَضْتُ فِي مَطَالِبِهِ حَلاَلاً وَ حَرَاماً وَ قَدْ أَرَدْتُ اَلتَّوْبَةَ وَ لاَ أَدْرِي اَلْحَلاَلَ مِنْهُ وَ اَلْحَرَامَ وَ قَدِ اِخْتَلَطَ عَلَيَّ فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ تَصَدَّقْ بِخُمُسِ مَالِكَ فَإِنَّ اَللَّهَ جَلَّ اِسْمُهُ رَضِيَ مِنَ اَلْأَشْيَاءِ بِالْخُمُسِ وَ سَائِرُ اَلْأَمْوَالِ لَكَ حَلاَلٌ .)1
🔰سكونى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
مردى نزد امير مؤمنان على عليه السّلام آمد و عرض كرد:
من مالى را به دست آوردهام كه كارى نداشتم از راه حلال باشد يا
حرام (مخلوط است) و قصد توبه دارم، و نمىدانم كه حلال و حرامش كدام است و حلال و حرامش با هم مخلوط شدهاند.
امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: يك پنجم از مال خودت را صدقه بده، چون خداوند به يك پنجم از مال رضايت داده است و بقيه اموالت براى تو حلال است.
👇توضیح👇
🔺قوله عليه السلام: تصدق بخمس مالك خصصه الأصحاب بما إذا جهل قدر
الحرام و مالكه، فلو عرفهما تعين الدفع إلى المالك بأجمعه، و لو علم المالك و لم يعلم القدر صالحه، و لو علم القدر خاصة وجبت الصدقة به و إن زاد عن الخمس.)2
🔸علامه مجلسی رحمه الله علیه:
اینکه امیرالمومنین علیه السلام فرمودند خُمس( ۱/۵) مال مخلوط شده را صدقه بدهد؛
برای زمانی است که:
اولا مقدار مال حرام مخلوط شده مشخص نباشد
ثانیا صاحب مال حرام مشخص نباشد
1: لذا زمانی که مقدار مال حرام و صاحب مال حرام مشخص باشد، باید مال را به صاحبش برگرداند.
2: اگر صاحب مال را بشناسد ولی مقدار مال معلوم نباشد باید مصالحه کند(صاحب مال را راضی کند)
3: اگر فقط مقدار مال حرام را بداند ولی صاحب مال را نشناسد باید همان مقدار را صدقه بدهد اگر چه بیشتر از خمس باشد
📚:منابع
1:الکافي ج ۵، ص ۱۲۵
2:مراه العقول ج۱۹ ص۸۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖مامویت ویژه پدرها در روز جمعه
🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1
🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«خانوادههایتان را در تمام روزهای جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفتزده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.»
👇نکته👇
در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ"
معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2
قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است.
👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛
👇چرا گوشت و میوه👇
بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین
👇نتیجه👇
لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد
📚: منابع
1:الكافي، ج۶، ص۲۹۹
2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱
✍: ادمین نوشت
#جمعه
#امام_زمان
#حجاب
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع : خدمات ویژه عمر بن الخطاب به بشریت و دانشِ تکنولوژی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖در بحث کشور گشائی خلفاء غاصب
👈ما به سه رویه و تفکر روبرو هستیم
1: رویه علماء اهل سنت:
در تلاش برای پاک کردن این جنایات علیه بشریت از کتب تاریخی هستند تا گزندی به خلفاء غاصب وارد نشود
2: مستشرقین:
{غیر مسلمانانی که در مورد اسلام تحقیق میکند}:
معرفی کردن اسلام به عنوان دینی که ضد علم و تمدن است و این نوع برخورد مستشرقین بخاطر عدم اطلاع از انحراف بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله است
3: شیعیان:
بخاطراینکه سه حاکم بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله را غاصب می دانند لذا قائل هستند که این جنگها و کشور گشائیها به خصوص حمله به ایران هیچ ارتباطی با اسلام واقعی ندارد زیرا در زمان حمله اعراب به ایران، اسلام مُجَسّم که امیرالمومنین علیه السلام بود در مدینه حضور داشتند
لذا ما شیعیان نه تنها مدافع این کشور گشائیها نیستیم بلکه از منتقدین سرسخت این کشور گشائی به شمار میرویم
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖چگونه در ثواب حمله کنندگان به صیهونیستها شریک بشویم
🛑و من كلام له عليهالسلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليهالسلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ.
🔰از سخنان امیرالمومنین علیهالسلام است:
«به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت:
«دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مىديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بىشك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مىدهد.
📚:نهجالبلاغه، خطبه۱۲.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای عذاب استدراج
🛑عَنْ سُفْيَانَ بْنِ سِمْطٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِي.
🔰 سفيان بن سمط نقل كرده كه وى گفت:
حضرت ابو عبد اللَّه عليه السّلام فرمودند:
هر گاه خداوند متعال براى بندهاى خير بخواهد پس در صورتى كه آن بنده گناهى مرتكب شد به دنبال آن گرفتار نقمت و عذابى او را نموده تا بدين وسيله متوجه طلب آمرزش و استغفار گردد و زمانى كه براى بندهاى بدى را خواسته باشد به دنبال گناهش به او نعمتى مىدهد تا استغفار را فراموش كرده و در گناه پيوسته بماند و به همين معنا اشاره دارد فرموده حق تعالى:
سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ « ۱۸۲ اعراف» (به زودى آنها را به عذاب و هلاكت مىافكنيم از جايى كه نمىدانند).
📚: علل الشرائع، ج2، ص: 561
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
ٍ ➖استدراج در روایات
🛑عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الِاسْتِدْرَاجِ فَقَالَ هُوَ الْعَبْدُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُمْلَى لَهُ وَ تُجَدَّدُ لَهُ عِنْدَهَا النِّعَمُ فَتُلْهِيهِ عَنِ الِاسْتِغْفَارِ مِنَ الذُّنُوبِ فَهُوَ مُسْتَدْرَجٌ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُ.
🔰از امام صادق عليه السلام در باره استدارج (غفلت) پرسيده شد،
فرمود:
گاهى مىشود كه كسى مرتكب گناهى مىگردد و به او مهلت داده مىشود و نعمتش افزون مىشود تا هوسرانيش از استغفار بازش دارد و اين غفلتى است كه شاملش شده در حالى كه نمىداند.
📚: الكافي ج2، ص: 452
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖یادآوری گناهان، برای مؤمن خیری هست از جانب خداوند متعال
🛑فی وصیة رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لابی ذر قال : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ. یَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَیْهِ ثَقِیلًا وَبِیلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ.
🔰رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند :
همانا مؤمن گناه خود را مانند صخره ای می بیند که در زیر آن قرار گرفته است و ترس این دارد که بر روی او بیفتد و همانا کافر گناهش را مانند مگسی می بیند که از مقابل بینی اش رد می شود!
ای اباذر! وقتی خداوند تبارک و تعالی به بندهای اراده خیر داشته باشد ، گناهانش را مجسم در برابر چشمانش قرار می دهد و گناه را بر او سنگین و وخیم قرار می دهد و وقتی اراده شر به بندهای داشته باشد گناهش را از یاد او می برد!
📚الأمالی الطوسی ج ۲ ص ۱۳۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ دلیل دردهای که در طول روز برای ما اتفاق می افتند
🛑قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ " علیه السلام "يَقُولُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ كُلُّ بَدَنٍ لَا يُصَابُ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً قُلْتُ مَلْعُونٌ قَالَ مَلْعُونٌ فَلَمَّا رَأَى عِظَمَ ذَلِكَ عَلَيَّ قَالَ لِي يَا يُونُسُ إِنَّ مِنَ الْبَلِيَّةِ الْخَدْشَةَ وَ اللَّطْمَةَ وَ الْعَثْرَةَ وَ النَّكْبَةَ وَ الْقَفْزَةَ وَ انْقِطَاعَ الشَّسْعِ وَ أَشْبَاهَ ذَلِكَ يَا يُونُسُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَنْ يَمُرَّ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَا يُمَحَّصُ فِيهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ بِغَمٍّ يُصِيبُهُ لَا يَدْرِي مَا وَجْهُهُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَضَعُ الدَّرَاهِمَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَزِنُهَا فَيَجِدُهَا نَاقِصَةً فَيَغْتَمُّ بِذَلِكَ ثُمَّ يَزِنُهَا فَيَجِدُهَا سَوَاءً فَيَكُونُ ذَلِكَ حَطّاً لِبَعْضِ ذُنُوبِه ...........
🔰یونس ابن یعقوب از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که امام فرمودند:
"هر بدنی که چهل روز آسیبی به آن نرسد، ملعون و از رحمت خدا به دور است.
گفتم: واقعاً ملعون است❓ فرمودند : بله
امام وقتی سنگینی مطلب را بر من احساس کردند ، فرمودند :
🔹"ای یونس ، همین خراش پوست و ضربه خوردن و لغزیدن و چشم درد و مانند اینها بلا و آسیب برای بدن است ، نه لزوماً مصیبت های بزرگ.
🔹زیرا مؤمن نزد خداوند بافضیلت تر و گرامیتر از آن است که چهل روز بر او بگذرد و خداوند گناهان او را پاک ننماید ، و لو به یک غم پنهانی در دل که او نفهمد این غم از کجا به وجود آمده است".
👈"به خدا قسم، وقتی یکی از شماها سکهها را در کف دست خود میشمارد و متوجه کمبود آن شده و غصهدار میشود، سپس دوباره شمارش میکند و متوجه میشود درست است، همین غصه کوتاه و گذرا موجب آمرزش برخی گناهان اوست.
📚: كنز الفوائد، ج1، ص: 149
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖کفاره گناهانِ مؤمن ...
🛑ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ و لا وَصَبٍ و لا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه.
🔰پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله فرمودند :
مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان او را بپوشاند(کفاره گناهان مومن)
📚:تحف العقول، صفحه ۳۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi