➖تلاشهای تفکر عثمانی برای نجات یزید لعین
قسمت اول
✍ در قسمتهای قبل عرض کردیم که باعث و بانی ایجاد فاجعه کربلاء تفکر عثمانی بود.
و بعد از فاجعه کربلاء تفکر به انحاء مختلف سعی در پاکسازی کارنامه عامل اصلی این جنایت یعنی یزید لعین کرد
به گزارشات پیش رو دقت کنید
👇گزارش اول👇
🔺الغزالی یحرم علی الواعظ و غیره روایة مقتل الحسین و حكایته و ماجری بین الصحابة من التشاجر و التخاصم فانه یهیج بغض الصحابة و الطعن فیهم و هم اعلام الدین و ما وقع بینهم من المنازعات فیحمل علی محامل صحیحة و لعل ذلك لخطأ فی الاجتهاد لا لطلب الریاسة و الدنیا كما لا یخفی (ا ه).)3
🔸غزالی از علماء مخالف شیعه:
بر واعظ و سخنران حرام است که مطالب مربوط به مقتل حسین بن علی را روی منبر بخواند، یا مطالبی را بخواند که مربوط به دعواها و اختلاف صحابه باهم باشد بخاطر اینکه باعث تهییج بغض صحابه در بین مسلمانان و ترویج طعن در صحابه میشود.
و دلیل این نهی این است که صحابه بزرگان دین هستند و اختلافاتی که در بین آنان واقع شده است را باید حمل بر صحت کرد شاید این اختلافات از روی اجتهاد بودهاند نه از روی طلب ریاست دنیوی
👇گزارش دوم👇
🔺وَلَا يجوز الطعْن فِي مُعَاوِيَة لِأَنَّهُ من كبار الصَّحَابَة وَلَا يجوز لعن يزِيد وَلَا تكفيره فَإِنَّهُ من جملَة الْمُؤمنِينَ
وَأمره إِلَى مَشِيئَة الله إِن شَاءَ عذبه وَإِن شَاءَ عَفا عَنهُ
🔸ابن حجر از علماء مخالف شیعه:
طعن و عیب گوئی، معاویه جایز نیست زیرا معاویه از بزرگان صحابه است و لعن یزید و تکفیر یزید نیز جایز نیست زیرا یزید از مومنین است و امر و تصمیم کار یزید باید به خدا واگذار شود اگر خداوند خواست میبخشد و اگر نخواست عذاب میکند
👇گزارش سوم👇
🔺فإن قيل:هل يجوز لعن يزيد
،لأنه قاتل الحسين أو آمر به، قلنا:هذا لم يثبت أصلا،فلا يجوز أن يقال إنه قتله أو أمر به ما لم يثبت ،فضلا عن اللعنة،لأنه لا تجوز نسبة مسلم إلى كبيرة من غير تحقيق .نعم يجوز أن يقال قتل ابن ملجم عليا، و قتل أبو لؤلؤة عمر رضى اللّه عنهم،فإن ذلك ثبت متواترا.فلا يجوز أن يرمى مسلم بفسق أو كفر من غير تحقيق)3
🔸غزالی از علماء مشهور مخالف شیعه:
برای ما ثابت نشده است که یزید قاتل یا امر کننده به شهادت حسین بن علی است تا چه برسد لعن کردن یزید به خاطر اینکه نسبت دادن گناه کبیره به شخص مسلمان(یزید)بدون تحقیق جایز نیست بله جایز است که گفته شود که ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب است یا ابولولو قاتل عمر بن الخطاب است (ولی جایز نیست که گفته شود یزید قاتل حسین بن علی است)
✍عیسوند
📚منابع:
1: الصواعق المحرقة ج2 ص 640
2:الصواعق المحرقة ج2 ص 640
3: احیاء العلوم ج۹ ص ۱۹
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تلاشهای تفکر عثمانی برای نجات یزید لعین
قسمت دوم
✍با توجه به آنچه پیش از این گفته شد تفکر عثمانی همان تفکر سقیفه با اسمی جدید است که دلیل اصلی که تفکر عثمانی مانع از لعن یزید میشود، دفاع از سران سقیفه است برای فهم دقیق این مطلب گزارش پیش رو را با دقت بخوانید
🛑فإنْ قیلَ فمِنْ علماءِ المَذْهبِ مَنْ لَمْ یُجَوّزْ اللعنَ عَلى یَزید ، مَعَ عِلْمِهِم بأنّه یستحِقُّ ما یَربُوا عَلى ذلک و یزید.
قلنا تحامیاً عَنْ أنْ یَرْتَقی إلى الأعلى فالأعلى ، کما هو شعارُ الروافضِ على ما یروى فی أدعیتهم و یجری فی أندیتهم.
🔰تفتازاتی از علمای عامه مینویسد:
اگر گفته شود برخی از علمای ما هستند که لعن یزید را جائز ندانستهاند با اینکه میدانند یزید مستحق بالاتر از لعن است.
میگوئیم به این دلیل جایز نمیدانند؛
چرا که لعن یزید منجر به لعن معاویه و عثمان و عمر و أبوبکر میشود همانگونه که شیعیان چنین میکنند کما اینکه از دعاها و آنچه در مجالسشان واقع میشود ظاهر است.
👇توضیح👇
یزید توسط معاویه منصوب شد
معاویه توسط عمر منصوب شد
و عمر توسط ابابکر منصوب شد
📚:شرح المقاصد ج۵ ص ۳۱۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ظلم ظالمان امت بر خاندان رسالت😭
👈سید ابن طاووس می نویسد :
روزی امام سجاد(علیهالسّلام) در بازارهای دمشق راه می رفتند یکی از اصحاب رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به نام منهال بن عمرو، امام سجاد(علیهالسّلام) را دید و به استقبال ایشان آمد و گفت :
🛑كَيْفَ أَمْسَيْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله)؟
أَمْسَيْنَا كَمَثَلِ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَهُمْ!
يَا مِنْهَالُ! أَمْسَتِ الْعَرَبُ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَجَمِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) عَرَبِيٌّ وَ أَمْسَتْ قُرَيْشٌ تَفْتَخِرُ عَلَى سَائِرِ الْعَرَبِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) مِنْهَا وَ أَمْسَيْنَا مَعْشَرَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ نَحْنُ مَغْصُوبُونَ مَقْتُولُونَ مُشَرَّدُونَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مِمَّا أَمْسَيْنَا فِيهِ يَا مِنْهَالُ!》
🔰ای فرزند پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) چگونه صبح را به شب رساندی؟
امام سجاد(علیه السلام) فرمود :
مانند بنی اسرائیل در میان فرعونیان که پسران آنها را سر میبریدند و زنانشان را زنده میگذاشتند.
ای منهال! عرب بر عجم افتخار میکند که محمد(صلی الله علیه و آله)، عرب است و قریش بر عرب مباهات میکند که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آنهاست؛ ولی ما خاندان او، روز را در حالی به شب رساندیم که حقمان غصب شده است و ما را کشتند و از خانه هایمان رانده و آواره نمودند.
پس ای منهال بر این مصیبت پیش آمده استرجاع می کنیم و می گوییم : انا لله و انا الیه راجعون!
📚: اللهوف ص۱۹۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
DAB-05-17-ThaqalainSite (1).pdf
حجم:
722.7K
➖مقاله بخوانیم
تحقیقی درباره اربعین حسینی
✍: محمدتقی سبحانی نیا
👇چکیده👇
مسئله اربعین سیدالشهدا (علیهالسلام) و اینکه آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانستهاند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نائل آیند و مرقد مطهرش را زیارت کنند، ازجمله مسائلى است که از دیرباز صاحبنظران درباره آن اختلافنظر داشته و هریک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کردهاند. در این مقاله با توجه به متون تاریخى معتبر احتمالات ممکن را تبیین کرده و ضمن بیان نظر مدافعان این واقعه، دیدگاه خود را مبنى بر نبود دلیل کافى و قابلاعتماد بر مسئله اربعین سیدالشهدا (علیهالسلام) تبیین خواهیم نمود. همچنین امکان رسیدن کاروان اسرا را نیز به کربلا در اربعین اول تقریباً ناممکن دانسته و در پایان، دلیل الحاق سر مطهر امام حسین (علیهالسلام) را به جسم شریفش مورد خدشه قرار داده و وجود حدیث شریفى که زیارت اربعین را از علائم مؤمنان میشمارد براى استحباب و فضیلت آن زیارت کافى دانستهایم.
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خطاب زهیر بن القین به امام حسین علیه السلام
🛑ثم تكلم «زهير بن القين البجلي» ، فقال: و اللّه، يا ابن رسول اللّه لوددت أني قتلت فيك ثم نشرت، حتى اقتل فيك ألف مرّة، و أن اللّه قد دفع القتل عنك، و عن هؤلاء الفتية من إخوتك؛ و ولدك؛ و أهل بيتك
🔰بعد از اینکه امام حسین علیه السلام خطاب به اصحاب فرمودند که این قوم هدفشان من. هستم و شما می توانید برگردید‼️
زهیر در جواب گفتند:
من دوست دارم در راه شما کشته شوم سپس همچون خاکستر منتشر شوم.
تا اینکه هزار بار این کار تکرار بشود
تا خداوند مرگ را از شما و اهل بیت شما دور کند
📚: مقتل خوارزمی ج1 ص 350
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖زیارت اربعین
🔰السَّلَامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلَامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلَادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحْتَسِباً حَتَّى سُفِكَ فِي طَاعَتِكَ دَمُهُ وَ اسْتُبِيحَ حَرِيمُهُ اللَّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِيلًا وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْأَوْصِيَاءِ أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ سَعِيداً وَ مَضَيْتَ حَمِيداً وَ مِتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلَامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ وَ شَاهِدِكُمْ وَ غَائِبِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ وَ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ وَ تَنْصَرِفُ
📚تهذیب الأحکام، ج6، ص113-114
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
حجة الاسلام میرزامحمدیزیارت اربعین.mp3
زمان:
حجم:
11.32M
زیارت اربعین همراه با اشک..
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تصحیح یک برداشت اشتباه
قسمت اول
👇محکم و متشابه در احادیث👇
👈در بحث احادیث وارده از ائمه علیهم السلام هیچ وقت نباید با تک روایت دنبال اثبات گزاره دینی باشیم بلکه باید مجموع روایات را نگاه کنیم .
به این روایت شریف دقت کنید👇
🛑ِ عَنْ أَبِي حَيُّونٍ مَوْلَى الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ رَدَّ مُتَشَابِهَ الْقُرْآنِ إِلَى مُحْكَمِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّ فِي أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا)1
🔰ابو حيّون از امام رضا عليه السّلام نقل كرده است كه حضرت فرمودند:
هر كس متشابهات قرآن را به محكمات آن ارجاع دهد، به راه راست هدايت شده است، سپس فرمودند: در اخبار ما نيز همانند قرآن محكم و متشابه وجود دارد، لذا متشابهات آن را به محكمات آن ارجاع دهيد و صرفا به دنبال متشابهات آن نرويد كه گمراه ميشويد.
توضیح مرحوم مجلسی علیهالرحمه در مورد محکم و متشابه در روایت👇
🛑انظروا إلى محكمات الأخبار التي لا تحتمل إلا وجها واحدا و ردوا المتشابهات التي تحتمل وجوها إليها بأن تعملوا بما يوافق تلك المحكمات من الوجوه)2
🔰 در عمل به احادیث به محکماتِ احادیث عمل کنید که فقط یک وجه دارند{ اطمینان خاطر نسبت به معنائی واقعی حدیث داریم} و متشبهاتی که وجوه و معنائی مختلفی دارند را به محکمات رجوع بدهید و باید به متشابهاتی عمل کنیم که موافق محکمات هستند.
👇نتیجه👇
پس همانظور که در آیات قرآن، محکم و متشابه وجود دارد؛ در روایت نیز محکم و متشابه وجود دارد و برای اینکه بخاطر عمل به متشابهات در ورطه گمراهی قرار نگیریم لاجرم باید متشابهات را حمل بر محکمات کنیم تا معنا و مقصود واقعی اهل البیت علیهمالسلام روشن شود.
📚: منابع
1: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 290
2: بحار الأنوار ، ج2، ص: 185
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تصحیح یک برداشت اشتباه
قسمت دوم
✍با توجه به نکاتی که عرض کردیم، دالّ بر وجود مُحکم و مُتشابه در احادیث، لذا با صرف دیدن اینچنین احادیثی نمیتوان گزاره دینی اثبات کرد👇
🔺عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَةٍ [الذُّبَابِ] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر)1
🔸حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:
كسى كه نام ما نزد او برده شود و از چشمانش اشگ بيايد اگر چه به قدر بال پشه باشد گناهانش آمرزيده شود و لو به اندازه روى درياها باشد.ِ
✍توضیح:
اگر قصد کنیم که صرف دیدن این روایت حکم کنیم چیزی که از دل این روایت خارج میشود اباحهی گری است { العیاذ بالله}
👈 بدین معنا شخصی که نه از منهیات الهی منعی دارند و نه از اوامر الهی اطاعتی دارد.
به این روایت شریف دقت کنید👇
🔺عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قَالَ لِي: «يَا جَابِرُ، أَ يَكْتَفِي مَنْ يَنْتَحِلُ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؟ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ، وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ، وَ التَّخَشُّعِ، وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ، وَ الصَّوْمِ، وَ الصَّلَاةِ، وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ، وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ»الحدیث...2
🔰جابر گويد:
امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد، اى جابر! ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خدا
و روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرضداران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آنها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند.
جابر گويد عرضكردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى اين صفات نميشناسيم، فرمود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد، من على را دوست دارم و از او پيروى ميكنم، و با وجود اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بهتر از على عليه السّلام است- سپس از رفتار او پيروى نكند و بسنتش عمل ننمايد، محبتش بپيغمبر باو هيچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنيد و براى آنچه نزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچكس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عز و جل [و گراميترينشان نزد او] با تقواترين و مطيع ترين آنهاست.
اى جابر! بخدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نميتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نيست و هيچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن بورع بدست نيايد.
👇نتیجه👇
روایت کامل الزیارت که فرمودند هر کسی به اندازه بال مگسی گریه کند..... جزء متشابهات احادیث هستند
و باید با توجه به مابقی احادیثی که به شدت امر به انجام واجبات و ترک محرمات کردهاند معنا شود و الا اگر به تنهائی معنا شود مصداق عمل به متشابهات می شود .
📚منابع:
1:كامل الزيارات،ص: 103
2: كافي ج3، ص: 189
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖محکم و متشابه در احادیث
🔺لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ هِیَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ مَا مِنْ عَبْدٍ قَالَهَا مُخْلِصاً إِلَّا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ)1
🔸امام رضا علیهالسلام فرمودند:
«لا» لا اله الا اللّه است كه كلمه اخلاص مىباشد.هيچ بندهاى اين ذكر را خالصانه بر زبان نياورد،مگر اينكه بهشت بر او واجب خواهد شد
✍اگر با صرف دیدن این روایت حکم کنیم که با گفتن "لا اله الا الله" بهشت بر شخص واجب میشود آیا درست است؟
در حالی روایت مورد بحث از متشابهات است و روایت محکمی که آن را تفسیر میکند در منابع دیگر بیان شده است
👇روایت مُحکم👇
🔺حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلَاصُهُ أَنْ تَحْجُزَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَمَّا حَرَّمَ)2
🔸پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
«هركس از روى اخلاص لا اله الاّ اللّه بگويد وارد بهشت مىشود و اخلاصش آن است كه لا اله الاّ اللّه او را از آنچه خداوند حرام كرده،باز دارد.»
📚منابع:
1:الأمالی (للصدوق)ج۱ص۳۲۵
2:التوحيدج۱ ص۲۸
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اباحیگری ممنوع
🛑سمِعْتُ الرِّضَا ع يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ إِسْمَاعِيلَ قَالَ لِلصَّادِقِ ع يَا أَبَتَاهْ مَا تَقُولُ فِي الْمُذْنِبِ مِنَّا وَ مِنْ
غَيْرِنَا فَقَالَ ع لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِه
🔰 اسماعيل به پدرش امام صادق عليه السّلام گفت:
اى پدر- جان، نظر شما در باره گنهكار از ما خاندان و گنهكار از غير ما خاندان
چيست؟
فرمود: به آرزوهاى شما يا آرزوهاى اهل كتاب نيست، بلكه هر كس كار بدى انجام دهد سزاى آن را (بى چون و چرا) خواهد ديد (نساء: 123).
📚: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 235
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقرُّب به الله با عمل است نه امید فقط
🛑عنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَدَانِيِّ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ عَاصِياً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِيعاً فَهُوَ مُطِيعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ عَادِلًا فَهُوَ ظَالِمٌ إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ لَا يَنَالُ أَحَدٌ وَلَايَةَ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِبَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ايتُونِي بِأَعْمَالِكُمْ لَا بِأَحْسَابِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُون
🔰محمّد همدانىّ روايت كرد كه گفت:
از حضرت رضا عليه السّلام شنيدم ميفرمود: هر كس شخص معصيتكارى را دوست بدارد او خود معصيتكار است، و هر كس مطيعى را دوست بدارد او مطيع است، و هر كس ستمكارى را اعانت نمايد خود ظالم است، و هر كس عادلى را پشتيبانى نكند خود ستمكار است، آرى ميان خدا و احدى خويشى نيست، و هيچ كس بهولايت و دوستى خداوند نمیرسد مگر از راه طاعت، و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله بهفرزندان عبد المطّلب فرمود: با اعمال نيك خود نزد من آئيد نه با نسبهاى خود، و خداوند متعال میفرمايد:
"فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ* فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ"
(چون در صور دميده شود نسبها در ميان نباشند (خويشى بهكار نيايد) و از آن نپرسند، پس آنان كه ميزان سنجش اعمالشان افزون باشد آنان رستگارند، و آن كسان كه ميزان اعمالشان سبك باشد اينانند كه زيان دادهاند خود را و در دوزخ جاودان ماندگار باشند- مؤمنون 103 تا 101)
📚: عيون أخبار ج2، ص: 235
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi