eitaa logo
علم الحدیث
13.9هزار دنبال‌کننده
93 عکس
293 ویدیو
82 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس👆 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
استشهاد امیرالمومنین‌علیه‌السلام‌ به لیله المبیت 🛑وَ أَبِي طَارِقٍ السَّرَّاجِ عَنْ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ قَالَ: كُنْتُ فِي الْبَيْتِ يَوْمَ الشُّورَى فَسَمِعْتُ عَلِيّاً ع وَ هُوَ يَقُولُ اسْتَخْلَفَ النَّاسُ أَبَا بَكْرٍ وَ أَنَا وَ اللَّهِ أَحَقُّ بِالْأَمْرِ وَ أَوْلَى بِهِ مِنْهُ وَ اسْتَخْلَفَ أَبُو بَكْرٍ عُمَرَ وَ أَنَا وَ اللَّهِ أَحَقُّ بِالْأَمْرِ وَ أَوْلَى بِهِ مِنْهُ إِلَّا أَنَّ عُمَرَ جَعَلَنِي مَعَ خَمْسَةَ نَفَرٍ أَنَا سَادِسُهُمْ لَا يُعْرَفُ لَهُمْ عَلَيَّ فَضْلٌ وَ لَوْ أَشَاءُ لَاحْتَجَجْتُ عَلَيْهِمْ بِمَا لَا يَسْتَطِيعُ عَرَبِيُّهُمْ وَ لَا عَجَمِيُّهُمْ الْمُعَاهَدُ مِنْهُمْ وَ الْمُشْرِكُ تَغْيِيرَ ذَلِكَ ثُمَّ قَال‏ َ قَالَ نَشَدْتُكُمْ بِاللَّهِ هَلْ فِيكُمْ أَحَدٌ وَقَى رَسُولَ اللَّهِ ص حَيْثُ جَاءَ الْمُشْرِكُونَ يُرِيدُونَ قَتْلَهُ فَاضْطَجَعْتُ فِي مَضْجَعِهِ وَ ذَهَبَ رَسُولُ اللَّهِ ص نَحْوَ الْغَارِ وَ هُمْ يَرَوْنَ أَنِّي أَنَا هُوَ فَقَالُوا أَيْنَ ابْنُ عَمِّكَ فَقُلْتُ لَا أَدْرِي فَضَرَبُونِي حَتَّى كَادُوا يَقْتُلُونَنِي غَيْرِي قَالُوا اللَّهُمَّ لا 🔰عامر بن واثلة گويد: روزى كه شورى برقرار بود من در همان خانه (محل شورى) بودم شنيدم كه على (ع) ميفرمود: مردم ابو بكر را خليفة نمودند و بخدا قسم من شايسته‏تر و سزاوارتر بودم بخلافت از او و عمر را ابو بكر خليفه خود نمود و بخدا قسم كه من شايسته‏تر و سزاوارتر باين كار بودم تا او (و اكنون كه عمر از دنيا رفته است) مرا با پنج نفر ديگر كه من ششمين نفر آنان مي‌باشم كانديد خلافت نموده است كه هيچ فضيلتى آنان را بر من نيست و اگر بخواهم آن چنان احتجاج بر آنان كنم كه عرب و عجم و معاهد و مشرك نتوانند تغييرش دهند سپس فرمود: شما را بخدا در ميان شما كسى هست كه با جان خود رسول خدا (ص) را نجات داده باشد هنگامى كه مشركين آمدند و مي‌خواستند او را بكشند من در بستر او خوابيدم و رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پنهانى به‌غار ثور تشريف برد مشركان بگمان آنكه حضرت در بستر خوابيده هجوم كردند و چون فهميدند من هستم ؛ گفتند پسر عمت كجا است؟ گفتم نميدانم آنقدر مرا زدند كه نزديك بود مرا بكشند؟ همگی حاضران گفتند بخدا نه. 📚:الخصال، ج‏2، ص: 554 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
17.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ليلة المبيت شبی که تاریخ ساز شد. شعرخوانی سیدحمیدرضابرقعی در وصف فداکاری امیرالمومنین علیه السلام در شب هجرت پیامبر صلی الله‌علیه‌وآله. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تلاش مخالفین در باطل 🛑و من عجيب ما رأينا: مصحف قد كتب فيه آية الغار بذهب ليتميّز عن جميع ما يتضمّنه المصحف من كلام اللّه عزّ و جل‏ 🔰 مرحوم کراجکی نقل می‌کند: یکی از چیز‌های عجیبی که من دیدم این بود که مخالفین شیعه قرآنی را نوشته بودند در حالی که آیه غار (که به گمان آنان برای فضیلیت خلیفه غاصب نازل شده است) را با طلا نوشته بودند تا از مابقی آیات قرآن متمایز شود. 📚 التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، ص: 119 سوال: اگر مخالفین شیعه یکی از فضائل امیرالمومنین علیه السلام مثل لیلة المبیت را داشتند روزی چندبار تو بوق و کرنا می کردند❓ سوال: منِ بچه شیعه چقدر از لیلة المبیت اطلاعات درست دارم❓ سوال: من بچه شیعه چقدر توانائی در مخدوش کردن استدلال مخالفین شیعه برای آیه غار را دارم❓ ✍مطالب مربوط به آیه غار که ان‌شاءالله قصد کردیم بیان کنیم؛ زیاد هستند بعید میدونم بشود همه را بیان کرد ولی در حد حوصله کانال انشاءالله بیان می شود ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سنگ‌باران امام علیه‌السلام در شب لیله المبیت 🛑وجعل على يُرْمى بالحجارة كما كانَ يُرْمى نبي الله وهو يتضوّر، قد لَفَّ رأسَه في الثوب لا يخِرجه، حتى أصبح 🔰احمد بن الحنبل از علماء عامه نقل می‌کند: بر سر على (عليه السلام) در شب لیله المبیت مثل پيامبر سنگ ريخته مى‏شد و او از شدت درد به خود مى‏پيچيد، و سرش را با لباس پيچيده بود و بيرون نمى‏آورد تا صبح شد(تا وقت بخرد تا پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله دور شود) 📚:مسند أحمد ج3 ص 333 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جانفدایی حضرت امیر در شب‌های شعب ابی‌طالب علیهما‌السلام 🛑 ابتلى الله إبراهيم بقربان الولد إني أرى في المنام‏ أني أذبحك و أبات أبو طالب عليا على فراش رسول الله كل ليلة في الشعب ‏ 🔰 ابن شهر آشوب در کتاب مناقب می آورد: خداوند عزوجل ابراهیم را یک مرتبه مبتلی و آزمایش کرد به قربانی کردن فرزندش و سپس به این آیه استدلال می کند«در خواب دیدم که که تو را ذبح می کنم» و این درحالی است که جناب ابوطالب علیه‌الرحمة هر شب در شعب ابی‌طالب فرزندش را به قربانگاه می‌فرستاد و در بستر پیامبر می‌خواباند. 📚 مناقب آل أبي طالب عليهم‌السلام ج‏3 ص 245 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امر کردن حضرت ابوطالب به امیرالمومنین برای خوابیدن در بستر پیامبر علیهم‌السلام 🛑وَ أَخْبَرَنِي الشَّيْخُ أَدَامَ اللَّهُ عِزَّهُ قَالَ: لَمَّا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الِاخْتِفَاءَ مِنْ قُرَيْشٍ وَ الْهَرَبَ مِنْهُمْ إِلَى الشِّعْبِ لِخَوْفِهِ عَلَى نَفْسِهِ اسْتَشَارَ أَبَا طَالِبٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي ذَلِكَ فَأَشَارَ بِهِ عَلَيْهِ ثُمَّ تَقَدَّمَ أَبُو طَالِبٍ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنْ يَضْطَجِعَ عَلَى فِرَاشِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِيَقِيَهُ بِنَفْسِهِ فَأَجَابَهُ إِلَى ذَلِكَ فَلَمَّا نَامَتِ الْعُيُونُ جَاءَ أَبُو طَالِبٍ وَ مَعَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَأَقَامَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَضْجَعَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع مَكَانَهُ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَا أَبَتَاهْ إِنِّي مَقْتُولٌ فَقَالَ أَبُو طَالِب‏ اصْبِرَنْ يَا بُنَيُّ فَالصَّبْرُ أَحْجَى كُلُّ حَيٍّ مَصِيرُهُ لِشُعُوبٍ‏ قَدْ بَذَلْنَاكَ وَ الْبَلَاءُ شَدِيدٌ لِفِدَاءِ النَّجِيبِ وَ ابْنِ النَّجِيبِ‏ لِفِدَاءِ الْأَغَرِّ ذِي الْحَسَبِ الثَّاقِبِ وَ الْبَاعِ وَ الْفِنَاءِ الرَّحِيبِ‏ إِنْ يُصِبْكَ الْمَنُونُ فَالنَّبْلُ يُبْرِي فَمُصِيبٌ مِنْهَا وَ غَيْرُ مُصِيبٍ‏ كُلُّ حَيٍّ وَ إِنْ تَمَلَّى بِعَيْشٍ آخِذٌ مِنْ سِهَامِهَا بِنَصِيبٍ قَالَ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ أَ تَأْمُرُنِي بِالصَّبْرِ فِي نَصْرِ أَحْمَدَ وَ وَ اللَّهِ مَا قُلْتُ الَّذِي قُلْتُ جَازِعاً وَ لَكِنَّنِي أَحْبَبْتُ إِظْهَارَ نُصْرَتِي وَ تَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَزَلْ لَكَ طَائِعا وَ سَعْيِي لِوَجْهِ اللَّهِ فِي نَصْرِ أَحْمَدَ نَبِيِّ الْهُدَى الْمَحْمُودِ طِفْلًا وَ يَافِعاً. 🔰مرحوم شیخ مفید نقل می کند: چون رسول صلّى اللَّه عليه و آله خواست از قريش پنهان شود و به طرف دره‏اى به سبب خوف از جان خود بگريزد، با ابو طالب پدر امير المؤمنين عليه السّلام مشورت كرد. پس ابو طالب اشاره به پنهان شدن نمود و آن را مناسب دانست و پيش امير المؤمنين رفت و به او گفت كه جاى رسول صلّى اللَّه عليه و آله بخوابد تا با جان خود حفظ آن حضرت كند. امير المؤمنين عليه السّلام اين را قبول كرد، چون شب شد و چشم مردم به خواب رفت، ابو طالب با امير المؤمنين آمد. پس رسول صلّى اللَّه عليه و آله برخاست و امير المؤمنين عليه السّلام را در جاى خود بخوابانيد. پس امير المؤمنين به ابو طالب گفت: «يا ابتاه إنّى مقتول»؛ يعنى اى پدر، من نزديك به هلاكت و قتلم. (قطع اميد از من و طمع از حيات من بدار و از خدا طلب اجر كن)ابو طالب گفت: ؛ يعنى اى پسر من، در اين بلا صبر كن، به درستى كه صبر كردن عاقلى است و هر زنده آخر راهش به موت است.تو را در بلاى شديد بذل كرديم از براى فداء كسى كه نجيب و پسر نجيب است. (يعنى رسول صلّى اللَّه عليه و آله)از براى فداء كسى عزيز است كه داراى حسب روشن و شرف و كرم و ساحت وسيع باشد. اگر به تو مرگ برسد علاجى نيست به درستى كه تير كه مى‏تراشند بعضى مى‏خوردو بعضى نه، بسا آدمى بعضى مدتى زنده مى‏ماند و بعضى زود مى‏رود.هر زنده‏اى اگر چه مهلتش بدهند مدتى زنده باشد آخر به او از مرگ نصيبى مى‏رسد. پس امير المؤمنين عليه السّلام فرمود:آيا تو مرا به يارى احمد امر مى‏كنى نمى‏دانى كه من بى‏گفته كسى در نصرت او مى‏كوشم و اللَّه آنچه را گفتم از روى جزع و خوف نگفته‏ام.و ليكن دوست مى‏داشتم تو نصرت مرا ببينى و بدانى كه من هميشه طاعت تو مى‏كنم. سعى من در نصرت احمد براى رضاى خداست كه پيغمبرى هدايت‏كننده و حمد كرده شده در طفوليت و بزرگى است. 📚:الفصول المختارة، ص: 58 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله چند روز در غار بودند 🔺وفي الليلة الرابعة منه كان خروج النبي صلى الله عليه وآله من الغار متوجها إلى المدينة، فاقام صلى الله عليه وآله بالغار - وهو في جبل عظيم خارج مكة غير بعيد منها اسمه ثور - ثلاثة أيام وثلاث ليال)1 🔰 مرحوم شیخ مفید نقل می‌کند: پیامبر در روز اول ربیع وارد غار شد و در روز چهار ربیع از غار خارج شد و به سمت مدینه حرکت کردند این غار در بیرون مکه بود که نام غار «ثور» بود و پیامبر سه روز و سه شب در این غار پنهان شده بودند 🔺فرأوا على بابه نسج العنكبوت! فقالوا: لو دخل هاهنا لم يكن نسج العنكبوت على بابه، فمكث فيه ثلاث ليال)2 🔰احمد بن الحنبل نقل می کند: ورودی غار، عنکوبتی تار تنیده بود وقتی کفار قریش بر در ورودی غار رسیدند و تار عنکوبت را دیدند گفتند که اگر «محمد» وارد غار شده بود تار عنکوبت پاره میشد، و بعد از رفتن کفار قریش، پیامبر سه شب در آن غار بودند 📚منابع: 1: مسار الشيعة ج1 ص49 2:مسند احمد بن الحنبل ص101 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖کتمان فضیلت لیله المبیت توسط معاویه 🛑أن معاویه بذل لسمره بن جندب مائه ألف درهم حتى یروی أن هذه الآیه نزلت فی علی ( ع ) ( ومن الناس من یعجبک قوله فی الحیاه الدنیا ویشهد الله علیما فی قلبه وهو ألد الخصام . وإذا تولى سعى فی الارض لیفسد فیها ویهلک الحرث والنسل والله لا یحب الفساد ) . وأن الآیه الثانیه نزلت فی ابن ملجم وهی قوله تعالى : ( ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاه الله ) فلم یقبل ، فبذل له مائتی ألف درهم ، فلم یقبل ، فبذل له أربعمائه ألف درهم فقبل . إستجاب لمعاویه جمع من الصحابه والتابعین ، فأصابوا من دنیا معاویه العریضه . وخالفه آخرون ، فأصابهم التشرید والتقتیل ، ووقعت بین الطرفین معارک ضاریه کانت نتائجها آلاف الاحادیث الموضوعه التی ورثناها الیوم من جانب ، ومن جانب آخر آلاف الضحایا البریئه من خیار المسلمین . وکان سمره هذا ممن امتثل أوامر معاویه ، فأصاب الامره فی البصره فأسرف فی قتل من خالفه 🔰ابن‌ابی‌الحدید نقل می‌کند: معاویه به سمره بن جندب صد هزار درهم داد تا اینکه روایتی جعل کند که این آیه که « ومن الناس من یعجبک قوله …» در مورد علی نازل شده است و نیز آیه « ومن الناس من یشری نفسه …» در مورد ابن ملجم ؛ اما او قبول نکرد ؛ پس چهارصد هزار درهم دیگر به او داد و او قبول کرد . عده ای از مهاجرین و انصار ، به در خواست معاویه پاسخ مثبت دادند و از دنیای بزرگ معاویه بهره مند شدند ؛ اما عده ای دیگر با او مخالفت کردند ، و دچار تبیعد و کشتار شدند ؛ و بین دو گروه درگیری های سختی درگرفت که نتیجه آن از یک سو هزاران روایت جعلی بود که ما آن ها را به ارث برده ایم ؛ و از سوی دیگر هزاران قربانی بی گناه از خوبان مسلمانان ؛ این سمره که در مورد او گفتیم از کسانی بود که دستور معاویه را اطاعت کرد ، پس به حکومت بصره رسیده و در کشتن مخالفینش خونریزی بسیار کرد . 📚:شرح نهج البلاغه ،‌ ج۴ ، ص ۷۳ . ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی استدلال مخالفین شیعه به آیه غار ✍مخالفین شیعه برای اثبات برتری و حقانیت خلفاء غاصب به ادله گوناگونی تمسک می‌کند؛ یکی از ادله‌ای که از ابتداء تاریخ تا به الان به آن تمسک می‌کند آیه غار است؛ و اولین کسی که نیز به این آیه برای برتری ابابکر تمسک کرد عمر بن الخطاب بود در سقیفه بود. 🔺فَأَخَذَ بِيَدِ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ , وَقَالَ: مَنْ هَذَا الَّذِي لَهُ هَذِهِ الثَّلَاثُ: {إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ} [التوبة: 40] مَنْ هُمَا؟ {إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ} [التوبة: 40] مَنْ صَاحِبُهُ؟ {لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللهَ مَعَنَا} [التوبة: 40] مَعَ مَنْ هُوَ؟ فَبَسَطَ عُمَرُ يَدَ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا، فَقَالَ: بَايَعُوهُ)1 , فَبَايَعَ النَّاسُ أَحْسَنَ بَيْعَةٍ 🔰وقتی در سقیفه مشاجره بین مهاجرین و انصار بر سر انتخاب خلیفه بالا گرفت عمر بن الخطاب دست ابابکر را بالا برد و گفت کسی که این سه خصلت را دار هست{إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ} [پ {إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ} {لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللهَ مَعَنَ افضل از مابقی برای خلافت است در این هنگام عمر دست ابابکر را باز کرد و تا افراد در سقیفه با ابابکر به عنوان خلیفه به ناحق بیعت کند. آیه شریفه 🔺﴿إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٤٠﴾ [توبه:40] 🔸﴿اگر او [پیامبر] را یاری نکنید قطعا خدا او را یاری کرد هنگامی که کسانی که کفر ورزیدند او را [از مکه] بیرون کردند و او نفر دوم از دو تن بود آنگاه که در غار [ثور] بودند وقتی به همراه خود می‌گفت اندوه مدار که خدا با ماست پس خدا آرامش خود را بر او فرو فرستاد و او را با سپاهیانی که آنها را نمی‌دیدید تایید کرد و کلمه کسانی را که کفر ورزیدند پست‌تر گردانید و کلمه خداست که برتر است و خدا شکست‌ناپذیر حکیم است. 👇استدلال مخالفین👇 1: کسانی که پیامبر را بیرون کردند کفار بودند لذا کسانی که با پیامبر خارج شدند مسلمان و مومن بودند پس ابابکر مسلمان و مومن است)2 2: تعبیر « ثَانِيَ اثْنَيْنِ» یعنی ابابکر دومین نفر بعد از پیامبر در امت است)3 3: اجتماع ابابکر در غار کنار پیامبر، نشان از فضیلت ابابکر دارد)4 4: قرآن ابابکر را رفیق و همراه پیامبر خطاب میکند: يَقُولُ لِصَاحِبِهِ و این فضیلت خاصی برای ابابکر است)5 5: در آیه شریفه خداوند ابابکر را همراه پیامبر خطاب میکند إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا)6 6: نازل شدم سکینه بر ابابکر نشان از ایمان ابابکر است 7: پیامبر از بین همه اصحاب، ابابکر را همراه خود کرد . ولی علی علیه السلام را در مکه باقی گذاشت. 8: جان ابابکر در مکه مورد خطر بود ولی جان علی در مکه مورد خطر نبود لذا کفار با امام علی کاری نداشتند در حالی که برای جان ابابکر ۱۰۰ شتر جایزه گذاشته بودند) ✍این هشت مورد از اهمّ استدلال های مخالفین شیعه برای اثبات فضیلیت ابابکر در بحث ایه غار است . انشاء الله به مدد امیرالمومنین علیه‌السلام هر هفت مورد را طی چند روز پاسخ می دهیم .)7 ✍عیسوند 📚منابع: 1: السنن الكبرى ج8 ص 249 2: منهاج السنه ج 8 ص 472 3: فخر رازی در مفاتیح الغیب ج 6 ص 50 4: به نقل از عمر بن الخطاب در کنز الفوائد ج 1 ص 202 5: .مفاتیح الغیب ج 6 ص 51 6: مفاتیح الغیب ج 6 ص 51 7:الاعثمانیه جاحظ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
✍این چند روز به خاطر اینکه بحث لیلة المبیت را در کانال شروع کردیم برای بیان جزئیات این حادثه بزرگ سراغ منابع شیعه و غیر شیعه رفتم؛ و جالب بود حجم مطالب پراکنده‌ای که در این موضوع پیدا کردم پتانسیل کتاب شدن داشتند، اما واقعا بخاطر هزینه‌های هنگفت چاپ از جمع آوری گسترده مطالب پرهیز کردم. امروز لاجرم سراغ دوتا از سر سخت ترین دشمنان امیرالمومنین علیه‌السلام در این مورد رفتم: 1: کتاب منهاج السنة ابن تیمیه امام النواصب 2:کتاب العثمانیه جاحظ 👈وقتی مطالب این دو کتاب را خوندم به یاد این کلام مبارک امام هادی علیه السلام افتادم: 🔺ِ أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ أَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقَّه‏ الكافي ج‏4، ص: 569 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا ابابکر از هجرت خبر داشت؟ 🛑لبس ثوب النبي - صلى الله عليه وسلم - ثم نام مكانه، قال: وَكان المشركون يرْمون رسول الله - صلى الله عليه وسلم -، فجاء أبو بكر وعلي نائم، قال: وأبو بكر يَحْسب أنه نبي الله، قال: فقال: يا نبي الله، قال: فقال له على إن نبي الله - صلى الله عليه وسلم - قد انطلق نحو بئر ميمون فأدْركْه، قال: فانطلِق أبو بكر فدخل معه الغار 🔰احمد بن الحنبل از بزرگان اهل تسنن نقل می‌کند: وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله شبانه از مکه خارج شد و امیرالمومنین علیه‌السلام لباس رسول الله را پوشید و در رختخواب پیامبر خوابید؛ نصف شب ابابکر آمد و گمان کرد شخصی که در رختخواب است پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است؛ ابابکر صدا زد: پیامبر؛ امام علی علیه‌السلام جواب دادند: من پیامبر نیستم و پیامبر به سمت چاه میمون رفتند به سمت وی برو، ابابکر به سمت چاه میمون رفت و به پیامبر ملحق شد و وارد غار شد 👇نکات👇 1: اصلا ابابکر از هجرت خبر نداشت و گمان می‌کرد شخص خوابیده در رختخواب، پیامبر است. 2: پیامبر اصلا ابابکر را با خود همراه نکرده بود؛ بلکه ابابکر خود را به پیامبر ملحق کرده بود. 3: دلیل اینکه امیرالمومنین علیه‌السلام به ابابکر فرمودند به سمت چاه میمون برو: اگر مشرکین ابتداء شب؛ ابابکر را دستگیر می‌کردند قطعا همه چیز را لو می‌داد. 📚: مسند أحمد ج3 ص332 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ابابکر را همراه خود به غار بردند؟ 🛑ومن طریف الروایات فی ان النبی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ما صحب ابابکر الی الغار خوفا منه ان یدل الکفار علیه ما ذکره ابو‌هاشم بن الصباغ فی کتاب النور والبرهان فقال فی باب ما انزل الله تعالی علی نبیه " ص" قم فانذر " وقوله تعالی " فاصدع بما تؤمر " وما ضمن رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) لمن اجابه وصدقه، رفع الحدیث عن محمد بن اسحاق قال: قال حسان: قدمت مکة معتمرا واناس من قریش یقذفون اصحاب رسول الله " ص" فقال ما هذا لفظه: فامر رسول الله علیا (علیه‌السّلام) فنام علی فراشه، وخشی ابن‌ابی‌قحافة ان یدل القوم علیه فاخذه معه ومضی الی الغار.  🔰مرحوم سید بن طاووس از کتاب البرهان ابوهاشم بن صباغ که علماء سنی است نقل می‌کند: از دسته روایاتی که دلالت می‌کندپیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از ترس این که ابوبکر جای را به کفار نشان ندهد او را با خود به غار بردند روایتی است که شیخ ابوهاشم بن صباغ در کتاب النور و البرهان باب: ما انزل الله علی نبیه ذیل آیه «قم فانذر» و آیه «فاصدع بما تؤمر» وباب «ما ضمن رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) لمن اجابه وصدقه» می‌آورد: حسان می‌گوید برای انجام حج عمره به مکه آمدم دیدم مردمی از قریش به اصحاب رسول خدا فحش می‌دادند.... پس این‌گونه می‌گوید: رسول خدا به علی (علیه‌السّلام) (درشب لیلة المبیت) امر نمود (که درجای ایشان بخوابد) علی (علیه‌السّلام) نیز اجابت نمود ولی از ابن‌ابی‌قحافة (کنیه ابوبکر) ترسید که مبادا جای ایشان را به کسانی که دنبال پیامبر بودند نشان دهد به همین خاطر او را با خود به غار بردند. 📚:الطرائف  ج2  ص 410 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi