eitaa logo
علم الحدیث
13.1هزار دنبال‌کننده
82 عکس
245 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
صدقه؛ راه‌کاری برای رفع فقر! 🛑...عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ السَّائِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَوْصِنِي. فَقَالَ: «آمُرُكَ بِتَقْوَى اللَّهِ.» ثُمَّ سَكَتَ فَشَكَوْتُ إِلَيْهِ قِلَّةَ ذَاتِ يَدِي وَ قُلْتُ: وَ اللَّهِ لَقَدْ عَرِيتُ حَتَّى بَلَغَ مِنْ عُرْيَتِي أَنَّ أَبَا فُلَانٍ نَزَعَ ثَوْبَيْنِ كَانَا عَلَيْهِ وَ كَسَانِيهِمَا. فَقَالَ: «صُمْ وَ تَصَدَّقْ.» قُلْتُ: أَتَصَدَّقُ مِمَّا وَصَلَنِي بِهِ إِخْوَانِي وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا؟ قَالَ: «تَصَدَّقْ بِمَا رَزَقَكَ اللَّهُ وَ لَوْ آثَرْتَ عَلَى نَفْسِكَ.» 🔰علی بن سُوَید گوید: به امام کاظم (علیه‌السلام) عرض کردم: توصیه‌ای به من بفرمایید. حضرت فرمودند: «تو را به تقوای خداوند امر می‌کنم.» سپس سکوت کردند. من نیز از دست‌تنگی‌ام به ایشان شکایت کردم و عرض کردم: به خدا قسم، لباسی نداشتم که بپوشم، تاجایی‌که فلانی دو تا از لباس‌های تنش را درآورد و به من پوشانید. حضرت فرمودند: «روزه بگیر و صدقه بده.» عرض کردم: آیا از آن‌چه برادران(ایمانی)ام به من بخشیده‌اند، صدقه دهم، هرچند کم باشد؟ حضرت فرمودند: «از آن‌چه خداوند به تو روزی فرموده، صدقه بده؛ هرچند (آن‌قدر کم باشد که مجبور شوی آن فقیر را) بر خودت ترجیح دهی.» 📚:الكافي، ج۴، ص۱۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونه با دست خالی کار خیر انجام بدهیم؟ 🛑...عن أَبی بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام، قَالَ: «إِنَ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.» 🔰ابوبصیر از امام صادق، علیه‌السلام، نقل می‌کند، که فرمودند: «بنده‌ی مؤمنِ فقیر می‌گوید: "پروردگارا، به من روزی بده، تا (با آن) فلان‌کارهای خیر را انجام دهم"، اگر خدا بداند او با نیتی صادق این را می‌گوید، اجری مانند اجر کسی که آن (کارهای خیر) را انجام داده، برایش می‌نویسد. به راستی که خداوند، وسعت‌دهنده‌ای کریم است.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
بعد از جستجو فراوان کتاب مرحوم‌ کراجکی رو پیدا کردم کتاب التعجب که نام اصلی و کامل آن عبارت است از« التعجب من أغلاط العامة فی مسألة الامامة» توسط علامه ابوالفتح محمدبن علی بن عثمان کراجکی (م 449ق) نوشته شده است. 👈کراجکی مطالب تعجب برانگیز اهل سنت را که هر عاقل خوش انصافی را به تعجب و شگفت وا می دارد به این ترتیب درهفده فصل آورده است: فصل اول: خطای آنها در مسئله وصیت که در آن رفتار و عقیدۀ تناقض آمیز بزرگان اهل سنت نسبت به واجب بودن وصیت برای همه مسلمانان و انکار وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم را به بحث گذاشته است. فصل دوم: خطای آنها در مسئله نص پیامبر بر امامت و ولایت علی علیهما الصلاة و السلام. فصل سوم: خطای آنها دربارۀ عدم انتخاب خلیفه توسط پیامبر(صلی الله علیه وآله). فصل چهارم: خطای آنها دربارۀ خلافت ابوبکر از جانب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله. فصل پنجم: خطای آنان دربارۀ امامت شخصی که توان و قدرت تدبیر و ادارۀ لشکر سپاه اسلام را نداشت و توسط پیامبر عزل شد. فصل ششم: خطای آنها دربارۀ علم امام. فصل هفتم: خطای آنان دربارۀ عصمت امام. مغالطه و تناقض آشکار آنها دربارۀ عدم عصمت امام و عصمت جمیع امت یا اهل حل و عقد دراجماع است که کراجکی ابعاد تناقض آمیز آن را بررسی کرده و پاسخ گفته است. فصل هشتم: خطای آنها در باب امامت مفضول با وجود افضل. فصل نهم: خطای بکریّه که می پندارند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ابوبکر را به عنوان امام جماعت انتخاب کرده است. فصل دهم : خطای آنها دربارۀ تقیه و کج فهمی های تناقض آمیز شان دربارۀ آن. فصل یازدهم: خطای آنها در باب صحابه و تعظیم و تکریم همۀ آنان. فصل دوازدهم: خطای آنها دربارۀ اسماء و صفات الهی. فصل سیزدهم: خطای آنها در اظهار بغض و کینه نسبت به اهل بیت پیامبر (علیهم السلام). فصل چهاردهم: خطای آنها دربارۀ افضلیت ابوبکر با استناد به آیه غار. فصل پانزدهم: خطای آنها در ادعای انفاق ابوبکر. فصل شانزدهم: جریان فدک. کراجکی سخن را در ذیل این فصل، طولانی کرده و تناقضهای فراوانی را بیان کرده است. فصل هفدهم: خطای آنها دربارۀ احکام و مسائل شرعی. کراجکی مسائل فراوانی از احکام شرعی را در این فصل بیان کرده است که آنها به صورت بدعت و تناقض با دین الهی ارائه کرده اند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونه انسان با نیت، در بهشت و جهنم(نعوذ بالله) ابدی می‌شود ؟ 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.» 🔰امام صادق" علیه‌السلام "فرمودند: «اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند، و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند. پس به واسطه نیّت‌هاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان می‌شوند.» 👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند: <بگو هرکس براساس شا‌کله اش عمل می کند .> الاسراء/۸۴ 🔸«یعنی بر اساس نیّتش.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند روبه صفتان زشت خو را نکشند گر عاشق صادقی ز کشتن مگریز مردار بود هر آنکه او را نکشند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شعار مسلمین در جنگ‌های مختلف 🛑عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ يَا مُحَمَّدُ وَ شِعَارُنَا يَوْمَ بَدْرٍ يَا نَصْرَ اَللَّهِ اِقْتَرِبْ اِقْتَرِبْ وَ شِعَارُ اَلْمُسْلِمِينَ يَوْمَ أُحُدٍ يَا نَصْرَ اَللَّهِ اِقْتَرِبْ وَ يَوْمَ بَنِي اَلنَّضِيرِ يَا رُوحَ اَلْقُدُسِ أَرِحْ وَ يَوْمَ بَنِي قَيْنُقَاعَ يَا رَبَّنَا لاَ يَغْلِبُنَّكَ وَ يَوْمَ اَلطَّائِفِ يَا رِضْوَانُ وَ شِعَارُ يَوْمِ حُنَيْنٍ يَا بَنِي عَبْدِ اَللَّهِ [يَا بَنِي عَبْدِ اَللَّهِ] وَ يَوْمِ اَلْأَحْزَابِ «حم» لاَ يُبْصِرُونَ وَ يَوْمِ بَنِي قُرَيْظَةَ يَا سَلاَمُ أَسْلِمْهُمْ وَ يَوْمِ اَلْمُرَيْسِيعِ وَ هُوَ يَوْمُ بَنِي اَلْمُصْطَلِقِ أَلاَ إِلَى اَللَّهِ اَلْأَمْرُ وَ يَوْمِ اَلْحُدَيْبِيَةِ «أَلاٰ لَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلظّٰالِمِينَ»وَ يَوْمِ خَيْبَرَ يَوْمِ اَلْقَمُوصِ يَا عَلِيُّ آتِهِمْ [اِئْتِهِمْ] مِنْ عَلُ وَ يَوْمِ اَلْفَتْحِ نَحْنُ عِبَادُ اَللَّهِ حَقّاً حَقّاً وَ يَوْمِ تَبُوكَ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ وَ يَوْمِ بَنِي اَلْمُلَوَّحِ أَمِتْ أَمِتْ وَ يَوْمِ صِفِّينَ يَا نَصْرَ اَللَّهِ وَ شِعَارُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُحَمَّدُ وَ شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ . 🔰معاوية بن عمّار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: شعار ما:«يا محمّد! يا محمّد» است، شعار ما در جنگ بدر:«اى يارى الهى! نزديك شو، نزديك شو» بود. شعار مسلمانان در جنگ احد:«اى يارى خدا نزديك شو»، در جنگ بنى نضير:«اى روح القدس! كمك كن»، در جنگ بنى قينقاع:«اى پروردگار ما! اينها به‌طور حتم نمى‌توانند بر تو پيروز شوند»، در جنگ طائف:«اى رضوان (و خشنودى الهى)!»، در جنگ حنين:«اى فرزندان عبد اللّه![اى فرزندان عبد اللّه]»، در جنگ احزاب:«حم، آنان نمى‌بينند»، در جنگ بنى قريظه:«اى (خداوند) سلام! آنها را مسلمان كن» و در جنگ مريسيع - كه همان جنگ بنى المصطلق بود-: «آگاه باشيد كه امر به سوى خداست» بوده است. در جنگ حديبيّه (صلح حديبيّه): «هان! لعنت خدا بر ستمگران»، در جنگ خيبر:«اى علىّ‌! از بالا بر آنان حمله كن»، در فتح مكّه:«ما بندگان خداييم، به راستى به حقيقت»، در جنگ تبوك:«اى يكتا! اى بى‌نياز!»، در جنگ بنى ملوح:«بمير، بمير» و در جنگ صفّين: «اى يارى الهى» بوده است. و شعار امام حسين‌عليه‌السّلام:«اى محمّد!» بود و شعار ما نيز:«اى محمّد!» مى‌باشد. 📚الکافي ج۵ ص۴۷   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وای بر کسی که به رزمندگان اسلام یا خانواده‌هایشان آزار رساند! 🛑...عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص: «مَنِ اغْتَابَ مُؤْمِناً غَازِياً أَوْ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِي أَهْلِهِ بِسُوءٍ نُصِبَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثُمَّ يُرْكَسُ فِي النَّارِ إِذَا كَانَ الْغَازِي فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.» 🔰از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: هركس از مؤمن جنگجويى غيبت و بدگويى كند يا او را بيازارد يا هنگامى كه در جنگ شركت دارد با خانواده‌اش بدرفتارى كند، در روز قيامت تمام كارهاى نيكش تباه مى‌شود سپس خودش در آتش مى‌افتد؛ البتّه به شرطى كه آن جنگجو، در راه اطاعت خداوند عزّ و جلّ‌ به نبرد پرداخته باشد. 📚الكافي، ج۵، ص8 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
منتظران شهادت 🛑......قال امیرالمومنین علیه السلام : أَنَّ الْمَوْتَ عِنْدِي بِمَنْزِلَةِ الشَّرْبَةِ الْبَارِدَةِ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ مِنْ ذِي الْعَطَشِ الصَّدَى وَ لَقَدْ كُنْتُ عَاهَدْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ ص أَنَا وَ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ وَ ابْنُ عَمِّي عُبَيْدَةُ عَلَى أَمْرٍ وَفَيْنَا بِهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ فَتَقَدَّمَنِي أَصْحَابِي وَ تَخَلَّفْتُ بَعْدَهُمْ لِمَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِينَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا حَمْزَةُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُبَيْدَةُ وَ أَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِر 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند : مرگ در نظر من به منزله شربت خنكى در يك روز بسيار گرم براى يك شخص تشنه است و من با خدا و رسولش و عمويم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمويم عبيده به چيزى پيمان بسته‏ام كه ما همگى به خاطر خدا به آن وفادار بوده‏ايم،{ جهاد در راه خدا} ياران من بر من پيشى گرفتند{ به شهادت رسیدند} و من پس از آنها بر اساس اراده خداوند زنده مانده‏ام و خداوند در باره ما اين آيه را نازل فرموده است: «و از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته‏اند صادقانه وفا كردند، پس برخى از آنان درگذشتند و برخى ديگر انتظار مى‏كشيدند و هرگز آن را تغيير ندادند» {احزاب آیه 23} حمزه و جعفر و عبيده، به خدا سوگند اى برادر يهودى، كه من انتظار مى‏كشم { منتظر شهادت هستم} 📚:الخصال، ج‏2، ص: 376 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نتیجه ترک جهاد 🛑فَمَنْ تَرَكَ اَلْجِهَادَ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ذُلاًّ - وَ فَقْراً فِي مَعِيشَتِهِ وَ مَحْقاً فِي دِينِهِ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَزَّ أُمَّتِي بِسَنَابِكِ خَيْلِهَا وَ مَرَاكِزِ رِمَاحِهَا. 🔰پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌اله فرمودند: هر كسی جهاد را ترك كند خداوند جامۀ خوارى و ذلّت را بر اندام او بپوشاند،و او را در طول زندگى نيازمند و تهيدست مى‌گرداند،و دين او را از ميان بردارد(بي‌دين از دنيا مى‌رود)،چرا كه خداوند تبارك و تعالى امّت مرا(به خاطر)سم اسبان(مجاهدان)و جايگاه نيزه‌هاى آنان، عزيز و سرافراز مى‌دارد. 📚:ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ‌ج۱ ص۱۸۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi