eitaa logo
علم الحدیث
12.4هزار دنبال‌کننده
76 عکس
220 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
مغرور به اعمال خود نباشیم 🛑عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُمْ أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جَنَّاتِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِي فَلْيَطْمَئِنُّوا فَإِنَّ رَحْمَتِي عِنْدَ ذَلِكَ تُدْرِكُهُمْ وَ مَنِّي يُبَلِّغُهُمْ رِضْوَانِي وَ مَغْفِرَتِي تُلْبِسُهُمْ عَفْوِي فَإِنِّي أَنَا اللَّهُ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ وَ بِذَلِكَ تَسَمَّيْتُ) 1 🔰رسول خدا صلى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله فرمود: خداى تبارك و تعالى می‌فرمايد: آنها كه براى ثواب من‏ عملى مي‌كنند، نبايد به‌اعمالى كه انجام مي‌دهند تكيه كنند، زيرا ايشان اگر در تمام عمر خويش كوشش كنند و در راه عبادتم خود را به‌زحمت اندازند، باز مقصر باشند و در عبادت خود بكُنه بندگيم نرسند نسبت به‌آنچه از من طلب مي‌كنند، كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت به‌درجات عالى در جوارم باشد ولى تنها به‌رحمتم بايد اعتماد كنند و به‌فضلم اميدوار باشند و به‌حُسن ظن به‌من اطمينان كنند. آنگاه است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به‌آنها برسد، و آمرزشم بر آنها لباس گذشت پوشاند، زيرا من خداى رحمان و رحيمم و بدين ناميده شده‏ام. 👇شرح روایت👇 🛑لا يعتمدوا في دخول الجنة و نيل و درجاتها على محض تلك الاعمال و ان كان صحيحة تامة الاركان في نفسها و واقعة مع‏ المبالغة في الاجتهاد لانها بالنسبة الى عظمة الحق و ما يستحقه من العبادة ناقصة)2 🔰مرحوم ملاصالح مازندرانی علیه‌الرحمه: بنده نباید به صرف اعمال خود انتظار دخول به بهشت را داشته باشد اگر چه اعمال شخص بنده صحیح و کامل باشند و در واقعیت برای انجام اعمال نیز تلاش کرده باشد زیرا این اعمال نسبت به عظمت خدائ متعال ناقص هستند 📚: منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 71 2:شرح الكافي (للمولى صالح المازندراني)، ج‏8، ص: 218 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات 🛑عنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم‏ قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ: «فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً». 🔰أبو الحسن‌علیه‌السلام مى‏فرمود: مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خود دارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر از پرستش چهل ساله‏ات بود. 👇نکته اول👇 مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: «بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير» که در این باب 4 روایت نقل کرده است. لینک احادیث باب التقصیر https://lib.eshia.ir/11005/2/72 👇نکته دوم👇 ➖ مرحوم مجلسی علیه‌الرحمه در توضیح روایت:👇 🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن‏ بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك. 🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم 📚: منابع 2: كافي ج‏3، ص: 186 3: مرآة العقول ج‏8، ص: 46 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖عاقبت دو مَردی که باهم وارد مسجد شدند 🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي دَاوُدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: «دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّيقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِي ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِي التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ.» 🔰از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است: «دو مرد وارد مسجد شدند؛ یکی‌شان عابد و دیگری فاسق بود. اما در حالی از مسجد خارج شدند که مرد فاسق، صِدّیق (مؤمنی راستین) و مرد عابد، فاسق گشته بود! دلیلش این است که مرد عابد در حالی وارد مسجد می‌شود که به عبادتش می‌نازد، پس در همین فکر است. اما مرد فاسق در فکر پشیمانی از گناهانش است و از خداوند (عزّوجلّ) می‌خواهد گناهانی را که مرتکب شده را بیامرزد.» 📚الكافي، ج۲، ص۳۱۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه اول از دوزادهم 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: معناشناسی واژه تشیع 2: آشنایی با فرقه زیدیه 3: وجود یا عدم وجود گروهی به نام شیعه در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 4:نظر سیوطی و طبری در مورد سخن پیامبر صلی الله‌علیه‌و‌آله در باب شیعیان امام علی علیه‌السلام 5:مقصود از شیعه امام علی علیه‌السلام در روایات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عذاب شدید زبان 🛑قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: «یُعَذِّبُ اللهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَایُعَذِبُ بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحَ فَیَقُولُ یَا رَبِّ عَذَّبْتَنِى بِعَذَابٍ لم تعذب بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحِ، فَیُقَالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنکَ کَلِمَهٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَرضِ وَ مَغارِبِهَا فَسَفِکَ بِهَا الدّمُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَبَ بِهِ المَالُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَکَ بِهَا الفَرْجُ الحَرَامُ؛ 🔰 پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله: خداوند زبان را چنان عذاب شدیدی مى‌کند که اعضا و جوارح دیگر به آن شدت عذاب نمى‌‌شوند. زبان به سخن آمده و مى‌گوید: پروردگارِ من، مرا به گونه‌ای عذاب کردی که دیگر اعضا را به آن شدَّت عذاب نکردى! به او خطاب مى‌شود از تو سخنی خارج شد که در شرق و غرب منتشر شد و به سبب آن خون محترمى به زمین ریخته شد و مال محترمى به غارت برده شد و آبروى محترمى مورد هتک حرمت قرار گرفت. 📚 الکافی، ج2، ص115. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تذکر اعضاء بدن به زبان 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ يَوْمٍ إِلَّا وَ كُلُّ عُضْوٍ مِنْ أَعْضَاءِ الْجَسَدِ يُكَفِّرُ اللِّسَانَ يَقُولُ نَشَدْتُكَ اللَّهَ أَنْ نُعَذَّبَ فِيك‏ 🔰امام صادق علیه‌السلام فرمود: روزى نباشد جز آنكه هر عضوى از اعضاى بدن در برابر زبان كُرنش كند و مى‏گويد: تو را به خدا مبادا من براى تو عذاب كشم. 📚 الكافي ج‏2، ص: 115 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ترس اعضاء و جوارح بدن از زبان 🛑عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: إِنَّ لِسَانَ ابْنِ آدَمَ يُشْرِفُ عَلَى جَمِيعِ جَوَارِحِهِ- كُلَّ صَبَاحٍ فَيَقُولُ كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ فَيَقُولُونَ بِخَيْرٍ إِنْ تَرَكْتَنَا وَ يَقُولُونَ اللَّهَ اللَّهَ فِينَا وَ يُنَاشِدُونَهُ وَ يَقُولُونَ إِنَّمَا نُثَابُ وَ نُعَاقَبُ بِكَ. 🔰امام سجاد علیه‌السلام فرمود: زبان آدمى‏زاد هر بامداد بر همه اندام بدن سر می‌كشد و گويد: چگونه روز خود را گذراندید؟ گويند: اگر تو ما را رها كنى، به خوشى و مى‏گويند: همانا ثواب گيريم و كيفر شويم بخاطر تو. 📚: الكافي ج‏2، ص: 115 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سکوت افضل است یا سخن گفتن؟ 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ يَا بُنَيَّ إِنْ كُنْتَ زَعَمْتَ أَنَّ الْكَلَامَ مِنْ فِضَّةٍ فَإِنَّ السُّكُوتَ مِنْ ذَهَبٍ)1 🔰امام صادق عليه‌السّلام فرمود: لقمان به پسرش گفت: پسر جان اگر خيال كنى سخن از نقره است، بدان كه سکوت از طلا است 👇شرح روایت👇 🛑يدل على أن السكوت أفضل من الكلام، و كأنه مبني على الغالب و إلا فظاهر أن الكلام خير من السكوت في كثير من الموارد، بل يجب الكلام و يحرم السكوت عند إظهار أصول الدين و فروعه و الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر، و يستحب في المواعظ‍ و النصائح و إرشاد الناس إلى مصالحهم و ترويج العلوم الدينية و الشفاعة للمؤمنين و قضاء حوائجهم و أمثال ذلك. فتلك الأخبار مخصوصة بغير تلك الموارد)2 🔰مرحوم علامه مجلسی: بنا بر این روایت سکوت افضل ازن سخن گفتن است فضلیت سکوت بر سخن غالب است و الا در بسیاری از موارد سخن گفتن افضل از سکوت است بلکه در بعضی از موارد سخن گفتن واجب است و سکوت کردن حرام. مانند مواردی که زمان بیان اصول دین و فروع دین و امر به معروف و نهی از منکر باشد که در این موارد سخن گفتن واجب و سکوت کردن حرام است. و در مواقع بیان مواعظ و نصائح و راهنمایی کردن مردم و ترویج علوم دینی و ضمانت کردن مومنین و برطرف کردن نیازهای مومنین؛ سخن گفتن مستحب است . لذا احادیثی که دلالت بر افضیلت سکوت می‌کنند برای غیر این موارد هستند 📚:منابع: 1: الکافي ج۲ص۱۱۴ 2:مرآة العقول ج ۸ ص ۲۱۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بهشت را به ازای سخن می‌دهند 🛑وَ سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلْكَلاَمِ وَ اَلسُّكُوتِ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا آفَاتٌ فَإِذَا سَلِمَا مِنَ اَلْآفَاتِ فَالْكَلاَمُ أَفْضَلُ مِنَ اَلسُّكُوتِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ؟ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَعَثَ اَلْأَنْبِيَاءَ وَ اَلْأَوْصِيَاءَ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا يَبْعَثُهُمْ بِالْكَلاَمِ وَ لاَ اُسْتُحِقَّتِ اَلْجَنَّةُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ اُسْتُوْجِبَ وَلاَيَةُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُوُقِّيَتِ اَلنَّارُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُجُنِّبَ سَخَطُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا ذَلِكَ كُلُّهُ بِالْكَلاَمِ وَ مَا كُنْتُ لِأَعْدِلَ اَلْقَمَرَ بِالشَّمْسِ إِنَّكَ تَصِفُ فَضْلَ اَلسُّكُوتِ بِالْكَلاَمِ وَ لَسْتَ تَصِفُ فَضْلَ اَلْكَلاَمِ بِالسُّكُوتِ . 🔰شخصى از امام سجاد علیه‌السلام سوال کرد:  سكوت بهتر است يا سخن گفتن‌؟ فرمود: هر كدام داراى آفاتى است، و در صورت نداشتن آفت، حرف زدن بهتر از سكوت است. پرسيد: اى زادۀ رسول خدا اين چگونه است‌؟ فرمود: زيرا خداوند انبيا و اوصيا را به خموشى و سكوت مبعوث نفرمود بلكه به سخنرانى و كلام مبعوث کرده‌است و نه بهشت، پاداش سکوت، و نه ولايت خداوند به وسیله سکوت کسب می‌شود، و نه آتش جهنّم بخاطر سکوت از بین می‌رود، و نه غضب الهى با سکوت فرو نشيند، و همۀ اين‌ها فقط‍‌ و فقط‍‌ در پرتو كلام و سخن گفتم حاصل می‌شوند و من قادر نيستم كه ماه را با خورشيد برابر كنم، تو فقط‍‌ فضل سكوت بر كلام را مى‌گويى نه فضيلت كلام و سخن گفتن بر سكوت و خموشى را. 📚: الاحتجاج ج۲ ص۳۱۵   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
از امام خود هر آنچه می‌خواهی بگو 🛑إِسْحَاقُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيُّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ ضِيقَ اَلْحَبْسِ وَ كَتَلَ اَلْقَيْدِ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَنْتَ تُصَلِّي اَلْيَوْمَ اَلظُّهْرَ فِي مَنْزِلِكَ فَأُخْرِجْتُ فِي وَقْتِ اَلظُّهْرِ فَصَلَّيْتُ فِي مَنْزِلِي كَمَا قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ دَنَانِيرَ فِي اَلْكِتَابِ فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلاَ تَسْتَحْيِ وَ لاَ تَحْتَشِمْ وَ اُطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ . 🔰ابو هاشم جعفرى مى‌گويد: از تنگى زندان و فشار كند و زنجير به امام حسن عسكرى عليه‌السّلام شكايت كردم به من پاسخ نوشت كه:تو امروز نماز ظهرت را در منزلت مى‌خوانى،و هنگام ظهر مرا از زندان بيرون آوردند و نماز را در منزل خود خواندم همانطور كه امام عليه‌السّلام فرمود بود، من در تنگى معيشت بودم و مى‌خواستم در نامۀ خود چند اشرفى از آن حضرت بخواهم شرمم آمد ولى چون به منزلم رسيدم صد اشرفى براى من فرستاد و نوشت:چون نياز دارى شرم مدار و ملاحظه مكن و آن را بخواه كه آنچه دلخواه توست برايت فراهم است. 📚: الكافي ج‏1، ص: 508 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حاجتت را از امامت بخوا 🛑مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ فِي كِتَابِ (اَلرَّسَائِلِ) عَمَّنْ سَمَّاهُ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّ اَلرَّجُلَ يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ بِهِ إِلَى رَبِّهِ قَالَ: فَكَتَبَ: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ، فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ» 🔰یکی از اصحاب امام هادی صلوات‌الله‌علیه گوید: خدمت حضرت نامه‌ای بدین مضمون نوشتم: «شخصی دوست دارد با امام زمانش راز و نیاز كند و مشكلات خود را با ایشان در میان بگذارد، همان گونه كه با خدایش راز و نیاز کرده و حوائجش را اظهار می‌كند؛ او باید چه كند؟» حضرت در پاسخ مرقوم فرمودند: «هرگاه حاجتی داشتی، فقط لب‌های خودت را حركت بده و مطمئن باش كه جواب به تو خواهد رسید.» 📚:کشف المحجة لثمرة المهجةج۱ ص۲۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه دوم از دوازدهم 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: زمان استعمال واژه شیعه برای یاران امام علی علیه‌السلام 2: بررسی اجمالی فرقه اسماعیلیه 3: مروری بر دلالت‌های آیه مباهله 4: نظر سیوطی پیرامون آیه تطهیر 5: بررسی برخی از اشکالات مستشرقین پیرامون تشیع 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سفره را با نان شروع کنیم 🛑بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا أُوتِيتُمْ بِالْخُبْزِ وَ اَللَّحْمِ فَابْدَءُوا بِالْخُبْزِ فَسُدُّوا بِهِ خِلاَلَ اَلْجُوعِ ثُمَّ كُلُوا اَللَّحْمَ . 🔰سكونى گويد: امام صادق عليه‌السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه‌عليه‌واله فرمود: هرگاه نزد شما نان و گوشت آوردند با نان شروع كنيد و به وسيلۀ آن شدت گرسنگى را برطرف نماييد سپس گوشت را بخوريد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
آداب نگهداری نان 🛑عنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : صَغِّرُوا رُغْفَانَكُمْ فَإِنَّ مَعَ كُلِّ رَغِيفٍ بَرَكَةً وَ قَالَ يَعْقُوبُ بْنُ يَقْطِينٍ رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ يَعْنِي اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَكْسِرُ اَلرَّغِيفَ إِلَى فَوْقُ . 🔰 يعقوب بن يقطين گويد: امام رضا عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان‌هاى خود را كوچك قرار دهيد؛ زيرا با هر نانى بركتى است. يعقوب گويد: امام رضا عليه السّلام را ديدم كه نان را به قسمت بالا پاره مى‌نمود. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
محترم داشتن نان به چه معناست؟ 🛑عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا إِكْرَامُهُ قَالَ إِذَا وُضِعَ لَمْ يُنْتَظَرْ بِهِ غَيْرُهُ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مِنْ كَرَامَتِهِ أَنْ لاَ يُوطَأَ وَ لاَ يُقْطَعَ . 🔰يكى از اصحاب ما گويد: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: نان را گرامى بداريد. عرض كردند: اى پيامبر خدا! گرامى داشتن آن چگونه است‌؟ فرمود: هرگاه نان در سفره نهاده شود، منتظر چيزى ديگرى نمانند. و فرمود: و از موارد گرامى داشتن نان اين است كه لگدمال نشود و (به وسيلۀ چاقو) بريده نگردد. (بریدن نان به وسیله چاقو کراهت دارد) 📚الکافي ج۶ ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
بو کردن نان ممنوع 🛑عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِيَّاكُمْ أَنْ تَشَمُّوا اَلْخُبْزَ كَمَا تَشَمُّهُ اَلسِّبَاعُ فَإِنَّ اَلْخُبْزَ مُبَارَكٌ أَرْسَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلسَّمَاءَ مِدْرَاراً وَ لَهُ أَنْبَتَ اَللَّهُ اَلْمَرْعَى وَ بِهِ صَلَّيْتُمْ وَ بِهِ صُمْتُمْ وَ بِهِ حَجَجْتُمْ بَيْتَ رَبِّكُمْ 🔰پيامبر خدا صلى الله‌عليه‌وآله : مبادا كه نان را بو كنيد، آن گونه كه درندگان بو مى كنند؛ چرا كه نان، مبارك است . خداوند به خاطر آن، از آسمان، باران را بارانده و به خاطر آن، زمين را رويانده است و به سبب آن، نماز خوانده ايد و به سبب آن، روزه گرفته ايد و به سبب آن، به حجّ خانه پروردگارتان رفته ايد. 📚: الکافي ج۶ص۳۰۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
گذاشتن نان زیر کاسه غذا ممنوع 🛑عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ قَالَ: تَغَدَّى عِنْدِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَجِيءَ بِقَصْعَةٍ وَ تَحْتَهَا خُبْزٌ فَقَالَ أَكْرِمُوا اَلْخُبْزَ أَنْ لاَ يَكُونَ تَحْتَهَا وَ قَالَ لِي مُرِ اَلْغُلاَمَ أَنْ يُخْرِجَ اَلرَّغِيفَ مِنْ تَحْتِ اَلْقَصْعَةِ . 🔰 فضل بن يونس گويد: روزى امام كاظم عليه‌السّلام نزد من ناهار ميل مى‌نمود، كاسه‌اى آوردند كه زير آن نانى بود، فرمود: نان را گرامى بداريد كه زير چيزى نگذاريد. حضرتش به من فرمود: به غلام دستور ده كه نان را از زير كاسه بيرون آورد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۴ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فایده خوردن ته‌مانده سفره 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا رُفِعَ اَلْخِوَانُ لَقَطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَنَا إِنَّهُ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ اَلْوَلَدَ . 🔰معاوية بن وهب گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام غذا خورديم، هنگامى كه سفره برداشته شد، حضرتش آن‌چه را كه از سفره افتاده بود برمى‌داشت و آن را مى‌خورد. سپس به ما فرمود: اين كار، فقر را از بين مى‌برد و فرزند را فراوان مى‌سازد. 📚: الکافي ج۶ ص۳۰۰ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
26.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلسله جلسات: تشیع، هویت و تاریخ توسط: استاد محمدتقی سبحانی حفظه‌الله جلسه: سوم از دوازدهم 👈مناسب برای خواهران و برادران با هر سطحی از تحصیلات که علاقمند به مباحث تاریخی و حدیثی هستند👉 👇سر فصل‌‌های این قسمت👇 1: بررسی واقعیت یا افسانه بودن شخصیت عبدلله بن سبأ 2: شبهه شناسی نقش ایرانیان‌ در پیدایش تشیع 3: معناشناسی باطن‌گرایی و رابطه آن با ظاهر‌گرایی 4: بررسی شبهات پیرامون وجود باطن‌گرایی در ادعیه شیعه 👈توصیه ویژه و اکید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
رعایت آداب سفره، به‌صورت خانوادگی 🛑...عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا مِنْ رَجُلٍ يَجْمَعُ عِيَالَهُ وَ يَضَعُ مَائِدَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَ يُسَمِّي وَ يُسَمُّونَ فِي أَوَّلِ الطَّعَامِ وَ يَحْمَدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آخِرِهِ فَتَرْتَفِعُ الْمَائِدَةُ حَتَّى يُغْفَرَ لَهُمْ.» 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هیچ مردی نیست که خانواده‌اش را جمع کند و سفره‌ای مقابلش پهن کند و در اول غذا خودش بسم‌الله بگوید و خانواده‌اش نیز بسم‌الله بگویند و در آخرِ غذا، خدا را حمد کنند و سفره را جمع کنند، مگراین‌که (او و خانواده‌اش) آمرزیده خواهند شد.» 📚: الكافي، ج‏۶، ص۲۹۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖رعایت آداب سفره به صورت فردی 🛑...عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:«إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ مِمَّا يَلِيهِ.» 🔰از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هرگاه یکی از شما (غذا) می‌خورد، باید از مقابل خودش (بردارد و) بخورد(دست دراز نکنید).» 📚الكافي، ج۶، ص۲۹۷ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آداب سفره در خانه و بیرون خانه 🛑عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَكَلَ فِي مَنْزِلِهِ طَعَاماً فَسَقَطَ مِنْهُ شَيْ‏ءٌ فَلْيَتَنَاوَلْهُ وَ مَنْ أَكَلَ فِي الصَّحْرَاءِ أَوْ خَارِجاً فَلْيَتْرُكْهُ لِطَائِرٍ أَوْ سَبُعٍ. 🔰معمر بن خلاد گوید شنيدم ابو الحسن الرضا (علیه السلام) مى‏گفت: هركس در داخل منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فروريزد، بايد بردارد و تناول كند، و هركس در صحرا و خارج منزل غذا تناول كند و پاره‏اى از دست او فرو ريزد، بايد براى پرندگان و درندگان وا بنهد. 📚: الكافي ج‏6، ص: 298 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
با سلام فایل کتاب دو جلدی با موضوع "تاریخی حدیثی" آماده‌ی چاپ؛ به فروش می‌رسد. برای هماهنگی و سایر سوالات به ادمین کانال مراجعه کنید.